Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akumulátory s pevným elektrolytem jsou jen planou nadějí, říká bývalý inženýr Tesly

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 13. 9. 2020 • 16:22
38
64
Zobrazit náhledy (38)
All Polymer Battery Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center Battery Cell Competence Center

Automobilky nás začínají lákat na sofistikovanější baterie pro elektromobily, klíčem k vyšší efektivnosti a delšímu dojezdu má být pevný elektrolyt. Bývalý zaměstnanec Tesly si myslí opak.

Není to tak dávno, co se automobilka Toyota ve spolupráci s Panasonicem chlubila funkčním prototypem lithium-iontového akumulátoru, jemuž k plnému dobití stačí pouhých 15 minut. Vyjma až desetinásobně kratší doby nabíjení měla taková baterie přinést výrazně větší dojezd, přičemž na trhu by se měla objevit v příštích pěti letech. Klíč k úspěchu? Využití pevného elektrolytu.

Rozvíjející se technologii věří celá řada zvučných jmen. Do vývoje akumulátorů investovala nejen Toyota, ale i koncern Volkswagen či Bill Gates. Jenže jsou i lidé, kteří o budoucnosti této technologie příliš přesvědčeni nejsou.

Jedním z nich je i Gene Berdichevsky, bývalý inženýr Tesly zodpovědný za akumulátory modelu Roadster. Podle něj jsou baterie s pevným elektrolytem (tzv. solid-state batteries) jen falešnou nadějí a rozhodně se o žádnou revoluci v oboru nejedná.

Podle Berdichevskyho je budoucnost i nadále v klasických lithium-iontových akumulátorech, protože nová technologie není připravena na řešení obtíží, které mohou nastat. Inženýr například říká, že pevné elektrolyty mohou být náchylné k mikrotrhání, což může akumulátory poškodit. Dalším důvodem je fakt, že aktuálně fabriky počítají s klasickými lithium-iontovými akumulátory a na přechod nejsou připraveny. Práce s pevným elektrolytem by totiž vyžadovala obrovské investice do inovací jednotlivých podniků.

Související články

Témata
16. 9. 2020 10:58
Re: Tak z této potěšující zprávy....
Příteli, ono je to tak, že Tesla má problémy a Muskovi lidé současní i minulí dělají vše proto, aby pohanili konkurenci. Jako Alfista nejsem elektrohujer, pouze vnímám značný potenciál této technologie, pokud se plně odblokuje a zainvestuje výzkum a vývoj v této oblasti. Tož tak.
16. 9. 2020 10:55
Re: Vize nebo sen?
Zatím ano, ale zatímco se spalovací motory vyvíjejí sto let, elektromotory a trakční akumulátory vzhledem k menšímu rozšíření mají opožděný vývoj, který nyní může akcelerovat. To říkám jako milovník starších Alf i pro jejich neopakovatelnou zvukovou kulisu. Ale i to ticho uvnitř a svist za jízdy, jak jsem si ověřil v testu, má něco do sebe. Mimochodem, hodlám patentovat "svinutý lineární spalovací motor" s využitím biotechnologií.
16. 9. 2020 10:51
Re: Zatížení sítě
Sloupy veřejného osvětlení dovybavené příslušnými technologiemi se již budují. Doma mi stačí nabíjet hezky pomalu během noci, kdybych elektromobil vlastnil.
16. 9. 2020 10:49
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Dokud neklesne pořizovací cena elektromobilů a trakčních akumulátorů na polovinu, je to pouze zajímavý objekt mého testování. Howgh!
16. 9. 2020 10:47
Testoval jsem Zoe
Dvoudenní testování Renaultu Zoe potvrdilo, že i takovýto městský elektromobil dokáže na světlech pobít i silné stroje se spalovacím motorem. Ticho na palubě je nesrovnatelné s čímkoli jinak poháněným. Jízdní vlastnosti na takovou krabičku solidní, hlavně ale nezáludné, podvozek filtruje kdeco, v zatáčkách minimální náklony.
Pochopitelně že jde o primárně městské vozítko, které ale díky skvělému dojezdu odveze rodiše i s dětmi na chatu a zpět, pokud namjí mnoho zavazadel, protože kufr je malý, byť skladný.
Ohledně použitých akumulátorů chválím jejich kapacitu, ale uvědomuji si, že jde o zbytečně těžké a z hlediska kapacity na kilogram poněkud neideální zdroje energie. Proto se zvýšenou pozorností sleduji, co se děje v Horní Suché. Děje se a bude se dít dost na to, aby to začalo zajímat i výrobce elektromobilů a také současné majitele aut se spalovacími motory.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud