Jak to, že nestačilo jen otočit agregát 911 o 180°? Tedy s mezi-kolem na otočení směru otáčení kol. To se běžně dělalo - např. naše Tatra takhle postavila soutěžní a závodní vozy z Tatraplánu už před r.1950. A ten původ 911 z Tatry tu přeci byl (Brouk-358-911).
Zrovna tak Audi: bojuje s podélně uloženým motorem před přední nápravou, a proč ho neudělá nad přední nápravou s rozvodovkou v kartéru, jako naše T613-700 v r.1968. V Tatře už před vznikem motoru T613 takto zkušebně uložili motor T603 - a dokonce nejprve s třemi válci před zadní nápravou. A Audi to řeší předsunutými předními koly, takže stejnoběžné klouby hnacích hřídelů jsou stále namáhány už v přímém směru.
Tak jsme se dozvěděli, proč nezaujal pokrokovější Boxter místo 50 let překonané 911.
Ano vzpomínám a rád. Kdo má zájem, tady je něco navíc ohledně TPS
https://global.toyota/en/company/vision-and-philosophy/production-system/
TPS by samotný moc nefungoval, kdyby nebylo vymakaného systému T.I.S. (Toyota Inspection Standard) Ten totiž zaručoval, že všechny součástky které "přistály" v karosárně, lakýrně a na montážní lince byly v toleranci a nepoškozené.
O tom není sporu, TPS je jeden z hlavních důvodů (výsledkem byly nízké ceny japonských aut při vysoké kvalitě zpracování), díky kterému se japonským výrobcům během 70. let podařilo dostat na us trh a následně do Evropy.
Ono je logické, že to boli ex zamestnanci, Toyota nemalo prečo riešiť konkurenciu. Ale z pohľadu efektivity mala Toyota slušný náskok. Kiichiro Toyoda zaviedol JIT zásobovanie už pred vojnou, kým väčšina automobiliek ešte o desaťročia neskôr montovala autá v skladoch.
Nepřesné je jen tvrzení, že "Porsche najalo Toyotu", byla to nějaká konzultantská skupina ex-Toyota manažerů, ne Toyota. To nic nemění na faktu, že ti borci implementovali u Porsche TPS. (Toyota Production System) Toyota tento system vyvinula v 70 letech za pomoci amerických vědců. Mám s tímto systém dlouholeté zkušenosti z mého působení v Toyotě.
The Origins of Operational Excellence
In the early 1970s, Dr. Joseph M. Juran was one of the few experts at the time who was teaching Japanese business leaders how to improve quality. As more companies began to adopt the methods of Juran, W. Edwards Deming and others, Toyota’s OpEx movement grew. Today, many manufacturing companies use OpEx as its sole purpose to create lean operations.
OpEx began in the early 1980s as a United State response to the quality crisis. This “crisis” was created by Japanese organizations whose products were outperforming many US and European products, causing numerous organizations to lose market share and even go out of business.
Myslím, že známé je to dost, samo Porsche zdůrazňovalo úspěšně provedené změny ve výrobních procesech, směrem ke kvalitě i při představení nové gen. 911 v roce 1998, kde Japonce výslovně zmiňovalo. Nepřesné je jen tvrzení, že "Porsche najalo Toyotu", byla to nějaká konzultantská skupina ex-Toyota manažerů, ne Toyota.
Dobový článek např. zde, https://www.chicagotribune.com/…60094-story.html
Ano, je malo zname, ze za skoro "posledne" peniaze si Porsche najalo Toyotu, nech skontroluje procesy a naklady. Nejakych 10 rokov dozadu som dnes uz na neexistucej stranke cital pribeh o tom. Vraj inzinieri/konzultanti z TPS oddelenia chodili po hale a omdlievali z toho, co videli. To, ze ludia z montaze bludili po hale a liezli na police ako opice, aby si vzali nejake diely, co potrebovali namontovat, to este slo. Ale ked videli proces montaze, kde ludia lepili nahodilym sposobom litrami lepidla interierove oblozenie u stropu a B stlpika, to uz sotva rozdychali. Dodnes sa Porsche dava za vzor, ako moze TPS zmenit system vyroby. Dokonca ma Porsche aj vlastnu konzultacnu firmu/diviziu, ktora pomaha implementovat TPS u inych klientov. Velkou ironiou je, ze VAG potom Porsche kupil.
V dobe keď sa Cayenne objavil a aj dlho po tom sa argumentovalo práve ním, že on defacto zachránil Porsche a že je to daň za to, aby mohlo Porsche ďalej vyrábať modely ako 911 a Boxter, Cayman, 918 atď. A s tým ruka v ruke išlo prenastavenie výrobných a kvalitatívnych procesov, ktoré im implementovali inžinieri, ktorých si "doviezli" z Toyoty. A áno Boxter má svoju časť, hlavne pri zdieľaní nákladov s 911.
Sdílení komponentů se nakonec náramně podařilo, první generace Boxsteru (interně 986) s tehdejší 911 (generace 993), uvedenou o rok později, sdílela asi 50 % shodných komponentů.