Schäfer automobilku nasmeruje tak, kam mu VW prikáže a povolí. Ak chce Povšík smerovať, nech si založí vlastnú automobilku.
Všetky tie kecy ako škodovka konkuruje VW sú trapné. VW Škodu vlastní, ked sa rozhodne že ju zruší, žiadna škoda nebude.
Trapný jste se svým názorem Vy, rtomas. Škodovka je nejen pro ČR strategickou moderní firmou. Do jejího fungování - věřte či nevěřte - mají odbory právo mluvit, a to v rámci společenské smlouvy uzavřené s vedením. Další vývoj škodovky, ostatně tak jako vždy v minulosti v rámci VAG, bude výsledkem nikoliv úvahy jediného, byť nejvyššího šéfa VAG, nýbrž výsledkem celé řady jednání s mnoha zainteresovanými osobami.
rtomas myslel vazne len tu prvu vetu, to ostatne boli uz len take brebty... traveldrive je brebt cely
Rozhodne VW nezrusi Skodu len tak ako tu niekto popisuje a pokial by sme to ponali narodne tak na SK je to sama Skodovka, takze vacsina ludi chape a vidi za uspechom skody ceske schopnosti a sikovnost o tom nemusis mat pochyb... ci to niektori priznaju, alebo nie je uz ich vec.
Ze si VW spravi to co mu vyhovuje je vsak fakt, je to pochopitelne... ja dufam, ze sa v Mladej Boleslavi nebude navrhovat a vyrabat dalsia Dácia... pride mi to potupne, pretoze Skoda uz davno ukazala aj spenazila to, ze ma na viac a dalsie stinanie hláv a usilia ako za komunizmu ? ... to je cielena likvidacia potencialu, nebyt toho v minulosti Skoda mohla byt dnes inde a samostatna, vidim ze dnes to potrebuje niekto spravit znova.
S tym by som nesuhlasil, toho dizajnu, ladenia, efektivneho vyuzitia dostupnej tech a podmienok je aj bolo celkom dost... napr. podvozkova platforma fabie 1g bola vyladena v Skode az potom to isla do Póla... koncern mal hlavne kapital... ak je uspech nieco kupit a potom z toho profitovat tak budis, pre mna je vacsi uspech na druhej strane.
Tazko polemizovat nad tym, kde by bola Skoda keby cervena armada neznicila pokrokove projekty z CSSR, potencial aj vzdelanie v zemi bolo tak je menej pravdepodobne, ze keby to nebolo umelo zabrzdene, ze by to dopadlo rovnako ako je to dnes.
Zaujímavé, že ste ten môj trapný názor potvrdili. Že další vývoj Škody nie je určený osobou jedného šéfa, som predsa písal.
A pokiaľ ide o odbory, môžete prosím dať link na spoločenskú zmluvu, ktorá umožňuje aby odbory kafrali do strategického smerovania firmy? Bol by to celkom unikát.
Hyperbolu snad rozeznat a pochopit neni tak tezke.
Jinak s puvodni rtomasovo za hyperbolou schovanou myslenkou souhlasim. VW je vlastnik, je jeho svate pravo delat se svym majetkem co uzna za vhodne a dokud se ridi zakony dane zeme nelze proti tomu mit ani popel, i kdyby to zitra, jen tak z rozmaru, zavrel.
Ano, zamestnava lidi, a proto pisu "ridi zakony dane zeme", ty definuji mimojine i hromadne propousteni. Znovu, pokud VW dodrzi to co stoji ve smlouvach a zakonech pak si skutecne muze delat co ho napadne, klidne z rozmaru. A ja dodam diky bohu za to, ze se tu takhle respektuje soukrome vlastnictvi. Je to sloboda kterou bychom nemeli VW odepirat, neb se tyka i nas samotnych a kdyz se ten princip porusi tak jen otazka casu nez se porusi i proti tobe nebo me.
viem ako to myslis, s respektovanim vlastnictva sa da suhlasit len za urcitych podmienok... ani na svojom vlastnom pozemku si nemozes vytvorit ciernu skladku odpadov... tu mas funkcnu hyperbolu
Vedení a.s. si nemůže, dělat co chce, je zodpovědné akcionářům. Škoda generoval na jednotku vyšší zisk, normální akcionář by chtěl, aby toho Škoda prodala více. Jenže - VW spoluvlastní také Dolní Sasko, má tuším právo veta, takže je to o politice a voličích.
Oba vime ze kde je vule bude i cesta, a pokud jde o odbory, kdyby do toho sel VW opravdu po hlave, tak by odborum zustalo prave jen to kafrani. Nebo se snad z doby pred cca 10 lety kdy jsme si o tom cetl naposled neco zasadne zmenilo v prospech odboraru? Klidne me odkaz, rad si to dostuduju. :-)
Takhle, já za sebe jsem spíš odpůrce odborů a mám pocit, že to třeba ve Škodovce přehánějí. A podobný pocit má i dost zaměstnanců co jsem tak slyšel.
Jít po hlavě - záleží do čeho. Pokud by to chtěl VW celé zavřít, tak samozřejmě jak říkáš, odbory můžou jen kafrat, stejně jako česká vláda. Jenže nic takového ani náznakem není na stole. A odbory mohou iniciovat stávky a tak.
Dokud tu bude VW chtít vyrábět (a vyvíjet), tak na to potřebují zaměstnance a potřebují se s nimi dohodnout. Kdyby jim s tím teoreticky všichni zaměstnanci sekli, tak (ani po corona-krizi) na jejich místo jiné neseženou.
Zaměstnanci s tím seknout nechtějí, chtějí svou práci za své hezké peníze. Kdyby chtěl VW vyrábět konkurenci pro Dacii, drtivá většina zaměstnanců by pokrčila rameny. Odbory trošku zneužívají systém - mluví za zaměstnance, ale ne vždy reprezentují jejich zájmy. Jako politici. Ale prostě - to právo mluvit do operativy i strategie firmy mají.
je cas prestat blbnut so skodovkou... nebyt vag, tak coskoro by nevydrzala konkurencny tlak trhu a zanikla by.
proste skodofka zastava funkciu dacie v koncernu renault.... to je drsna realita.
technika vag, v lacnejsom obale...
No to je opět trošku nešťastně přeložené. Diess řekl, že Škoda není dostatečně agresivní "am Volumenmarkt", čímž je myšleno něco jako mainstream, prostě trh, kde se prodávají velké objemy "obyčejných" aut. Nebylo tím ale myšleno, že prodává málo. Pak to doplnil nějakou hlubokou myšlenkou o tom, jak by koncernu nebylo k ničemu budovat si třetí prémiovou značku... což úplně nechápu jak myslel, asi teda po Audi a VW.
Tenhle přístup je podle mě překonaný. Všechny tři německé prémiovky jsou bezpečně zabydlené v evropské Top 10, prostě ty velké objemy se dneska točí i v lepších autech, dávno není prémie o nějaké exkluzivitě.
Pohledem zvenku bych mu doporučil "nespravovat co není rozbité" - Škoda si své zákazníky našla, má dobré ekonomické i prodejní výsledky, není důvod do dělat nějakou revoluci. Je ale fakt, že revoluce přijde stejně, zvenku... a co bude za 15 let si odhadnout netroufám.
Jak poznas ze to neni rozbite? Skodovka je soucast nejakeho celku, ze se ji kratkodobe jako samostatne entite dari neznamena ze to neni na ukor celku, a ze by treba nebylo (pro celek) lepsi kdyby se ji darilo treba i trochu min, ale v jine casti trhu. Nakonec i propad prodeju treba o 200k u skodovky muze vyustit v +400k u koncernu.
Spis jsme zvedav co s tim nove vedeni hodla delat, jak ten novy ukol, nove zadani uchopi. Ztezejni modely jsou rel. nove, ty co nejsou nove jiz budou stejne pripravene v dalsi generaci a jiz se bude testovat. Ted do toho hodit vidle by bylo nehezky drahe. Takze nejspis zadna hura akce a ten prerod udelat postupne? To se ale bavime o 5+ letech, a to uz tu nikdo z osob v clanku zminenych nemusi byt (mysleno u kormidla). :-)
Škodovka stabilně roste, přispívá do firemní kasičky, má silnou pozici třeba ve východní Evropě (ale i jinde - Čína apod.)... prostě to, co měla v popisu práce, dělá dobře -> není to rozbité.
Můžeš jí ten popis práce změnit, jasně. Jenom... cokoli vybudovat stojí čas a peníze. Když máš vybudováno něco úspěšného, tak by sis měl třikrát rozmyslet, než to necháš být a půjdeš budovat něco jiného. Dostat Octavii stabilně do evropské top 10 trvalo dlouhé roky a bylo by škoda to zahodit.
A když je řeč o Korejcích... je potřeba si upřímně říct, že proti H&K dneska Škoda žádnou technickou převahu nemá... možná umí 4x4 do Octavie a pár podobných drobností, ale určitě to není tak, že by mohli jít s technikou o level dolů a pak s nimi soupeřit cenou, tudy podle mě žádná cesta nevede.
Znovu, resis jednotlivost, ale ne celek. Pokud ma Skoda ve vychodni evrope nebo v Cine nebo kdekoliv jinde dobre postaveni na ukor VW neni to z pohledu koncernu idealni. Samotna automobilka slape a dela cisla i zisk, jiste, ale synergie zjevne kulha. Tim netvrdim, ze hrabnutim do toho si to nerozhazi vic nez cokoliv jineho, ale idealni to zkratka y pohledu koncernu neni. Jak uspesny bude VW v segmentaci, targetingu a positioning... jestli takovy neobsazenz trh kam se ma skodovka posunout tu vubec vazne je, ukaze az cas.
Na urovni na jake je to ted z koncernu komunikovano je to stejne vic politikareni nez cokoliv jineho, nejake racio bych za tim hledal az uplne nakonec (coz ale neznamena ze tam byt nemuze). ;-)
Proč synergie "zjevně kulhá"? Pro mě to zjevné není. Já bych naopak napsal, že synergie zjevně funguje. Dva nejprodávanější kompakty v Evropě jsou Golf a Octavia, dva nejprodávanější modely mainstreamové střední jsou Passat a Superb. Až doteď nebyla nikde ani zmínka toho, že by snad Maier byl špatný manažer nebo že by Škoda nebyla úspěšná (srovnej se SEATem).
"Na úkor VW" - nikdo nedokáže říct, o kolik víc VW by se prodalo, pokud by Škoda neexistovala. Dva extrémy jsou jasné - buď by všichni zákazníci Škody byli u VW, nebo žádný. Můj osobní tip je někde výrazně pod 50%, třeba 20-30% (tj. pokud by Škoda nebyla, 25% jejích zákazníků by jezdilo VW a zbytek něco jiného). Takže ano, je to do nějaké míry na úkor VW, ale celková čísla jsou výrazně vyšší.
Kdyby byly podmínky na trhu stabilní, tak bych si stál pevně za tím, že měnit pozicování Škody je holý nerozum a že na místě jsou maximálně drobné korekce jinak správného kurzu. S bouří hysterie kolem EV na obzoru... si to myslím stejně, ale nejsem si tím tak jistý, změna kurzu může být nutná tak jako tak.
Ja jsem racionalni clovek a idealistickej optimista, jestli chces, a i kdyz se me kterakoliv zkusenost z korporatu vzdy a znovu pokousi vylecit z me najivity, stejne znovu a znovu doufam a verim, ze za podobnymi rozhodnutimi je nejaka analyza a necucaji si ji lidi na tamtech postech jen tak z prstu. Proto "zjevne kulha", protoze predpokladam, ze to neni jen o politikareni, ale stoji to na cislech (ktera nam VW nekomunikoval).
Btw. muj osobni tip by byl ze 50%+ z kupcu Kodiaq+Karoq+Superb+Octavia toho co by nucene odeslo od Skody by stejne skoncilo u VW. Na ostatni modely by se ani nemuselo sahat nejak zasadne (mozna na kamiq).
Ty mluvíš, jako kdyby už došlo k nějaké změně kurzu... jenže nedošlo. Jen skončil Maier a vedou se nějaké řeči... ale ty řeči se vedly vždycky. Diess prohlásil něco v německém tisku... možná by pro český tisk prohlásil zase něco jiného.
Ty náznaky, že byl vlastně Maier až moc dobrej... já nevím, to si jako ředitel Škody mohl dělat co chtěl? Jako ve Wolfsburgu nevěděli, že chce Škoda vyrábět Superb a že do něj chce dávat 200kW motor s 4x4? Na každé poradě mu říkali... Maier, uberte trošku, děláte to moc dobře? A když neubral, tak ho nahradili větším moulou z Afriky, který je bude poslouchat? Já tenhle příběh neberu...
Uvidíme, řekneme si za pár let, třeba až přijede nový Superb... jestli bude mít drát místo vzpěry :-D
Ta změna kurzu škodovky je vyžadována především VW odbory. Diess se jen snaží udržet je v klidu, protože další ztráty ve výrobě VW si nemůže dovolit.
Cit.: "Diess also said in the interview that Volkswagen's Skoda brand -- one of 12 in the group -- needed to do more to compete with South Korean and French brands.
Volkswagen's labor leader, Bernd Osterloh, has repeatedly criticized Skoda as cannibalizing sales from the VW brand."
Tlak odborů je v Německu i v ČR veliký a šéfové automobilek s ním musí počítat. Zcela oproti rtomasově mínění bude vzájemná dohoda odborů VAG v ČR a Německu klíčem dalšího směřování škodovky.
Za sebe se domnívám, že orientace škodovky na levnější produkty je nevyhnutelná: pokud se za levnější auta stále počítají i Hyundaie a Kie (z pohledu Diesse), pak ten "krok zpět" nebude pro škodovku téměř vůbec bolestivý. Pokud ale bude za benchmark označena Dacia, to už bude jiný problém (pokles marží si pravděpodobně vyžádá relokaci výroby).
A o to jde: dovedu si představit, že "asociál" Diess už má v šuplíku plány na přenesení výroby NOVÝCH škodovek kamsi daleko za hranice ČR. Aby byly vytvořeny předpoklady pro udržení marží při snížení ceny Fabie a kdo ví, čeho ještě.
Jo, odtud asi vítr vane... tak uvidíme, jak je ten vítr silný.
Já na přesun výroby mimo ČR moc nevěřím. Jak tu psal fOE, ty mzdové náklady ve výrobě nejsou až tak zásadní položka v celkových nákladech.
Kdyby Škoda měla dělat jiné modely v jiných továrnách... tak se nabízí otázka, proč by to vůbec měla být Škoda, proč Škodu nenechat jak je a nepostavit tohle vedle na zelené louce?
Blíží se hlavně masová elektrifikace, to je podle mě klíčový faktor pro plánování nějaké strategie. Pokud by si VW na čas nechal EV víc pod sebou a Škodovce nechal volnější pole v archaických spalovacích motorech, asi bych se nezlobil :-)
Marze jsou o ucetnictvi. Neni to tak davno co koloval jiny clanek od jineho pohlavare z VW, stezujiciho si na to jak Skodovka tezi z vyvoje VW (platformy, motory) nejvic z koncernu, ale naklady na onen vyvoj (jeji prispevek) tomu neodpovidaji. Takze cela zazracna marze Skodovky muze stat a padat s tim jak VW interne rozpocte naklady na vyvoj, to je jen jeden priklad. Jinak receno prava kapsa, leva kapsa a zazracna marze je ta tam a vystreli treba Seat, nebo Audi...
Tak marže asi není žádná velká záhada... podle mě je výroba v ČR +- stejně efektivní jako v Německu, prodejní ceny jsou +-srovnatelné... a cena práce v ČR třeba poloviční. Bylo by divný, kdyby výsledkem nebyla lepší marže.
U automotive se uvadi podil ceny prace na nakladech do 10%, nekdy dokonce blize k 5%. Zrovna tohle bych za rozdilem v marzich hledal az na poslednim miste. ;-)
Diess je trouba. Škoda na rozdíl od Seatu dlouhodobě funguje a vydělává, dokonce i ve střední třídě, což je celkem unikátní. Problém je, že zaostává ten prémiový VW, rezignoval na vnímanou kvalitu a snaží se šetřením pokrývat investice do elektrifikace.
Tohle mě napadlo taky. Pokud chce koncern dodržet nějakou hierarchii uvnitř, tak by se měl snažit spíš vytáhnout VW (zpátky?) nahoru než zatlačit Škodu dolů.
Snažit se "schválně nebejt moc dobrej" na trhu, kde ti kdysi vysmívaní Korejci mají šestiválce a auta na vodík, by mohlo skončit blamáží.
Oni taky asi nebudou chtít moc sahat do evropského portfolia, ale třeba místo Scaly, která majitele O3 nutí k úsměvu, kolik že to chtějí za menší a horší auto, budou tlačit na opravdu levná auta. Čím teď koncern může konkurovat i30, když je cenově mimo klidně o 200 tisíc?
Ok, možná nakážou tu a tam pošetřit, což při srovnání O4 vs. G8 nebude takový problém najít, pokud G9 opustí cestu směrem k Dacii, tak ani O5 by nemusela být něčím osekaným na dřeň. Prachy od schade nesmrdí.
Měl by okamžitě nařídit, aby "luxusní a progresivní" přístrojovou desku nové Octávky s debilně nepraktickým a nebezpečnými dotykovým ovládáním co nejdříve předělali na normální poctivé ovladače a analogová tlačítka!
Udelat neco skrze tlacitko (vs. dotykac plus soft) je nasobne drazsi. Progresivitu vem cert, tady se setrilo (a pokud ma byt skoda jeste levnejsi, tak k tomu urcite nepujde skrze znovuzavedeni HW, ktery ted odstranila). Takze chapu tvuj pokus, ale v tomhle uz neni v koncernu luxusni ani Audi. :-)
Právě že je, nová A3 je jediný model z nové generace koncernových aut v C segmentu, které pořádná tlačítka zůstala!
A pokud je to tak, jak říkáš, není nic jednoduššího, než palubku s pořádnými ovladači a tlačítky nabízet za rozumný příplatek. Byla by to první položka v seznamu zvláštní výbavy, kterou bych zaškrtnul!!! (a druhá a třetí by byla mechanická P brzda a trvale deaktivovatelný Start-Stop).
A to je prave to kde nad tebou Audi vyhralo. Zbytek koncernu jde cestou ve ktere ti vnuti skrze dotyk ovladat i klimu a spoustu dalsiho balastu, Audi ti klimu necha na tlacitkach a ty to povazujes za poradne tlacitkove reseni. Pritom zbytek premie te nenuti skrze dotyk ovladat nejen klimu, ale ani zbytek (treba iDrive u BMW, obdoba u MB). U BMW/MB custala poradna tlacitka. Takze za me je A3 oj3b ve sve vlastni vahove kategorii, stejne jako jsou jeho jeho sourozenci zase ve sve.
Není třeba čekat. Mě přímo servisák v autorizáku radil, kde SS deaktivují. Jezdím s autem bez SS do servisu několikrát do roka a nijak to nikdo neřeší.
To není tak úplně pravda. Control panels jsou už roky o hotové platformě a parametrickém modelování, zjednodušeně se vyplní tabulka a Catia vyplivne základ, kam se doplní áčkové plochy. PCB, součástky, to se víceméně přebírá. Pořád je to dost práce jako se vším, ale není to rocket science.
Naopak ladění SW v head unit (to je ten display uprostřed) je čím dál dražší, jak je to díra vedle díry, splácané SW od různých firem, kde si speciálně VW myslelo, že to na konci jen spojí jednou horní vrstvou a bude vyhráno.