Mercedes-Benz Unimog U 5023 ve službách expedice v Chile stanovil nový světový rekord, když se na nejvyšší aktivní sopce na Zemi vyšplhal do výšky 6694 metrů nad mořem.
V3 S by tam nevyliezla, lebo... ;)
S výškou ubúda kyslík. ktorý je potrebný na horenie zmesi. Auto vo vyššej výške stráca výkon. V3S mala výkonu poskromne, tieto Unimogy mali objem 5,1 l a 170 kW / 900 N.m a predpokladám, že neboli oveľa ťažšie ako by bola V3S.
Kedysi boli páni z Top Gearu kdesi na sopke - Guallatiri volcano (Chile), ktorá má výšku cca 6 071 m. Tu je video - zostrih ;) https://www.youtube.com/watch?…
Ak si dobre pamätám ani tam nevyšli a vzdali to - autá strácali výkon a páni to tiež nezvládali. Tie Unimogy boli vo výške 6694 m - čo je poriadne veľa.
V3S by to teoreticky dala, keby mala nejakú kyslíkovú bombu, ktorá by zásobovala motor kyslíkom ;).
Tak tak, už ve 4500m nad mořem i přeplňované vznětové motory přicházejí o 25% až 33% výkonu. Ta Pragovka by tam možná opravdu nedojela, kdyby ji zbylo 35-40kW výkonu, tak by svoji hmotnost do toho stoupání už nemusela dostat... a výše by možná ten motor už začal i zhasínat, nejenom kouřit kvůli vysokému obsahu nespálené nafty ve zplodinách hoření.
Lokomotivy pro trvalý provoz v nadmořských výškách přes 4000m mají přeplňování řešeno obvykle ještě jedním plnícím stupněm. Zvyšuje plnící tlak pro dosažení obsahu kyslíku ve válcích dostatečného na dosažení nominálního výkonu.
To určitě, při spotřebě do toho stoupání. By to chtělo někam na půl cestu nebo do dvou třetin dopravit elektrocentrálu, ideálně vrtulníkem s dvojící spalovacích turbín. To bude uhlíková stopa.
Samozrejme spotreba je problém. Ak by tam ale bolo spravené el. vedenie, nebol by problém :). Výhoda - nezávislosť el. pohonu na kyslíku = nemá stratu výkonu. Nevýhoda - potreba dobiť, ťažké akumulátory...
Našťastie autami do podobných výšok nejazdíme :)