Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Unimog se stal světovým rekordmanem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Mercedes-Benz Unimog U 5023 ve službách expedice v Chile stanovil nový světový rekord, když se na nejvyšší aktivní sopce na Zemi vyšplhal do výšky 6694 metrů nad mořem.  

Mercedes-Benz Unimog je v současnosti nabízen v široké paletě verzí a Matthias Jeschke se svou výpravou využil služeb dvojice zástupců provedení U 5023. Tato vozidla jsou standardně dodávána s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem OM 934 Euro VI, poskytujícím z objemu 5,1 l nejvyšší výkon 170 kW a točivý moment 900 N.m.

Pro potřeby expedice byla dvojice vozidel upravena přímo u Mercedes-Benz Special Trucks. Pro pohyb v extrémních podmínkách byly oba vozy vybaveny speciálními pneumatikami, silnými navijáky a systémem pro variabilní vyvažování těžiště, za jehož vývojem, konstrukcí a realizací stojí odborníci z Unimog Museum, výrobce nástaveb AS Söder a inženýři z vývojového týmu vozidel Mercedes-Benz Unimog.

Matthias Jeschke se svým týmem použil dvojici upravených vozidel Mercedes-Benz Unimog U 5023 k instalaci čtyř nouzových rádiových stanic v různých výškových táborech na úbočí nejvyššího vrcholu západní polokoule, nejvyšší hory Chile a zároveň nejvyššího aktivního vulkánu na Zemi, jímž je s celkovou výškou 6893 metrů nad mořem Ojos de Salado v Andách.

Čtveřice nouzových rádiových stanic byla instalovaná s cílem zvýšení bezpečnosti horolezců a vědeckých výzkumníků na Ojos de Salado při jejich výpravách. V případě nouze lze každou ze čtyř stanic použít k vytvoření rádiového spojení s dalšími třemi základními tábory.

Po dokončení instalace čtvrté rádiové stanice v táboře Amistad ve výšce 6100 metrů nad mořem, kam bezpečně dorazila obě vozidla, se tým pustil do překonání výškového rekordu pro kolová vozidla. Toho bylo dosažení jedním z vozů Mercedes-Benz Unimog U 5023 ve výšce 6694 metrů nad mořem, což představuje absolutní světový rekord v dosažené nadmořské výšce za pomoci kolového vozidla.  

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - palix
28. 1. 2020 10:11
Re: V3S
Samozrejme spotreba je problém. Ak by tam ale bolo spravené el. vedenie, nebol by problém :). Výhoda - nezávislosť el. pohonu na kyslíku = nemá stratu výkonu. Nevýhoda - potreba dobiť, ťažké akumulátory...
Našťastie autami do podobných výšok nejazdíme :)
Avatar - mariov8
27. 1. 2020 17:50
Re: V3S
To určitě, při spotřebě do toho stoupání. By to chtělo někam na půl cestu nebo do dvou třetin dopravit elektrocentrálu, ideálně vrtulníkem s dvojící spalovacích turbín. To bude uhlíková stopa.
Avatar - palix
27. 1. 2020 14:00
Re: V3S
Do takých výšok je zrejme najlepší elektropohon :).
Avatar - mariov8
27. 1. 2020 11:13
Re: V3S
Tak tak, už ve 4500m nad mořem i přeplňované vznětové motory přicházejí o 25% až 33% výkonu. Ta Pragovka by tam možná opravdu nedojela, kdyby ji zbylo 35-40kW výkonu, tak by svoji hmotnost do toho stoupání už nemusela dostat... a výše by možná ten motor už začal i zhasínat, nejenom kouřit kvůli vysokému obsahu nespálené nafty ve zplodinách hoření.

Lokomotivy pro trvalý provoz v nadmořských výškách přes 4000m mají přeplňování řešeno obvykle ještě jedním plnícím stupněm. Zvyšuje plnící tlak pro dosažení obsahu kyslíku ve válcích dostatečného na dosažení nominálního výkonu.
27. 1. 2020 08:51
nejvyšší vrchol západní polokoule
to ale není. Aconcagua má 6959 m n. m.