Chybí vám svérázná videa Martina Vaculíka? Přes rok nic nenatočil a tvrdí, že nemá čas a chybí i inspirace. Jaké že výjimečné auto technika Světa motorů vytrhlo z letargie?
Takhle nekriticky opěvovat tříválec, plynové vzpěry a jiné prkotiny............,to bych do pana Vaculíka nikdy neřekl. Duster určitě není špatné auto ve svém segmentu, ale podsouat u testu nenápadně kvalitu Mercedesu, je už trochu "Zu viel!"
Fetiš plynových vzpěr kapoty jsem taky nikdy nepochopil.
Ale co se týče těch dalších věcí, tak za mě OK, protože ukazují robustnost toho auta, že se prostě nešetřilo tam, kam se běžný zákazník nedívá. Třeba ta protikorozní opatření, z toho by si mnohé automobilky mohly vzít příklad.
vzpěry na kapotě jsou fajn takový malý komfort , zvlášt když neska dělají nádobky na odstrikovače kolem 2,5L ato je v marasu na dalnici za chvíli pryč.
To mě nenapadlo, protože já té kapaliny spotřebuju málo. V každém případě i tak platí, že i kdybych dolíval často, tak bych preferoval například kvalitnější odhlučnění před těma vzpěrama.
Duster za 400 litrů nerezne jako MB třídy G za x miliónů ;-) což je docela důležitý u auta s kterým je pravděpodobnost, že bude jezdit v terénu.A to ,že západní automobilky šetří kde se dá je pravda, hlavně u těch "prémiových" , třeba nedávno vyšlo video na Volant.tv, kde jede BMW x1 do SRN a v autě za 60000 euro je hluk jak v obyčejném za 1/3 cenu včetně motoru (110 kw diesel), který je tak nějak slabý.
Tak auto hodnotit nebudu, nejezdím s ním, nevlastním ho. Mimochodem dosti mých známých, vysokoškolsky vzdělaných lidí ho vlastní, dokonce používají jako nejvyužívanější auto v rodině, nebo taky jediné. Ovšem na rozdíl od dnešní tzv. středněproudé generace neřeší svůj "sociální status" a hospodské kecy o sekačkových motorcích, ale jejich hodnoty jsou podstatně realističtější a životně pravdivější.
Ale hlavně chci zmínit píli a úroveň motoristického novinářského skoro "guru" pana Vaculíka. Samozřejmě zaměstnavatel Svět motorů, mu k tomu musí dát čas, prostor a finance a tak má odpovídající zázemí. Je to jeden z mála solidních odborných novinářů, který netvoří stylem CTRL+C a CTRL+V a výsledky si necucá z internetu, nebo z prstu. Když na nějaký tzv. "opisovačský" web dáte autorům kritiku, že když už to opsali, tak by si to po sobě aspoň mohli přečíst, tak skoro okamžitě zafunguje mazačská cenzura, že třeba pane Ondřeji Daňo z Autojournalu a taktéž jiní? No nic, je dobré, že stále máme možnost si z něčeho kvalitnějšího vybírat. Akorát u těch euroaut nebude pomalu z čeho!
Kdybych musel jezdit v Dacii tak spalim diplom :-( Chapu ze nekdo nepotrebuje motor ani vybavu, ten smrad z levnych plastu se taky asi casem vyvetra, ale mizerne jizdni vlastnosti a bezpecnost, s tim bych se nesmiril.
Ono podobný poměr cena/užitná hodnota, jakou má Dacia, se hledá těžko. Aneb veškerá negativa, co jsi popsal, platí i pro škodovku. A chlub se pak diplomem, když jsi za +- totéž zaplatil dvakrát tolik, že...
Tak vem to tak, že Duster v bílém základu je za 270 tisíc, za to u Škody je základní Fabie s 44kW. To je to, co asi myslí lyon667 poměrem cena/hodnota(i image). U nás na jihu u rakouských hranic je Duster velmi oblíbené vozidlo důchodců a to v těch nejlepších výbavách, které stojí okolo 400 tisíc. Já osobně mám drobnou sympatii k Rumunsku, díky svému velmi příjemnému pracovnímu pobytu v Bukurešti, ale rumunské auto byť na japonském základu bych nechtěl.
Tak jsem tomu nerozuměl, ale možná máš pravdu. Kdysi dávno (2009) jsem v Rumunsku jel Dusterem a nepřipadal mi nějak smradlavý, ošizený v bezpečnosti a jízdních vlastnostech. Spíš jsem byl překvapen, že je Renault nechal udělat takové poměrně pěkné auto (oproti třeba Loganu), asi stejně jako VW teď řeší, proč se nějaké typy od Škody prodávají za podobné ceny lépe než VW vozy.
Kamarád má už druhou Lodgy, "smradu" jsem si nevšiml, ale levný to prostě je, čučí to z toho všude. Nicméně to odpovídá výborné ceně, takže nic ke kritice.
Snad nebude Renault "umravňovat" Dacii a VW Škodu.
Kde berieš tú istotu, že škodovka je na tom s bezpečnostnou lepšie? Videl som bočný náraz Golfu presne podľa Euro NCAP, ale z pravej strany a nezafungovali airbagy. Keď IIHS začalo testovať náraz na právu stranu zistili, že väčšina výrobcov používa na ľavú, do vtedy testovanú, stranu pevnejšiu oceľ a v teste dopadol najlepšie relatívne lacný Tucson. Takže by som rozhodne nedával priamu úmeru medzi cenu a bezpečnosť. Aj systémy čo sú v cenníku zvýraznené môžu byť ošidené.
Na vymetanie zákrut to nie je, ale podľa videa sa zdá, že Rumuni pri ladení podvozku premýšľali. No a v interiéry je vidieť, že niekde sa predsa len šetriť muselo.
Vrátil diplom, protože máš jinak nastavený žebříček hodnot? Já s Dacií nemám problém, spousta lidí volí levnější auto a peníze investují do bydlení, což podle mě logiku má. Tchán taky jezdí Dácií a myslím, že jeho bydlení by mu většina majitelů prémiovek mohla závidět. Já jsem vnitřně nastaven podobně, takže to naprosto chápu a spíš bych asi měl nutkání vracet diplom, kdybych sice jezdil v kvalitním autě, ale moje rodina se musela tlačit někde v bytě.. a že na sídlištích mnohdy parkují hodně slušná auta.. ale to je každého věc, takže nesoudím..
No tak ono VŠ má dnes kdejaký blbec. Diplom často už nic neznamená a ty lidi dělají často obyčejné práce na které diplom nepotřebují. Takže bych VŠ s autem do souvislosti vůbec nedával. Shodou náhod můj soused kunsthistorik a VŠ profesor ji má taky. Na lepší nemá. A řešil zda koupit ojetinu. Nakonec šel do nové Dačky.
Když vidím, jakým směrem se za poslední cca ok vydaly mainstreamové značky, tak o Dacii budu při výběru příštího auta minimálně přemýšlet. V nabídce Dacie mi ale chybí klasická nižší střední třída, něco na úrovni řekněme 10 let starého Focusu nebo Oktávky.
Co se týče Dusteru, tak základ konstrukce vypadá opravdu kvalitně. To auto je prostě navrhováno do zemí třetího světa, kde auto musí vydržet pracovat v náročnách podmínkách mnoho let. Holt šetření se projeví v interiéru.
Přeplňovaný litr bude pro většinu zájemců asi OK. Kdo měl předtím nějaký slabý motor, nebo malý turbodiesel, tak tím 1.0 TCE si polepší. Já osobně turbodíru a pomalé reakce v nízkých otáčkách nemám rád, pro mě by to bylo horší.
Co se týče LPG, tak bych polemizoval, zda je tovární zástavba Landi Renzo výhoda, nebo ne. Za 10 tisíc to zní lákavě, ale z dlouhodobého hlediska bych věřil "svému plynaři", který ví, které komponenty jsou kvalitní a snadno servisovatelné.
S LPG mám osobní zkušenost, kdy jsem si v roce 1991 tuto "věc" namontoval do Š100. Využíval jsem jej následně dlouho i v dalších vozech a jedno vím jistě. Dobře udělanou tovární zástavbu nemůže v dnešní přetechnizované době už žádný, byť kvalitní a zkušený "plynař" nahradit. Tovární zástavba řeší věci, které plynař z podstaty řešit nemůže. Úprava hlavy, jiná řidicí jednotka je většinou v těchto případech základ. Jakmile je nutné používat flashlube, přívstřik benzinu, něco není úplně do detailů v pořádku. Ano, některá auta jsou na přestavbu mnohem vhodnější než jiná, ale nezpackaná tovární zástavba je u mne na prvním místě.
Na jednu stranu ano. Pokud bych vzal dnešní typické přímovstřikové supersložité motory, tak tam přestavba nedává smysl.
Na druhou stranu pokud je k dispozici jednoduchý a robustní motor (což tento motor v Dacii asi je, i když na definitivní ortel si budeme muset pár let počkat), dává přestavba u zkušeného "plynaře" pořád smysl. Automobilky leckdy šlápnou úplně vedle, viz třeba originální Octavie LPG (nekvalitní kompotenty od "kvalitní" italské firmy), originální Hyundai/Kia LPG (nekvalitní ventilová sedla, "můj plynař" říkal, že jsou KO klidně po 30 tkm).
Jak to myslíš, že Duster byl navrhován pro země třetího světa? Základ je Nissan - podle wiki "Je postaven na platformě Nissan B0, kterou sdílí např. s SUV Nissan Juke." Tady je poslední JATO statistika a Duster je dle ní 3.nejprodávanější SUV a 8. celkově https://www.jato.com/…gen-golf-in-may/
Jedna věc je platforma.
Druhá věc je, jaké u konkrétního auta použijou pružiny, tlumiče, ramena, karoserii, protikorozrní opatření, motory, převodovky atd.
Nejsem odborník na kvalitu komponent v automobilovém průmyslu, ale je vidět, že to asi nebude tak špatné auto, když se to tak prodává na všech trzích v EU včetně Německa, Francie a i ČR, kde je jasně vidět příklon k domácím značkám.
Mám Duster 1,5 dCi a určitě jede líp jak litr. Měl jsem možnost ho projet v Capturu. Ale jinak jede celkem pěkně.
Náhrada Focusu nebo Oktávky u Dacie bych viděl jako Logan. I když z mého pohledu je Duster od ostatních Dacií úplně někde jinde.
S panem Vaculíkem souhlasím ve všem kromě LPG. Motor je tomu sice přizpůsobený, ale samotné Landi Renzo asi nebude nic moc. Na Dacia foru se to dost probírá. Řídící jednotka LPG je uzamknutá a dá se do ní dostat jen origo diagnostikou. Takže se do ní jen tak někdo nedostane a v Dacii tomu zas tak moc nerozumí.
Tak to je fajn vedet, ze kdyz mas vysokouskolu tak koupis Dacii oproti stredoskolakovi co ma BMW. Ten v Dacii si uziva zivot a realitu a ten vyučenej typek je proste blb. Bravo!
Pokud je pro někoho smyslem života vlastnictví tzv. prémiového auta, tak budiž, jeho věc, třeba je to fanoušek. Vlastnictví a vše okolo auta je pro převážnou část obyvatelstva naprosto marginární věc. Podle diskusí na internetu, se to sice jeví jako důležitá součást života lidí, ale průměrný člověk, nemá čas ani chuť zde diskutovat o autech, ten s nimi jen jezdí. Jsou věci naprosto důležitější a prioritnější, člověk pochopí..........někdo ne, ale s tím nikdo nic neudělá.
Tohle je pracant a musí být festovní právě ve věcech, kam se zákazník nedívá. Sice je to kategorie SUV, ale světlá výška je daleko výš než většina konkurence a narozdíl od SUV-stylovek, které vlastně ani v terénu nic moc nevydrží, toto je určené na zátěž. A zákazníci by to určitě poznali.
Je to jiná skupina zákazníků, která hledá užitnou hodnotu. Není to moderní auto, kde většina peněz jde do ozdobných prvků a super barvy, aby pak takového zákazníka neználka oškubali na všem ostatním. Za ty prachy fakt super a nové silnější 110kW turbo motory v kombinaci se 4x4 z tohoto auta dělají ultimátního pracanta, který i leccos utáhne a opravdu hodně se s tím projede. Vždyť to má navigaci, 4 kamery kolem celého auta, Android Auto, ukazatele náklonu, asistent sjezdu. Vůbec to není konkurent klasických SUV, tohle je spíš hodně odlehčený teréňák.
Jako potenciální kupec bych uvítal LED světla - v noci v terénu jsou pořádné LEDky znát.
LED světla nikdy - třeba ty od Opelu stojí 30 tisíc pokud se pokazí a bohužel se kazí dost. Rozebrat a opravit nejdou. To raději občas vyměním halogenku za kilo.
Proč má Dacia Duster ve světě takové úspěchy a taková prodejní čísla?
Protože je to globalizované auto a má globální vlastnosti. Dá se provozovat všude, tedy v horách někde v Rumunsku, na poušti někde v Maroku ,Tunisku, na dálnicích v Německu, na rozbitých okreskách v Česku, v tundře v Rusku, prostě všude. To třeba taková Škoda Kamiq i ten Karoq by s podobným použitím měly nemalé problémy. Prostě Rumuni postavili univerzální auto. Splňuje všechny potřebné normy a další pytloviny nařízené úředníky a přitom je ještě celkem jednoduchá a není to pořád ten pojízdný tablet. Pokud se poměrově s cenou budou držet na stále stejné úrovni vůči svým konkurentům a udrží si svoji kvalitu a nepřeplácanost pojízdných PC, tak porostou dál. Prostě obrovská skupina lidí po celém světě taková auta potřebují a chtějí a tak ho mají. To že ho u nás v ČR hodně lidí odsuzuje, no a co? Pro výrobce automobilů je náš republikový tržní pidipodíl tzv. *** v trávě a tak jim může být v Rumunsku jedno, co si o Daciích myslíme a jestli je kupujeme, nebo ne. Neprodají u nás, prodají s přehledem někde jinde. Nechcete čecháčci, tak neberte.......Já osobně jsem rád, že si taková auta můžem ještě koupit, bude hůř, zatím pořád máme možnost volby.
Postavili ho sakra dobře stejně jako dvojkový Logan MCV. Ten je na tom nejen s pružením obdobně dobře :) Srovnání pružení Dusteru s GLEčkem https://m.youtube.com/watch?… ;) Nejen zde Duster RULEZ :)))
Kdyz uz nakousl ty foukane trivalce, a ze jim za A vetsi zatez nevadi, mel by rict taky B, ze se pri tom pomahaji chlazenim palivem. Mohl by to prosim trosku rozebrat v dalsim videu?
Kde to palivo nakonec shori a jake dalsi nevyhody to muze mit.
Dekuji
Když už víte za A, že foukané tříválce jsou chlazené palivem, tak Vám řeknu za B, že novější konstrukce tříválců již chlazení palivem při vyšší zátěži nemají a tedy vůbec. Na tohle ani nepotřebujete koment pana Vaculíka, stačí sledovat vývojové směry v oboru automotive, tahle změna již je tady pár roků, minimálně 5-6 let.
A jak se to tedy resi?
Preplnovanim vyzdimate velky vykon z maleho objemu, ten ma ale malou plochu valce, tak se pres nej nemuze tolik tepla uchladit. Chladic nasavaneho vzduchu mely i stare konstrukce a rozhodne to nestacilo.
Řeší se to přes chlazené výfukové svody, tedy výfukové svody nejdou tak, jako v minulosti hned venkem mimo motor, kde je ochlazuje jen vzduch, ale jsou vedeny pokud možno, co nejvíce v bloku motoru a jsou chlazeny chladící kapalinou, stejně jako blok motoru. Takže buď do turbíny a pak do katalyzátoru a dále, nebo u atmosférického motoru přímo do katalyzátoru nejde tak horký vzduch, který se dříve musel při velké zátěži ochlazovat větším vstřikem benzínu, aby nedocházelo k tepelnému poškození katalyzátoru. Tím tedy dochází k té eventuální úspoře paliva.
To se mi moc nezda.
Chlazene svody jsou hlavne kvuli ochrane katalizatoru, ktery aby se rychleji zahral na provozni teplotu, museli posunout bliz motoru. Z duvodu emisnich norem. Ale to vytvareni bohate smesi, ktera kompletne neprohori se delalo kvuli detonacnimu horeni, ktere mohlo pri velke zatezi nastat, a kdy se chladi tim nespalenym palivem. Castecne to resi vysoko-oktanovy benzin, odolny proti samozapalu, a urcite muze pomoct i chlazeni nasavaneho vzduchu. Ale porad kdyz jde do tuheho, pomuze si nejjednoduseji prave palivem.
Ano chlazené svody jsou tam opravdu pro ochranu katalyzátoru a právě proto nemusíme přivstřikovat další dávku paliva pro ochlazení výfukových plynů. Dnes se podle mne -LSPI neřeší nějakým přidaným ochlazováním spalovacího prostoru, spíše pomocí variabilního časování ventilů v návaznosti na vhodné algoritmy řídící jednotky motoru, pomocí které se upravuje doba a množství vstřiku za pomocí signálů z hallových snímačů k tomu příslušných. Někdy si výrobce řešil problém LSPI a to zejména u starších motorů spíše konstrukční a materiálovou změnou (písty, kroužky, ojnice). Dnes je to spíše kombinace softwarová a materiálová.
A ano nejjednoduší řešení ochlazení je ten přívstřik paliva, ale to automobilky nechtějí, to by se jim projevilo při emisním testování a to by tedy platily za každý gram paliva navíc.
100 koní nie je žiadny zázračný litrový výkon. To dosiahnu aj niektoré atmo motory. Priamovstreková verzia tohto motora ma 120 koní a napríklad litrový ecoboost už dnes dosahu 155 koní.
Chlazením palivem si pomáhaly staré turbobenzíny a proto taky celkem dost žraly. Jinak by se ale spálilo turbo tak to jinak nešlo. Dnes už výfukové plyny chladí jinak. Btw. nevím jak tento motor, ale 0,9 Tce žere v Capturu hrozně moc.
Velmi se mi líbí testy p. Vaculíka, neb na rozdíl od drtívé většiny ostatních "recenzentů" (a k nim se, bohužel, řadí i někteří mí oblíbení), nehodnotí jen jak nové auto krásně jede, jak krásně vypadá, kde má jakou přihrádku, ale hlavně jak je udělané. Je znát, že p. Vaculík je zkrátka praktik a že o konstrukci aut "něco" ví. Proto jsem rád, že si vzal pod lupu i nového Dustera, kterého jsem si shodou okolností, jako svou první Dacii, nedávno koupil (stejná výbava - Prestige, nikoliv Premium jak p. Vaculík chybně uvádí, pouze se silnějším motorem 1.3/110kW¨). Když jsme v loňském roce potřebovali něco menšího na skákání do práce, nakonec to "vyhrál" doprodejový Rapid v Ambition výbavě a silnějším litrovým tříhrnkem (81kW). Uvádím to proto, že když potřebuji auto, je mi více-méně jedno, zda je to koncern, francouz, japonec nebo snad rumun. Jde mi v prvé řadě o to, aby splňoval to, proč si ho jdu koupit. A ano, musí se nám samozřejmě i líbit.
Zatím co Rapid byl koupen primárně na "skákání po městě" a do práce pro manželku, Duster pak, krom denního dojezdu do práce pro mne, bude zastávat roli tahouna pro menší karavan a přívěs na nějaký ten mteriál k domku. Měl jsem před koupí půjčeného Dustera právě s oním testovaným slabším litrovým tříhrnkem a musím říci, že na takové to "domácí žvýkání" je to úplně v pohodě. Jeli jsme ve čtyřech (dva dospělí, dnes již dospělý mládežník a "už-taky-ne-dítě", 14ti letý mladší syn - celkem tedy cca něco přes 300kg živé váhy) na rodinný výlet. Bydlíme v kopcích za městem, takže jsem si vyzkoušel jak kopce, tak dálnici, a musím říci, že to nejelo vůbec špatně. A kdybych nepotřeboval odtáhnout karavan, klidně si ho pro mne a manželku (jelikož v něm z 60% jezdím sám, 30% s manželkou a pouze v 10% komplet rodina) dokážu v garáži představit. Nakonec tedy Duster koupený se 110kW jednatrojkou a samozřejmě je to úplně jiné kafe. Výkonu na rozdávání, zátah nádherný, tichý, kultivovaný projev. Radost z jízdy.
Interiér je takový spartánský. Je poznat, když si sednu do Rapida či Oktávky a na druhé straně právě do Dustera. Ano, jsou tu rozdíly. Přestože Rapid má také všude jen neměkčený plast a na rozdíl od Dustera není v "plné palbě", působí "honosnějším" dojmem. Je to jen pocit, ale je to tak. Tím ale vůbec nechci říci, že Duster je ošklivka a je mi v něm nepříjemně. AJen to, že pocitově na mne lépe působí interiér Rapidu.
Na Dustera však nemohu říci jediné hanlivé slovo - v interiéru vše perfektně provedené a až ná pár maličkostí typu "já-bych-to-udělal-jinak" mu opravdu nemohu nic vytknout. A z venku nový Duster rozhodně také neudělá osatudu. Ačkoliv jsou si s první verzí hodně podobni, je to při bližším pohledu úplně jiné auto.
Zkrátka, dle mého mínění se nový Duster opravdu povedl a jestli jedničkový patřil v Evropě mezi nejprodávanější auta, dvojkový určitě nezůstane pozadu. A jak je vidno, pragmatikům a těm, co si nepotřebují honit ego, je úplně buřt že je to Dacia, ale je pro ně důležitý poměr ceny a užitné hodnoty, kde na Dustera a Dacii obecně, dnes asi nikdo jiný zkrátka nemá.
Pro relevanci v diskusi je pak důležité odlišit od sebe několik skupin - v prvé řadě ty, co nemají s Dusterem zkušenosti žádné a nebo mají nějakou zkušenost pouze s jeho první verzí - "dvojka" je opravdu úplně nové auto a kdo zkoušel jen "jedničku" a na jejím základně šmahem odsoudí "dvojku", dělá chybu - ať si nejprve tento nový model vyzkouší.
V druhém sledu je důležité oddělit od sebe skupinku lidí "Dacia-fuj", aniž by k tomu měli jiný, než pocitový důvod, aniž by si Dustera někdy vyzkoušeli a skupinu těch, co Dustera osobně používají (krom těch, kterým byla zaměstnavatelem vnucena letitá olítaná holota).
A v neposlední řadě je důležité oddělit skupinku těch, která si na Dustera uškudlila z vlastního a skupinku druhou, které cokoliv jiného (určitě 100x lepšího) platí zaměstnavatel.
Velmi zajimavy test (ostatne jako snad vsechny tohoto redaktora), podkresleny OTRESNOU a hlasitou hudbou, diky ktere se na to ani neda dodivat do konce. Skoda.