Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je na prodej Škoda 120 s 6.249 km na tachometru. Zajímavá je i z jiného důvodu

Jan Zajíc
Diskuze (16)

Škodovek vyrobených za socialismu je na prodej stále hromada. Ale kdy narazíte na stodvacítku, která za svůj život najezdila jen šest tisíc kilometrů?

Rozhodně jich moc nebude. Tento červený exemplář skromnou porci kilometrů zvládl od roku 1983, tedy za dlouhých 37 let.

Podle prodejce se Škoda 120 L prodala právě v roce 1983 v Mototechně v Hradci Králové. A vzhledem k nízkému nájezdu asi nepřekvapí tvrzení, že vůz je v zachovalém původním stavu. V inzerátu zaujme také zmínka, že zavazadlový prostor je naprosto bez škrábanců - je prý možné, že se v něm nikdy nic nepřeváželo.

Tahle "stodváca" ale není zajímavá jen nájezdem. Pokud se zajímáte o historii řady 742, pak jste si možná všimli, že na autě něco nesedí. Máte pravdu, jde totiž o mezityp.

V už zmíněném roce 1983 prošla řada 742 modernizaci, která přinesla řadu změn a jejím výsledkem byl model M. Nejviditelnější novinku představovala nová přední maska, všechny verze také dostaly zadní partie s rozměrnými skupinovými světly.

Změnil se rozchod předních i zadních kol, který byl rozšířen o 135, respektive 110 mm. Dále došlo na výměnu nárazníků, nově šlo o půlené polypropylenové nárazníky na ocelové traverze. A omlazením pochopitelně prošla také technika.

Než se ovšem dostalo na všechny novinky, v AZNP (Automobilové závody, národní podnik) vznikaly vozy, které byly někde na půl cesty. S trochou jízlivosti by se dalo říct, že automobilka jistou dobu vyráběla auta z toho, co měla zrovna na skladě.

Video se připravuje ...

To je právě případ i našeho mezitypu na prodej. Jde totiž o přechodový model mezi úzkým typem a modernizovaným modelem M, proto má záď s obdélníkovými lampami z novější verze.

O pohon se stará 1,2litrový čtyřválec o výkonu 36 kW, který je spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

A cena? Praktický nejetá stodvacítka je k mání za 150 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (16)

Doporučujeme

26. 6. 2020 10:36
Moderátor
To ráčkování se nedá poslouchat....
Avatar - palix
25. 6. 2020 21:42
Re: Pocitadlo
"Vasut1974" - musíte na to pozerať očami danej doby. Ak prechádzal vodič zo Škody 100 na 120, tak išiel do lepšieho. Ak bol prechod náhodou z napr Fiatu 600, Trabanta a podobných super áut ,tak tá Š120 musela vyzerať poriadne moderne a bolo ju radosť šoférovať ;) Minimálne to bolo tichšie, malo to posiľňovač bŕzd a podobné luxusné veci :)
Aj dnes ak dáte človeku, ktorý jazdí na starej polorozpadnutej Felicii, Asstre F... napr najlacnejšiu Daciu, tak si bude pochvaľovať, pritom pre nás to bude iba lacné auto. Ak by ste takému jedincovi dal trebárs Škodu Scalu 1,0 TSI - tak sa blahom priam rozplynie ;).
V danej dobe ľudia nejazdili dobrými autami. Boli radi, ak sa vôbec k niečomu tak skvelému (z pohľadu mnohých vodičov) ako bola Škoda 120L vôbec dostali ;). Navyše kúpiť si NOVÚ 120-ku = to bol človek celkom frajer.
Avatar - palix
25. 6. 2020 21:33
Re: Mimořádně odporné
"Zetti" - tie autá neboli nejaké super. Neviem, či ste v tej dobe žil, kto boli vaši rodičia... Ale - auto bolo kedysi dosť nedostupnou vecou. Zarobiť na niečo lepšie bolo dosť komplikované, pokiaľ bol človek rádovým zamestnancom. Mnohí boli radi aj za tie Škodovky. Ako som vyššie písal - naši kúpili Škodu 110L v 1982 roku a bolo to ich jediné auto. Mali 4 deti, peňazí na nejaké iné auto nebolo... Dnes po dlhých rokoch som im vďačný za všetko, čo som dostal (=naučili ma žiť, zarobiť si...). Dnes je situácia s autami úplne odlišná - ceny sú nízke, dostupnosť obrovská.
Možno preto máme poniektorí radi autá, pretože sme o nich kedysi snívali. Dnešní mladí majú všetko, rodičia majú autá, aké len chcú = ak niečo považujete za bežnú vec, často vás to nenadchne a beriete to ako vec nehodnú záujmu - presne ako môj kamarát, ktorý dnes bol u mňa s autom. Jeho auto je plné rôznych rozhádzaných vecí, špinavý interiér... = úplne obyčajná úžitková vec. Je to samozrejme len auto, ku ktorému má však každý iný vzťah.
Avatar - palix
25. 6. 2020 21:23
Re: Mimořádně odporné
Ja by som to formuloval takto:
Okrem skvelých áut by sa mali zachovať aj tie horšie autá, aby nám ostalo v pamäti, že kedysi sa nežilo iba dobre. Aby sme si nemysleli, že boli len skvelé autá... Ako tu bolo napísané pre mnohých z nás je to nostalgia. Brat má v garáži Škodu 110 L. Začína pekné suché počasie, tak sa teším, ako sa pôjdeme previezť. Naši rodičia ju kúpili v roku 1982 ako jazdenú a odvtedy zostala v rodine. To auto je úplne na "h...o", ale tak nejako ju máme radi - nostalgia :). Po jazde na takom aute si človek uvedomí, aké skvelé sú dnešné autá ;). Jazdu na podobnom aute by som doprial každému vodičovi. Len dnes je to tak trochu nemožné, lebo málokto vám dá do ruky svojho veterána. Navyše človeku, ktorý sa bez asistentov nedokáže rozbehnúť do kopca... Ten pocit, keď nemáte posilňovač riadenia, ani bŕzd (Škoda 110...) - práve to a naši otcovia nás naučilo jazdiť predvídavo a opatrnejšie :). Vlastne celkom ďakujem našej rodinnej Škode 110L, že zo mňa vychovala lepšieho vodiča :). A ešte keď si spomeniem, ako sme kedysi slintali nad extrémne drahými autami a ani sme nesnívali, že si niekedy niečo normálne kúpime... Dnes vďaka tomu viem oveľa lepšie oceniť vlastnosti môjho súčasného auta. Kto to obdobie nezažil, ťažko pochopí. Samozrejme používať nejakú dobovú Škodu 100 - 120 by som ako bežné auto nechcel používať :).
Ak by som niečo ešte mal dodať k Škodám z dávnej minulosti... Svojho času som skúšal kadečo, ale skvosty ako Olcit, Fiat 126P - to boli podľa mňa podstatne horšie autá ako napr Škoda 120 :). Verím, že keby nemali konštruktétri v Škode zviazané ruky, tak ich autá by boli omnoho lepšie.
25. 6. 2020 16:07
Re: Pocitadlo
No právě proto, v té době to byl už relikt. Koncepce pohonu nabízela neopakovatelné zážitky, například při vyjetí z lesa do bočního větru. Vůbec škodovky tak podivně šněrovaly po silnici. Člověk se naučil, že prasklé plynové lanko není žádná tragédie a k jízdě stačí sytič. Řidiči, který za mnou to památné páteční odpoledne museli z Prahy jet, mě nejspíše proklínají ještě dnes.
Stejně jako R+R byla nejspíše auta vyráběny ručně, protože každý kus byl co do kvality naprostým originálem. Někdo opravoval pořád, někdo neměl problémy. Soused dodnes vypráví, jak jednou pod novučičkou šáde v garáži našel černý flek. Ukázalo se, že příruba nádrže byla špatně přivařená, unikal z ní trochu benzín, ten rozpouštěl tlumex nebo co tam bylo a z něj byl ten černý flek. Nesedící dveře se rovnaly pajcrem za rohem v Mototechně, aby to šťastný zákazník neviděl.
Ano, v zimě do kopce to jelo dobře, ale každý kopec má dvě strany...
Takové zážitky mít s moderním autem nebudete, a už jen to u někoho může vzbudit touhu obstarat si znovu tento doufejme neopakovatelný stroj.