Profi
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeTatrovácká koncepce podvozku s centrální nosnou rourou: Kdo ji vymyslel? A jaká Tatrovka ji měla jako první?
5 komentářů
Stejsn
Centrální rouru měly i předválečné a poválečné škodovky (konče stejšnem v roce 1973). Pravda, vepředu byl rozvidlený rám, ale od motoru dozadu centrální roura, kterou vedl kardan a vzadu výkyvné polonápravy.
Akorat u skodovky byla osa kyvani mimo stred roury, poloosy mely klouby a ramena mela zavesy vne roury. U Tatry je to bez kloubu, polonaprava "obiha" okolo ozubenych kol na kardanu.
Jinak stejnou koncepci podvozku ma pinzgauer, jen misto celnich diferencialu ma planetove uprostred napravy.
Jinak stejnou koncepci podvozku ma pinzgauer, jen misto celnich diferencialu ma planetove uprostred napravy.
miro 49
Jen s jedním malým detailem. Centrální nosnou rouru nevymyslel Hans Ledwinka, ten jen zdokonalil řešení známé už předtím patentované "Rumpoler z roku 1903 aSalsbury z r. 1918. ( z knihy Moderní užitkové automobily Tatra, vydaná Naše vojsko , 1979) Nicméně Ledwinkův přínos byl právě v tom , že zdokonalil tato řešení do použitelného stavu počínaje typem Tatra 11,
Moc nekoukejte na to co ten týpek chce vytvořit. Mám i trochu pochybnosti, jestli to bude jezdit.
Nicméně rozebírá tam dvě tatrovky a krásně tam jde vidět jednotlivé části centrální roury a jak je to poskládané dohromday.