Design elektrického pick-upu Tesla Cybertruck dokázal celkem jasně rozdělit názory veřejnosti. Jedni ho milují, druzí nenávidí. Jak se na něj ale dívá odborník?
Osobně mi design nic moc neříká a pravděpodobnost, že se stanu majitelem Cybertrucku je nulová. Musím ale ocenit, co si dovolí firmy, jejichž vize není stoprocentně založená jen na generování zisku, kam Tesla a třeba i Space-X patří.
Trochu blábolíš. Space-X funguje na obrovských dotacích od NASA, potažmo od státu, Musk z toho pohádkově bohatne, jsi mimo.
Tesla je založena na dotacích také, bez dotací by jim zazvonil umíráček.
Vyslání astronautů nyní stojí se Space-X o 1/3 méně než z Ruska(Kazachstánu).
Buď si jist, že si z rozdílu Elon pořádně odkrojí, má na to právo ale je hloupé, velmi hloupé tvrdit:
" jejichž vize není stoprocentně založená jen na generování zisku"
Já píšu o vizi a ty o dotacích. Dotace tak jak je znáš se dávají podnikům, které by bez peněz od státu prostě nefungovaly, protože jejich služby nikdy nechce nebo se málo lidem chce za ně platit - neziskovky pro genderovou rovnost, divadla ... Space-X funguje jako tržní subjekt, který vynáší družice pro soukromníky, tak i státy a zatím si nikdo mimo státu neobjednal přesun kosmonautů ze Země na ISS. Tesla určitě využívá investiční pobídky, ale dotace na pořízení jejich produktů (baterie, solární panely i auta) čerpají lidé/zákazníci a mohou si tyto produkty koupit od jiného producenta s podobnou podporou.
Vize je kam chceš své podnikání dotáhnout. Mám takový pocit, že BMW, MB, VW a ostatní automobilky jsou zaměřené jenom na zisk. Space-X je pro Muska cesta, jak dostat lidi na jiné planety a zmenšit riziko vymizení lidského druhu. Tesla by svými produkty měla přispět k méně ekologicky zatěžující, efektivnější a bezpečnější dopravě. Moc se o tom nemluví, ale cílem není náhrada aut na petrolej auty na baterky, ale efektivní přeprava roboticky řízenými vozy. Chápu že je to "noční můra" pro některé lidi, kteří jsou zaměstnaní v autoprůmyslu nebo jsou nějak závislí na stávajícím systému dopravy. Neříkám, že je to jediná a dobrá cesta, ale jediné co je jisté je, že se lidský svět mění. Náš místní majitel strojírenské továrničky právě vyměnil svůj Mercedes třídy S za jiné S, ale od Tesly.
dotace maj smysl do aplikovanyho vyzkumu a novych technologii.
ale dotovat StBakoj linku na toustovej chleba, aby pak moh skoupit konkurenci a dalsi pekarny pozavirat, to je mozny snad jenom u nas
Co za těch 100 miliard korun, které se dávají ročně do výzkumu v ČR se vyzkoumalo? Příslušník STB byl policista v civilu za minulého režimu, asi myslíš prémiéra, ale ten nebyl policajt, ale spolupracovník, což byli všichni ekonomové se specializací zahraniční obchod. Kdo jezdil něco prodávat nebo nakupovat do kapitalistické ciziny, byl automaticky vytěžován policajtama. Dotace z EU se vycházely na super blbosti a provize končily v bezedných kapsách lepších lidí, kterých je u nás hafooo.
nevim jak jsi prisel na 100mld, kazdopadne vyzkum, vyvoj a nasazovani novych technologii neco stoji.
jo StBak babis byl u te "hodne" StB, on neudaval, on jen hlasil s kym se styka, to je podle nej prece normalni, aspon takhle nejak to tvrdi.
Můj bývalý šéf byl taky z PZO (podnik zahraničního obchodu), tím pádem uměl anglicky a byl schopen hned po roce 1989 vést pobočku nadnárodní firmy (americkou farmaceutickou) a nikdy nějak neřešil, že byl v seznamech spolupracovníků STB. Je to strašně fajn chlap a pro mě pořád vzor toho, jak se má business dělat. Babiš je mi jedno, toho neznám a znát nepotřebuju.
Těch 100 miliard je odsud: https://vedavyzkum.cz/…y-vloni-rekordni .
Teď zrovna funguju na vysoké škole a vidím na co se tyhle peníze používají ...
diky za odkaz
tvuj sef asi neni premier, kterej zavadi StBacke smirovaci metody do bezneho zivota jako soucasnej vrchni StBak bures, kterej se navic spojil s dalsim komunistickym StBakem falmerem...
ja zas delam ve vlastni soukromy firme, a taky vidim, na co jdou penize na vyvoj a novy zarizeni a vysledek musi bejt videt, i kdyz ne vse dopadne. kazdopadne z rozpoctu ani koruna a to ani odpocty
Rozumím. Pracoval jsem jako zaměstnanec (i v zahraničí) i jsem podnikal. Byl to můj první šéf v letech 1993 až 1999, pak jsem měl řádku dalších. Můj pocit z fungování vysokého školství je naprosto tristní, ale nějak mě nenapadá žádná konkrétní osoba, která by zato mohla.
To nemohlo vypadat jako normální pickup ani kdyby chtěli.
Vzhled cybertrucku je v podstatě dán (odvážným ale správným) rozhodnutím nestavět okolo endoskeletonu (rámu), ale uvnitř exoskeletonu.
Z toho plyne volba použité oceli, a ta kterou v Tesle zvolili zase umožňuje pouze tvarování ohraňovacím lisem.
Kromě vzhledu a velmi okrajově aerodynamiky nemá klasická karoserie oproti exoskeletonu žádnou další funkci. Naopak nákladů při vývoji a zavádění výroby přidává hodně, a samozřejmě zdražuje každý vyrobený kus.
Takže dává smysl na ten skeleton už nic nevěšet a nesnažit se to pak lícovat a lakovat. Zvlášť v případě Tesly, kde to ten dojem spíš kazí.
Akorát až doteď myšlenka "a potřebujeme vlastně mít na autě karoserii?" asi fakt nikoho ani nenapadla.
a) Aerodynamika není okrajová
b) Karosérie má hodně funkcí, jejichž splnění není nic jednoduchého (vytváří prostor, ve kterém řada lidí tráví hodně času [e.g. prostor, uspořádání, umístění sedadel, ergonomie kontrolních a ovládacích prvků, a mnoho dalšího]), bezpečnost, funkčnost jednotlivých částí karosérie (zasklení, dveře, ochrana proti hluku, topení, větrání a opět spousta dalšího) a tak bych mohl pokračovat.
Vaše úvahy o endoskeletonu a exoskeletonu jsou jistě validní, ale navýsost teoretické. Praxe klade na tvorbu karosérie a její design mnohem více požadavků, něž kolik jich Tesla v případě CT splnila.
Nebudu zde tvrdit, že mi výsledek designové práce tesla týmu připadá hnusný. Vážně mají jednotliví členové lidské společnosti mnoho různých představ o tom, co je hezké a přitažlivé. Někomu "stačí" prostá funkčnost, a prostě funkční řešení pokládá za nejlepší. Jiní mají další potřeby, čistě funkční výrobek jim nepřilne k srdci.
Co si však troufnu tvrdit ohledně CT, je to, že existuje společenská poptávka po naprosto netradičních řešeních, v nichž se část populace doslova vidí. A to dovedu pochopit, unitární řešení, tak častá v designu současných aut, nutně musí části společnosti přijít jako omezování možnosti volby. Takže vlastně není proč protestovat proti "odvaze" Tesly.
Že bude CT předmětem módního obdivovaní a předvádění se bez ohhledu na skutečné kvality (či spíše nekvality) jeho designu, je však také nesporné. Zatím nemám nejmenší důvod nazývat CT ikonou, nebo snad budoucí ikonou. To si vážně nezaslouží. Kvality designu nejsou jen v tom, že je dané řešení jednoduché, snadno zapamatovatelné nebo že odporuje obecnému vkusu. Estetika je věda, má dlouhý a složitý vývoj a přespřílišné zjednodušení tvarosloví bez respektu k funkci je jen módou, nikoliv kvalitou. Platí pro architekturu, design i uměleckou tvorbu vůbec.
O tom žádná. Jde o aerodynamický přínos karoserie z panelů oproti holému exoskeletonu -- a ten je okrajový.
> [e.g. prostor, uspořádání, umístění sedadel, ergonomie kontrolních a ovládacích prvků, a mnoho dalšího]), bezpečnost, funkčnost jednotlivých částí karosérie (zasklení, dveře, ochrana proti hluku, topení, větrání a opět spousta dalšího)
Ano, proto je na autě karoserie. O tom přece nediskutujeme.
Mně přijde zajímavý, že exoskeleton tyto funkce taky zastane, a zároveň elegantně sprovodí ze světa spoustu problémů dnešních aut.
Však neřekl nic špatného. Ani nic o tom, že je to hezké auto. Perfektnost pojímá z úplně jiného pohledu, což je zjevně mimo tvé chápání. A já ho, naopak, chápu velmi dobře. Tak jako se nemusí každému líbit třeba Hotel Thermal, OD Kotva nebo funkcionalistické stavby, z pohledu designu a architektury po odborné stránce jsou naprosto dokonalé.
"Ten design je perfektní. Proč? Protože se stal ikonickým"
"A proč se stal ikonickým? Protože je perfektní"
Bravo designérům, co umí o designu mluvit, jako svého času "mistr slova" Kabaň.
Renault byl taky vzdycky takovej kosoctverec k hov*nu, tak chapu tu honitbu nad ikonickym cvicenim a zastavenim se, nad brutalnim a limitem a ja nevim co vsecko je tahle nadprirozena vec. Je to uz trochu takova sekta bych rekl. Staci volit kvetnata slova v rozhovoru. Nemusis mit nic, i holou vyliždíru, jen nam nasypej a budes s nama a patrit k nam.
Renault ma design propracovanejsi, vic na efekt.
Podle me je Renault v designu (jak uz to tak byva u Francouzu) spicka.
Modely Captur, Clio, Megane (ktery se mi libi asi nejvic) jsou navic skutecne originalni.
Tesla je hodne podrizena aerodynamice a jednoduchosti a v pripade CT taky technologii.
Coz je dotazene, opet u CT, do extremu a skutecne z nej dela ikonu. :yes: