Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Nová Toyota Mirai oficiálně: Prošlape cestu vodíkové budoucnosti?

135 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
ale výroba je velmi neefektivní. Proto se vodík dělá z fosilních zdrojů. Něco jako když vyleješ olej do kanálu u souseda a máš doma ekodomácnost.
Anonym
A má záporné emise.
Něco jako když tě táhne traktor na laně,
ryccardo
Hoši jako byste nevěděli, že je důležitý jen to co je na papíře 😁 😁
LORASI
zaujimave - pri BEV niektorym ( hlavne svedkom elonovym ) nevadi, ze maju sice lokalne 0 emisie ( ak nepocitam vyrobu elektricke energie ), ale pri vyrobe baterii sa produkuje CO2 vyrazne vyssie ako pri vyrobne ICE automobilov

naproti tomu

pri autach na vodikovy pohon je to zase naopak ... lokalne emisie 0 su pre nich nepodstatne a poukazuju na energeticku narocnost pri vyrobe vodiku ( mimo zastavanych oblasti ) co uz zrazu problem je 😄
ryccardo
Osobně bych se smířil s tím, že výroba a provoz aut je prostě neekologický proces a nemá cenu regulacema a zákazama vyhánět čerta ďáblem tj. snažit se zlikvidovat spalovací motory a nahradit je EV nebo vodíkem v domnění, že teď to je to pravé ořechové. Nechal bych to vyřešit trh.
LORASI
suhlasim, ale to sa zial vdaka europskym politikom nestane. paradoxne ale moze pristup "vodcov" slobodnej EU viest k vyraznemu poskodeniu automotive v EU, straty velkeho poctu pracovnych miest a prevalcovanie eu vyrobcov vyrobcami z Ciny. vobec nebudem prekvapeny, ked sa v celej EU zopakuje scenar z bohateho Holandska, kde prudko narastol pocet predaja starsich jazdenych aut ( a to pritom bola jedna z krajin, odkial sa vozilo najviac velmi kvalitnych aut do zvysku EU )
ryccardo
Ano přesně tak to vidím. No necháme se překvapit. Já myslím, že úředník v Bruselu bude nemile překvapen pokračujícím stárnutím vozového parku. U nás už skoro 16 let.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Říkával si že 15 let starý auto neni vlastně starý = když si ho měl. ANO teď sme roky MAKALI a populismus vítězil = to většinou znamená ekonomicky ZHORŠENÍ

No a vono taky ANO 😉

Slovenskýmu eSTéBákovi komunistovi za ty roky NAROSTL majetek = nám DLUH. ANO rozdíl mezi chudým (nejen tebou) a bohatým (nejen jím) se ZVĚTŠIL

ANO je to opravdu tak 😲 :-!
ryccardo
Já mluvím o překvapení úředníka v Bruselu ne mým. Nauč se už konečně číst kašpare. Jinak samozřejmě ano. 15 let starý auto není nic nad čím bychom se měli děsit. Je to prostě statistický údaj. Nicméně vozový park stárne, protože lidi nemají tolik peněz navíc jim vzrostla inflace bez adekvátního růstu mezd a auta se vlivem bolševických zásahů z Bruselu zdražují. To jsem ti ale říkal, že tahle snaha o ekologii povede jen ke stárnutí vozovýho parku. Ty si mi na to ty vocase pravil něco ve smyslu, že takhle složitý otázce nemám šanci vůbec rozumět a chápat souvislosti.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Hošánku kašpare bolševiku = ani všichni lidi dohromady neřekli všem lidem co znám = tolik urážek jako ty = jen mě 😲

PROTOŽE já s něčím co se děje souhlasím = a ty ne 😁
ryccardo
Souhlasíš, ale divíš se pak důsledkům, který ti moudří předvídali. Viz to stárnutí vozovýho parku a zvýšený poptávce po ojetých autech. Tak to prostě hošánku bude. Když lidem zůstane míň peněz v kapsách a zdraží se jim auta, protože normální levný na výrobu se přestanou kvůli EU a jejím regulacím prodávat, tak to nemůže dopadnout jinak.
Hendly
Auta nikdy nebyla tak levná jako dnes.
ryccardo
Myslíš? Takový nejprodávanější auto v Čechách Oktávka rozhodně levnější byla a to v jakýkoliv výbavě. Když vezmeš tu základní nejholejší holotu za 460 tisíc, tak byly doby kdy Oktávka stála pod 400. Fabie to samý. Teď v holině za 280 tis a stávala i lehce přes 200. Netvrdil bych, že auta nebyla nikdy tak levná jako dnes.
Hendly
Porovnej s kupní silou a Vem to v delším časovém období.
ryccardo
S ohledem na inflaci v posledních letech to ani s tou kupní silou nevidím moc valně. Navíc s el.mobilitou a emisníma pokutama bych řekl, že auta budou dál zdražovat.
Hendly
Takže se nejspise shodneme na tom, že prakticky nikdy nebyla auta tak levna jako dnes.
Takže případně zdražení nebude likvidace svobod atd co tady čtu, alespis posun k minulosti.
ryccardo
Ano dalo by se to tak formulovat. Posun k minulosti. Když jsem si přečetl dnešní recenzi na ID3 za cenu lehce přes milion, tak si nejsem úplně jistý, že tohle si budou běžný lidi kupovat. S ohledem na fakt že průměrný plat je asi 34 tisíc a 60% lidí ho ani nemá to povede k jedinému a to stárnutí vozového parku a rozhodně ne k hromadnému přechodu na EV.
Hendly
Posuzujespodle situace v ČR...
A ID je ukázka toho jak dlouho trvá vymyslet ev. A jedna se oevktereje o generaci za teslou.
ryccardo
Jasně. Ale oni automobilky žádný závratný prodeje EV neočekávají ani v rámci Evropy. Kupříkladu Enyaqu je plánovaných asi 50000 ročně. Aktuálně se jich dělá asi 300 týdně. V čem myslíš, že je ID3 o generaci za Teslou?
Hendly
50 000ks EV jen od škodovky v evropě mi příjde teda dost. Podívej se kolik se prodá ostatních modelů škoda.

ID3 má horší parametry baterií (včetně obsahu kobaltu), hořší dojezd, menší výkon,
ryccardo
To je plán. Na to aby ho splnili musí vyrobit a prodat těch aut cca 1000 týdně. Hele já budu rád, když se jim to podaří.

Myslíš ve srovnání s modelem 3? Ten dojezd je hodně podobný. Výkonově je na tom líp to je fakt a baterky jsem technologicky neporovnával, ale jestli mají modernější s menším podílem kobaltu, tak to potom jo. No netvrdil bych o generaci za Teslou. Prostě za nižší cenu dostaneš adekvátně míň než u Tesly. Nicméně design Tesly se mi líbí víc než VW. ID3 moc krásy nepobralo.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Fajn ze si změnil názor a teď mě cituješ = blbý to množství urážek NEŽ tyhle otočky přijdou

Blbý že si dodnes tvrděj bojovník proti snižování emisí

ANO nezklamalo = dnes spuštěný prodej el dálničních známek = dnes zkolaboval :yes: 😁
ryccardo
Jsem proti snižování emisí za každou cenu. To je rozdíl.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Hošánku? My budeme tak stejně stáří

Hošánku = ty ale za moudrého považuješ (viz já 13:08 druha věta) jen SEBE JEN sebe jen SEBE sebe Sebe SEBE

A ekologickým snahám říkáš BOLŠEVISMUS = Hošánku máš to v hlavě NARUBY
Hendly
Soudis smerovani světa podle ČR? To je trochu troufala myšlenka.
ryccardo
Měl jsem na mysli Evropu ne svět.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Hrubka. Víš jak si odmítal princip KUPNÍ SÍLY = tam kde absolutně jednoznačně platí a ovlivňuje? A víš jak si ho pak chtěl sám použít = a zrovna TO byla ta výjimka kde NEplatí?

Tak tady je to stejný = tohle je přesně ta výjimka to co trh NE(vy)řeší
ryccardo
Plácání a okecávání ti jde dobře. Jasně ty bolševiku. Hlavně ten trh co nejvíc regulovat a pokřivovat. Takže něco zakážeme i když to lidi chtějí a něco jinýho co se jim snažíme z nesmyslných pohnutek vecpat budeme dotovat.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nojo zaplkal si a okecal = tim ty blbosti nesmysly kraviny cos napsal a já zmínil = z internetu ZMIZELY 😉

Fakt to máš v hlave zajímavý = největší pokřivení trhu což je dotování nafty = popíráš. Ekologicky smýšlejícím říkáš BOLŠEVICI. Dodnes nechápeš co se to děje = tak je to nesmysl (fakt věříš že všemu rozumíš?

ALE i když dotování nafty popíráš = tak dotování kritizuješ. Prostě CHAOS na CHAOS

Čemu nerozumim jak to že po TOLIKA prokázanyýh TVÝCH omylech = se furt hádáš že všichni v EU sou PROTI TOBĚ tupý hovada

No možná to má (mnohem) jednodušší vysvětlení
ryccardo
Dotovaná nafta - spotřební daň 11 korun z litru
nedotovaná elektřina - spotřební daň 0 korun za kW. :yes:
Hendly
Zas je nutno si přiznat, že nebýt levnější nafty z důvodu menšího zatížení spotřební daní, tolik naftových aut by rozhodně nejezdilo.
Elektřina má v sobě platbu emisních povolenek.
ryccardo
Být o 1,50 CZK dražší nafta vlivem sazby spotřební daně, tak se nestane v osobní dopravě vůbec nic. Nemyslíš si snad, že by lidi přestali jezdit v nafťácích kdyby se o 1,50 CZK zvedla cena nafty, že ne? Trošku by to asi houplo s inflací, protože drtivá většina tý "dotovaný nafty" končí v nákladní a železniční dopravě a ne v osobácích, ale mě by to jako majitele naftovýho auta určitě neodradilo od jeho provozování. S ohledem na nízkou spotřebu by se náklady na palivo navýšily jen neznatelně. Platba za emisní povolenky není spotřební daň. To platíš v rámci platby za elektřinu v případě použití jakýhokoliv el. spotřebiče. Navíc kdyby si hypoteticky měl na střeše solární panely a auto si nabíjel z nich, tak se výpalnýmu za emise vyhneš. Jediná šance jak elektřinu pro auta zdanit v podobné výši jako platíš spotřební daň za naftu by byla silniční daň na EV, která by se počítala z najetých kilometrů. Pak by to bylo srovnatelné s daňovým zatížením nafty, která je podle toho blba masivně dotovaná.
Hendly
Co je motivace ke koupinaftoveho auta? Spotřeba a cena paliva.
ryccardo
Spíš bych to otočil. Motivace k jeho NEkoupení by nebylo o 1,50 korun dražší palivo. Při spotřebě moderních nafťáků 4-5 litrů jsi na 100 km o 6-7 korun dražší. Myslíš, že by to někoho krom Hamuny rozhodilo?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ty to fakt ani po všech vysvětleních = furt nechápeš viď?

Tak naposled = bud sme blbí my ode mne po CEO VW nebo ty a rohYpnol atd.?

Ale jinak k tý kravině cos napsal = kvůli rozdílu 2,50 Kč na litr lidi natankují jinde = ale PROČ je tahle tvá argumentace blbost sem ti vysvětlil = skleróza? Že to ne rozhazuje mě ale parlamenty zemÍ taky = velká skleróza?

Stručně = tisíc vět co si k tématu napsal = byly blbost nesmysl kravina. Protkaná stovkama vulgarit = že kdo nemyslí jako ty je kre.tén tupý hovado autistického atd

Prostě diesl v osobnich autech je (multifunkční miliardama) vydotovanej = všechno popírání je (až pozoruhodný ale) nesmysl. PROČ to popíráš = rsp. na základě ČEHO??????????????????
Hendly
Drahé auto, drahé palivo. To by mělo na prodej vliv. A cele by to bylo jiné, byl by jiný poměr výroby paliv což má zase vliv na cenu. Když by se prodalo méně dieslu tak by byla i menší investice do vývoje dieslovych motoru, při menším počtu prodaných kusů by byla i vyšší cena auta atd. Takže dopady zvýhodnění nafty jsou celkem velké.
ryccardo
Jasně, jenže když by se ti palivo hypoteticky zdražilo o 1,50 CZK, aby si dorovnal spotřební daň s benzínem a Hamuna nemohl tvrdit, že je nafta dotovaná, tak to není dost na to, aby to změnilo chování zákazníků. Ta částka, kterou bude muset majitel nafťáku vydat ročně navíc, bude zanedbatelná na to, aby si rozmyslel provoz naftovýho osobáku.
Hendly
Proč si někdo koupí naftové auto? Je to jednoznačně horší motor ohledně vlastností, ceny atd. Jediná motivace je levnější provoz. Když by nikdy nebylo nastavené zvýhodnění nafty tak nedojde k rozšíření, zlevnění, zlepšení naftových aut.
Není daleko doba kdy byla nafta dražší než benzín, když by se ten rozdíl ještě zvětšoval o daň kdo by naftu koupil?
ryccardo
V minulosti byla nafta zvýhodňovaná daleko víc. Pamatuju, když jsem 20 let zpátky měl prvního nafťáka, tak byl rozdíl benzín nafta na stojanech 5 korun. Dnes cena prakticky stejná. Rozdíl ve spotřební dani 1,5 koruny, což není nic závratnýho ve světle toho, že s tím nafťákem prostě přes 6 litrů nepůjdeš ani když pojedeš jako totální prase. S benzínem přes 10 litrů není nic vyjímečnýho (Bráno v osobním autě nižší střední ne ve velkým SUV). Takže levněji by si jezdil i ve chvíli kdyby se srovnaly výše spotřební daně. Na to, aby nafťák vycházel provozem dráž by si musel tu spotřební daň navýšit výrazně víc. K rozšíření naftových motorů došlo proto, že to tak soudruzi v Bruselu chtěli a zaveleli hurá budeme jezdit na naftu. Úplně stejně jako teď zaveleli hurá budeme jezdit hybridama a na elektřinu. Právě ta historická zkušenost mě vede k opatrnosti. Bruselskej úředník vymyslí kde co. Není dobrý slepě věřit všemu co se nám nejvyšší politbyro v Bruselu snaží natlouct do hlav.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
To co SI VYMÝŠLÍŠ abys popíral běžný znalosti = je občas fascinující. Co zlomek ty energie dát na CHÁPÁNÍ než násobky na POPÍRÁNÍ?

Navíc tohle sem dokonce TI vysvětloval a zdůvodňoval 😒

Co říkáš na (svou oblibenou) Drábovou? Politický má podobný názory jako já ale hlavně: "Když nedostavíme Dukovany nic se neděje svět se nezboří"?

Hele o kolik si teda mladší než dědek Dědek a dědek James May = co vodíkem žijí už dnes?
Hendly
Druhým největším výrobcem aut bude Čína se svojí nízkou cenou a vládou která do určitých oboru leje peníze. V tomhle netrznim prostředí volas po tom, aby evropský automotiv přežil trzne.
ryccardo
Ale jistě a stačilo by evropskýmu automotivu neházet klacky pod nohy s emisema CO2. Bojovat můžeme stejně jako zbytek světa a nastavit si emise reálněji (třeba jako zbytek světa) nebo nestanovovat tak vysoké pokuty za 1g nad limit. Způsobů je mnoho.
Hendly
To co navrhujes je ale konzervace starého spalovacího motoru. Co by se s talo v momentě kdy někdo přijde s ev které je levnější než spalovak na evropský trh? Co bude s evropským automotiv?
A opět znova. Vzpomeň na rok 2015 kdy samotné automobilky hlásí jak jediná cesta je ev.
ryccardo
Nevím jestli je vhodný termín konzervace, ale v tom případě celý svět vyjma EU konzervuje spalovací motory. V momentě, když někdo přijde s konkurenceschopnou cenou na EV to vyřeší trh. To je to co bych si přestavoval jako správný řešení. Pokud o to bude na trhu zájem a lidi to budou chtít kupovat, tak nevidím důvod proč EV nevyrábět dle poptávky. Pokud by to vedlo k poklesu zájmu o ICE motory, tak v tom taky nevidím problém. Když to ale nakážu direktivně, tak je to špatně. To jsme v socialismu. Poručíme větru dešti. Evropský automotiv má soldní základy a tradici. Když se mu nebudou házet klacky pod nohy, tak o jeho budoucnost strach nemám. Čeho se bojím jsou regulace a snaha řídit z Bruselu co by se mělo vyrábět a dodávat na trh.
Hendly
Jak dlouho trvá pripravit auto do výroby? 5 let? Když přijde konkurenční ev a Evropa by nebyla připravena je s automotiv další Nokia.
Znova připomínám, že konkurence je Čína kde pravidla volného trhu neplatí.
Evropa potrebuje pokrok a vývoj, to celou evropu táhne. Ne to co umi ostatní.
ryccardo
No řekl bych tak 3 roky. 5 je moc. Já netvrdím, že by automobilky neměly mít paletu EV a PHEV, ale nezakazoval bych jim vyrábět čistý ICE nesmyslně nastavenýma emisníma limitama.

S tou Čínou máš jako obavu, aby EU trh nezaplavila levná elektro auta z Číny a místní automotive průmysl nezaspal?
Hendly
Ano, pokavad někdo přijde s dobrým ev nemá ice šanci. Reakce automotiv by bez motivace byla min 5 let. Nejde jen o vývoj auta jako jindy. 5 let je může být likvidační.
Ice eu nezakazuje. Ev jsou právě jen v důsledku emisních limitu.
ryccardo
Pokud nastaví limit emisí CO2 na 95 g/km, tak je defacto zakazuje. Teď automobilky ještě můžou využívat ojebávku ve smyslu, že si 1 EV nebo PHEV vyrobený auto započítávají vícekrát a tím si snižují flotilový emise. To se ale do budoucna bude měnit, takže automobilky ICE auta nebudou moct nabízet aniž by je za to EU penalizovala.
Hendly
Jak sám píšeš, zatím je ten limit plný výjimek a bonusů (ojebávku si použil proč?). limit 95g je splnitelný a v případě překročení je jen pokutován, ne zakázán.
ryccardo
Protože to ojebávka a podvod je. Když si započítáš jedno auto 3x a pak se prsíš hodnotou kolik činí flotilový emise, tak to není pravda. To konečný číslo flotilových emisí absolutně neodpovídá realitě kolik ta auta ve skutečnosti plus mínus vypustí. Tak mají nastavit limit třeba 115 g/km, ale každý auto počítat jen jednou. K čemu si stanovit nereálný cíl a pak se snažit podvodem k tomu číslu dojít? S čistým ICE motorem je limit 95g bohužel už nesplnitelný. Jak k tomu nedáš baterku a nějakou formu hybridního pohonu, která ti pomůžeš část testovací trasy projet na elektřinu, tak to spalovací auta už nemají šanci dávat.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Zajímavé, že takový komentář vždycky přijde jen od odpůrců EV... neviděl jsem, že by někdo z druhé strany vůbec psal cokoli o lokálních emisích nebo tvrdil, že to je nepodstatné. Pořád je to elektromobil se vším všudy, ale kromě ne zrovna nenáročné výroby samotného palivového článku si s sebou ještě nese mnohem horší přívažek v podobě zcela šíleného vodíkového hospodářství.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Šíleného?
ryccardo
Ano šíleného. Víš kolik elektrický energie stojí výroba 1 kg vodíku? Nebo že se vodík vyrábí povětšinou z plynu, ropy nebo uhlí?
Avatar - Shr3k
Shr3k
Ideální, kam směřovat přebytky energie z OZ, když není dost přečerpávaček. Elektrolýza vodíku nebo syntéza metanu.
ryccardo
Seš si jistej, že ten proces tvorby vodíku jde zapínat a vypínat několikrát za den podle toho jak je nebo není přebytek proudu? A za druhé ekonomická stránka věci. Není výhodnější ten proud spíš prodat, než z něho draze vyrábět vodík?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Jo tak se to dělá = s přebytečnou atomovou energií = kterou nejde vypínat = vyrábí se se její pomocí vodík

Na to jak všechno furt kritizuješ a zpochybňuješ = že svět se nechová jak TY chceš = toho moc nevíš. Asi PROTO furt všechno všechny nad sebou kritizuješ a urážíš

Radil sem ti = co tvá hlava vymýšlí řekni naopak = a budeš :yes:
Pro rohYpnola a areseho a Jerry Gunmana pravda :no:
ryccardo
Máš na to nějaký relevantní odkaz? Atomovou energii nepotřebuješ vypínat. Atomový reaktor není stavěný na vypínání zapínání. To je páteř naší energetický soustavy.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No přesně = ale obráceně. Kkdyž v noci klesne spotřeba frantíci i amíci řeší CO s tim obřím přebytkem. Amíci s její pomocí vodík..
Avatar - lamal
lamal
kapacita baterie tohto tebou nazvaneho elektromobilu se vsim vsudy ma 15-20x mensiu kapacitu ako dnes bezny elektromobil, takze rozhodne nemas pravdu... zataz vyrobou baterii je v pripade tejto toyoty niekde na urovni bezneho hybridu s malou bateriou
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ty moulo, viděl jsi někdy, co to je palivový článek? Platina, palladium, zlato, a další lahůdky...
Avatar - lamal
lamal
Chovaj sa slusne ano ?
A precitaj si este raz to co som napisal...
Mino21
No, jestli on není problém v tom, že u HEV je té energie pro výrobu potřeba opravdu sakra hodně. Takže zatímco BEV celoživotně vyjde lépe než ICE, HEV nejenže není lepší než BEV, ale je dokonce i mnohem horší než ICE.

Je to logické. Místo toho, abychom tu elektřinu narvali rovnou do BEV, tak s její pomocí ztrátově vyrobíme vodík. Tento ztrátově vyrobený vodík ztrátově stlačíme nebo dokonce v některých případech zkapalníme. A tuto dvakrát ztrátově zpracovanou věc pak ještě jednou ztrátově převedeme zpět na elektřinu v palivovém článku. A teď to po třech ztrátových procesech začne fungovat jako BEV, jak to mohlo fungovat už dávno. Výhodou je však to, že to nemusí jít přes baterku, ale může to jít i přímo (BEV má větší podíl ztrát při nabíjení) a ta baterka je tam výrazně menší.

Takže zatímco BEV potřebuje se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení,... v průměru tak 25 kWh/100 km, tato legrace potřebuje asi 60 kWh. Zatímco naftové auto má spotřebu cca 6-6,5 litrů, benzín něco okolo 7,5-8 (po započtení emisí při výrobě paliva asi 7,5-8,5 u nafty a 10-11 litrů u benzínu), BEV má u nás (se vším tím uhlím) srovnatelné emise na cca 5-6 litrech (+výroba baterky), tak tato sranda někde kolem 12-14 litrů/100 km.

Takže co je na tom zajímavé? Že odpůrcům BEV vadí stavba 1,2-1,5 Temelínu pro osobní elektromobily, ale jsou úplně v pohodě s nutností stavět energetické zdroje ekvivalentní asi 3 Temelínům. Že jim vadí cena a výdrž akumulátoru, ale jsou úplně v pohodě s tím, že palivový článek má výdrž na podobné úrovni a jeho cena také činí asi jako částka za nové malé auto. Je to prostě v mnoha věcech podobné jako BEV. Rychleji se to tankuje, ale to je tak asi všechno.
Avatar - .StenLi.
.StenLi.
Na zaklade coho tvrdis ze vodik je velmi ekologicky? Vyroba nie je neefektivna, ak sa vyraba z fosilnych paliv tak je v prvom rade neekologicka. Neefektivna je premena energie na vodik a spat na elektrinu.
bobojoe
Vodík je daleko rozumnější řešení, než elektrika.
Na eko stránku aut docela kašlu, protože globálně to stejně velký vliv mít nebude. Spíš je to pokrytecká buzerace.
Ale přijde mi daleko logičtější a levnější zachovat princip tankování. Dochází palivo - za 5 min natankuju a nemusím se stresovat, jestli nedojde elektrika, jestli stihnu auto nabít a co když vypadne proud.
Klidně bych každých 400 km tankoval, když bude zaručená určitá spolehlivost dojezdu, jako je teď u spalovacích motorů.
Avatar - Anonym
Anonym
Chtěl jsi zřejmě napsat, že elektromobil s palivovým článkem (FCEV) je podle tebe lepší, než ten s bateríí (BEV). No ale stejně není, dnes.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Kdyz vypadne proud, tak nenatankujes ani benzin a naftu. Ale urcite jako spravny cech sebou vozis hadici a vzdy vis, kde stoji nejaky bagr.
bobojoe
To sice nenatankuješ, ale můžeš pořád odjet do vedlejšího města, kde elektrika jde. To už se mi stalo. Za to s eAutem neodjedeš.
Avatar - Anonym
Anonym
V elektroautě si můžeš vyrobit energie kolik potřebuješ. Zvedneš přední kola heverem do vzduchu, zařadíš D a potom rychlým pohybem rukou a nohou roztočíš přední kola. Pokračuješ tak dlouho, dokud nemáš nabito na trasu k nejbližší funkční nabíječce.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Zalezi na tom, kolik mas zbytek v nadrzi ci baterii. Takze tvoje odpoved je naprosto nesmyslna.
Othello
boboje: a kde ten rozumnější vodík budeš získávat ? Dnes je tankování vodíku mnohem dražší než tankování dvakrát zdaněných PHM, odkud pramení tvůj pocit že je to levnější než elektřina ?
bobojoe
Levnější je to tím, že nebude potřeba vybudovávat tolik dobíjecích stanic a v takovém množství, aby to mělo smysl.
Othello
Nemůžeš ze systému vytrhnout jednu disciplínu. Náklady počítej kompletně, jinak je to k ničemu. Co pomůže levnější tankování, když samotné palivo bude stát řachu ?
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
A kolik asi bude potřeba těch vodíkových čerpaček? Dojezd na vodík není nikterak zázračný, takže i tankování musí být častější. A hlavně - stanice na doplňování vodíku je zatraceně drahá věc, na rozdíl od primitivní nabíječky. Výrobní a distribuční řetězec radši ani neřeším, to jsou úplně kosmické peníze.
Ale hlavně, že natankuješ za pět minut...
LORASI
to su strasne kecy ... kolko stali baterie pred 10 rokmi ? to iste bude platit aj pri vyrobe vodiku ... dnes je draha, ale prevdepodobnost, ze o 5-10 rokov bude cena niekde inde, je velmi vysoka
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Výroba vodíku je drahá, protože ta technologie je drahá a ke všemu energeticky extrémně náročná. A to je fakt daný pouhými základy chemie a fyziky, takže s nárůstem výroby nemůže jít cena za jednotku, na rozdíl od akumulátorů, dolů. Zatímco cena za kWh u baterií jde vytrvale dolů a poměr hmotnosti vůči kapacitě rovněž, u vodíku za čtyřicet let nenastala téměř žádná pozitivní změna.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Cena baterií půjde na 99,9% dál dolů = až někde pod 75$/kWh totálně smaže smysluplnost aut jezdících na ropu. Ale podobně půjde dolů cena vodíku = zatím se vůbec nevyrábí efektivně ekologicky masově https😐/oenergetice.cz/…telne-poklesnout

Zjednodušeně reálný je pokles třeba na 25% nebude to jako u baterií https😐/oenergetice.cz/…t-budou-i-nadale ale svět asi přejde masově na vodík = ty auta sou budou jen relativně okrajová záležitost. PROTOŽE vše pojede na vodík = tak asi i část aut
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Tady se krásně ukazuje, jak technice vůbec nerozumíš...
traveldrive
Výroba vodíku je drahá a ostane drahá. Jedine že by si vymyslel nejakú prevratnú technológiu, vplyvom ktorej na výrobu vodíku nebude treba toľko elektriny a nebude taká nebezpečná ako dnes. Prípadne môžeš vymyslieť lacný materiál na vodíkové nádrže, ktoré budú odolné voči elektrostatickým vplyvom, vodík cez jeho štruktúru neprenikne, a nejakú ešte lacnejšiu technológiu na zabránenie rizika výbuchu pri uskladnení a čerpaní. Až potom možno bude vodík možno o čosi lacnejší... 😉
Ak si mal na mysli napr. zeolitové batérie, tie sú vo vývoji dosť dlho, a dosť dlho ešte budú. Naviac riešia hlavne bezpečnosť uskladnenia, nie cenu. Pri atmosférickom tlaku totiž do zeolitovej batérie s objemom 1 kubík uložíš len 0,6 m3 plynu, aby to trochu dávalo zmysel, musíš to natlakovať na 10 bar, vojde tam 6m3 vodíku. Po schladení tekutým dusíkom stúpne kapacita cca 350-400x, ale také skladovanie už stojí balík. Ešte viac to ide schladiť tekutým héliom, čo zdvihne kapacitu nádrže na dvojnásobok voči dusíku. Keď si to všetko spočítaš, tak možno zistíš, že kúpiť Teslu a každý večer ťahať z okna kábel je lacnejšie a pohodlnejšie.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Hezké vize, ale... jak obejít fyzikální a chemické zákony, co se týká té energetické náročnosti výroby vodíku, nebo jeho skladování?
Avatar - Anonym
Anonym
dávám Toyotě (mé oblíbené Toyotě) za design interiéru i exteriéru. Proč jste vyhodili toho designera, který vytvořil šmrncovní Mirai předchozí generace? A stran toho vodíku. Pokud v nějaké (tuším poměrně vzdálené) budoucnosti nebude lidstvo umět vyrábět vodík jako odpadní produkt, případně ho někde těžit (na Slunci SIC!) tak to nemá smysl. Celková účinnost cyklu je totiž hluboko pod účinností parního stroje.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Ja mam Toyotu taky rad, ale prave ten vystredni design u aut s alternativnimi pohony ji urcite bere nemaly pocet kupcu. Jsme v dobe, kdy se za ekologicke mysleni spousta lidi stydi.
Anonym
Nemyslím. Prostě nechtějí hnusný auta.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
Jde o uhel pohledu. Podivej se, kolik lidi povazuje Babise za poctiveho a inteligentniho, Zemana za pravdomluvneho a obema jim zere to, ze bejt blbej a chudej je prednost.
Anonym
Vodíku jsou na Zemi biliony tun. Ale jak ho vyextrahovat...z těch oceánů?
Avatar - Anonym
Anonym
O tom to je. Za použití obrovského množství energie, daleko většího, než jaké je potřeba k vytěžení a zpracování ropy. A kde ji vezmeme? Asi z ropy. Nebo ten vodík vyrobíme (opět s potřebou energie) přímo z ropy. Prostě k ničemu.
Freddka
Hypoteticky muzes z obnovitelnych zdroju vzit elektrinu a disociovat vodu a vsechno je cistoucky jak polarni medved.

Jenze v realite je levnejsi vzit ropu nebo plyn a chemicky to zpracovat tak, abys oddelil H od C.

Ale to je stejny jako s baterkama - nekde zacit musis.

Jedno je totiz na beton jisty - dokud maji vsichni auta se spalovacim motorem, budou jezdit na ropu.
Pokud nechces jezdit na ropu az na veky veku, musis jednou ty auta zacit nahrazovat, jinak to NIKDY nezmenis.
Tak to proste je, v tom je jadro pudla, at se nam to libi nebo ne.

Pokud maji vsichni auta na baterky nebo na vodik, muzes se proste kdykoliv rozhodnout jaky budes mit energeticky mix.
To ted se spalovakem nemuzes. Misto toho chrlis bordel uprostred mest, to neni OK.

Nemecko a Anglie uz maji 1/3 elektriny z obnovitelnych zdroju, takze to zjevne neni takovy problem.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Žádná vodíková budoucnost v autech neexistuje.
Anonym
Proč myslíš? Mě to připadá lepší než baterky a nabíjení. V principu.
Proč myslíš, že to nepůjde?
Avatar - _Karel_
_Karel_
Je to komplikovaný, a nezdá se, že by to kdokoliv bral vážně. Ani ta Toyota. Kdy tu bylo vodíkový BMW? Víc, než deset let? Já tomu vůbec nevěřím.
ryccardo
Stačí aby to EU zadotovala. Zakázala všechno kolem a to uvidíš jak se to bude prodávat 😁 😁 Fakt je že v následující dekádě rozšíření vodíku nečekám. To je jen pár výkřiků do tmy od Toyoty a Hyundai a tím to zhasne. Tipuju, že jestli se vodík začne prosazovat tak ve 30tých letech.
Avatar - Anonym
Anonym
Ve 30. letech 24. století.
ryccardo
To jsi ještě větší optimista než já 😁 😁 :yes:
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
ryccardo
Nedorazil nikam a jestli myslíš, že k jeho masivnímu rozšíření dojde dřív než ve 30tých letech, tak si ten nesmysl mysli dál, ale tak to hošánku nejspíš nebude, protože tomu zatím nic nenasvědčuje. Navíc nevím proč bych měl hýkat nadšením za vodík, který budeme vyrábět z fosilních paliv za přispění obrovského množství elektrické energie. To má fakt velkou přidanou hodnotu.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Nojo viz odkaz dědek Dědek = je to proti tobě kašpar = abych tě citoval :-!
ryccardo
tím si mě naprosto argumentačně setřel blbečku 😁 Vize budoucnosti je že vodík budeme vyrábět SNAD efektivněji, ale to je to o čem píšu. 30tý léta. Takže nejsem ty debílku vůbec s Dědkem v rozporu. Jen chápu stejně jako on, že to není o tom co je tady a teď, ale kam to jednou v budoucnu možná dospěje. Kdybys nebyl tupej, tak to chápeš a nemeleš ho-vna typu, že si myslím, že pan Dědek je kašpar.
Avatar - netcar.xx
netcar.xx
To je uz vic jak deset let, ale v te dobe u toho BMW, Mercedesu a KdF Werke videli budoucnost v nafte a smali se Toyote a jejim hybridum jako Ballmer iPhonu.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Vodíkové BMW tu bylo už v druhé půlce devadesátých let. A od té doby se vodík nikam neposunul.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
No to bylo = ale fungující zcela jinak než dnešní vodíkový auta. No od tý doby se setSAKRA HODNĚ posunul = jen viz já 10:52

Není to o EU jak tu obvyklí blekotalové blekotají (vymýšlejí si = asi jako obvykle z NEznalosti a protože EU a Kalousek a Soros = jsou ZLO jak každý inteligentní myšleno jejich inteligence VÍ 😉
ryccardo
posunul tak leda v prototypech. K masovýmu využití to pořád není a dalších 10 let nebude. Občas proběhne nějaký fantaskní článek o autech na vodík, ale na silnici to bude podobně exotický jako potkat koně.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Hele, MuňkoBlabla... zkus někdy i zabrousit do skutečné techniky, namísto do článků na Hnojinkách. A trošku počítat, přemýšlet... promiň, zapomněl jsem, to neumíš.
Každopádně si zkus trošku rozšířit ty dnešní možnosti na skutečně masovou mobilitu. A kupodivu, při zachování cen. Protože ty prostě dolů nepůjdou.
A netuším, proč do toho taháš Kalouska a EU, když tu o nich nebyla ani zmínka. Mindráček nebo prostě jen nedostatečná inteligence?
ryccardo
Kalouska, Irán, dotovanou naftu, Babiše a další bláboly používá jako takovou vatu víš? Vycpe tím ty svoje bezduchý příspěvky, takže z nich vznikne jedno takový konzistentní informační ho-vno, který nemá hlavu a patu a čtenář vlastně neví co tím básník chtěl sdělit. Do toho pár rovnítek a tradá za měsíc zase shrábne titul nejaktivnějšího diskutéra na ACZ. Co na tom, že obsahová stránka jeho příspěvků je nula. S tou nedostatečnou inteligencí si to ale přehnal. Stačí, že mu to píšu furt já. Teď ještě ty. To se za chvíli rozbrečí a praští s hračkama do kouta 😁 😁
IPace
to byli dost neuspesne pokusy vodik spalovat primo ve valcich, aneb nesmysl, dnesni vodikova auta jsou elektromobily vyuzivajici vodik jen jako energeticke medium pro vyrobu elektriny ktera slouzi k pohonu auta

mimochodem zivotnost 8 valcu BMW se skratila spalovanim vodiku na cca 100 hodin provozu 😒]
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ne, BMW e😜erimentovalo i s vodíkovými elektromobily, stejně jako tehdy Toyota. A pokrok pořád nikde, protože prostě není kam pokročit. Problém totiž není v technice samotného auta, ale v celé okolní infrastruktuře.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ale vodík není dávno o AUTECH = přechází na něj celej průmysl
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Ne, nepřechází. Občasné e😜erimenty opravdu nejsou "přecházení". Ale možná jsi sám v přechodu, tak vidíš přecházení všude.
traveldrive
Kde? Konkretizuj.
ryccardo
Ty vole "celej průmysl"???? Tak o tom se rozepiš. Jaký všechny odvětví průmyslu na něj přechází? Pošli nějaký odkazy. Jistě to máš načtený.
traveldrive
Snáď teraz nečakáš, že relevantne odpovie...
Corkybell
Namorny priemysel napriklad..
1 lastovicka,ale urcite nie posledna.


http😐/www.hybrid.cz/…-namorni-prumysl
ryccardo
testování prototypů bych nevydával za přecházení celýho průmyslovýho odvětví na vodík. Pokud by to mohlo fungovat v reálným světě pro pohon velkých zaoceánských lodí bylo by to supr. Ovšem nevím jestli se něčeho takového reálně dožijeme.
JosefBrofsky
Jaktože se nikam neposunul ty mudrlante, můžeš si koupit vodíkový auto, normálně v obchodě. Žádný e😜erimentální prototyp pro výstavy ... ale normální auto.
Avatar - Anonym
Anonym
Proč by to nešlo? LEVEL1: Před barákem na sídlišti stovky aut a v každém 50 litrů nafty. LEVEL2: Před barákem na sídlišti stovky aut a v každém metráky lithia. LEVEL3: Před barákem na sídlišti parkuje obdoba 5ti Hindenburgů 😄 Nádherná představa.
Othello
Level 4, před barákem na sídlišti žádná auta, jen napájecí stanice sdílených velbloudů
Ekologické a nemusíš skoro nic budovat. Ještě se máme hodně co učit ... 😄

Camelsharing a.s.
IPace
prozatim je nejblize ta moznost LEVEL 2, jen s tim rozdilem ze lithia je v bateriich elektromobilu sotva par kilogramu, v 1kWh packu Tesly se za tech cca 8 let vyvoje snizil podil lithua z nejakych 60 gramu na cca 30 gramu, takze dnesni Tesly se 100kWh baterii maji v sobe toho lithia cca 3kg, a nekolik metraku vs 3kg na 100kWh je sakra rozdil 😒]
Freddka
Karle v Londyne jezdi vodikovy autobusy uz nevim snad 15 let a funguje to naprosto bez problemu.
JosefBrofsky
To jsi jim měl říct, v Toyotě, než to vodíkové auto začali prodávat, že to nejde !!! Asi to nevěděli 😒]
Avatar - Tomogo
Tomogo
Kdyby se zde někomu chtělo trochu Googlil, dozvěděl by se asi toto😒br /> celková účinnost procesu těžby, výroby a distribuce energie
(data z roku 2007, takže se to asi bude dnes trochu lišit)😒br />
vodík elektrolíza = 17-20%
vodík reforming = 43%
vodík termochemicky = 30-33%
baterie = 27-31%

Takže když započítám ještě "ekologickou" výrobu a likvidaci baterií, tak za mě jednoznačně vodík... 😉
IPace
to jsou ale hodnoty spojene vyrobou s distribuci, nikoliv s provozem, a nevim jak tebe, ale me teda spos nez to jak narocne je to na distribuci zajima, kolik me osobne to bude stat pri provozu 😉

je proste rozdil jezdit za 30-50 haleru nebo za 2.5-3 koruny na km

ekologii radisi nezminuj, mas tom asi jeste vetsi bordel nez t te vyrobe, neb parni reforming je emisne mnohem norsi nez jezdi primo na ten zemni plyn ze ktereho se tak vodik ziskava 😉 termochemicky je to vyzivne na celkem slusnej odpadni chmel a elektroliza je nesmyslna na elektrinu ktere je potreba cca 3-4x tolik co pro reforming

o tom zda bude ci nebude v doprave vodik nejak uspesnej rozhodnou vesmes dva faktory, sila lobbyngu petrolejaru kteri v nem vidi svoji budoucnost diky dodavkam plynu pro vyrobu vodiku, a to jak moc bude vodik ekonomicky konkurenceschopnej, a minimalne v Eu se zacne ta prvni cast resit zrejne pomerne brzi, neb to dela emise mnohem vetsi nez jake je prave jezdeni primona ten zemni plyn v podobe CNG, maji se zprisnovat prave emise ve vyrobnim retezci vyroby paliv, coz v pripade vodiku zrejme povede k jeho zdrazeni, a to si vodik sebou nevlaci ani spotrebni dan, kdyby staty na vodik v doprave dali podobnou spotrebni dan jako treba na CNG nebo LPG, tak jde vodik do haje rovnou 😉
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
No, a to jsi skončil u chvíle, kdy máš k dispozici vodík. A ten musíš prohnat palivovým článkem, abys získal znovu elektrickou energii, tu následně použít k roztočení motorů...
A jestli si myslíš, že vodík se vyrábí nějak výhodně ekologicky, jsi ještě hloupější, než by na první pohled vypadalo. Nemluvě o samotných palivových článcích, které taky nejsou zrovna nenáročné na výrobu a materiály.
Mino21
A není jednodušší vzít rovnou výsledek, než se pachtit s nějakými účinnostmi, tedy spotřebu? Dle SM lidé s vodíkovými auty (Mirai a vozy Hyundai) spotřebují 1,06 kg H2/100km. Na výrobu 1 kg H2 potřebuješ zhruba 55 kWh elektřiny. Takže jsme někde na 58 kWh elektřiny na 100 km.

Podobné BEV si vezme tak 16-18 kWh elektřiny na 100 km. To se snad ani nedá srovnávat. U baterek bychom mohli započítat ztráty při přenosu a nabíjení, takže budeme někde kolem 25 kWh/100km. Jenže i u vodíku musíš počítat stlačení (což chce energii), transport (což chce energii) a úniky (což je ztráta energie). Takže moc nevidím důvod, proč jednoznačně vodík.
martin_MPS
A proč? Je to jen můj názor rád bych se mýlil.
Automobilka bude vesele vyrábět (a vydělávat) a dealer bude ještě šťastnější, protože bude na rozdíl od klasického elektromobilu co servisovat. Vodík je hodně specifický plyn, navíc s nejmenšími molekulami. Takže kontrola těsnosti palivové soustavy bude vyžadovat odborné kontroly a revize. To už nikdo v garáži dělat nebude a i s relativně starými auty bude potřeba jet do autorizovaného servisu. Stejně na tom bude elektronika. Na STK se zbavíme měření emisí, ale přibude revize spojená s vodíkem. Takže také super.
A stát? Ten bude také spokojen, protože zdanit vodík na čerpacích stanicích bude nekonečně jednodušší, než zdanit elektřinu v domácnosti .
Takže doufám, že se to neujme.
Avatar - Tomogo
Tomogo
Pokud nerozumíš tomu co jsem napsal, tak jsi hloupější než vypadáš... Pokus si to přečíst ještě jednou.

1. Výroba vodíku nemusí být neekologická
2. Při účinnosti cca 40-60% vodíkového palivového článku je za mě stále lepší palivový článek, než baterie.

A pokud nikdo nerozumí výrazu "za mě", tak to už je jeho smůla.
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Buďme optimisti. Vezměme 50 % účinnosti palivového článku, přidejme k těm tvým 43 % neekologického reformingu, vynásobme cca 90 % účinnosti elektrické soustavy vozidla, a jsme hezky pod dvaceti procenty celkové využitelnosti energie. A to nepočítám ztráty vzniklé únikem a podobné věci... Tak než tohle, radši snad i parní stroj.
Mino21
Neekologická ale nemusí být ani výroba baterie. Vždyť už přeci jen to, že máš elektřinu (třeba i poměrně ekologickou), kterou můžeš použít v BEV. Ale ty s její pomocí ztrátově vyrobíš vodík, pak ho ztrátově stlačíš a pak to ztrátově zpět převedeš zpět na tu elektřinu, kterou jsi už měl. Obejdeš sice částečně nabíjení baterky, ale i tak je jasné, že to až tak moc dobře nefunguje. Vodík má cca 2-2,5krát větší energetické nároky.
Toky1
Nemyslím, že by sa dalo konštatovať, že budúcnosť je vo vodíku. Alebo že je v elektrine. Alebo v CNG či LPG. Alebo v štandardných fosílnych palivách - benzíne či nafte. Podľa mňa je budúcnosť v kombinácii toho všetkého. A čím viac možností a alternatív bude, tak tým lepšie. A užívateľ si vyberie, ktorý z ponúkaných druhov pohonov preferuje na základe svojich potrieb a dostupnosti. V tomto vidím budúcnosť.
Xylo
Osobně si myslím, že úplně nejlepší příprava na budoucnost tkví ve fyzické kondici. Myslím, že kolo (bicykl) nebo nohy (chůze nebo běh) člověku poslouží k spolehlivé osobní přepravě v každé předpokládané představě budoucnosti.
Avatar - Ozzman
Ozzman
A nebo starý diesel, ty budou jezdit navždy 😁
traveldrive
Autá nebudú treba. Covid nám napovedal jasne - všetko bude online, školy aj úrady, lekár na telefón, a nákup ti donesie vytrénovaný kuriér na bicykli. Na dovolenku prstom na mape. Žiarivá budúcnosť. 😉
Arese
Velmi rozumný názor. Nechť si zákazníci svobodně vyberou, co je pro jejich potřeby nejlepší! 😄 :yes:
traveldrive
A zákazník si ako vždy vyberie z toho, čo mu obchod ponúkne... 😉 Čiže, korčule, kolobežku, bicykel a.....elektromobil, prípadne elektromotorku. 😉
Mazda666
hned bych do toho šel, to je budoucnost.
adamzprahy
Rád bych aby se interiér Miraie dostal do běžných Toyot. Z fotek ten interiér vypadá snad lépe než v Lexusech a věřím, že by to nové zákazníky přineslo. Vypadá to, že japonci dokážou pěkný interiér udělat když se jim chce 😁
Avatar - kuk
kuk
Určitě prošlape cestu k novejm e😜lozím. V Jižní Koreji jsou z vodíku úplně nadšený. Tam už jsou dál, tam se proti tomu stávkuje. :-! Se jim nedivím když jim to tam bouchlo pod rukama... :no:

Hydrogen hurdles: a deadly blast hampers South Korea's big fuel cell car bet
https😐/www.reuters.com/…et-idUSKBN1W936A

5/2019
e😜loze vodíku v Koreji
https😐/youtu.be/igPIGvO7ibM
https😐/youtu.be/azC7zG2nTlA
Avatar - kuk
kuk
Té děsná zrúda. V tý Tojotě jsou e😜erti na ošklivost. :-!