Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akumulátory s pevným elektrolytem jsou jen planou nadějí, říká bývalý inženýr Tesly

Stanislav Kolman
Diskuze (64)

Automobilky nás začínají lákat na sofistikovanější baterie pro elektromobily, klíčem k vyšší efektivnosti a delšímu dojezdu má být pevný elektrolyt. Bývalý zaměstnanec Tesly si myslí opak.

Není to tak dávno, co se automobilka Toyota ve spolupráci s Panasonicem chlubila funkčním prototypem lithium-iontového akumulátoru, jemuž k plnému dobití stačí pouhých 15 minut. Vyjma až desetinásobně kratší doby nabíjení měla taková baterie přinést výrazně větší dojezd, přičemž na trhu by se měla objevit v příštích pěti letech. Klíč k úspěchu? Využití pevného elektrolytu.

Rozvíjející se technologii věří celá řada zvučných jmen. Do vývoje akumulátorů investovala nejen Toyota, ale i koncern Volkswagen či Bill Gates. Jenže jsou i lidé, kteří o budoucnosti této technologie příliš přesvědčeni nejsou.

Jedním z nich je i Gene Berdichevsky, bývalý inženýr Tesly zodpovědný za akumulátory modelu Roadster. Podle něj jsou baterie s pevným elektrolytem (tzv. solid-state batteries) jen falešnou nadějí a rozhodně se o žádnou revoluci v oboru nejedná.

Podle Berdichevskyho je budoucnost i nadále v klasických lithium-iontových akumulátorech, protože nová technologie není připravena na řešení obtíží, které mohou nastat. Inženýr například říká, že pevné elektrolyty mohou být náchylné k mikrotrhání, což může akumulátory poškodit. Dalším důvodem je fakt, že aktuálně fabriky počítají s klasickými lithium-iontovými akumulátory a na přechod nejsou připraveny. Práce s pevným elektrolytem by totiž vyžadovala obrovské investice do inovací jednotlivých podniků.

Stanislav Kolman
Diskuze (64)

Doporučujeme

16. 9. 2020 10:58
Re: Tak z této potěšující zprávy....
Příteli, ono je to tak, že Tesla má problémy a Muskovi lidé současní i minulí dělají vše proto, aby pohanili konkurenci. Jako Alfista nejsem elektrohujer, pouze vnímám značný potenciál této technologie, pokud se plně odblokuje a zainvestuje výzkum a vývoj v této oblasti. Tož tak.
16. 9. 2020 10:55
Re: Vize nebo sen?
Zatím ano, ale zatímco se spalovací motory vyvíjejí sto let, elektromotory a trakční akumulátory vzhledem k menšímu rozšíření mají opožděný vývoj, který nyní může akcelerovat. To říkám jako milovník starších Alf i pro jejich neopakovatelnou zvukovou kulisu. Ale i to ticho uvnitř a svist za jízdy, jak jsem si ověřil v testu, má něco do sebe. Mimochodem, hodlám patentovat "svinutý lineární spalovací motor" s využitím biotechnologií.
16. 9. 2020 10:51
Re: Zatížení sítě
Sloupy veřejného osvětlení dovybavené příslušnými technologiemi se již budují. Doma mi stačí nabíjet hezky pomalu během noci, kdybych elektromobil vlastnil.
16. 9. 2020 10:49
Re: Podporme tranformujici se evropsky autoprumysl
Dokud neklesne pořizovací cena elektromobilů a trakčních akumulátorů na polovinu, je to pouze zajímavý objekt mého testování. Howgh!
16. 9. 2020 10:47
Testoval jsem Zoe
Dvoudenní testování Renaultu Zoe potvrdilo, že i takovýto městský elektromobil dokáže na světlech pobít i silné stroje se spalovacím motorem. Ticho na palubě je nesrovnatelné s čímkoli jinak poháněným. Jízdní vlastnosti na takovou krabičku solidní, hlavně ale nezáludné, podvozek filtruje kdeco, v zatáčkách minimální náklony.
Pochopitelně že jde o primárně městské vozítko, které ale díky skvělému dojezdu odveze rodiše i s dětmi na chatu a zpět, pokud namjí mnoho zavazadel, protože kufr je malý, byť skladný.
Ohledně použitých akumulátorů chválím jejich kapacitu, ale uvědomuji si, že jde o zbytečně těžké a z hlediska kapacity na kilogram poněkud neideální zdroje energie. Proto se zvýšenou pozorností sleduji, co se děje v Horní Suché. Děje se a bude se dít dost na to, aby to začalo zajímat i výrobce elektromobilů a také současné majitele aut se spalovacími motory.