Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Vše kolem pohonu aut na LPG: Proč jej vzít na milost?

Pohon vozidel zkapalněným propan-butanem LPG málokdy bývá motoristickým nadšencům vyloženě sympatický. Pokud však sníží emise CO2 a umožní ještě na chvíli uniknout elektromobilům, rádi jej vezmou na milost.
Zpět na článek
21. 6. 2021 13:37
Re: Fiat...
Vstřiky mě taky začali zlobit po110t - servis LPG za 2000kč :-)
S Espace 2,0T mám nalítáno 373t a kdyby mi ho nenabořili a nebyl chudák celej olítanej, asi by jezdil dál, motor a převodovka je ok, nechám si je.
21. 6. 2021 13:27
LPG v Reanultu
Je to paráda, u pumpy se smějete a když máte motor, co mu LPG chutná, není co řešit.
Renault má měkčí ventilový sedla, co se tolik nepodpalujou a pokud se mažou, tak je lpg nezatluče do hlavy. A když má i hydroštely, je to jen bonus.
2. 11. 2020 23:39
Fiat...
a co takhle něco pořádného, čeho se ostatní bojí a proto to seženete pod cenou? Mondeo 2.0i? Subaru a Mazda 2.5i? Honda 2.0i a 2.4i? Proč cpát investici do pleček s motory 1.4, 1.6.... To už raději Mazdu 6 v úplném základu s 1.8i. Že se některé motory nehodí k přestavbě na LPG? A slyšeli ti samí technici o přetlatkovém elektronickém přimazávání do sání? Škoda, že o něm neslyšeli i majitelé turbopřímovstřiků v benzinu, ušetřilo by jim to zakarbonované hlavy.
Jezdím s Mazdou 6 2.5i MZR, sekvenční systém, přetlakové mazání přímo do přívodu plynu ke vstřikovačům. Motor načipovaný 125@138kW (ale samozřejmě po 250tkm už dávno netěsní na 100%). Na LPG už najeto 150tkm, původní vstřiky začaly zlobit po 110tkm, vyměněny, taktéž reduktor už měněn, takže vícenáklady cca 8 tis. Kč. Spotřeba na plyn: 9l v létě, 9,6l v zimě - měřeno systémem plná-plná po celou dobu provozu (palubní PC souběžně ukazuje spotřebu v benzinu 8/8,5l, protože samozřejmě neví, že benzin do válců nedoteče). Tankuji jen nejprémiovější 100+ oktanový benzin, abych nemátl adaptace (LPG má mnohem vyšší oktanové číslo) ŘJ, zhruba 30 litrů ročně... na studené rozjezdy.
A nemohu být spokojenější! Bylo by fajn mít třeba A5 G-tron se 125kW nebo elektromobil. Ale dát za něj milion, když můžu mít parádní kombi v plné palbě s rozumným nájezdem za 250 tis., udělat nástřik podvozku, přestavbu s přimazáváním za 40 tis. a jezdit za 1,3 Kč/km s deset let starým autem?
2. 11. 2020 18:30
Re: Mé nejoblíbenější palivo
Taky se divím, že Fiat začal LPG i CNG ve své nabídce ořezávat. Vždyť v Itálii to je nesmírně populární.
Avatar - Barrichello
2. 11. 2020 01:03
Re: Lpg
Přestavba V8 na LPG za 33 tis Kč.
Většinu LPG si zákazníci nechali přestavět sami, ne že to jsou tovární instalace
Avatar - Barrichello
2. 11. 2020 01:01
Re: Lpg
Není motor jako motor. 5,7 a 6,4 V8 HEMI úplně v pohodě a 3,6 V6 Pentastary taky. Mam LPG 10 měsíců a pohoda, ted sice zdražili LPG z 9,90 na 10,30 ale pořád super cena proti benzínu.
2. 11. 2020 00:13
Re: Mé nejoblíbenější palivo
Pokud bych někdy šel do LPG, jasně neatraktivnější volbou by pro mě byl Fiat Tipo Kombi 1.4 T-Jet v tovární plynové úpravě. Bohužel už ho Fiat taky zařízl, tuším, že tak před 2-3 roky... ;-\
Avatar - SKAY
1. 11. 2020 19:43
Re: Jizdní vlastnosti a složení LPG
ibiza + Lpg land direnzo přimazaváni - Membrána ve smešovači po 73 Tkm a v 125 Pridřený jeden střikovač jinak 200Tkm.... jizda ruzná jen ne eko spotřeba kolem 8 Lpg benzinu tak 7L :yes: Zamě spokojenost Tedka jezdím třetinu KM tak stačí proklety turbo litr :D
1. 11. 2020 13:56
Re: Jizdní vlastnosti a složení LPG
Máte pravdu, uvedl jsem chybně. Podle toho co jsem si teď procházel, tak to nespíš byl LPG systém s centrálním směšovačem doplněné řízením pro regulaci bohatosti směsi krokovým motorkem. To, že jsem tomu už tehdy v duchu říkal sekvenční systém, vyplývalo z nějakého nápisu na BRC řidící jednotce. Tj. moje chyba a díky za upozornění.
Avatar - KANKUNEN
1. 11. 2020 13:25
Re: Othelo, tě už pozoruji delší dobu
Ty si tu tabulku v článku nepochopil, že. A tím pádem ani Othelovu poznámku.
1. 11. 2020 13:03
Re: Tabulka výhřevností
Samozřejmě se dá zohlednit ještě více aspektů ale to základní porovnání v tabulce chybí
1. 11. 2020 12:34
Re: Jizdní vlastnosti a složení LPG
První otázkou je, proč jste do Felicie s jednobodovým Mono-Motronicem bez možnosti regulace předstihu zážehu nechal montovat tehdy určitě drahý sekvenční systém, když stačil obyčejný směšovací.
Měl jsem auto s modernějším řízením motoru (tím pádem nutnost sekvenčního LPG) a vyšším výkonem. Nikdy jsem nezaznamenal jakékoliv cukání. Výkon motoru "zkouškou v kopci" jsem dělat nemohl a rozdílů ve spotřebě jsem si nikdy nevšiml (ani na palubním počítači, ani dopočtem po dotakování), ale je pravdou, že nějakou tu desetinku litru jsem neřešil.
Co se týče Vaší úvahy o dojezdu na nádrž, tak jste nevzal v úvahu technické detaily.
A) Teplota. LPG jako zkapalněný plyn má tlak závislý na teplotě a hustota u něj na teplotě závivís mnohem více než u běžných kapalin. Moje zkušenost byla, že čím byla nižší teplota, tím šlo do prádzné nádrže natankovat více LPG. Naopak když jsem natankoval v poledne za horkého počasí, předem jsem počítal s o něco menším dojezdem.
B) Průtokoměry na čerpačkách. Vzhledem k tomu, že platí A), je právě u LPG daleko důležitější způsob měření průtoku LPG při čerpání. Některé čerpačky mají objemový průtokoměr, některé mají hmotnostní. Nevím, zda mají objemové průtokoměry mají nějakou teplotní kompenzaci, takže jsem pro jistotu vždy tankoval ráno :-)
1. 11. 2020 12:12
Re: Tabulka výhřevností
Jenže ono to není tak jednoduché, jak si myslíte. Většina lidí si totiž alespoň po část roku v autě topí. A zatímco u spalovacích motorů se k tomu využije odpadní teplo motoru (čímž celková účinnost využití paliva stoupne), elektromobily nikoliv. Záleží pak samozřejmě na tom, zda elektromobil má pouze přímé odporové topení, nebo zda má pomocné teplené čerpadlo.
1. 11. 2020 12:02
Mé nejoblíbenější palivo
První auto jsem kupoval v roce 2012. Benzín tehdy stál 37 Kč a vůbec jsem si nedovedl představit, že bych si mohl dovolit provozovat auto na benzín. Ojeté auto jsem už předem vybíral tak, aby bylo vhodné na přestavbu a převažující dálniční cesty (vyšla mi z toho Fabia s dvoulitrem). Najel jsem skoro 200 tkm a s LPG nebyl žádný problém, jediná "závada" byla rozpadlé víčko nádrže za 30 Kč. Tankoval jsem vždy levný plyn u no-name čerpaček.
Benzín postupně zlevnil, nabídka motorů vhodných na přestavbu prořídla a snížil se mi nájezd. Tak jsem koupil nové auto na benzín bez jakékoliv úvaze o přestavbě (Leon 1.4 TSI). A dle statistik to vypadá, že nejsem sám. Pokud je v článku uvedeno, že je už jen 100 tisíc aut na LPG, je to docela razantní pokles.Před 10 lety jich bývalo kolem 200 tisíc. Myslím si, že sám Renault s Dacií ten trend nemůžou zvrátit.Bez individuálních přestaveb je LPG odsouzeno k pomalému útlumu.
Otázkou do budoucna je daňová politika státu, respektive EU. Jen pro zajímavost, první návrhy z dílny EU v roce 2008, které byly založené na zdanění podle obsahu uhlíku v palivu (Gréta teprve chodila do jeslí, ale měla by určitě radost), předpokládaly nárůst minimální sazby spotřební daně LPG na cca 13,7 Kč/L (bez DPH), což je 16,6 Kč/L včetně DPH. Naštěstí se proti tomu spousta států včetně ČR tehdy stavěla negativně, takže do dalších návrhů se tato likvidační sazba nedostala.
V každém případě palec nahoru pro Renault a Dacii. Ale litrový turbomotor, na to zatím asi ještě připraven :-)
1. 11. 2020 11:56
Jizdní vlastnosti a složení LPG
Dobrý den pane Vaculíku,
s tvrzením, že složení LPG by nemělo být poznat na jizdních vlastnostech nemohu souhlasit.
Mezi lety 2007-2015 jsem "sedlal" Felicii 1.3 Bosch Mono Motronic 40kw, kterou jsem s najetými 50 tis. km nechal přestavět sekvenčním systémem od BRC s vlastní řidící jednotkou. Toroidní nádrž na 33 l v kufru, do které jsem ale nikdy nenatlačil více než 30 l. Pak jsem přibližně 15 tis. km jezdil s průměrnou spotřebou mezi 10-11 litrů LPG na 100 km a přišlo mi to normální. Až mi znýmý vysvětlil, že to asi uplně normální není a po výměně lambda sondy se moje spotřeba ustálila na 8-9 litrech podle stylu jízdy. Byl to skutečně vylazený stroj, který zažil i docela dlouhé trasy (na hory do Rakouska, na dovolenou do Itálie a Krosiku apod.) a ve dvou lidech mu nedělalo problém udržovat v mírně zvlněném terénu tachometrových 130-140 i několik hodin v kuse.

Systémem pokus omyl, jsem v té době zjistil následující:
1) V některých případech se skutečně stalo, že od čerpací stanice jsem odjížděl s autem co se táhlo jako mátoha, ale během poměrně krátké doby se auto zcela zotavilo a jeho vlastnosti se vrátili do normálů. Toto přičítám nutnosti adaptací řidící jednotky, na nový poměr propanu a butanu.
2) Po odfiltrování těchto situací, ale i nadále zůstávaly poměrně velké rozptyly ve spotřebě na stejných trasách od různých dodavatelů. V té době se pozitivně vymykala Flaga, která na plnou nádrž urazila vždy nejméně 350 km, ale stalo se, že urazila i 380 km. Na opačném pólu byl tehdy TOMGAS, který ujel o 50-70 km na plnou nádrž méně a zároveň auto ztratilo dlouhodobě všechnu chuť do života. Protože jsem tam jezdil docela často začal jsem dělat pokusy na dálničním kopci mezi 12-15 km D1 ve směru na Brno. Tj. vždy jsem vyrazit na plný plyn a následně na vrcholu kopce odečetl, jakou rychlost auto dokázalo udržet. A zde se ukazovalo, že od Flagy auto dostávalo nejvíce energie a na kopci si to pravidelně Felda frčela 115-120 km/h tachometrových. Šedý průměr (Kralupol) to dával za 105-115 podle sezóny a pro TOMGAS jsem se s výkřikem "dělám to pro vědu" obětoval dvakrát a to auto se tam dobelhalo s 90 km/h na tachometru. S vysvětlením, proč mě to zajímá jsem se dokázal při několika čerpáních dostat k dokumentaci k palivu, bohužel si dnes již nevybavím detaily, ale Flaga se v receptuře na poměr "propan-butanu" vymykala, zatimco šedý průměr (Kralupol) měl recepturu více vyváženou ke středu, ale v průběhu roku se skutečně měnila. No a TOMGAS sice nějaký papír měl, ale vyčíst se z něj nedalo nic.

Výše uvedené jsem dokázal rozpoznat, sledovat a vyhodnotit jen proto, že jsem dokázal Felicii díky poměrně slabému motoru dostat až na hranu, kdy výkon objektivně měla nebo ne. Známý, který provozuje výkonné Subaru si uvědomuje jen to, že od některých čerpacích stanic ujede více a od jiných méně. Výkon má vždy dostatečný tj. není schopen rozpoznat zda ho má méně či více.
1. 11. 2020 10:48
Re: Othelo, tě už pozoruji delší dobu
Zase trepeš.
1. 11. 2020 10:40
proc?
Jak na chvili uniknout elektroautum? Kdyz chci psa nepujdu si prece pro kocku ne? A nebo prijdu do fitka, ze chci shodit a mlada pica mi mrdne trenink s kulturistama? Hele, psalo se tady ze Skoda ma nove EnYaQ a je to super kauf za 1,5 mega, tak me neserte 😂
Avatar - KANKUNEN
1. 11. 2020 10:33
Othelo, tě už pozoruji delší dobu
Opět správná poznámka, do konečného hodnocení je třeba přičíst účinnost pohonu v autě. I tak je nejlepší plyn a nejhorší elektrika a vodík je ještě 4x horší
Avatar - SKAY
1. 11. 2020 09:58
Re: Lpg
Zajém byl ale vyrobci zato chteli větsinou kolem 50 tkc :no: a dnes kdy jde malým autem jezdit za 5 už to asi nemá moc ekonomický smysl
1. 11. 2020 08:46
Tabulka výhřevností
V tabulce výhřevností a cen by měl byt ještě jeden řádek, možná ten nejdůležitější - přepočet ceny jednotlivých paliv se zahrnutím bežné účinnosti motorů využívajících dané palivo. Protože takhle to vypadá že nejdražší "palivo" je elektřina, a stejně tak není zohledněna třeba rozdílná účinnost zážehových a vznětových motorů.

Nikoho moc nezajímá kolik energie je v palivu celkově, pro provoz auta je přece hlavní kolik z něj získám mechanické práce
1. 11. 2020 08:41
Re: Lpg
Predpokladám, že nezáujem zákazníkov. Tých altermatív v podobe lpg a cng sa vždy predávalo len zlomok voči klasike a odstupom času to išlo dole, lebo vhodných motorov ubudlo
Avatar - SKAY
1. 11. 2020 08:15
Lpg
Když je tak super proč není nabízen výrobci aut? .nechtějí. A pro vetšinu motoru je Lpg dnes nevhodne...