Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Servis a STK vozidel 4x4: Kolik připlatíte v servisu?

Martin Vaculík Martin Vaculík 12. 4. 2020 • 07:11
7
38
Zobrazit náhledy (7)
Zatímco většina levnějších předokolek vystačí vzadu s vlečenou nápravou, která nemá nastavovací prvky a nemůže se jí rozhodit geometrie, čtyřkolky vzniklé z předokolek mívají až na výjimky (Suzuki, nové kompaktní vozy Mazda) nápravy víceprvkové. Účinnost a souměrnost účinku brzd na STK (u nových vozidel po čtyřech letech, poté každé dva roky) se testuje na válcové zkušebně. Naprostá většina českých STK má válce jen pro jednu nápravu.

U nových vozidel běžných kategorií se za pohon všech kol připlácí kolem 60 000 Kč – to je jasné už z prvního pohledu do ceníku. Kolik si však následně připlatíte při údržbě a servisu, to už tak zřejmé není.

Automobilky samozřejmě umějí deklarovat takzvané očekávané servisní náklady, spočteny na 100.000 km bývají běžnou součástí našich testů. Z nich se může zdát, že pohon všech kol nestojí při údržbě nic navíc. Jak je to zavádějící, ukážeme na příkladu vozidel Škoda.

Zpočátku v pořádku

Když pohon 4x4 založený na principu lamelové mokré spojky Haldex v roce 1999 přišel do první generace octavie, byla předepsána výměna oleje každých 60.000 km, a to i s filtrem. Je to logické, neboť z ocelových lamel vzniká kovový stěr. Ten samý olej, který lamely maže, zároveň slouží hydraulickému čerpadlu pro jejich přitlačení k sobě. Piliny je tak potřeba zachytit a po čase dostat ven - proto dokud světu vládli technici, předepisovala se pravidelná výměna oleje za 1500 Kč každých 30.000 km. Každá druhá byla i s filtrem za 3000 Kč. Vynásobíte-li to třeba padesáti auty ve firmě, povytáhl pan finanční ředitel obočí a zcela oprávněně se zeptal, zda i manažeři z Polabí potřebují ve služebním autě čtyřkolku. 

Filtr tam stále byl

U Octavie II před modernizací (tedy v letech 2004 až 2008) tak filtr ještě sice existoval jako samostatný náhradní díl, ale jeho výměny už předepsány nebyly. Výrobce prý vyzkoušel, že za obvyklou životnost vozidla nevznikne tolik pilin, aby filtr zcela ucpaly. Jenže auto po skončení obvyklé životnosti (250.000 km) se v Čechách nevyhazuje, ale stále někomu prodá - často ještě třeba také za 250.000 Kč, což jsou mnohaleté úspory pracujícího člověka. Takže kdo chce, aby jeho Octavia II 4x4 z let 2004 až 2008 jezdila napořád, za výměnu filtru si 1500 Kč každých 60.000 km připlatí. 

Od roku 2008 vše špatně

Při modernizaci Octavie II na podzim 2008 přišel haldex čtvrté generace. Filtr už pro ni jako náhradní díl neexistuje a zmizel předpis výměn oleje po 60.000 km. Posunul se na tři roky bez kilometrového limitu. V praxi to znamená, že firmy, které mají auta na tři roky, nemají s pohonem 4x4 žádné servisní náklady, byť najedou třeba 200.000 km. Kupujícímu ojetiny jej pak předají plný pilin a často v podstatě nefunkční.

Kola prostě neroztočí

Dnes se spojka jmenuje Borg Warner, princip je ale stejný včetně konstrukčního zjednodušení, k němuž došlo už ve zmíněném roce 2008. Už zde není zásobník tlaku připravený okamžitě jej uvolnit pro stisknutí lamel, ale potřebný tlak musí v reálném čase vyvinout čerpadlo. Rychlost reakce prý nahradila předvídavější elektronika, která spojku sepne už v situacích, kdy ztráta adheze teprve hrozí. Je-li sací koš zanesený pilinami, tlak vzniká pozvolna, nebo vůbec. A stejně tak pak pomáhají prokluzujícím předním i zadní kola – neochotně, nebo vůbec.

Pomoc snadná jen někdy

Občas stačí čerpadlo demontovat a vyčistit jeho sítko. Za to vám například ve značkovém servisu Škoda Autostyl Trutnov naúčtují 1300 Kč.

Jindy už jsou piliny a šlemy v celém systému a nezbývá než to zkusit vyřešit opakovanými proplachy. Jedna olejová náplň ale stojí 1480 Kč. „Schováváme si oleje z aut, kde jsme majitele přesvědčili k včasné výměně do 60.000 km. Ty bývají skoro čisté. Jimi pak proplachujeme nefunkční spojky vždy po nájezdu 1000 km. Účtujeme jen ten poslední olej, který dáme poté, co spojka začne fungovat,“ vysvětluje Daniel Říha z Autostylu, který má v Podkrkonoší se škodováckými čtyřkolkami obrovské zkušenosti. Samozřejmě zaplatíte práci - než se čtyřkolku podaří rozchodit, může to být i přes 5000 Kč.

„Bohužel v polovině případů je u aut, kde se olej ve spojce čtyřkolky neměnil třeba 200.000 km, vadné už samotné čerpadlo. A to stojí 7100 Kč,“ uzavírá Dan Říha výčet škod, které nesmyslné zrušení kilometrového intervalu výměn oleje i zjednodušování samotné spojky napáchaly.

Většinu majitelů nových vozidel se podaří na pravidelné výměny oleje ve čtyřkolkách přesvědčit - kdo má milion na Superb 4x4, mívá i 1880 Kč na výměnu oleje ve čtyřkolce (ano, je to dnes levnější než u první octavie). Výjimkou jsou leasingové společnosti, jež do aut neinvestují jedinou korunu nad rámec nejnutnějšího. Po nich si tak škodovky s pohonem všech kol nikdy nekupujte, nebo rovnou počítejte s problémy. 

Další náklady pohonu 4x4

Vyšší nároky na pneumatiky

K sepnutí elektronicky ovládaných spojek i uzavření mezinápravových diferenciálů (ať už na mechanické, či na elektronické bázi) vedou rozdílné otáčky přední a zadní nápravy. Kromě prokluzu je může vyvolat i rozdílný reálný obvod pneumatik, daný rozdílným nahušením či opotřebením. Pokud budete vzadu dojíždět sjeté pláště, může vám třeba Octavia 4x4 začít škubat a její spojka se výrazně opotřebovává. Pneumatiky tak musíte vzájemně prohazovat častěji (po 10.000 km), aby nebyl rozdíl v jejich opotřebení podstatný.

Složitější nápravy

Zatímco většina levnějších předokolek vystačí vzadu s vlečenou nápravou, která nemá nastavovací prvky a nemůže se jí rozhodit geometrie, čtyřkolky vzniklé z předokolek mívají až na výjimky (Suzuki, nové kompaktní vozy Mazda) nápravy víceprvkové. U nich bývají po letech zatuhlé excentry příčných ramen a nelze seštelovat nadměrné odklony. Řešením bývá v extrému až demontáž nápravnice a výměna celých ramen třeba za 20.000 Kč.

Problémy na STK

Účinnost a souměrnost účinku brzd na STK (u nových vozidel po čtyřech letech, poté každé dva roky) se testuje na válcové zkušebně. Naprostá většina českých STK má válce jen pro jednu nápravu. Jedna náprava tedy stojí, druhá se roztáčí rychlostí zhruba 5 km/h a po sešlápnutí brzdy zařízení vyhodnocuje její účinek. Mezinápravové spojky i diferenciály by měly takový malý rozdíl rychlostí náprav umožnit. Zejména zatažená ruční brzda je pro elektronicky řízené lamelové spojky obvykle signálem, že se nemá přenášet točivý moment ze stále hnané přední na zadní nápravu.

Jsou však vozidla, která protáčení jedné nápravy, když druhá stojí, vyloženě zakazují v návodu k obsluze (Dacia Duster 4x4). U jiných značek to dovozce nedoporučuje (Suzuki).

Česká legislativa zná možnost nahrazení měření na válcích jízdní zkouškou s decelerometrem se záznamem, kterou je pracovník STK povinen udělat, když hrozí poškození systémů 4x4. Bohužel k tomu existuje metodika jen pro traktory, nikoliv pro osobní a lehká užitková vozidla. V praxi se tak hodnocení brzdného účinku čtyřkolek nechává na technikovi, který většinou volí válce jako nejjednodušší možnost. Pokud máte o své vozidlo s pohonem všech kol strach, můžete mít problém najít STK, kde jeho brzdy zhodnotí jiným způsobem. Existují sice zkušebny brzd 4x4, ale nikde není evidováno, které STK je mají.

O této problematice chystáme samostatné téma. 

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Související články

Témata
18. 4. 2020 20:48
Re: 4x4 na STK
V omylu jsi skutečně velkém. Torsen svírá v závislosti na momentech a ne silách, a NIKDY neumí dávat na jednu nápravu 0%. ;-) Takže VŽDY když bude celá náprava stát, bude zatěžován :yes: Můžeme tu pak jen spekulovat nad tím jak velká zátěž to je a kdy dojde k poškození a kdy to ustojí, ale fakt že to tak je nemůžeme změnit.

Moje reakce na to že narozdíl od celé nápravy jedno kolo u torsenu stát může jen uvádí na pravou míru tvoje nepochopení jak to celé funguje, torsen je mezinápravový diff, nápravový diff je (v drtivé většině moderních quatter) otevřený, ale vždy musí mít právě elektronickou špéru, protože jinak by se quattro snadno dostalo do nefunkčnosti. Mrkni na to, tohle je složitější věc a když nepochopíš ten základ tak pak logicky nedoženeš ty složitější situace.

Mezi nenormální tě pak klidně zařadím, v tom není problém. Jak jsem už psal - jsou lidi co jsou schopný roztahovat katalyzátor nebo automat, exota najdeš vždy a všude. Pak jsi se v tom nějak zamotal, právě proto aby se nebrzdilo brzdama ale motorem se jezdí s kopce s kvaltem, a to právě díky vstřikování (karburátor by sál pořád), a díky klapce která zavře sání.
Jet 13 km bez kvalit torsenu samozřejmě vadí, o tom není sebemenších pochyb, to že se ti neroztrhl a že si tak naivně myslíš že to je v pohodě je skutečně jen dílo náhody a shody okolností, opravdu by sis měl znatelně doplnit znalosti o principu jeho fungování, a nebo pro začátek alespoň přečíst návod.
Avatar - Beefcake
15. 4. 2020 01:21
Re: STK je obyčajný bullshit!
Blbost. To mozu byt akurat tvoje skusenosti.
14. 4. 2020 21:05
Re: 4x4 na STK
Jsi v hlubokém omylu. Rozhodně není jedno o jak velké síle je řeč. Na síle je tření v torsenu závislé a to přímo úměrně ! Takže při prakticky nulové síle je i prakticky nulové tření. A votom to je !
Zatížený torsen by moc dlouho rozdíl otáček nevydržel, ale nezatížený s tím nemá problém (bavíme se o intervalu jednotek nebo desítek vteřin)

Za druhé tvoje zmínka o nápravovém difu a elektronické špéře je mimo mísu. Pokud zvedneš jedno kolo a tedy ostatní zůstanou na zemi, a začneš v té chvílu otáčet tím zvedlým kolem, tak se rozdíl otáček zase přenese do toho torsenu. Nápravový dif ty otáčky akorát podělí dvěma. Ale nakonec to mezi nápravami musí vyrovnat zase ten torsen.
A kdyby se mu to nelíbilo, kladl by velký odpor. Jenže neklade a protáči se poměrně volně. Takže se mýlíš.

No a pokud myslíš že s vyhozeným kvaltem sjíždějí kopce jen ti nenormální tak mě mezi ně zařaď taky. Prozradím ti malé tajemství - ani vstřikování, ani elektronická klapka nezabrání aby motor s ubraným plynem brzdil. Benzín málo, diesel hodně. Takže je zatracený rozdíl jestli z dlouhého kopce necháš motor brzdit, nebo vyřadíš a necháš auto volně plachtit.
Například ten sjezd od Grazu na Vídeň měří 13 kiláků a auto ho suše dá celý bez kvaltu. I s torsenem, vyzkoušeno mnohokrát. Protože tohle torsenu nevadí vůbec. Bez zátěže se chová téměř jako otevřený takže jízda bez kvaltu je pro něj ještě daleko snazší než když musí pohánět.
14. 4. 2020 18:41
Re: 4x4 na STK
Od válců. Je vcelku jedno o jak velké síle je řeč, podstata je v tom že tam je. Torsen zkrátka neumí mít jednu nápravu v nule. Není tu pak řeč o jednom zvedlém kole - tam skutečně nebude problém protože nápravový diff je u většiny torsenů normální a používá se elektronická špéra.

Pnutí vzniká tedy KDYKOLIV je šnek poháněný od kol a ne naopak, to že čím větší moment tam jde tím více je to zatěžované nijak nemění podstatu že zátěž tam je okamžitě.

To že se auta s torsenem nemají tahat vyplývá z této podstaty a proto to taky výrobce výslovně u těch aut uvádí ;-) A ano - sjíždění bez kvaltu to zatěžuje úplně stejně, ale to už nikdo normální 40let od dob nástupu vstříkování a elektronických škrtících klapek nedělá, takže to je vcelku okrajové upozornění typu že se nemá roztahovat auto s katalyzátorem. V praxi to vždy torsenu bude vadit protože není otevřený.
Avatar - cascadia2
14. 4. 2020 09:48
Re: STK je obyčajný bullshit!
Já si myslím, že STK za to tolik nemůže. Jen plní příkazy podle toho, jak má fungovat. A chová se tržně. Sranda je, že pokud máte 25-30 let staré auto a opravdu nic nenajdou, tak je to podezřelé a nelajznou si nechat čistý protokol. Tak napíšou alespoň Áčko koroze kabiny nebo těsnost motor převodovka. I když se tomu pracovník sám smál, protože jsem chtěl, ať mi to tedy na autě ukáže.

Co je horší, tak ale musí lozit do diagnostiky i u aut z roku 1991, které samozřejmě v nabídce na svém stroji nemají !!! Takže jinde, ještě jinde, tam zas orace a procedura aby jsme třetí (!) den na třetí stanici zjistili, jééé vy to máte čisté. Že si první dvě stanice prachy nevzali, když neumí obsloužit bylo naštěstí jasné i jim.

Hlavní ale je, že počítadélko km na odometru nikdy nemuselo ukazovat, stačí když jste neměli méně než minule. Stejná hodnota nikdy nevadila. Dneska je samozřejmě auto s protáčejícími se číselky na mechanickém odometru zcela nezpůsobilé. Kdyby si zapsal áčko ať je jasno a je to zaevidované, tak neřeknu.

Jinak pracovníci na STK mají vypozorované nejběžnější závady na nejběžnějších autech a jakousi obecnou zkušenost. Ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že moc odborníci nejsou a jsou schopni sežrat spoustu nelegálních věcí kategorie C, jen oni je neumí poznat. Že neumí ani najít kde je na podvozku vůle o tom nemluvě.

Ale princip nějaké periodické kontroly, která souvisí s bezpečností samozřejmě vítám. Akorát mě mrzí, že si hodně lidí absolvování STK plete s tím, že je auto v dobrém stavu. STK přitom řeší z větší části bezpečnost, nic víc. Zda tam máte olej 50tis, teplý nejde natočit a propocená sedadla je jim jedno. Mimochodem ceny za prohlídky nic moc teda.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku