Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNová Toyota Mirai odhaluje detaily. Má 134 kW a ujede prý 850 kilometrů
188 komentářů
CICZERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Othello
Kyblík připomíná otázku jak budou vypadat silnice v zimě, pokud vodíkových aut bude víc. Budeme jezdit na hrotech ?
Neboj sa, namiesto AdBlue budeš mať v aute nádrž na soľný roztok a než odpadná voda kvapne na cestu, tak sa s tým zmieša a nezamrzne... 😁 A určite niekto príde aj na spôsob, ako jazdiť bezpečne aj v celodennej hmle. 😉
Na to ako jazdiť v hmle netreba prísť. My to už vieme. Pomaly 😊
No, na plnej diaľnici v zime, všetky autá na vodík, zo všetkých výfukov ide para a odkvapkáva voda, z chladičov sála teplo...tú hmlu si ani nechcem predstaviť. Aká by podľa teba bola bezpečná rýchlosť? 😄
To ti ja neviem takto z hlavy povedať 😊
ale zažil som nie raz takú situáciu a v okolí nebolo na vodík auto ani jedno. Pomohlo jediné, piano pianissimo a obrysky + hmlovky 😊
ale zažil som nie raz takú situáciu a v okolí nebolo na vodík auto ani jedno. Pomohlo jediné, piano pianissimo a obrysky + hmlovky 😊
Však o to ide. Raz za rok to zvládneš - ale hromada ľudí nie, viď všetky tie reťazové búračky v hmle. Teraz si vezmi, že počas zimného obdobia by hmla na frekventovanejších cestách bola permanentný stav... 😉
KANKUNEN
Takže 3x větší spotřeba než EV. Minusáři, to si to neumíte najít, že mám pravdu.
A to v případě,že se získává z ropy,což je hodně eko....
V dalších je to i dvojnásobek.A to nemluvím o složitosti distribuce a uskladnění.
Je to holt běh na dlouhou trat.
Tak se nechám překvapit co vyhraje..
V dalších je to i dvojnásobek.A to nemluvím o složitosti distribuce a uskladnění.
Je to holt běh na dlouhou trat.
Tak se nechám překvapit co vyhraje..
Anonym
rozumnější a nadějnější, než BEV.
Je videt, ze o tom neco vis.
Ze se rychleji tankuje. :yes:
Znalec z oboru jako obvykle.
Kdyz nic nevis, nic nepis. 😉
Ze se rychleji tankuje. :yes:
Znalec z oboru jako obvykle.
Kdyz nic nevis, nic nepis. 😉
Docela by mě zajímalo v čem. Nejsem nějaký zastánce té přílišné propagace elektromobilů, která neodpovídá dostupným technologiím, ale přesto mě udivuje např. jedna věc. Odpůrci elektromobilů často argumentují tím, že by bylo potřeba postavit XYZ nových Temelínů, aby bylo dost energie k jejich nabití. No, pro osobní auta by to bylo asi necelého 1,5 Temelínu. A jako lepší, rozumnější a nadějnější řešení navrhují vodík. Takže trochu matematiky.
Standardní elektromobil potřebuje tak 17 kWh/100km. Se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení a samovybíjení bychom měli přičíst tak třetinu navíc: 22,6 kWh/100, zaokrouhleme to na 23 kWh/100.
Vodík. Předchozí Toyota Mirai má v papírech 0,76 kg vodíku na 100 km, dle SM s tím (zatím jen dva) lidé jezdí v průměru okolo 1,1 kg/100km. Na výrobu 1 kg vodíku je potřeba asi 50 až 55 kWh elektřiny, takže na 1,1 kg je to 55 až 60,5 kWh. Počítejme s 58 kWh/100 km. Teď ho ještě musíme stlačit. Nejlepší metody se dnes dostávají ke zhruba 3 kWh/kg, takže jsme na cca 61 kWh, i když se obvykle počítá s 10-20 % (to by bylo okolo 64-70 kWh/100 km). Zkapalněný vodík přidává zhruba třetinu (cca 75 kWh/100 km).
Takže mě na celé věci zaráží jedna věc. Postavit 1,5 Temelína pro EV je neskutečný problém, ale postavit asi 4-5 Temelínů pro vodíková auta je rozumnější a nadějnější. Na těch 0,6 kWh, které vodíkové auto potřebuje na ujetí 1 km, by baterkové EV ujelo přes 2,5 km.
Faktem nicméně je, že se pomalu učíme vyrábět zelený vodík, kde by ta bilance mohla být lepší. Vodíkové auto se také rychleji tankuje (ale má např. podobný problém s únikem vodíku jako baterka se samovybíjením) a větší smysl vidím především v těžší dopravě, kde není potřeba tahat několik tun baterek. Ale že by vodíková technologie byla nějak zásadně lepší?
Standardní elektromobil potřebuje tak 17 kWh/100km. Se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení a samovybíjení bychom měli přičíst tak třetinu navíc: 22,6 kWh/100, zaokrouhleme to na 23 kWh/100.
Vodík. Předchozí Toyota Mirai má v papírech 0,76 kg vodíku na 100 km, dle SM s tím (zatím jen dva) lidé jezdí v průměru okolo 1,1 kg/100km. Na výrobu 1 kg vodíku je potřeba asi 50 až 55 kWh elektřiny, takže na 1,1 kg je to 55 až 60,5 kWh. Počítejme s 58 kWh/100 km. Teď ho ještě musíme stlačit. Nejlepší metody se dnes dostávají ke zhruba 3 kWh/kg, takže jsme na cca 61 kWh, i když se obvykle počítá s 10-20 % (to by bylo okolo 64-70 kWh/100 km). Zkapalněný vodík přidává zhruba třetinu (cca 75 kWh/100 km).
Takže mě na celé věci zaráží jedna věc. Postavit 1,5 Temelína pro EV je neskutečný problém, ale postavit asi 4-5 Temelínů pro vodíková auta je rozumnější a nadějnější. Na těch 0,6 kWh, které vodíkové auto potřebuje na ujetí 1 km, by baterkové EV ujelo přes 2,5 km.
Faktem nicméně je, že se pomalu učíme vyrábět zelený vodík, kde by ta bilance mohla být lepší. Vodíkové auto se také rychleji tankuje (ale má např. podobný problém s únikem vodíku jako baterka se samovybíjením) a větší smysl vidím především v těžší dopravě, kde není potřeba tahat několik tun baterek. Ale že by vodíková technologie byla nějak zásadně lepší?
:yes😒br />
Souhlas, vidim to stejne.
Az bude pokrok v zelenem vodiku, tak snad.
A bude se treba vyrabet z prebytku energie...
Skoda, ze je tvuj prispevek pro zdejsi diskutery moc dlouhy a slozity. 😄
Az bude pokrok v zelenem vodiku, tak snad.
A bude se treba vyrabet z prebytku energie...
Skoda, ze je tvuj prispevek pro zdejsi diskutery moc dlouhy a slozity. 😄
Je to hezky shrnuté a přehledné.Ještě tam chybí životnost palivových článků- cca 150000km a jejich astronomická cena, tak účinnost celého procesu. Plus náročnost vodíku na uskladnění- jak na energii a úniky,které dále celý proces degradují.
Zatím kromě problému těžkých baterií a jejich pomalého nabíjení vychází EV jako nejlepší varianta.
Zatím kromě problému těžkých baterií a jejich pomalého nabíjení vychází EV jako nejlepší varianta.
Celá účinnost procesu je tam ale přeci zahrnuta. Ta totiž ovlivňuje tu spotřebu, kterou vodíková auta dosahují. Pokud se změní účinnost palivových článků, změní se spotřeba. Energie na uskladnění vodíků je tam zmíněna také.
EV má zásadní problém ani ne tak v pomalém nabíjení, ale především ve velmi neekologických materiálech, ze kterých jsou prozatím vyráběny baterky. Pokud bude široce dostupné pomalé nabíjení, nebude potřeba tak často to rychlé (proč taky, když bude mít člověk často téměř plnou baterku), proto EV nemají smysl u těch, kteří křižují republiku, ale mohou mít větší smysl u těch, kteří jezdí kratší trasy. Pro dálniční použití budou vhodnější až za... hodně hodně dlouho.
Každopádně vodík je na tom při dnešním stavu výroby opravdu hodně špatně. Pokud si vezmeme těch 61 kWh/100 km a emise při výrobě elektřiny u nás (cca 550 g CO2/kWh - ono se dá najít cokoli od cca 400 do 650), tak vodíkové auto má u nás stopu 331 g CO2/km, což odpovídá u Miraie spotřebě asi 14,5 litru benzínu na 100 km! V papírech je ale nula (stejně jako je nula u EV, nicméně ani u benzínu není zahrnuta jeho výroba). U EV s těmi 23 kWh/100 km jsme na 126 g CO2/km, asi na 5,4 litru. Což je na takové auto velmi pěkné. Srovnatelně velký (4,8m) ICE s cca 110-120 kW má v benzínu cca 7,2-8,0 litru (167-186g CO2), v naftě 6,2-6,5 litru (164-172g CO2).
Jenže tady nemáme zahrnutou energii na výrobu benzínu a nafty (cca 1,5 kWh energie na litr). Takže nějakých zaokrouhlených 11 kWh u 7,5l benzínu a 9,5 kWh u 6,2l nafty. Pokud by tato energie měla stejný dopad jako elektřina (to ale nevíme), tak u benzínu musíme přidat ještě dalších 60g/km (na cca 230-250g/km) a 52g/km u nafty (215-225g/km)
I s našimi uhelnými elektrárnami je baterkové EV asi o 25-30 % lepší než benzínové i naftové auto (za předpokladu emisí při výrobě elektřiny ve výši 550g CO2/kWh). Vodíkové auto je na tom 2krát hůře než benzín i nafta. Alespoň prozatím. Pokud bychom započítali výrobu benzínu/nafty (což bychom měli), tak by na tom BEV bylo líp o 40 až 50 %, vodík pak o 35-50 % hůře. Naopak u EV bychom měli připočítat emise pro výrobu baterky, které budou nesrovnatelné s výrobou nádrže pro ICE nebo HEV. Tam je ale problém v tom, že se jejich vliv snižuje s každým ujetým km.
Čísla pochopitelně nelze brát přesně, ale dokáží ukázat alespoň nějaký přibližný náhled.
EV má zásadní problém ani ne tak v pomalém nabíjení, ale především ve velmi neekologických materiálech, ze kterých jsou prozatím vyráběny baterky. Pokud bude široce dostupné pomalé nabíjení, nebude potřeba tak často to rychlé (proč taky, když bude mít člověk často téměř plnou baterku), proto EV nemají smysl u těch, kteří křižují republiku, ale mohou mít větší smysl u těch, kteří jezdí kratší trasy. Pro dálniční použití budou vhodnější až za... hodně hodně dlouho.
Každopádně vodík je na tom při dnešním stavu výroby opravdu hodně špatně. Pokud si vezmeme těch 61 kWh/100 km a emise při výrobě elektřiny u nás (cca 550 g CO2/kWh - ono se dá najít cokoli od cca 400 do 650), tak vodíkové auto má u nás stopu 331 g CO2/km, což odpovídá u Miraie spotřebě asi 14,5 litru benzínu na 100 km! V papírech je ale nula (stejně jako je nula u EV, nicméně ani u benzínu není zahrnuta jeho výroba). U EV s těmi 23 kWh/100 km jsme na 126 g CO2/km, asi na 5,4 litru. Což je na takové auto velmi pěkné. Srovnatelně velký (4,8m) ICE s cca 110-120 kW má v benzínu cca 7,2-8,0 litru (167-186g CO2), v naftě 6,2-6,5 litru (164-172g CO2).
Jenže tady nemáme zahrnutou energii na výrobu benzínu a nafty (cca 1,5 kWh energie na litr). Takže nějakých zaokrouhlených 11 kWh u 7,5l benzínu a 9,5 kWh u 6,2l nafty. Pokud by tato energie měla stejný dopad jako elektřina (to ale nevíme), tak u benzínu musíme přidat ještě dalších 60g/km (na cca 230-250g/km) a 52g/km u nafty (215-225g/km)
I s našimi uhelnými elektrárnami je baterkové EV asi o 25-30 % lepší než benzínové i naftové auto (za předpokladu emisí při výrobě elektřiny ve výši 550g CO2/kWh). Vodíkové auto je na tom 2krát hůře než benzín i nafta. Alespoň prozatím. Pokud bychom započítali výrobu benzínu/nafty (což bychom měli), tak by na tom BEV bylo líp o 40 až 50 %, vodík pak o 35-50 % hůře. Naopak u EV bychom měli připočítat emise pro výrobu baterky, které budou nesrovnatelné s výrobou nádrže pro ICE nebo HEV. Tam je ale problém v tom, že se jejich vliv snižuje s každým ujetým km.
Čísla pochopitelně nelze brát přesně, ale dokáží ukázat alespoň nějaký přibližný náhled.
Ono vodíkové na tom bude celkově hůř.Před časem jsem si dal trochu práce a dohledal údaje o celkové náročnosti výroby,distribuce a skladování vodíku a hodnoty vycházeli od cca 80 do 120 kwh dle procesu získávání. Nejnižší je z ropy,nejvyšší elektrolýzou.
Jinak jsem měl i na mysli úniky,které jsou u vodíku dosti velké a těžko lze jim zabránit.Někde psali že při delším odstavení auta je po cca měsíci nádrž prázdná ať jezdíte či ne,ale beru to z rezervou i když u vodíku je to možné.
A pokud zmiňujete vzácné materiály baterií,tak vodíkové auta se bez nich také neobejdou- viz palivové články.A ani bez těch neekologických baterií vodíkové auto se neobejde i když samozřejmě v menším provedení,dle potřeby rezervy výkonu,který baterie musí vykrývat .
Vodíkové auto je v principu klasický elektromobil,akorát má primárně energii sice složitě a i dost zatím neefektivně uloženou ve vodíku.Ale třeba časem se to podaří vyřešit a pak to bude v pohodě.. 😄
Jinak budoucnost vodíku vidím spíše v nákladní a autobusové dopravě,tam to dává i za současných podmínek dává celkem smysl.
Jinak jsem měl i na mysli úniky,které jsou u vodíku dosti velké a těžko lze jim zabránit.Někde psali že při delším odstavení auta je po cca měsíci nádrž prázdná ať jezdíte či ne,ale beru to z rezervou i když u vodíku je to možné.
A pokud zmiňujete vzácné materiály baterií,tak vodíkové auta se bez nich také neobejdou- viz palivové články.A ani bez těch neekologických baterií vodíkové auto se neobejde i když samozřejmě v menším provedení,dle potřeby rezervy výkonu,který baterie musí vykrývat .
Vodíkové auto je v principu klasický elektromobil,akorát má primárně energii sice složitě a i dost zatím neefektivně uloženou ve vodíku.Ale třeba časem se to podaří vyřešit a pak to bude v pohodě.. 😄
Jinak budoucnost vodíku vidím spíše v nákladní a autobusové dopravě,tam to dává i za současných podmínek dává celkem smysl.
Jj, také mi vodík dává smysl např. pro nákladní a dálkovou autobusovou dopravu, kde je dost problém tahat tunové baterky, ale ani tak to není bez potíží (jak jsme si řekli, vodík se nevyrábí ekologicky a u velkých a těžkých aut s velkou spotřebou se to projeví ještě o to více). Jinak, co jsem četl, úniky vodíku bývají okolo 1-2% denně. Jenže čím méně ho tam je, tím pomaleji uniká, takže nelze říci, že když je to 2 % za den, tak za 50 dní to bude prázdné. Sám jsem zvědav, kam se v dalších desetiletích dostaneme s elektromobily i vodíkovými auty.
Tomogo
... že vyrábí vodíková auta včetně náklaďáků. Vždyť na to to přeci nikde nikdo nejezdí? V Japonsku přeci žádné vodíkové pumpy nejsou, ne? No, jenže ony jsou, je jich tam 114 (číslo z dubna). Takže to asi takový problém není, jen u nás tomu každý rozumí víc, než Japonci.
https😐/autobible.euro.cz/…ici-stanice-cng/
"Počet čerpacích stanic se poprvé přehoupl přes 4 000"....
Vyhoda elektromobilu je, ze kazdy kdo bydli v RD ma "cerpaci stanici" doma.
A ze neni problem pro spoustu zamestnavatelu zridit pro EV pomale nabijecky v zamestnani.
PS O tom v cem je (nejblizsi) budoucnost automobilismu uz snad nikdo zasveceny nepochybuje.
"Počet čerpacích stanic se poprvé přehoupl přes 4 000"....
Vyhoda elektromobilu je, ze kazdy kdo bydli v RD ma "cerpaci stanici" doma.
A ze neni problem pro spoustu zamestnavatelu zridit pro EV pomale nabijecky v zamestnani.
PS O tom v cem je (nejblizsi) budoucnost automobilismu uz snad nikdo zasveceny nepochybuje.
To že je dnes dán nějaký směr, neznamená, že neexistuje jiná cesta. Možná se dočkáme malých generátorů vodíku přimo v autech, nebo u domů.
Výhoda toho řešení je zřejmá. Jestli se někdy dostane do běžného použití už tak jasné není. Ale stále tu možnost je.
Ale existují i jiné cesty (a není jich málo), než vodík a baterie, takže já bych si počkal ještě pár let (možná desítek let), než vyslovím doměnku, že je jen jedna cesta ta správná.
Sice mám skvělý 3.0 TDI a zatím ho nehodlám měnit, ale stejně se už těším na dobu elektrickou. Jen si myslím, že ta doba ještě nepřišla. Tedy rozhodně ne do ČR.
Výhoda toho řešení je zřejmá. Jestli se někdy dostane do běžného použití už tak jasné není. Ale stále tu možnost je.
Ale existují i jiné cesty (a není jich málo), než vodík a baterie, takže já bych si počkal ještě pár let (možná desítek let), než vyslovím doměnku, že je jen jedna cesta ta správná.
Sice mám skvělý 3.0 TDI a zatím ho nehodlám měnit, ale stejně se už těším na dobu elektrickou. Jen si myslím, že ta doba ještě nepřišla. Tedy rozhodně ne do ČR.
To je pravda, co pises.
Mozna to tak jednou bude.
Ale ted a v nasledujicich nejmene 10 letech je bateriovy vuz jasna volba.
Za 4 roky bude bateriovy vuz za stejnou cenu jako spalovaci.
A kdyz si spocitas TCO, tak na tom bude EV samozrejme mnohem lip!
Predevsim kvuli cene paliva a kvuli udrzbe.
Mozna to tak jednou bude.
Ale ted a v nasledujicich nejmene 10 letech je bateriovy vuz jasna volba.
Za 4 roky bude bateriovy vuz za stejnou cenu jako spalovaci.
A kdyz si spocitas TCO, tak na tom bude EV samozrejme mnohem lip!
Predevsim kvuli cene paliva a kvuli udrzbe.
S tím se dá souhlasit jen pokud počítáš dnešní ceny paliv. A pokud hovoříš o horizontu deseti let, tak to asi i tak bude.
Stejně tak může být nafta 3x levnější, protože ji bude OPEC prodávat za pakatel a cena elektřiny vyletí vzhůru, protože bude větší poptávka a nebude nabídka. Ostatně to se dnes již stalo s rychlonabíječkama.
Nebo to může dopadnout úplně opačně a protože ropa nepůjde na odbyt, tak alespoň ji zdraží, aby vyrovnali ztráty z příjmu a litr nafty bude stát 100,- a elektřina bude za babku, protože každý bude mít na střeše solár, který třeba v budoucnu bude za pár peněz.
Taky se může stát, že všechno nechají na trhu a ono se to nějak vyklube, ale tomu v EU asi věří málo kdo... a spíš napaří takové daně na ropné produkty a s tím spojené výrobky (třeba silniční daně na auta), že nikdo na to nebude chtít jezdit.
Nebo až budeme mít všichni E vozy, tak zdraží zpětný výkup baterií pro recyklaci tak, že za vůz do šrotu budeme platit 100 tisíc, abychom mohli sundat značky.
Ne, opravdu nemám věšteckou kouli a nevím, kam to vše povede. Bude spíše záležet na úřednících (státech EU), co se stane a těm opravdu do hlavy nevidím. Navíc těch variant je tolik, že by to bylo na samostatný článek. Ale věř, že oni si ty peníze z lidí dokážou vytáhnout vždy!
Navíc v mém případě zatím nemám plnohodnotnou náhradu svého vozu, takže stále čekám na EV nástupce. Věřím, že to přijde a až se to časem vyplatí, tak to koupím. Ale to zatím (stále mluvím o mé) nenastalo.
Stejně tak může být nafta 3x levnější, protože ji bude OPEC prodávat za pakatel a cena elektřiny vyletí vzhůru, protože bude větší poptávka a nebude nabídka. Ostatně to se dnes již stalo s rychlonabíječkama.
Nebo to může dopadnout úplně opačně a protože ropa nepůjde na odbyt, tak alespoň ji zdraží, aby vyrovnali ztráty z příjmu a litr nafty bude stát 100,- a elektřina bude za babku, protože každý bude mít na střeše solár, který třeba v budoucnu bude za pár peněz.
Taky se může stát, že všechno nechají na trhu a ono se to nějak vyklube, ale tomu v EU asi věří málo kdo... a spíš napaří takové daně na ropné produkty a s tím spojené výrobky (třeba silniční daně na auta), že nikdo na to nebude chtít jezdit.
Nebo až budeme mít všichni E vozy, tak zdraží zpětný výkup baterií pro recyklaci tak, že za vůz do šrotu budeme platit 100 tisíc, abychom mohli sundat značky.
Ne, opravdu nemám věšteckou kouli a nevím, kam to vše povede. Bude spíše záležet na úřednících (státech EU), co se stane a těm opravdu do hlavy nevidím. Navíc těch variant je tolik, že by to bylo na samostatný článek. Ale věř, že oni si ty peníze z lidí dokážou vytáhnout vždy!
Navíc v mém případě zatím nemám plnohodnotnou náhradu svého vozu, takže stále čekám na EV nástupce. Věřím, že to přijde a až se to časem vyplatí, tak to koupím. Ale to zatím (stále mluvím o mé) nenastalo.
No to zni docela rozumne.
Jen ja tam tech alternativ tolik nevidim.
Obzvlast kdyz vezmes v potaz nas zavazek k Parizske dohode!
Ja jsem se dival skepticky na to, jak Tesla zacinala.
Auta na baterky mi pripadaly jako blbost.
Jenze pak jsem videl ten rapidni pokrok od Roadsteru az k M3. Model 3 uz je normalni pouzitelne auto za cenu srovnatelnou s odpovidajicim BMW...
A jinou variantu (vcetne tehle Toyoty..) ke spalovacimu motoru aktualne nevidim.
Jen ja tam tech alternativ tolik nevidim.
Obzvlast kdyz vezmes v potaz nas zavazek k Parizske dohode!
Ja jsem se dival skepticky na to, jak Tesla zacinala.
Auta na baterky mi pripadaly jako blbost.
Jenze pak jsem videl ten rapidni pokrok od Roadsteru az k M3. Model 3 uz je normalni pouzitelne auto za cenu srovnatelnou s odpovidajicim BMW...
A jinou variantu (vcetne tehle Toyoty..) ke spalovacimu motoru aktualne nevidim.
Věř mi, je jich hodně, třeba😒br />https😐/www.osel.cz/…bu-bionafty.html
Vyrábět bionaftu z odpadů zní skvěle, ne?
Vyrábět bionaftu z odpadů zní skvěle, ne?
No ale kdyz vidim realitu, jak maji motory problemy jen s casti bioslozky, tak uz takovej optimista nejsem.
Dieselovy motor a ciste emise jsou protimluvy.
Vycisteni emisi je velmi nakladne, motory slozite a potencialne nespolehlive.
Kdyz uz, tak bioplyn. :yes:
Dieselovy motor a ciste emise jsou protimluvy.
Vycisteni emisi je velmi nakladne, motory slozite a potencialne nespolehlive.
Kdyz uz, tak bioplyn. :yes:
Ne s každou biosložkou je problém. Nejhorší je MEŘO (řepka), to je pro motory sajrajt, ale HVO (prakticky kterýkoli tuk) je už v pohodě a je dokonce kvalitnější než nafta.
To je mozny. I kdyz "kvalitnejsi nez nafta" zni dost prekvapive.
O tom ja moc nevim.
Treba to bude taky budoucnost.
BEV nejsou samozrejme idealni na vsechno.
Jednou se treba budou kombinovat s touhle bionaftou a s vodikovymi EV.
:yes:
O tom ja moc nevim.
Treba to bude taky budoucnost.
BEV nejsou samozrejme idealni na vsechno.
Jednou se treba budou kombinovat s touhle bionaftou a s vodikovymi EV.
:yes:
Takže lidé z RD zůstanou lidmi a lidé z bytovek, paneláků, bytových domů budou lůzou???
Běžte už těmi kecy hoši do paďous. :no:
Běžte už těmi kecy hoši do paďous. :no:
Čo sa rozčuľuješ? Núti ťa snáď niekto, že môžeš jazdiť len elektrinou a ničím iným? Ten tvoj ukrivdený pohľad chudáka z paneláku je fakt protivný. Namiesto toho, aby si sa zamyslel ako by to šlo, tak len skučíš ako sa to nedá.
Čtu tu celou řadu příspěvků jak je to nejlepší systém, proto se ptám na jeho univerzální použití. Nebo snad všichni bydlíme pouze v rodinných domech a můžeme nabíjet co nám jističe dovolí?
Neexistuje univerzální řešení a už vůbec ne v případě čisté elektromobility. Vzhledem k tomu jak probíhá obecně v bývalém východním bloku (a nejen tam) výstavba jakékoliv infrastruktury, ať z hlediska časového či technického, jde spíš o snění než o realitu.
Vůbec bych se tu při argumentaci neoháněl superbohatým Norskem...zajímají mě státy na úrovni ekonomiky ČR a SR.
Neexistuje univerzální řešení a už vůbec ne v případě čisté elektromobility. Vzhledem k tomu jak probíhá obecně v bývalém východním bloku (a nejen tam) výstavba jakékoliv infrastruktury, ať z hlediska časového či technického, jde spíš o snění než o realitu.
Vůbec bych se tu při argumentaci neoháněl superbohatým Norskem...zajímají mě státy na úrovni ekonomiky ČR a SR.
Pripravit nabijeni pro lidi v bytech skutecne neni takovy problem.
Lidi co tomu nerozumi z toho problem delaji.
To nejsou rychlonabijecky, to je AC nabijeni!
Jednoduse receno, stacila by ti 230V zasuvka, v naproste vetsine.
Lidi co tomu nerozumi z toho problem delaji.
To nejsou rychlonabijecky, to je AC nabijeni!
Jednoduse receno, stacila by ti 230V zasuvka, v naproste vetsine.
A to si budou vytahovat stovky prodlužek z okna?
Mluvim o vybudovani infrastruktury.
Ne o prodluzovackach.
My u nas nemame dotace na nakup elektromobilu.
Ale je slibovana podpora infrastruktury.
https😐/www.e15.cz/…r-brabec-1373135
"Úlohou státu by mělo být zajištění infrastruktury. Při pořizování elektromobilu člověk uvažuje o síti dobíjecích stanic."
Ne o prodluzovackach.
My u nas nemame dotace na nakup elektromobilu.
Ale je slibovana podpora infrastruktury.
https😐/www.e15.cz/…r-brabec-1373135
"Úlohou státu by mělo být zajištění infrastruktury. Při pořizování elektromobilu člověk uvažuje o síti dobíjecích stanic."
Ano, o tom jak ve středoevropských státech fungují investice do instrastruktury si můžeme dlouho povídat. Jak dlouho trvala jen mnohem jednodušší výměna klasických sodíkových výbojek za LED u veřejného osvětlení? A to se bavíme jen o změně zdroje světla.
Porovnáváš hrušky s jablky. Sodíkové výbojky svoji funkci splňovaly, tam byl pouze tlak ekonomický.
Kdežto nabíječky potřebuješ, aby elektromobilita byla použitelná.
Nicméně se toho tolik nebojím, za poslední 4 roky infrastruktura roste a v současné době máme v rámci EU největší počet nabíječek na počet aut, co tu jsou. Jasně, počet EV je zatím u nás malý, takže to vysoké číslo může rychle spadnout, ale na druhou stranu, kde se objeví poptávka (nabíjení na cestách), tam se objeví nabídka. Takže předpokládám, jak poroste počet EV, tak souběžně poroste počet nabíjecích míst.
Nikdo ti dneska nepostaví nabíjecí infrastrukturu pro milion EV, když jich tady jezdí jen pár tisíc.
Kdežto nabíječky potřebuješ, aby elektromobilita byla použitelná.
Nicméně se toho tolik nebojím, za poslední 4 roky infrastruktura roste a v současné době máme v rámci EU největší počet nabíječek na počet aut, co tu jsou. Jasně, počet EV je zatím u nás malý, takže to vysoké číslo může rychle spadnout, ale na druhou stranu, kde se objeví poptávka (nabíjení na cestách), tam se objeví nabídka. Takže předpokládám, jak poroste počet EV, tak souběžně poroste počet nabíjecích míst.
Nikdo ti dneska nepostaví nabíjecí infrastrukturu pro milion EV, když jich tady jezdí jen pár tisíc.
Nemohu si pomoct, mě tahle ta parta fanatiků s jejich myšlením čím dál víc připomíná pokrokové soudruhy s jejich zářnou budoucností a světlými zítřky. Aneb "Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který...". :-!
Precti si prispevek Mino21 a pak mne povez, co ti prijde fanatickeho.
Nebo klidne okomentuj muj prispevek.
Prohlaseni o fanatizmu je pomerne obecne.
😁 😁 😁
Nebo klidne okomentuj muj prispevek.
Prohlaseni o fanatizmu je pomerne obecne.
😁 😁 😁
Zatím mi připadá chování odpůrců mnohem fanatičtější. Naprosto zaslepené odmítání, urážení, naprostá nepřístupnost k jiným názorům, manipulace a lži. Čím to, že příznivci elektrických aut dovedou přiznat prostor i jiným variantám, zatímco tihle fanatičtí odpůrci ne?
Něco o tom nabíjení pro lidi na sídlištích v panelových domech máš? 😉
Hmm, to bude zájem na Chodově o parkování u kandelábrů. Kolik tam asi bude výstupů?
Přiznám se, že mi spíš přijde, že to všechno postuješ a píšeš z plezíru. Nepřišel jsi mi jako typ, co nosí růžové brýle.
Přiznám se, že mi spíš přijde, že to všechno postuješ a píšeš z plezíru. Nepřišel jsi mi jako typ, co nosí růžové brýle.
Tohle je jen prvni faze.
Proste vybudovani inrastruktury pomaleho rezidencniho nabijeni skutecne neni problem. Uz proto, ze se bude nabijet z prebytku energie, v casech, kdy je distribucni sit minimalne zatizena!
Za 4 roky, az bude ten elektromobil v kompatni tride stat stejne jako benzin, tak ty nabijecky proste vzniknou.
Protoze se to energetickym firma vyplati.
😉
Proste vybudovani inrastruktury pomaleho rezidencniho nabijeni skutecne neni problem. Uz proto, ze se bude nabijet z prebytku energie, v casech, kdy je distribucni sit minimalne zatizena!
Za 4 roky, az bude ten elektromobil v kompatni tride stat stejne jako benzin, tak ty nabijecky proste vzniknou.
Protoze se to energetickym firma vyplati.
😉
Tak na střední EV za půl mio si rád do 4 let počkám. Ono je to pořád o tom "jednou bude".
Samozřejmě, že to problém je. Už jen rychlost, s jakou vznikne pár nabíjecích kandelábrů v Praze napovídá o tom, jak dlouho bude trvat reálné zasíťování a zdaleka nebude možné postihnout všechna byť jen e😜onovanější místa.
Samozřejmě, že to problém je. Už jen rychlost, s jakou vznikne pár nabíjecích kandelábrů v Praze napovídá o tom, jak dlouho bude trvat reálné zasíťování a zdaleka nebude možné postihnout všechna byť jen e😜onovanější místa.
O roku 2025 uz se mluvi docela dlouho..
Ted uz se mluvi o roce 2024.
http😐/www.hybrid.cz/…ky-uprave-zakona
Situace se zlepsuje.
V cem vidis problem?
Ja treba u firemnich parkovist vidim jeden hlavni problem.
Zamestnanci nemaji elektromobil. 😁
Proto tu pisu o te cenove parite EV a ICE.
To ze ty tomu neveris, neznamena, ze to tak nebude. 😉
Ted uz se mluvi o roce 2024.
http😐/www.hybrid.cz/…ky-uprave-zakona
Situace se zlepsuje.
V cem vidis problem?
Ja treba u firemnich parkovist vidim jeden hlavni problem.
Zamestnanci nemaji elektromobil. 😁
Proto tu pisu o te cenove parite EV a ICE.
To ze ty tomu neveris, neznamena, ze to tak nebude. 😉
No hlavně by ho neměli v případě větším než jednotky kusů kde nabíjet.
S těmi různými datumy kdy co bude je to jako s dojezdem EV. Bude lepší a už to skoro je a už se skoro dojede a už si dáš jen kávu (a druhou a třetí a oběd a sváču).
Zrovna minulý týden jsem v sobotu zase po letech zkusil kouknout na autosalon. Byla tam nějaká pipka, co se snažila národu tvrdit, že to EV auto (už nevím co to bylo) reálně ujede co udává výrobce. Hanba těmto xindlům není, lžou a zcela zjevně klamou spotřebitele. Očekával bych opravdu relevantní testy a výsledky.
S těmi různými datumy kdy co bude je to jako s dojezdem EV. Bude lepší a už to skoro je a už se skoro dojede a už si dáš jen kávu (a druhou a třetí a oběd a sváču).
Zrovna minulý týden jsem v sobotu zase po letech zkusil kouknout na autosalon. Byla tam nějaká pipka, co se snažila národu tvrdit, že to EV auto (už nevím co to bylo) reálně ujede co udává výrobce. Hanba těmto xindlům není, lžou a zcela zjevně klamou spotřebitele. Očekával bych opravdu relevantní testy a výsledky.
Heled, normovany dojezd jde skutecne ujet. Ale spis kdyz netopis a neklimatizujes. 😉
Je zbytecny se rozcilovat. Za normovanou spotrebu spalovaku taky jezdi malokdo...
https😐/ev-database.org/…kswagen-ID3-Pure
Koho zajima opravdova spotreba/dojezd, tak si to muze najit treba na ev database.
Real Range Estimation
between 200 - 420 km
City - Cold Weather * 275 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 235 km
City - Mild Weather * 420 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km
PS Jedna nabijecka na sidlisti bude stacit vice elektromobilistum. Malokdo ujede denne cely dojezd. Treba mne by stacilo Teslu nabijet jednou za tyden nebo klidne deset dnu...
Je zbytecny se rozcilovat. Za normovanou spotrebu spalovaku taky jezdi malokdo...
https😐/ev-database.org/…kswagen-ID3-Pure
Koho zajima opravdova spotreba/dojezd, tak si to muze najit treba na ev database.
Real Range Estimation
between 200 - 420 km
City - Cold Weather * 275 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 235 km
City - Mild Weather * 420 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km
PS Jedna nabijecka na sidlisti bude stacit vice elektromobilistum. Malokdo ujede denne cely dojezd. Treba mne by stacilo Teslu nabijet jednou za tyden nebo klidne deset dnu...
PJ164
Zatímco dnes za třičtvrtě melounu lze pořídit klasické auto s plně vyhovující výbavou, vlastnostmi i TCO, eani eletromobily ani vodíkomobily nenabízejí ani vzdáleně blízké TCO, což je pro většinu lidí zásadní (celkové náklady vlastnictví). Elektromobily zejméína od Renaultu se sice tomu začínají blížit, ale stále v kalkulaci hapruje nákladná výměna sady baterií. Nicméně do pěti let se ukáže, zda lze výrobu i užití podstatně zlevnit.
Zlevňuje se dramaticky pořád. V roce 2010 stál 1kWh baterie 1000USD, v roce 2018 už 170USD a dneska už se to motá kolem 100USD za 1 kWh. To je samozřejmě cena pro automobilky od velkých dodavatelů. Nicméně to vidím i kolem sebe. Dnešní i3 s 40 kWh baterkou stojí stejně jako i3 z roku 2015 s kapacitou 20 kWh.
K tankování viz můj příspěvek 19:19.
Baterie je po deseti letech na vyhození?
Nějaké podklady, kromě Leafu?
Když pominu to, že ty baterky trpěly výhradním nabíjením na Superchargeru...
O tom to je.
Jo a nehnije. Pred mesicem byl na STK a jedina zavada jsou zaprasene plasty na prednich svetlech.
Ale s temi jizdnimi vlastnostmi mas pravdu, sam to pisu na MACZ hned na zacatku sve recenze na plug-in. Ono to i jede (dost na bezny provoz), ale rve to o dost vic, nez soucasne hybridy.
Mám druhý hybrid, a nikdy jsem neměl problém ani z korozí a ani s pohonem.
Co se týká onoho Priuse, tak pokud jezdí do autorizovaného servisu, tak má letos poslední rok záruky na celý hybridní systém (10 let +1).
Pokud jezdí ke kamarádovi, tak si asi nevybral dobře. I já mám kamaráda, je to specialista na Toyoty a sám říká, že nemá vybavení na hybridní pohon a musel by s tím jet do autorizovaného servisu aby mu udělali test.
Když si spočítám průměrné náklady na běžnou servisní prohlídku hybrida u autorizovaného servisu cca 3500-4000,- Kč, tak u toho kamaráda to nebude mít o moc levnější a bez testu hybridní části.
Jo a co se týká koroze, jestli byl bouraný a opravovaný někde ve stodole, tak není se co divit.
Hrozně rád si to poslechnu. A taky nějaký harmonogram kdy se začne atp. 😉
Trafostanice a kabeláž sú v globále minimálne položky, ktoré sa rýchle zaplatia. Jedna čerpačka na vodík stojí pekných pár miliónov, ale iste sa ich sieť bude rozširovať... Ešte určite predajú na českom trhu 50 áut na vodík, a určite postavia ďalšiu čerpačku alebo dve...
Ty máš v hlave fakt asi prievan, človeče...
Nechajme sa prekvapiť, ale o rozšírení vodíku silne pochybujem. Má priveľa nevýhod. Elektrina a baterky sú oveľa ďalej.
Proč by to měl platit stát? Nemyslíš, že by se tu našlo dost soukromých objektů, které by investovaly do infrastruktury a nabízely nabíjení? Snad nikdo nepředpokládá, že se bude jezdit zadarmo. Navíc stačí vystrčit nos za hranice (i když dnes je to s koronou trochu problém) a podívat se, že to, co ty považuješ za nemyslitelné, už jinde mnohdy funguje.
A za další, podívej se na časový horizont. Plná elektromobilita je projekt na cca 50 let (jen obměna vozového parku u nás zabere 30 let, takže to bychom ode dneška museli prodávat jen a pouze EV v takovém množství jako ICE, abychom to stihli v roce 2050, a ne, to se opravdu nestane). Ten rok 2070 je ještě docela optimistický. Do té doby budou ta sídliště překopána dvakrát.
Vždyť i v tom Norsku, kde EV neuvěřitelně zvýhodňují už 10 let a teď tam EV tvoří většinu prodejů (62😖, mají ve vozovém parku jen 9,3%. Ano, 9,3 %. Po 10 letech brutálního protěžování EV v Norsku není elektrické ani každé desáté auto! S PHEV to je 13,4 %.
Takže nějaké nahrazení je opravdu záležitost na mnoho a mnoho dekád. Jenže, za mnoho a mnoho dekád budou i EV technologicky přeci jen někde jinde.
Extrapolací dnešních výsledků bychom v roce 2030 mohli být na cca 125 tisících EV (tj. 2 % vozového parku). Tedy za 10 let bude elektrické každé 50. auto. Pro zajímavost, to znamená cca 0,4 TWh energie ročně (my jí vyrobíme okolo 80 TWh). Na to je ale stále strašně málo dat (let), aby se to dalo lépe odhadnout, protože dle této extrapolace bychom kupovali EV ve 100 % případů už okolo roku 2038 a plnou elektromobilitu bychom měli v roce 2057. 20% zastoupení EV ve vozovém parku mi zatím vychází na rok 2038-2039. Taková čísla mi ale přijdou až moc "optimistická". Lépe to půjde odhadnout za 2-3 roky.
Pokud mě dodání 1 kg H2 (100 km) stojí min. 65 kWh energie a na tutéž energii ujede EV min. 300 km, proč by si měl volit pohon, jehož palivo je 3x dražší a jinak to jindy nebude, protože fyzikální zákony platí pořád stejně? Proč jezdit vodíkovým autem, které jezdí za stejné peníze jako benzín, když mohu jezdit elektrikou 3x levněji?
A proč to uvádí na trh? Protože to zkouší. Bavorák také před lety prodával auto na vodík (ale tam se spaloval) a také se to neuchytilo. Mnoho automobilek hodilo na trh nějakou technologii a teprve se pak ukázalo, že je to mrtvě narozené dítě.
Vodík se určitě uchytí. Pokud někomu nebude vadit, že bude jezdit 3x dráž na 1 km, protože chce jezdit na jednu nádrž 800 km, tak ten si to koupí. Určitě se to uchytí tam, kde je potřeba velké množství energie na dlouhé dojezdy, třeba kamionová doprava.
Ale jsem velmi skeptický, že by lidé vyměnili dvojnásobný dojezd za několikanásobnou cenu, obzvlášť, když půlka národa bydlí v domech, kde si mohou zajistit nabíjení přes noc a každé ráno vyjíždět s "plnou nádrží", byť s polovičním dojezdem. Případně v práci. U nás ve firmě už nově budovaná místa mají přípravu na wallboxy, takže nebude v budoucnu problém nabíjet auta, když budou půlku dne parkovat.
Osobně Mirai beru jako technologické demo.
Pak uz zbyvaji jen nevyhody😒br /> Nizka celkova ucinnost
Vysoka cena paliva
Narocne technologie s nizkou zivotnosti
Zadny cerpacky
Nizka celkova ucinnost - nepodstatné
Vysoka cena paliva - není pravda. cca 2 CZK/km není vysoká cena.
Narocne technologie s nizkou zivotnosti - o tom se rozepiš. Jak můžeš vědět jakou to má životnost, když se s vodíkem v sériových autech teprve začíná.
Zadny cerpacky - irelevantní. S ohledem na to, že se teprve pořádně začíná sériová produkce, tak se infrastruktura bude jistě rozšiřovat.
Kdyz je ta cena paliva 3x vyssi, nez nabijeni elektromobilu, tak tomu rikam vysoka cena.
Za zivotni cyklus jsou to statisice Kc.
Palivovy clanek ma dejme tomu polovicni! zivotnost vuci baterii a jeste vyzaduje udrzbu.
A až zjistíš, kolik stojí nové palivové články, které budeš měnit po 80-100 tisících km, tak se z toho po*ereš. 😒]
Vždy bude výrazně levnější energii potřebnou k výrobě vodíku, skladování, transportu, tankování rovnou ládovat do baterky.
Třeba to pochopíš z tohoto srovnání😒br /> http😐/***/2MTfFB5
U vodíku sa infraštruktúra bude iste rozširovať - lebo nádrže na vodík sú jednoduchá a nenákladná alternatíva...
Ty máš rád rozprávky, že?
https😐/www.linde-mh.cz/…/Fuel-Cells.html
Není technický problém za 150 mega vybudovat tankovací stanici na vodík, kde se rychle za den natankuje 5 aut a ostatní musí čekat (tak to dneska je). Ale je to jaksi k ničemu...
Klasicky pistovy motor, jen na vodik.
Tahle Toyota je jinde.
Je to elektromobil, ktery ma misto (vetsiny) baterek palivove clanky.
A nejen cena paliva, ale i třeba servis. Výměna palivových článků po 80 tisících km je taky raketa,
Ale cenově to nemůže konkurovat v OA. Budoucnost vodíku vidím tam, kde se to zaplatí. Tj. třeba kamiony, vlaky, busy, atd. U OA si vystačíme s elektřinou, kde si vystačíme s dojezdem >400 km. Protože průměrný nájezd je do 50 km denně a kvůli pár cestám do Chorvatska nebudeme jezdit celý rok draze s vodíkem.
I 20 let by to byl obrovský fail - resp. bezvýznamná informace.
Důležité je, jak konkurují EV ICE dnes!
A jak za 4 roky... :yes:
https😐/www.auto.cz/…lnich-aut-136565
Vážně dnes nekonkurují? 😁 😁 😁
https😐/cleantechnica.com/…4-of-2019-sales/
Tesla Model 3 Dominates US Premium-Class Small & Midsize Car Market
Už se prober!
Pro většinu zákazníků v USA ale evidentně ano.
A to je o dost podstatnější informace k tomu, zda konkuruje nebo ne.
😄
Wake-up.
Co příspěvek, to žvást.
Hovado tupý.
https😐/cleantechnica.com/…4-of-2019-sales/
A prestan trollit!
Bez si timhle stylem diskutovat na detsky hriste.
Kdyz nemas co napsat, tak nic nepis.
Ty smudlo.
A jestli chces diskutovat, tak muzes okomentovat prodeje v USA v dane kategorii z odkazu.
Ale to bych po tobe chtel moc, vid...
Tezko muzes porovnavat kategorii large pick-up trucks, kdyz se zadny elektricky pick-up neprodava.
Jabka s jabkama. 😉
Jak muzes ty napsat takovou blbost. 😄
Takze specielne pro tebe: EV jsou uz ted konkurenceschopny, kdyz se nejaky model (predevsim Tesla) nabizi.
Tezko muzes posuzovat konkurenceschopnost neexistujiciho produktu. 😁
https😐/www.autoweek.com/…ed-as-covid-hit/
Neobhajitený, viď? 😄
V čom je vodík lepší podľa teba?
Cena auta? Nie, konkuruje cene EV, alebo je vyššia.
Cena paliva? Nie, je drahé.
Tankovanie? Na troch miestach v republike? Nabíjačiek je mnohonásobne viac a zásuvku nájdeš v každom dome.
Účinnosť? Ani omylom. Odpadového tepla produkuje také auto až až, všimni si, Mirai má výrazne výkonnejší chladiaci systém ako bežné benzínové auto.
Čo tam máš ďalej?
Stačí blbe?
A za chvili budes potrebovat curat zas. 😁
Ty ťunťo
😁 😁 😁
... range of up to 100 km (WLTP) in 5 minutes under optimum conditions...
Jinak bys nepsal hlouposti typu 2min a par set km...
Fascinuje me, ze zdejsi diskuteri resi kazdou minutu na superchargeru.
Jejich cas je nesmirne vzacny... 😲
A pritom stravi hodiny denne na acz trollenim proti elektromobilite.
😁 😁 😁 😁 😁
Elektromobilita je fajn pro malý auta do města na ježdění do 100 km za den. Tam je to ideální volba a samozřejmě pokud máš kde doma nabíjet.
😁 😁 😁
Zkus si nevymyslet problemy, ktere nejsou. 😉
Takto se diskutovat neda.
Zkus se bavit o normalni situaci...
S mnozstvim elektromobilu samozrejme poroste mnozstvi nabijecek.
Predstavy typu skokova zmena vozoveho parku na 100% EV apod. jsou pro primitivy.
O tom snad mluvit nechces.
Tak vynech ty fronty u nabijecek. 😉
http😐/www.hybrid.cz/…arger-o-svatcich
Ale ted vazne. Tohle je extrem. Ja jsem psal o normalni situaci...
Protoze jinak muzes vytahnout jeste treba vypadek proudu. 😉
Atd.
PS Hodinu u rychlonabijecky?
https😐/www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-tesla-supercharger-can-give-1000-miles-charge-hour
Za to, že to nechceš vidět a vnímat, já opravdu nemůžu. Klidně si mě tituluj jak chceš, ale fanatik jsi ve skutečnosti ty.
Nikdo nezpochybňuje, že se možnosti rozšiřují, ale jsou stále naprosto nedostatečné pro širší rozvoj elektromobility.
Ale az bude nabijecka na kazdym rohu, nebudes muset resit dojezd...
Kdyz nepojedes nikam dal.
Uhli nedosahuje 50% tudiz vetsinou, je energie vyrabena z jinych zdroju.
A hlavne se to bude vyrazne menit.
Jenze to ty nevis, jelikoz se toto klimaticke opatreni netyka aut.