Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Martin Vaculík a elektromobil: Tohle jste chtěli vidět!

Náš technický expert Martin Vaculík se netají svým despektem k Teslám, na elektromobily obecně se však jeho nelibost rozhodně nevztahuje. Pro někoho to bude možná překvapení, ale elektrický Hyundai Kona Martina v mnohém zaujal.
Zpět na článek
11. 2. 2021 20:11
11. 2. 2021 20:16
11. 2. 2021 20:36
11. 2. 2021 20:48
11. 2. 2021 20:51
11. 2. 2021 20:51
11. 2. 2021 20:50
11. 2. 2021 20:52
11. 2. 2021 20:54
11. 2. 2021 20:58
11. 2. 2021 21:42
11. 2. 2021 21:49
11. 2. 2021 21:51
11. 2. 2021 22:02
11. 2. 2021 22:10
12. 2. 2021 07:52
12. 2. 2021 10:18
12. 2. 2021 13:36
12. 2. 2021 14:32
11. 2. 2021 20:54
11. 2. 2021 21:39
11. 2. 2021 21:44
11. 2. 2021 21:57
11. 2. 2021 22:07
11. 2. 2021 22:17
11. 2. 2021 22:25
12. 2. 2021 11:19
11. 2. 2021 20:17
11. 2. 2021 20:33
11. 2. 2021 20:45
11. 2. 2021 20:31
11. 2. 2021 20:40
11. 2. 2021 20:47
11. 2. 2021 21:13
11. 2. 2021 21:15
11. 2. 2021 21:22
11. 2. 2021 21:31
11. 2. 2021 21:32
11. 2. 2021 21:44
11. 2. 2021 21:55
12. 2. 2021 10:56
12. 2. 2021 12:47
12. 2. 2021 13:23
15. 2. 2021 09:27
Avatar - WinDiesel
11. 2. 2021 18:04
Včera propagoval VIF, dneska Kiu
No nějak živit se musí.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Hammunasakra
11. 2. 2021 18:39
Re: Včera propagoval VIF, dneska Kiu
No a obojí je dle všeho SPRÁVNĚ = ty máš o VIF nějaký info co my ne? Povídej

V tvý hlavě sou věci NARUBY = takže jak dneska vidíš "dotování nafty"?
A co tvá hlava na (školní) realitu že víc ropy spotřebuješ v dieslu než benzíňáku?

Co tvá hlava na https://www.e15.cz/…di-shell-1377874
11. 2. 2021 21:04
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2021 23:38
Re: Včera propagoval VIF, dneska Kiu
Nejhorší je dotování elektřiny pro e-vehikly

http://www.novarepublika.cz/…tromobility.html#more
Avatar - Roman Horký
11. 2. 2021 18:07
Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
ale spíše 4,5 litrům na 100. A to kdyz se budeme pohybovat na hranici fyzikálních zákonů, jako to umí napíklad HSD. Pi srovnání s čistým spalovákem to bude ještě víc.
Ad baterka 12V: Jo, právě ji doma taky nabíjím, ty mrazy -10 ji dostaly. Takze výborný nápad konstruktérů KONy, akorát škoda ze úplně dobre nefunguje.
Rozbalit vlákno
36
Avatar - xxc
11. 2. 2021 18:30
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
liter benzinu ma vraj 8,6 kWh, kolkym litrom odpoveda ta spotreba 18 kWh na 100 km?
Avatar - Roman Horký
11. 2. 2021 18:33
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Ty umíš preměnit celých 8,89kWh (tak je to spravne) na kinetickou energii?
Avatar - xxc
11. 2. 2021 18:38
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
elektromotor skoro ano, spalovaci len male %
Avatar - Roman Horký
11. 2. 2021 18:39
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Tak vidis, sam sis odpovedel, ze to 2 litry nebudou.
11. 2. 2021 18:44
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Spotřeba odpovídá přibližně 2 litrům / 100 km, ale účinnost není nijak závratná.

Litr benzínu má 10 kWh / litr.
Spotřeba spalmoilu je asi 5 litrú / 100 km při průměrné trakční účinnosti spalmotu 25 %.
Jízdní odpory jsou tedy 0,25.50 kWh = 12,5 kWh / 100 km.

Účinnost elmobilu není ve skutečnosti nic moc.
Naměřil 18,7 kWh/100km podle palubního počítače. Moc tomu nevěřím - bývá to většinou minimálně 20 kWh / 100 km. Asi jezdí pan Vaculík opravdu inteligentně.

Pak je účinnost 12,5/18,7 = 0,67, tj. 67 %!

Spotřeba tedy odpovídá přibližně 2 litrům / 100 km, ale účinnost není závratná.


Rekuperaci užívat pořád, to zvyšuje spotřebu (ztráty nabíjení-vybíjení atd.). Plachtit se musí umět a elmobil to musí umožňovat - určitě to umožňuje. A pak se zjistí, že ji rozumnou jízdou téměř nepotřebujeme.
11. 2. 2021 21:06
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Spritmonitor:
Kona 15,93 kW/100km https://www.spritmonitor.de/…i/1638-Kona.html?…
Ioniq 14,05 kW/100km https://www.spritmonitor.de/…/1554-IONIQ.html?…
Kia Niro 16,67kW/100k https://www.spritmonitor.de/…a/1540-Niro.html?…
Citigo 15,71 kW/100km https://www.spritmonitor.de/…1289-Citigo.html?…
ID3 21,68 kW/100km https://www.spritmonitor.de/…n/1839-ID.3.html?…
Kde je to většinou minimálně nad 20kW/100km? Kona je na tom velmi dobře s efektivitou.
11. 2. 2021 21:12
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - xxc
11. 2. 2021 21:40
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Mne pise 15,5 na Citigu dlhodobo, ale velmi nekurim. Cize tych 20 by som v pohode pocital v zime.
Avatar - JirkaVejrazka
11. 2. 2021 22:53
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Ja jsem dnes v mrazu jel za 30, ale z toho bylo pres 40% na topeni. Lednovy prumer mam lehce pres 20, v lete jezdim zhruba za 12. V topeni a klimatizaci se nijak neomezuju.
12. 2. 2021 07:23
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
ten rozptyl spotřeby, cos tu jentak mimochodem vystřelil jakože normálka, je teda naprosto šílenej. např takové ty příměstské cukátka, s udávaným dojezdem WLTP 250km (za 900 tisíc) by v téhle zimě snad ani nedojely 40km do práce a z práce. natož pak hodit někam neplánovanou odbočku. aby člověk kupoval auto s 800km dojezdem, kdyby ho náhodou napadla kacířská myšlenka dojet s tim v zimě na hory. to by na sněžku mohlo stačit :D
Avatar - JirkaVejrazka
12. 2. 2021 09:09
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Jasne, ze topeni je problem EV, to je zname a jasne. Ono vytopit kabinu proste sezere spoustu energie. Zvlast, pokud jezdis kratke trasy a mezi nimi auto stihne vychladnout, to pak ta baterka mizi celkem rychle. Zimni provoz muze sezrat az pres 40% baterky jen na vytapeni.

Muzes na to koukat i opacnou optikou - spalovaky v lete vyrabi spoustu energie uplne zbytecne :)
12. 2. 2021 14:30
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
to elektrarny taky ...
Avatar - eLzyx
16. 2. 2021 00:47
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
ono taky bude záležet na typu topení, takže bych bylo fér říci, že ne každý elektromobil sežere v zimě 40% baterie jen na ohřev kabiny.
12. 2. 2021 23:45
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Ani bych nerekl ze je ten rozptyl nejak zarazejici. Ja taky jezdim v lete za 7-8 a ted za 14-15. V zime to proste zere vic a jedno jestli ev nebo ice. Jediny co nema takovy rozpyl je nafta. Ovsem jen ta dotovana co na ni jezdi vsechny osobaky :D
Avatar - Hammunasakra
13. 2. 2021 11:36
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
A furt TO MÁŠ BLBĚ :-(

Hele to máš fakt takovej problém = že si to do doby než sem to tu zmínil NEVĚDĚL? :-|
Nebo ještě hůř DODNES to odmítáš (pochopit)? :-)

EDIT že běžná jízda na naftu znamená VĚTŠÍ spotřebu ropy než stejná na benzín = s tím má taky pár lidí problém. Co ty?
Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2021 23:35
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Horší je ta dotovaná elektřina pro E-vehikly :no:
12. 2. 2021 07:29
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
btw nevšiml jsem si, žes to psal už včera. zajímalo by mě, kolik jsi měl spotřebu dnes?
12. 2. 2021 08:40
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
On ale nemá elektromobil. A ano, ty rozptyly spotřeb v závislosti na teplotě jsou u hybridů takto extrémní.
Avatar - JirkaVejrazka
12. 2. 2021 09:06
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Jak psal rohor, ja mam PHEV, ne EV.

Dnes bylo -13, misty po trase -15. Hned po zapnuti topeni si auto samo zapnulo spalovaci motor, protoze tepelne cerpadlo uz to nedavalo (funguje do -10C). Stejne tak pri jizde jelo v auto v hybridnim rezimu misto elektrickeho. Zkusil jsem ale na par minut vypnout topeni a auto jelo ciste na elektriku. Ale v tom pripade je uvadeni spotreby zbytecne, i v zime zvlada jizdu nekde mezi 12-15kW/100km, pokud neni zapnute topeni.
Avatar - JirkaVejrazka
12. 2. 2021 13:37
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Pred chvili jsem jel v aute a vzpomnel si na tvuj dotaz. Tak jsem ti to vyfotil.

https://moje.auto.cz/?… - spotreba za poslednich par dni. Dnes je zdanlive lepsi, protoze auto ji pocita jen kdyz je v EV rezimu a dnes byla takova zima, ze pri dnesni prvni ranni jizde se jelo v hybridnim rezimu (se spalovakem). Pri dalsich uz bylo tepleji a auto stalo na slunci, takze nebylo potreba moc topit.

Tady jsou pak spotreby po mesicich: https://moje.auto.cz/?… a https://moje.auto.cz/?…
12. 2. 2021 17:55
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
super, díky za fotky :yes:

stále mi teda ta 2,5x zvýšená spotřeba přijde uplně mimo a byl by to pro mě důvod proč PHEV nekoupit. zvláště pak pokud EV na toto netrpí.
Avatar - JirkaVejrazka
12. 2. 2021 18:02
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Samozrejme, ze na to EV trpi. Proste v zime jsou naroky na energii vyssi hlavne kvuli vytapeni kabiny a/nebo baterie.

Jenom u spalovaku to neni tak videt, protoze on zbytecnou energii vyrabi porad. V lete ji musi uchladit a v zime s ni muze vytapet (a proto neroste zimni spotreba tak vyrazne oproti letni).

A rado se stalo :)
12. 2. 2021 23:48
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Uvedom si ale ze takove extremni mrazy u nas jsou par dni v roce. Po zbytek roku jsi v pohode.
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 18:56
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Romčo, zapoměl si se zeptat, jestli jsem s touhle elektrickou Konou jel :D Tak jen aby si to měl komplet - jel :-[]

Ale jen jako spolujezdec ;) Tak snad to s tebou nešlehne.
Avatar - Roman Horký
11. 2. 2021 19:06
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Do ruky ti ji nechtěli půjčit, zklamání pro tebe, ale pochopitelné pro mne :-)
Nezoufej a snaz se dál. Ono to opravdu není ono, vím jaký to je v Priusu kdyz jedu jako spolujezdec - jako v kazdem obycejnem autě.
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 19:09
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Řídil sem sesterský elektrický Soul, ani já nemohu řídit vše :)
Avatar - Roman Horký
11. 2. 2021 19:13
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Nikdo nejsme dokonaly.
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 20:37
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Já jo ;)
11. 2. 2021 21:07
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 21:10
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Babiš je čestný člověk a opozice do něj jen kope, sleduješ zpravy?!
Avatar - KANKUNEN
11. 2. 2021 21:16
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Akorát ta opozice bude větší zlo než Bureš.
11. 2. 2021 21:40
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ozzman
12. 2. 2021 09:04
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Větší snad ne, ale minimálně část se chová tak, že by jí měli vykopat s ním...
11. 2. 2021 21:46
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
12. 2. 2021 20:55
Re: Nezlobte se, neodpovídá to 2 litrům benzínu
Uplne v pohode sis ji mohl projet i za volantem. Stacilo mi rict. 😉 Tys ale nemel moc casu, protoze jsi obsluhoval racelogic.
Emel ji na tom letisti projel. Dokonce jel sam. Chtel vyzkouset tramvaj 😅
Avatar - speedfred
11. 2. 2021 20:11
Celkom
ma prekvapila cena baterie.
Koľko stojí potom do Tesly či Porsche? Viem prvých majiteľov to nezaujíma ale len tak zo zvedavosti.
Rozbalit vlákno
28
11. 2. 2021 20:16
Re: Celkom
Me taky. :-)

Baterie drazsi nez cely (elektricky) auto je neobvykly. :D

U tohota auta je cena baterky dnes bezpredmetna, kdyz ma zaruku 8 let.
Tzn. nikdo nebude baterku menit nasledujicich 6 let za sve. A uz vubec ne za tuhle sumu.

Realistictejsi odhad je zde:
https://enrg.io/how-much-does-a-hyundai-kona-battery-replacement-cost/
Kazdopadne to bude do 500.000Kc.
11. 2. 2021 20:36
Re: Celkom
Jaké jsou podmínky té osmileté záruky ?
Avatar - xxc
11. 2. 2021 20:48
Re: Celkom
Predpokladam ze ako vsade, max 150 000 km a kapacita nad 70%.
11. 2. 2021 20:51
Re: Celkom
Těch 70% ovšem nevypadá moc optimisticky
Avatar - Ada je zase tady
14. 2. 2021 09:56
Re: Celkom
na 70% kapacity se dostaneš už za rok :no:
11. 2. 2021 20:50
Re: Celkom
Nemam tuseni.
Jestli myslis, co se musi dodrzovat.
11. 2. 2021 20:52
Re: Celkom
Myslel jsem kilometry a hlavně tolerovaný pokles kapacity. Vesmě s výrobci udávají 70%, ale to už mi přijde jako docela havarijní
11. 2. 2021 20:54
Re: Celkom
To neznamena, ze se na to dostanes po osmi letech!
Ver tomu, ze je tam velka rezerva pro lidi co jezdi normalne (ne prilis caste rychlonabijeni).
11. 2. 2021 20:58
Re: Celkom
Pokud tam je velká rezerva, pak se musím ptát proč udávají limit jen 70% a nenapíšou víc ?
11. 2. 2021 21:42
Re: Celkom
No kvůli extrémům - podle mě především častému rychlonabíjení a používání plných cyklů. To každopádně zkracuje životnost.
A i tak by to mělo splnit záruku.

Když takhle jezdit nebudeš, tak budeš mít nejspíš přes 80% po deseti letech.

A třeba u Tesly ta degradace se stárnutím zpomaluje. :yes:
Ale to je jiná chemie.

Naopak Nissan má asi nejhorší baterky, na čemž se ale podepisuje hlavně chybějící termomanagement.
11. 2. 2021 21:49
Re: Celkom
Souhlas to jsou základí pravidla pro používán lithiových aku. Ale mohli by to třeba líp specifikovat v podmínkách záruky, proto jsem se ptal
11. 2. 2021 21:51
Re: Celkom
Třeba to tam někde je malým písmem. :D

To já nevím.
11. 2. 2021 22:02
Re: Celkom
snizovani kapacity lixx baterii neni linearni v case a ani s poctem cyklu. Nejvetsi pokles v prvnim roce s prvnima cyklama ma naprosta vetsina lixx baterii a je jedno, jestli je to 18650/2170 v elektrokole nebo do uplnyho extremu dohnama baterka v rc letadylku.
11. 2. 2021 22:10
Re: Celkom
To jo. Mne slo o ty dlouhodobe statistiky Tesla clanku.
Ty vypadaji, ze vydrzi vecne. :-)

Jak dlouho vydrzi ty v Kone nevim. Ale nebal bych se toho.
12. 2. 2021 07:52
Re: Celkom
A jak je to prosím s vlivem rychlonabíjení? Znamená to, že pokud někde chce víc cestovat s EV a bude využívat častěji rychlonabíjení, odejde mu baterie dříve?
12. 2. 2021 10:18
Re: Celkom
Ano. Zivotnost baterky je dana m. j. jejim pouzivanim.

Kdyz budes rychlonabijet, je to jako vytacek spalovak do cervenych otacek.
Taky to vydrzi, ale je jasny, ze zivotnosti to nesvedci.
12. 2. 2021 13:36
Re: Celkom
Obecně vzato se dá říct, že Lixx baterie velmi dobře snáší nabíjení mezi 0,5-1C. Tedy celkovou dobu nabíjení mezi 1,5 až řekněme 2,5 hodinama. Úplně ideální je něco jako 3-4 hodiny. Delší nabíjení smysl z ohledu životnosti baterie smysl nemá.

Nabíjení někde kolem 2-3C, tzn dnešní baterii s řekněme 100kWh kapacitou nabíjet kolem 250kW je hraniční a osobně jsem přesvědčený, že to baterii životnost snižuje a to i za ideálních podmínek, tedy teplotních. A to je asi největší problém, ztrátovost pomalého nabíjení (tedy střídavý proud - usměrnění na stejnosměrný - baterie) má ztrátovost mezi 10-20%(z mých meření na TMX, Superbu iV a teď BMW je to spíš 15+). A palubní nabíječky musí být aktivně chlazený vodou. Třeba DS7 se při výkonu nabíjení 3,7kW (16A 1f) v teplotách kolem 30 stupňů už neuchladila (nabíječka) a nabíjení to zastavilo. A zbytek ztrát jde do teploty baterie. A to je hlavní důvod, proč ta testovací TMX měla tu baterii polomotrvou, protože Elon jaksi na chlazení baterie zapomněl. A Leaf je totéž. Sice je tu hromada keců o chemii a špatným kusu a co já vím, realita ale je taková, že to prostě nefunguje. A pak je tu poměr využitelný vs celkový kapacity baterie. Proto má Audi dostupnou o dost menší kapacitu, protože chtějí, aby Etron na celým spektru jel stejně (což tesla nejede) a pak aby po dobu životnosti měl pokud možno kapacitu původní (proto to má tak složitej a těžkej termomanagement). A pak je tu to chlazení, proto TMX padala do nouzáku a to i v teplotách kolem nuly. To Taycan a Etron nedělá. A je to o tom, že Tesle to běžnej zákazník promine, na rozdíl od Audi (nebo BMW, MB či doplň).
12. 2. 2021 14:32
Re: Celkom
O ty Tesle namas spravny informace.
Elon rozhodne na chlazeni nezapomnel.

Aktivni termomanagement je naopak chloubou Tesly.
S tim, ze v prvni generaci jeste nefungoval optimalne. A samozrejme nejde prvni verze Modelu S srovnavat s Taycanem.
Ale fungoval pro 99% (prvni verze je nedostatecna na nemecke dalnici a na okruhu... ) uzivatelu bez problemu.
Uvidime, jak bude fungovat nova verzev modelu Plaid. ;-)

Take se pletes s delkou nabijeni (i kdyz mozna u heavy duty PHEV clanku to tak muze byt...).
To jednoznacne smysl ma.
Tady skutecne nejde JEN o to, zda to termomanagement uchladi. :-)
Jde o degradaci clanku.
A vyrobce uvadi uplne jiny pocet cyklu pro 1C a 0,1C. :-|

https://www.researchgate.net/figure/Capacity-development-vs-equivalent-full-cycles-depending-on-the-charging-rate-of_fig4_286242928
11. 2. 2021 20:54
Re: Celkom
Tesla to ma tak, ze ak Ti klesne kapacita baterie pod 70 % tak dostanes inu ( umyselne pisem "inu", pretoze nedostanes "novu" ), ktora bude mat kapacitu aspon 70 %. ak Ti o rok klesne na 69 %, tak zase dostanes dalsiu, ktora bude mat aspon 70 % kapacitu atd.
Avatar - speedfred
11. 2. 2021 21:39
Re: Celkom
Posunieš auto manželke alebo niekam ďalej kto bude jazdiť po meste kde mu to bude stačiť.
Schválne som pozrel sauto na elektromobily, tak nejaké je.bky sa už dajú zohnať za vcelku nie veľa Kč a i3 za cca 400tis.
i3-ky čo som mal kedysi požičané tak mi neprišli márne.
PS : pár kúskov Kona EV sú aj pod 1M.
11. 2. 2021 21:44
Re: Celkom
Nejhorší je, že čím novější, tím lepší a dražší. Překvapivě. :D
Né, jde o to, že aktuální i3 má 2x větší baterku než původní...
Takže novější je taky výrazně lepší (u spalováku ten rozdíl není za pár let vývoje tak výrazný).

Ty nejlevnější mají malou kapacitu a nemají ani rychlonabíjení.
Ale jako druhý auto to možná není nutnost...
Hlavně nebrat REX, nefunkční komplikující zbytečnost.
Já každopádně chci CCS-2 konektor a DC nabíjení.
Avatar - speedfred
11. 2. 2021 21:57
Re: Celkom
Na nejaké skákanie okolo komína nepotrebujem nutne nové auto. Občas spravím cez pracovný deň sotva 10-15km (niekedy aj 1000).
Básnik xcel povedať že som čakal vyššie ceny EV.
11. 2. 2021 22:07
Re: Celkom
i3 ma velkou ztatu hodnoty. :yes:
Vhodne pro kupce ojetiny.

U Tesly je to jinak...
Avatar - speedfred
11. 2. 2021 22:17
Re: Celkom
U Tesly cena rastie ako pri akciách?
Avatar - Barrichello
12. 2. 2021 11:19
Re: Celkom
Po 8 letech pošleš to auto na šroták? Já že benzíny jezdí i 70 let starý :-) :-) :-)
Kamarád posílal minulý týden fotku z NL jak tam na dálnici potkal RR Silver Cloud, kdy se to vyrábělo si jistě umíš vygooglit :-) :-) :-)
11. 2. 2021 20:17
Jsem zdeseny
Vaculikovi se na EV libi to samy co me. :D

Bezkonkurencni plynulost, ticho a efektivita. :yes:
Rozbalit vlákno
18
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 20:21
Re: Jsem zdeseny
Vaculíkovi se líbí pokaždé něco jiného, kam vítr... :-!
11. 2. 2021 20:30
Re: Jsem zdeseny
Ja ho zase tolik nesleduju.

Videl jsem "dalnicniho predstora", A3 sedan a tohle. Vzdy jsem se dobre bavil. :D

To forma (jak z Cimrmana...) obcas kontrastuje s obsahem, ktery prekvapive dava smysl.
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 20:37
Re: Jsem zdeseny
Jako, on je borec, co technice rozumí, ale občas si protiřečí :D
11. 2. 2021 20:54
Re: Jsem zdeseny
Jo překvapilo mě že nedokázal seriózněji vysvětlit tu relativně nízkou maximálku
11. 2. 2021 20:58
Re: Jsem zdeseny
Vzdyt ji vysvetlil.

Motor se dostane na maximalni otacky.
:-)

Kazdy motor ma svy konstrukcni maximum. ;-)
Vibrace, odstrediva sila v rotoru.
Urcite to bude predevsim mechanickeho razu.
Vyssi frekvence pro elmag pole neni takovy problem (krome ztrat..).
11. 2. 2021 21:05
Re: Jsem zdeseny
No můžeš třeba použít delší převod a auto pojede rychleji aniž by se motor točil víc.. Tesly taky mají í maximálku o dost vyšší a dvoustupňový převod na to nepotřebují

Jasně, je tam víc souvislostí včetně dojezdu apod, ale to vysvětlení jen max. otáčkami mi přišlo dost laciné
11. 2. 2021 21:07
Re: Jsem zdeseny
No ale taky ma Tesla urcite tezsi prevod, silnejsi motor atd. U Kony ti s vyssim pomerem staci umerne nizsi tocivy moment...

Proc bys plytval u Kony na drahe dimenzovani podobnych nesmyslu, kdyz tim stejne nikdo vic jak 170 jezdit nebude. Protoze to je u Kony blbost.
:-)
11. 2. 2021 21:12
Re: Jsem zdeseny
Ano, souhlasím. Je to kompromis stálého převodu, výkonu a momentu motoru, otáček kdy začíná maximum výkonu, pásem účinnosti, kapacity aku atd...

Ty ve videu zmíněné max. otáčky motoru jsou jen jedním z omezujících parametrů
a různé motory je mívají taky různé
11. 2. 2021 21:19
Re: Jsem zdeseny
Ja myslim, ze konstrukcni maximum otacek motoru bude nejdulezitejsi, ne-li jedine omezeni pro v-max.
11. 2. 2021 21:27
Re: Jsem zdeseny
Já bych jako hlavní omezení viděl dojezd resp.spotřebu energie v rychlosti, a s tím související zhoršení účinnosti motoru v otáčkách.
To maximum otáček určitě je také významný parametr, ale otáčky jde snížit delším převodem, samozřejmě za cenu mírného zhoršení akcelerace v nízkých rychlostech.
Avatar - JirkaVejrazka
12. 2. 2021 09:27
Re: Jsem zdeseny
A za cenu vetsich proudu v kabelech, ne? Tj. potrebujes silnejsi a tezsi kabely, lepe dimenzovany a drazsi invertor, ...

Co jsem tak koukal, tak auta zamerena na vykon a zrychleni jdou cestou velkych silnych motoru a adekvatne dimenzovanych souvisejicich soucastek.

Auta zamerena primarne na efektivitu a spotrebu jsou spis cestou slabych vysokootackovych motoru. Treba v mem aute umi elektromotor az 17 tisic otacek za minutu.
12. 2. 2021 14:38
Re: Jsem zdeseny
treba nostrukci toho vehklu? dimenzovane brzdy a podvozek na tu vahu? Proc se asi udava maximalni konstrukcni rychlost?
11. 2. 2021 20:33
Re: Jsem zdeseny
Když je to dobré,fungující,kvalitní a splnující účel proč ne???,
Avatar - Ozzman
11. 2. 2021 20:36
Re: Jsem zdeseny
O to nejde, jde o jeho roztodivné názory měnící se podle zdání, i když čest jeho technickým znalostem, v tomhle je borec.
Avatar - xxc
11. 2. 2021 20:45
Re: Jsem zdeseny
O Citigu nemal spravne informacie, ja mam obavy o svoje pneumatiky uz mozno po 5 000 km. 15 000 celkom vydrzali povodne tvrde ekologicke letne. Aj pri teste Mazdy presne toto vyzdvihoval, ze sa da pekne plynom regulovat zatacka. Asi som mal len slabe atmosfery, lebo som si to nikdy tak neuvedomoval a az pri elektromobile sa to da plne vyuzivat a bavit sa tym.
11. 2. 2021 20:48
Re: Jsem zdeseny
To vis, mestsky predator trha asfalt. :yes:
Avatar - speedfred
11. 2. 2021 22:01
Re: Jsem zdeseny
Podľa príspevkov tvoj plynový pedál pozná iba on/off tak sa nečuduj.
13. 2. 2021 16:50
Re: Jsem zdeseny
A to s tím jak jezdíte, já má 14 000 a pneumatiky o ničem neví :-D
11. 2. 2021 20:31
Baterka
Když pominu přímo úděsnou cenu nového akumulátoru, tak bych se zeptal na dvě věci:

- To nachlup stejné napětí článků je výsledkem naprosto perfaktní souhry parametrů a stavu kařdého z nich, anebo je to díky automatickému elektronickému balancování článků, které předpokládám patří k bateriovému managementu všech slušnějších elektromobilů ?

- A za druhé, není zjištěný nulový pokles kapacity způsoben jen tím, že měřili jen využitelnou kapacitu, ale celková kapacita baterky je ve skutečnosti trochu větší ?
Tj. přes pokles celkové kapacity elektronika udržuje tu využitelnou část na stále stejné (stoprocentní) úrovni, přičemž se rezerva pomalu ale jistě zmenšuje až zmizí úplně a teprve pak začne využitelná kapacita klesat ?
Rozbalit vlákno
11
11. 2. 2021 20:40
Re: Baterka
Za prve: urcite je vybalancovana, ale jestli po jizde jsou napeti takhle shodny, tak je to dobry znameni :-)

Za druhe: Tezko rict, ale jestli udavaji 100%, tak by to nemelo byt za pomoci nevyuzite kapacity.
Melo by to byt skutecne 100%.
Jestlize na nekterych trzich je zaruka 10 let, tak neni divu.
Sam jsem zvedav na zivotnost baterii. Predpokladam klidne 15 let. Zalezi na najezdu (poctu cyklu a jejich hloubce nebo na cetnosti pouzivani rychlonabijeni), pul milionu km by nemel byt zadny problem.
11. 2. 2021 20:47
Re: Baterka
nj, čekal bych - když se té baterce věnovali tak podrobně - že nám tyhle docela zásadní údaje ve videu prozradí. Škoda že to neudělali,ale p.Vaculík to může ještě napravit
11. 2. 2021 21:13
Re: Baterka
Tak bez balancéru nenabiješ ani baterku do vrtačky. V té Koně jich bude spousta, ten čip není nic tak drahého. Zajímavější by bylo, kdyby baterku nabili na 100 % a ukázali to napětí.
11. 2. 2021 21:15
Re: Baterka
Jo to bychom hned viděli jestli tam je rezerva

Mimochodem, není 3,6V pro lionku už dost málo ?
11. 2. 2021 21:22
Re: Baterka
To je jmenovite napeti, optimum.

4,2V je maximum, ktere se nepouziva.
11. 2. 2021 21:31
Re: Baterka
Nabíječka pro 18650 a 26650 mi nabíjí do 4,2 V, ale možná v autech to jede na míň kvůli té životnosti ?
11. 2. 2021 21:32
Re: Baterka
Myslím, že ano.

Koukal jsem do videa, že měl odhadem asi něco pod 50% (40%?) baterky (ukazatel vpravo).

Tady třeba nějaké (náhodné, nezjišťoval jsem články Kony) VA charakteristiky:
https://www.thunderheartreviews.com/…0mah-review.html
11. 2. 2021 21:44
Re: Baterka
Taky jim ty grafy začínají na 4,2 V

a přímo píšou Charge end voltage: 4.20V
11. 2. 2021 21:55
Re: Baterka
Myslím, že v automotive se to maximum uplne nepouzivá.
To je vyhoneny maximum pro spotrebni elektroniku.
Kde jde o papirovy hodnoty a vydrz 2 roky (do konce zaruky).

Je to jedna z nejhorsich veci pro zivotnost.
Drzet baterku dlouhodobe na maximu.

Proto u Tesly mas takto nabijet jen pred tripem. :-)
U vetsiny vyrobcu (pocitaji s tim, ze zakaznici jsou idioti) nikdy.

https://acworks.com/…d-why-you-should

Kdyz budeš jezdit mezi 70 a 50%, tak bude tahle (Kona) baterka po deseti letech uplne v pohode.
13. 2. 2021 16:59
Re: Baterka
"Plně" nabitý článek baterie EV má ~4,1V ;-).
11. 2. 2021 20:41
Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Tak kapacita baterek padá po křivce od 6 let. Tzn. kapacita se neustále rychleji propadá.

Proč jsou ty baterky tak drahé, když se udává 130 USD/kWh?

Myslím si, že objektivní hodnocení EV nastane, až se začnou měnit kaput baterie.
Rozbalit vlákno
11
11. 2. 2021 20:45
Re: Cena baterek???
Az se zacnou menit baterie, tak tebou uvadena cena bude realita. Resp. cena by mohla byt zrejme jeste nizsi, kdyz na teto hodnote jsme u novych aut zhruba dnes.
Avatar - lyon667
12. 2. 2021 10:26
Re: Cena baterek???
Ideologové i politici vždycky rádi prorokují, co bude za deset, dvacet, třicet let. Realita bývá zpravidla o dost střízlivější.
12. 2. 2021 16:16
Re: Cena baterek???
Ideologove mozna radi prorokuji.
Kdyz mas informace o vyvoji za poslednich deset let, da se z toho neco predjimat.

Vis o kolik klesla cena baterii za poslednich deset let?
A zasadnejsi prulom se teprve ceka se solid state battery....

PS Zajimave je, ze nejvetsi odpurci eletromobility toho vi o elektromobilite obvykle uplne nejmin.
11. 2. 2021 21:29
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Protože automobilka k výrobním nákladům připočítá další náklady, například obchodní a fixní. Dále se musí započíst marže nejen automobilky, ale i servisu. A výsledná suma se navýší o DPH. To všeobecně platí u všeho v autobobilovém průmyslu ... ani klasický spalovací motor vám žádná automobilka neprodá za výrobní náklady.
No a je to Korejec, kde se cena náhradních dílů ještě násobí číslem 2 :-)

Prosím, sdílejte, či pomožte:
https://www.facebook.com/…/455462252488827
https://www.znesnaze21.cz/…zivot-pro-maggie
Avatar - eLzyx
16. 2. 2021 00:55
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
taky je nutné započítat tlak automobilky na majitele ojetého elektromobilu, aby koupil místo baterie nový elektromobil, který bude lepší, ale hlavně - automobilce vydělá další koruny, vytvoří pracovní místa a taky vygeneruje nějaké to "odpustkovné".
Avatar - Barrichello
12. 2. 2021 11:31
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Kapacitu ovlivnuje prostředí v jakém ta baterka je a počet cyklů a teplota.

Když se vám v létě baterka přehřeje, tj přestane fungovat její chlazení, jste v řiti.
A Kdyby bylo pravidelně -15 jako dnes ráno (u kámoše -23) tak vám 10 let NEVYDRZI ANI CISTYM OMYLEM SOUDRUZI!!!!! :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

A hlavně by mě zajím alo jak vám funguje fotovoltaika v -20 :-) :-) :-) :-) :-) :-) To co získáte ze slunce dáte na rozmrazení panelů, pokud teda nelezete po žebříku a nerozmrazujtete a neometáte to ručně :-) :-) :-) :-)

prostě je to nesmysl a v zimě to nefunguje :-)
12. 2. 2021 16:21
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Kdyz se ti poroucha chlazeni u tvy ameriky, tak nejsi v riti?

Nizke teploty zivotnost baterii (pri spravnem pouzivani / termomanagementu) neovlivnuji.
13. 2. 2021 17:16
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Elektrolit li-ionky zmrzne až v -40, proč by jí tedy mělo vadit venkovních -23, což naměná pro teplotu baterie tak ~-12???

Mě CitiGo od čtvrtka stojí a teplota baterie byla nejmíň -8,2 a to ráno po noci kdy bylo -12...
13. 2. 2021 17:04
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Takže budeme 20 let čekat na hodnocení? :-D

Proč jsou baterie tak drahé? Protože ty baterky samostatně prodávat prostě nechtějí! A když se najde nějaký blbec co by je chtěl, tak si to nechají řádně zaplatit ;-).
Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2021 23:17
Re: Objektivní hodnocení - až se budou měnit baterky
Jsou to jen chiméry: http://www.novarepublika.cz/…tromobility.html#more
11. 2. 2021 21:33
Nejlepší auto je půjčený elektromobil
V tom má naprostou pravdu a zrovna u Kony to platí dvojnásob. A to doslova. Hyundai Kona Hybrid Style 699 990Kč, vs. Hyundai Kona Electric 1 149 990Kč. Stojí ta lepší akcelerace, plynulé brždění a v Praze výfuk posunutý někde do Severních Čech za ten dvojnásobek ceny?
Rozbalit vlákno
26
11. 2. 2021 21:45
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
11. 2. 2021 22:01
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Wau :-O
Avatar - rohYpnol
11. 2. 2021 21:46
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Přesně tak. Elektromobil je skvělý jen potud, pokud majitel dostane statisícové dotace a ještě jde o firemní auto :no: :no: :no:
11. 2. 2021 22:06
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Nejen to. Zrovna před chvíli jsem si vyslechl podcast na https://plus.rozhlas.cz/…a-kratsi-8400125 a tam se chytří pánové bavili o elektromobilitě jak je úžasná.
Ano, je úžasná z pohledu movitého člověka který bydlí v rodinném domě v Praze nebo jiném větším městě. Když tam ke konci plácají že řešením je car sharing, tak bych prosil aby to řekli i někomu v obci o 200 lidech vzdálené 30 km od nejbližšího města a v zimě občas kvůli sněhu nedostupné.
Stejně tak jako když tam plácali, že řešením není postavit nový Temelín, ale úspory a ten, co to tvrdil také nadhodil, že má (patrně pasivní) barák, kde spotřebuje 400kW na rok a osobu. Rád bych viděl, jak toto říká někomu se stejné vsi, který dělá v lese za minimální mzdu a je rád, že má kde bydlet v mnoho krát opravovaném domku po prarodičích.
Avatar - rohYpnol
11. 2. 2021 22:54
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Naprostý souhlas :yes:
Avatar - _Karel_
12. 2. 2021 08:22
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Ta spotřeba baráku 400kWh na osobu a rok je podle mě kravina, to musí mít na baráku fotovoltaiku a nepočítat, co mu dodá ona. Pokud vaří, má ledničku a mrazák, pere v pračce a ne v potoce. :-)
12. 2. 2021 11:46
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Že je to kravina mimo nějaký výzkum je jasné. Zapomněl nějak dodat, za jaké náklady toho dosáhne. Typický příklad nechci slevu zadarmo. Já mám barák zateplený, všude LED žárovky, topím plynem a jen vodu ohřívám elektřinou a ve třech dospělých lidech trvale na home office to dá za rok cca 5000kWh.
12. 2. 2021 07:49
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Ano, elektromobil je skvělý, ale zatím drahý. Kdo na to dnes má je to jednoznačná volba (když nejezdí pravidelně dálky).
Dá se předpokládat, že s počtem prodaných vozů (ano prodaných i díky dotaci) bude cena dále klesat.
Avatar - _Karel_
12. 2. 2021 08:24
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
"jednoznačná volba" - svatá prostoto! :-O
12. 2. 2021 08:53
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
Po zkušenostech je EV jednoznačně lepší než auto se spalovacím motorem. Samozřejmě je tu ale předpoklad, že ho nepotřebuješ na dálkové jízdy. Ale klidně rozporuj argumenty, budu rád.
Docela se shodnu s názorem na videu. Hlavně plynulost jízdy je u EV úžasná.
Avatar - _Karel_
12. 2. 2021 09:25
Re: Nejlepší auto je půjčený elektromobil
+spotřeba.
+Na hodně krátké trasy motor netrpí jako spalováky.
0- Servisní náklady (oleje, řemeny...) po deseti letech srovná baterka - šul nul.
0- Jel jsem s EV a žádnou zázračnou plynulost jsem nezaznamenal - zcela objektivně.
0- Motor je nepochybně jednodušší, ale jak ukazuje Tesla, pořád jsou tam stovky věcí, které se můžou polámat, takže spolehlivost neberu.
0- Ticho - taky blbost, kromě stání na křižovatce, já osobně v autě drtivou většinu času jedu, nestojím. Pražák to má asi jinak. Hluk v ID3 byl při jízdě mimo město srovnatelný třeba s benzínem.
- Nabíjení - extra slabina
- Cena - extra slabina.
Závěr - EV jako alternativa určitě,obecně jako jasná volba ani náhodou. Kór, když třeba zrovna Kona stojí se spalovákem skoro o půl mílionu míň.
Avatar - BruceWayne
12. 2. 2021 09:54