Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Srovnání motorů Jawy 350 2T vs. 350 OHC: Retro, nebo přímo veterán?

Jawu třistapadesátku znají i lidé, kterým motorky nic neříkají. Jen fanoušci ovšem vědí, že se v ceníku objevují dva zcela rozdílné modely Jawa 350, které dělí 30 let.
Zpět na článek
23. 5. 2020 11:35
23. 5. 2020 12:31
23. 5. 2020 13:51
23. 5. 2020 21:14
25. 5. 2020 00:17
25. 5. 2020 07:30
23. 5. 2020 14:37
23. 5. 2020 23:21
25. 5. 2020 00:21
25. 5. 2020 01:10
23. 5. 2020 17:42
23. 5. 2020 17:50
23. 5. 2020 20:46
25. 5. 2020 00:24
23. 5. 2020 18:33
23. 5. 2020 19:13
23. 5. 2020 20:55
25. 5. 2020 00:26
25. 5. 2020 12:50
26. 5. 2020 00:16
26. 5. 2020 14:24
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 11:35
Jawky
Co se týká Specialu byla to láska na první pohled. Motor je vkusně skrytý do u nás vyrobené kapotáže. Je to hodně retro, člověk má sportovní pocit při 80 km/h, což je vlastně dobře. Co se maximálky týká... určitě okolo 150 km/h. Nezkoušel jsme ještě, není to na to ideální stroj, ale při 130 jsem měl ještě slušnou rezervu výkonu. Nicméně celou tuto řadu zabije blížící se euro 5.

2t Retro má bezesporu své kouzlo. Ale co dál? Pomalu končí i krásná 660 Vintage ...a co teď? Ty indické jsou zajímavé, ale drahé. A to se už v Týnci budou motorky jen vybalovat? Kdyby je tu aspoň montovali...
Rozbalit vlákno
22
Avatar - Dzakobo
23. 5. 2020 12:31
Re: Jawky
Jawa by měla vyrábět motorky s nějakou konkurenční výhodu (na principu Tatry - malovýrobce s unikátní centrální nosnou rourou).

Jako možnost bych viděl např. kubatury 125 cm3 a 300 cm3 s tím, že by byly téměř identické a majitelé 125 cm3 by "pro mimo silniční" použití mohli vyměnit menší motor za větší. Pro snadnost záměny a dostupnější cenu motorky bych volil vzduchové chlazení (pro pohon rozvodů by se hodil královský hřídel, což by vlastně bylo navázání na tradici - Jawa 500 OHC) - takže vzhledem k objemu by se jednalo o relativně nízkovýkonné stroje do cca 35 koní, ale pro danou cílovou skupinu by to mohlo být přiměřené.
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 13:51
Re: Jawky
No hlavně je vidět, že funguje retro. Viz úspěch těch z Indie. Jawě hlavně chybí investor a pak marketing.
23. 5. 2020 21:14
Re: Jawky
Pro mě osobně není jawa retro. Je jen stará. A přijde mi bohužel úplně marná a nevím co by na tom mohl třeba mladej kluk vidět. Když už na tom někoho vidím, tak chlápka co na tom vzpomíná na mládí.
Avatar - CHerokee
25. 5. 2020 00:17
Re: Jawky
Mi je 35. a mám objednanou už druhou.
25. 5. 2020 07:30
Re: Jawky
Tak to gratuluju. Určitě lepší volba než Harley Davidson.
23. 5. 2020 14:37
Jawa 125 a 300
125 ccm se už dělala a já jsem jí dokonce i chvíli měl. Jmenovalo se to Travel, motor byla licenční CB 125 vyráběná v Číně a rám byl z dvoutaktní 350. Cenově byla asi 55 tisíc. Novou "čínskou 350" jsem nejel, ale je to zase licenční CB 400 vzducháč s 20kW, což je na silnici už dostatečné .... Travelka byla fakt chcíplinka. Motorka by měla být podle mého názoru o zážitku z jízdy. Okolo 120 tisíc jsou k mání endurka Honda CRF250L a Kawasaki KLX230, kde jednoválec je velmi dobrou volbou a i Sršeň kawičku na youtube moc chválí a doporučuje (místo Jawy). Pokud by člověk chtěl něco na silnici asi lepší volbou je koupit ojetinu. Dal jsem na mobile Bandita 600/650 a vyskákalo mi jich "prvopohledově solidních" okolo 2 tisíc eur mraky.
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 15:12
Re: Jawa 125 a 300
Tak Jawy jsou jiná kategorie, jsou to retro motorky. Stejně jako některé Benneli, Royaly, některé Harleye a Triumphy. S tím rozdílem, že Jawa má velmi dlouhou historii a vazbu právě na Československo, takže krapet je to citová záležitost.

Endura proč ne, Jawa je taky zkusila a moc to úspěch nemělo. Ne každý chce balancovat na špičkách a jezdí do terénu.
23. 5. 2020 15:55
Re: Jawa 125 a 300
Reagoval jsem příspěvek Dzakoba. I retro může jezdit moc dobře, jako třeba Kawasaki W650 nebo 800. Oproti tomu je Jawa 350 OHC tak trochu chudinka. Special odkazuje asi na období, kdy jezdil František Šťastný a lítal s tím na Manu. Trochu později jezdil hodně dobře Jaroslav Falta motokross, ale na ČZ. Co se týče endura, tak Československo vyhrálo 15 x šestidenní a to od roku 1965 jenom s Jawama.
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 16:37
Re: Jawa 125 a 300
Tak on je rozdíl retro za 120 000 a retro za víc jak dvojnásobek, což je aktuání cenovka po zdražení Kawy W800.

Osobně se mi líbí nový Pérák a kývačka (Jawa 300), je vidět, že to navrhovali podle původních plánů designéři v Itálii a moc se to povedlo, jen škoda, že to nemá trochu větší motory, případně nižší cenovku. Ale nejvíce by mě potěšilo, kdyby se to montovalo tady...třeba bude.
23. 5. 2020 17:37
Re: Jawa 125 a 300
Jasně. Já jsem se na kejvačce učil jezdit, takže k ní žádný respekt nějak nemám. I tu Travelku jsem asi po 3 měsících prodal, protože z ní kapal olej.
Avatar - Dzakobo
23. 5. 2020 16:42
Re: Jawa 125 a 300
Nevím, jestli jste mě oba pochopili. Jawa proti zavedené konkurenci nemá šanci a kategorii retro opanoval Royal Enfield s novými dvouválci, bych řekl.
Nicméně v modelové situaci, kdy se 16 letý synek z lépe situované rodiny rozhoduje, kterou 125 ccm by chtěl, tak pokud by věděl, že na Jawu 125 ccm lze poměrně snadno nahodit výrazně větší válec, tak by to mohl být silný prodejní argument. Dřív tohle šlo u dvoutaktů, protože nemají pohon rozvodů, ale šlo by to i u čtyřtaktů, pokud by se použila královská hřídel.
Peugeot používal u některých 125 ccm skůtrů kompresor, ale výkon nic moc a zbytečně složité a drahé + vystavení se všanc výrobci kompresoru.
23. 5. 2020 17:34
Re: Jawa 125 a 300
To jsem fakt nepochopil, ale už asi vím co myslíš. Slyšel jsem o tom, že se v rámci výbrusu dával větší píst a samozřejmě i válec, ale u 4-taktu o tom nevím. SV rozvod není moc častý, ale má ho třeba Kawasaki W650, asi by to stálo ranec vyvíjet. Jawa dostala dotaci 30 milionů Kč na vývoj litrového dvouválce a trochu se na něm pořád pracuje (myslím že v Jihostroji Velešín). Naprosto s Tebou souhlasím, že Jawa nemá šanci, protože celý trh jde spíše dolů, a to včetně Royal Enfieldu (globálně měl minus 19 % za rok 2019).
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 17:47
Re: Jawa 125 a 300
Domácí Jawa to nemá jednoduché a chybí investice. Zato ta indická rostla a nestačila ani vyrábět. Přesně se trefili do vkusu a nostalgie, tradičně se tam Jawy vyvážely a pak vyráběly už mnohem dříve.
23. 5. 2020 18:10
Re: Jawa 125 a 300
Někde jsem viděl indickou cenu, bylo to mezi 50 a 60 tisíci Kč. Osobně to cítím tak, že Mahindra prostě využila licence a daří se jí to, co dělá Royal Enfieldu v ČR, i když asi bude drobný rozdíl v prodejních objemech.
Avatar - Dzakobo
23. 5. 2020 18:20
Re: Jawa 125 a 300
Rozvod SV jako side valve - to je hodně překonaná záležitost, ale jo, šlo by to použít, nebo spíš OHV, prostě jakýkoliv z těchto tyčkových rozvodů by měl tu výhodu, že vačka je dole a při záměně válců rozvod "nejde rozházet", ale pro maloobjemovou (= relativně vysokootáčkovou) motorku to není vhodné - limit OHV je cca 8500 otáček. Volil bych klasiku OHC se 4 ventily na válec a omezovač někde okolo 10000 otáček. Použití královské hřídele by mělo výhodu v tom, že by při chytrém návrhu také nešel rozvod rozhodit a přitom by se dal válec snadno demontovat.
23. 5. 2020 19:15
Re: Jawa 125 a 300
Tohle je už pro mě trochu za hranicema toho, co si dokážu představit. Novodobá Jawa mimo staré 350 žádný svůj motor (myslím) nedotáhla do sériové produkce. Rotax byl použit v soutěžácích a následně něco podobného dávali do cestovních motorek, i když jednoválec o objemu 600 ccm je určitě horší než 2 až 4-válec.
Avatar - Dzakobo
23. 5. 2020 20:11
Re: Jawa 125 a 300
Určitě by šlo vyrábět nějaký třeba i trochu starší 300 ccm motor v licenci, přidat vstřikování a katalyzátor. Z toho odvodit 125 ccm objem, to by snad nemělo být tak nepřekonatelné. A samozřejmě vhodně začlenit kr. hřídel, no.
Avatar - CHerokee
25. 5. 2020 00:20
Re: Jawa 125 a 300
To není úplně pravda, měli velmi moderní Jawu 250 Tempo. Dnes je však vzácná. Myslím, že mají problém s EU normami...mění se to rychle a malé fabrice se na to blbě reaguje,
25. 5. 2020 07:29
Re: Jawa 125 a 300
Na ten dvoutakt vodou chlazený jsem zapomněl. Asi je inspirovala MZ. Měl jsem MZ 251 a to byla výborná a velmi výkonná motorka na svou dobu.
Avatar - Barrichello
23. 5. 2020 23:21
Re: Jawky
660 má nahradit ten legendární litr. Na Jawě 1000 se pořád usilovně pracuje, ačkoliv hateři tvrdí že to byl dotační podvod. Nebyl.
Avatar - CHerokee
25. 5. 2020 00:21
Re: Jawky
Snad ano, ale nemůžou viset na litru. To je málo, špička ledovce.
Avatar - Barrichello
25. 5. 2020 01:10
Re: Jawky
No vrchol má být výhledově 1200, až bude hotov ten litr
23. 5. 2020 13:26
Martin Pavlus
Jj, pan Pavlus mi také poskládal 350-ku panelku na papírech, bohužel bez čísla na rámu. Prý není třeba, stačí štítek. Moje blbost. Ale hezky se na ni kouká. Ale jezdit už ne, ani jako s veteránem
Rozbalit vlákno
2
Avatar - simon_sez
23. 5. 2020 20:24
Re: Martin Pavlus
Nedávno to riešil môj kamarát, oficiálne to nedokázal, tak nakoniec vyrazil číslo na rám - STK urobena...
Avatar - palix
23. 5. 2020 20:57
Re: Martin Pavlus
350-ka panelka je nádherný veterán :). To sa na ňu dokážete len tak pozerať bez toho, aby ste si zajazdil? Veď je to priam "hriech", nejazdiť s takou peknou motorkou a nepotešiť aj oči spoluobčanov ;).
Avatar - palix
23. 5. 2020 17:42
Jawa
Článok sa čítal veľmi dobre :). Ani som netušil, že je možné si poskladať úplne novú Jawu 350 :). Jednu má brat v garáži, momentálne síce nejazdí, ale už je tomu veľmi blízko...
Na druhej strane je Jawa 350 starý veterán, ktorý neide, vlní sa... Za cca 65 000 CZK je možné kúpiť výborné motorky všetkých štýlov v celkom slušnom stave. Otázka znie - Načo kupovať novú Jawu?
Nedávno som kúpil Hondu Transalp 650. Síce nie je nová, ale je to celkom nezničiteľná motorka a ide veľmi pekne. S Jawou 350 je absolútne neporovnateľná.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - CHerokee
23. 5. 2020 17:50
Re: Jawa
Těch důvodů je více - retro frčí. Pak nostalgie, výjimečnost, neokoukanost, původ... a jsou to krásné stroje.
Avatar - palix
23. 5. 2020 20:46
Re: Jawa
Retro je super, ale asi by som volil niečo iné ako Jawu 350 (nové modely). 639 je pomerne "nová", 640 - nie je zaujimavá... Možno 634-ka :). Alebo rovno niečo ešte staršie. Ja ale radšej nejaký novší "caferacer" - niečo ako Ducati Scrambler :).

Ide aj o to, či sa chce človek voziť na spoľahlivej motorke, alebo či chce mať zaujímavú retro motorku, ktorá tak akosi neide, smrdí, má svoje muchy, človek sa jej musí venovať... Potom je najlepšie mať 1 normálnu motorku a 1 retro :).
Avatar - CHerokee
25. 5. 2020 00:24
Re: Jawa
I ty scramblery má Jawa... 350 Scrambler nebo 660 Vintage. Ale jinak souhlas. Taky to tak mám, tedy ty Jawky 2 v brzké době.
Avatar - Dzakobo
23. 5. 2020 18:33
Re: Jawa
Stará 350 má pěkný zvuk a pálí 4x za 2 otáčky, kdežto nové 4T jednoválcové konkurenční stroje jen 1x za 2 otáčky. Ale nevýhod je spousta od nutnosti počítat a přimíchat olej, spotřeba, smrad, zadírání, nemožnost brzdění motorem, atd.. Do motorek patří hlavně 4T dvouválce a tříválce. Úplně by mi stačila MT-07 nebo Enfield 650.
Avatar - palix
23. 5. 2020 20:55
Re: Jawa
Má to výhodu, že páli 4x za 2 otáčky? Aj tak neide ;). Navyše motor má celkom dobrú zotrvačnosť. Hneď mi v ušiach zneje jej zvuk "Brm-brm-brm" ;) Mám na Jawe 350 639 najazdených pár km, isto ju ešte skúsim (brat ju má - je to taký RETRO zberateľ), ale čo si pamätám, tak to bola celkom hrozná motorka - okolo roku 2000, kedy som ju mal. Keby som ju mal niekedy začiatkom 80-tých rokov, tak by som ju určite chválil :).
Osobne mám rád vozidla, ktoré ma vždy dovezú bez poruchy do cieľa a domov. Obdivujem ľudí, ktorí sa vyberú na dlhú cestu na starých = historických strojoch.
Avatar - CHerokee
25. 5. 2020 00:26
Re: Jawa
To jo, ale tak dá se dnes pořídit i oilmaster....není to snad jak za komančů, kdy to bylo jen na vývoz.
Avatar - Barrichello
25. 5. 2020 12:50
Jawa 2020
660 zmizela z webu, naopak přibyl indiická 300CL, prodej má startovat na podzim. Cena 150 000 Kč.

Příští rok snad ten litr....
Rozbalit vlákno
3
Avatar - CHerokee
26. 5. 2020 00:16
Re: Jawa 2020
Ale ještě snad nějaká je, mám objednaný Vintage. Tomu litru moc nevěřím, uvidíme.
Avatar - Barrichello
26. 5. 2020 12:12
Re: Jawa 2020
to už jsou jen vyrobené kousky registrované na JAWU, aby to splnilo vyjimku, prodejci asi něco ještě mít budou. Ale vyrábět nové kusy už se nebudou dle info co mam. Výroba byla ukončena, ona celá série těch 660 čítá pouze 300 ks.

No spoléhat se na staré dvoutakty a Indii a čínu, kde ovšem současné motory nesplní nové EURO, takže to je taky dočasná věc...

by asi nebylo moudré, navíc do toho litru se vrazily desítky milionů do vývoje, jak od státu tak z vlastních prostředků Jawy, resp. Jihostroj Velešín
Avatar - CHerokee
26. 5. 2020 14:24
Re: Jawa 2020
Díky za info. Jawě fandím, je to jeden z důvodů proč jsme teď druhou objednal. Zajímalo by mě kolik těch Vintage celkem je/bude. Původně se mluvilo o 60, pak někde o 80.

Co se litru týká, Jawě fandím. Ale je to málo.