...jestli vedení Subaru se současným zoufale vyměklým image (výhradně samočinná převodovka, v Evropě výhradně hybrid) budou zmínky o dřívější skvělé soutěžácké minulosti této značky podobně marketingově nežádoucí, jako tomu bylo v případě Lancie... ;-\ :-(:'-(:no:
Ano, BRZ, čili to není výhradně. Jinak je to taky jediné auto, kde má význam manuál prodávat, v obyčejném autě pro přepravu to je archaismus.
Aspoň to nikoho neláká ušetřit pár desítek tisíc za automat, protože "to stačí".
Anachronismus je jen v tvé hlavě. Pokud neumíš řadit, je to tvoje věc. Automat je pro lenochy a lidi, co prostě řadit z nějakého důvodu nechtějí nebo to neumí. Automobilkám tahle “lenost” přináší 40-60 tis navíc, o které tě stáhnou a lépe se jim řeší emise (eliminují řidiče), proto je čím dál tím víc do aut dávají, hlavně k silnějším motorům a ty jako spotřebitel nemáš na výběr... Pocit z řízení se tak čím dál tím víc vytrácí :no: Kde mi automat dává smysl jsou velké americké motory V6/V8, tak nějak to k nim patří...
Přežitek je to zákonitě od té doby, co existují použitelné automatické převodovky. Řazení je prostá technická nutnost daná vlastnostmi spalovacího motoru a je to jen komplikace v užívání. Cokoliv, co se o to postará automaticky, je objektivní přínos. O tom mimo jiné svědčí i to, že v autoškolách řada lidí věnuje 90% úsilí tomu, jak se rozjet a řadit místo toho, aby se učili jezdit.
Řadit nechce až na výjimky nikdo. Akorát v Evropě jsou auta s manuálem běžná a většina lidí si dělá řidičák na manuál, čili se to nějak naučí a pak často radši těch pár desítek tisíc ušetří. Ale řadit samozřejmě nechtějí.
Smutné, že někdo, kdo vůbec jde na server o autech považuje ovládání auta za nezbytnou nutnost a vyloženě se třese, až se do auta jen posadí a ono ho to samo někam odveze. Asi to pro tebe bude šok, ale představ si, ze existují lidé, které řízení opravdu baví a nemají potřebu sedět v autě znuděně jak lejno u silnice a čekat, co všechno za ne to auto udělá samo.
Pro mě to není šok. Já jen říkám, že takových lidí je minimum, což může být šok naopak pro člověka z autíčkářské bubliny. A ani toho nadšence do aut nebaví s manuálem poskakovat v zácpě a obecně v drtivé většině situací, kdy se jen přepravuje. Proto říkám, že u BRZ to smysl má, to je typicky druhé a jednoúčelové auto na víkendy, se kterým se jezdí pro zážitek a lidi ho chtějí záměrně s manuálem.
U lepších značek už člověk koupí manuál jedině u nejslabších motorizací pro šetřílky, protože se ukázalo, že už ty manuály nikdo, kdo neřeší pár desítek tisíc, pochopitelně nekupuje.
Není to tak docela pravda, rušení manuálu u silnějších motorů z důvodů "minimální poptáky" je hlavně výmluva automobilky, která chce co nejvíce ušetřit při vývoji (a homologaci) a naopak vydělat při prodeji (automat cenu vozu výrazně zvyšuje. Zejména u řidičsky zaměřených aut (BMW řady 3, Alfa Giulia) nebo hot-hatchů (malých i nižší střední tř.) je absence manuálu v nabídce naprosto neodpustitelné a výrobci se tím sami dobrovolně ochuzují o řadu zákazníků! Totéž platí o výkonnějších motorizacích některých vozů segmentu A a B.
Když například BMW prodávalo těch manuálů jen pár jednotek procent, když ještě byly v nabídce, tak to evidentně lidi moc nechtěli. To, že se v takové situaci automobilce nevyplatí tuto variantu homologovat a nabízet, je jasné.
Jinak není to jen o řazení jako takovém, ale i o tom, že s manuálem pořádně nefunguje ani adaptivní tempomat jako klíčový prvek částečně autonomní jízdy. Něco jiného to je u Fabie, ale když už si někdo kupuje BMW za 1,5 milionu, tak by byl blázen, aby si nepřiplatil v tomto kontextu zanedbatelnou částku za něco, co to auto udělá o tolik pohodlnější.
Ty pořád nechápeš, že ne kazdy je taková řidičská lama, aby potřeboval automat a věř, že já a nejen já, by jsem si klidně připlatil za manuál místo automatu tam, kde ta možnost není. A co nedokážu pochopit už vůbec je, jak si někdo může pořídit motorku s automatem (pokud není tělesně postižený)
Já jsem nikde nepsal, že každý potřebuje automat, tak co bych měl nechápat? Já píšu, že by ho téměř každý měl raději, protože to je prostě pohodlnější, s adaptivním automatem dvojnásob.
Dokonce jsem si vědom toho, že ne každý je taková lama, aby nedokázal jezdit s nesynchronizovanou převodovkou a že řada lidí to vyhledává, protože je baví si srovnávat otáčky manuálně. Ale asi se nebudeme dohodovat o tom, že by to měly automobilky nabízet v mainstreamových autech, protože podle promile řidičů to je větší zážitek, že ne? Manuály existují v běžných autech jenom proto, že v Evropě jsme na ně historicky zvyklí a tvoří cenově níže položenou alternativu proti automatickým převodovkám, jinak už by i tady téměř vymizely jako v mnoha jiných částech světa. Nikdo by si tam dnes nekoupil auto, se kterým by se musel několik týdnů sžívat na to, aby se vůbec spolehlivě bez přemýšlení rozjel.
Nám už to nepřijde, protože s tím jezdíme roky a máte to zautomatizované. Ale když si tohle člověk uvědomí, nebo si vzpomene na autoškolu, tak se vyjeví, jak je to v kontextu dnešní doby absurdně složité.
Za prvé, BRZ se bohužel blíží ke konci a za druhé, Impreza, Levorg a i jiná by byla s manuálem naprosto úžasná auta. I ten dvoulitrový motor by k zábavě v kombinaci s dobrým podvozkem a manuálem stačil.
Úžasná pro promili zákazníků. Z "normálních" lidí si nikdo nevybere auto podle toho, aby mohl při rozjezdu šlapat na spojku a během jízdy jí sešlapovat a hýbat nějakou pákou, aby to jelo rovně tak, jak chce. Vždyť to je při dnešním rozšíření aut, kdy jezdí téměř každý, úplně absurdní.
Ty jsi slušně mino. Víš, co je úplně nejvíc automatizované? Veřejná doprava. Někdy to zkus, budeš překvapený. Stačí sednout a nemusíš ani přidávat plyn a dokonce ani točit volantem. Dle tvého přístupu je totiž i tohle pro tebe silně náročná činnost.
Spíš zcela zbytečná, pokud jde člověku jen o to se někam přepravit. Veřejná doprava je samozřejmě super, ale auto plně nezastoupí ve všech situacích, to vyřeší až autonomní auta.
Já jsem nepsal nic o tom, kdy to bude. Pouze konstatuji, že autonomní auta umožní zkombinovat individuální dopravu s tím, že nebude potřeba tu cestu odřídit.
Ten kdo není schopen při řízení používat řadící páku a tři pedály jen dokazuje, jak je nebezpečný. Řekl bych, že jsi mladý kluk a jakkoliv můžu chápat příznivce automatu, tak zrovna u Subaru bych je nečekal ;-)
Ježíš, tak ano, povedlo se mě chytit za slovo, BRZ je čestnou výjímkou. Až na to, že je to ze 2/3 Toyota a že tvoří v prodejích Subaru naprosto marginální počty! :-)
Vsetky WRX STi, ci STI su s manualom. On nepisal u nas.
A nie som si isty, ci aj slabsie WRX dnes nema v US volbu manuak/automat. Kto chce, si to lahko najde. Hejter si i tak ziadne take auto nekupi.
Takže že Subaru se v Evropě stalo auto pro důchodce, popojížděče a umí unudit k smrti, hlavně v kombinaci s 1,6 CVT. Poslední a končící spravné Subaru BRZ to moc nevytrhne, ale ty si nepřiznáš, že slavná éra Subaru, zábavného auta pro opravdové řidiče skončila. A že někde za mořem ještě nabízejí i něco jiného, mám v Evropě může být jedno.
I když ta otázka není pro mě, mám k tomu jednu poznámku. Býval jsem naprosto zběsilý motorkář a přiznám se, že jsem za svůj život potkal pár motorek (3), se kterýma jsem se fakt bál jet naplno (prostě jsem na to neměl). U aut se mi tohle stalo jen jednou a to se Subaru WRX (poslední s 2.0). Pamatuju si jak jsem strašlivě sprostě nadával těm idiotům, které jsem potkával v zatáčkách a oni se prostě v těch zatáčkách ploužili a v zatáčkách se špatně přejíždí ....
Musel jsem ho dát pryč, protože takové auto v kombinaci s takovým ***m (jako jsem byl já) za volantem, je poměrně velká jistota, že se docela rychle něco stane. Vždycky jsem trochu opovrhoval Hondou, protože mi jejich motorky připadaly takové "hodné", ale dneska to chápu - supermanů, kteří jsou schopni bezpečně využívat potenciál hodně ostrých motorek nebo aut je opravdu asi jen pár ...
V zásadě s tebou souhlasím, ale na druhou stranu přece existuje i řada bohatších lidí, kteří si koupí Imprezu STi už pro tu radost ji vlastnit a nemusí její potenciál využívat naplno na veřejných komunikacích! ;-)
Tvoje poznámka mi připomněla scénku z filmu Le Mans 66 jak Ch.Bale spravoval auto jednomu chlápkovi a vysvětloval mu, že je to sporťák, takže by někdy měl točit i víc než dva tisíce otáček, aby se mu nezanášel motor.
Na zatočené okresce je někdy i stovka hodně a tou jede dneska už každé auto. 200 už dnes jezdí i konfekční sedan a jestli dokážeš na okresce takhle lítat, potom využíváš potenciál auta naplno. Pokud ne, tak ne...
zadání znělo jasně. využíváš potenciál auta? to asi nedělá nikdo. je to takový obecný blábol. kdo využívá plný potenciál auta? na rovinkách, v zatáčkách, nikde to nikdo nedělá. plný potenciál auta se využívá s plynem na podlaze, s ručičkou v červeném.
Ano, vadi. Ale ked si mam vybrat, ci to Subaru odpiska uplne s niektorymi modelmi kvoli emisiam, alebo zoseka ponuku, tak beriem to, co ponukaju. Jasne, ze by som chcel silne sti, aj by som ho zvazoval. Pri niektorych modeloch to vadi viac, inde menej. Za mna pri Foresteri som s tym v pohode.