Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Mirai odhaluje detaily. Má 134 kW a ujede prý 850 kilometrů

David Bureš David Bureš 4. 11. 2020 • 09:52
20
188
Zobrazit náhledy (20)
Toyota Mirai Toyota Mirai Toyota Mirai Toyota Mirai Toyota Mirai Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai 2020 Toyota Mirai

Toyota již brzy uvede na trh druhou generaci vodíkového modelu Mirai. Ještě před oficiálním odhalením jej vyzkoušeli vybraná japonská média, která přinesla detailnější informace o něm.

Japonská automobilka Toyota je velkým propagátorem hybridního pohonu, v dlouhodobém časovém horizontu ale vidí budoucnost ve vodíkovém pohonu. S tím už získává zkušenosti přímo v praxi, když od roku 2014 vyrábí model Mirai s palivovými články. Za dveřmi už je druhá generace, která se světu oficiálně představí v prosinci.

Ještě před oficiálním odhalením však automobilka nechala novinku vyzkoušet vybranými japonskými médii, které prozradily detailnější informace o tomto vozu, ještě před premiérou. Co jsme se tak o novém Miraii dozvěděli?

Nejzajímavější jsou samozřejmě informace o pohonném ústrojí. Podle japonských médií nové Mirai dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 300 N.m, což by sice znamenalo zvýšení výkonu o  20 kW, zároveň však ke snížení točivého momentu o 35 N.m. Novinka pak má zvládnout jet rychlostí 175 km/h, což by bylo o 3 km/h méně než dosud.

To se nezdá jako velký pokrok oproti předchůdci, automobilka se ale primárně zaměřila na dojezd. A ten je opravdu úctyhodný, podle japonského měřicího cyklu má dosahovat 850 kilometrů, což je naprosto srovnatelné s vozy s konvenčním pohonem spalovacím motorem. A zvlášť důležité v době, kdy síť vodíkových stanic je zatím pořád minimální, vždyť v Česku se teprve budují první veřejné čerpačky. Předchůdce přitom zvládal mezi čerpáním vodíku "jen" nějakých 500 kilometrů.

Toyota už dopředu avizovala, že dojezd auta chce navýšit o 30 % ve srovnání s první generací. Dosáhnout toho chtěla instalací větších nádrží na vodík (jsou tři) a také lepším systémem samotných palivových článků. Plnění má přitom pořád trvat jen nějakých pět minut, což ve srovnání s dlouhým dobíjením elektromobilů je úžasná hodnota.

Co se týče designu, Toyota již dříve potvrdila, že ve srovnání s loňským konceptem se zase toho tolik nezmění. Místo podivně futuristické první generace tu máme elegantní vůz s výraznou maskou evokující vozidla Lexus. Ostatně podle původních plánů se takto tvarovaný automobil měl prodávat právě se znaky luxusní divize.

Navzdory speciálnímu pohonnému ústrojí je základem modulární platforma TNGA, známá i z konvenčních modelů. Konkrétně jde o verzi GA-L pro největší auta, kterou Mirai sdílí s Lexusem LS nebo u nás neprodávanou Toyotou Crown. Toyota navíc slibuje rozložení hmotnosti v ideálním poměru 50:50 mezi nápravy, což má pomáhat jízdním vlastnostem.

Také vnitřek odpovídá loňskému konceptu, což konkrétně znamená digitální přístrojový štít nebo rozměrnou obrazovku multimediálního systému s úhlopříčkou 12,3". Zároveň tu nechybí ani digitální vnitřní zpětné zrcátko, které už nabízí Toyota RAV4.

Toyota Mirai druhé generace se světu představí v prosinci, prodej tak bude plně spuštěn v příštím roce. Na rozdíl od předchůdce se auto do budoucna bude oficiálně prodávat také na českém trhu. Díky chystanému otevření prvních veřejných vodíkových stanic (v Praze, Brně a Litvínově) tuzemské zastoupení Toyoty chystá zahájení prodeje Miraie také u nás.

Související články

Témata
6. 11. 2020 13:55
Re: Ale jo
Ten přechod z ICE na EV asi nastane. Jen to tu nebude zítra, je to prostě záležitost na 50 let. Proto nemá smysl strašit tím, jak budou lidi tahat prodlužky z oken paneláku z 15. patra, když takový člověk bude mít EV poprvé nejspíše tak v roce 2040, mnozí až po roce 2060, kdy už bude jeho sídliště minimálně jednou překopané, ne-li dvakrát. 20 % vozového parku za 1 dekádu je u nás nereálné. To se nedá stihnout (to znamená 1,2 milionu vozů, tedy v průměru 120 tisíc ročně - EV by za dalších 10 let musela tvořit v průměru asi 40 % nově prodaných aut).

Extrapolací dnešních výsledků bychom v roce 2030 mohli být na cca 125 tisících EV (tj. 2 % vozového parku). Tedy za 10 let bude elektrické každé 50. auto. Pro zajímavost, to znamená cca 0,4 TWh energie ročně (my jí vyrobíme okolo 80 TWh). Na to je ale stále strašně málo dat (let), aby se to dalo lépe odhadnout, protože dle této extrapolace bychom kupovali EV ve 100 % případů už okolo roku 2038 a plnou elektromobilitu bychom měli v roce 2057. 20% zastoupení EV ve vozovém parku mi zatím vychází na rok 2038-2039. Taková čísla mi ale přijdou až moc "optimistická". Lépe to půjde odhadnout za 2-3 roky.
6. 11. 2020 13:30
Re: Ale jo
Jo souhlasím. Technologické demo je celkem trefný výraz. Uvidíme jestli se to chytne. Je to novinka. BMW před lety jak správně píšeš ten vodík spaloval a navíc to byl jen prototyp, kterého se vyrobilo pár desítek kusů. Osobně si myslím, že by nemuselo vadit kupcům, že budou jezdit 3x dráž než na elektřinu. Podívej se na LPG. Taky můžeš jezdit za půlku ve srovnání s benzínem a i přes takovou obrovskou úsporu se LPG používá naprosto okrajově. Ono totiž to 3x dráž znamená ve skutečnosti cenově srovnatelně jako jezdí teď na benzín.
6. 11. 2020 12:30
Re: Pochopitelně jde o perspektivní techologii
Zlevňuje se dramaticky pořád. V roce 2010 stál 1kWh baterie 1000USD, v roce 2018 už 170USD a dneska už se to motá kolem 100USD za 1 kWh. To je samozřejmě cena pro automobilky od velkých dodavatelů. Nicméně to vidím i kolem sebe. Dnešní i3 s 40 kWh baterkou stojí stejně jako i3 z roku 2015 s kapacitou 20 kWh.
6. 11. 2020 12:25
Re: Ti Japonci a Korejci jsou fakt hlupáci...
Porovnáváš hrušky s jablky. Sodíkové výbojky svoji funkci splňovaly, tam byl pouze tlak ekonomický.
Kdežto nabíječky potřebuješ, aby elektromobilita byla použitelná.
Nicméně se toho tolik nebojím, za poslední 4 roky infrastruktura roste a v současné době máme v rámci EU největší počet nabíječek na počet aut, co tu jsou. Jasně, počet EV je zatím u nás malý, takže to vysoké číslo může rychle spadnout, ale na druhou stranu, kde se objeví poptávka (nabíjení na cestách), tam se objeví nabídka. Takže předpokládám, jak poroste počet EV, tak souběžně poroste počet nabíjecích míst.
Nikdo ti dneska nepostaví nabíjecí infrastrukturu pro milion EV, když jich tady jezdí jen pár tisíc.
Avatar - wakantanka
6. 11. 2020 12:11
Re: Re: Re: Ale jo
to ja v žiadnom prípade nepopieram

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud