Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Designér Renaultu vysvětlil, proč je vzhled Cybertrucku perfektní

Design elektrického pick-upu Tesla Cybertruck dokázal celkem jasně rozdělit názory veřejnosti. Jedni ho milují, druzí nenávidí. Jak se na něj ale dívá odborník?
Zpět na článek
4. 6. 2020 13:24
4. 6. 2020 14:08
5. 6. 2020 07:21
5. 6. 2020 08:19
5. 6. 2020 09:16
5. 6. 2020 09:59
5. 6. 2020 10:11
5. 6. 2020 10:25
5. 6. 2020 10:34
4. 6. 2020 16:03
4. 6. 2020 13:24
Design
Osobně mi design nic moc neříká a pravděpodobnost, že se stanu majitelem Cybertrucku je nulová. Musím ale ocenit, co si dovolí firmy, jejichž vize není stoprocentně založená jen na generování zisku, kam Tesla a třeba i Space-X patří.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - WinDiesel
4. 6. 2020 14:08
Re: Design
Trochu blábolíš. Space-X funguje na obrovských dotacích od NASA, potažmo od státu, Musk z toho pohádkově bohatne, jsi mimo.
Tesla je založena na dotacích také, bez dotací by jim zazvonil umíráček.

Vyslání astronautů nyní stojí se Space-X o 1/3 méně než z Ruska(Kazachstánu).
Buď si jist, že si z rozdílu Elon pořádně odkrojí, má na to právo ale je hloupé, velmi hloupé tvrdit:
" jejichž vize není stoprocentně založená jen na generování zisku"
5. 6. 2020 07:21
Musk
Já píšu o vizi a ty o dotacích. Dotace tak jak je znáš se dávají podnikům, které by bez peněz od státu prostě nefungovaly, protože jejich služby nikdy nechce nebo se málo lidem chce za ně platit - neziskovky pro genderovou rovnost, divadla ... Space-X funguje jako tržní subjekt, který vynáší družice pro soukromníky, tak i státy a zatím si nikdo mimo státu neobjednal přesun kosmonautů ze Země na ISS. Tesla určitě využívá investiční pobídky, ale dotace na pořízení jejich produktů (baterie, solární panely i auta) čerpají lidé/zákazníci a mohou si tyto produkty koupit od jiného producenta s podobnou podporou.
Vize je kam chceš své podnikání dotáhnout. Mám takový pocit, že BMW, MB, VW a ostatní automobilky jsou zaměřené jenom na zisk. Space-X je pro Muska cesta, jak dostat lidi na jiné planety a zmenšit riziko vymizení lidského druhu. Tesla by svými produkty měla přispět k méně ekologicky zatěžující, efektivnější a bezpečnější dopravě. Moc se o tom nemluví, ale cílem není náhrada aut na petrolej auty na baterky, ale efektivní přeprava roboticky řízenými vozy. Chápu že je to "noční můra" pro některé lidi, kteří jsou zaměstnaní v autoprůmyslu nebo jsou nějak závislí na stávajícím systému dopravy. Neříkám, že je to jediná a dobrá cesta, ale jediné co je jisté je, že se lidský svět mění. Náš místní majitel strojírenské továrničky právě vyměnil svůj Mercedes třídy S za jiné S, ale od Tesly.
5. 6. 2020 08:19
Re: Musk
dotace maj smysl do aplikovanyho vyzkumu a novych technologii.
ale dotovat StBakoj linku na toustovej chleba, aby pak moh skoupit konkurenci a dalsi pekarny pozavirat, to je mozny snad jenom u nas
5. 6. 2020 09:16
Re: Musk
Co za těch 100 miliard korun, které se dávají ročně do výzkumu v ČR se vyzkoumalo? Příslušník STB byl policista v civilu za minulého režimu, asi myslíš prémiéra, ale ten nebyl policajt, ale spolupracovník, což byli všichni ekonomové se specializací zahraniční obchod. Kdo jezdil něco prodávat nebo nakupovat do kapitalistické ciziny, byl automaticky vytěžován policajtama. Dotace z EU se vycházely na super blbosti a provize končily v bezedných kapsách lepších lidí, kterých je u nás hafooo.
5. 6. 2020 09:59
Re: Musk
nevim jak jsi prisel na 100mld, kazdopadne vyzkum, vyvoj a nasazovani novych technologii neco stoji.
jo StBak babis byl u te "hodne" StB, on neudaval, on jen hlasil s kym se styka, to je podle nej prece normalni, aspon takhle nejak to tvrdi.
5. 6. 2020 10:11
Re: Musk
Můj bývalý šéf byl taky z PZO (podnik zahraničního obchodu), tím pádem uměl anglicky a byl schopen hned po roce 1989 vést pobočku nadnárodní firmy (americkou farmaceutickou) a nikdy nějak neřešil, že byl v seznamech spolupracovníků STB. Je to strašně fajn chlap a pro mě pořád vzor toho, jak se má business dělat. Babiš je mi jedno, toho neznám a znát nepotřebuju.
Těch 100 miliard je odsud: https://vedavyzkum.cz/…y-vloni-rekordni .
Teď zrovna funguju na vysoké škole a vidím na co se tyhle peníze používají ...
5. 6. 2020 10:25
Re: Musk
diky za odkaz
tvuj sef asi neni premier, kterej zavadi StBacke smirovaci metody do bezneho zivota jako soucasnej vrchni StBak bures, kterej se navic spojil s dalsim komunistickym StBakem falmerem...
ja zas delam ve vlastni soukromy firme, a taky vidim, na co jdou penize na vyvoj a novy zarizeni a vysledek musi bejt videt, i kdyz ne vse dopadne. kazdopadne z rozpoctu ani koruna a to ani odpocty
5. 6. 2020 10:34
Re: Musk
Rozumím. Pracoval jsem jako zaměstnanec (i v zahraničí) i jsem podnikal. Byl to můj první šéf v letech 1993 až 1999, pak jsem měl řádku dalších. Můj pocit z fungování vysokého školství je naprosto tristní, ale nějak mě nenapadá žádná konkrétní osoba, která by zato mohla.
Avatar - xxc
4. 6. 2020 13:27
Stačí nakresliť zrkadlá na scénic
a tiež na neho nikdy nezabudneme :-)
Rozbalit vlákno
2
4. 6. 2020 20:34
Re: Stačí nakresliť zrkadlá na scénic
Tebe z tých zrkadiel už vynecháva.
Avatar - xxc
4. 6. 2020 22:45
Re: Stačí nakresliť zrkadlá na scénic
teraz dost prsi, vzdy si spomeniem :-)
4. 6. 2020 13:42
Exoskeleton, o tom to je
To nemohlo vypadat jako normální pickup ani kdyby chtěli.

Vzhled cybertrucku je v podstatě dán (odvážným ale správným) rozhodnutím nestavět okolo endoskeletonu (rámu), ale uvnitř exoskeletonu.

Z toho plyne volba použité oceli, a ta kterou v Tesle zvolili zase umožňuje pouze tvarování ohraňovacím lisem.

Kromě vzhledu a velmi okrajově aerodynamiky nemá klasická karoserie oproti exoskeletonu žádnou další funkci. Naopak nákladů při vývoji a zavádění výroby přidává hodně, a samozřejmě zdražuje každý vyrobený kus.

Takže dává smysl na ten skeleton už nic nevěšet a nesnažit se to pak lícovat a lakovat. Zvlášť v případě Tesly, kde to ten dojem spíš kazí.

Akorát až doteď myšlenka "a potřebujeme vlastně mít na autě karoserii?" asi fakt nikoho ani nenapadla.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - WinDiesel
4. 6. 2020 14:16
Re: Exoskeleton, o tom to je
Mluvíš nějakým cizím jazykem …………..
Toto není web o průmyslovém designu …
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
4. 6. 2020 14:25
Re: Exoskeleton, o tom to je
a) Aerodynamika není okrajová
b) Karosérie má hodně funkcí, jejichž splnění není nic jednoduchého (vytváří prostor, ve kterém řada lidí tráví hodně času [e.g. prostor, uspořádání, umístění sedadel, ergonomie kontrolních a ovládacích prvků, a mnoho dalšího]), bezpečnost, funkčnost jednotlivých částí karosérie (zasklení, dveře, ochrana proti hluku, topení, větrání a opět spousta dalšího) a tak bych mohl pokračovat.
Vaše úvahy o endoskeletonu a exoskeletonu jsou jistě validní, ale navýsost teoretické. Praxe klade na tvorbu karosérie a její design mnohem více požadavků, něž kolik jich Tesla v případě CT splnila.
Nebudu zde tvrdit, že mi výsledek designové práce tesla týmu připadá hnusný. Vážně mají jednotliví členové lidské společnosti mnoho různých představ o tom, co je hezké a přitažlivé. Někomu "stačí" prostá funkčnost, a prostě funkční řešení pokládá za nejlepší. Jiní mají další potřeby, čistě funkční výrobek jim nepřilne k srdci.
Co si však troufnu tvrdit ohledně CT, je to, že existuje společenská poptávka po naprosto netradičních řešeních, v nichž se část populace doslova vidí. A to dovedu pochopit, unitární řešení, tak častá v designu současných aut, nutně musí části společnosti přijít jako omezování možnosti volby. Takže vlastně není proč protestovat proti "odvaze" Tesly.
Že bude CT předmětem módního obdivovaní a předvádění se bez ohhledu na skutečné kvality (či spíše nekvality) jeho designu, je však také nesporné. Zatím nemám nejmenší důvod nazývat CT ikonou, nebo snad budoucí ikonou. To si vážně nezaslouží. Kvality designu nejsou jen v tom, že je dané řešení jednoduché, snadno zapamatovatelné nebo že odporuje obecnému vkusu. Estetika je věda, má dlouhý a složitý vývoj a přespřílišné zjednodušení tvarosloví bez respektu k funkci je jen módou, nikoliv kvalitou. Platí pro architekturu, design i uměleckou tvorbu vůbec.
4. 6. 2020 14:51
Re: Exoskeleton, o tom to je
> a) Aerodynamika není okrajová

O tom žádná. Jde o aerodynamický přínos karoserie z panelů oproti holému exoskeletonu -- a ten je okrajový.

> [e.g. prostor, uspořádání, umístění sedadel, ergonomie kontrolních a ovládacích prvků, a mnoho dalšího]), bezpečnost, funkčnost jednotlivých částí karosérie (zasklení, dveře, ochrana proti hluku, topení, větrání a opět spousta dalšího)

Ano, proto je na autě karoserie. O tom přece nediskutujeme.

Mně přijde zajímavý, že exoskeleton tyto funkce taky zastane, a zároveň elegantně sprovodí ze světa spoustu problémů dnešních aut.
Avatar - _Karel_
4. 6. 2020 15:45
Re: Exoskeleton, o tom to je
:yes: :yes: :yes:
Avatar - _Karel_
4. 6. 2020 15:43
Re: Exoskeleton, o tom to je
To muselo dát práce (ta úvaha), a přitom....
přitom měl původně Cybertruck vypadat úplně jinak: https://www.auto.cz/…e-nakresy-131563
4. 6. 2020 16:40
Re: Exoskeleton, o tom to je
> To muselo dát práce (ta úvaha)
No ona naštěstí není z mé hlavy, sepsat co už někdo chytřejší vymyslel už tolik nezabere...

Jo, tuhle skicu si pamatuju. Ale není od nikoho z Tesly, takže bych neřekl že "takhle měl CT vypadat". Spíš si to tak jenom někdo vysnil na Twitteru
Avatar - _Karel_
4. 6. 2020 16:48
Re: Exoskeleton, o tom to je
Člověče máš pravdu, doteď jsem žil v tom, co naznačoval nadpis toho článku - že to byl původní návrh z Tesly. V tom případě se omlouvám a beru zpět.
Avatar - KANKUNEN
4. 6. 2020 15:00
Designer Renaultu asi sype
stejný matroš jako kolega od BMW, který si plete játro a ledvinu.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Blue Sun
4. 6. 2020 15:33
Re: Designer Renaultu asi sype
Však neřekl nic špatného. Ani nic o tom, že je to hezké auto. Perfektnost pojímá z úplně jiného pohledu, což je zjevně mimo tvé chápání. A já ho, naopak, chápu velmi dobře. Tak jako se nemusí každému líbit třeba Hotel Thermal, OD Kotva nebo funkcionalistické stavby, z pohledu designu a architektury po odborné stránce jsou naprosto dokonalé.
Avatar - _Karel_
4. 6. 2020 15:37
Rétorické cvičení
"Ten design je perfektní. Proč? Protože se stal ikonickým"
"A proč se stal ikonickým? Protože je perfektní"
Bravo designérům, co umí o designu mluvit, jako svého času "mistr slova" Kabaň.
Rozbalit vlákno
2
4. 6. 2020 17:46
Re: Rétorické cvičení
Výstižné!
4. 6. 2020 19:50
Re: Rétorické cvičení
Co jineho psat o tak subjektivni veci jako design :-)

Kde neexistuje zadna "pravda".

A objektivni hodnoceni se stava nudnym popisem.
4. 6. 2020 16:03
tak ono
Renault byl taky vzdycky takovej kosoctverec k hov*nu, tak chapu tu honitbu nad ikonickym cvicenim a zastavenim se, nad brutalnim a limitem a ja nevim co vsecko je tahle nadprirozena vec. Je to uz trochu takova sekta bych rekl. Staci volit kvetnata slova v rozhovoru. Nemusis mit nic, i holou vyliždíru, jen nam nasypej a budes s nama a patrit k nam.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Emel
4. 6. 2020 18:43
Proč je perfektní
Nechte mě hádat - připomíná kosočtverec?
Rozbalit vlákno
1
4. 6. 2020 19:51
Re: Proč je perfektní
Taky me to napadlo. :-)
4. 6. 2020 19:47
Renault vs Tesla
Oba designove smery se mi libi.

Renault ma design propracovanejsi, vic na efekt.
Podle me je Renault v designu (jak uz to tak byva u Francouzu) spicka.
Modely Captur, Clio, Megane (ktery se mi libi asi nejvic) jsou navic skutecne originalni.

Tesla je hodne podrizena aerodynamice a jednoduchosti a v pripade CT taky technologii.
Coz je dotazene, opet u CT, do extremu a skutecne z nej dela ikonu. :yes:
Rozbalit vlákno
0
4. 6. 2020 22:53
Nejen že je to šíleně hnusný a primitivní design...
...ale v této podobě to ani nebude možné vyrábět, protože ty hrany by každého chodce přefikly vejpůl i při malém nárazu! :-[] :-[] :-[]
Rozbalit vlákno
1
Avatar - CICERO
5. 6. 2020 00:16
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.