Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Servis a STK vozidel 4x4: Kolik připlatíte v servisu?

U nových vozidel běžných kategorií se za pohon všech kol připlácí kolem 60 000 Kč – to je jasné už z prvního pohledu do ceníku. Kolik si však následně připlatíte při údržbě a servisu, to už tak zřejmé není.
Zpět na článek
12. 4. 2020 11:39
12. 4. 2020 11:54
12. 4. 2020 14:42
12. 4. 2020 18:00
12. 4. 2020 19:59
12. 4. 2020 23:30
13. 4. 2020 03:26
13. 4. 2020 13:57
13. 4. 2020 17:50
13. 4. 2020 14:37
13. 4. 2020 17:49
12. 4. 2020 15:22
12. 4. 2020 16:45
12. 4. 2020 16:50
12. 4. 2020 17:29
12. 4. 2020 19:07
12. 4. 2020 19:32
12. 4. 2020 19:33
13. 4. 2020 13:47
13. 4. 2020 16:35
13. 4. 2020 18:21
13. 4. 2020 18:57
13. 4. 2020 20:43
13. 4. 2020 21:04
13. 4. 2020 21:58
13. 4. 2020 22:24
13. 4. 2020 23:56
14. 4. 2020 06:12
14. 4. 2020 18:41
14. 4. 2020 21:05
18. 4. 2020 20:48
12. 4. 2020 20:13
12. 4. 2020 11:39
4x4
Otazka na majitelov 4x4: to fakt prehadzujete pneu po 10.000km?
Inak svokor ma CRV a na STK mu brzdy nikdy netestovali. Vraj na SK sa stvorkolkam nemeraju brzdy - tvrdil svokrovi technik na STK.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Beefcake
12. 4. 2020 11:54
Re: 4x4
Uvidim o par mesiacov, ked pojdem na prvu.
Ale nerobim si iluzie, ze na kazdej STK su rovnako znali a robia veci rovnako. Brzdy ale merat nejako musia.
Pneu naopak len po sezone a to u mna je menej ako 10k / zima,leto :)
Kolko ide oleja do Haldexu ? Z nejakeho lacneho kraja su. Obycajny motorovy olej do starej Fabie kolegovi nauctovali za vyse 20€/l. V autorizovanom zlodejskom servise.
12. 4. 2020 14:42
Re: 4x4
Mám v 9-5 Haldex IV s eLSD. Ve spojce je zhruba 350 ml oleje ( originál Saab 1l zhruba 95€, u Oplu stejně, jelikož převzal tento systém.. ) Původně byla náplň doživotní. Pak to zkrouhli na 100/60 a následně 30k km. Filtr s těsněním vycházel nějak podobně.. Do rozvodovky a diferáku používám neznačkové oleje a vše funguje. Najeto 210k km.
Avatar - Beefcake
12. 4. 2020 18:00
Re: 4x4
Tak to je fakt nic, tie 3 deci.
12. 4. 2020 19:59
Re: 4x4
Pneumatiky mezi přední a zadní nápravou nepřehazuji, protože ještě se mě nestalo, aby to bylo nějak rozdílné, jako je tomu běžně u pohonu pouze přední, nebo zadní nápravy. Sjížději se prostě stejně a geometrie je taky ok. Co ale kontroluji pravidelně je správný tlak ve všech pneu a v případě rozdílu to ihned napravuji. U jiného auta v rodině (předokolka) ještě bez senzoru tlaku v pneu, na to tady celkem prdím.
Taky mě test brzd na mém Subaru s 4x4 AWD ani na jedné STK nedělali, ale na jiných autech v rodině (předokolky) vždycky.
Avatar - Beefcake
12. 4. 2020 23:30
Re: 4x4
Ty nemas riadenu prednu napravu ? Kazdemu autu sa vpredu zjazdi skor. Mozno pomalsie, ale aj tak.
Mozno s vynimkou driftujucich blaznov na zadokolkach ;-)
Avatar - curwasportiva
13. 4. 2020 03:26
Re: 4x4
Ja mam opravdove 4x4, ne AWD. Tudiz mam staly nahon pouze zadnich kol s pripojitelnou predni napravou napevno, pres rozvodovku.
Takze tocim kola kazdych 10000km, vzdy kdyz menim olej, coz je tak 3x do roka...

Jinak kola by se mela spravne rotovat i na autech s pohonem jen jedne napravy..
Avatar - bystron
13. 4. 2020 14:37
Re: 4x4
Opravdový pohon je jen 4WD? :-[] Tak to my s AWD (Land Cruiser) nemáme šanci :-[] S STK je to zajímavé, to slyším prvně. Vždycky roztočí jednu nápravu a dokud není zapnutá mezináprava, tak s tím na tu chvilku není problém, protože se to v rozvodovce vyrovná. Stejně jako když jsou přední kola už na pevném a zadek ještě v blátě atd. Podle mě to stejné, jako odtahování auta s automatem. Dlouhodobě samozřejmě ne, ale na nějaké manipulační posunutí ve stovkách metrů se to běžně dělá. Pneu kontroluji vizuálně průběžně, na Land Cruiseru se mi sjíždí celkem stejnoměrně, tak neprohazuji. Na FWD se mi ale víc sjíždí předek, tak tam jsem prohodil jj.
Avatar - curwasportiva
13. 4. 2020 17:49
Re: 4x4
Ne ja jen reagoval na vcerejsi clanky tady na auto, kde pro redakci je 4x4 vsechno co ma 4 kola co se toci...
Na prostupnost terenem maji stejne nejvetsi vliv pneumatiky a uzamykatelne diferencialy na napravach
12. 4. 2020 15:22
4x4 na STK
U koncernových automobilů 4x4 není na STK žádný problém. Stačí zkoušku brzd na válcové zkušebně provést s vypnutým zapalováním, kdy je systém 4x4 deaktivovaný. Předpokládám, že na rozdíl od autora článku to každý technik STK ví.
Rozbalit vlákno
19
12. 4. 2020 16:45
Re: 4x4 na STK
Logiku to ma, ale nefunkcny posilovac brzd nie je problem? Ved meraju aj tlak na pedal...
12. 4. 2020 16:50
Re: 4x4 na STK
Posilovač má minimální rezervu podtlaku. První šlápnutí na pedál brzdy po vypnutí klíčku je OK.
12. 4. 2020 17:29
Re: 4x4 na STK
U vas sa to na STK takto robi? Lebo ked si predstavim, ze kazda naprava sa robia tri pokusy a pred kazdym to vypinat a potom znovu startovat vcelku vopruz. A vezmi si ze koncern pouziva aj ine riesenia nie len visco spojku. Sa mi nechce verit, ze maju pre kazdy pohon 4x4 vypracovany “goog practice” ako testovat brzdy, ked maju valec len na jednu nepravu.
12. 4. 2020 19:07
Re: 4x4 na STK
Podle správného postupu zkoušky brzd na VZB musí technik ověřit i funkci posilovače brzd, tedy hodnotit brzdění i s "vyšlapaným" podtlakem v posilovači. Takže stejně by měl během zkoušky motor vypínat. U 4x4 (pokud jde o haldex nebo ekvivalet) jen s tím rozdílem, že motor vypne před roztočením válců VZB. Žádná VZB nemá válce pro obě nápravy, každé auto má jiný rozvor.
12. 4. 2020 19:32
Re: 4x4 na STK
Ok, dik za info :yes:
12. 4. 2020 19:33
Re: 4x4 na STK
Copak je Haldex při nastartovaném motoru a neutrálu v převodovce stále aktivní ?
To fakt někdo naprogramoval takhle blbě ?
13. 4. 2020 13:47
Re: 4x4 na STK
Ide o tom, ze pri tom teste brzd tocis s jednou napravou a system sa snazi pripojit druhu.
13. 4. 2020 16:35
Re: 4x4 na STK
A proč by měl systém v takovém případě připojovat druhou nápravu ? Co by tím systém sledoval a kdo by to programoval tak hloupě, aby se při vyřazeném kvaltu něco připojovalo ?
13. 4. 2020 18:21
Re: 4x4 na STK
Nutno podotknout že to platí jen pro haldex. Permanent čtyřkolka v koncernových autech se deaktivovat takto pochopitelně nedá a skutečně se v praxi tyto auta neměří.
13. 4. 2020 18:57
Re: 4x4 na STK
To bych upřesnil, že permanentní čtyřkolka v koncernových autech test na válcové zkušebně brzd absolvuje bez nejmenších problémů. Od toho je tam centrální diferenciál. Osobně prověřeno.
13. 4. 2020 20:43
Re: 4x4 na STK
Ani moc ne, torsen neumí poslat na jednu nebo druhou nápravu 0% momentu, takže to způsobuje problém a jelikož jsou známy případy kdy se to poškodilo přímo na lince tak se vesměs skutečně neměří.
13. 4. 2020 21:04
Re: 4x4 na STK
To určitě nesouhlasím, při zařazeném neutrálu torsen "posílá nulu" dokonce na obě nápravy.
Nezatížený torsen klade při rozdílu otáček jen minimální odpor. Takže krátkodobé volné protáčení jedné nápravy při druhé v klidu mu nijak nevadí
13. 4. 2020 21:58
Re: 4x4 na STK
Ne, nula na nápravu nejde u torsenu právě nikdy, proto mu to vadí vždy a auta s ním nemají doporučené ani tažení a pod. To že mu to nevadí tolik a to zatížení je relativně malé nebo krátkodobé je pak přesně to rovina polemiky kterou si stk nemůžou dovolit - principielně to ta auta jednoznačně ohrožuje, a to riziko že ponesou případné následky tu tedy je, proto ta praxe neměření.
To že to fyzicky někde i tak na ty válce narvou a risknou je věc jiná.
13. 4. 2020 22:24
Re: 4x4 na STK
Když říkáš že nula na nápravu nejde nikdy tak by mě fakt zajímalo kde se při zařazeném neutrálu ten nenulový moment vlastně bere

A to nemluvím o faktu že pokud je náprava na volně otočných válcích tak na ni jde při ustálených otáčkách nula. Opak by popíral základní pilíře fyziky

A pokud by stk musela vyloučit všechna rizika poškození auta tak by jim nemohli roztahovat podvozky na těch pneumatických deskách a při emisích vytáčet motory domrtva

A už vůbec netuším v čem by mělo vadit to tažení auta s torsenem
13. 4. 2020 23:56
Re: 4x4 na STK
Od válců ;) To je přesně ten problém proč se torsen nemá tahat, konstrukce torsenu (šnek) počítá a pohonem od výstupu z motoru, nikoliv kol, je to vcelku triviální - když šnekem roztáčíš ozubené kolo tak to lze, ale když začneš ozubeným kolem roztáčet šnek tak už to je horší, je tam silné pnutí, zahřívá se to, zatěžuje, poškozuje. To tak zkrátka je.
To je také reakce na druhou část - vytáčení motorů na přechodové otáčky je možná nešetrné, ale je to provozní režim, to samé desky. Ale není to cílené poškozování, což válce a samosvor jsou. Proto legislativa umožňuje to neabsolvovat a v praxi se to také děje.
14. 4. 2020 06:12
Re: 4x4 na STK
Od válců ? To by válce asi musely nějakou významnou sílu naměřit. Jenže při volném protáčení nápravy žádný odpor nenaměří, ukazují nulu. Tak myslím že nemáš úplně pravdu
Hele nadzvedni si u auta s torsenem jedno kolo, zařaď neutrál a rukou zatoč s tím kolem. Zjistíš že to jde úplně v pohodě, žádné silné pnutí tam nenajdeš.

Pnutí tam vzniká jen pokud jsou ty šneky zatížené silnějším momentem od motoru (vč. převodů). Aź pak tam vznikne velké tření, až pak se to při rozdílných otáčkách náprav zahřívá a to je teprve zátěž která by torsenu mohla začít vadit. Pár vteřin volného protáčení určitě ne.
Ostatně vyplývá to i z názvu, torsen je složený z torque a sensing. Bez torque není sensing

A ještě drobnost. Pokud by se auto s torsenem opravdu nesmělo tahat jak tvrdíš, muselo by torsen likvidovat i každé delší sjiždění kopce s vyhozeným kvaltem. To je z pohledu auta úplně stejné jako tahání.
Nicméně v praxi torsenu taková jízda nijak nevadí.
14. 4. 2020 18:41
Re: 4x4 na STK
Od válců. Je vcelku jedno o jak velké síle je řeč, podstata je v tom že tam je. Torsen zkrátka neumí mít jednu nápravu v nule. Není tu pak řeč o jednom zvedlém kole - tam skutečně nebude problém protože nápravový diff je u většiny torsenů normální a používá se elektronická špéra.

Pnutí vzniká tedy KDYKOLIV je šnek poháněný od kol a ne naopak, to že čím větší moment tam jde tím více je to zatěžované nijak nemění podstatu že zátěž tam je okamžitě.

To že se auta s torsenem nemají tahat vyplývá z této podstaty a proto to taky výrobce výslovně u těch aut uvádí ;-) A ano - sjíždění bez kvaltu to zatěžuje úplně stejně, ale to už nikdo normální 40let od dob nástupu vstříkování a elektronických škrtících klapek nedělá, takže to je vcelku okrajové upozornění typu že se nemá roztahovat auto s katalyzátorem. V praxi to vždy torsenu bude vadit protože není otevřený.
14. 4. 2020 21:05
Re: 4x4 na STK
Jsi v hlubokém omylu. Rozhodně není jedno o jak velké síle je řeč. Na síle je tření v torsenu závislé a to přímo úměrně ! Takže při prakticky nulové síle je i prakticky nulové tření. A votom to je !
Zatížený torsen by moc dlouho rozdíl otáček nevydržel, ale nezatížený s tím nemá problém (bavíme se o intervalu jednotek nebo desítek vteřin)

Za druhé tvoje zmínka o nápravovém difu a elektronické špéře je mimo mísu. Pokud zvedneš jedno kolo a tedy ostatní zůstanou na zemi, a začneš v té chvílu otáčet tím zvedlým kolem, tak se rozdíl otáček zase přenese do toho torsenu. Nápravový dif ty otáčky akorát podělí dvěma. Ale nakonec to mezi nápravami musí vyrovnat zase ten torsen.
A kdyby se mu to nelíbilo, kladl by velký odpor. Jenže neklade a protáči se poměrně volně. Takže se mýlíš.

No a pokud myslíš že s vyhozeným kvaltem sjíždějí kopce jen ti nenormální tak mě mezi ně zařaď taky. Prozradím ti malé tajemství - ani vstřikování, ani elektronická klapka nezabrání aby motor s ubraným plynem brzdil. Benzín málo, diesel hodně. Takže je zatracený rozdíl jestli z dlouhého kopce necháš motor brzdit, nebo vyřadíš a necháš auto volně plachtit.
Například ten sjezd od Grazu na Vídeň měří 13 kiláků a auto ho suše dá celý bez kvaltu. I s torsenem, vyzkoušeno mnohokrát. Protože tohle torsenu nevadí vůbec. Bez zátěže se chová téměř jako otevřený takže jízda bez kvaltu je pro něj ještě daleko snazší než když musí pohánět.
18. 4. 2020 20:48
Re: 4x4 na STK
V omylu jsi skutečně velkém. Torsen svírá v závislosti na momentech a ne silách, a NIKDY neumí dávat na jednu nápravu 0%. ;-) Takže VŽDY když bude celá náprava stát, bude zatěžován :yes: Můžeme tu pak jen spekulovat nad tím jak velká zátěž to je a kdy dojde k poškození a kdy to ustojí, ale fakt že to tak je nemůžeme změnit.

Moje reakce na to že narozdíl od celé nápravy jedno kolo u torsenu stát může jen uvádí na pravou míru tvoje nepochopení jak to celé funguje, torsen je mezinápravový diff, nápravový diff je (v drtivé většině moderních quatter) otevřený, ale vždy musí mít právě elektronickou špéru, protože jinak by se quattro snadno dostalo do nefunkčnosti. Mrkni na to, tohle je složitější věc a když nepochopíš ten základ tak pak logicky nedoženeš ty složitější situace.

Mezi nenormální tě pak klidně zařadím, v tom není problém. Jak jsem už psal - jsou lidi co jsou schopný roztahovat katalyzátor nebo automat, exota najdeš vždy a všude. Pak jsi se v tom nějak zamotal, právě proto aby se nebrzdilo brzdama ale motorem se jezdí s kopce s kvaltem, a to právě díky vstřikování (karburátor by sál pořád), a díky klapce která zavře sání.
Jet 13 km bez kvalit torsenu samozřejmě vadí, o tom není sebemenších pochyb, to že se ti neroztrhl a že si tak naivně myslíš že to je v pohodě je skutečně jen dílo náhody a shody okolností, opravdu by sis měl znatelně doplnit znalosti o principu jeho fungování, a nebo pro začátek alespoň přečíst návod.
12. 4. 2020 20:13
cena náplní
Ono, pokud by se jednalo, co 60tkm pouze o výměnu oleje v obou difech, tak je to něco, co nestojí ani za řeč. U mého vozu cca. 2l oleje za nějakých cca. 500kč. Ovšem pokud máte 4x4 v automatu, tak tady se již dostáváte, co 60tkm při poctivé výměně oleje již na jinou částku a to je cena při výměně svépomocí, čili pouze za materiál. Nevím, jak to vychází cenově u manuálů s AWD, ale u AT to při výměně oleje svépomocí vyjde na nějakých cca. 5000kč za origo ATF olej a origo hydraulický filtr. Lze to sice sklepnout o polovinu, při neorigo filtru a ATF oleje s potřebnou specifikací, nicméně je zde i riziko, že se pak při provozu uvolní nějaká usazenina a přicpe mazací kanálek a nebo, že neorigo filtr při jeho už tak malé velikosti nebude účinné filtrovat a nebo se rovnou přicpe a to je pak již o podstatně vyšší částce za případnou opravu AT.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - bystron
13. 4. 2020 14:46
Re: cena náplní
Problém je, že cena náplní a práce je často navýšeno o přirážku, že tomu lidí nerozumí a protistrana se v nich snaží vyvolat dojem, že jde o něco speciálního. Ročně s off roadem najedu kolem 5tkm, takže si měním co dva roky vždycky sám: 1) motorový 2) automatový 3) transfer 4) zadní dif 5) přední dif 6) tuk do karadnů. Po 8 letech jsem preventivně vyměnil chladící kapalinu a brzdovku. Celkem mě to i baví a v součtu je to dost, ale když to rozpočtu, tak mám vždycky litr náplně od rozumných značek a dle specifikace max 200 kč/L.
13. 4. 2020 17:50
Re: cena náplní
Tak tebe to auto vydrzi na veky, resp. clovek, co to od teba kupi si moze gratulovat.
12. 4. 2020 21:00
hlavne to maj technici
na salamu. quatro prede mnou normalne odbrzdil a kdyz tam najel s moji cosou tak sem na nej zarval jestli se nahodou nepos*ral a cumel jak de*bil. nakonec v protokolu bylo ucinnost overena jizdni zkouskou. nikdy bych nedal auto na STK kde nejsem pritomen.
Rozbalit vlákno
0
14. 4. 2020 08:25
STK je obyčajný bullshit!
Nemerajú brzdy na 4x4, tlmiče tak isto, zadné osvetlenie stačí - keď tam niečo aspoň trochu zasvieti!
Rozbalit vlákno
2
Avatar - cascadia2
14. 4. 2020 09:48
Re: STK je obyčajný bullshit!
Já si myslím, že STK za to tolik nemůže. Jen plní příkazy podle toho, jak má fungovat. A chová se tržně. Sranda je, že pokud máte 25-30 let staré auto a opravdu nic nenajdou, tak je to podezřelé a nelajznou si nechat čistý protokol. Tak napíšou alespoň Áčko koroze kabiny nebo těsnost motor převodovka. I když se tomu pracovník sám smál, protože jsem chtěl, ať mi to tedy na autě ukáže.

Co je horší, tak ale musí lozit do diagnostiky i u aut z roku 1991, které samozřejmě v nabídce na svém stroji nemají !!! Takže jinde, ještě jinde, tam zas orace a procedura aby jsme třetí (!) den na třetí stanici zjistili, jééé vy to máte čisté. Že si první dvě stanice prachy nevzali, když neumí obsloužit bylo naštěstí jasné i jim.

Hlavní ale je, že počítadélko km na odometru nikdy nemuselo ukazovat, stačí když jste neměli méně než minule. Stejná hodnota nikdy nevadila. Dneska je samozřejmě auto s protáčejícími se číselky na mechanickém odometru zcela nezpůsobilé. Kdyby si zapsal áčko ať je jasno a je to zaevidované, tak neřeknu.

Jinak pracovníci na STK mají vypozorované nejběžnější závady na nejběžnějších autech a jakousi obecnou zkušenost. Ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že moc odborníci nejsou a jsou schopni sežrat spoustu nelegálních věcí kategorie C, jen oni je neumí poznat. Že neumí ani najít kde je na podvozku vůle o tom nemluvě.

Ale princip nějaké periodické kontroly, která souvisí s bezpečností samozřejmě vítám. Akorát mě mrzí, že si hodně lidí absolvování STK plete s tím, že je auto v dobrém stavu. STK přitom řeší z větší části bezpečnost, nic víc. Zda tam máte olej 50tis, teplý nejde natočit a propocená sedadla je jim jedno. Mimochodem ceny za prohlídky nic moc teda.
Avatar - Beefcake
15. 4. 2020 01:21
Re: STK je obyčajný bullshit!
Blbost. To mozu byt akurat tvoje skusenosti.