To mate pravdu, ale takhle funguje trh, kde je dobre konkurencni prostredi.
V ekonomiii se take velka cast venuje odvetvim oligopolnim - tem, kde je jen par konkurentu a je tezke do nej vstoupit.
To je pripad automobiloveho prumyslu. Ikdyz to neni oligopol z te definice, ze vam nekdo brani na trh vstoupit, stale jeste je to na hranici nemozneho udelat novou automobilku. Potrebujete obrovsky kapital.
No a tak se ten trh take oligopolne chova. Tj. kdyz nikdo nezlevni, tak nikdo nezlevni a je to.
Kdyz zlevni jeden, treba Hyundai, tak dobry, proda toho vic, ale jde o prd, protoze jeho kapacity jsou jen takove, jake jsou a tim to hasne. Vic toho nevyrobi a tudiz toho vic neproda.
V ramci situace "30% prodeju dolu" je to konkurentum jedno, pro ne je vyhodnejsi cenu nechat nebo klidne i zdrazit. Kdyz dojdou prachy, tak si pujci no a co. A kdyz to nestaci, tak nekoho vyhodi a je to.
Navic zacnou brecet u statu ze "bee bee ono mi to nejde" a staty jim nalijou dotace na srotovny, na elektricky auta, odpusti jim dane na dalsich 10 let atd. atd. jen aby jim v te krizi vyhodili co nejmin lidi, protoze to pak ti politici pridou o ty svy hlasy.
No a z eraru se tem politikum vyhazuje snadno, zejo, to je nic nestoji. To zaplati danovy poplatnik...
No a tak pokud nejsi blbej a jsi zaroven dostatecny hovado, tak tu cenu radsi zvednes. A dostatecny hovada v tom managementu obecne jsou, s tim problem neni.
Jo a kartel to samozrejme neni, nikdo se dohadovat nemusi, proste tu cenu drive ci pozdeji zvednou i ostatni, protoze to proste vsechno vedi taky. Je to takove verejne tajemstvi.
Kdyby totiz mezi sebou rozjeli cenovou valku, bude je to vsechny bolet jeste mnohem vic a vysledkem jsou mozna levna auta, ale jeste vetsi ztraty. A ztraty nidko nechce a levna auta prodavajici uz vubec nechteji :-)
Je to cynicke, ja vim, ale je to tak.
PS: k te cenove valce samozrejme tak ci onak dojde, ale nemyslim si, ze ted. Ale je to jen subjektivni nazor a kdykoliv se to muze zlomit, klidne zitra. Ale podle me az se situace zacne zlepsovat a pujdou ty dopady lepe cist / analyzovat, potom teprve dojde k tranformaci a novemu kolecku "divide and conquer" (rozdel a panuj)
Čím méně odpadu vovcí, tím míň emisí a míň bouraček.. všimli jste si že 80% bouraček zaviní dementi v oktach ? Myslí si že mají super auto a mají ***..
Normálně funguje přeci kapitalismus tak, že když potřebuju víc prodávat a mám na výrobku dost vysokou vatu, že jej zlevním. Ale Škoda přitom v dubnu celkem citelně zdražila...
1) Pracovní místa, která se uměle drží jen díky podpoře státu, už dávno neexistují.
2) Prodeje nikdo nejen že nedožene, ale ani se nevrátí na předchozí úroveń.
3) S vlnou propouštění ve výrobě nastane dominový efekt ve službách...
+
4) Umělá dotační politika a prosazování elektromobility zvýší efekt negativního dopadu přímo exponenciálně.
Zkrátka teď jen konzumní přístup a společnost založená na neudržitelném růstu a dluzích narazila na své limity. Otázkou je, co z toho bude dál. Ale blahobyt jak jsme jej znali doteď skončil.