Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily

Zpět na článek

Jak Škoda testuje odolnost elektromobilů vůči extrémním teplotám? Má na to speciální komoru

30 komentářů

_Teddy_
"...studenou alpskou noc s teplotou -10 °C..."

LOL, pri minus 10 sa tirolaci vonku prechadzaju v kozennych kratasoch a kosielkach s kratkym rukavom. Ak je velmi mierna zima, tak v noci to v horskych dolinach klesa niekam k -20, a to este nikto nenazve "studena alpska noc". Ved kazdy rok je aspon par krat aj -30, niekedy este nizsie. Vo firme mame skusobnu komoru kde sa testuje startovanie auta obvykle pri -40...
Othello
No jo ale tady testujou elektromobily. Pro ně platí jiné "extrémy" 😄
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
suhlas.....

to u nas v kosickej kotline je v zime v noci bezne aj -15 a nikto tu z toho dramu nerobi... uz ani tie alpy nie su co byvali zda sa 8-s ..

napr kanadania vo winnipegu aj cez den pri -20 nosia kludne aj kratasy ked vencia psov .. mam tam znameho ... a tu je aj pri -10 uz studena alpska noc.. 😒] sme my v eu ale riadne rozmaznani a .. alebo mozno uz tie alpy sa nam kusok "oteplili" no jo.. dovody na to by aj boli ze jo
Othello
Nepochopil jsem z článku jak může 25 testovacích dní v celkem běžných pozemských podmínkách nasimulovat stejnou zátěž jako za čtyři roky. To by ty čtyři roky musel být zavřený v garáži
Avatar - SKAY
SKAY
Asi jako sprint na 60 m s eloktro se vše mění 😁 :no:
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Byl jsem ve firmě kde se to dělalo.
Základem je časté střídání teplot a vlhkosti. Tím se jakoby napodobí realita, jenže oni sami ví že to není 100procentní, je to jen druh přiblížení k realitě.
mají na to různé klimatické komory, některé mají gigantické rozměry.
Othello
Píšou že z těch 25 dní je patnáct suchých a teplotu s vyšší vlhkostí tam mají jen deset dnů, tj. vystřídají ji zřejmě desetkrát.

To není přiblížení realitě ani náhodou, čtyři roky mají 1460 dnů,
topten
je otazka, jestli to je v clanku dobre napsany.
spis bych to videl tak, ze z tech zmen po 25 dnech jsou schopni na zaklade zkusenosti vypocitat, v jakem stavu bude auto za ty 4 roky.
kazdopadne skokovy zmeny vlhkosti a teplot je asi to nejhorsi, co auto muze potkat.
samozrejme - krome krash testu 😉
rozhodne verim vic tem inzenyrum, nez mnohym internetovym tlachalum (to neni na nikoho v tomhle vlakne)
Othello
Zkušební komora musel stát balík takže by asi měla dávat autům mnohem větší kouř než běžný provoz, ale z článku to fakt nijak nevyplývá. Navíc ty auta v komoře ani nejezdí !

A když vidím jaké megapřešlapy výrobci včetně Škodovky dokážou občas spáchat, tak si o úrovni testování a "těch" inženýrech myslím svoje ....
Kulda Kukulik
Dobrý den,
divte se nebo ne, ale je to skutečně tak. Za 25 dní se podaří nasimulovat problémy, které se později skutečně mohou projevit v řádu za několik let normálního provozu.
Je však potřeba říci ještě několik dalších faktů. V případě v článku zmíněné komory se jedná o testování komponent, tzn. to jak se chová celé auto v "sestaveném" stavu.
Odolnost jednotlivých materiálů, to jak vydrží na sluníčku nebo v extrémních teplotách se provádí daleko dříve během vývoje jednotlivých dílů. I zde se však jedná o akcelerovanou simulaci reálných podmínek a proto se provádí i zkoušky v tzv. reálném extrémním klimatu. Jako benchmark jsou voleny podmínky suchého tepla (Arizona) nebo vlhkého tepla (Florida). Zde stojí vůz 1-2 roky a porovnává se z výsledky ze zrychlených simulací. Takže si myslím, že inženýři dobře vědí co dělají a své poznatky si neustále ověřují. Tyto tipy simulací se provádějí (nejenom ve ŠkodaAuto nebo VW) již několik desítek let, takže jsou skutečně prověřeny i praxí.
Nakonec jen ještě dodám. Ano, auto stojí při této zkoušce. Existují však další testy jako třeba termodynamický tunel, ale o tom až někdy jindy.
Pokud by někdo z vás měl skutečně hlubší zájem o tuto problematiku, rád se mu budu věnovat. Pracuji v tomto oboru více jak 25 let 😉
Freddka
Diky za prispevek 😄

Ja mam hloupe otazky, ktere jsou trochu mimo tema😒br />
- Proc vetsina bilych plastu casem zloutne? (nebo vsechny? Asi ne)

- Co je to za lepidlo, kterym se lepi popisky na autech (znak automobilky, oznaceni vozu apod.) ze to dokaze ustat treba 20 let bez problemu na primem slunicku, v brutalnim mrazu atd atd.? To je celkem neuveritelny material 😄

Proste by me to zajimalo, to bych urcite nasel jeste mnoho jinych otazek 😄
topten
klasicky zloutne ABS, ktery na slunicku i degraduje.
podstatne odolnejsi je treba ASA, ktery z ABS i vychazi
Othello
Nj, tohle mělo být už v článku.

Jinak gratuluju pokud se vám opravdu daří takhle zrychleně simulovat povětrnostní zátěž. Škoda že podobné simulace neumí dělat třeba motoráři (viz fatální závady rozvoďových řetězů, chatrné pohony olejových čerpadel apod.) nebo výrobci elektropříslušentví (třeba věčně oslňující Fabie) a další.
Příkladů se najdou desítky, možná i stovky


PS. a ještě mě napadlo proč to musí vydržet zrovna čtyři roky .... po té době končí záruka, že ?
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
Zrychlené simulace jsou a když se to dobře udělá, tak to opravdu může přinést podobné výsledky jako realita. Bohužel při lhaní si do kapsy jim neveřím ani slovo, rozvody TSI 1.2 EA111 by měl umět napočítat a odzkoušet běžný student střední automobilové průmyslovky. Jenže Škoda řekla NE. ;-\
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Jsem netušil, že v roce 2020 není Android auto pro Česko podporováno!!!! To je hnus.
Spei
U Android 10 a výše už je aplikace integrována a funguje, navíc se dá nahrát https😐/www.apkmirror.com/…nc/android-aut👋
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Ano, ale ofiko to nejde, protože neumí česky kvůli google asistentu. Někdy česky, někdy anglicky, někdy vůbec.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Hehe já si přehrávám zprávy v Japonštině :-! :-! :-! :-!
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ale WAZE na mne mluví česky takže OK, anglicky umím takže kde je problém?
Freddka
Kup si telefon co spada pod "Android One" a je myslim po problemu.
Anebo si kup iPhone - i ten za 13 tisic na to staci uplne v pohode - a mas po problemu, nemusis resit verze a tak proste to funguje a hotovo (ale mluvit na nej jde jen anglicky).
Arese
https😐/www.autoforum.cz/…byt-jeste-nizsi/
😲 😲 😲 😒 😒 😒 :no: :no: :no:
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Vyšel článek že elektromobily jsou na servis dražší než vozy s ICE. Bylo to na Autoforu.cz.
Spotřeba gum je 3x vyšší než u "fosilů"
Dovedu si představit vysoké množství pevných částic z pneumatik emitovaných zkratomobily.

A tyto částice umí zachycovat "fosily" svými BPF a DPF.
EV mají emise CO2 často vyšší než ostatní vozy a navíc mají extrémně vysoké emise pevných částic...
ryccardo
Ale no tak tomu bych teda vůbec nevěřil. Nevidím důvod proč by měla být spotřeba gum 3x vyšší. To jsou zase pofidérní pseudo studie stejně jako ty zázračný celoročky co drží líp než zimní a vydrží přes 100 tis. Tomu věří jen dementi typu Hamuna.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Proč? Úplně jednoduše. Protože EV jsou těžké krávy a navíc nástup Nm je okamžitý. Takže naprosto tomu věřím. Navíc to mohu potvrdit (e-Kona).
Johnn
Copak tě neučily že lhát se nemá?Mezi nelehčí verzí Kony a nejtěžší dieslovou je rozdíl více než 300kg, k EV už je pak "jen" 200kg. Takže opotřebení gum je mezi benzínem a dieslem také minimálně trojnásobné. :😉
Tak se dá pochybovat, o Tvých zkušenostech z jedním z nelepších BEV na trhu (efektivita, lepší je jen TM3 a Ioniq).
ryccardo
Trochu mensi diky kroutaku dejme tomu ale 3x mensi?? Pri normalnim pouzivani? Hovadina.
Martin Smolka
Opravdu mi chcete nakecat, že ty gumi na Citigu, 1235kg, ohobluji 3x rychlej jak na Sanderu,1030kg? Zajímavé, Gumi na Sanderu maj za sebou tak 25k a cajk, na Citigu maj 10k, narozdíl od Sandera si fakt i hrábly a vypadaj jako nové!
Kulda Kukulik
Otázka nemůže být hloupá. Je to otázka. Hloupá může být jenom odpověď 😄
Většina bílých plastů využívá ke stabilizaci proti slunečnímu záření titanové běloby (TiO2). Ta dokáže na sebe "vázat" UV záření, které pak nemůže degradovat vlastní polymer (plast). Bohužel míra přídavku titanové beloby do plastu má své limity. A není plast jako plast. Každý ma jine moznosti stabilizace. Takže i když dokáže degradaci brzdit, tak ji úplně nezastaví. To se právě projeví žloutnutím plastu - to je způsobeno produkty UV degradace polymeru.
I tak obecně platí, že nejlépe se stabilizují právě bílé plasty a pak černé. Tak podobnou funkci plní saze (uhlík).
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Lze očekávat, že stejně zrychleně bude fungovat i životnost těchto EV nesmyslů. Takže žádných 20 let jak jedničkové oktávky, ale záruka a potom šmitec, konec, elektrozvonec!
Martin Smolka
A důvod? Třeba CitiGo, karoserie ap zcela stejná jak u benálu a ty už vesele 10 let jezdí a baterky? https😐/youtu.be/67oWdoli_MY?t=890 Ty přežiji kastli! I zde se zeptám, kdo z Vás ma ty koule říct, že uznávaný odborník v oboru lže?