Až na to, že takhle kola na rally nevypadají - nejvyšší liga jezdí silnice na osmnáctkách. Formule má na ten nižší profil přejít velmi brzy také - sice ne kvůli vlastnostem, spíš jde o vzhled, ale to je jedno, protože ty pneu jsou tak specifické a mají tak tuhé bočnice, že je nesmysl to sem vůbec tahat.
Když už si dají tu práci... proč vezmou Hankook vs. Pirelli? To by byl takový problém oslovit jednoho dodavatele a udělat tu akci s ním? Výsledných 0,5s na okruhu... to je na hraně měřitelnosti.
Masakr to je, ale nema to nic spolecne s rozmerem, ergo tva otazka je ta zasadni a dela z chteneho "ktery rozmer je lepsi" testu ve skutecnosti test "ktera znacka / model pneu je lepsi". Na puvodni dotaz odpoved 0.
Jojo, to vůbec neříkám v souvislosti se srovnáním velikosti kol... jen poznamenávám, že jestli udávaných 3,6s je pecka, tak naměřených 3,3s je ještě o kus lepší. Ale jasně, nic novýho pod sluncem...
Na yt nějaké srovnání mezi 16,17 a 18 stejné pneu je. Je to borec, který dělá profi testy pneu. Rozdíly tam jsou, hlavně v brždění a aquaplaningu dost podstatné rozdíly, na čas na kolo se.re pes, stejně jsou pro běžného řidiče nepodstatné. To, jestli se mi auto začne na vodě odlepovat už při sedmdesátce nebo až při devadesátce, je pro mě podstatnější. Nižší profil zase daleko lépe brzdí (když široká osmnáctka stojí, tak úzká patnáctka má zbytkovou rychlost třeba ještě 10km/h) a když se jede člověk projet sám, tak si to víc užije. Sám provozu na dvou autech tak nějak oba extrémy právě kvůli výhodám a nevýhodám každého z nich.
Obecně se tuší, že velká kola znamenají větší neodpruženou váhu a větší setrvačnost (tj. hůř se roztáčí a hůř zastavuje)... že z 21" 275 a 22" 285 bude o chlup lepší ta 21" se asi tušilo. Jenže ty rozdíly jsou tak malý, že aby to k něčemu bylo, tak by bylo potřeba opravdu minimalizovat ty další proměnné - vzít stejný model pneu od stejného výrobce, ideální by bylo i stejný model kol ve dvou velikostech (protože rozdíl kilo na kolo i u stejného rozměru je úplně normální).
BTW - kdysi jsem se dostal k testování pneumatik pro Matador... člověk přijel na svých, dopoledne si dal různé disciplíny (ostré kolo na okruhu, kolečko na polygonu bezpečné jízdy, brzdná dráha apod.), pak se přezulo a odpoledne se dalo to samé na nových Matadorech Aquila. No akorát že ráno se přijelo a okruh byl podzimně oslizlý, do odpoledne to sluníčko postupně vysušilo... :-)
Logika by hovorila, že širšia guma bude väčšia a ťažšia, teda to bude mať negatívny vplyv na dynamiku (ako píšeš väčšia neodpružená hmota, väčšia zotrvačnosť). Naopak ale širšia guma má väčšiu styčnú plochu a lepšiu adhéziu (na suchom asfalte), teda by mala lepšie akcelerovať a brzdiť. Teda tieto aspekty sa navzájom negujú a rozdiely budú veľmi závisieť na výkone auta, type trate a konkrétnej disciplíne. A to vlastne ukazuje aj toto video, rozdiely sú jednak na hranici odchýlky merania a jednak raz vyhrali užšie a raz širšie gumy. Teda všeobecný záver z toho nemožno vyvodiť nijaký.
No vidíš... já koukl na tabulku, že jsou Hankooky rychlejší na okruhu... tak jsem počítal, že menší kolo vyhrálo :-D , protože redakce nezklamala a má ty značky obráceně 8-s . Ach jo... no dobře, výsledkem testu je, že Hankook je lepší guma (nebo minimálně vhodnější pro RS6).
Určitě je nějakej zlatej střed, to je jasný... příliš úzký nemaj grip, příliš široký jsou těžký a maj velkej odpor, příliš vysoký profil znamená deformace a tím horší handling, příliš nízký profil znamená v důsledku větší a těžší kolo... kdybych si měl vsadit na optimum pro RS6, byl bych asi tipoval něco jako 265 R19, což by asi teda nebyl správnej tip.
Pre mňa jediné poučenie z tej porovnávačky je, že Hankook už dokáže vyrobiť špičkové gumy porovnateľné alebo i lepšie ako Pirelli. Sám som mal donedávna na aute Hankooky Ventus Prime 3 (v teste predbehli i Conti Premium Contact).
No a ktým značkám: v článku sa píše, že 21" boli Hankooky a 22" Pirelli, v popisku vo videu to ale bolo presne naopak. Takže zase výpovedná hodnota je...
guma na mensim rafku obvod 2280.48mm, na vetsim 2292.73mm, tedy o 0.54% vic. "250" na vetsich rafcich je ve skutecnosti 251.35. energie roste s druhou mocninou rychlosti, tedy +1.08% vic na vetsich rafcich. pozadovany vykon roste s treti mocninou rychlosti, tedy +1.63% vic., vse muze byt jeste prohloubeny nebo uplne otoceny, kdyz jedna sada bude ojetejsi nez jina. pneu od ruznych vyrobcu tenhle pokus uplne zneverohodnuji. co me zarazi, celkova hmotnost auta na vetsich trafcich o 26kg vic, tedy dalsich 1.2% v neprospech vetsich rafku. rozdil 6.5kg na kole mi prijde prilis, nejspis se mezi tim doplnoval benzin ...
zmereny rozdil ve zrychleni 20.2s vs 20.8s je 2.97%, kdyby se poscitaly ty procenta v neprospech vetsich rafku, tak to da zhruba tohle cislo...
okruh 1:35.85 vs 1:36.37 je rozdil 0.54% coz je na urovni statisticky chyby.
chtelo by to vic testu a ne jen jednou na jednech a pak na druhych gumach, namereny hodnoty vpodstate o nicem moc nevypovidaji.
navic podminky testu urcite nebyly uplne stejny, tedy ruzna teplota, ruzna rychlost a smer vetru. chtelo to treba 2x test na jednech, pak 2x test na druhejch a takhle to parkrat zvopaknout a zohlednit prinejmensim ubytek nebo doplneni benzinu...
ale, u takhle silnyho auta bude podle me vliv vetsich kol nevyznamnej, neco jinyho to bude u auta s tretinovym nebo ctvrtinovym vykonem, tam ten rozdil bude meritelnej a docela by bylo zajimavy vzit treba obycejnou oktavku se 150konma a prohnat ji na ruznejch rafcich, tam bychom se urceti dockali zajimavych cisel ...
výsledky, který z toho padají jsou fantastický, a běžného člověka by ani nenapadlo, že to může být právě takhle. Příští test bych navrhoval vyzkoušet, jestli víc žere 1,6TDI nebo 3,0TSI.
Porovnanie rozdielnych kolies v max. akcelerácii, bez vplyvu
Kedysi dávno som skúšal porovnať na Fabii III Combi 81 kW rozdielne kolesá. V disciplíne akcelerácia. Letná sada 215/45 R16 hliník vs zimná sada 185/60 R15 plech. Na treťom prevodovom stupni, maximálne zrýchlenie z 1500 ot./min na 6000 ot./min. (35-135 km/h). Keďže takto pneumatiky zďaleka nedosahujú hraničnú hodnotu adhézie, je takéto porovnanie nezávislé na kvalite pneumatík.
Tu je blog- https://blog.auto.cz/…erzus-18560-r15/
Tu je samotné video- https://www.youtube.com/watch?…
To jeste natočili vy? Pokud ano, tak pěkný. Menší kolo by mohlo mít lepší výsledky na slabém autě, kde by se projevily větší odpory. Dokud je výkonu dostatek nebo až téměř nadbytek, může větší kolo přenést víc. Takže závěr bude, že s většími koly bylo rychlejší. Záleží ale také na na značce pneu, dostatečném počtu měření apod.