Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: 17. listopad 1989: Podívejte se, o jakých autech jsme před 30 lety mohli jen snít

DeLorean DM12, Citroën XM, VAZ 2110 ale také Škoda Tourist. I to jsou automobily, o kterých jsme si před rokem 1989 mohli nechat jen zdát.
Zpět na článek
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 01:14
Re: Pred rokem 89
Chyby jednotlivců tvoří nefunčknost společnosti a systémů.

Zopakuju ti pámatnou větu soudruha Pláteníka v Okresu na Severu - "musíme dělat s lidmi které máme, nikdo nám žádné nové a lepší nedá".

Zásadní chybou komunistů bylo to, že s těmi lidmi pracovat neuměli. Neuměli šikovné a chytré odměnit na úkor neshopných a zlodějů.

A pokud by někdo schopný nechtěl dělat pro centrální plánování i s faktem, že bude mít výrazně lepší plat jak neschopný, neměli ho držet a měli ho pustit ven.Ti co tu ale zadarmo vyštudovali školy a získali praxi a byli by mladší 35-40 jen s poměrnou částí osobního majetku.Dávat zadarmo mozky konkurenci je nesmysl.
Take it or leave :)
19. 11. 2019 01:13
Re: Pred rokem 89
Ako hovorim..toto su systemove zmeny, ktore nefunguju kvoli systemu nie kvoli jednotlivcovi...ten system nemal sancu a nema. Pokecame inokedy...nie si strateny pripad :)
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 01:09
Re: Pred rokem 89
Socialimus 60-80 měl několik zásadních trhlin
1) lidi měli být odměnováni podle skutečného nasazení, nikolikv tabulkově.
Prostě lempl soustružník měl brát 1200, super soustružník 2000.
Motivační složka platu 50%
2) vedoucí pracovníci měli být odovoláváni pokud podnik neprosperoval. Usedlé staříky neochotn riskovat odvolat a nahradit maldými a schopnými.
3)měl být kladen důraz na inovace, vývoj a modernizaci, za zdařilé zplešováky měly být mimořádné odměny
4) centrální plánování nikoliv na pětiletky ale max dvouletky
5) obchod se zahraničím měl být realizován větší mírou bartery jako to dělal Čuba, tj my vám pošleme 100traktorů a vy nám 80 aut atd.
6) tvrdé potírání rozkrádání soc. majetku razantními tresty
7) jistá produkcepro RVHP a třetí země měla tvořit max 60% produkce, zbytek se mělsoustředit na to aby uspěl i na náročnějších trzích
19. 11. 2019 01:06
Re: Pred rokem 89
Obhajujes rezim a jjeho nedostatky v podstate obchadzas. Raz cez vodcu, raz cez zlu dobu, potom ce chyby jednotlivca...
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:59
Re: Pred rokem 89
A co?

Že na ten barák si z průměrného platu 2000 Kčs spořil 100, SLOVY STO MESICU!

Na dnešní haluznu za 7-10 mega sprůměrný platem 30táců spoříš 333 resp 233 ale máme se líp.

Navíc jemnej detail je v tom, že zatímco za totáče stály energie nebo doprava směšný prachy, navíc vesnice lidi uživily a nemuseli líta 30-60km jedna cesta, tedy 60-120 denně za prací, což ji odčerpává další peníze ze mzdy.

Ale máme se líp, já za hlavní stupen komfortu aluxusu považuju mít kde složit hlavu na stejné úrovni jako tehdá a ne kolik si koupím benzínu a rohlíků
19. 11. 2019 00:59
Re: Pred rokem 89
Fajn, 50 roky boli zle, 70-80 roy boli, 60 roky si nepominal ale ti asi neboli moc socialisticke ked ns nvstivii tankisti a v 90 rokoch to skoncilo...faktomje ze tvrdis ze za istych predpokladov ( a clovek makal - mozno fungoval v sedjekonomike ) sa moho mat dobre. Ja tvrdim ze existuje mnoho propadov ludi ktori boli sikovni, makali napriek tomu si memohli kupit za sociku ziadne auto...pretoze len makat a mat v hlave, nestacilo pokial si mal nazor a moralku pripadne si bol veriaci...nemusim Ti dokazovat ci rezim obhajujes alebo nie. Staci ze ho neodsudzujes...rak ako to stacilo im. Drzat hubu a krok...
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:53
Re: Pred rokem 89
Koho poslali od roku 1960 na špagát vyjma vrahů násliných trestných činů a kolik lidí nedobrovolně pracovalo po roce 1968 v uranových dolech?

Kolik lidí propustil Chruščov, mam ti to napsat?

Kde já tu obhajuju bolševiky?

Každý zarytý bolševik Chruščova nenávidí jako tvůrce rozkladu SSSR, soudruh ekomarxista Hammuna ti dosvědčí, že semtu několikrát psal, že Chruščov byl nejlepší z představitelů SSSR, taky proto byl odstaven od moci.

Takže mě s tímto názorem by bolševici nenáviděli. Byl bych nepřítel státu a trockista.

Máš v tom chaos.
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:48
Re: Pred rokem 89
To bylo samozřejmě špatně. 50.léta tu nikdo neobhajuje, stalinističtí bolševici, řízení z Moskvy Stalinem,kteří se báli o vlastní krk a obětovali by pomalu vlastní matku - to bylo hodně neštastné období plné teroru a strachu. A hlavně v SSSR.

Psal sem tu slovo o tom, že je oddivuju a obhajuju? Kde, najdi mi to.
19. 11. 2019 00:39
Re: Pred rokem 89
Fajn..co stalo s pilotmi z RAF ked sa vratili domov? Vo svete hrdinovia...v CSR zlocinci. Akcia reakcia? Fakt je smutne ako obhajujes ten rezim...
19. 11. 2019 00:33
Re: Pred rokem 89
Ok..barak postavili obaja moji dedovia, moj otec + 3ja jeho surodenci a tiez ja + moji bratia:) aj par bratrancov a sesternic si dom postavilo. A co? toto je stranka o autach. Nekriticky tu komuntujes rezim, ktory slusnych ludi s nazorom zabijal a posielal do uranovych bani.rolnikom bral zem a zo spisovatelov robil kuricov...
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:23
Re: Pred rokem 89
Zákon akce a reakce. Kdo byl nekdo aktivní odpůrce rezimu - super, borec. Ale dotyčný musel pocitat s tim, ze bude odstaven od moznosti mít slušný job a bude sledovan. Kazdej kdo do toho sel vecel co dělá. Asi jako když dnes budeš investigativní novinář a půjdeš po mafii, musíš počítat s tim ze skoncis v zakladech mostu. Opet zbytečný pak brečet....Ty jim jdeš po krku, jim se to nelíbí takže te zničí. To samý bylo když si sel po krku komunistovi a jemu se ti nelibilo a zabasnul te. Akce a reakce, kazdej kdo jde do akce musí počítat s reakcí. Kdo s ní nepočítá je blazen.

Pokud jsem s tim srozumen a riziko přijímám, v pořádku, vím jaká rizika nesu a když se mi to povede, sem hrdina. Když ne, skoncim v betonu nebo 20 let v lochu. Bude me hrát krásný pocit, ze sem bojoval. Ale zásadně nesnim brečet ze se mi stalo neco o cem sem predem vedel ze to hrozí resp je to skoro jistota
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:20
Re: Pred rokem 89
Tak určitě, ke tvé smůle můj druhý děda se strýcemten dvougenrační barák postavili, vímkolik je stál.
Naproto reálná fakta, stejně jako byly bezúročnépůjčkypro novmanžele, mladé atd.

A kolik stojí barák dneska vím naprosto přesně, loni sem to objížděl.
Tady máš dnešní barák v rozměrech a s pozemkem co měl strejda https://www.sreality.cz/…-zitna/197193308#…
https://www.sreality.cz/…eptin-/421846620#…

Akorát to není novostavba,ale 8 resp.16 let stará použitá věc.

Nevím na co si tu hraješ....
Avatar - Barrichello
19. 11. 2019 00:13
Re: Pred rokem 89
Prej Šimon Pánek :-) :-)

Taková kreatura a pijavice přisátá na dotacích pro neziskovky a od slavných mecenášů typu Soros :D :D
Avatar - palix
18. 11. 2019 15:54
Re: Plat
90-te roky boli ešte horšie ako 80-te. Všetko išlo hore, platy boli malé. Všetko sa rozkrádalo, ľudia okolo 50-ky prichádzali o prácu a ťažko si hľadali novú. Zarobiť si peniaze a kúpiť auto bolo podstatne zložitejšie ako dnes. Dnes si študent ide brigádovať niekde do zahraničia a za pár týždňov má celkom kvalitné jazdené auto. Kedysi bola aj stará 120-tka drahá.

Čo sa tankovania týka, otec vždy tankoval za 100 KČS. Najprv to bolo 1/2 nádrže, potom 1/4 a neskôr "kvapka" :). Dnes bežne tankujeme plnú.
Avatar - palix
18. 11. 2019 15:44
Re: Pred rokem 89
Keď sa obzriem späť na uplynulých 30 rokov, tak mám pocit, že nikto nemá záujem, aby sme my bývalá východná Európa niekoho dobehli. Nemyslím si, že sa máme nejako extrémne zle, ale oveľa lepšie to už nebude v porovnaní so "západnou EU".

Keď si to tak vezmeme... Ľudia sa dosť boja. Viackrát som sa zamyslel, ako bolo možné, že napr v koncentrákoch zabili toľko ľudí, na Ukrajine zabilo "pár" vojakov tiež tisíce ľudí... Keby títo ľudia povstali, isto by ich veľa bolo zastrelených, ale veľa by ich aj prežilo. Podobné to bolo zrejme aj za komunizmu. Ľudia sa báli a radšej si žili svoj život, akoby riskovali.
Na druhej strane, za komunizmu vyrastal a nemyslím si, žeby nám ničo chýbalo. Nechcem ale to zriadenie chváliť. Bolo to skôr o rodičoch, kamarátoch, možnostiach... Myslím si skôr, že dnešné deti majú slobodu a kadejaké "výhody", ale sú okrádané o svoje životy, zážitky... Majú všetko a nevážia si to a životy mrhajú hraním sa vo virtuálnom priestore...
Avatar - Hammunasakra
18. 11. 2019 12:04
Re: Pred rokem 89
Polívka farma = jo vim
Kocáb Trend = jo vim
Babiš = toho víš ty? ;-)
Ale je s nim sranda https://www.novinky.cz/…-nerekl-40304011 :yes: :-!

Tvoje narážka že Pánek ty prachy ukrad PODLE MNE SVATÝ? = další KRAVINA kterou fakt nevim cos chtěl mi říct nebo ze sebe dostat? No to si to moc nerozved: Chtěl si teda říct že je šlohnul Šimon Pánek?

A pak měl špatný svědomí = a vrazil je do Člověka v tísni a protože HODNĚ špatný tak tam i celý ty desítky let pracuje? :-!
18. 11. 2019 11:01
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Zetti
18. 11. 2019 10:19
Re: Pred rokem 89
Co chces rozvadet, v listopadu 89 se vybiralo na studaky, daval snad kazdy a tu sbirku nejaky uvedomely studak ukrad. Tenhle podle tebe svaty sibr u toho byl, tak se ho zeptej jestli nevi kam ty prachy zmizely.
Ja Babise nehajim, ale proste si neco pamatuju. Treba ze Kocab ohlasil kandidaturu na prezidenta a pritom ma na hrbu vytunelovany fond Trend, Polivka plamenne recnil na letny a sam ma na hrbu dluhy z farmy pres 50 mega a EU je v tom taky asi za desitku. A moh bych pokracovat dal, ale dlabu na to pekny den a cau
Avatar - Hammunasakra
18. 11. 2019 10:05
Re: Pred rokem 89
Ach jo = no tak to rozveď..

Babiše bráníš a tady hledáš chyby? No to je taky typický = těm největšim.. všechno projde a Havel má na náhrobku TA *** CO JEDNOU ŠLÁPLA NA BERUŠKU = ten znám ;-)
Avatar - Zetti
18. 11. 2019 09:58
Re: Pred rokem 89
kdyz ho tam vidis, tak se ho zeptej kde skoncila tehdejsi sbirka na studenty, treba to bude vedet
Avatar - Ozzman
18. 11. 2019 09:24
Re: Pred rokem 89
Nekritizuji všechny a všehcno, jen to, jak tu Barik píše, že to bylo v pohodě a to kradení bylo naprosto v pořádku... nebylo ;) V tom souhlasim s Hamunou..
Avatar - Zetti
18. 11. 2019 07:43
Re: Pred rokem 89
Na tom neco je. Dneska sou nejvetsi hrdinove ty co podepsali antichartu , treba hrusinsky se sverakem a dalsi a tupy dav jim tleska
18. 11. 2019 07:23
Plat
Jako lékař jsem měl ještě v roce 1991 plat 2400,- Kčs hrubého. O jakémkoliv novém autu jsem si mohl nechat jenom zdát. Naštěstí bylo staré auto po rodičích, ale ten benzín! Tankoval jsem jen potřebné množství: 5-10 litrů.
18. 11. 2019 07:11
Re: Pred rokem 89
Zasmejeme sa na com? Pises tu domienky a hluposti o komunisticklm rezime. Matne spomienky z detstva splietas s cenami a platmi bez overenia faktov. A ked ti nahodou fakty ukazu ze sa mylis tak vyuzivas detinske argumentacme techniky na to aby si sa vyhol uznaniu ze sa mylis. Bajnis tu o rezime co umoznil vojakom strielat do vlastnych ludi ked chceli ist inam, ktory na nich huckal psov a nechal ich zaziva roztrhat...je to smutne.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 21:25
Re: Pred rokem 89
Komunistický oběd - polévka, hlavní jídlo, dort a limonáda = 190 Kč v nejobyčejnější jídelně na okraji Prahy, v průměrných restauracích 250 Kč

Pamětníci, kolik to stálo za totáče v trojce? 10-15 Kč?

Mě to vychází 20-25x tolik. tudíž aby se měl lépe jak otec com se týče obědů, tak musí mít mzdu 51-65 000 Kč měsíčně čistého.

HAHAHA.

ALE MAME SE LIP!!!|

A te ještě pozemky, nemovitosti, služby, energie.....
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:59
Re: Pred rokem 89
Normální slušnej člověk, který neokrádá stát, nedojí EU dotace, neokrádá lidi vč zaměstnanců tím, že jim platí almužnu nebo je zaměstnává na vydřidušské DPP a DPP a neumí nic spešl jako ten neschopnej za totáče + je línej dělat druhej job - dneska hákuje za 20-25 čistýho v průměru, což vzhledem k růstu cen jsou prachy akorát tak na přežití....

V pátek sem byl v obchodu, dort co stá minulý týden 24 Kč stojí ted 27 Kč....během týdne 3 kč navrch. Ale máme se čím dál líp vid, chceš dalších 500 příkladů růstu cen?
A nejlépe se maj důchodci, nájem, léky a už nemaj ani na jídlo...
17. 11. 2019 20:47
Re: Pred rokem 89
Jo, kdo nechtěl krást, kdo nechtěl šidit stát, kdo nechtěl vydírat lidi úplatkama byl vlastne neschopnej blbec.. Vždycky, když si myslím, že už nevyplodíš vetší hnus, tak se překonáš. Ale pro normální slušné lidi je dobré vidět proč kdo brečí po minulém režimu.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:33
Re: Pred rokem 89
Jasně, každej kdo měl víc jak dva tácy byl komouš vid, to je logika :-) :-) :-)

Ne otec v KSČ nikdy nebyl, přesto měl letech 68-88 tři auta, byl x v NDR, 3x v Jugoslávii (před rokem 68 ještě 2x), 3x v Polsku, jednou v Madarsku, 1x v Rakousku a v Rumunsku.

Děda byl dokonce služebně ve Franfurtu jako vedoucí výroby nakladatelství na knižním veletrhu na služební cestě a soukromě s babičkou ještě v Leningradu.

Stačil na to krásný papír ze zaměstanání že je to důveryhodný člověk, pracovitý a spolehlivý a ten samý papír od domovní důvernice. A jelikož nikdo z rodiny neemigroval a ni nebyl velkostatktář, pustili je bez problémů víš.

Aktivní bojivníky bohužel nikam nepouštěli, to sis musel rozmyslet strategii nejdřív víš.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:27
Re: Pred rokem 89
Kolko měsiacov musel robotník pracovat na dům za 200 000 Kč s průmernou mzdou z roku 1989 a kolko mesiacov musí robotnik pracovat na dům za 8,8 mega s průmernou mzdou roku 2019?

Započni kalkulovat, zasmějeme se., HEJ
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:25
Re: Pred rokem 89
Rebelující = aktivně a otevřeně vystupjuící proti systému museli počítat s tím, že systém je odmění podřadnou prací a odstavením.

To snad pochopí i 5 leté dítě.....

Byla to tvoje volba být rebel a musel si počítat s tím, jaké to bude mít následky.

Kdy budeš dnes rebelující učitel z opačné strany a vyprávět dětem že by se mělo vše znárodnit a zavést dikattura, budeš taky odstaven. Akorát tě nezavřou do báně...
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:21
Re: Pred rokem 89
Když máš kde bydlet, můžeš si koupit víc rohlíků, benzínu a aut.

Když nemáš, nezbývá ti než hypotéka na 35 let, pokud nejsi ovšem single , to nemáš šanci nebo solit podnájmy ve stylu 50 let stará 3+1 kralíkárna za 20 000 kč měsíčně, menší byty 15+ nebo sdílené bydlení s cizíma lidma, pronájmy pokojů či koupě ratejny na totální rekonstrukci za 2 mega a pak jí sám 2 roky opravovat nebo rok uhánět řemeslníky a narvat do ní další 2 mega.....

Nebo bydlet mimo velká města a denně dojíždět 2-5 hodin do prácenebo dělat job, za který v Praze platí 27 000 Kč, tak ho dělat v Horní Lhotě za 17 000 kč
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:14
Re: Pred rokem 89
Hlavně švarcsystém, podle slavného podnikatele Švarce z Benešova, tu funguje dodnes. Ofiko za minimálku a bokem načerno do kapsy 10 táců, takhle dodnes maká dost lidí, další víceméně legální podvod sou DPP a DPČ, kdy lidi takto pracují na dohody normální profese, kde jsou denně v práci a státu se na ty lidi odvádí almužna a jim nejde nic do důchodu. Řada lidí je takto nucená pracovat protože na HPP je nikdo nechce zaměstnat. Až tahle generace 50-60 letých půjde do důchodu, to bude teprve sebevražd a sociálních případů, protože ty lidi dostanou minimální důchod za který nepřežijou.....
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:09
Re: Pred rokem 89
To že lidi kradli a okrádali stát je věc druhá, o tom už sem to xy mluvil, že to byla jedna z hlavních příčin, proč ekonomika na tom v 70-80. letech byla špatně, spolu s špatnými lidmi ve vedení podniků a špatnou koncepcí plánování
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 20:07
Re: Pred rokem 89
ano, byla to příčina krachu.

Ale Vy jste tady brečeli, že si nešlo za komunistů vydělat. Šlo, ale musel si na to mít hlavu, být schopnej a umět šplhat nebo nebejt línej a makat manuálně po práci.

To samý platí dnes, kdo je línej a blbej, dělá někde za 80 kč na hodinu
Avatar - _Karel_
17. 11. 2019 18:39
Re: Pred rokem 89
Když máme to výročí.. - tahdejší nesvoboda mi dnes zpětně přijde až neuvěřitelná, ekonomicky byl ten režim taky tragický a popravy a politický procesy stavím zhruba na úroveň nacistických zločinů. Ale nic není černobílý, byly i jiný aspekty života. Dnes mi spousta věcí začíná tu dobu bohužel připomínat.
Ty ses tehdá houpal tátovi v trenkách, ale i tak víš všechno nejlíp.
Avatar - palix
17. 11. 2019 18:03
Re: a dnes?
Calibra bola na tú dobu dokonalá :). Minule som videl jednu v bazáre a išiel som na nej nechať oči :). Taká Manta v svojej dobe musela byť ešte lepšia.
Možno tie autá boli také nádherné práve preto, že v tej dobe sme boli zvyknutí na Škody 120, Žigulíky, Favority, Olcity... Dnes máme na cestách veľmi pekné autá a často vyberáme už len očami. Stále je na trhu veľa pekných a zaujímavých áut. Niektoré sú pekné, iné kvalitné a sú aj pekné a kvalitné.
Avatar - palix
17. 11. 2019 17:53
Re: Sneni
Nemyslím si, že auta sú dnes horšie. Mali sme Škodu 100 a to auto bolo stále opravované. Otec sa tomu venoval, opravoval, brúsil, laminátoval... :). Tie autá boli hrozné.
Najhoršie auto komunizmu, ktorým som jazdil bol práve Olcit. Mal to kedysi bratranec - 2 auta (jazdené a lacné) s určitým časovým odstupom. Obe autá mali rovnaký problém... Išlo to a potom sa to nejako "prechlastalo" = mokré sviečky (vybrať, vyčistiť...). Vraj si to vyžadovalo nejaké špeciálne zaobchádzanie a potom to vraj išlo :). Kto by sa už len v dnešnej dobe nejako špeciálne venoval autu? ;)
Druhé najhoršie socialistické auto bol Fiat 126 P - maličké, neišlo to, hučalo to... Jazdil som tých chvíľu a keď som to auto vracal, bol som rád, že už to nemusím mať.
V porovnaní s otcovou Škodou 110 L boli obe tie autá niečo otrasné. Netvrdím, že tá Škoda bola oveľa lepšia ;).

Možno by bolo zaujímavé napísať, čím najlepším a najhorším z daného obdobia (pred rokom 1990) ste jazdili?
Avatar - _Karel_
17. 11. 2019 17:47
Re: Pred rokem 89
Možná v jiných diskuzích, tady jsem si nějaké glorifikace nevšiml.
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 17:39
Re: Pred rokem 89
Bohužel než ekonomicky vyzmizíkujeme ekonomickej propad z dob vlády 1 strany = bude to trvat dalších 30 možná 40 let. A s touhle realitou timhle faktem = samozřejmě většina lidí nepracuje

Jinak by šli komunisty umlátit = zřejmě i dneska = a zrovna dneska je na to DOBREJ den :-!
Avatar - palix
17. 11. 2019 17:36
Re: Pred rokem 89
Pred a po roku 1989 bežný človek ťažko našetril na nové auto. Ako je tu spomenuté po roku 1989 to nebolo vôbec ružové. Známy podnikal a kúpil v roku 1992 Mazdu 626. S leasingom o stála cca 1 000 000 KČS = mohol mať 3 a viac domov, ktoré by len rástli na cene.
Aj nový Favorit bol len snom pre bežného človeka.
Pamätám si ešte koniec 9-tých rokov. Aj vtedy boli autá neskutočne drahú k platom. Jazdené Felicie stáli nekresťanské peniaze. Dnes je auto vec, ktorú si kľudne môžme dovoliť. Keď sa pozriem okolo seba, tak veľa ľudí po 40-ke si kupuje práve nové autá. Jazdené autá sú za "babku" a preto je dnes pred univerzitami obrovské množstvo áut.

Čo sa áut týka, tak sme si za tých 30 rokov výrazne polepšili.
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 17:35
Re: Pred rokem 89
No ale my kritizujeme předevšim barikovu SOUČASNOU GLORIFIKACI tehdejší doby = všeho od kradení jednotlivců po systém. Teda ne že bych se s Ozzym nebo Zettim domlouval = ale myslim že všichni ZCELA JEDNOZNAČNĚ :-)

S tim máme se líp je právě trochu problém = stát je na tom JEDNOZNAČNĚ LÍP = ale část lidí ne a většina lidí bere všechno JEN podle SEBE. A než se budeme mít jakoby komunistickýho megagiga propadu nebylo = to je eště na desítky let. S tim že poslední dekádu sme navíc pěkně po.. https://www.e15.cz/…-hluboka-1364236
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 17:32
Re: Pred rokem 89
Dobre placena pozice zadna odpovednost za malo prace byla dostupna jen pro uvedomele soudruhy. K nam do hospody chodil jeden takovy mistr z fabriky a ten rikal kdyz jsme se rozjeli, kluci nemluvte takhle, musel bych to hlasit.

Pro nas mene angazovane a rebelujici zbyla napriklad zakladni vojenska sluzba treba v povrchovych dolech v Sokolove. Dodnes citim vuni certstve karbolky pri montazi kolejovych poli pro kolejove stroje, zvlaste aromaticke pri vysoke venkovni teplote teplote. Nediv se ze zadnou laskou k tehle konkretni desetine naroda netihnu. Na dobre placenou funkci mi chybelo to prave uvedomeni
Avatar - _Karel_
17. 11. 2019 17:24
Re: Pred rokem 89
Že se dnes máme líp beru jako holý fakt (za sebe). Já bych neměnil ani náhodou. Lumpové a šizunci byli tehdá i dnes, toho se nezastávám. Ale ne každýho, kdo se snažil mít se líp, odsuzuju. Ono je to dneska snadný, kritizovat chování lidí za komárů.
Avatar - Ozzman
17. 11. 2019 17:15
Re: Pred rokem 89
Je rozdíl mezi tím něco glorifikovat a tolerovat. Barik tady píše stylem, jak to bylo super, ale vše tohle bylo nezákonné. Dnes alespoň ti meloucháři nejsou zakazni a můžeš si beztrestně přivydělávat. Já si zkrátka nemyslik, ze se dnes máme hůř, než za minulého režimu, naopak a nemusím jen krást, podvádět a uplácet , abych se měl dobře, jde to i se zachováním vlastní cti, dříve to nešlo a nebo jen hrstce lidí. Já dnes můžu jít a vyjádřit se prori prezidentovi a přesto jsem mohl studovat VŠ... Atak dále...
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 17:06
Re: Pred rokem 89
Obecně ne = v rozsahu o kterym je řeč = kdy to došlo do známý absurdity "kdo nekrade okrádá vlastní rodinu" v kombinaci s naprosto tristní efektivitou práce pro systém = až tragikomická produktivita, která přes bilionový investice neni zcela ok dokonce ani na území bejvalýho NDR = to prostě bylo to co píšu. Barikovi se LÍBÍ doba a věci = který vedly k defitivnímu zhroucení systému

Pokud se nemýlím velká část lidí si dodnes myslí že komunisti na gigantickym území který ovládali skončili hlavně politicky = vzdali to sami = hlavně z ekonomickejch důvodů
Avatar - _Karel_
17. 11. 2019 17:03
Re: Pred rokem 89
Kontrolor rovná se komouš? Nemáš rád komanče a sám kádruješ? :no:
Avatar - _Karel_
17. 11. 2019 17:01
Re: Pred rokem 89
Šedá ekonomika je i dnes víc než běžná. Na melouchařině za komárů vidíš něco špatnýho? Úplatky v nemocnicích mi nevoní, ale snažit se v zasmrádlým systému mít se o něco líp, na tom obecně nevidím nic ke kritice. :-)
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 16:43
Re: Auto před rokem 1989 a na titlce Lada 110
De tam spíš o někoho jinýho https://www.idnes.cz/…4951_domaci_linv ;-)
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 15:50
Re: Pred rokem 89
Soudruh barik dokonce blahořečí dobu a věci který sou PŘÍČINOU zhroucení fungování státu = tak jak se jemu mu líbil = výbornej černej humor :yes: :-!

Trochu děsí jak MOC těmhle EXTRÉMNÍM EXTRÉMISTUM roste sebevědomí
Avatar - CICERO
17. 11. 2019 14:51
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 14:38
Re: Pred rokem 89
takze tvuj fotr byl taky komous?
Avatar - Ozzman
17. 11. 2019 14:30
Re: Pred rokem 89
Uvědomujes si, že tu vlastně blahořečis šedou ekonomiku a prospěchářství ? Ještě, že už je ta doba pryč .. soudruhu bariku...
17. 11. 2019 14:27
Re: Pred rokem 89
ale ja nemuzu za to ze si byl proste linej. ja mel deti taky. makal sem na stavbe a nebyl komunista.
17. 11. 2019 14:24
Re: Pred rokem 89
Na jeden automobil značky Škoda Favorit musel pracovať v roku 1989 človek s priemernou mzdou 29 mesiacov. Koľko musel odpracovať človek v roku 2019 s priemernou mzdou na auto značky Škoda Fabia?

Priemerná nominálna mzda za prvých deväť mesiacov roka 2019 bola 1 062 eur a priemerná cena automobilu Škoda Fabia bola 11 792 eur. Človek tak musel odpracovať na nový automobil 12 mesiacov.

Zdroj : https://www.etrend.sk/…-komunizmom.html
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 13:26
Re: Pred rokem 89
No vidíš, kdyby si se místo stavění škůdky vzdělával, sháněl kontakty nebo lidem ty auta opravoval jako melouch nebo jim stavěl baráky a garáže atd mohl si i tehdá mít měsíčně 5000 kčs i víc a mohl sis vozit zádel ve volze, tatře 603 nebo něčem západním.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 13:04
Re: Pred rokem 89
Po necelém roce se ale kvůli stagnaci prodejů začalo zlevňovat: poprvé na jaře 1970, poté ještě v červenci a listopadu. Například Toyota Corona spadla z původních 110 000 korun na 79 000, „pětistovka“ na 35 tisíc.
Velkou popularitu si získal kompaktní a moderně řešený Fiat 127 se čtyřválcem vpředu napříč. Jeho protiváhu představoval reprezentativní „klasik“ Chrysler 180, čtyřapůlmetrový sedan s benzinovou osmnáctistovkou.

Později přibyly slavné Daewoo Racery, Toyoty Corola, a tuzexové Fiaty Uno, Fordy Escort a Sierra, Volva, Peugeoty, Saaby atd.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 13:01
Re: Pred rokem 89
určitě, pracovník v uhených skladech oficiálně 1800 kčs, neoficiálně dohromady s úplatky 4500 kčs. Manželka učitelka ve škole 2000 kč. Tj měsíčně 6500 Kč, ročně 78 000 kč a šetřil si 100 000 10 let, komiku.

To samý řidiči cisteren u benzíny, zelináři , vedoucích resturací a hotelů, řezníci, zelináři, veklsláci, kuchařky (známá dělala v jídelně a za jídlo a pití dali měsíčně celá rodina 300 kč a 400 za bydleníí, zbylých 3300 jim zbývalo, to je ročně 40 litrů...., lékaři v nemocnicích co dostávali úplatky za operace nebo lepší léky, lidi co jezdili na montáže do ciziny (soused dělal 4 roky v Libyii) , meloucháři co šli po práci dlat lidem , stavěli jim baráky, garáže, opravovali uata... dále pak špičkoví vědci a komunisti ve funkcích. Tihle všeichni když měli manželku tak dali dohromady měsíčně 4-7 tis kčs

Kod byl neschopnej, nic neuměl, neměl kontakty a neuměl si poradit měl smůlu.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 12:55
Re: Pred rokem 89
Jako dítě pamatuu, že v roce 1990 byly z komunistické éry na sídlišti normálně zaparkovaná auta typu Fiat Mirafiori, 127, austin Allegro, Fiat Uno, Ford Cortina, pamatuju dokonce jednoho Renaulta Fuego na konci ulice, dále soused měl VW Brouk, byly tu Saaby, Renaulty, Simcy, Chrysler-Simca 130/1308, všechno to mělo SPZ ACx, nebo max do ADJ, tedy z komunistické doby

Táta když chodil jako maldej kluk po letný v 60. let vyprávěl, jak měli za výkladem v Mototechně Hillman Minx, Ford Anglia, Renault 8 atd
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 12:51
Re: Pred rokem 89
Nemusel si sedět v archivu za 800 Kčs, mohl jsi se vzdělávat, studovat, shánět konexe a dělat na procenta a do 65 a mohl si mít důchod jako můj děda , který ěl v roce 1984 důchod 3000 Kčs. A nebyl ve straně.

Můj otec jako kontrolor výstupní kontroly v Avia Praha měl v roce 1988 plat 2400 Kčs čistého...ŠKodovka stála 60 000 kčs. Tak jakých 40 platů.

A opět si nám zapoměl napsat, že družstevní byt stál 30 000 Kčs a dvougnerační barák s pozemkem stál 200 000 Kč. Dneska stejná králíkárna, ale 50 let stará stojí 4,2 mega a ten dvougenerační barák s pozemkem na stejném místě stojí nový 8,8-10 mega.

Tady spočti kolik na to potřebuješ dnešních platů!
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 12:51
Re: Pred rokem 89
Prumery jsou dany hrubym platem, nezapocitavaji cistou mzdu, ale to je jedno, ja nevim ze mas potrebu sdelovat svou angazovanost z doby, kde k prachum prisli jen komunisti, vekslaci a zlodeji.
Ja si v 80 letech stavel ve dilne Svazarmu skudku na kolene, mel sem dve decka, nekrad sem a nebyl komunista. Nebyl sem proste tak sikovnej jako ty.
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 12:47
Re: Pred rokem 89
přesně tak :yes: :yes:

Co k nám slavná Mototechna ze Západu dovezla?

Renault 4CV - během let 1955-1961 - 5060 ks za cenu 22 000 korun.
Zajímavé je, že rozměry i výkonem srovnatelná Škoda 440 zvaná Spartak přišla na 28 500 Kč.
Italský Fiat 600 (od roku 1957 za 22 000 Kčs) doplnila po třech letech modernizovaná verze 600 D. Zájem daleko přesáhl počet 17 000 ks dovezených fiátků. Spolu se „šestistovkou“ se v Mototechně objevila také Simca Aronde de Luxe (31 000 Kčs). Ve Francii dvanáctistovka střední třídy, v našich malých poměrech luxusní vozidlo. Dostali se k ní jen ti, kteří získali poukazy vydávané stranickými orgány a odbory.

Socialistickým škodovkám octaviím, feliciím, „šestsettrojkám“ a „carevnám“ (Volga M 21) nově konkuroval britský Hillman Minx. Populární patnáctistovka klasické koncepce u nás nakonec našla 2000 majitelů, cenou 47 000 Kč ležela mezi Škodou Octavia Super (38 500 Kč) a volhou (55 000 Kčs). Povedené a robustní Minxy vynikaly hodnotným dílenským zpracováním, v licenci je vyrábělo například Mitsubishi.
Kdo chtěl být „in“ a měl na to finance i kontakty, případně přišel na řadu v pořadníku Octavie Super, dostal v roce 1960 šanci usednout do dvoubarevně lakované Simky P 60 Elysée (45 000 Kčs) s velmi komfortním odpružením a zadním panoramatickým sklem. Po dalších dvou letech se k nám dostaly výrazně hranaté Renaulty R 8 s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech a důstojné Fordy Cortina.

Dámská srdce si získal Fiat 850, po prezentaci na strojírenském veletrhu v Brně (1966) nabízený zpočátku jen v Tuzexu. Po roce přibyl Renault 16. V přelomovém osmašedesátém se část sortimentu Tuzexu včetně francouzských Simek 1301 a 1501 dostala do Mototechny a posílila stále mohutnější proud aut západního původu. V červnu 1969 se tyto vozy dostaly na tak zvaný volný trh. Sice bez poukazů, zato podstatně dráž. Ideální způsob, jak zužitkovat úplatky. Cenovka 49 000 Kč na Fiatu 500 vyrážela dech. Po necelém roce se ale kvůli stagnaci prodejů začalo
Avatar - Barrichello
17. 11. 2019 12:45
Auto před rokem 1989 a na titlce Lada 110
tragédie a úpadek v přímém přenosu :-) :-) :-)
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 12:36
Re: Pred rokem 89
Jak víš i ty? Fakt drsný :-!

No právě proto že je medián lepší pro představu o REÁLNÉ mzdě = tak píšu medián = něco jako nejrozšířenější plat

Jak sem dál napsal = TO byl ten PROBLÉM = že dělníci měli VÍC než vzdělaný lidi

Plus teda nevim proč lidem co se jim nelíbí praktiky za socialismu komunisty, v 90. letech špičkovýho tuneláře, dneska z víc trestnejch činů žalovanýho oligarchy = proč jim řikáš stádo

Mimochodem TO co ty popisuješ jako plus roku 1989 myslim tvý příjmy a náklady TO je to proč socialistický státy zkrachovaly. Nezkrachovaly totiž politicky ale PŘEDEVŠIM ekonomicky
Že i když to prezentuješ jako KLAD pokud to chápu správně = byl si v tu chvíli v REÁLNYM světě v REÁLNÝ ekonomice = proti srovnatelnýmu mírně nadprůměrně majetnýmu rakušanovi LŮZA = to si uvědomuješ?

Což se v plný síle ukázalo = jakmile sme zbořili zeď za kterou sme žili v absurdní nejen politice ale hlavně ekonomice? A že i po 30 letech ne špatnýho růstu = je to Rakousko furt v nedohlednu?

Co je problém že už zase tu vítězí KECY nad ROZUMEM a důsledek je https://www.e15.cz/…-hluboka-1364236
17. 11. 2019 12:26
Re: Pred rokem 89
median je vzdy nizsi nez prumer jak snad vis i ty. prumer byl 3560 a delnicky jeste daleko vyssi.
17. 11. 2019 12:24
Re: Sneni
ja bych radeji jezdil krasnou 50ti letou oktavii nez novou oktavii. s novou oktavii bych totiz padl mezi ten dobytek co tim jezdi protoze musi. stal by se ze mne imbecilni rozvazec letacku na susenky a damske vlozky
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 12:24
Re: Pred rokem 89
Problém je to co znamená to SNAŽIL žejo :-)

Komunisti v 80. letech už prosazovali houby = už od přelomu 70. let naprosto zoufale lepili hospodářství jak to jen šlo. Že si to tehdy běžnej člověk možná asi neuvědomoval = to je jiná. Proto rezignovali skoro na všechno = rozměr "kdo nekrade okrádá vlastní rodinu" se dostal do naprosto tragikomickejch rozměrů

Jak tu občas zmínim = stav státu byl v zásadě jako stav Škody Auto nebo jak se tehdy Škoda v Bolce jmenovala = sice se na její výrobky stály fronty https://www.idnes.cz/…erec-zpravy_jape ale měla koncem socialismu miliardu dluh, stovky milionů po splatnosti a byla bez šance se z toho dostat. Ne nebo nejen z politickejch důvodů ale PROTO z EKONOMICKEJCH DŮVODŮ komunista pustil svou desítky let násilim drženou vládu

No asi si "neokrádal vlastní rodinu" no ;-)
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 12:17
Re: Pred rokem 89
Medián 1989 3300kč

Problém byl právě se mzdou tý inteligencí = ta měla míň než.. ;-)
Avatar - twistedTSD
17. 11. 2019 12:15
Re: Sneni
Já ti nevím, asi bych radši jezdil čtrnáctiletou Octavií než zánovní 105.
17. 11. 2019 12:02
Re: Pred rokem 89
jiste Fiat 127, Renault 15 a dokonce i 17. proste neschopove nebo jejich potomci narikaj.
17. 11. 2019 11:57
Re: Pred rokem 89
prumer v 89 byl nekde kolem 3560,- a to delnici meli nadprumer vsude. tudiz ano ja jsem proti tobe inteligentni a vim ze kdyz facko stalo 86 tis tak to neni 30-40 prumernejch delnickejch vejplat. ja si 88 kupoval rapida 136 za 88tis.
17. 11. 2019 11:51
Re: Pred rokem 89
Měl. A hlavně jsem nechtěl být běžný a pořád jsem se o to snažil.

Rovnostářství právě prosazovali komunisté.
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 11:46
Re: Pred rokem 89
No to je ono "posnažit se" prostě samozřejmě NESTAČILO

Jestli si tehdy takový auto měl = zcela jednoznačně víš že to nebylo ani vzdáleně běžný
17. 11. 2019 11:44
Re: Pred rokem 89
Ano, bylo jich poměrně málo, konkrétně těch Mirafior bylo v celé republice ročně prodávány počty v jednotkách tisíců.
A to tak, že třeba 3 - 4 000 kusů, ale to přesně nevím. Přece jenom je člověk na silnici sem tam potkal.
Avatar - Uživatel_5340709
17. 11. 2019 11:36
Re: Pred rokem 89
Jasně, ještě zbývá dodat takoou maličkost,............... kolik ks aut se za ty (v dnešní době v přepočtu milionoé částky) prodalo? ................ Rovnou ti odpovím, maximáslně desítky kusů a některé kousky jednotilvě.
17. 11. 2019 11:29
Re: Pred rokem 89
Čeho mám nechat ?
Jak jsem přišel k penězům je zcela moje věc. Tobě a společnosti zde to sdělovat nehodlám.
Výbava byla jediná - v tom roce 77 blízko holátku, barvy k dispozici dvě - oranžová a světle žlutá, Konfigurovat nešlo nic, auta byla skladová.
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2019 11:20
Re: Pred rokem 89
Nech toho gile = přes 100.000 bylo v 70. letech pro běžný čechy = něco jako miliarda :D

Posnažit se = samozřejmě nestačilo. JEN krást podvádět apod. Drtivá VĚTŠINA si takový auto samozřejmě nekoupila = ono i celkově bylo drtivě míň aut na hlavu

Nevim jestli tohle auto šlo koupit běžně v Mototechně = moc se mi to nezdá. Fronty se stály i na škodovky a trochu výjímečnější cokoli = bylo jen pod pultem. Prodej pár kousků podobnejch aut = zásadně jen přes Tuzex

Jestli si ho fakt kupoval v Mototechně = rád se dozvim podrobnosti = jak si tehdy reálně přišel k tak obřim penězum a i to jak auto stálo na prodejně a ty sis vybral v který výbavě a barvě ho chceš = nebo sis nakonfiguroval? ;-)
17. 11. 2019 11:10
Re: Pred rokem 89
Ano, v Mototechně. Sám jsem kupoval na Jarově v roce 1977 Mirafioru za nějakých 104 000 Kčs. A vedle ní stál zrovna ten Austin Allegro, Tuším za 109 000 Kčs.

Posnažit ? Existoval třeba tzv. individuální dovoz, příbuzný v zahraničí "daroval", vždycky se našel někdo, kdo měl někoho venku nebo se dalo koupit ojeté tady.
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 10:54
Re: Pred rokem 89
Asi sme kazdy chodil do jine prodejny. Kdepak se ty auta prodavaly za koruny? V Mototechne? A jakpak se mel nekdo posnazit? Delat komunistu, reznika nebo zelinare?
17. 11. 2019 10:46
Re: Pred rokem 89
Není pravda. I před revolucí bylo možné koupit nějaké to auto ze západu "normálně" za koruny. Namátkou : Hillman Minx, Ford Anglia, Renault 4CV, Fiat 600D, Simca Aronde, Austin Alegro, Renault R6, Fiat 131 Mirafiori a to jsem si nevzpomněl určitě na všechny.
No a kdo moc chtěl slušnou káru, tak se prostě musel trochu posnažit a měl jí.

To samozřejmě nic nemění na skutečnosti, že článek stojí úplně za h*o*v*n*o.
17. 11. 2019 10:29
a dnes?
dnes si o takové eleganci mezi běžnými auty můžeme taky nechat jenom zdát.
taková XM, nádherná kára i teď. když nějakou výjimečně potkám, tak se za ní rád ohlédnu.
nebo calibra, nebo P405. prostě všechno elegantní, proporčně vyvážený káry, jednoduchý design bez pouťových cingrlátek.
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 10:12
Re: Pred rokem 89
Ty jsi hrozne sikovnej a taky moc inteligentni, nicmene ja mluvvil o prumernem mesicnim platu a ten byl statisticky neco pres 3000.
17. 11. 2019 09:52
Re: Pred rokem 89
no ja nevim jak ty ale ja mel v roce 89 vejplatu 6810,-kcs a to v delnicke profesi. najem ve 4+1 96,10kcs, takze si ty kecy nech pro to stado na letny
17. 11. 2019 09:49
Re: Pred rokem 89
Sorry...zle vlakno. Na clanok...ja nechapem preco je laskava nostalgia za komunizmom a fasizmus odcudzujeme. Pritom nas rovnako napadli ako nemci rak rusi. To sa mozme pokojne rozplyvat nad tym ako Ceske a Slovenske zbrojovky prosperovali v 1942...proste sa za sociku najma po 1968 vyrabali sroty...
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 09:33
Re: Pred rokem 89
To reagujes na me nebo na clanek?
17. 11. 2019 09:14
Re: Pred rokem 89
Ja nechapem tu nostalgiu za komunizmom...
17. 11. 2019 09:10
Re: Sneni
Chcete povedat ze su niekde dostupne statistiky o veku aut jazdiacich v 1989 v CSR? Prosim o tuto informaciu...ja by som praveze odhadoval ze vek aut v tok case bol podatatne vyssi ako je dnes a to ze sa potupne znizoval bolo sposobene nie tak kupnou silou ale skor faktom ze sa kazdorocne vyrabalo viac aut aj ked tie stare ostavali relativne dlho v prevadzke.
17. 11. 2019 08:53
Sneni
O nastupcich techhle aut muze drtiva vetsina snit i nadale. Resp. musi pockat, az jim je nekdo radne ojede. Aut je vic, plecky porad stejny, teda vlastne vetsi, protoze prumerny stari aut je vetsi nez za toho bolsevika.
Avatar - Zetti
17. 11. 2019 08:43
Pred rokem 89
Pred rokem 89 jsme si mohli nechat o jakemkoliv aute zdat. Jednak byly skladem k mani jenom Oltcity a Dacie, mozna Trabanty a druhak auto, jestli se ty tehdejsi byt nove plecky daji nazvat autem stalo nehoraznych 30-40 prumernych remeslnickych platu.
Platy se po sametu hned moc nezmenily a my zirali na Mazdy a Fordy za jeste 6-7x tolik. Tedy pane Bures clanek je uplne zcestny. Sednete si a zacnete psat o bolsevicke realite znova.