bude článek o spalovacím autu vzácná výjimka :-) Zdravím Arese.
Taky zdravím všechny, kdo si už nebudou moct dovolit nové auto. Protože teď už je nepochybně zřejmé to, čemu jsem i já odmítal uvěřit. Tedy že individuální mobilita se stane luxusem. Přirovnal bych to k vlastnictví podřadného auta z domácí produkce za socialismu - tehdy taky luxus jak sviň, k tomu ještě poměr výdělků a cen pohonných hmot.
Tak si to spočítej. Drahé auto, nutná výstavba sítí, nutná výstavba dobíjecích stanic, nasazení spotřební daně za výpadek z PHM. To se musí zaplatit. Nezapomeň, že výrobu EV dotuje výroba spalováků, takže nemají šanci zlevnit.
Drahé auto je dnes. To je jako kdybys dnešní spalovací mobilitu hodnotil podle dostupnosti aut v roce 1910. Zdanění elektřiny a podpora OZE je vyšší, než spotřební daně ropných paliv. To jde vše do státního rozpočtu už dnes, takže jaký výpadek? Výstavba sítí a stanic je zdržujícím prvkem, ale neznamená konec individuální mobility.
A to dotování... škoda, že to už dávno není pravda.
Tak to zkus znovu a lépe. Tedy pokud ti to ideologická zaslepenost vůbec dovolí.
Individuálna doprava je luxus už dnes a pre väčšinu obyvateľov Zeme prakticky nedostupný. A bude ešte väčším luxusom. Zdražuje stále a bude zdražovať ďalej. Bez ohľadu na typ pohonu.
Už jsi si asi všimnul, že vedle elektromobilů se více objevují informace o autonomním řízení. Není žádným tajemstvím, že tam by se měla odehrát hlavní technologická změna, která by měla přinést méně mrtvých, nižší náklady + menší náklady na budování dalších parkovacích míst, žádné další nesmyslné rozšiřování silniční sítě atd. Pokud auto bude krabice je s místem k sezení, bez volantu a pedálů, pak touha vlastnit tento dopravní prostředek asi nebude tak velká, ne ?
Autonomní řízení je hezká věc. Ale jistě nepovede ke zlevňování aut, spíše naopak. Uniká mi, čemu pomůže autonomní řízení při hledání volného parkovacího místa, stačí mi vykouknout z okna před náš panelák. Jinak touha vlastnit auto - ta se měnit může. Dřív mívali lidé doma kout k modlení - kdo to dnes má, že? Ale nebude to nijak souviset s tím, jestli to auto bude nebo nebude mít volant. Telefon chtěl každý, když měl drát, mobil chtěl každý a "chytrý" mobil dnes taky chce každý. Prostě lidé chtějí komunikovat a berou to, co trh právě nabízí. No a v neposlední řadě zákon trhu způsobí, že když budou auta luxusem, tedy bude jich málo, budou tím dražší.
Jasně že je to o ceně - plně autonomní auta budou drahá. Lákalo by tě vlastnit něco takového : https://zoox.com/ ? Ani ne a v tom je. Udává se, že auto je v pohybu cca 5 % ze dne, zbytek stojí a parkuje. Pokud tedy nahradíš (aspoň v městech) individuálně řízená auta autonomními taxi ala Zoox, odpadně ti starost o to kam všechna ta parkující auta zaparkovat a taky kde je nabíjet.
Jen jsem ti popsal teoretické úvahy pro "veřejný zájem" na zavedení autonomních vozidel. Není potřeba se plašit, protože vždy optimistický Musk odhaduje konec aut řízeních lidmi až za 30 až 40 let. Já jsem se odstěhoval z města na venkov, protože si chci užívat čistějšího životního prostředí, auto používám velmi sporadicky, jezdím na kole a chodím pěšky.
Trochu me prekvapuje, ze je tady clanek o poodhaleni noveho elektrickeho Jeepu, ale zadna zminka o oficialnim predstaveni noveho Wagoneeru. Ten zrovna elektricky nebude, na vyber je V8 nebo V8