Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Roboti při výrobě aut nikdy úplně nenahradí lidi, tvrdí Ford

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Roboti zastanou v dnešních automobilkách obrovský kus práce, přesto se ani nejmodernější závody neobejdou bez lidí. A podle Fordu to tak zůstane i do budoucna.

Společnost Ford Motor Company má na kontě řadu inovací v automobilovém průmyslu, tu nejvýznamnější však učinila již v roce 1913, kdy jako první zavedla pásovou výrobu. Díky tomu se podařilo významně zkrátit čas potřebný na výrobu jednoho auta, což v konečném důsledku znamenalo nižší výrobní náklady a nižší cenu pro zákazníky

Henry Ford tak udělal z Modelu T jeden z prvních skutečně dostupných automobilů a zcela změnil přístup, jakým se vozy vyráběly. V uplynulých desetiletích se pak do výroby automobilů začaly ve stále větší míře zapojovat automatické stroje, které celý proces ještě výrazněji urychlily, zefektivnily a současně zajistily i vyšší bezpečnost pracovníků.

Video se připravuje ...

Vždyť kdo někdy viděl záběry z moderního závodu na výrobu aut, ten nejspíš ví, co všechno automatické stroje zvládají. Od zvedání těžkých břemen, přes na milimetry přesné svařování, lakování a další činnosti, které by lidské pracovníky stály podstatně více času a úsilí. A zaměstnavatele tedy více času i peněz.

Není tak divu, že se čas od času objeví myšlenky či teorie, podle kterých jednou roboti zastanou veškerou lidskou práci. Jenže přinejmenším v automobilovém průmyslu to zřejmě nehrozí, jak v rozhovor pro Ford Authority prohlásil Gary Johnson, vedoucí výroby a pracovních záležitostí v automobilce Ford.

Automobilka má sice v plánu i nadále zvyšovat bezpečnost zaměstnanců a kvalitu výroby používáním strojů, jenže i tak bude vždy ve výrobě potřebovat lidi. „Myslím si, že budeme vždycky potřebovat lidský cit, kdy lidé nastoupí do vozidla a budou dělat určitě činnosti,“ cituje Ford Authority Johnsona. Nemluvě o tom, že každého robota nejdřív někdo musí jeho práci naučit.

Během náročných období, kterými v současnosti většina automobilek prochází, přitom lidské zdroje bývají obvykle tím prvním místem, kde dochází ke škrtům. Minimálně zaměstnanci Fordu však mohou být ještě nějakou chvíli v lidu. Modrý ovál si totiž dobře uvědomuje jejich nezastupitelnost.

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
28. 10. 2020 10:00
Robotizace.
Stoupající náklady na lidskou práci a zmetkovost. To jsou hlavní důvody, které stojí za nástupem robotizace. A s tím úzce souvisí i produktivita. Roboti nemají placené přestávky, příplatky za noční směny a za práci o víkendech. Nemají placenou dovolenou ani sickies a navíc ani nestávkují. O tom, že se dá zrobotizovat celá výroba automobilů včetně komponentů a sub-komponentů i s přepravou nemůže být pochyb. Zrobotizovat se dá i velká část údržby. A ano, pokud to někde dává finanční smysl a výhodu proti konkurenci, tak se do toho dříve nebo později určitě někdo pustí.
27. 10. 2020 23:49
Re: Vystřízlivění z robotizace
Industry 4 je len fantázia... Mimo schopnosti, ale hlavne ekonomický nezmysel.
Ani obyčajná robotizácia nie je možná na 100%, to by museli vyrábať 10 rokov jediný model bez zmeny, s jedným motorom, rovnakou výbavou a v jednej farbe. Za predpokladu, že všetky tie vyrobené Fabie, špeciálne navrhnuté pre plne automatickú výrobu, s cenovkou 1,5 milióna Kč, niekto kúpi... ;-) (P.S. Silná nadsádzka, ale v princípe to platí.)
27. 10. 2020 23:46
Re: To je dobře
Ale áno. V niektorých prípadoch. Moožno u Škody, PSA, H/K... Keď sa začneme baviť o drahších vozoch z Bratislavy a Nitry, tak skôr asi nie...
27. 10. 2020 23:34
Re: To je dobře
Vyroba ale nie su len automobilky, tie komponenty do aut montuje kvantum ludi bez nejakeho auto programu. Je sice mozne, ze nejaky partner poskytne zlavu, ale tu si poriesim casto lepsie sam. V rodine mam zamestnanca skodovky a teda nic moc.
Avatar - Blue Sun
27. 10. 2020 21:35
Re: Vystřízlivění z robotizace
Průmysl 4.0 měl být zaměřený na spojení všech tebou zmíněných věcí do "inteligentně" řízeného celku, ne? Základní myšlenka je jednoduchá, ale technické provedení je trošku mimo schopnosti lidstva, prozatím.