Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Škoda testuje odolnost elektromobilů vůči extrémním teplotám? Má na to speciální komoru

Jan Zajíc
Diskuze (30)

Škoda Auto opět poodhaluje zajímavé detaily z výroby. Tentokrát vysvětluje, jak testuje odolnost elektromobilů vůči extrémním teplotám.

Česká automobilka pro to používá nově vybudovanou speciální komoru, která dokáže zrychleně napodobit přibližně čtyřleté vystavení elektromobilu různým, tedy i extrémním, podmínkám středoevropského klimatu. Jak zrychleně? Čtyři roky zvládne za pouhých 25 dnů.

Díky komoře, v jejímž sousedství se nachází strojovna se speciální vzduchotechnikou i „mozkem“ pro řízení napájení, Škoda zjišťuje, jak na extrémní teploty reagují použité materiály a díly. Ty musí po testu vypadat stejně a musí si zachovat svou funkci.

„Komoru pro zkoušení elektromobilů mají v koncernu Volkswagen jen u Audi a v Číně, naše je o něco modernější a disponuje více bezpečnostními systémy,“ prozrazuje Petr Sobotka, vedoucí oddělení Materiálová technika a speciální měření.

Komoru, jejíž výstavba trvala něco přes rok, tvoří izolovaná místnost vybavená sadou 28 světelných zářičů s výkonem 2,5 nebo 4 kW. Jde o metal-halogenidové zářiče, jejichž světlo nejlépe odpovídá spektru skutečného slunečního záření. Automobilka dodává, že zářiče mají životnost jen na tři zkoušky, pak je nutné všechny vyměnit.

Uvnitř komory lze tedy nasimulovat různé podmínky teplot, vlhkosti a slunečního záření. „Umíme simulovat například pouštní klima, ale i mrazivé horské noci. Během zkoušky postupně střídáme horký arizonský den s teplotou vzduchu 42 °C ve stínu a intenzitou slunečního záření až 1000 W na m2, dále floridské klima s extrémně vysokou vlhkostí a studenou alpskou noc s teplotou -10 °C,“ popisuje průběh testu Dalibor Kopáč, koordinátor zkušebny.

Zkouška má předepsaný průběh. Podle automobilky se začíná suchým a horkým pouštím klimatem, na které připadá prvních 15 dnů.

Během této části testu se každých 24 hodin dvakrát prostřídá denní cyklus, kdy je vůz vystaven intenzivnímu svitu až 1000 W/m2 s teplotou prostředí 42 °C a vlhkostí pod 30 %, a noční cyklus s teplotou vzduchu 10 °C. Na konci každého dne zbude hodina servisního času při teplotě 23 °C, kdy lze do komory vkročit a vyměnit například vadné teplotní čidlo nebo zkontrolovat stav vozidla.

Zbylých deset dní probíhá simulace teplého vlhkého klimatu a studených nocí. Během denního cyklu je vůz vystaven opět teplotě 42 °C, tentokrát však při relativní vlhkosti vyšší než 60 %. Z této teploty je pak komora ochlazena na klima alpské noci s teplotou -10 °C.

Automobilka pro představu o podmínkách v komoře dodává, že některá místa vozidla se při zkouškách ve vysoké teplotě ohřejí až na 110 °C.

Celý proces testování se ovládá z řídicí místnosti, která je od komory oddělena masivní zdí. Už brzy prý ale pracovníci budou moci na průběh zkoušky dohlížet i z mobilního telefonu.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (30)

Doporučujeme

13. 11. 2020 20:54
Re: Zkrácené testování, zkrácená životnost
A důvod? Třeba CitiGo, karoserie ap zcela stejná jak u benálu a ty už vesele 10 let jezdí a baterky? https://youtu.be/67oWdoli_MY?t=890 Ty přežiji kastli! I zde se zeptám, kdo z Vás ma ty koule říct, že uznávaný odborník v oboru lže?
13. 11. 2020 20:49
Re: Blbá a blbější....
Opravdu mi chcete nakecat, že ty gumi na Citigu, 1235kg, ohobluji 3x rychlej jak na Sanderu,1030kg? Zajímavé, Gumi na Sanderu maj za sebou tak 25k a cajk, na Citigu maj 10k, narozdíl od Sandera si fakt i hrábly a vypadaj jako nové!
10. 11. 2020 01:15
Re: Blbá a blbější....
Trochu mensi diky kroutaku dejme tomu ale 3x mensi?? Pri normalnim pouzivani? Hovadina.
9. 11. 2020 19:57
Re: Blbá a blbější....
Copak tě neučily že lhát se nemá?Mezi nelehčí verzí Kony a nejtěžší dieslovou je rozdíl více než 300kg, k EV už je pak "jen" 200kg. Takže opotřebení gum je mezi benzínem a dieslem také minimálně trojnásobné. :*)
Tak se dá pochybovat, o Tvých zkušenostech z jedním z nelepších BEV na trhu (efektivita, lepší je jen TM3 a Ioniq).
9. 11. 2020 19:13
Re: 4 roky za 25 dní ?
klasicky zloutne ABS, ktery na slunicku i degraduje.
podstatne odolnejsi je treba ASA, ktery z ABS i vychazi