Autofun
Arese
5
Zadek se širokými zadními svítilnami prostě u Š 742 nabíhal do výroby postupně. Úplně poprvé se objevil v roce 1981 při premiéře Škody Garde (Š 743), od modelového roku 1982 se začal postupně objevovat u nejdražších vrchlabských sedanů (120 GLS), od roku 1983 byl k mání i u levnější 120 LS, resp. L jako mimořádná výbava za malý příplatek. Zajímavé je, že výlisek zadního čela s těmi širokými lampami existoval ve dvou verzích (AZNP tedy muselo mít vyrobeny 2 různé verze jeho raznice!). Původní, hezčí verze tohoto čela má totiž nad svítilnami vystouplý plech na úrovni krytu lamp (dvoudveřové karoserie ho měla vždy, i u modelu M), zatímco čtyřdveřová "Emka" používala jiný výlisek, kdy nad lampami je v plechu vylisovaná proláklina.
Stejsn
2
Zajímavé je, že ty velké zadní lampy má i Ferat, tedy Škoda 110 Supersport po designové úpravě od Theodora Pištěka. Film je z roku 1981, takže ty lampy už musel mít k dispozici.
Arese
0
Skvělý postřeh! 😄 :yes: Každopádně ty nové zadní lampy vzhledu zádě Š742/743 hodně pomohly! 😉
A zaostalé auto
To bylo už v době vydání. Nechápu tuhle obsesi, na tom autě není nic zajímavého. Ta práce něco zrenovovat je super, jen smysl to dává u něčeho jako Capri, Mini nebo první MX5, když beru co se dá udělat za rozumné peníze.
Zadny krasavec to neni, ale vylozene odporne to neni. Uzovky byly jeste pomerne elegantni (z exterieru) To pozdejsi verze, oplastovana, s prednim blatnikem vyrizlym az kdovikam a zvedlym predkem je o poznani horsi...
Ja by som to formuloval takto😒br />
Okrem skvelých áut by sa mali zachovať aj tie horšie autá, aby nám ostalo v pamäti, že kedysi sa nežilo iba dobre. Aby sme si nemysleli, že boli len skvelé autá... Ako tu bolo napísané pre mnohých z nás je to nostalgia. Brat má v garáži Škodu 110 L. Začína pekné suché počasie, tak sa teším, ako sa pôjdeme previezť. Naši rodičia ju kúpili v roku 1982 ako jazdenú a odvtedy zostala v rodine. To auto je úplne na "h...o", ale tak nejako ju máme radi - nostalgia 😊. Po jazde na takom aute si človek uvedomí, aké skvelé sú dnešné autá 😉. Jazdu na podobnom aute by som doprial každému vodičovi. Len dnes je to tak trochu nemožné, lebo málokto vám dá do ruky svojho veterána. Navyše človeku, ktorý sa bez asistentov nedokáže rozbehnúť do kopca... Ten pocit, keď nemáte posilňovač riadenia, ani bŕzd (Škoda 110...) - práve to a naši otcovia nás naučilo jazdiť predvídavo a opatrnejšie 😊. Vlastne celkom ďakujem našej rodinnej Škode 110L, že zo mňa vychovala lepšieho vodiča 😊. A ešte keď si spomeniem, ako sme kedysi slintali nad extrémne drahými autami a ani sme nesnívali, že si niekedy niečo normálne kúpime... Dnes vďaka tomu viem oveľa lepšie oceniť vlastnosti môjho súčasného auta. Kto to obdobie nezažil, ťažko pochopí. Samozrejme používať nejakú dobovú Škodu 100 - 120 by som ako bežné auto nechcel používať 😊.
Ak by som niečo ešte mal dodať k Škodám z dávnej minulosti... Svojho času som skúšal kadečo, ale skvosty ako Olcit, Fiat 126P - to boli podľa mňa podstatne horšie autá ako napr Škoda 120 😊. Verím, že keby nemali konštruktétri v Škode zviazané ruky, tak ich autá by boli omnoho lepšie.
Ak by som niečo ešte mal dodať k Škodám z dávnej minulosti... Svojho času som skúšal kadečo, ale skvosty ako Olcit, Fiat 126P - to boli podľa mňa podstatne horšie autá ako napr Škoda 120 😊. Verím, že keby nemali konštruktétri v Škode zviazané ruky, tak ich autá by boli omnoho lepšie.
Nemáš tak úplně pravdu, po zkrácení zadncíh pružin a zavedení 13palcových kol měla i užovka po designérské stránce něco do sebe, nemluvě o kupé Garde. Tvůrci karoserie (sedanu i kupé) se totiž hodně nechali inspirovat Giugiarovou Š 720. Hodně je to znát na přídi (u verzí se 2 či 4 kulatými světlomety), na zajímavé boční linii sedanu táhnoucí se od předního blatníku, která stoupá pod sloupkem C a poté zase klesá na zádi (kupé má ještě působivější splývavou záď), na svou dobu docela velkorysém prosklení i na velkém sklonu čelního i zadního okna. 😉 Vždyť první designový návrh nové čtyřdveřové karoserie se objevil už v roce 1971!
P.S. Na té obscesi Čechů ohledně tohoto auta naopak není vůbec nic překvapivého. Statisícům dnešních 30-70tníků připomíná jejich mládí, jakkoliv ho prožili v hnusné husákovské normalizaci. Nemluvě o nemalých sportovních úspěších 130 LR...
P.S. Na té obscesi Čechů ohledně tohoto auta naopak není vůbec nic překvapivého. Statisícům dnešních 30-70tníků připomíná jejich mládí, jakkoliv ho prožili v hnusné husákovské normalizaci. Nemluvě o nemalých sportovních úspěších 130 LR...
Ty bys umel vychvalit i lejno. Byl to s*ac designove, uzitkove i technicky, i proto se lidi mohli umlatit po zigulikovi, ktery byl konstrukcne o deset let starsi.
Cokoliv z kapitalisticke produkce by se tomu mohlo postavit.. Ten vykon a imrvere uvareny motory v kazdem kopci nebo v kolone, nechapu tu nostalgii.
Cokoliv z kapitalisticke produkce by se tomu mohlo postavit.. Ten vykon a imrvere uvareny motory v kazdem kopci nebo v kolone, nechapu tu nostalgii.
"Zetti" - tie autá neboli nejaké super. Neviem, či ste v tej dobe žil, kto boli vaši rodičia... Ale - auto bolo kedysi dosť nedostupnou vecou. Zarobiť na niečo lepšie bolo dosť komplikované, pokiaľ bol človek rádovým zamestnancom. Mnohí boli radi aj za tie Škodovky. Ako som vyššie písal - naši kúpili Škodu 110L v 1982 roku a bolo to ich jediné auto. Mali 4 deti, peňazí na nejaké iné auto nebolo... Dnes po dlhých rokoch som im vďačný za všetko, čo som dostal (=naučili ma žiť, zarobiť si...). Dnes je situácia s autami úplne odlišná - ceny sú nízke, dostupnosť obrovská.
Možno preto máme poniektorí radi autá, pretože sme o nich kedysi snívali. Dnešní mladí majú všetko, rodičia majú autá, aké len chcú = ak niečo považujete za bežnú vec, často vás to nenadchne a beriete to ako vec nehodnú záujmu - presne ako môj kamarát, ktorý dnes bol u mňa s autom. Jeho auto je plné rôznych rozhádzaných vecí, špinavý interiér... = úplne obyčajná úžitková vec. Je to samozrejme len auto, ku ktorému má však každý iný vzťah.
Možno preto máme poniektorí radi autá, pretože sme o nich kedysi snívali. Dnešní mladí majú všetko, rodičia majú autá, aké len chcú = ak niečo považujete za bežnú vec, často vás to nenadchne a beriete to ako vec nehodnú záujmu - presne ako môj kamarát, ktorý dnes bol u mňa s autom. Jeho auto je plné rôznych rozhádzaných vecí, špinavý interiér... = úplne obyčajná úžitková vec. Je to samozrejme len auto, ku ktorému má však každý iný vzťah.
Tož asi budu za hnidopicha, který škodováckým onanistům zpochybňuje modlu, ale 120ka má jen pětimístné počítadlo jako většina aut té doby, takže kolikrát běžel budík dokola... A jeho výměna za nový, skladový též není nic náročného...
No, pokud si myslíš, že užovka s 106 tisíci bude vypadat alespoň přibližně stejně jako se šesti, tak opravdu ne. Na druhou stranu by už byla po generálce motoru, takže aspoň něco...
Ale abych nehanil - bylo to bezesporu originální auto, které přinášelo i odpovídající jízdní zážitky.
Ale abych nehanil - bylo to bezesporu originální auto, které přinášelo i odpovídající jízdní zážitky.
V cem to bylo originalni auto ?
Ano jizdni zazitky byly opravdu "odpovidajici" - jeste si ty dlouhe streky na zadnich sedadlech oranzove 120L zacatkem 80tych let pamatuju .... ble
Ten sok po presednuti do zapadni nizsi stredni (Tempra) v roce 1990 je nezapomenutelny.
Ano jizdni zazitky byly opravdu "odpovidajici" - jeste si ty dlouhe streky na zadnich sedadlech oranzove 120L zacatkem 80tych let pamatuju .... ble
Ten sok po presednuti do zapadni nizsi stredni (Tempra) v roce 1990 je nezapomenutelny.
No právě proto, v té době to byl už relikt. Koncepce pohonu nabízela neopakovatelné zážitky, například při vyjetí z lesa do bočního větru. Vůbec škodovky tak podivně šněrovaly po silnici. Člověk se naučil, že prasklé plynové lanko není žádná tragédie a k jízdě stačí sytič. Řidiči, který za mnou to památné páteční odpoledne museli z Prahy jet, mě nejspíše proklínají ještě dnes.
Stejně jako R+R byla nejspíše auta vyráběny ručně, protože každý kus byl co do kvality naprostým originálem. Někdo opravoval pořád, někdo neměl problémy. Soused dodnes vypráví, jak jednou pod novučičkou šáde v garáži našel černý flek. Ukázalo se, že příruba nádrže byla špatně přivařená, unikal z ní trochu benzín, ten rozpouštěl tlumex nebo co tam bylo a z něj byl ten černý flek. Nesedící dveře se rovnaly pajcrem za rohem v Mototechně, aby to šťastný zákazník neviděl.
Ano, v zimě do kopce to jelo dobře, ale každý kopec má dvě strany...
Takové zážitky mít s moderním autem nebudete, a už jen to u někoho může vzbudit touhu obstarat si znovu tento doufejme neopakovatelný stroj.
Stejně jako R+R byla nejspíše auta vyráběny ručně, protože každý kus byl co do kvality naprostým originálem. Někdo opravoval pořád, někdo neměl problémy. Soused dodnes vypráví, jak jednou pod novučičkou šáde v garáži našel černý flek. Ukázalo se, že příruba nádrže byla špatně přivařená, unikal z ní trochu benzín, ten rozpouštěl tlumex nebo co tam bylo a z něj byl ten černý flek. Nesedící dveře se rovnaly pajcrem za rohem v Mototechně, aby to šťastný zákazník neviděl.
Ano, v zimě do kopce to jelo dobře, ale každý kopec má dvě strany...
Takové zážitky mít s moderním autem nebudete, a už jen to u někoho může vzbudit touhu obstarat si znovu tento doufejme neopakovatelný stroj.
"Vasut1974" - musíte na to pozerať očami danej doby. Ak prechádzal vodič zo Škody 100 na 120, tak išiel do lepšieho. Ak bol prechod náhodou z napr Fiatu 600, Trabanta a podobných super áut ,tak tá Š120 musela vyzerať poriadne moderne a bolo ju radosť šoférovať 😉 Minimálne to bolo tichšie, malo to posiľňovač bŕzd a podobné luxusné veci 😊
Aj dnes ak dáte človeku, ktorý jazdí na starej polorozpadnutej Felicii, Asstre F... napr najlacnejšiu Daciu, tak si bude pochvaľovať, pritom pre nás to bude iba lacné auto. Ak by ste takému jedincovi dal trebárs Škodu Scalu 1,0 TSI - tak sa blahom priam rozplynie 😉.
V danej dobe ľudia nejazdili dobrými autami. Boli radi, ak sa vôbec k niečomu tak skvelému (z pohľadu mnohých vodičov) ako bola Škoda 120L vôbec dostali 😉. Navyše kúpiť si NOVÚ 120-ku = to bol človek celkom frajer.
Aj dnes ak dáte človeku, ktorý jazdí na starej polorozpadnutej Felicii, Asstre F... napr najlacnejšiu Daciu, tak si bude pochvaľovať, pritom pre nás to bude iba lacné auto. Ak by ste takému jedincovi dal trebárs Škodu Scalu 1,0 TSI - tak sa blahom priam rozplynie 😉.
V danej dobe ľudia nejazdili dobrými autami. Boli radi, ak sa vôbec k niečomu tak skvelému (z pohľadu mnohých vodičov) ako bola Škoda 120L vôbec dostali 😉. Navyše kúpiť si NOVÚ 120-ku = to bol človek celkom frajer.