V Česku se nikdy neprodalo tolik elektroaut jako v lednu 2020. Jak jsou na boom, který nás letos evidentně nemine, nachystaní mechanici? Co smějí a nemohou opravovat?
Bylo by prosim mozne, aby redaktori rozlisovali mezi "hybrid" a "plug-in hybrid/PHEV"? Neverim tomu, ze Toyota prodala v 1/2019 jeden hybrid a v 1/2020 zadny...
Prodej elektroaut ... boom, který nás letos nemine ???
Prodej elektroaut ... boom, který nás letos nemine ??? Autor se zbláznil. Boom elektroaut nás mine zcela zaručeně, protože se žádný nekoná a konat nebude. Jen ta prázdná bublina bude splaskávat pomalu ... A kdybych neměl v budoucnu možnost koupit jiné auto, než elektroauto, dojezdím svoje současné do rozpadnutí a budu žít dál bez auta.
Vždyť Vás nikdo nenutí k nákupu auta s novým typem pohonu. Asi by se tahle technologická změna dala připodobnit k změně v osvětlení interiérů (domů). Když se v padesátých letech natahovala elektřina do nejzapadlejších koutů ČR bylo určitě "spousta" lidí, kteří chtěli zůstat u staré dobré petrolejky a i dneska se každý může rozhodnout jestli chce doma svítit petrolejkou nebo se spolehnout na nejisté dodávky elektřiny centrálním rozvodem. Petrolhead samozřejmě zůstane u petrolejky, protože je to symbol svobody a nezávislosti.
Podle nových norem je musí automobilky vyrábět a prodávat. K tomu si přidej všelijaké zvýhodňování a zákazy a 50. léta hned uvidíš trochu jinak. Pokud by vše bylo dobrovolné, tak mně EV nijak nevadí.
.... musí vyrábět a prodávat ... S touhle tezí bych poněkud polemizoval, protože se mi jeví, že jediný kdo opravdu vyrábí a prodává je Tesla .... Producenti aut se spalovacími motory se samozřejmě snaží celý technologický přechod bojkotovat a zřejmě dnes mají větší vliv a více sympatizantů než výrobci petrolejek v období mezi válkami. Zvýhodňování jde na ruku producentům, protože jim zvyšuje zisk a zajišťuje prodej cenově absurdně nadsazených elektroaut. Nevím, co myslíš zákazy - ty jsou zatím aplikovány pouze u starším dieselů a jejich možnosti provozování v centrech měst, ale to není v Německu žádná novinka, protože ekoplakety se tam používají docela dlouho.
Pokud máš nějaké uvěřitelné materiály týkající se nákladů na výrobu elektromobilu a její srovnání s klasickým autem budu velmi rád pokud se o ně můžeš podělit. Vím jaké jsou náklady na výrobu jednotlivých krabiček léčiv (CoGS) jedné farmaceutické firmy díky tomu, že jsem pracoval 20 let v nadnárodních farmaceutických společnostech a dostal jsem se v závěru své kariéry do strategických pozic v rámci vedení (HQ).
K údajům publikovaným v tisku a třeba i v obchodních rejstřících nevěřím. Teď zrovna dokončuji analýzu jednoho malého segmentu a používám veřejně dostupná data. To co mi z tabulek leze je opravdu "zvěřinec". Ve společnostech, ve kterých jsem pracoval, jsme jeli vždy dvojí reportovací lajny - management report se zadanými údaji a pak report pro účely daňové lokální správy. Ty dva se lišily hlavně v položkách náklady vynaložené na prodané zboží, tedy nákupní ceny. Jak jsem uvedl výše, tak jsem se následně dostal ke kalkulaci výrobních nákladů jednotlivých položek členěných na náklady na materiál, personální náklady a odpisy výrobního zařízení, což je to co by mě zajímalo pro výrobu elektroautomobilu.
Za vozy se spalovacími motory platí výrobci aut brutální pokuty za překročení limitů Co2, které jsou nastaveny naprosto unreal, takže musí výrobci prodávat elektrojebky, ale se jim snížili emise za značku.
Baryku myslíš že už fakt něco platí? Já to nestudoval, ale myslím si že to bude spíše spočítáno za celý rok formou clawbacku. Pokud k tomu víš víc, budu rád když to sem dáš.
Boze to je blabol. Nejak nespatruju ty vyhody petrolejky a nevyhody el. zarovky. Na druhou stranu vidim vyhody spalovaku a obrovsky nevyhody EV. Jak takovou sra-cku muzes vubec napsat. Spis to bude tak ze hrstka lidi prejde na EV. Bavim se o horizontu 10 let. Co bude pak jsou jen dohady.
Můžeš specifikovat výhody spalovacího motoru a nevýhody EV pro provoz v centru Prahy ? Podle mého názoru je přechod na elektropohon jen součástí změny v individuální dopravě, která zřejmě směřuje k autonomním vozidlům.
Ta změna směřuje k tomu, že většina lidí bude bez auta. Konec individuální dopravy. Kvalitní veřejná doprava je pro politiky asi moc složité téma, tak se šlo cestou strašení a zákazů.
Jo, ale nemyslím že je za tím nějaký promyšlený sofistikovaný záměr ... západní politici potřebují prachy na sponzorování migrantů, a zničením automobilového průmyslu pouze přijdou o daně od pracujích bělochů ...
Ty jezdis s autem jen v centru Prahy? Tak jestli jo tak pro tebe plati jen nevyhoda dlouhyho nabijeni vysoky ceny auta a nutnosti tahat prodluzovak z panelaku na parkoviste k autu. Limit v podobe nemoznosti cestovat na delsi vzdalenost u tebe asi nehrozi. K autonomnim autum zatim nic nesmeruje. Konci to uz nekolik let na asistentech rizeni.
Svůj osobní názor k autonomnímu řízení nikomu netlačím, proto taky píšu "zřejmě směřuje". Tak jako byl proud na svícení logicky zaveden nejdříve do velkých měst, tak i elektroauta se začínají používat v městech. Proto je v Praze asi 47 dobíjecích stanic. Základní rozdíl mezi elektrem a spalovacím motorem je stejný jako u žárovky a petrolejky - spalovací motor produkuje spaliny. Nevýhody, které uvádíš jsou dle mého názoru nepodstatné ve srovnání se základním negativním projevem spalovacího motoru a taky asi nebude špatné pokud je poměrně rychle zbavíme závislosti na ruské ropě. Pokud to bude trvat stejně dlouho jako přechod od domácích petrolejek po elektrické osvětlení, tak to bude cca 70 let, takže můžeš si v klidu užívat výhod tvého stávajícího vozu ;-)
Závislost na ruském plynu, palivu pro JE, niklu, kobaltu, železné rudě atd. ti nevadí vid.
Ted čistě hypotetická otázka - příští týden přestane celý svět kupovat ruskou ropu a plyn.
Co uděláš na místě Batušky Putina, když ti vypadne 65% příjmů?
Já na jeho místě vydám povel a okamžitě startuje 200 suchojů, 80 migů a 30 bombardovacíh tůček a na hranici bude měřovat krásných 200 000 tanků a bvp. Evropa bez pomoci USA do týdne začne zas kupovat, nebo jím rozstřílím na cedník a kapituluje :-):-)
Někteří by byli rádi aby to k autonomní dopravě směřovalo, ale všichni se bojí právních dopadů, takže se do toho automobilky nehrnou. To je moc pěkný, že je v milionovým městě 47 dobíjecích stanic. To je ale dost málo. Navíc ty potřebuješ nabíjet přes noc. Většina lidí nemá čas dopoledne strávit nabíjením. Nicméně souhlasím s tvou poslední myšlenkou. Konec spalovacích motorů přijde za desítky let, takže já jsem zatím v klidu. To že teď někteří politici vykřikují jak se v roce 2035 přestanou prodávat spalovací auta neřeším. To je podobný výkřik do tmy asi jako že v roce 2018 bude opravená D1. Mezi tím se několikrát změní vlády a termín se může klidně o dalších 10 let odsunout.
To jsou hrušky / jabka. Samozdřejmě že výhody el. žárovky jsou natolik zřejmé, že není o čem polemizovat. Stejně tak nevýhody EV jsou natolik zřejmé, že není opět o čem polemizovat.
Dnešní orkán, stejně jako před pár dny Sabine naplno ukáže ty výhody EV aut a žárovky. Zatímco ta petrolejka, diesel agregát a spalovák funguje furt, vid :-)
Tie výhody žiaroviek sú zrejme dnes, ale neboli také zrejmé v čase vzniku a zavádzania. Do elektrickej siete bolo treba investovať, zrazu ti barák dovŕtali a dosekali a do stien naťahali drôty, a so spoľahlivosťou, bezpečnosťou a trvácnosťou to asi tiež nebolo bohviečo.
Keď nedávno zakázali klasické žiarovky, pretože sú vraj nehospodárne, a donútili nás kupovať x-násobne drahšie svietidlá s menšou spotrebou, tiež mnohí nekypeli nadšením. Nehľadiac na to, že veľa svetelných zdrojov ani dnes zďaleka nedosahuje uvádzanú životnosť, pričom ich cena dosahuje aj stonásobku ceny obyčajných žiaroviek.
Nevýhody EV a výhody spaľovákov sú ti vraj jasné, ale jedine z tvojho súčasného pohľadu, ktorý je zaťažený zvyklosťami, predsudkami a zabehnutými stereotypmi. Rovnako mysleli odporcovia automobilizmu v jeho počiatkoch, keď naďalej lipli na konských záprahoch, a žiadny argument ich nemohol presvedčiť.
Re: Prodej elektroaut ... boom, který nás letos nemine ???
Veličenstva. Nenechte prchlivost cloumat svými majestáty. Teprve budoucnost ukáže, zda e-auta po mnoha vylepšeních se pro nejširší veřejnost stanou použitelnými nebo zda to dojde do stavu: "Tak tudy ne, přátelé.".
Nedávno proběhla na únorové části list_hw_cz zajímavá diskuse na toto téma. Případně i na Šamanově doupěti.
Re: Prodej elektroaut ... boom, který nás letos nemine ???
Škodovka to natlačí dealerům, tedy se umělý boom konat bude, bublina se nafoukne a zase splaskne. Ale škodovácký dealer je jako otrok, nechá si to natlačit. Doufá že vydělá na ostatních autech. Doufat může.
Milá redakce, opravdu se za 01/2020, jak uvádíte v tabulce "Registrace elektroaut a hybridů v ČR 01/2020" neregistrovala ani jedna Toyota, která je hybridy proslulá?
Z kontextu je jasné, že hybridy myslí plug-in hybridy, v tabulkách je špatný nadpis. Evidence plug-in hybridů jakž takž funguje, v evidenci normálních hybridů je v ČR docela chaos, protože s tím, jak řada výrobců v poslední době vrhla na trh množství hybridních modelů, tak část prodejců je eviduje jako spalováky (benzín nebo diesel) a část jako hybridy, takže korektní číslo hybridů je dost těžko dohledatelné.
Je to všechno naprosto zmatečné.
Je celá řada aut u kterých se ani nedozvíte co jsou za hybridy, jestli mild, full, nebo plug-in i když tady je to snazší, protože mají zásuvku.
Všichni zaslepení zastánci těchto nesmyslů vždy uvádějí jako jeden z hlavních argumentů jednoduchost a servisní nenáročnost.
A ejhle, ono to v praxi nějak nefunguje... Protože jsou servisně jednoduché, proto je vyšší riziko totálních škod, proto je pojištění dražší... Zajímaví...