Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 105 Turbo Diesel: V Mladé Boleslavi měli naftu dávno před 1.9 TDI

David Bureš David Bureš 5. 5. 2020 • 01:55
102
53
Zobrazit náhledy (102)
Škoda 120 Turbo Diesel Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120

Škoda Octavia s motorem 1.9 TDI je dodnes mezi českými řidiči legendou. V Mladé Boleslavi ale s myšlenkou vznětového agregátu koketovali už dávno předtím.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto (v době socialismu Automobilové závody, národní podnik – AZNP) byla v osmdesátých letech z celoevropského hlediska spíše vysmívaným výrobcem, spoléhajícím se desítky let na zastaralou koncepci vše vzadu. To však neznamená, že by se v Mladé Boleslavi nesnažili svoji pověst napravit. Nadějná, ale nerealizovaná Škoda 720 nebo výsledná Škoda Favorit jsou dobře známými projekty, vedle zajímavých aut se ale v AZNP pracovali i na modernizaci technici. Věděli jste třeba, že už na začátku osmdesátých letech Škoda koketovala s myšlenkou turbodieselu?

V tehdejší době se totiž vznětové motory začaly rozšiřovat i v osobních automobilech, a to hlavně díky Peugeotu, Mercedesu nebo Volkswagenu, a tak se nabízela tato možnost i pro mladoboleslavskou automobilku. Tuzemští motoráři ale nebyli v té době natolik schopní, a tak se musela Škoda spolehnout na zahraniční zdroje. Naštěstí měla pořád styky s Itálií, i díky silné tamější komunistické straně,  a tak automobilka navázala spolupráci s tamější společností FNM (Fratelli Negri Maccine). Ta podepsala smlouvu s podnikem zahraničního obchodu Motokov, a tak již v roce 1981 zamířila první přestavěná vozidla, na bázi tehdejší Škody 742 (známější podle obchodního označení 105 či 120). Vedle jiného agregátu v útrobách se lišila i novými ukazateli na palubní desce, včetně tlakoměru mazání, teploměru oleje a indikátoru plnicího tlaku.

FNM začala na svém turbodieselu pracovat v roce 1978, a to ve spolupráci s Fiatem. Nevyvíjela ho však pro konkrétní značku, ale pro vozy do pohotovostní hmotnosti 1.300 kilogramů. A tak se tato technika postupně dostala do vozů různých značek, právě včetně Škody. Ta se dostala do vcelku renomované skupiny, protože motor FNM zkoušel také třeba v útrobách tehdejšího Fordu Fiesta, Volkswagenu Golf nebo Fiatu Ritmo.

Turbodiesel FNM se světu poprvé představil na turínském autosalonu 1980 pod názvem 1.3 GD 178 AT. Za ním se ukrýval hliníkový motor s objemem válců 1366 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem IHI RH. Čtyřválec s kompresním poměrem 21:1 měl vrtání 78 mm a zdvih 71,5 mm, nechybělo ani vstřikování Bosch nebo CAV.

Parametry na svoji dobu nebyly vůbec špatné, alespoň na papíře agregát dosahoval výkonu 60 koní při 4500 otáčkách, točivý moment dosahoval maximální hodnoty 103 N.m v 3500 otáčkách.

Jenže při testech Škodováci zjistili, že takových hodnot motor nedosahuje. Při jejich měření vyšel nejvyšší výkon 57 koní při 4800 otáčkách a 93  N.m při 2700 otáčkách. To ve výsledku pořád nebylo špatné, protože turbodiesel prototyp na bázi Škody 105L pořád dokázal rozpohybovat na tehdy velice slušných 140 km/h.

Jenže zbytek nebyl zrovna ideální. Agregát o rozměrech 603 x 522 x 627 mm vážil až 145 kilogramů, a tak negativně ovlivňoval rozložení hmotnosti mezi obě nápravy. A to takovým způsobem, že se psalo o nutnosti dlouhodobých zkoušek pevnosti a spolehlivosti. Ani jízdní vlastnosti nebyly ideální, hlavně z hlediska dynamické stability. Testovací jezdci si navíc stěžovali také na vysokou hlučnost takového agregátu. A vlastně i spotřebu, která nebyla tak nízká, jak se od vznětového motoru očekávalo. Dokonce byla na stejné úrovni jako u výchozí Škody 105 se zážehovým motorem, což bylo velké zklamání. Nepomohla přitom ani reklamace u FNM.

A tak se rychle ukázalo, že turbodiesel v tehdejší době není pro Škodu vhodný. AZNP se navíc už začalo pomalu pracovat na vozu s moderní koncepcí, vše vpředu, a tak na takové nejisté projekty nebyl prostor, ani finance.

FNM to přesto nevzdalo a později svůj vznětový agregát zkoušelo také ve Škodě Favorit. Takovou přestavbu si objednal tehdejší lucemburský importér vozů Škoda. To už se ale začalo mluvit o vstupu Volkswagenu do AZNP, a tak Favoritů s naftovou jedna trojkou FNM vzniklo jen pár. Éra TDI totiž už byla za rohem.

Související články

Témata
18. 5. 2020 23:44
Re: Škoda nafty
Tak to pozor, deformovatelný sloupek řízení měla už řada 742/743 a samozřejmě i Favorit a všechny Feldy! Jinak to zpevnění předních partií předku u Feldy od r. 1995 bylo dáno alternativní montáží airbagů. Zcela změneny byly třeba i přední podélné nosníky v motorovém prostoru.
18. 5. 2020 23:40
Re: Škoda nafty
Co? No rozhodně nejen 5 dveře, ale i blatníky a prahy, což je obzvláště nepříjemné a i nebezpečné. :-( Škoda, že už ji nedělali z pozinkovaných plechů, jako Fabie... ;-\
14. 5. 2020 13:02
Re: VAG ......
:no: neubehne tyden aby ste si nepohladili skodofkarske ego.
furt jenom zvasty typu co dokazala skodofka, vole, jdu blejt velebnosti :no:
7. 5. 2020 06:58
Re: Škoda nafty
Ta recenze provadela nejake narazove testy? Protoze clanky, popisujici dobove narazove testy vetsinou tvrdi opak a bezpecnost hodnoti nadprumerne. Ty upravy karoserie byly pomerne rozsahle, s jinymi prednimi nosniky, napravnici, tunelem a navazujcimi vyztuhami, pry se dodarecne vyztuzily i prahy a sloupky. Airbagy pak byly docela dulezite, protoze se s nimi montovaly predpinace a deformovatelny sloupek rizeni.

Samozrejme v porovnani s opravdu modernimi auty je horsi - jenze vetsina takovych aut prisla az kolem roku 2000 - Octavie a Fabie byly v koncernu o 2 roky pred ostatnimi modely. Ale reci o nulove pasivni bezpecnosti jsou take prehnane - Felicie neni nebezpecnejsi nez jakekoli jine auto te doby.

Pravda, prvni rok se delaly s mekkou kastli prevzatou z Favorita. Nejspis tam slo o snahu uvest novy model co nejdriv.. ale nejake upravy probihaly uz na Favoritu, mj vyztuhy ve dverich
6. 5. 2020 22:38
Re: Škoda nafty
Citace z jedné recenze:

"Jestli v některé kategorii Felicia opravdu vyloženě propadá, je to úroveň bezpečnosti. U většiny vozů je bezpečnostní výbava velmi chabá. V některých vozech sice najdeme dvojici airbagů, ale ani v případě jejich instalace se bezpečnost při havárii o mnoho nezlepší. Strukturálně je totiž Felicia vůz ze staré školy, jen s minimálně promyšlenými deformačními zónami a prakticky nulovými výztuhami. Vážnější havárie ve Felicii proto pro posádku často dopadají fatálně"

V době výroby Felicie/FI/OI jsem dělal v oblasti automotive vnirni plechariny a ta doba byla v této oblasti naprosto přelomová. A to jak konstrukcí (mj. 3D simulace), tak masovým použitím (vysoko)pevnostních materiálů, kdy plechy v oktavce nebo fabii měly často 2-3x násobně vyšší pevnost než ty ve Felde (běžně 160 -180 vs. 280 - 500). O různých výztuhách ani nemluvě.

Felda do roku 95 (96?) byla co do kastle skutečně jen zakulacený Favorit, kdy bezpečnost byla i na tehdejší dobu velmi bídná. Tuším, že se těmto autům z prvních let produkce tehdy říkalo "měkká kastle" nebo nějak podobně. Proto byla kastle následně v průběhu výroby (ještě před faceliftem) v rámci možností aspon zesílena a zpevněna. Ale skutečně moderní konstrukce s ohledem na bezpečnost byla aplikována až u OI, u které taky byly navíc v roce 2000 při face doplněny některé další bezpečnostní výztuhy

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku