Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Nová Toyota Mirai odhaluje detaily. Má 134 kW a ujede prý 850 kilometrů

188 komentářů

Avatar - wakantanka
wakantanka
táto nová Mirai vyzerá fajn. Taká Camry na vodík.
ivan7
este cena....a prestane kazdeho zaujimat. :-!
traveldrive
A kde to budú tankovať? A za koľko? To ma zaujíma.
Avatar - lyon667
lyon667
V příštím roce Praha, Brno, Litvínov. Je to napsáno v článku.
traveldrive
Však o to ide. Tri čerpačky na celé Čechy, kúpiť teraz Mirai je jasný kauf...
Avatar - lyon667
lyon667
Očekávám, že se vodíková pumpa postupem času objeví na většině benzinek. Tankování je rychlé a dojezd slušný, takže v principu se to nebude příliš lišit od čerpaček rozšířených o LPG/CNG. Plnících stanic CNG taky bylo ještě nedávno jako šafránu a dnes to není problém.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Hej, akurát vodík sa prepravuje a skladuje za trochu iných podmienok.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Trochu více jiných. Ale jak vidíš, některým stačí jen to, že budou moci natankovat za pět minut, aby velebili nesmyslnou technologii.
Avatar - lyon667
lyon667
Protože je to základní kriterium použitelnosti auta. A to BEV nikdy splňovat nebude..
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
To je, samozřejmě, naprostý nesmysl.
DonVito
No a ke všemu vodík není LPG. 😁
Avatar - Ozzman
Ozzman
Tak kdyby tam radši byl nějaký šestiválcový diesel, byla by to jiná pohádka... takhle je to pro nadšence...
DonVito
Neni 6 malo?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Neni, to částečně uspokojuje i Bariky
traveldrive
To očakávaš zle. Skladovať a tankovať vodík je mnohonásobne náročnejšie ako pri bežnom plyne alebo tekutých palivách. Niečo si o vodíku doštuduj, aby si tu nepísal hlúposti.
ryccardo
Jo to vypada pekne. Uvidime jestli se vodik v nasledujici dekade zacne trochu rozsirovat kdyz uz existuji na trhu dostupny seriovy auta na vodik.
Avatar - lyon667
lyon667
Tohle má větší šanci na rozšíření, než baterkáče. Komfort tankování se de facto neliší od spalovacích aut.
DonVito
Jj komfort tankovani, kdyz pominu, ze neni kde, tak ma svou cenu cca 200Kc za kg vodiku!
Avatar - lyon667
lyon667
Při kapacitě nádrží 5kg u první generace Mirai to znamená plnou za 1000,- při dojezdu cca 500 km. To jest na úrovni nafty, za mě tedy fér.
DonVito
No jo, jenze kdyz si koupis levnejsi elektromobil, tak "natankujes" doma za tretinu ceny nafty. 😉
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ale já nechci každý den tankovat doma. Já chci vědět, že můžu sednout do auta a jet třeba do UK bez toho, abych tvrdnul na nabíječkách. A nemám zapotřebí po 10 letech řešit, že je baterie na vyhození.
DonVito
My tady ale diskutujeme o nákladech.

K tankování viz můj příspěvek 19:19.

Baterie je po deseti letech na vyhození?
Nějaké podklady, kromě Leafu?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Třeba ta Tesla, ve které byla třetí baterie. A logicky mnoho jiných podkladů kromě Leafu nemáme, protože Leaf je první sériově vyráběný elektromobil.
DonVito
A víš kolik měla ta Tesla najeto???

Když pominu to, že ty baterky trpěly výhradním nabíjením na Superchargeru...
Avatar - lyon667
lyon667
Hmm, každej už se třese na to, jak bude sedět 8 hodin na dálničním odpočívadle, aby se vyhnul superchargeru. 😄
DonVito
Vetsina uzivatelu EV nejezdi denne prilis casto vic nez maji dojezd.

O tom to je.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
300-400 tkm než baterie umřela? To je výhra. Kdyby neměl auto v záruce, pěkně by se zapotil se sháněním nové.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Mno keby ti umrel spaľovací motor mimo záruky, tak sa tiež zapotíš. Len pre objektivitu.
ryccardo
Ke kamarádovi jezdí na servis Prius ročník 2009, když pominu, že to celkem solidně hnije, tak se z toho stal prakticky čistej spalovák. Kapacita baterky nedovolí s autem pohnout víc než pár metrů a furt to řve, že má prázdnou baterku.
Avatar - N6600
N6600
Tak u hybridu staci vymenit clanky v baterii, neni nutne ji menit celou. Tim padem naklady na opravu nejsou tak vysoke jako u vymeny cele baterie kus za kus.
ryccardo
Tak určitě. Navíc u hybridu není ta baterka tak velká, takže není až tak drahá. Myslel jsem to tak, že po 10 letech ty baterky fakt stárnou. A až budou dostupný baterky z druhovýroby bude to asi kousnutelná investice.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Ja ma Prius rocnik 2008 v pred domem a nic takoveho se mu nestalo. Najeto cca 260 tisic km. Nehlede na to, ze v nem neni zadny alarm "mam prazdnou baterku", takze nevim, co by tam melo rvat.

Jo a nehnije. Pred mesicem byl na STK a jedina zavada jsou zaprasene plasty na prednich svetlech.
ryccardo
Řvát myslím informaci o tom, že je prázdná baterka. Nemá už kapacitu, takže i když se jízdou dobije, tak zase druhý den nemá proud. Tady tomu hnijou oba prahy. Za předním kolem a před předním kolem. Ještě se s tím jezdit teda dá, ale za pár let z toho bude perník. Přední světla to má taky trošku slepý, ale s tím jde žít. Když jsem se s tím svezl, tak tedy dost hrůza. Motor je jako vysavač, řve to a nejede. Tvůj nový Prius je proti tomu o vesmír jinde. Je vidět, že Toyota udělala za ty dvě generace veliký pokrok.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Asi se budeme muset potkat jeste jednou, abych ti predvedl toho dedecka, ktery je v dobre kondici 😊

Ale s temi jizdnimi vlastnostmi mas pravdu, sam to pisu na MACZ hned na zacatku sve recenze na plug-in. Ono to i jede (dost na bezny provoz), ale rve to o dost vic, nez soucasne hybridy.
ryccardo
Klidně se dědečkem někdy rád projedu 😄 Tak pokrok jde dopředu, takže Toyota za těch 10 let to auto pochopitelně vylepšila.
samdoma
Jen pro upřesnění, má ten kamarád dostatečné vybavení aby byl schopen detekovat a zkoušet hybridní okruh? To je tak, když mám kamaráda a ten umí.
Mám druhý hybrid, a nikdy jsem neměl problém ani z korozí a ani s pohonem.
Co se týká onoho Priuse, tak pokud jezdí do autorizovaného servisu, tak má letos poslední rok záruky na celý hybridní systém (10 let +1).
Pokud jezdí ke kamarádovi, tak si asi nevybral dobře. I já mám kamaráda, je to specialista na Toyoty a sám říká, že nemá vybavení na hybridní pohon a musel by s tím jet do autorizovaného servisu aby mu udělali test.
Když si spočítám průměrné náklady na běžnou servisní prohlídku hybrida u autorizovaného servisu cca 3500-4000,- Kč, tak u toho kamaráda to nebude mít o moc levnější a bez testu hybridní části.
Jo a co se týká koroze, jestli byl bouraný a opravovaný někde ve stodole, tak není se co divit.
ryccardo
Ne to nemá vybavení na zkoušení hybridního okruhu. Dělá na tom jen běžný servis, každoročně zatuhlé brzdy vlivem nepoužívání, výměny oleje, svíček atd. Prius do autorizáku, tak poslední 3 roky co ho kamarád servisuje nejezdí. Nevím jak před tím. Takže záruka na hybridní systém (pokud do toho spadá prakticky mrtvá baterka) se na to asi vztahovat nebude. Píšu to jen jako příklad. Majitele toho auta osobně neznám jen auto, takže proč s tím nejezdí do Toyoty nevím, asi mu to takhle stačí. Nechápu proč si to auto koupil, ale mrtvou baterku zjevně neřeší. Dobrý je že to auto umí jezdit i s tím. Prostě je z toho víceméně spalovák. Jakou má za sebou historii nevím. Bourané být mohlo, ale podle stavu světel ne zepředu a podle toho, že oba prahy hnijou stejně a ve stejných místech mi to přijde jako vlastnost.
Avatar - lyon667
lyon667
Bydlím v krajském městě, na sídlišti, v 6. patře. Můžeš mi laskavě objasnit, jak bych měl nabíjet "doma"?
DonVito
Az ti mesto nebo zamestnavatel zridi nabijecky, tak budes moct.
webpaja
Můžeš nám konečně osvětlit, jaká je budoucí vize nabíjení na sídlištích???

Hrozně rád si to poslechnu. A taky nějaký harmonogram kdy se začne atp. 😉
ryccardo
Je vyloučený na sídlištích zřídit dostatek dobíjecích míst. Musel by si rozkopat silnice postavit nový trafostanice a natáhnout dostatečně dimenzovaný nový vedení. A to by si musel udělat v každým větším městě. Myslíš si že do toho bude stát investovat?
traveldrive
Štát nie, dodávateľ elektriny áno.
Trafostanice a kabeláž sú v globále minimálne položky, ktoré sa rýchle zaplatia. Jedna čerpačka na vodík stojí pekných pár miliónov, ale iste sa ich sieť bude rozširovať... Ešte určite predajú na českom trhu 50 áut na vodík, a určite postavia ďalšiu čerpačku alebo dve...
Ty máš v hlave fakt asi prievan, človeče...
ryccardo
Jistě čerpačka na vodík stojí pár milionů a kolik desítek miliard myslíš bude stát zkapacitnění el. sítě? Nepočítám, že se vodík rozšíří za rok. Nástup bude velice pozvolný. Teď budou 3 čerpačky a za 2 roky třeba 10. Kolik se prodá aut ročně je čirá spekulace. Teď to bude kupovat tak leda pár movitých podivínů, ale časem by se to mohlo rozšířit. Bavíme se tak o 10 letech. Neočekávám žádný masivní nástup vodíku. Pořád je to novinka.
traveldrive
Pletieš si pojmy a dojmy. Neporovnávaj jednu čerpačku s celou sieťou, to sa nedopočítaš. 😉 Spočítaj si čerpačky na benzín, keby si to mal nahradiť vodíkom, prídeš k číslam, ktoré možno nedokážeš ani prečítať. 😉
Nechajme sa prekvapiť, ale o rozšírení vodíku silne pochybujem. Má priveľa nevýhod. Elektrina a baterky sú oveľa ďalej.
Mino21
Tak třeba u mého předchozího bydliště se před cca 10 lety překopávalo v polovina sídliště (nejen parkovací místa, ale i elektro...) a u toho nynějšího je tato infrastruktura také překopána relativně nedávno. Nicméně bylo to ještě před nástupem EV, takže tady se nabíječky neobjeví určitě ještě hodně dlouho. Navíc při parkování tě nějaká rychlost nabíjení nezajímá, i to nejpomalejší je pořád bleskurychlé proti tomu, co je potřeba (takže není třeba nějak extrémních výkonů).

Proč by to měl platit stát? Nemyslíš, že by se tu našlo dost soukromých objektů, které by investovaly do infrastruktury a nabízely nabíjení? Snad nikdo nepředpokládá, že se bude jezdit zadarmo. Navíc stačí vystrčit nos za hranice (i když dnes je to s koronou trochu problém) a podívat se, že to, co ty považuješ za nemyslitelné, už jinde mnohdy funguje.

A za další, podívej se na časový horizont. Plná elektromobilita je projekt na cca 50 let (jen obměna vozového parku u nás zabere 30 let, takže to bychom ode dneška museli prodávat jen a pouze EV v takovém množství jako ICE, abychom to stihli v roce 2050, a ne, to se opravdu nestane). Ten rok 2070 je ještě docela optimistický. Do té doby budou ta sídliště překopána dvakrát.
ryccardo
Jasně pokud se bavíme o časovým horizontu 50 let, tak je to v klidu. To se fakt ty sídliště překopou ještě 2x, ale ten kdo si koupí EV dnes bude ty problémy s nabíjením řešit bohužel teď.
Mino21
Jenže pokud vím, že bych měl tyto problémy, tak si především nekoupím EV, ne? Tedy je logicky nemusím řešit. Pokud mám infrastrukturu, pak řeším, zda si koupit EV, ale proč bych si koupil nejprve EV a pak řešil, zda mám infrastrukturu? Takhle je to masochismus. Řešíš problém, který neexistuje, resp. nemusí existovat.
ryccardo
Jasně je nelogický si takový auto koupit. Pak by ale EU neměla hovořit o nutnosti přejít od spalováků k EV kvůli záchraně planety. EV bude prostě jen další alternativa k již stávajícím pohonům. Bude zaujímat v budoucnu třeba 20% trhu a tím to končí. Představy populistů v Bruselu, že EV nahradí kompletně spalovací motory je hovadina.
traveldrive
Nie je to hovadina. Je docela divné, že pri vodíku poukazuješ na postupný vývoj, postupné zavádzanie tohto typu pohonu, ale u elektriny počítaš so statickým stavom, ktorý platí teraz a žiadny vývoj a postupné zavádzanie do praxe vôbec neberieš do úvahy.
Mino21
Ano, plná elektromobilita v dnešním stavu je nesmysl. Ta technologie a infrastruktura na to nemá. Vtip je ale v tom, že taková situace nemůže nastat. Prostě nemůže, to nejde. I kdyby se EU na hlavu postavila, nejde to. Nemá to jak dosáhnout. A to právě kvůli té obnově vozového parku. Žádný stát by kvůli postupné obnově vozového parku i při okamžitém zákazu prodeje ICE nedosáhl plné elektromobility dříve než za nějakých 20 let jednoduše z toho důvodu, že tak rychle ta auta nelze prodat. Ani se spalovacími to moc dobře nejde. I kdybychom v roce 2021 prodali 300 tisíc EV (tedy 100 % nových aut) a žádné spalovací auto (0 😖, což tedy nenastane ani náhodou, i tak by EV tvořila po prvním roce 5 % vozového parku.

Vždyť i v tom Norsku, kde EV neuvěřitelně zvýhodňují už 10 let a teď tam EV tvoří většinu prodejů (62😖, mají ve vozovém parku jen 9,3%. Ano, 9,3 %. Po 10 letech brutálního protěžování EV v Norsku není elektrické ani každé desáté auto! S PHEV to je 13,4 %.

Takže nějaké nahrazení je opravdu záležitost na mnoho a mnoho dekád. Jenže, za mnoho a mnoho dekád budou i EV technologicky přeci jen někde jinde.
ryccardo
Souhlas. Proto bych vůbec ale nehovořil o přechodu z ICE na EV. Nic takového nenastane. EV jen doplní ICE a budou tvořit zajímavou alternativu pro určitou skupinu lidí a budeme "rádi" pokud za 1-2 dekády budou tvořit 20% vozového parku.
Mino21
Ten přechod z ICE na EV asi nastane. Jen to tu nebude zítra, je to prostě záležitost na 50 let. Proto nemá smysl strašit tím, jak budou lidi tahat prodlužky z oken paneláku z 15. patra, když takový člověk bude mít EV poprvé nejspíše tak v roce 2040, mnozí až po roce 2060, kdy už bude jeho sídliště minimálně jednou překopané, ne-li dvakrát. 20 % vozového parku za 1 dekádu je u nás nereálné. To se nedá stihnout (to znamená 1,2 milionu vozů, tedy v průměru 120 tisíc ročně - EV by za dalších 10 let musela tvořit v průměru asi 40 % nově prodaných aut).

Extrapolací dnešních výsledků bychom v roce 2030 mohli být na cca 125 tisících EV (tj. 2 % vozového parku). Tedy za 10 let bude elektrické každé 50. auto. Pro zajímavost, to znamená cca 0,4 TWh energie ročně (my jí vyrobíme okolo 80 TWh). Na to je ale stále strašně málo dat (let), aby se to dalo lépe odhadnout, protože dle této extrapolace bychom kupovali EV ve 100 % případů už okolo roku 2038 a plnou elektromobilitu bychom měli v roce 2057. 20% zastoupení EV ve vozovém parku mi zatím vychází na rok 2038-2039. Taková čísla mi ale přijdou až moc "optimistická". Lépe to půjde odhadnout za 2-3 roky.
ryccardo
Jo natankuješ v řádu hodin. To je dobrý tak na městský autíčko s akčním rádiusem do 100 km a dobít si to přes noc. Tohle má perspektivu nahradit spalováky na všech úrovních ne jen autech do města.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
2 Kč/km na úrovni nafty? S benzinem při současných cenách natankuju za tisícovku na nějakých 700 km, s naftou bych byl tak na 800-850 km.
Flajzi
Hlavně zapomněl na jednu důležitou věc. A tou je spotřební daň, která je teď nulová. Když na EV uplatníš spotřební daň, tak to ještě jde, ale když to dáš na H2, tak je vodíkové auto pěkně drahá sranda.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
To už by na takové lidi byla příliš vysoká matematika.
ryccardo
To jsou ale hypotézy. Nikdo o uvalování spotřební daně na H2 zatím ani nemluví. Takže až taková daň bude tak možná taky kilo vodíku nebude stát 220 korun, ale 150 a celková bilance bude zase jiná.
Flajzi
OK. Dejme tomu, že přijmeme tvoji hypotézu a nebudeme řešit danění. Pak ale přichází ke slovu jednoduchá fyzika a ekonomika.
Pokud mě dodání 1 kg H2 (100 km) stojí min. 65 kWh energie a na tutéž energii ujede EV min. 300 km, proč by si měl volit pohon, jehož palivo je 3x dražší a jinak to jindy nebude, protože fyzikální zákony platí pořád stejně? Proč jezdit vodíkovým autem, které jezdí za stejné peníze jako benzín, když mohu jezdit elektrikou 3x levněji?
ryccardo
Chápu tvůj kalkul, ale tak se zeptej automobilek, proč taková auta vůbec uvádějí na trh? Osobně mě jako zákazníka nezajímá kolik energie je potřeba na výrobu 1 kg H2. Zajímá mě cena za kterou takové kilo koupím. Vodíkovým autem bych jezdil raději než EV, protože odpadá potřeba tahat s sebou stovky kg baterek. Dojezd je slušný a rychlost na tankování stejná jako u benzínu. Hele je to teprve v plenkách. Jestli se pohon na vodíkový články uchytí to se uvidí. Zájemců o koupi je zatím jako šafránu tj. nemá cenu se kvůli tomu rozčilovat ani to řešit. Samozřejmě souhlasím, že efektivnější je nabít EV než vyrábět vodík a ten tankovat.
Flajzi
Chápu, že tě nezajímá kolik energie se spotřebuje na výrobu paliva (jakéhokoliv). Tak si místo kWh dosaď Kč. Tím výpočtem chci ukázat, že vodík bude vždy výrazně dražší než samotná elektřina.
A proč to uvádí na trh? Protože to zkouší. Bavorák také před lety prodával auto na vodík (ale tam se spaloval) a také se to neuchytilo. Mnoho automobilek hodilo na trh nějakou technologii a teprve se pak ukázalo, že je to mrtvě narozené dítě.
Vodík se určitě uchytí. Pokud někomu nebude vadit, že bude jezdit 3x dráž na 1 km, protože chce jezdit na jednu nádrž 800 km, tak ten si to koupí. Určitě se to uchytí tam, kde je potřeba velké množství energie na dlouhé dojezdy, třeba kamionová doprava.
Ale jsem velmi skeptický, že by lidé vyměnili dvojnásobný dojezd za několikanásobnou cenu, obzvlášť, když půlka národa bydlí v domech, kde si mohou zajistit nabíjení přes noc a každé ráno vyjíždět s "plnou nádrží", byť s polovičním dojezdem. Případně v práci. U nás ve firmě už nově budovaná místa mají přípravu na wallboxy, takže nebude v budoucnu problém nabíjet auta, když budou půlku dne parkovat.
Osobně Mirai beru jako technologické demo.
ryccardo
Jo souhlasím. Technologické demo je celkem trefný výraz. Uvidíme jestli se to chytne. Je to novinka. BMW před lety jak správně píšeš ten vodík spaloval a navíc to byl jen prototyp, kterého se vyrobilo pár desítek kusů. Osobně si myslím, že by nemuselo vadit kupcům, že budou jezdit 3x dráž než na elektřinu. Podívej se na LPG. Taky můžeš jezdit za půlku ve srovnání s benzínem a i přes takovou obrovskou úsporu se LPG používá naprosto okrajově. Ono totiž to 3x dráž znamená ve skutečnosti cenově srovnatelně jako jezdí teď na benzín.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
To je zajímavé... najednou o daně nejde, ale když se mluví o levném dobíjení, tak první, co se dočteme je "počkejte, až vám na to stát napálí spotřební daň"... 😁
ryccardo
To se nestane. Ani to pořádně nejde. Jak by stát rozděloval proud použitý na chod domácnosti a na dobíjení EV?
Flajzi
Vidím to tak, že spotřební daň se napálí tam, kde se bude elektřina prodávat (tzn. veřejné nabíječky) + paušální roční daň (jako už platí v některých státech USA)
traveldrive
Vodík nemá šancu.
DonVito
Rychle natankovani je snad jedina vyhoda vodiku.

Pak uz zbyvaji jen nevyhody😒br /> Nizka celkova ucinnost
Vysoka cena paliva
Narocne technologie s nizkou zivotnosti
Zadny cerpacky
ryccardo
Tak k těm tvým nevýhodám:

Nizka celkova ucinnost - nepodstatné
Vysoka cena paliva - není pravda. cca 2 CZK/km není vysoká cena.
Narocne technologie s nizkou zivotnosti - o tom se rozepiš. Jak můžeš vědět jakou to má životnost, když se s vodíkem v sériových autech teprve začíná.
Zadny cerpacky - irelevantní. S ohledem na to, že se teprve pořádně začíná sériová produkce, tak se infrastruktura bude jistě rozšiřovat.
DonVito
Nizka ucinnost neni nepodstatna a souvisi s cenou. Vysoke ztraty jsou generovany vsude. Pri vyrobe vodiku, pri stlacovani na extremne vysoky tlak, pri transportu (do jedny cisterny se vejde palivo pro par aut..) az po vysoke ztraty v palivovem clanku.
Kdyz je ta cena paliva 3x vyssi, nez nabijeni elektromobilu, tak tomu rikam vysoka cena.
Za zivotni cyklus jsou to statisice Kc.

Palivovy clanek ma dejme tomu polovicni! zivotnost vuci baterii a jeste vyzaduje udrzbu.
ryccardo
Souvisí s cenou čeho? Pořizovací cenou auta nebo provozníma nákladama? Cena za kg vodíku je známá něco přes 200 korun za kg. Včetně těch tvých vyjmenovaných nákladů. Že nákladům kolem 2 CZK/km říkáš vysoká cena je čistě tvůj problém. Z mýho pohledu je nižší než za kolik jezdím s benzínovým autem. Ano životnost není ještě úplně ideální, ale vodíkový auta jsou pořád ve stádiu vývoje. Předpokládám, že se časem povede zlepšit. Aby bylo jasno já to beru jako novinku, kterou si možná koupím tak za 15 let. Ne že jsem se pro to nadchnul a chci to mít v garáži. Vidím to ale jako dobrou cestu.
Flajzi
A budoucí spotřební daň máš kde? Srovnáváš benzín se započítanou spotřební daní s vodíkem, kde spotřební daň máš teď nula. Když uplatníš stávající spotřební daň na EV (min. +1 Kč/km), tak to stále je ještě použitelné, když uplatníš tutéž spotřební daň na vodík, tak je to pěkně drahé.
A až zjistíš, kolik stojí nové palivové články, které budeš měnit po 80-100 tisících km, tak se z toho po*ereš. 😒]
Vždy bude výrazně levnější energii potřebnou k výrobě vodíku, skladování, transportu, tankování rovnou ládovat do baterky.
Třeba to pochopíš z tohoto srovnání😒br /> http😐/***/2MTfFB5
traveldrive
Zaujímavé - nabíjačiek nebude dosť, kto by to platil?
U vodíku sa infraštruktúra bude iste rozširovať - lebo nádrže na vodík sú jednoduchá a nenákladná alternatíva...
Ty máš rád rozprávky, že?
ryccardo
Ano nádrže na vodík jsou sice složitá technologie, ale ne neřešitelná.

https😐/www.linde-mh.cz/…/Fuel-Cells.html
Flajzi
Nikdo se nedohaduje, že to technicky není možné. Ale zda to bude konkurenceschopné oproti jiným technologiím.
Není technický problém za 150 mega vybudovat tankovací stanici na vodík, kde se rychle za den natankuje 5 aut a ostatní musí čekat (tak to dneska je). Ale je to jaksi k ničemu...
traveldrive
Kto nechce, tomu nevysvetlíš. Ani keď budeš mať tonu argumentov a podkladov.
Avatar - lyon667
lyon667
Říká fanatický obhájce slepé uličky vývoje. 😁
Avatar - wakantanka
wakantanka
No neviem, flotilu vodíkových 7er malo BMW v skúšobnej prevádzke zhruba pred 20 rokmi, dokonca aj s plne automatizované čerpačkou na letisku v Mníchove. Očividne v tom nevideli zmysel, keďže ďalej nepokračovali pokiaľ viem.
DonVito
To byly ICE v tom 7er.
Klasicky pistovy motor, jen na vodik.

Tahle Toyota je jinde.
Je to elektromobil, ktery ma misto (vetsiny) baterek palivove clanky.
Avatar - wakantanka
wakantanka
Palivo je rovnaké, ako s ním ktoré auto naloží je v tomto smere nepodstatné.
Flajzi
Podstatné je to ekonomicky. Ty bavoráky, co spalovaly vodík, si braly 4 kg h2 /100km. 1 kg H2 stojí 10€, tak si spočti, kolik tě stojí 1 km. A motor nevydržel víc jak několik desítek tisíc km. To vyloženě chceš. 😄
Avatar - wakantanka
wakantanka
to ja v žiadnom prípade nepopieram
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Elektromobily byly jako slepá ulička zahozeny už před 100 lety a stejně se dnes tlačí regulacemi. Tak proč to nezkusit s vodíkem? Je to mnohem praktičtější pohon.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ne, není. Stokrát to tu bylo řečeno, ale jen kvůli snadnosti tankování si pořád melete svou.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ok, všichni víme, že aktuálně je neekonomický a asi i neekologický. Ale proč by se nemělo investovat do jeho vývoje? EV pořád trpí těmi samými nevýhodami jako dřív, tahat s sebou stovky kg baterií je problematické.
ryccardo
a elektromobilita je snad ekologická? Osobně mě neekologičnost vodíku vůbec nezajímá. To že se vyrábí z plynu a na výrobu se používá elektřina vyrobená z uhlí mě fakt jako uživatele nezajímá.
traveldrive
Je, prečo by nebola? Ale ak nie je, prečo je podľa teba ekologický vodík, keď na jeho výrobu minieš viac tej neekologickej elektriny ako z neho dostaneš späť?
ryccardo
Protože výroba baterek je silně neekologická záležitost a když to krmíš elektřinou vyrobenou spalováním fosilních paliv, tak to taky moc ekologický není. Neříkám, že je vodík ekologický. Umíš číst? Je to z mýho pohledu jen zajímavý způsob pohonu.
Avatar - wakantanka
wakantanka
No ale ono aj to auto na vodík je v podstate elektromobil, akurát si tú elektrinu vyrába sám z vodíku.
Flajzi
Ale co tě určitě zajímá je cena. Je efektivnější (a tímpádem levnější) si z plynu a z toho uhlí vyrobit elektřinu a tu rovnou naládovat do baterky. Cena rozhodne. A ta nehraje pro vodík.
A nejen cena paliva, ale i třeba servis. Výměna palivových článků po 80 tisících km je taky raketa,
ryccardo
Jasně já taky neříkám, že je to supr kup teď. Jen, že je to zajímavá technologie do budoucna. Je to samozřejmě pořád ve stádiu vývoje a ty auto co jsou na trhu jsou takový sériový prototypy. Nikdo ale netvrdí, že za 10 let to nemůže být jinak. Pokud nebude výměna palivových článků cenově akceptovatelná, tak je to úplně pasé. O tom se nechci hádat.
Flajzi
Já proti H2 nijak nejsem. Jeho výhodou je rychlé tankování s velkým množstvím energie v malém těle.
Ale cenově to nemůže konkurovat v OA. Budoucnost vodíku vidím tam, kde se to zaplatí. Tj. třeba kamiony, vlaky, busy, atd. U OA si vystačíme s elektřinou, kde si vystačíme s dojezdem >400 km. Protože průměrný nájezd je do 50 km denně a kvůli pár cestám do Chorvatska nebudeme jezdit celý rok draze s vodíkem.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Za pár let vývoje klesla hmotnost baterií na polovinu a kapacita vzrostla na pětinásobek. Za třicet let vývoje vodíkových aut se v uchovávání vodíku a jeho využití nezměnilo vůbec nic, protože fyzikální a chemické vlastnosti to zkrátka neumožňují.
traveldrive
Prečo investovať do vývoja vodíku a do elektriny nie? Ak si si nevšimol, baterky spravili veľký skok dopredu. Energetická hustota ide hore, váha dole. Ako si došiel k záveru, že na baterkách už vývoj nie je možný? Na rozdiel od vodíka EV ekologický je a pri vhodnom použití aj ekonomický.
DonVito
Odkazovat se při dnešní rychlosti vývoje 100 let nazpět myslíš vážně? 😲

I 20 let by to byl obrovský fail - resp. bezvýznamná informace.

Důležité je, jak konkurují EV ICE dnes!
A jak za 4 roky... :yes:
https😐/www.auto.cz/…lnich-aut-136565
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
20 let snad psal wakantanka a já reagoval, že elektromobily se pokouší prorazit nesrovnatelně déle. Ano, důležité je, jak konkurují dnes: nekonkurují.
DonVito
https😐/insideevs.com/…d-us-since-2010/

Vážně dnes nekonkurují? 😁 😁 😁
https😐/cleantechnica.com/…4-of-2019-sales/

Tesla Model 3 Dominates US Premium-Class Small & Midsize Car Market

Už se prober!
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Pro mě dnes elektromobil není validní alternativa.
DonVito
To je možný, že pro tebe ne.

Pro většinu zákazníků v USA ale evidentně ano.
A to je o dost podstatnější informace k tomu, zda konkuruje nebo ne.
😄

Wake-up.
Anonym
Ty jseš vůl. Prej většina...
Co příspěvek, to žvást.
Hovado tupý.
DonVito
Chudaku fousku, nauc se cist.

https😐/cleantechnica.com/…4-of-2019-sales/

A prestan trollit!
Bez si timhle stylem diskutovat na detsky hriste.
Kdyz nemas co napsat, tak nic nepis.
Ty smudlo.

A jestli chces diskutovat, tak muzes okomentovat prodeje v USA v dane kategorii z odkazu.
Ale to bych po tobe chtel moc, vid...
traveldrive
Nepredstavuj sa nám, fostek, však ťa poznáme. Ten podpis (Hovado tupý) ti sedí fakt dokonale.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
"Pro většinu zákazníků v USA ale evidentně ano." Jak můžeš napsat takovou blbost? Podívej se, co jezdí v US.
DonVito
Bavime se o dane kategorii.

Tezko muzes porovnavat kategorii large pick-up trucks, kdyz se zadny elektricky pick-up neprodava.

Jabka s jabkama. 😉

Jak muzes ty napsat takovou blbost. 😄

Takze specielne pro tebe: EV jsou uz ted konkurenceschopny, kdyz se nejaky model (predevsim Tesla) nabizi.
Tezko muzes posuzovat konkurenceschopnost neexistujiciho produktu. 😁

https😐/www.autoweek.com/…ed-as-covid-hit/
webpaja
"Pro většinu zákazníků v USA ale evidentně ano."

Neobhajitený, viď? 😄
traveldrive
Máš na fanatizmus zaujímavý pohľad.
V čom je vodík lepší podľa teba?
Cena auta? Nie, konkuruje cene EV, alebo je vyššia.
Cena paliva? Nie, je drahé.
Tankovanie? Na troch miestach v republike? Nabíjačiek je mnohonásobne viac a zásuvku nájdeš v každom dome.
Účinnosť? Ani omylom. Odpadového tepla produkuje také auto až až, všimni si, Mirai má výrazne výkonnejší chladiaci systém ako bežné benzínové auto.
Čo tam máš ďalej?
Flajzi
Co se týče účinnosti, tady je hezké srovnání. Hodně lidem to otevře oči😒br /> http😐/***/2MTfFB5
ryccardo
Taky si myslím, že to má větší šanci na úspěch než baterkáče, ale je to teprve na začátku. Může se stát, že se to nakonec ani moc neprosadí. Případně za 10-20 let. Třeba si na důchod koupím vodíkový auto 😁
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Možná v době, kdy se rozlouskne jaderná fúze, abychom měli dost energie na skutečně hromadnou výrobu vodíku. Ale proč potom vyrábět vodík, když tu elektřinu můžeme rovnou nabíjet do aut?
Anonym
Aby ti to netrvalo půl dne a nemusels vozit baterky.
Stačí blbe?
DonVito
Az budes starsi, tak zjistis, ze nez se vycuras, mas elektromobil nabitej.

A za chvili budes potrebovat curat zas. 😁

Ty ťunťo
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
To máš teda opravdu dlouhé čurání.
DonVito
No vidis, a mne zase prijde, ze zdejsi polykaci tisicovek km denne maji dlouhy necurani. 😁
ryccardo
čurání v řádu hodin to je fakt síla 😁 😁
DonVito
Zjisti si neco o rychlonabijeni, jak to chodi na SC, pak neco pis o hodinach.
😁 😁 😁

... range of up to 100 km (WLTP) in 5 minutes under optimum conditions...
ryccardo
Země je protkaná rychlonabíječkama na kterých si auto za 2 minuty dobiješ na ujetí dalších pár set km. To víš, že jo 😉
DonVito
Skoda ze neumis anglicky.
Jinak bys nepsal hlouposti typu 2min a par set km...

Fascinuje me, ze zdejsi diskuteri resi kazdou minutu na superchargeru.
Jejich cas je nesmirne vzacny... 😲
A pritom stravi hodiny denne na acz trollenim proti elektromobilite.
😁 😁 😁 😁 😁
ryccardo
Já delší chcaní nemám. Ano když někam jedu, tak nechci na každý pumpě trávit hodinu za předpokladu, že tam přede mnou už nebude stát podobný zoufalec s baterkáčem a rychlonabíjet.

Elektromobilita je fajn pro malý auta do města na ježdění do 100 km za den. Tam je to ideální volba a samozřejmě pokud máš kde doma nabíjet.
DonVito
Tvy mysleni je pomerne jednostranny.
😁 😁 😁
Zkus si nevymyslet problemy, ktere nejsou. 😉

Takto se diskutovat neda.
Zkus se bavit o normalni situaci...
S mnozstvim elektromobilu samozrejme poroste mnozstvi nabijecek.

Predstavy typu skokova zmena vozoveho parku na 100% EV apod. jsou pro primitivy.
O tom snad mluvit nechces.
Tak vynech ty fronty u nabijecek. 😉
ryccardo
Problémy který nejsou? Tobě se nikdy nestalo, že si přijel k pumpě a před tebou už někdo stál? To je totiž naprosto běžný jev. Jenže u pumpy ten někdo tankuje pár minut, když bude brát proud je tam zapikanej klidně na hodinu.

http😐/www.hybrid.cz/…arger-o-svatcich
DonVito
Jeste ze nemame dikuvzdani. 😄

Ale ted vazne. Tohle je extrem. Ja jsem psal o normalni situaci...

Protoze jinak muzes vytahnout jeste treba vypadek proudu. 😉
Atd.

PS Hodinu u rychlonabijecky?
https😐/www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-tesla-supercharger-can-give-1000-miles-charge-hour
ryccardo
To není extrém. K tomu logicky bude docházet. Počkej rok dva až přibude EV v rámci ČR. Teď to má pár extravagantních movitých podivínů, ale až pár tisíc nebo desítek tisíc aut přibude, tak to bude běžný i u nás.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Flusteku, nelži. Ani takový odpad jako ty to nemá zapotřebí.
Avatar - lyon667
lyon667
Protože ji neumíme použitelným způsobem nabíjet rovnou do aut. Co je na tom k nepochopení?
DonVito
Ja myslel ze jo 😲
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Proč lžeš?
Avatar - lyon667
lyon667
Aktuální způsob nabíjení ti přijde použitelný?? Vy jste opravdu vygumovaní fanatici. 😁
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ano, přijde mi použitelný, protože mám široké rozpětí možností. Od nabíjení doma v celé škále výkonů, přes nabíjecí stanice v obchodních centrech a pracovištích, až po samostatné vysokovýkonné nabíječky. Ve skutečnosti jsou současné způsoby nabíjení velmi dobře použitelné, a neustále se rozšiřují.
Za to, že to nechceš vidět a vnímat, já opravdu nemůžu. Klidně si mě tituluj jak chceš, ale fanatik jsi ve skutečnosti ty.
webpaja
Bydlíš v bytovém domě nebo RD? Těch pár dobíjecích míst v OC je přesvědčivé? Byl jsi někdy na nějakém firemním parkovišti?

Nikdo nezpochybňuje, že se možnosti rozšiřují, ale jsou stále naprosto nedostatečné pro širší rozvoj elektromobility.
DonVito
Ano do infrastruktury jsou stale potreba investice.

Ale az bude nabijecka na kazdym rohu, nebudes muset resit dojezd...
Kdyz nepojedes nikam dal.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
A před deseti lety nebyly žádné. A dnes jsme v možnostech, o kterých se prvním majitelům elektrických Tesel ani nesnilo, rozvoj jde dál. Jo, že zaostalá ČR nestíhá vývoj? To není chyba elektromobilů.
ryccardo
Hlavně si ji díky zeleným eko aktivistům, co se pravidelně přivazují k bráně Temelína, vyrábíme většinou z uhlí. Nemluvě o Polsku kde je ten podíl uhelný energie 80%. A nemluvě o dementním Německu kde podíl čistý jaderný energie klesnul na nulu a kupují si elektřinu od nás nebo z Polska a teď staví paroplynovky, aby měli nějaký stabilní zdroj energie. 😁
DonVito
Vetsinou?

Uhli nedosahuje 50% tudiz vetsinou, je energie vyrabena z jinych zdroju.
A hlavne se to bude vyrazne menit.

Jenze to ty nevis, jelikoz se toto klimaticke opatreni netyka aut.
ryccardo
Omlouvám se, je to jen polovina co se vyrobí z uhlí. Výrazně měnit se to bude. Ovšem to se bavíš o horizontu tak 10-15 let. Temelín ani Dukovany se ještě nezačaly rozšiřovat. Jen se o tom kecá.
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Othello
Kyblík připomíná otázku jak budou vypadat silnice v zimě, pokud vodíkových aut bude víc. Budeme jezdit na hrotech ?
Somewhere je už preč
Neboj sa, namiesto AdBlue budeš mať v aute nádrž na soľný roztok a než odpadná voda kvapne na cestu, tak sa s tým zmieša a nezamrzne... 😁 A určite niekto príde aj na spôsob, ako jazdiť bezpečne aj v celodennej hmle. 😉
Avatar - wakantanka
wakantanka
Na to ako jazdiť v hmle netreba prísť. My to už vieme. Pomaly 😊
traveldrive
No, na plnej diaľnici v zime, všetky autá na vodík, zo všetkých výfukov ide para a odkvapkáva voda, z chladičov sála teplo...tú hmlu si ani nechcem predstaviť. Aká by podľa teba bola bezpečná rýchlosť? 😄
Avatar - wakantanka
wakantanka
To ti ja neviem takto z hlavy povedať 😊
ale zažil som nie raz takú situáciu a v okolí nebolo na vodík auto ani jedno. Pomohlo jediné, piano pianissimo a obrysky + hmlovky 😊
traveldrive
Však o to ide. Raz za rok to zvládneš - ale hromada ľudí nie, viď všetky tie reťazové búračky v hmle. Teraz si vezmi, že počas zimného obdobia by hmla na frekventovanejších cestách bola permanentný stav... 😉
Avatar - wakantanka
wakantanka
Hromada ľudí nezvláda ani šoférovanie za úplne štandardných podmienok. O daždi či daždi a tme ani nehovorím. Preto povinné asistenty a tak. 😁 Nejaké vodíkové autá na tom nič nezmenia ani k horšiemu ani k lepšiemu.
traveldrive
No, pri hromadnom použití teda neviem... 😄
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Takže 3x větší spotřeba než EV. Minusáři, to si to neumíte najít, že mám pravdu.
Mikky
A to v případě,že se získává z ropy,což je hodně eko....
V dalších je to i dvojnásobek.A to nemluvím o složitosti distribuce a uskladnění.
Je to holt běh na dlouhou trat.
Tak se nechám překvapit co vyhraje..
Avatar - radek.m
radek.m
Pořád mi přijde, že vodík dává smysl jen v případě, pokud nepůjde vyrobit dobrou baterii (cena, kapacita, výdrž). Takto to Toyota vždy prezentovala.

S ohledem na pokrok ve vývoji baterií a EV obecně mi vodík už dnes přijde jako slepá cesta.
DonVito
Presne
Anonym
rozumnější a nadějnější, než BEV.
DonVito
Je videt, ze o tom neco vis.
Ze se rychleji tankuje. :yes:
Znalec z oboru jako obvykle.

Kdyz nic nevis, nic nepis. 😉
Mino21
Docela by mě zajímalo v čem. Nejsem nějaký zastánce té přílišné propagace elektromobilů, která neodpovídá dostupným technologiím, ale přesto mě udivuje např. jedna věc. Odpůrci elektromobilů často argumentují tím, že by bylo potřeba postavit XYZ nových Temelínů, aby bylo dost energie k jejich nabití. No, pro osobní auta by to bylo asi necelého 1,5 Temelínu. A jako lepší, rozumnější a nadějnější řešení navrhují vodík. Takže trochu matematiky.

Standardní elektromobil potřebuje tak 17 kWh/100km. Se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení a samovybíjení bychom měli přičíst tak třetinu navíc: 22,6 kWh/100, zaokrouhleme to na 23 kWh/100.

Vodík. Předchozí Toyota Mirai má v papírech 0,76 kg vodíku na 100 km, dle SM s tím (zatím jen dva) lidé jezdí v průměru okolo 1,1 kg/100km. Na výrobu 1 kg vodíku je potřeba asi 50 až 55 kWh elektřiny, takže na 1,1 kg je to 55 až 60,5 kWh. Počítejme s 58 kWh/100 km. Teď ho ještě musíme stlačit. Nejlepší metody se dnes dostávají ke zhruba 3 kWh/kg, takže jsme na cca 61 kWh, i když se obvykle počítá s 10-20 % (to by bylo okolo 64-70 kWh/100 km). Zkapalněný vodík přidává zhruba třetinu (cca 75 kWh/100 km).

Takže mě na celé věci zaráží jedna věc. Postavit 1,5 Temelína pro EV je neskutečný problém, ale postavit asi 4-5 Temelínů pro vodíková auta je rozumnější a nadějnější. Na těch 0,6 kWh, které vodíkové auto potřebuje na ujetí 1 km, by baterkové EV ujelo přes 2,5 km.

Faktem nicméně je, že se pomalu učíme vyrábět zelený vodík, kde by ta bilance mohla být lepší. Vodíkové auto se také rychleji tankuje (ale má např. podobný problém s únikem vodíku jako baterka se samovybíjením) a větší smysl vidím především v těžší dopravě, kde není potřeba tahat několik tun baterek. Ale že by vodíková technologie byla nějak zásadně lepší?
traveldrive
Nestranný pohľad a výborne podané. :yes:
DonVito
:yes😒br /> Souhlas, vidim to stejne.
Az bude pokrok v zelenem vodiku, tak snad.
A bude se treba vyrabet z prebytku energie...


Skoda, ze je tvuj prispevek pro zdejsi diskutery moc dlouhy a slozity. 😄
Mikky
Je to hezky shrnuté a přehledné.Ještě tam chybí životnost palivových článků- cca 150000km a jejich astronomická cena, tak účinnost celého procesu. Plus náročnost vodíku na uskladnění- jak na energii a úniky,které dále celý proces degradují.
Zatím kromě problému těžkých baterií a jejich pomalého nabíjení vychází EV jako nejlepší varianta.
Mino21
Celá účinnost procesu je tam ale přeci zahrnuta. Ta totiž ovlivňuje tu spotřebu, kterou vodíková auta dosahují. Pokud se změní účinnost palivových článků, změní se spotřeba. Energie na uskladnění vodíků je tam zmíněna také.

EV má zásadní problém ani ne tak v pomalém nabíjení, ale především ve velmi neekologických materiálech, ze kterých jsou prozatím vyráběny baterky. Pokud bude široce dostupné pomalé nabíjení, nebude potřeba tak často to rychlé (proč taky, když bude mít člověk často téměř plnou baterku), proto EV nemají smysl u těch, kteří křižují republiku, ale mohou mít větší smysl u těch, kteří jezdí kratší trasy. Pro dálniční použití budou vhodnější až za... hodně hodně dlouho.

Každopádně vodík je na tom při dnešním stavu výroby opravdu hodně špatně. Pokud si vezmeme těch 61 kWh/100 km a emise při výrobě elektřiny u nás (cca 550 g CO2/kWh - ono se dá najít cokoli od cca 400 do 650), tak vodíkové auto má u nás stopu 331 g CO2/km, což odpovídá u Miraie spotřebě asi 14,5 litru benzínu na 100 km! V papírech je ale nula (stejně jako je nula u EV, nicméně ani u benzínu není zahrnuta jeho výroba). U EV s těmi 23 kWh/100 km jsme na 126 g CO2/km, asi na 5,4 litru. Což je na takové auto velmi pěkné. Srovnatelně velký (4,8m) ICE s cca 110-120 kW má v benzínu cca 7,2-8,0 litru (167-186g CO2), v naftě 6,2-6,5 litru (164-172g CO2).

Jenže tady nemáme zahrnutou energii na výrobu benzínu a nafty (cca 1,5 kWh energie na litr). Takže nějakých zaokrouhlených 11 kWh u 7,5l benzínu a 9,5 kWh u 6,2l nafty. Pokud by tato energie měla stejný dopad jako elektřina (to ale nevíme), tak u benzínu musíme přidat ještě dalších 60g/km (na cca 230-250g/km) a 52g/km u nafty (215-225g/km)

I s našimi uhelnými elektrárnami je baterkové EV asi o 25-30 % lepší než benzínové i naftové auto (za předpokladu emisí při výrobě elektřiny ve výši 550g CO2/kWh). Vodíkové auto je na tom 2krát hůře než benzín i nafta. Alespoň prozatím. Pokud bychom započítali výrobu benzínu/nafty (což bychom měli), tak by na tom BEV bylo líp o 40 až 50 %, vodík pak o 35-50 % hůře. Naopak u EV bychom měli připočítat emise pro výrobu baterky, které budou nesrovnatelné s výrobou nádrže pro ICE nebo HEV. Tam je ale problém v tom, že se jejich vliv snižuje s každým ujetým km.

Čísla pochopitelně nelze brát přesně, ale dokáží ukázat alespoň nějaký přibližný náhled.
Mikky
Ono vodíkové na tom bude celkově hůř.Před časem jsem si dal trochu práce a dohledal údaje o celkové náročnosti výroby,distribuce a skladování vodíku a hodnoty vycházeli od cca 80 do 120 kwh dle procesu získávání. Nejnižší je z ropy,nejvyšší elektrolýzou.
Jinak jsem měl i na mysli úniky,které jsou u vodíku dosti velké a těžko lze jim zabránit.Někde psali že při delším odstavení auta je po cca měsíci nádrž prázdná ať jezdíte či ne,ale beru to z rezervou i když u vodíku je to možné.
A pokud zmiňujete vzácné materiály baterií,tak vodíkové auta se bez nich také neobejdou- viz palivové články.A ani bez těch neekologických baterií vodíkové auto se neobejde i když samozřejmě v menším provedení,dle potřeby rezervy výkonu,který baterie musí vykrývat .
Vodíkové auto je v principu klasický elektromobil,akorát má primárně energii sice složitě a i dost zatím neefektivně uloženou ve vodíku.Ale třeba časem se to podaří vyřešit a pak to bude v pohodě.. 😄

Jinak budoucnost vodíku vidím spíše v nákladní a autobusové dopravě,tam to dává i za současných podmínek dává celkem smysl.
ryccardo
Chlapci díky za zajímavý rozbor. :yes: 😉
Mino21
Jj, také mi vodík dává smysl např. pro nákladní a dálkovou autobusovou dopravu, kde je dost problém tahat tunové baterky, ale ani tak to není bez potíží (jak jsme si řekli, vodík se nevyrábí ekologicky a u velkých a těžkých aut s velkou spotřebou se to projeví ještě o to více). Jinak, co jsem četl, úniky vodíku bývají okolo 1-2% denně. Jenže čím méně ho tam je, tím pomaleji uniká, takže nelze říci, že když je to 2 % za den, tak za 50 dní to bude prázdné. Sám jsem zvědav, kam se v dalších desetiletích dostaneme s elektromobily i vodíkovými auty.
Avatar - Tomogo
Tomogo
... že vyrábí vodíková auta včetně náklaďáků. Vždyť na to to přeci nikde nikdo nejezdí? V Japonsku přeci žádné vodíkové pumpy nejsou, ne? No, jenže ony jsou, je jich tam 114 (číslo z dubna). Takže to asi takový problém není, jen u nás tomu každý rozumí víc, než Japonci.
DonVito
https😐/autobible.euro.cz/…ici-stanice-cng/
"Počet čerpacích stanic se poprvé přehoupl přes 4 000"....

Vyhoda elektromobilu je, ze kazdy kdo bydli v RD ma "cerpaci stanici" doma.
A ze neni problem pro spoustu zamestnavatelu zridit pro EV pomale nabijecky v zamestnani.

PS O tom v cem je (nejblizsi) budoucnost automobilismu uz snad nikdo zasveceny nepochybuje.
Avatar - Tomogo
Tomogo
To že je dnes dán nějaký směr, neznamená, že neexistuje jiná cesta. Možná se dočkáme malých generátorů vodíku přimo v autech, nebo u domů.
Výhoda toho řešení je zřejmá. Jestli se někdy dostane do běžného použití už tak jasné není. Ale stále tu možnost je.
Ale existují i jiné cesty (a není jich málo), než vodík a baterie, takže já bych si počkal ještě pár let (možná desítek let), než vyslovím doměnku, že je jen jedna cesta ta správná.
Sice mám skvělý 3.0 TDI a zatím ho nehodlám měnit, ale stejně se už těším na dobu elektrickou. Jen si myslím, že ta doba ještě nepřišla. Tedy rozhodně ne do ČR.
DonVito
To je pravda, co pises.
Mozna to tak jednou bude.

Ale ted a v nasledujicich nejmene 10 letech je bateriovy vuz jasna volba.

Za 4 roky bude bateriovy vuz za stejnou cenu jako spalovaci.
A kdyz si spocitas TCO, tak na tom bude EV samozrejme mnohem lip!
Predevsim kvuli cene paliva a kvuli udrzbe.
Avatar - Tomogo
Tomogo
S tím se dá souhlasit jen pokud počítáš dnešní ceny paliv. A pokud hovoříš o horizontu deseti let, tak to asi i tak bude.

Stejně tak může být nafta 3x levnější, protože ji bude OPEC prodávat za pakatel a cena elektřiny vyletí vzhůru, protože bude větší poptávka a nebude nabídka. Ostatně to se dnes již stalo s rychlonabíječkama.

Nebo to může dopadnout úplně opačně a protože ropa nepůjde na odbyt, tak alespoň ji zdraží, aby vyrovnali ztráty z příjmu a litr nafty bude stát 100,- a elektřina bude za babku, protože každý bude mít na střeše solár, který třeba v budoucnu bude za pár peněz.

Taky se může stát, že všechno nechají na trhu a ono se to nějak vyklube, ale tomu v EU asi věří málo kdo... a spíš napaří takové daně na ropné produkty a s tím spojené výrobky (třeba silniční daně na auta), že nikdo na to nebude chtít jezdit.

Nebo až budeme mít všichni E vozy, tak zdraží zpětný výkup baterií pro recyklaci tak, že za vůz do šrotu budeme platit 100 tisíc, abychom mohli sundat značky.

Ne, opravdu nemám věšteckou kouli a nevím, kam to vše povede. Bude spíše záležet na úřednících (státech EU), co se stane a těm opravdu do hlavy nevidím. Navíc těch variant je tolik, že by to bylo na samostatný článek. Ale věř, že oni si ty peníze z lidí dokážou vytáhnout vždy!

Navíc v mém případě zatím nemám plnohodnotnou náhradu svého vozu, takže stále čekám na EV nástupce. Věřím, že to přijde a až se to časem vyplatí, tak to koupím. Ale to zatím (stále mluvím o mé) nenastalo.
DonVito
No to zni docela rozumne.

Jen ja tam tech alternativ tolik nevidim.
Obzvlast kdyz vezmes v potaz nas zavazek k Parizske dohode!

Ja jsem se dival skepticky na to, jak Tesla zacinala.
Auta na baterky mi pripadaly jako blbost.
Jenze pak jsem videl ten rapidni pokrok od Roadsteru az k M3. Model 3 uz je normalni pouzitelne auto za cenu srovnatelnou s odpovidajicim BMW...

A jinou variantu (vcetne tehle Toyoty..) ke spalovacimu motoru aktualne nevidim.
Avatar - Tomogo
Tomogo
Věř mi, je jich hodně, třeba😒br />https😐/www.osel.cz/…bu-bionafty.html

Vyrábět bionaftu z odpadů zní skvěle, ne?
DonVito
No ale kdyz vidim realitu, jak maji motory problemy jen s casti bioslozky, tak uz takovej optimista nejsem.

Dieselovy motor a ciste emise jsou protimluvy.
Vycisteni emisi je velmi nakladne, motory slozite a potencialne nespolehlive.

Kdyz uz, tak bioplyn. :yes:
Avatar - Tomogo
Tomogo
Ne s každou biosložkou je problém. Nejhorší je MEŘO (řepka), to je pro motory sajrajt, ale HVO (prakticky kterýkoli tuk) je už v pohodě a je dokonce kvalitnější než nafta.
DonVito
To je mozny. I kdyz "kvalitnejsi nez nafta" zni dost prekvapive.
O tom ja moc nevim.
Treba to bude taky budoucnost.

BEV nejsou samozrejme idealni na vsechno.
Jednou se treba budou kombinovat s touhle bionaftou a s vodikovymi EV.
:yes:
webpaja
Takže lidé z RD zůstanou lidmi a lidé z bytovek, paneláků, bytových domů budou lůzou???

Běžte už těmi kecy hoši do paďous. :no:
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Tedy, ty máš nádherně pokřivené a manipulativní myšlení, to se musí nechat.
traveldrive
Čo sa rozčuľuješ? Núti ťa snáď niekto, že môžeš jazdiť len elektrinou a ničím iným? Ten tvoj ukrivdený pohľad chudáka z paneláku je fakt protivný. Namiesto toho, aby si sa zamyslel ako by to šlo, tak len skučíš ako sa to nedá.
webpaja
Čtu tu celou řadu příspěvků jak je to nejlepší systém, proto se ptám na jeho univerzální použití. Nebo snad všichni bydlíme pouze v rodinných domech a můžeme nabíjet co nám jističe dovolí?
Neexistuje univerzální řešení a už vůbec ne v případě čisté elektromobility. Vzhledem k tomu jak probíhá obecně v bývalém východním bloku (a nejen tam) výstavba jakékoliv infrastruktury, ať z hlediska časového či technického, jde spíš o snění než o realitu.
Vůbec bych se tu při argumentaci neoháněl superbohatým Norskem...zajímají mě státy na úrovni ekonomiky ČR a SR.
DonVito
Pripravit nabijeni pro lidi v bytech skutecne neni takovy problem.

Lidi co tomu nerozumi z toho problem delaji.

To nejsou rychlonabijecky, to je AC nabijeni!
Jednoduse receno, stacila by ti 230V zasuvka, v naproste vetsine.
webpaja
A to si budou vytahovat stovky prodlužek z okna?
DonVito
Mluvim o vybudovani infrastruktury.

Ne o prodluzovackach.

My u nas nemame dotace na nakup elektromobilu.
Ale je slibovana podpora infrastruktury.

https😐/www.e15.cz/…r-brabec-1373135

"Úlohou státu by mělo být zajištění infrastruktury. Při pořizování elektromobilu člověk uvažuje o síti dobíjecích stanic."
webpaja
Ano, o tom jak ve středoevropských státech fungují investice do instrastruktury si můžeme dlouho povídat. Jak dlouho trvala jen mnohem jednodušší výměna klasických sodíkových výbojek za LED u veřejného osvětlení? A to se bavíme jen o změně zdroje světla.
Flajzi
Porovnáváš hrušky s jablky. Sodíkové výbojky svoji funkci splňovaly, tam byl pouze tlak ekonomický.
Kdežto nabíječky potřebuješ, aby elektromobilita byla použitelná.
Nicméně se toho tolik nebojím, za poslední 4 roky infrastruktura roste a v současné době máme v rámci EU největší počet nabíječek na počet aut, co tu jsou. Jasně, počet EV je zatím u nás malý, takže to vysoké číslo může rychle spadnout, ale na druhou stranu, kde se objeví poptávka (nabíjení na cestách), tam se objeví nabídka. Takže předpokládám, jak poroste počet EV, tak souběžně poroste počet nabíjecích míst.
Nikdo ti dneska nepostaví nabíjecí infrastrukturu pro milion EV, když jich tady jezdí jen pár tisíc.
Avatar - lyon667
lyon667
Nemohu si pomoct, mě tahle ta parta fanatiků s jejich myšlením čím dál víc připomíná pokrokové soudruhy s jejich zářnou budoucností a světlými zítřky. Aneb "Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který...". :-!
DonVito
Precti si prispevek Mino21 a pak mne povez, co ti prijde fanatickeho.

Nebo klidne okomentuj muj prispevek.

Prohlaseni o fanatizmu je pomerne obecne.
😁 😁 😁
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Zatím mi připadá chování odpůrců mnohem fanatičtější. Naprosto zaslepené odmítání, urážení, naprostá nepřístupnost k jiným názorům, manipulace a lži. Čím to, že příznivci elektrických aut dovedou přiznat prostor i jiným variantám, zatímco tihle fanatičtí odpůrci ne?
webpaja
Něco o tom nabíjení pro lidi na sídlištích v panelových domech máš? 😉
DonVito
webpaja
Hmm, to bude zájem na Chodově o parkování u kandelábrů. Kolik tam asi bude výstupů?

Přiznám se, že mi spíš přijde, že to všechno postuješ a píšeš z plezíru. Nepřišel jsi mi jako typ, co nosí růžové brýle.
DonVito
Tohle je jen prvni faze.

Proste vybudovani inrastruktury pomaleho rezidencniho nabijeni skutecne neni problem. Uz proto, ze se bude nabijet z prebytku energie, v casech, kdy je distribucni sit minimalne zatizena!

Za 4 roky, az bude ten elektromobil v kompatni tride stat stejne jako benzin, tak ty nabijecky proste vzniknou.
Protoze se to energetickym firma vyplati.
😉
webpaja
Tak na střední EV za půl mio si rád do 4 let počkám. Ono je to pořád o tom "jednou bude".
Samozřejmě, že to problém je. Už jen rychlost, s jakou vznikne pár nabíjecích kandelábrů v Praze napovídá o tom, jak dlouho bude trvat reálné zasíťování a zdaleka nebude možné postihnout všechna byť jen e😜onovanější místa.
DonVito
O roku 2025 uz se mluvi docela dlouho..
Ted uz se mluvi o roce 2024.

http😐/www.hybrid.cz/…ky-uprave-zakona
Situace se zlepsuje.

V cem vidis problem?

Ja treba u firemnich parkovist vidim jeden hlavni problem.
Zamestnanci nemaji elektromobil. 😁
Proto tu pisu o te cenove parite EV a ICE.
To ze ty tomu neveris, neznamena, ze to tak nebude. 😉
webpaja
No hlavně by ho neměli v případě větším než jednotky kusů kde nabíjet.

S těmi různými datumy kdy co bude je to jako s dojezdem EV. Bude lepší a už to skoro je a už se skoro dojede a už si dáš jen kávu (a druhou a třetí a oběd a sváču).

Zrovna minulý týden jsem v sobotu zase po letech zkusil kouknout na autosalon. Byla tam nějaká pipka, co se snažila národu tvrdit, že to EV auto (už nevím co to bylo) reálně ujede co udává výrobce. Hanba těmto xindlům není, lžou a zcela zjevně klamou spotřebitele. Očekával bych opravdu relevantní testy a výsledky.
DonVito
Heled, normovany dojezd jde skutecne ujet. Ale spis kdyz netopis a neklimatizujes. 😉

Je zbytecny se rozcilovat. Za normovanou spotrebu spalovaku taky jezdi malokdo...

https😐/ev-database.org/…kswagen-ID3-Pure

Koho zajima opravdova spotreba/dojezd, tak si to muze najit treba na ev database.

Real Range Estimation
between 200 - 420 km
City - Cold Weather * 275 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 235 km

City - Mild Weather * 420 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km


PS Jedna nabijecka na sidlisti bude stacit vice elektromobilistum. Malokdo ujede denne cely dojezd. Treba mne by stacilo Teslu nabijet jednou za tyden nebo klidne deset dnu...
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Už jsem to tu psal vícekrát a nebudu se opakovat, takže ne, fanatiku.
PJ164
Zatímco dnes za třičtvrtě melounu lze pořídit klasické auto s plně vyhovující výbavou, vlastnostmi i TCO, eani eletromobily ani vodíkomobily nenabízejí ani vzdáleně blízké TCO, což je pro většinu lidí zásadní (celkové náklady vlastnictví). Elektromobily zejméína od Renaultu se sice tomu začínají blížit, ale stále v kalkulaci hapruje nákladná výměna sady baterií. Nicméně do pěti let se ukáže, zda lze výrobu i užití podstatně zlevnit.
Flajzi
Zlevňuje se dramaticky pořád. V roce 2010 stál 1kWh baterie 1000USD, v roce 2018 už 170USD a dneska už se to motá kolem 100USD za 1 kWh. To je samozřejmě cena pro automobilky od velkých dodavatelů. Nicméně to vidím i kolem sebe. Dnešní i3 s 40 kWh baterkou stojí stejně jako i3 z roku 2015 s kapacitou 20 kWh.