Akumulátory s pevným elektrolytem jsou jen planou nadějí, říká bývalý inženýr Tesly
Automobilky nás začínají lákat na sofistikovanější baterie pro elektromobily, klíčem k vyšší efektivnosti a delšímu dojezdu má být pevný elektrolyt. Bývalý zaměstnanec Tesly si myslí opak.
Není to tak dávno, co se automobilka Toyota ve spolupráci s Panasonicem chlubila funkčním prototypem lithium-iontového akumulátoru, jemuž k plnému dobití stačí pouhých 15 minut. Vyjma až desetinásobně kratší doby nabíjení měla taková baterie přinést výrazně větší dojezd, přičemž na trhu by se měla objevit v příštích pěti letech. Klíč k úspěchu? Využití pevného elektrolytu.
Rozvíjející se technologii věří celá řada zvučných jmen. Do vývoje akumulátorů investovala nejen Toyota, ale i koncern Volkswagen či Bill Gates. Jenže jsou i lidé, kteří o budoucnosti této technologie příliš přesvědčeni nejsou.
Jedním z nich je i Gene Berdichevsky, bývalý inženýr Tesly zodpovědný za akumulátory modelu Roadster. Podle něj jsou baterie s pevným elektrolytem (tzv. solid-state batteries) jen falešnou nadějí a rozhodně se o žádnou revoluci v oboru nejedná.
Podle Berdichevskyho je budoucnost i nadále v klasických lithium-iontových akumulátorech, protože nová technologie není připravena na řešení obtíží, které mohou nastat. Inženýr například říká, že pevné elektrolyty mohou být náchylné k mikrotrhání, což může akumulátory poškodit. Dalším důvodem je fakt, že aktuálně fabriky počítají s klasickými lithium-iontovými akumulátory a na přechod nejsou připraveny. Práce s pevným elektrolytem by totiž vyžadovala obrovské investice do inovací jednotlivých podniků.