Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnání motorů Jawy 350 2T vs. 350 OHC: Retro, nebo přímo veterán?

Petr Slováček Petr Slováček 23. 5. 2020 • 23:41
53
38
Zobrazit náhledy (53)
Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC_83 Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Budíky se za tu dobu nijak nezměnily, alternativou je palubní štít s digitálním ukazatelem, který se dodává k elektrickému startéru Jawa 350 2T Jawa 350 2T Zakulacené bílé blinkry vypadají lépe než originální neforemné hranaté Jawa 350 2T Jízdní vlastnosti značně vylepšuje nová přední vidlice a doslova gigantická kotoučová brzda Levé víko převodovky je standardně připraveno na přimazávací čerpadlo oleje, které se však již nenabízí Jawa 350 2T Jawa 350 2T

Jawu třistapadesátku znají i lidé, kterým motorky nic neříkají. Jen fanoušci ovšem vědí, že se v ceníku objevují dva zcela rozdílné modely Jawa 350, které dělí 30 let.

O motocyklech Jawa se poslední dobou zase mluví v souvislosti s reinkarnací legendární kývačky a péráku. Obojí však pochází od indické společnosti Classic Legends, vlastněné koncernem Mahindra, a má s domácí fabrikou společné jen jméno. Už tři roky ovšem Týnečtí pracují na evropské homologaci indických třístovek a letos se to podařilo u kývačky, která by se měla po prázdninách objevit v obchodech jako Jawa 300 CL za 149.900 Kč. A napřesrok snad přijede i pérák.

Do té doby si fandové musejí vystačit v maloobjemové třídě s modely Jawa 350. Zajímavostí je, že se pod stejným názvem skrývají dva úplně jiné motocykly: čtyřtakt a zastaralý dvoutakt. Zatímco první z nich koupíte a dostanete normálně doklady, u druhého to nejde. V Evropské unii už dvoutaktní motocykl bez ABS a dalších povinných prvků nejde oficiálně přihlásit, směřuje prvotně na nenáročné zámořské trhy – exportním říkají příznačně podle největšího trhu Kuba. Ovšem na starší doklady lze model 350 2T oficiálně provozovat i v ČR formou schválené přestavby. A přestože to ani mezi fanoušky není moc známé, prodá se takových „kompletních sad náhradních dílů“ necelá stovka. To je slušné číslo ve srovnání se současným modelem 350 OHC – toho se loni prodalo v ČR 135 kusů, což továrnu v kategorii do 500 kubíků řadí na třetí místo na trhu za Hondou a KTM.

Fandové však těžce nesou, že je Jawa 350 OHC vlastně jen převlečený čínský shineray, který se po světě nabízí také pod názvy Mash, Romet nebo Elstar.

Jawa 350 OHC: Když chcete jen jezdit

Přestože motorka nese obchodní název 350 OHC, ve skutečnosti jde o čtyřstovku. Jednoduchý jednoválec má původ ve starších modelech Honda, a pokud je dodržena kvalita výroby, lze ze zkušeností očekávat jeho dlouhověkost a servisní nenáročnost. Už na první pohled zaujme, jak se podařilo s minimálními úpravami přiblížit původní asijský stroj historické československé podobě. Proti dvoutaktu má výhodu v nízké spotřebě čtyřtaktu bez nutnosti přimíchávání oleje, pětistupňové převodovce a standardním elektrickém startéru. Také dostal ABS aspoň na předním kole. Rozdíl jsme našli ve výšce sedla – stará jawa nabídne nadstandardních 82 cm a čtyřtakt obvyklejších 76 cm. Pro prcky a začátečníky je to velký bonus, protože nemusejí na každé křižovatce cupitat po špičkách. Výkon čtyřstovky je proti dvoutaktnímu dvouválci o 3 kW vyšší a maximální rychlost narostla o 10 km/h (120 vs. 130). Dálniční limit 130 km/h, při němž už točí motor 7000 min-1, ale dlouho nevydržíte kvůli nepříjemným vibracím. Ty ale známe i ze staré „třindy“. A to přestože výkonová křivka i točivý moment vrcholí u čtyřtaktu výše než u letitého dvoutaktu.

Celkově je však nová motorka uživatelsky příjemnější, jemnější a jednodušší na start i ovládání. Například řazení pětistupňové převodovky je mnohem přesnější a s kratšími drahami. Ačkoliv některé detaily jako svary na katalyzátoru působí nehodnotně, vlastně se čtyřtaktem nemáme větší problém. Vyzkoušeli jsme všechny jeho varianty a jízdně se nám jeví nejzábavněji verze Scrambler, která funguje opravdu dobře. Závodní silnička Special je překrásná na pohled, ale na dlouhé cestování se kvůli zalehlé poloze za řídítky tolik nehodí.

Jawa 350 OHC
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 397,2
Výkon (kW/min-1) 20,4/6500
Točivý moment (Nm/min-1) 30,6/5000
Převodovka, sekundární převod 5°, řetěz
Startování elektrické a nožní
Brzdy P/Z (mm) kotoučová s ABS (280)/bubnová (160)
Pneumatiky P a Z 100/90 R19 a 130/70 R18
Rozvor (mm) 1420
Zdvih pérování P/Z (mm) 150/80
Výška sedla (mm) 760
Suchá hmotnost (kg) 160
Objem nádrže (l) 12,5
Maximální rychlost (km/h) 130
Cena (Kč) 99 930

Plusy

  • Elektrický startér v základu
  • Nemusíte míchat olej do benzinu
  • ABS na předním kole
  • Papírově vyšší výkon
  • Nižší spotřeba

Minusy

  • Nedotažené detaily
  • Reálně není výkon o tolik vyšší
  • Mdlá zadní bubnová brzda
  • Pouze boční stojan

Jawa 350 2T: Originál s potenciálem zhodnocení

Dvoutaktní Jawa 350/640 Style příští rok oslaví třicetiny. A i v roce 1991 šlo víc o důkladnou modernizaci starších modelů 638 s bubnovými brzdami a 639 s kotoučem vpředu. Oba z 80. let. Po letech jsme se rádi zase zaposlouchali do „prdlavého“ zvuku dvoutaktního dvouválce, vyšplhali se na vysoko posazené sedlo a připomněli si nožní roztáčení motoru startovací/řadicí pákou. Klasikou jsou dva dlouhé chromované výfuky „doutníky“ po stranách, které majitelé často nahrazovali dvoukomorovými černými výfuky, jako je vidět na stroji na fotkách. Za 5280 Kč lze dokoupit elektrický startér, ale nepovažujeme to za nutné. Výhodou jsou nové přední vidlice s pouzdry, které podle prodejců zaručeně netečou. A také přední třiceticentimetrový kotouč. Cenovka startuje na 70.100 Kč. Příplatkové prvky jsou za lidové částky, třeba padací rám za tisícovku a zadní nosič za 1100 Kč. Temně zelený model Military vyjde na 73.700 Kč a retro à la 350/634 na 78.900 Kč.

Ale má to háček! Kdo touží po namodralém dýmu dvoutaktu, musí vlastnit vrak původního modelu s doklady. V továrně mu k „sadě náhradních dílů“ vystaví dokumenty, s nimiž pak zajde na úřad a zažádá o výměnu rámu a motoru. Tím pádem legalizuje na původní doklady zcela nový motocykl. „Dokud budou existovat trhy, kde se bude prodávat, stále dvoutakt hodláme nabízet. Technologie už je zavedená a poptávku zatím máme, i když už postupně klesá,“ přibližuje obchodní manažer Jiří Kraft. Někteří zákazníci nevolí cestu kompletní přestavby, ale ponechají původní rám a udělají generálku motoru. Takže dokoupí jen nové pohledové díly. Důkazem je třeba červená motorka na fotkách, která skvěle ilustruje nepatrnou evoluci modelu za posledních 30 let.

Jawa 350 2T
Motor dvoudobý dvouválec
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 343,5
Výkon (kW/min-1) 17/5250
Točivý moment (Nm/min-1) 32/4750
Převodovka, sekundární převod 4°, řetěz
Startování nožní, za příplatek el.
Brzdy P/Z (mm) kotoučová (305)/bubnová (160)
Pneumatiky P a Z 3,25 R18 a 3,5 R18
Rozvor (mm) 1370
Zdvih pérování P/Z (mm) 150/80
Výška sedla (mm) 820
Suchá hmotnost (kg) 154
Objem nádrže (l) 17
Maximální rychlost (km/h) 120
Cena (Kč) 70 100*
*Cena souboru náhradních dílů

Plusy

  • Pokud máte doma vrak, ideální cesta k „nové“ motorce
  • Poctivá a odolná technika
  • Legální cesta k novému dvoutaktu
  • Vyšší poloha sedla
  • Nadčasový jednoduchý vzhled

Minusy

  • Jestliže budete kupovat vrak s doklady, dostanete se také na 100.000 Kč
  • Oddělené mazání už nepořídíte
  • ABS ani za příplatek
  • Některé detaily vypadaly na originálu hodnotněji

Prodejce Martin Pavlus, Mates moto: Dvoutakty se pořád líbí

Martin Pavlus prodával celé roky ve svém servisu Mates Moto v Lošánkách u Kolína nejvíc nových jaw v zemi. Letos ani jednu, protože zákazníci chtějí zastaralé dvoutakty.

Zákaznické chutě se podle Martina Pavluse mění. Citelně mu chybějí levné čtyřtaktní dvěstěpadesátky, které se prý prodávaly jako housky na krámě. Teď mu zákazníci volají kvůli zastaralým dvoutaktním modelům, jež přestavuje na legendární model Californian a vrací zase do provozu.

Kdo si dnes koupí zastaralou dvoutaktní jawu?

Lidé volají pokaždé, když dávají film „Slunce, seno jahody“, a chtějí Konopnici. Nejčastěji po nás ale požadují postavit z nových dílů typ Californian. Kdybych měl dostatek vraků s doklady, na které by se daly přihlásit, prodával bych jich snad desítky měsíčně. Dnes už ale nejsou ani ty vraky. Zmizely, nebo si je lidé nechávají a nevědí, co si za ně říct.

Jak je složité legalizovat novou starou motorku?

Pokud jste roky majitelem stejného modelu zapsaným v dokladech, je to jednoduchý úřední úkon. Fabrika vydá doklad pro úřad, vám pak stačí jen návštěva evidenční kontroly a úřadu. Jestliže ale sháníte vrak s doklady, musí být hlavně kompletní, což vyžadují na STK při evidenční kontrole. Jinak nelze stroj přehlásit.

Na kolik to tedy vyjde, pokud nemám doklady a chci dvoutakt?

Vrak s doklady pod pětadvacet tisíc nekoupíte a samotná motorka začíná na sedmdesáti tisících. Celkově se tedy bavíme o sto tisících, stejně jako u čtyřtaktu. Na druhou stranu cenu u dvoutaktu trochu sníží protiúčet, protože vykoupíme staré vraky na součástky třeba za deset patnáct tisíc.

Proběhly na dvoutaktu za třicet let nějaké změny kromě těch pár kosmetických?

Vlastně ne. Všimněte si, že design byl tehdy tak nadčasový, že se pořád líbí. Ale nová přední brzda a vidlice jsou velký posun. Standard dnes představuje také bezkontaktní zapalování VAPE, což je velký pokrok. Původní kladívkové se muselo seřizovat a to lidé už neumějí.

Související články

Svět motorů 21/2020 Svět motorů 21/2020

Témata
Avatar - CHerokee
26. 5. 2020 14:24
Re: Jawa 2020
Díky za info. Jawě fandím, je to jeden z důvodů proč jsme teď druhou objednal. Zajímalo by mě kolik těch Vintage celkem je/bude. Původně se mluvilo o 60, pak někde o 80.

Co se litru týká, Jawě fandím. Ale je to málo.
Avatar - Barrichello
26. 5. 2020 12:12
Re: Jawa 2020
to už jsou jen vyrobené kousky registrované na JAWU, aby to splnilo vyjimku, prodejci asi něco ještě mít budou. Ale vyrábět nové kusy už se nebudou dle info co mam. Výroba byla ukončena, ona celá série těch 660 čítá pouze 300 ks.

No spoléhat se na staré dvoutakty a Indii a čínu, kde ovšem současné motory nesplní nové EURO, takže to je taky dočasná věc...

by asi nebylo moudré, navíc do toho litru se vrazily desítky milionů do vývoje, jak od státu tak z vlastních prostředků Jawy, resp. Jihostroj Velešín
Avatar - CHerokee
26. 5. 2020 00:16
Re: Jawa 2020
Ale ještě snad nějaká je, mám objednaný Vintage. Tomu litru moc nevěřím, uvidíme.
Avatar - Barrichello
25. 5. 2020 12:50
Jawa 2020
660 zmizela z webu, naopak přibyl indiická 300CL, prodej má startovat na podzim. Cena 150 000 Kč.

Příští rok snad ten litr....
25. 5. 2020 07:30
Re: Jawky
Tak to gratuluju. Určitě lepší volba než Harley Davidson.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku