Roboti zastanou v dnešních automobilkách obrovský kus práce, přesto se ani nejmodernější závody neobejdou bez lidí. A podle Fordu to tak zůstane i do budoucna.
Ani za 50 rokov. Schopnosti súčasných robotických systémov sú dostatočné, pokiaľ na to bude prispôsobená aj samotná konštrukcia vyrábaných a montovaných dielov. Ale o úroveň robotov vôbec nejde. Ide o cenu všetkej tej automatizácie, a faktom je, že plne automatická výroba sa v mnohých odvetviach a výrobách proste neoplatí. Robotizácia nie je lacný špás, prevádzka takýchto liniek vyžaduje vysoko odborný personál, ktorý tiež za plat robotníka k dispozícii nebude. Ľudská sila je stále relatívne lacným nástrojom a každý si poriadne zváži, kde je lepšie mať ľudí a kde sa vyplatí investovať do automatizácie. V mnohých závodoch už nastávajú opačné zmeny - vyslúžilé roboty a automatické linky nahrádzajú a dopĺňajú - ľudia.
Nie je to o UI a ako pise traveldrive vyssie je to len o cene prace a flexibilite. AK mas maloseriovu vyrobu robot sa ti neoplati. Robot sa ti neoplati ani pri zlozitych ukonoch, ktore clovek vie vykonat jednoduchsie. Ono sa to velmi lahko predstavuje pokial neriesis na strane robotiky len tak trivialnu vec ako uchopenie dielu a premiestnenie a za predpokladu, ze ten diel je aj presne nasmerovany. akonahle je niekde problem, ide ti na vyradenie aj dobry kus, ktory je len zle otoceny, co clovek vyriesi v sekunde ako to preklada, lebo to robi automaticky. Robot ma ale zmysel pre monotonnu pracu alebo tam, kde ide o velke hmotnosti pripadne nebezpecne ukony, kde je vysoke riziko urazu. A samozrejme plne automaticku linku transformovat na uplne iny produkt je ako vymyslat a budovat nanovo. Kym sa ti ludia oplatia lebo ich mas dostatok a lacnych tak je to ok, druha strana je zmetkovost, lebo ludia pracujuci za nizku mzdu a pri vysokej fluktuacii velmi spolahlivi nebudu a tak je potom lacnejsie zaplatit drahu automatizaciu ako riesit taketo zakladne problemy. Myslim, ze vela zamestnavatelov by uvitalo, ak by mohli zamestnat opice, som presvedceny, ze by zvladli mnohe ukony lepsie nez ludia. A aktualna situacia s pandemiou nahrava automatizacii tiez - nevypadnu ti zakladni pracovnici, ale vzdy je to o tej zdravej miere a pomere pracovnej sily.
Automobilky mají pro své zaměstnance a jejich rodiny poměrně dobré programy, jak si pořídit nové auto. Ať se jedná o lepší ceny při koupi, nebo výhodné operativní leasingy, na své zaměstnance myslí.
Vyroba ale nie su len automobilky, tie komponenty do aut montuje kvantum ludi bez nejakeho auto programu. Je sice mozne, ze nejaky partner poskytne zlavu, ale tu si poriesim casto lepsie sam. V rodine mam zamestnanca skodovky a teda nic moc.
je vidět zejména u Foxconnu. To byly plány a skutek utek. A běžte se podívat jak Foxconn montuje v ČR elektroniku, jak moc se to změnilo.
Také se pořád mluvilo o Průmyslu 4 (kdysi premier Sobotka měl na brněnském veletrhu projev o Průmyslu 4.0) a tím i o průmyslové revoluci. Poslední dobou to Buzzword Průmysl 4.0 nějak upadlo.
Problemom industry 4.0 je len ten hype okolo, kedy kazdy vie tento stav pomenovat, no uz nikto to nevie vysvetlit a ak sa dostanes do profesnych kruhov na tuto temu, kazdy si to predstavuje inak. Priemysel 4.0 nie je ani automatizacia, ani robotizacia, ani cloud, ani rozsirena realita, ani vsetko online a pod. A najdes zrejme dalsich 200 verzii toho co by to podla niekoho malo byt.
Průmysl 4.0 měl být zaměřený na spojení všech tebou zmíněných věcí do "inteligentně" řízeného celku, ne? Základní myšlenka je jednoduchá, ale technické provedení je trošku mimo schopnosti lidstva, prozatím.
Industry 4 je len fantázia... Mimo schopnosti, ale hlavne ekonomický nezmysel.
Ani obyčajná robotizácia nie je možná na 100%, to by museli vyrábať 10 rokov jediný model bez zmeny, s jedným motorom, rovnakou výbavou a v jednej farbe. Za predpokladu, že všetky tie vyrobené Fabie, špeciálne navrhnuté pre plne automatickú výrobu, s cenovkou 1,5 milióna Kč, niekto kúpi... ;-) (P.S. Silná nadsádzka, ale v princípe to platí.)
Stoupající náklady na lidskou práci a zmetkovost. To jsou hlavní důvody, které stojí za nástupem robotizace. A s tím úzce souvisí i produktivita. Roboti nemají placené přestávky, příplatky za noční směny a za práci o víkendech. Nemají placenou dovolenou ani sickies a navíc ani nestávkují. O tom, že se dá zrobotizovat celá výroba automobilů včetně komponentů a sub-komponentů i s přepravou nemůže být pochyb. Zrobotizovat se dá i velká část údržby. A ano, pokud to někde dává finanční smysl a výhodu proti konkurenci, tak se do toho dříve nebo později určitě někdo pustí.