Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda 105 Turbo Diesel: V Mladé Boleslavi měli naftu dávno před 1.9 TDI

Škoda Octavia s motorem 1.9 TDI je dodnes mezi českými řidiči legendou. V Mladé Boleslavi ale s myšlenkou vznětového agregátu koketovali už dávno předtím.
Zpět na článek
5. 5. 2020 08:54
6. 5. 2020 07:33
18. 5. 2020 23:40
18. 5. 2020 23:44
30. 11. 2020 14:25
14. 5. 2020 13:02
Avatar - Dzakobo
5. 5. 2020 08:54
Za rohem
Byla éra Felicie 1.9D což byl pomalý, velice hlučný a reznoucí klump s mizivou pasivní bezpečností.
Rozbalit vlákno
1
6. 5. 2020 07:33
Re: Za rohem
Alespon narozdil od koncernovych pribuznych s tim motorem zvladla i neco najezdit, protoze nemela prevodovku z bahna.
5. 5. 2020 09:14
Škoda nafty
Na TD byly ty parametry opravdu mizerné, skoro by se dalo říct hodné atmosférického plnění. To výše zmíněná Felda měla nesmrtelnou 1,9D se slušnou dynamikou, měl jsem tu čest. Jen škoda že nedostala čerpadlo od Bosche. Každopádně můžeme jen vzpomínat na relativní "bezúdržbovost a jednoduchost" těch starých dobrých agregátů. :-(
Rozbalit vlákno
45
Avatar - Beefcake
5. 5. 2020 10:14
Re: Škoda nafty
Tak spominaj aj na ten vykon a smrad.
5. 5. 2020 10:20
Re: Škoda nafty
jak někomu může chybět takový rachtající zdechlý smraďoch...
5. 5. 2020 10:34
Re: Škoda nafty
Tak mi dnes ukaž na nějaký auto do města, který nebude ničím ředit olej na courání, výměna oleje sice po 7tkm, pár žhaviček, ale jinak bez závad desetitisíce km. Dnes není problém koupit cokoliv a sypat desetitisíce do oprav. Pak zjistíš po pár letech provozu, že tě údržba vyšla 2kč/km a to už je sakra hooodně.
Ale to jsme od tématu vzdáleni...
Avatar - Beefcake
5. 5. 2020 10:43
Re: Škoda nafty
To sa pytaj dechtofilov taketo otazky. Normalny clovek si do mesta kupi atmosfericky benzin s nepriamym vstrekom.
5. 5. 2020 12:52
Re: Škoda nafty
A já si po přečtení článku myslel, že je to téma o naftových motorech ve škodovkách. Tak jsem tu asi špatně, když čtu ty příspěvky... :-!
Avatar - Beefcake
5. 5. 2020 15:10
Re: Škoda nafty
Si sa pytal na "nejake auto", nie na ukazku blbosti.
5. 5. 2020 15:53
Re: Škoda nafty
Já ti asi pořád nerozumím, od toho tu taky nejsem. Felda na krátké trasy měla nějaké období o kterém se bavím, řekněme min.15 let zpět. Dnes už se taková spolehlivost pohledá. V té době byla fajn, do šesti litrů po městě a okolí jako druhý auto doma. Měl jsem jich v okolí několik, statisícové nájezdy s původním rozvoďákem nebyl problém, výrobce totiž nedal pevný interval výměny a lidi neřešili. Při pravidelným oleji max. 7500Km, dobré naftě (kvůli tomu Lucasovi) se nedá mluvit o žádných závadách na motoru. Prostě jednoduchý spolehlivý auto. :yes: To jen k tomu tématu o prvních naftách ve Škodovkách...
5. 5. 2020 14:36
Re: Škoda nafty
Kterej mu v tom městě ovšem pak žere 9 litrů narozdíl od tý feldy, která nejezdila přes 5 litrů bez ohledu na zacházení.
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 14:54
Re: Škoda nafty
Nebo bude jezdit za 3 litry benzinu narozdíl od té smradlavé a hulící feldy
5. 5. 2020 15:40
Re: Škoda nafty
Mi nějaký takový spalovací auto ovšem ukaž. :D
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 16:59
Re: Škoda nafty
Jedno takové si sám viděl na letišti. Vlastně 2.

Edit: Pro toho dieselového blbečka, který dává palce dolů všude. Zajímalo by mně, jestli byl taky na letišti, když hodí palec k takovéto větě :D
6. 5. 2020 11:58
Re: Škoda nafty
Takový benzínový jsem tam ovšem neviděl ani jedno. Jestli myslíš PHEV Priuse, tak to není čistej benzín. Fajn hypoteticky se za velkýho snažení dokážeš dostat na 3 litry za mohutnýho využívání proudu ze zásuvky. Pokud si to správně vybavuju tak Jirka má spotřebu spíš 4 litry.
Avatar - Mikesus
6. 5. 2020 14:27
Re: Škoda nafty
Hmm. PHEV jsem nepočítal.
Corolla a Camry jezdí ve městě do 3 litrů úplně v pohodě. Vlákno bylo o tom, že ve městě ta felda má 5 litrů narozdíl od benzinu za 9.
Tak jsem reagoval, ze třeba je možno místo toho jezdit za 3 benzínu po tom městě. A nemusíš nic nabíjet. Tim padem tam spadá i PHEV, který to zvládne bez nabijeni
6. 5. 2020 16:06
Re: Škoda nafty
No a já ti tvrdím, že žádný benzínový auto to nedá. Vyjma hybridu když se budeš snažit. Mě teda nechal Jirka svézt jeho Priusem a cesta po městě a okolí v mým podání byla tuším 4,2. Jak bych se dostal na 3 l nevím. Nechci se hádat ale rád bych operoval s relevantníma datama. Já umím se Superbem taky jet za 6,5, ale dlouhodobý průměr mám 9. Ten hybrid dlouhodobej průměr bez nabíjení 3 taky neudělá. Felda byla lehká, takže motor netahal velikou hmotnost tam těch 5 litrů bylo reálný jezdit. Jasně trošku to čoudilo, ale před 20 lety se to tak neřešilo jako dnes.
Avatar - Mikesus
6. 5. 2020 16:39
Re: Škoda nafty
Já se ale bavím o městě, nikoli o kombinaci. Ty jsi taky psal o meste. Ale jinak kombinace je nejčastěji kolem 4-4.5
5. 5. 2020 20:36
Re: Škoda nafty
Až na to, že těch atmosférických benzínů (natož pak čtyřválců) v poslední době jaksi valem ubývá. Ale jinak souhlas, právě toto byl jeden z důvodů, proč jsem si z německa přivezl Punto Evo 1.4 8V. ;-)
Avatar - twistedTSD
5. 5. 2020 11:20
Re: Škoda nafty
Koupit na courání do města 1.9 D je slušné zvěrstvo. :D
5. 5. 2020 12:55
Re: Škoda nafty
Souhlasím, se soudobou technikou to nejde, dříve to byla výhoda jak ve spolehlivosti, tak ve spotřebě. :yes:
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 14:53
Re: Škoda nafty
Jen ty emise nikdo neřešil
5. 5. 2020 15:38
Re: Škoda nafty
Vše je poplatné době vzniku. Než se veřejnosti řeklo, jak kouří např. TSi motory (myslím pevné částice) uběhlo hodně let, dostaly GPF až v 2018. A to už od vzniku Feldy D odteklo mnoho vody.
5. 5. 2020 15:42
Re: Škoda nafty
Neřešil. Teď je ale většina majitelů taky neřeší. Koupili si produkt, kterej dostal homologaci a ten produkt používají dokud jim funguje a chtějí ho používat.
5. 5. 2020 14:34
Re: Škoda nafty
Třeba tomu co teď při každé opravě svého stávajícího auta brečí jak je to drahý.
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 14:57
Re: Škoda nafty
Znáš někoho takového? Já neznám nikoho, kdo si koupil nové auto a brečí kvůli servisu. Ti, co v něm okoli brečí, mají vždy ojetiny, lépe řečeno olítaniny
5. 5. 2020 15:47
Re: Škoda nafty
Nový auto je ale pár let a po těch pár letech potřebuje servis. Vtip je v tom, že ta felda netrápila svýho majitele ani jako 10 let stará. Prostě neexistovalo, že by se tam něco prodražilo. To je ten důvod proč bylo to auto tak oblíbený. Tj. nízký provozní náklady na sevis a provoz.
5. 5. 2020 20:37
Re: Škoda nafty
Akorát za pár zim totálně zrezla. :-)
Avatar - Stejsn
6. 5. 2020 07:52
Re: Škoda nafty
Co shnilo na felicii prosimtě? Pátý dveře před faceliftem, nic jinýho.
6. 5. 2020 14:32
Re: Škoda nafty
Lemy, vrsky prednich blatniku, konce prahu - vse, kde se drzela spina a vlhkost. Kdyby tam z vyroby davali plastove podbehy, rezla by mene.
18. 5. 2020 23:40
Re: Škoda nafty
Co? No rozhodně nejen 5 dveře, ale i blatníky a prahy, což je obzvláště nepříjemné a i nebezpečné. :-( Škoda, že už ji nedělali z pozinkovaných plechů, jako Fabie... ;-\
6. 5. 2020 12:00
Re: Škoda nafty
Kamarád jednou z roku 96 jezdí. Ano je už fest rezavá, ale to už těch zim pár zažila ;-)
5. 5. 2020 14:33
Re: Škoda nafty
To si nekupovali lidi na závodění, takže těch 47 kW co to mělo nebyl sice žádný zázrak, ale zato se majiteli takové auto odměnilo svou nesmrtelností (dokud to nesežrala po 20 letech rez) a směšně nízkou spotřebou.
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 14:59
Re: Škoda nafty
No jezdili jsme tím též, hlučné a líné. Ale spolehlivé. Spotřeby sice v té době dobrá, ale rozhodně žádný extra zázrak. To tehdy zvládl téměř každý diesel.
5. 5. 2020 15:50
Re: Škoda nafty
Ano je to tak, ale bylo dost zákazníků, kteří s tím byli v této podobě spokojený. Upřímně pro mě by to bylo málo a nikdy bych si nic takovýho nekoupil. Nicméně rozumím tomu, že to někdo udělal. Každý má jiné požadavky na auto ;-)
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 17:03
Re: Škoda nafty
Naprosto souhlasim. V rámci možností a nájezdu to byla dobrá volba. Ale zpětně mne ta ignorace emisí mrzi. Stejně tak jako někteří ignoranti dnes.
Avatar - WinDiesel
5. 5. 2020 17:28
Re: Škoda nafty
Kolem emisí dieselů se nadělalo spoustu hluku, zato TSI nám tady nenápadně kouřily přes 10 let a všichni to ignorovali.
To že TSI žerou olej a lítá to nespálené do vzduchu už neřeší vůbec nikdo.
Avatar - Mikesus
5. 5. 2020 19:01
Re: Škoda nafty
Diesely (ne)nápadně hulily 20 let, TSI 10, je to úplně stejný případ. Oboje je špatně.
Bohužel diesely emitovali nadlimitní emise až do příchodu euro6d-temp. U těch novějších je stále brzy říct, zda již jsou v pořádku.
GPF je naprosto OK, že se nasadilo. Proč by měl jeden motor mít výjimku, když druhý nemá.
6. 5. 2020 12:04
Re: Škoda nafty
To je normální. Jde to ruku v ruce s technologickým pokrokem.
6. 5. 2020 12:02
Re: Škoda nafty
Oni ale kouří furt a všichni to pořád ignorují ;-) Nový TSI už olej nežerou. To dělaly ročníky 2008 až 2012. Což mi připomíná, že jdu příští týden na emise a mě to nějaký ten olej vezme, tak jsem zvědav :D
5. 5. 2020 23:38
Re: Škoda nafty
Nevím, měl jsem taky cest s tím před 20 lety se všemi motorizacemi jezdit a rozhodně ty vzpomínky tak růžové nemám.

1.9D byla těžká na předek, trpěla přední náprava, podobně jako u 1.6-ky. Dynamika byla i v té době podprůměrná (sprint 16,5s) a spotřeba atmosférického dieselu byla na úrovni TDi ve větší, těžší a zivejsi Oktavce, která byla o dvě generace dál ve všem. Spotřeba proti "top" motorizaci 1.6MPi v reálu tak o 1 - 1,5 litrů min, v té době ovšem umocněna výrazným rozdílem v ceně benzínu a nafty, který po roce 2000 vzal za své.

Felda byl jen takový generační facelift Favoritu s naprosto zoufalou bezpečnosti. A cena? Ze všech 4 motorizací byla nejdražší. Základ v dieselu vyšel v roce 1998 na 25 platu. V kombíku a s pár příplatky 30 Takže i pak ta levná údržba (v té době) je dnešním pohledem úplně někde jinde.

Rezavění pátých dveří byl průser už před 20 lety, stejně jako třeba hydrodynamické výškově nastavování světel. A jen pro srovnání, cena za kompletní pojistku za 1.6-ku v roce 2000 byla 12.200.
6. 5. 2020 10:05
Re: Škoda nafty
Reaguji na téma prvních naftových motorů ve Škodovkách. Když vyjela Felda s naftou cca v r. 96, byl ten motor běžný v Toledech, Polech... prostě v té době běžný a na dnešní poměry nadprůměrně spolehlivý. Ostatní bylo věcí péče majitele. Pokud někdo podcenil dutiny od začátku, těžko se to po letech dohání. Mám doma Favorita z r. 93, kterého vlastním 24 let s původním lakem a všemi díly v nádherném stavu s 200tkm najetými. Méně finančně náročné auto jsem už nikdy neměl a že jich bylo. ;-\
6. 5. 2020 12:05
Re: Škoda nafty
To si ho drž. Jejich cena začíná pomalu stoupat. Za 10 let ho můžeš prodat za dost peněz. ;-)
6. 5. 2020 12:14
Re: Škoda nafty
"Felda byl jen takový generační facelift Favoritu s naprosto zoufalou bezpečnosti."

S tou bezpecnosti to byl oproti Favoritu celkem pokrok. Na svou dobu ve sve tride felicia nijak nezaostavala, spise naopak. Bohuzel, na rozdil od vyspelejsich trhu se tu neprodavala s airbagy a predpinaci pasu v zakladni vybave, coz bezpecnosti dost ublizilo..
6. 5. 2020 22:38
Re: Škoda nafty
Citace z jedné recenze:

"Jestli v některé kategorii Felicia opravdu vyloženě propadá, je to úroveň bezpečnosti. U většiny vozů je bezpečnostní výbava velmi chabá. V některých vozech sice najdeme dvojici airbagů, ale ani v případě jejich instalace se bezpečnost při havárii o mnoho nezlepší. Strukturálně je totiž Felicia vůz ze staré školy, jen s minimálně promyšlenými deformačními zónami a prakticky nulovými výztuhami. Vážnější havárie ve Felicii proto pro posádku často dopadají fatálně"

V době výroby Felicie/FI/OI jsem dělal v oblasti automotive vnirni plechariny a ta doba byla v této oblasti naprosto přelomová. A to jak konstrukcí (mj. 3D simulace), tak masovým použitím (vysoko)pevnostních materiálů, kdy plechy v oktavce nebo fabii měly často 2-3x násobně vyšší pevnost než ty ve Felde (běžně 160 -180 vs. 280 - 500). O různých výztuhách ani nemluvě.

Felda do roku 95 (96?) byla co do kastle skutečně jen zakulacený Favorit, kdy bezpečnost byla i na tehdejší dobu velmi bídná. Tuším, že se těmto autům z prvních let produkce tehdy říkalo "měkká kastle" nebo nějak podobně. Proto byla kastle následně v průběhu výroby (ještě před faceliftem) v rámci možností aspon zesílena a zpevněna. Ale skutečně moderní konstrukce s ohledem na bezpečnost byla aplikována až u OI, u které taky byly navíc v roce 2000 při face doplněny některé další bezpečnostní výztuhy
7. 5. 2020 06:58
Re: Škoda nafty
Ta recenze provadela nejake narazove testy? Protoze clanky, popisujici dobove narazove testy vetsinou tvrdi opak a bezpecnost hodnoti nadprumerne. Ty upravy karoserie byly pomerne rozsahle, s jinymi prednimi nosniky, napravnici, tunelem a navazujcimi vyztuhami, pry se dodarecne vyztuzily i prahy a sloupky. Airbagy pak byly docela dulezite, protoze se s nimi montovaly predpinace a deformovatelny sloupek rizeni.

Samozrejme v porovnani s opravdu modernimi auty je horsi - jenze vetsina takovych aut prisla az kolem roku 2000 - Octavie a Fabie byly v koncernu o 2 roky pred ostatnimi modely. Ale reci o nulove pasivni bezpecnosti jsou take prehnane - Felicie neni nebezpecnejsi nez jakekoli jine auto te doby.

Pravda, prvni rok se delaly s mekkou kastli prevzatou z Favorita. Nejspis tam slo o snahu uvest novy model co nejdriv.. ale nejake upravy probihaly uz na Favoritu, mj vyztuhy ve dverich
18. 5. 2020 23:44
Re: Škoda nafty
Tak to pozor, deformovatelný sloupek řízení měla už řada 742/743 a samozřejmě i Favorit a všechny Feldy! Jinak to zpevnění předních partií předku u Feldy od r. 1995 bylo dáno alternativní montáží airbagů. Zcela změneny byly třeba i přední podélné nosníky v motorovém prostoru.
30. 11. 2020 14:25
Re: Škoda nafty
Ano, tim "deformovatelny" je mysleno rozdeleny pres kloubovy hridel, ten ale uplne neodstranil pohyb volantu pri narazu. U felicii s airbagem je prostredni cast mezi rizenim a volantovou tyci tvorena vlnovcem, takze je deformovatelna i podelne.

O podelnych nosnicich jsem psal, zrejme byly nutne pro co nerychlejsi prenos sily do jednotky airbagu, umistene v kabine na tunelu. Na modely s airbagem se dale montovala pricna vyztuha prednich tlumicu, zrejme aby se pri narazu nezbortily dovnitr ci ven.
Ve vysledku byla taky Felicie asi o metrak tezsi, nez Favorit
Avatar - KANKUNEN
5. 5. 2020 11:08
To bude ten turbodiesel z Una
Jednou jsem to auto mohl nastartovat, ale byl to takový rachot, že jsem od toho auta utekl.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Stejsn
5. 5. 2020 12:29
Re: To bude ten turbodiesel z Una
TD v Unu bylo 1.4. Třináctka byl atmosférák.
Avatar - WinDiesel
5. 5. 2020 17:30
Re: To bude ten turbodiesel z Una
Rachotily přímé vstřiky bez předvstřiku.
Poté co VW s Boschem přidali předvstřik, rachocení ustalo.
Avatar - Dinar
6. 5. 2020 07:53
Re: To bude ten turbodiesel z Una
Já jsem s tím motorem dokonce absolvoval jednu cestu, v passatu kombi B3, vůbec jsem nechápal, jak tam něco takového mohli dát, to auto se nerozjíždělo, ale spíš se tak jako rozplížilo, za příšerného rachtání. Přitom z toho samého auta jsem znal TD verzi toho motoru, která byla proti D jak z jiného světa. Prismatem dnešních dýzlů, to bylo oboje pravěk, ale ta atmo varianta byla tak příšerná, že si to dodnes pamatuju.
5. 5. 2020 20:39
Zkoušet zabudovat tak těžký motor...
...do Š 742 (tedy podélně za zadní nápravu), opravdu nebyl dobrý nápad! :-[]
Rozbalit vlákno
0
14. 5. 2020 13:02
Re: VAG ......
:no: neubehne tyden aby ste si nepohladili skodofkarske ego.
furt jenom zvasty typu co dokazala skodofka, vole, jdu blejt velebnosti :no:
Rozbalit vlákno
0