Větší než malé auto od Škodovky. A ještě ho byl kus navíc. Moderní Octavia se ve své původní podobě obchodně chytila a potkáváme ji hojně dodnes. Její aktivní život trval dlouhých čtrnáct let.
...ale bohužel v něm chybí 2 podstatné věci - zkrácení stálého převodu verze 1.8 20V, tuším že už v roce 1997, a dále modernizace tohoto motoru v roce 1998 (nové sací potrubí s variabilní délkou, které zásadně zlepšilo jeho provozní vlastnosti - pružnost a spotřebu) a taky tam není ani zmínka o veledůležitém zvětšení podélného prostoru na zadním sedadle! Nejdříve došlo (asi v roce 1998?) k vybrání zadních partií předních opěradel, o rok později pak také k zeslabení zadního opěradla ve spodní části. Obojí dohromady hodilo cca 6 cm pro nohy zadních cestujících navíc a zadní místa Octavie I pak konečně byla alespoň na kratší vzdálenosti použitelná i pro dospělé cestující... :-)
vybrání přišlo v 1998 s MY 1999. Veledůležité... no zas tak zásadně to nevidím. Ale přibyly cenné cm, které chyběly.
Boční silueta je stále krásná a nadčasová, ale poměr rozvor vs. délky vs. převisy dnes působí téměř komicky. Nicméně fungovalo to, jezdilo to výborně, takže co řešit... V extrému samozřejmě mohl nastat problém s přetáčivostí, ale to nemělo s běžným režimem jízdy nic společného.
Bez debaty nejlepší a nejzásadnější model v novodobé historii Škody. Nic lepšího a nic kvalitnějšího Škoda už nikdy nevyrobila a nejspíš už ani nevyrobí.
Škoda se na modelu "vyučila". JE to opravdu jeden z mála modelů, který během své výroby zažil opravdu pečlivou a permanentní modelovou péči, vzestup a v podstatě i pád kvality. Nejposlednější modely Tour zdaleka nedosahují kvalit těch starších. Naopak ty úplně nejstarší měly spousty dětských nemocí.
Navždy ale Octavia zůstane modelem, který značce vybudoval jméno, image. Tohle žádná jiná Škoda v novodobé historii už nedokázala. O, byl tu Yet, první SUV. Kodiaq jako první velké SUV. Byla tu Fabia I ve své době taky hodně pokroková atd. atd. ... Ale všichni už jen těžili z toho, co zasela Octavia.
Souhlas, ovšem třeba plně pozinkovanou karoserii dostala Octavia I až po několika letech produkce.
A v zásadě to samé, co jsi řekl o Octavii I, lze říci také o Fabii I. Ta byla zpočátku taky neuvěřitelně důkladně navržená a bohatě vybavená, a postupem let ji rok od roku jen čím dál více ojebávali, aby snížili její výrobní náklady... :-(
Souhlas, že Octavia bylo povedené auto a hlavně díky ní Škodovka výrazně zlepšila svoji pověst v zahraničí. Osobní si myslím, že je to hlavně dizajnem a tím, a že to byl velký kus auta za rozumnou cenu. Navíc zpracováním konečně srovnatelným s konkurencí.
Bohužel, Škodovka to ví a snaží se dnes vytřískat z ní co nejvíce peněz.
Celkem.
Byla povedená v tom, jakou uměla nabídnout techniku.
Ale i na rozvoru Golfu se dalo postavit prostornější auto, hlavně do faceliftu to bylo fakt tristní.
Moje slova, like chpale ! Už je to celkem trapný jak se furt o tomhle hnoju píše. O1 je šrot, O2 je to dementy, O3 je pěkná s*acka, dráha, hnusná a nepohodlná a O4 ? Předražený hnus, odpad, nemluvě o infotainmentu..
Přeceňované rozhodně není. Ano, už třeba Toyota Caria E byla asi 1000x pohodlnější jak Octavia. Jenže Octavia je bytelně, jednoduše a velmi dobře navržené auto. Dobře udržovatelné, dobře opravitelné. Minimum elektroniky (s postupem času přibývala).
Octavia neměnila kvality třídy. Octavia zásadně měnila kvality Škody. Kvality třídy mnohem víc posunula Fabia, která předběhla dobu. S čím ale Octavia přišla a z čeho těží dodnes - pojetí karoserie jako liftback. V evropském mainstreamu to prosadila (když tak trochu pominu Toledo I) právě Octavia.
Jo jo, proto takový Escort byl liftback už od roku 1980. Nebo Sierra od roku 1982. A pak můžeme pokračovat dál - Peugeot 309, Fiat Croma, Alfa 33, Fiat Brava.
Můžeme i diskutovat, jestli první dvě generace Passatu byly litfback nebo ne.
Ale samozřejmě, nejdůležitější je Octavia... :-D:-D
A mohli bychom pokračovat ještě dál dalšími vozy (začátek 1995 a starší) Citroen Xantia, Honda Civic G6 5D, Hyundai Accent, Mazda 626, Mitsubishi Carisma, Nissan Primera, Opel Vectra, Renault 21... to jen tak v rychlosti, co mě napadlo. Ona Octavia byla spíše posledním, kdo s tím přišel než prvním :-)
Z té fotky stříbrné oktávky, co je u titulku článku, jsem byl úplně hotovej. Byl jsem tehdy na střední a to auto přišlo jako zjevení, nemohl jsem uvěřit vlastním očím, že je to škodovka. Pamatuju si jak jsem ho pověsil ve třídě na nástěnku a pořád na něj čumel. Pak se samozřejmě oktávka okoukala a zevšedněla, jak se začala objevovat v ulicích, ale ten první dojem z reklamního plakátu je pro mě nezapomenutelný.
Přeceňované rozhodně není. Ano, už třeba Toyota Caria E byla asi 1000x pohodlnější jak Octavia. Jenže Octavia je bytelně, jednoduše a velmi dobře navržené auto. Dobře udržovatelné, dobře opravitelné. Minimum elektroniky (s postupem času přibývala).
Octavia neměnila kvality třídy. Octavia zásadně měnila kvality Škody. Kvality třídy mnohem víc posunula Fabia, která předběhla dobu. S čím ale Octavia přišla a z čeho těží dodnes - pojetí karoserie jako liftback. V evropském mainstreamu to prosadila (když tak trochu pominu Toledo I) právě Octavia.
Tak tak, už se na ní velice těším. Pro řadu Čechů to bude poslední příležitost dosáhnout na slušné auto, které díky svému výraznému mezigeneračnímu zvětšení bude schopno uspokojit i nároky skromnější rodiny. :yes: