Jawu třistapadesátku znají i lidé, kterým motorky nic neříkají. Jen fanoušci ovšem vědí, že se v ceníku objevují dva zcela rozdílné modely Jawa 350, které dělí 30 let.
Co se týká Specialu byla to láska na první pohled. Motor je vkusně skrytý do u nás vyrobené kapotáže. Je to hodně retro, člověk má sportovní pocit při 80 km/h, což je vlastně dobře. Co se maximálky týká... určitě okolo 150 km/h. Nezkoušel jsme ještě, není to na to ideální stroj, ale při 130 jsem měl ještě slušnou rezervu výkonu. Nicméně celou tuto řadu zabije blížící se euro 5.
2t Retro má bezesporu své kouzlo. Ale co dál? Pomalu končí i krásná 660 Vintage ...a co teď? Ty indické jsou zajímavé, ale drahé. A to se už v Týnci budou motorky jen vybalovat? Kdyby je tu aspoň montovali...
Jawa by měla vyrábět motorky s nějakou konkurenční výhodu (na principu Tatry - malovýrobce s unikátní centrální nosnou rourou).
Jako možnost bych viděl např. kubatury 125 cm3 a 300 cm3 s tím, že by byly téměř identické a majitelé 125 cm3 by "pro mimo silniční" použití mohli vyměnit menší motor za větší. Pro snadnost záměny a dostupnější cenu motorky bych volil vzduchové chlazení (pro pohon rozvodů by se hodil královský hřídel, což by vlastně bylo navázání na tradici - Jawa 500 OHC) - takže vzhledem k objemu by se jednalo o relativně nízkovýkonné stroje do cca 35 koní, ale pro danou cílovou skupinu by to mohlo být přiměřené.
Pro mě osobně není jawa retro. Je jen stará. A přijde mi bohužel úplně marná a nevím co by na tom mohl třeba mladej kluk vidět. Když už na tom někoho vidím, tak chlápka co na tom vzpomíná na mládí.
125 ccm se už dělala a já jsem jí dokonce i chvíli měl. Jmenovalo se to Travel, motor byla licenční CB 125 vyráběná v Číně a rám byl z dvoutaktní 350. Cenově byla asi 55 tisíc. Novou "čínskou 350" jsem nejel, ale je to zase licenční CB 400 vzducháč s 20kW, což je na silnici už dostatečné .... Travelka byla fakt chcíplinka. Motorka by měla být podle mého názoru o zážitku z jízdy. Okolo 120 tisíc jsou k mání endurka Honda CRF250L a Kawasaki KLX230, kde jednoválec je velmi dobrou volbou a i Sršeň kawičku na youtube moc chválí a doporučuje (místo Jawy). Pokud by člověk chtěl něco na silnici asi lepší volbou je koupit ojetinu. Dal jsem na mobile Bandita 600/650 a vyskákalo mi jich "prvopohledově solidních" okolo 2 tisíc eur mraky.
Tak Jawy jsou jiná kategorie, jsou to retro motorky. Stejně jako některé Benneli, Royaly, některé Harleye a Triumphy. S tím rozdílem, že Jawa má velmi dlouhou historii a vazbu právě na Československo, takže krapet je to citová záležitost.
Endura proč ne, Jawa je taky zkusila a moc to úspěch nemělo. Ne každý chce balancovat na špičkách a jezdí do terénu.
Reagoval jsem příspěvek Dzakoba. I retro může jezdit moc dobře, jako třeba Kawasaki W650 nebo 800. Oproti tomu je Jawa 350 OHC tak trochu chudinka. Special odkazuje asi na období, kdy jezdil František Šťastný a lítal s tím na Manu. Trochu později jezdil hodně dobře Jaroslav Falta motokross, ale na ČZ. Co se týče endura, tak Československo vyhrálo 15 x šestidenní a to od roku 1965 jenom s Jawama.
Tak on je rozdíl retro za 120 000 a retro za víc jak dvojnásobek, což je aktuání cenovka po zdražení Kawy W800.
Osobně se mi líbí nový Pérák a kývačka (Jawa 300), je vidět, že to navrhovali podle původních plánů designéři v Itálii a moc se to povedlo, jen škoda, že to nemá trochu větší motory, případně nižší cenovku. Ale nejvíce by mě potěšilo, kdyby se to montovalo tady...třeba bude.
Nevím, jestli jste mě oba pochopili. Jawa proti zavedené konkurenci nemá šanci a kategorii retro opanoval Royal Enfield s novými dvouválci, bych řekl.
Nicméně v modelové situaci, kdy se 16 letý synek z lépe situované rodiny rozhoduje, kterou 125 ccm by chtěl, tak pokud by věděl, že na Jawu 125 ccm lze poměrně snadno nahodit výrazně větší válec, tak by to mohl být silný prodejní argument. Dřív tohle šlo u dvoutaktů, protože nemají pohon rozvodů, ale šlo by to i u čtyřtaktů, pokud by se použila královská hřídel.
Peugeot používal u některých 125 ccm skůtrů kompresor, ale výkon nic moc a zbytečně složité a drahé + vystavení se všanc výrobci kompresoru.
To jsem fakt nepochopil, ale už asi vím co myslíš. Slyšel jsem o tom, že se v rámci výbrusu dával větší píst a samozřejmě i válec, ale u 4-taktu o tom nevím. SV rozvod není moc častý, ale má ho třeba Kawasaki W650, asi by to stálo ranec vyvíjet. Jawa dostala dotaci 30 milionů Kč na vývoj litrového dvouválce a trochu se na něm pořád pracuje (myslím že v Jihostroji Velešín). Naprosto s Tebou souhlasím, že Jawa nemá šanci, protože celý trh jde spíše dolů, a to včetně Royal Enfieldu (globálně měl minus 19 % za rok 2019).
Domácí Jawa to nemá jednoduché a chybí investice. Zato ta indická rostla a nestačila ani vyrábět. Přesně se trefili do vkusu a nostalgie, tradičně se tam Jawy vyvážely a pak vyráběly už mnohem dříve.
Někde jsem viděl indickou cenu, bylo to mezi 50 a 60 tisíci Kč. Osobně to cítím tak, že Mahindra prostě využila licence a daří se jí to, co dělá Royal Enfieldu v ČR, i když asi bude drobný rozdíl v prodejních objemech.
Rozvod SV jako side valve - to je hodně překonaná záležitost, ale jo, šlo by to použít, nebo spíš OHV, prostě jakýkoliv z těchto tyčkových rozvodů by měl tu výhodu, že vačka je dole a při záměně válců rozvod "nejde rozházet", ale pro maloobjemovou (= relativně vysokootáčkovou) motorku to není vhodné - limit OHV je cca 8500 otáček. Volil bych klasiku OHC se 4 ventily na válec a omezovač někde okolo 10000 otáček. Použití královské hřídele by mělo výhodu v tom, že by při chytrém návrhu také nešel rozvod rozhodit a přitom by se dal válec snadno demontovat.
Tohle je už pro mě trochu za hranicema toho, co si dokážu představit. Novodobá Jawa mimo staré 350 žádný svůj motor (myslím) nedotáhla do sériové produkce. Rotax byl použit v soutěžácích a následně něco podobného dávali do cestovních motorek, i když jednoválec o objemu 600 ccm je určitě horší než 2 až 4-válec.
Určitě by šlo vyrábět nějaký třeba i trochu starší 300 ccm motor v licenci, přidat vstřikování a katalyzátor. Z toho odvodit 125 ccm objem, to by snad nemělo být tak nepřekonatelné. A samozřejmě vhodně začlenit kr. hřídel, no.
To není úplně pravda, měli velmi moderní Jawu 250 Tempo. Dnes je však vzácná. Myslím, že mají problém s EU normami...mění se to rychle a malé fabrice se na to blbě reaguje,
Jj, pan Pavlus mi také poskládal 350-ku panelku na papírech, bohužel bez čísla na rámu. Prý není třeba, stačí štítek. Moje blbost. Ale hezky se na ni kouká. Ale jezdit už ne, ani jako s veteránem
350-ka panelka je nádherný veterán :). To sa na ňu dokážete len tak pozerať bez toho, aby ste si zajazdil? Veď je to priam "hriech", nejazdiť s takou peknou motorkou a nepotešiť aj oči spoluobčanov ;).
Článok sa čítal veľmi dobre :). Ani som netušil, že je možné si poskladať úplne novú Jawu 350 :). Jednu má brat v garáži, momentálne síce nejazdí, ale už je tomu veľmi blízko...
Na druhej strane je Jawa 350 starý veterán, ktorý neide, vlní sa... Za cca 65 000 CZK je možné kúpiť výborné motorky všetkých štýlov v celkom slušnom stave. Otázka znie - Načo kupovať novú Jawu?
Nedávno som kúpil Hondu Transalp 650. Síce nie je nová, ale je to celkom nezničiteľná motorka a ide veľmi pekne. S Jawou 350 je absolútne neporovnateľná.
Retro je super, ale asi by som volil niečo iné ako Jawu 350 (nové modely). 639 je pomerne "nová", 640 - nie je zaujimavá... Možno 634-ka :). Alebo rovno niečo ešte staršie. Ja ale radšej nejaký novší "caferacer" - niečo ako Ducati Scrambler :).
Ide aj o to, či sa chce človek voziť na spoľahlivej motorke, alebo či chce mať zaujímavú retro motorku, ktorá tak akosi neide, smrdí, má svoje muchy, človek sa jej musí venovať... Potom je najlepšie mať 1 normálnu motorku a 1 retro :).
Stará 350 má pěkný zvuk a pálí 4x za 2 otáčky, kdežto nové 4T jednoválcové konkurenční stroje jen 1x za 2 otáčky. Ale nevýhod je spousta od nutnosti počítat a přimíchat olej, spotřeba, smrad, zadírání, nemožnost brzdění motorem, atd.. Do motorek patří hlavně 4T dvouválce a tříválce. Úplně by mi stačila MT-07 nebo Enfield 650.
Má to výhodu, že páli 4x za 2 otáčky? Aj tak neide ;). Navyše motor má celkom dobrú zotrvačnosť. Hneď mi v ušiach zneje jej zvuk "Brm-brm-brm" ;) Mám na Jawe 350 639 najazdených pár km, isto ju ešte skúsim (brat ju má - je to taký RETRO zberateľ), ale čo si pamätám, tak to bola celkom hrozná motorka - okolo roku 2000, kedy som ju mal. Keby som ju mal niekedy začiatkom 80-tých rokov, tak by som ju určite chválil :).
Osobne mám rád vozidla, ktoré ma vždy dovezú bez poruchy do cieľa a domov. Obdivujem ľudí, ktorí sa vyberú na dlhú cestu na starých = historických strojoch.
to už jsou jen vyrobené kousky registrované na JAWU, aby to splnilo vyjimku, prodejci asi něco ještě mít budou. Ale vyrábět nové kusy už se nebudou dle info co mam. Výroba byla ukončena, ona celá série těch 660 čítá pouze 300 ks.
No spoléhat se na staré dvoutakty a Indii a čínu, kde ovšem současné motory nesplní nové EURO, takže to je taky dočasná věc...
by asi nebylo moudré, navíc do toho litru se vrazily desítky milionů do vývoje, jak od státu tak z vlastních prostředků Jawy, resp. Jihostroj Velešín
Díky za info. Jawě fandím, je to jeden z důvodů proč jsme teď druhou objednal. Zajímalo by mě kolik těch Vintage celkem je/bude. Původně se mluvilo o 60, pak někde o 80.