Automobilky nás začínají lákat na sofistikovanější baterie pro elektromobily, klíčem k vyšší efektivnosti a delšímu dojezdu má být pevný elektrolyt. Bývalý zaměstnanec Tesly si myslí opak.
Treba uz jsou baterie dokonale ted.
A pro zadne zlepseni uz neni prostor.
A nebo taky ne.
Clanek s minimalni informacni hodnotou...
Sorry, Stando.
Nemohl jsi to prelozit cele?
V puvodnim clanku bylo informaci MNOHEM vic.
Ten inzenyr pochybuje o solid state.
Ale vychvaluje svoji vlastni technologii s cilovou cenou 30$ za kWh. :yes:
To byla ta pointa. https://insideevs.com/…ries-false-hope/
Ktera se na acz ale bohuzel nedostala.
A clanek vyznel tak, jak jsem napsal v uvodu
PS Az bude 30$ za kWh, neboli baterie dnesni Tesly za 3.000$ :-O , tak by si koupil spalovaci auto asi jen silenec, resp. nadsenec.
Protoze bude drazsi jak jeho provoz, tak hlavne i porizeni.
PPS Kolik ze bude stat baterie dnesniho Enyaqu za deset? :yes::yes::yes:
v roce 2010 byla 1 kWh za $1000
vloni za $159, tesla udajne umela vyrazne niz
mluvi se o tom, ze nova fabrika tesly v cine by mela umet 1kWh za $85
ceny lithia klesaj a ma byt k dispozici technologia, ktere staci jen 20% cobaltu
proc by za 20 roku nemela bejt cena $30, kdyz se nejspis technologie jeste vyrazne zlepsi, nebo bude uplne jina ??
ja spis vidim, ze pri soucasny technologii bude limitujicim faktorem vaha a rozmer aku
V Číně aby byla Tesla konkurenceschopná a dosáhla na dotace ubrali na kobaltu a tedy na kapacitě. Naopak v USA se nějak poplácali po zádech a zase dobrý a Panasonic začal dodávat lepší baterie(asi o 20%)
Údajně Kyocera testuje baterie o 30% větší kapacity a Hitachi staví továrnu na plastové baterie s minimem kovu. Ale ani u jednoho se nepsalo o autech. Zálohy sítě nebo ponorky.
I kdyby vymysleli baterii sebelepsi, stale je tu problem s dlouhym casem nabijeni. Zvysovat proudy nelze donekonecna - jednak ten kabel nikdo neunese a v zime to v blizkem okoli rozpusti snih.
Ale co pak efektivita nabíjení? S rostoucími proudy silně klesá. Tento článek je takový "bulvární", ale bohužel je to pravda - a to nabíjeli jen 22 kW. Baterie se při nabíjení silně zahřívají, jinak řečeno, elektřina se mění na teplo. https://www.autoforum.cz/…sla-je-nejhorsi/
A kolik je efektivita tankování paliva na pumpě? Domníváš se, že ti pistolí proteče tolik paliva, kolik vytrysklo z ropného vrtu?
Jelikož rychlonabíječky budeš používat pouze občas, tak holt ti něco "uteče" přes teplo, ale nijak tě to trápit nebude...
300 Km za 10 minut v laboratori, realne je to samozrejme jinak. Celou dobu se samozrejme nenabiji 350kW, takze jsme stejne kolem 30 minut minimalne.
Kabely to umi, jen se musi chladit a musi na to byt pripravena infrastruktura.
Kdy, ptam se kdy, zacnou fanaticti zastanci EV aut psat pravdu ?
Elektromobily mají jakés takés výhody (nižší lokální emise) ve městech, kde ovšem
- velká část, ne-li většina, lidí bydlí v bytech
- neexistuje infrastruktura pro nabíjení elektromobilů v masovém počtu
- vybudování nabíjecích stanic trvat roky a bude stát majlant
- a kde pořizovací cena elektromobilu leží zcela mimo finanční možnosti naprosté většiny městských obyvatel
Tomu se říká contradictio in adjecto https://cs.wikipedia.org/…ictio_in_adjecto a jakožto kultivované označení pro naprostou píííčovinu to znali již staří Římané v dobách antických.
Navíc jsou zde i z poměrně velmi bohatých států jasně viditelné trendy, že "masová" elektromobilita stojí a padá s výší dotací - ergo s výší peněz, kterou stát pod hrozbou násilí uloupí většině obyvatel, aby jimi podporoval malou skupinku elektrofilů. Jsou-li dotovány, elektromobily se prodávají. Ve chvíli, kdy dotace skončí, jde do háje zeleného i masový prodej.
Kdyz vezmes v potaz trend (coz tobe evidentne chybi), tak ne. ;-)
Je smutne, nazyvat nekoho s jinym nazorem "pomatencem". Obzvlast kdyz tech "par pomatencu" je vetsina sveta, m. j. EU, Cina, Indie....
Takze tve slovicko "par" je skutecne usmevne. :D:D:D:D:D
Promin.
Prober se.
A uz toho nech... https://www.forbes.com/…ic-in-six-years/#…
Done bol si niekedy v Indii?
Ten tvoj prilozeny clanok je cista utopia.
Taku chudobu len tak niekde nevidis.
Urcite budu o zivot nakupovat EV auta a motorky :-!
Videl som a viem ake auta tam jazdia.
Nevedel som kolko sa preda aut v Indii,ale treba si pozriet za aku cenu sa tie auta predavaju a kolko stoja EV auta dnes.
Este som zatial nazivo nevidel bateriu za 80,70,alebo aj menej dollarov za 1 kWh.
Ak taka bateria naozaj aj pride,tak aj tak pri takej cene to budu drahe auta pre ten chudobny trh.
A preto som sa ta pytal ci si tam bol,lebo by si hned pochopil, ze cely ten clanok je utopia a od reality ma strane daleko.
Ano, JE to pár pomatenců- Bohužel právě trendy určuje obvykle pár pomatenců, kterým však bohužel naslouchají davy. Kam to obvykle vede víme všichni :-!
Právě že s demokracií mají problém právě ti, co všem nutí násilně elektromobilitu. Jestli si ji někdo zvolí dobrovolně, ok, je to jeho volba, jeho hloupé rozhodnutí. Ale ať ji nenutí ostatním!!!
Kdo ji nutí ostatním? Když jsem přišel do Audi, tak mi normálně nabídli naftovou Q7, když jsem ji poptával... Prodejce mi neřekl: "Naftu Vám neprodám, musíte si koupit e-tron".
Tak to víš, elektropošuci se zhlédli v NSDAP a VKS(b). Jedna i druhá měly na počátku jenom zopár členů a příznivců - a podívej se, kam až to nakonec dotáhli, jakmile se jim podařilo převzít moc. Vnutili svou vůli ostatním a zničili životy miliónům lidí. A to je přesně to, co chtějí.
Henry Ford měl přání a sen, aby každý průměrně placený dělník měl možnost koupit si auto a vyrazit, sám či s rodinou, kdykoli a kamkoli se mu zachce.
Dnešní elektrofilové mají přání přesně opačné - aby možnost nákupou auta a svobodného cestování neměl pokud možno vůbec nikdo - a nebo když už, tak jenom velmi úzká skupinka lidí
Zatím ano, ale zatímco se spalovací motory vyvíjejí sto let, elektromotory a trakční akumulátory vzhledem k menšímu rozšíření mají opožděný vývoj, který nyní může akcelerovat. To říkám jako milovník starších Alf i pro jejich neopakovatelnou zvukovou kulisu. Ale i to ticho uvnitř a svist za jízdy, jak jsem si ověřil v testu, má něco do sebe. Mimochodem, hodlám patentovat "svinutý lineární spalovací motor" s využitím biotechnologií.
...budou mít elektrohujeři těžké spaní! ;-):yes: Jimi nadšeně a netrpělivě očekávané baterie s tuhým elektrolitem totiž v jejich šílené argumentaci mají představovat úžasnou revoluční technologií, která normální pořádná auta zašlape do propadliště dějin. Tak čekejte, chlapci, čekejte! :-[]
Ja kdyz se docitam o cenach baterek (od osoby zminovane v clanku) 50/30$ za kWh v dohledne dobe, tak jsem potesen.
Jestli bude elektrolyt pevny nebo kapalny je mi fuk.
PS I zdroj tohoto clanku potvrzuje, ze vyvoj jde zavratnou rychlosti. A potvrzuje smysl docasnych dotaci na elektromobily. Bohuzel, spalovaci auta nikdo dotovat nehodla. Takze v budoucnu budou jen luxusnim zbozim.
Příteli, ono je to tak, že Tesla má problémy a Muskovi lidé současní i minulí dělají vše proto, aby pohanili konkurenci. Jako Alfista nejsem elektrohujer, pouze vnímám značný potenciál této technologie, pokud se plně odblokuje a zainvestuje výzkum a vývoj v této oblasti. Tož tak.
Jestli tu aktualne neco likviduje autoprumysl, tak jsou to tve komenty proti nastolenemu smeru.
Vsechny automobilky v soucasnosti masivne investuji do elektromobility.
Ale tve komentare odrazuji od koupe jejich produktu. :-O
Nehlede na to, ze se nelze zaseknout ve 20. stoleti. Prestoze to byla pro mnohe z nas krasna doba.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
No a neměl by pokrok jít ruku v ruce s ekonomií? Ekologický přínos pouze lokální, nutná výstavba sítí, automobilky prodělávají, stát namísto aby inkasoval spotřební daň dotuje. obrovské navýšení cen aut způsobí nižší prodeje a nezaměstnanost.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Když řekneš A, měl by jsi říct i B. Automobilky to nedělají dobrovolně. Alespoň většina z nich je k tomu donucena nařízeními, které nereflektují stávající technologický vývoj. Současně je férové také zmínit, že ta technologie není bez dotací životaschopná. Elektrická auta si bez dotací koupí minimum lidí a ti neuživí drahý vývoj. V normálním tržním prostředí by výrobci již dávno zkrachovali a to je fakt, před kterým nezavírej oči. Elektromobilita se rozvíjí jen v zemích, kde jsou obrovské dotace na pořízení vozu. Jakmile dotace zařízli, došlo k obrovskému poklesu prodejů. Stačí se podívat na Kalifornii, Norsko, Dánsko apod., země, které mohutně dotují pořízení elektrických aut. Kdyby naše země nabízela stejně vysoké dotace, jezdí i u nás mnohem více elektromobilů. Takhle jsou to jen bohatí nadšenci do nových technologií...
Na jednu stranu je dobře, že nástup je pozvolný, protože kdyby byl rychlejší, čelíme mnoha jiným problémům. Na stranu druhou to bez dotací nepůjde, ale za současné situace nevím, kde by na to naše země měla vzít.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
S tim by se dalo souhlasit, ale ma logiku zacinat u osobnich aut, ktere tvori zrnko prachu na cele pousti ? A pokud zacneme u osobnich aut, ma tojit ruku v ruce s ekonomickou situaci automobilek a hlavne jejich zakazniku. Je krasne vyrabet EV auta s uzasnymi parametry dojezdu, spotreby, ale pokud pro ne nejsou zakaznici, tak je spravne reseni jim to proste naridit ?A kdo na to nema, tak holt bude jezdit na kole, protoze provoz stareho spalovaciho auta mu zdanime ?
Jednoduche otazky :
Kolik lidi na 800 tisic na nove EV auto ?
Kolik lidi na 500 tisic na ojete EV auto, kam se vejde 4 clenna rodina ?
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Skoro 2 tisíce milionů aut = bych nenazval ZRNKO prachu
Ročně se když neřádí covid vyrábí dalších skoro 100 milionů = a tolik zdaleka nevyřazuje
Každý kdo má řidičák má i ZŠ = už tam se učilo jak je to s ropou
EV je při ceně baterie pod 100 USD/kWh ekonomicky ok = při ceně někde pod 70 USD ztrácí zcela smysl i benzín hybridy. Diesly se bez dotování nafty neobejdou vůbec
Jednoduchá odpověd = věci BUDOU trochu jinak. Není jiná možnost = ale při ceně baterií třeba těch 30 USD co tu padlo a NENÍ to nereálné budou elektroauta i levná = obecně JSOU levnější a levnější mají i údržbu
Jen tohle přechodné období = což budou desítky let = v CHUDŠÍCH státech jako jsme my vyvolává emoce.
Vtipné že NIKDY nedáme na rozjezd EV tolik = jako sme celkem dali na dotování provozu aut se vznětovým motorem
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Ja bych to chtel mit tak jednoduchy, jak to mas ty. Cerna-bila a zadna jina barva neexistuje.
EV auta nenabizeji nic navic, nic noveho a naopak nastavuji omezeni pro sve majitele a jak bonus mnohem vyssi cena za mensi uzitnou hodnotu.
Tve vypocty jsou hezke na prvni pohled, ale jsou uplne totalne mimo.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Hlucnost uvnitr EV auta je srovnatelna se spalovakem.
Pohodli zalezi na kategorii auta, odpruzeni, materialech atd., to vubec nesouvisi s tim co je pod kapotou.
Mrstnost jak ktere EV auto, ve vyssich rychlostech je lepsi spalovak a na zavody na semaforech jsem uz starej.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Ticho na palubě EV je nesrovnatelné se spalovákem (v případě dieslu je to vlastně uplně jiný vesmír). A to za každého jízdního režimu (zkus poslouchat spalovák pod zátěží). Pohodlí je také jinde, už jen ticho, minimum vibrací mluví jednoznačně pro EV.
Pro pohyb ve městě je EV jednoznačně mrštnější.
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
25% je vycucano z prstu, protoze ani odbornici se nedokazou shodnout, kolik procent je doprava, letadla atd. Lvsechno jsou to dohady a kdyz se v nekmolika mestech zakazali auta, tak emise nijak vyznamne neklesli, rozhodne ne o 25%
Nejsem úplnej fanda EV = ale je to buď jedu na
a) elektřinu NEBO
b) na ropu PLUS tutéž elektřinu nutnou na dopravu a zpracování a natankování ropného produktu do nádrže
Co je efektivnější = to ví každej (i když ryccardo to ZKOUŠEL rozporovat ;-)
Bonus = provoz a servis auta na elektřinu je jasně levnější než auta na ropu
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Argumentovat čínským zgerbem, dotaženým výhradně kvůli emisním limitům a neschopným dojet dál než do nejbližšího supermarketu, je hodné méně bystrých ekofanatiků. Těžko najít lepší důkaz likvidace evropského autoprůmyslu.
Řeči o zaseknutí ve 20. století jsou mimo, když elektromobily přináší za dvojnásobek peněz horší využitelnost.
Hm, "čerpačka" pro 10 takových kousků by měla mít po ruce nějakou tu elektrárnu. To se totiž bavíme o zatížení klidně i 2 megawaty....Doma s jištěním 3x25 nebo dokonce i 3x32 (kdo to má...?) to nevyužije.
Sloupy veřejného osvětlení dovybavené příslušnými technologiemi se již budují. Doma mi stačí nabíjet hezky pomalu během noci, kdybych elektromobil vlastnil.
pro svuj nazor je rekl bych prave byvalym inzenyrem Tesly, aneb schvane co asi tak rikali vsichni odpurci neceho co se nakonec stalo realitou? ze to nejde a je to plana nadeje?
Dvoudenní testování Renaultu Zoe potvrdilo, že i takovýto městský elektromobil dokáže na světlech pobít i silné stroje se spalovacím motorem. Ticho na palubě je nesrovnatelné s čímkoli jinak poháněným. Jízdní vlastnosti na takovou krabičku solidní, hlavně ale nezáludné, podvozek filtruje kdeco, v zatáčkách minimální náklony.
Pochopitelně že jde o primárně městské vozítko, které ale díky skvělému dojezdu odveze rodiše i s dětmi na chatu a zpět, pokud namjí mnoho zavazadel, protože kufr je malý, byť skladný.
Ohledně použitých akumulátorů chválím jejich kapacitu, ale uvědomuji si, že jde o zbytečně těžké a z hlediska kapacity na kilogram poněkud neideální zdroje energie. Proto se zvýšenou pozorností sleduji, co se děje v Horní Suché. Děje se a bude se dít dost na to, aby to začalo zajímat i výrobce elektromobilů a také současné majitele aut se spalovacími motory.