Nová Toyota Mirai odhaluje detaily. Má 134 kW a ujede prý 850 kilometrů
Toyota již brzy uvede na trh druhou generaci vodíkového modelu Mirai. Ještě před oficiálním odhalením jej vyzkoušeli vybraná japonská média, která přinesla detailnější informace o něm.
Japonská automobilka Toyota je velkým propagátorem hybridního pohonu, v dlouhodobém časovém horizontu ale vidí budoucnost ve vodíkovém pohonu. S tím už získává zkušenosti přímo v praxi, když od roku 2014 vyrábí model Mirai s palivovými články. Za dveřmi už je druhá generace, která se světu oficiálně představí v prosinci.
Ještě před oficiálním odhalením však automobilka nechala novinku vyzkoušet vybranými japonskými médii, které prozradily detailnější informace o tomto vozu, ještě před premiérou. Co jsme se tak o novém Miraii dozvěděli?
Nejzajímavější jsou samozřejmě informace o pohonném ústrojí. Podle japonských médií nové Mirai dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 300 N.m, což by sice znamenalo zvýšení výkonu o 20 kW, zároveň však ke snížení točivého momentu o 35 N.m. Novinka pak má zvládnout jet rychlostí 175 km/h, což by bylo o 3 km/h méně než dosud.
To se nezdá jako velký pokrok oproti předchůdci, automobilka se ale primárně zaměřila na dojezd. A ten je opravdu úctyhodný, podle japonského měřicího cyklu má dosahovat 850 kilometrů, což je naprosto srovnatelné s vozy s konvenčním pohonem spalovacím motorem. A zvlášť důležité v době, kdy síť vodíkových stanic je zatím pořád minimální, vždyť v Česku se teprve budují první veřejné čerpačky. Předchůdce přitom zvládal mezi čerpáním vodíku "jen" nějakých 500 kilometrů.
Toyota už dopředu avizovala, že dojezd auta chce navýšit o 30 % ve srovnání s první generací. Dosáhnout toho chtěla instalací větších nádrží na vodík (jsou tři) a také lepším systémem samotných palivových článků. Plnění má přitom pořád trvat jen nějakých pět minut, což ve srovnání s dlouhým dobíjením elektromobilů je úžasná hodnota.
Co se týče designu, Toyota již dříve potvrdila, že ve srovnání s loňským konceptem se zase toho tolik nezmění. Místo podivně futuristické první generace tu máme elegantní vůz s výraznou maskou evokující vozidla Lexus. Ostatně podle původních plánů se takto tvarovaný automobil měl prodávat právě se znaky luxusní divize.
Navzdory speciálnímu pohonnému ústrojí je základem modulární platforma TNGA, známá i z konvenčních modelů. Konkrétně jde o verzi GA-L pro největší auta, kterou Mirai sdílí s Lexusem LS nebo u nás neprodávanou Toyotou Crown. Toyota navíc slibuje rozložení hmotnosti v ideálním poměru 50:50 mezi nápravy, což má pomáhat jízdním vlastnostem.
Také vnitřek odpovídá loňskému konceptu, což konkrétně znamená digitální přístrojový štít nebo rozměrnou obrazovku multimediálního systému s úhlopříčkou 12,3". Zároveň tu nechybí ani digitální vnitřní zpětné zrcátko, které už nabízí Toyota RAV4.
Toyota Mirai druhé generace se světu představí v prosinci, prodej tak bude plně spuštěn v příštím roce. Na rozdíl od předchůdce se auto do budoucna bude oficiálně prodávat také na českém trhu. Díky chystanému otevření prvních veřejných vodíkových stanic (v Praze, Brně a Litvínově) tuzemské zastoupení Toyoty chystá zahájení prodeje Miraie také u nás.