Novinky
S panom v mnohom suhlasim a urcite je priestor na zlepsovanie. S cim ale nesuhlasim je toto😒br />
Kde vidíte důvod, proč jsou světla LED tak oblíbená?
Protože se jednoduše vyrábějí.
Toto je jednoducho kravina. Akekolvek lepsie svetla ako halogeny su u mna nutna podmienka pre kupu auta. S halogenmi som slepy. Co ma fascinuje, ze nikto s tym doteraz nerobi a veselo tie halogenove sviecky aj v novych autach su homologovane. To je dovod, preco su v oblube LEDky. Ak by normalne halogeny svietili poriadne, nemam dovod riesit LEDky.
K tomu ako ludia vnimaju rozne farby si spominam na clanok osvetlenia pristrojoviek. Niekomu vyhovuje modra, niekomu len cervena, alebo zelena/ztla. Je to preto, ze kazdy ma ten zrazk iny a aj receptory rozdielne citlive. Lenze tym padom sa o univerzalnosti hovorit neda.
Taktiez doma mam uz len LED, avsak daval som doraz na RA>95, svetlo okolo 3000K pre bezne miestnosti a tam kde treba pracovne svetlo som u 4500 - 6500K. Ale podotykam, ze vela robi aj samotna farba miestnosti. Ak mam povedzme priestor, kde nie su okna (typicky vstupna chodba v byte) a chodba je biela, je nezmysel tam dat ine ako biele svetlo. Detto kupelna. Na noc aby clovek nedostal flashbang som integroval oranzove 1W nocne svetla pre pohyb v noci. Ak su na stenach tmavsie farby, dat si tam biele svetlo bude skor na skodu - clovek sa bude citit viac unaveny.
Protože se jednoduše vyrábějí.
Toto je jednoducho kravina. Akekolvek lepsie svetla ako halogeny su u mna nutna podmienka pre kupu auta. S halogenmi som slepy. Co ma fascinuje, ze nikto s tym doteraz nerobi a veselo tie halogenove sviecky aj v novych autach su homologovane. To je dovod, preco su v oblube LEDky. Ak by normalne halogeny svietili poriadne, nemam dovod riesit LEDky.
K tomu ako ludia vnimaju rozne farby si spominam na clanok osvetlenia pristrojoviek. Niekomu vyhovuje modra, niekomu len cervena, alebo zelena/ztla. Je to preto, ze kazdy ma ten zrazk iny a aj receptory rozdielne citlive. Lenze tym padom sa o univerzalnosti hovorit neda.
Taktiez doma mam uz len LED, avsak daval som doraz na RA>95, svetlo okolo 3000K pre bezne miestnosti a tam kde treba pracovne svetlo som u 4500 - 6500K. Ale podotykam, ze vela robi aj samotna farba miestnosti. Ak mam povedzme priestor, kde nie su okna (typicky vstupna chodba v byte) a chodba je biela, je nezmysel tam dat ine ako biele svetlo. Detto kupelna. Na noc aby clovek nedostal flashbang som integroval oranzove 1W nocne svetla pre pohyb v noci. Ak su na stenach tmavsie farby, dat si tam biele svetlo bude skor na skodu - clovek sa bude citit viac unaveny.
Nie je problém, že by halogény nesvietili poriadne. Problém je, že svetlá sú stále menšie a stále podivnejších tvarov. Výkon svetlometu len sčasti určuje zdroj svetla - vo veľkej miere je to parabola a zrkadliace plôšky na krycom skle - ktoré sa dnes už prakticky nepoužíva a svetlomety máme z tenučkého číreho polykarbonátu. Halogény končia hlavne kvôli výrobným nákladom a móde, nie kvôli nedostatočnému výkonu. 😉
Halogeny končí i kvůli výkonu (svítivosti), který je u nich legislativou omezený víc než u jiných druhů světel
Legislatívou?
jo, halogeny mají předpisama dost omezené lumeny. I proto nelze homologovat třeba 100W žárovky
a ledky nemaju obmedzenie?
Určitě budou mít taky, ale nevím v kterém předpisu
parametry žárovek jsou v UN ECE R37
https😐/unece.org/…regs/R037r7e.pdf
parametry žárovek jsou v UN ECE R37
https😐/unece.org/…regs/R037r7e.pdf
Vyrobit halogen je stale neporovnatelne menej nakladne ako LEDky. Toto neberiem. Ale beriem argument, ze vykon svetiel je ovplyvneny dizajnom a ze by mohlo to svetlo byt lepsie. Da sa to ciastocne kompenzovat inymi ziarovkami co sa dost casto spominaju, ale zase je na nich kratsia zivotnost. Toto u noveho auta jednoducho neakceptujem.
Vsimol som si tak 4r dozadu, ked som siel sluzobnym novym golfom v tme a dazdi, ze vobec nic nevidim. V tom case som mal este svoju staru sunku s halogenmi a ta svietila lepsie. Tiez sme chodili do prace s kolegovym focusom s xenonmi a to bol iny svet, takze u mna su halogeny odvtedy no go.
Vsimol som si tak 4r dozadu, ked som siel sluzobnym novym golfom v tme a dazdi, ze vobec nic nevidim. V tom case som mal este svoju staru sunku s halogenmi a ta svietila lepsie. Tiez sme chodili do prace s kolegovym focusom s xenonmi a to bol iny svet, takze u mna su halogeny odvtedy no go.
Halogeny na Golfu 6 byla uplna tragedie.
Halogeny na predchozim Mondeu byly uplne v pohode.
Halogeny pres cocku jsou opravdu opravdu nejhorsi reseni.
Xenony ve Fordu Focus 3 jsou velmi dobre.
LEDky v Golfu 7 a passatu jsou taky slusne.
Matrix LEDky na mem Ecku jsou ale z uplne jineho vesmiru. Ovsem barvou jsou asi trochu lepsi xenony nez ledky, to je pravda.
Jinak interier jsem zjistil ze mi jsou v noci prijemnejsi cervene odstiny nez modre, to je pravda. Ikdyz modra je asi esteticky lepsi.
Co je zajimave, ze se tolik resi barva svetel a uz ne fakt, ze LED svetla z podstaty principu fungovani velmi rychle blikaji - sviti/nesviti/sviti/nesviti (lze udelat upravy nejakym fluorescentnim materialem, ale to se obecne nedela). Kdyz snizite intenzitu jasu na displayi na sve led televizi nebo mobilu, frekvence blikani zustava stejna, jen se prodluzuje doba, kdy nesviti, tak se nam jevi mene jasny. Je to srandovni vec ta optika.
Halogeny na predchozim Mondeu byly uplne v pohode.
Halogeny pres cocku jsou opravdu opravdu nejhorsi reseni.
Xenony ve Fordu Focus 3 jsou velmi dobre.
LEDky v Golfu 7 a passatu jsou taky slusne.
Matrix LEDky na mem Ecku jsou ale z uplne jineho vesmiru. Ovsem barvou jsou asi trochu lepsi xenony nez ledky, to je pravda.
Jinak interier jsem zjistil ze mi jsou v noci prijemnejsi cervene odstiny nez modre, to je pravda. Ikdyz modra je asi esteticky lepsi.
Co je zajimave, ze se tolik resi barva svetel a uz ne fakt, ze LED svetla z podstaty principu fungovani velmi rychle blikaji - sviti/nesviti/sviti/nesviti (lze udelat upravy nejakym fluorescentnim materialem, ale to se obecne nedela). Kdyz snizite intenzitu jasu na displayi na sve led televizi nebo mobilu, frekvence blikani zustava stejna, jen se prodluzuje doba, kdy nesviti, tak se nam jevi mene jasny. Je to srandovni vec ta optika.
Ani matrixy nie su uvsetkych vyrobcov ok - ale to by znovu mala riesit homologizacia. Aj mne modre svetlo vadi viac a prijemnejsie je cervene. Kazdopadne dnesne LEDky su ovela dalej ako povedzme pred 10timi rokmi. Ak mam z niecoho obavu, tak skor z laserovych svetiel ako z aktualnych LEDiek. Naviac som zvedavy ako sa budu bastlit, ked si take auta budu kupovat typicki majitelia starych suniek a nebudu mat ani omylom na vymenu, ake nebezpecne nahrady sa tam zacnu objavovat.
Americani uz se v poslednich letech pustili docela vyrazne do nejake regulace jak maji svetla svitit. Neznam detaily, ale vim, ze treba matrixy tam (minimalne v nekterych autech) vubec nenabizi, lasery v BMW maji myslim omezenou svitivost nekde na polovinu toho co v evrope ... ale popravde nevim o tom mnoho.
jo o tom blikání se nikde nemluví, a přitom to hnusně tahá za oči a unavuje
konstruktéry co to takhle vymýšlejí bych poslal kopat kanály
konstruktéry co to takhle vymýšlejí bych poslal kopat kanály
Nezažil jsem halogen, který by svítil dobře.
Já jo, musíš si koupit kvalitní žárovky a ne čínský bludičky za 50 kč H4/H7 jako tam někteří maj. Pak se diví že nic nevidí...
A musí to mýt pořádný lampy, pak něco vidíš. Na 36 let starém Rollsu úplně v pohodě v noci, s kvalitními H4 Phillips a auto má lampy jak kráva.
A musí to mýt pořádný lampy, pak něco vidíš. Na 36 let starém Rollsu úplně v pohodě v noci, s kvalitními H4 Phillips a auto má lampy jak kráva.
Já už si nemusím kupovat nic 😁 Mám Matrixy.
A co dává do nových aut Peugeot nevím, ale na cestu moc vidět nebylo...
Jiný Halogeny jsem posledních 10 let nejel... Minimálně Xenony.
A co dává do nových aut Peugeot nevím, ale na cestu moc vidět nebylo...
Jiný Halogeny jsem posledních 10 let nejel... Minimálně Xenony.
Matrix sem nikdy nejel, jen Xenony a bixenony a halogeny. A špatně udělaný nebo vyšeptaly xenony nesvítí o nic líp jak halogeny.
Až je zkusíš, pochopíš. Je to jinej vesmír...
Jo a vysvícený bixenony jsem našel u přítelkyně v autě. Neřídil jsem ho po tmě asi 3 roky a pak jsem málem jel celou cestu na dvojku, jaký z toho udělala bludičky. Ještě jsem z ní "vytloukl", že si s nima svítí i přes den i když má denní LED 😁 😁 😁 Inu, ženy a technika... 😁 😁 😁
Tak dostala školení a k svátku sadu nových Xenonů 😄
Jo a vysvícený bixenony jsem našel u přítelkyně v autě. Neřídil jsem ho po tmě asi 3 roky a pak jsem málem jel celou cestu na dvojku, jaký z toho udělala bludičky. Ještě jsem z ní "vytloukl", že si s nima svítí i přes den i když má denní LED 😁 😁 😁 Inu, ženy a technika... 😁 😁 😁
Tak dostala školení a k svátku sadu nových Xenonů 😄
Minule som bol v optike... Pán optik bol zhovorčivý, navyše odborník... Rozprával, ako k nemu chodia ľudia (vodiči), ktorí nevidia. Spomínal vodiča kamiónu, ktorý po vyšetrení a otázke ako vôbec jazdí odpovedal, že sa "nalepí" na bielu čiaru a nejako za pomoci kamery a asistencie to už dá...
Z mojej skúsenosti majú najväčší problém ľudia, ktorí nikdy nenosili okuliare. Nahovárajú si, že je to ešte stále dobré... My, ktorí sme si na okuliare dávno zvykli nemáme pri procese stárnutia (40+) si uznať, že potrebujeme iné okuliare :-!
Ďalšou možnosťou je rýchlosť... Pri 100 km/h v pohode zajazdím s halogénmi, ale pri 150 už nebudú dostatočné...
V každom prípade, v noci mimo diaľnice nejazdím tak rýchlo ako cez deň. Predsa len je toho vidieť oveľa menej.
Z mojej skúsenosti majú najväčší problém ľudia, ktorí nikdy nenosili okuliare. Nahovárajú si, že je to ešte stále dobré... My, ktorí sme si na okuliare dávno zvykli nemáme pri procese stárnutia (40+) si uznať, že potrebujeme iné okuliare :-!
Ďalšou možnosťou je rýchlosť... Pri 100 km/h v pohode zajazdím s halogénmi, ale pri 150 už nebudú dostatočné...
V každom prípade, v noci mimo diaľnice nejazdím tak rýchlo ako cez deň. Predsa len je toho vidieť oveľa menej.
U mnohých vozidiel počas slnka nevidíte činnosť predných blinkrov a tie v spätných zrkadlách sú len na okrasu!
Nerozumiem, ako môže táto ,,svetlohra" prejsť cez schvaľovací proces EÚ?!
Úradníci asi chodia do roboty helikoptérou, keď nevidia, čo jazdí po uliciach.
Nerozumiem, ako môže táto ,,svetlohra" prejsť cez schvaľovací proces EÚ?!
Úradníci asi chodia do roboty helikoptérou, keď nevidia, čo jazdí po uliciach.
Tím chceš říct co? Že LED blinkry jsou vidět hůř?
Jednoznačně. Led blinkry to je tragedie.
No tak to určitě... LED blinkry jsou vidět sakramentsky líp, stejně jako brzdová světla atd... Naopak čím starší křáp na silnici se slabýma bludičkama a zmatovatělejma plastama na světlech, tím větší trága a mám co dělat, abych viděl, co chce ten přede mnou udělat...
Na motorce jsem okamžitě odmontoval origo blinkry a nasadil LED, protože i za slunce pálily jako čert a byly vidět na kilometr.
Na motorce jsem okamžitě odmontoval origo blinkry a nasadil LED, protože i za slunce pálily jako čert a byly vidět na kilometr.
Jen tak pro zajímavost jaky stroj sedláš?
Bejvávalo Honda CBR 1000 RR. Už mě to přešlo. Zejtra si jdu pro Passat 147kW s Matrix světlama 😄
No jestli myslis, ze te budu litovat, tak to jsi na omylu 😄
Asi úplně nerozumím jak to myslíš.
Trosku si te dobiram 😊
No to asi chápu, ale nevím jak to myslíš. Jako, že Passat je na houno, nebo naopak, že to bude rozumnej povoz? Sám jsem zvědavej, jak mě to potěší, nebo nase.re oproti 508 SW GT, který jsem vrátil.
Dělal jsem si legraci. O Passatu asi nikdo neřekne, ze to je auto na houby.
Já to slýchám často. Třeba před FL s manuálem na 18" a bez DCC a aku skel mě nijak extra nenadchnul a v celkovém komfortu byla 508 lepší. Zítra mě čeká Variant Elegance na DCC a na 17" balonech Conti Premium Contact, který si upustím na 2,3 baru. K tomu mám akustická skla a krom Matrix LED i kopu dalších rozmazovadel, tak uvidím, jak to s novým motorem a úpravami bude fungovat a zda se mi nebude ještě po 508 stýskat. Pevně věřím, že ne, protože mě dokázala vytočit doběla, ale kdo ví...
ak si mal novu 508sw co ta na nej sralo konkretne?
Skoro všechno. Auto sice dělá vizuálně silný dojem na okolí a v interiéru v GT verzi ještě větší, má fajn motor a moc fajn Japonskou převodovku a solidní podvozek a odhlučnění, silné brzdy a fajn audio Focal. Takže se zdá, že je to asi perfektní auto. Ale pak už to frčí... Bylo by to na 2 A4. Měl jsem asi speciální kus. Neseděla mi barva na kapotě, blatnících a nárazníku, tam kde jsem čekal za příplatek Nappa kůži byla umělina, tam kde byla kůže, hrozně se žvejkala, světla svítila nespojitě a nešla seřídit, bezrámová okna mi 3x po sobě přimrzla během cca týdne, chybělo výškové nastavení pásů i když v ceníku bylo, chyběl ukazatel nádržky ostřikovačů, chyběl ukazatel teploty oleje, resp. místo čísla tam byl nic neříkající půlkruh, display nezobrazoval správně některé nabídky, kde se kryl obraz přes sebe, signál rádi na 3,14ču, automatika stěračů na 3,14ču, přepínání světel to samý, jednou jsem jel 7km na potkávačky v polích v noci, ve volantu nebyl u středu cit, chyběl autohold u brzd, zadní sedačky šly sklápět z kufru jako, v reálu se sekly o pásy, do kufru se nevešlo ani to co do krátkýho Golfa i když podlaha byla větší než v Superbu, zadní cestující si nemá kam dát nárty, i-Cockpit se v noci zrcadlí na čelním skle, všechny reklamované a skvělé funkce i-Cockpit Amplify, které byly v předváděčkách byly potichu a tajně odstraněny, sedačky nedržely v zatáčce a masáž byla slušný vtip i když 8-bodová, lepivé gumy byly zaměněny za eko gumy, příplatkové kamery jsou blbý vtip a v noci v nich není vidět prakticky nic a v dešti už 100=% vůbec nic, ale člověk je potřebuje, protože z auta je otřesný výhled, plus k tomu v noci a dešti oslňující kontrolky blinkrů v zrcátkách, parkovací asistent taky k nas.rání a ne k užitku. Měl víc podmínek, než dohod o Brexitu, Carplay, navigace, hlasové ovládání, celý infotainment záseky, restarty a nefunkčnost, nešlo ani přepínat rádio stanice, každých 5 minut nový šok a nové nepředvídatelné chování vozu, občasný třes volantu, čtení značek taky vtip, prostě naprosto šílené auto. Už se mi nechce jmenovat všechny problémy, ale našel bych jich víc. Servis neuměl krom pár odbytých mechanických věcí z výroby odstranit a řešit nic. Peugeot ani neumí přehrát software. WTF?!? No horor. A přitom by to mohlo být skvělé auto. Jen by muselo fungovat. z VAGu jsem zvyklý na takový ten funkční plastový lepší standard. Zvenku nuda, zevnitř nuda, ale všechno nějak funguje a co se vyse.re, to se dá spravit.
konecne pekne zhrnutie auta 😄
Hoši, mate varlata? Jen takový dotaz😊 napsat o aute tolik vět a přitom ani slovo o motoru (fajn motor pardon) a o jízdních vlastnostech ještě min... a ještě se najdou jedinci, kteří tomu tleskají 😒]
Dotaz byl: "Co tě sr.alo?" Chce to líp číst a míň komentovat.
Stačí se zeptat. Motor byl opravdu fajn, silnej spodek a střed, hezky se sbíral a reagoval. Na 2/3 plynu měl člověk pocit, že má víc jak 200 koní, ale na plnej plyn najednou zmizely... Ale ilegálních rychlostí dosahoval velmi snadno. Na tu hmotnost přes 1700 kg žral pořád tak nějak do 7/100. Na důchodce i 5-6. Ale sotva jsem ho zajel a šel pryč, takže spotřeba určitě padne níž. A v rámci předpisů bude jezdit za 6 jako nic. Převodovka jemná, logicky řadící, nepodtáčící, z kopce brzdící, fakt příjemná. Jediná nepříjemnost - "Doživotní náplň" a až umře, tak smolík. Ofiko servis ofiko výměnu oleje neřeší. Jízdní vlastnosti zvláštní. Na jednu stranu bylo auto stabilní a podle losích testů mnohem lepší než Superb/Passat, na druhou stranu pro mě poněkud neohrabané, zejména na okreskách 2. a 3. třídy. Tam se to hrnulo přes čumák a v kombinaci s tragickým výhledem z vozu a mrtvým středem na volantu to na jistotě nepřidalo a o zábavě už řeč nebyla vůbec. Benzín o 100 kg lehčí bude asi jiná písnička, to ale nevím. Na dálnici parádní GT. Ale zase když to zakleklo, tak to zatáčelo dobře a stabilně. Pružení taky fajn, hlavně v komfortu. Ale 18" byly slyšet na rozbitých okreskách víc, než bych si přál i když auto bylo odhlučněné velmi dobře. Kámošův Passat B8 před FL na 18" bez DCC třeba proti té 508 mlátí hrozně, to bych nesnesl, ale můj po FL na 17" plus DCC jezdí naprosto parádně. Působí jako by měl o půl tuny menší váhu, volant sice bez zpětný vazby, ale velmi přesný (mám progresivní řízení), k tomu skvělý výhled a člověk má úplně jiný pocit z jízdy. Ale já nejsem řezač zatáček. Už jsem v letech a chci jen samozřejmou pohodlnou jízdu a rezervu na předjetí. Takže to je nutné brát s rezervou. Někdo musí furt krotit smyk a někdo si chce pustit muziku, vyřídit pracovní hovory a v klidu i když svižně dojet na místo.
Stačí se zeptat. Motor byl opravdu fajn, silnej spodek a střed, hezky se sbíral a reagoval. Na 2/3 plynu měl člověk pocit, že má víc jak 200 koní, ale na plnej plyn najednou zmizely... Ale ilegálních rychlostí dosahoval velmi snadno. Na tu hmotnost přes 1700 kg žral pořád tak nějak do 7/100. Na důchodce i 5-6. Ale sotva jsem ho zajel a šel pryč, takže spotřeba určitě padne níž. A v rámci předpisů bude jezdit za 6 jako nic. Převodovka jemná, logicky řadící, nepodtáčící, z kopce brzdící, fakt příjemná. Jediná nepříjemnost - "Doživotní náplň" a až umře, tak smolík. Ofiko servis ofiko výměnu oleje neřeší. Jízdní vlastnosti zvláštní. Na jednu stranu bylo auto stabilní a podle losích testů mnohem lepší než Superb/Passat, na druhou stranu pro mě poněkud neohrabané, zejména na okreskách 2. a 3. třídy. Tam se to hrnulo přes čumák a v kombinaci s tragickým výhledem z vozu a mrtvým středem na volantu to na jistotě nepřidalo a o zábavě už řeč nebyla vůbec. Benzín o 100 kg lehčí bude asi jiná písnička, to ale nevím. Na dálnici parádní GT. Ale zase když to zakleklo, tak to zatáčelo dobře a stabilně. Pružení taky fajn, hlavně v komfortu. Ale 18" byly slyšet na rozbitých okreskách víc, než bych si přál i když auto bylo odhlučněné velmi dobře. Kámošův Passat B8 před FL na 18" bez DCC třeba proti té 508 mlátí hrozně, to bych nesnesl, ale můj po FL na 17" plus DCC jezdí naprosto parádně. Působí jako by měl o půl tuny menší váhu, volant sice bez zpětný vazby, ale velmi přesný (mám progresivní řízení), k tomu skvělý výhled a člověk má úplně jiný pocit z jízdy. Ale já nejsem řezač zatáček. Už jsem v letech a chci jen samozřejmou pohodlnou jízdu a rezervu na předjetí. Takže to je nutné brát s rezervou. Někdo musí furt krotit smyk a někdo si chce pustit muziku, vyřídit pracovní hovory a v klidu i když svižně dojet na místo.
S tými zadnými združenými svetlami na starých autách máš pravdu.
Vyšisované, vytunené sprejom... a ono to prejde cez STK!!
Vyšisované, vytunené sprejom... a ono to prejde cez STK!!
například tady😒br />
....Stejně tak si vezměte, jak nepříjemná jsou pro zrak moderní světla LED...
Mi osobně LED světla nepříjemná nepřipadají. Tedy s jednou zásadní výjimkou, kterou představují LED blikající příliš nízkým kmitočtem PWM. Často takhle stroboskopují koncová světla, denní svícení a bohužel i osvětlení přístrojů, kontorlek a spínačů. Divné že se p.Medřický o tomhle problému vůbec nezmiňuje, přestože je to obecně velmi rušivé a unavující. Od e😜erta bych očekávat alespoň nakousnutí téhle problematiky
.....Jestliže se tam dá klasická žárovka H4, vyžaduje složité optické zařízení, které pouští distribuci světla na vozovku, aby neoslňovalo...
Co se myslí tím složitým optickým zařízením ? Parabola s krycím sklem ? Nebo je v klasickém reflektoru skryto ještě něco tajného o čem nevíme ?
Dále, Světová zdravotnická organizace má zařazenou práci v noci jako karcinogen druhého typu. Nikde jsem ale nezjistil, jak výrazný problém to vlastně představuje. tedy o kolik větší četnost rakoviny může porušený rytmus způsobit. Nechci to nijak zlehčovat, ale chybí bližší údaje
Nejvíc mi ale v rozhovoru chybí nějaé porovnání s ostatními činnostmi. Autem v noci jedeme jednou z čas (ano v zimě je toho víc) ale denně se koukáme na LED televize a monitory, doma i v kancelářích už svítí převážně taky ledky. Stačí tedy vozit v autě žluté brýle a jsme v pohodě, nebo se bavíme jen o okrajové části mnohem komplexnější problematiky ?
Mi osobně LED světla nepříjemná nepřipadají. Tedy s jednou zásadní výjimkou, kterou představují LED blikající příliš nízkým kmitočtem PWM. Často takhle stroboskopují koncová světla, denní svícení a bohužel i osvětlení přístrojů, kontorlek a spínačů. Divné že se p.Medřický o tomhle problému vůbec nezmiňuje, přestože je to obecně velmi rušivé a unavující. Od e😜erta bych očekávat alespoň nakousnutí téhle problematiky
.....Jestliže se tam dá klasická žárovka H4, vyžaduje složité optické zařízení, které pouští distribuci světla na vozovku, aby neoslňovalo...
Co se myslí tím složitým optickým zařízením ? Parabola s krycím sklem ? Nebo je v klasickém reflektoru skryto ještě něco tajného o čem nevíme ?
Dále, Světová zdravotnická organizace má zařazenou práci v noci jako karcinogen druhého typu. Nikde jsem ale nezjistil, jak výrazný problém to vlastně představuje. tedy o kolik větší četnost rakoviny může porušený rytmus způsobit. Nechci to nijak zlehčovat, ale chybí bližší údaje
Nejvíc mi ale v rozhovoru chybí nějaé porovnání s ostatními činnostmi. Autem v noci jedeme jednou z čas (ano v zimě je toho víc) ale denně se koukáme na LED televize a monitory, doma i v kancelářích už svítí převážně taky ledky. Stačí tedy vozit v autě žluté brýle a jsme v pohodě, nebo se bavíme jen o okrajové části mnohem komplexnější problematiky ?
S LED-kami máš asi pravdu. Hlavne u denného svietenia je to často dosť výrazné. Nepríjemný je tiež ostrý prechod medzi svetlom a tmou na hranici osvitu, často to vidíš, keď auto v protismere vychádza zo zákruty - kým je trochu z uhla, neoslňuje ťa vôbec, jak je priamo oproti tebe, naraz dostaneš do očí riadnu bombu...
Tá parobola je docela kumšt, vlastne spolu s krycím sklom je to taká malá veda. Bývali v tlači testy svetiel rôznych áut - a výsledky bývali rôzne, napriek použitiu zhodných halogéniek.
V noci mi často najviac prekážajú svetelné reklamy popri ceste - z toho oči fakt bolia. Taký zeleno-modrý krížik, blikajúci nad vstupom do lekárne, to je fakt sila. O veľkoplošných obrazovkách na niektorých bratislavských križovatkách ani nehovorím.
A tie žlté okuliare - neviem ako koho, mňa z nich bolí hlava a sú mi nepríjemné.
Tá parobola je docela kumšt, vlastne spolu s krycím sklom je to taká malá veda. Bývali v tlači testy svetiel rôznych áut - a výsledky bývali rôzne, napriek použitiu zhodných halogéniek.
V noci mi často najviac prekážajú svetelné reklamy popri ceste - z toho oči fakt bolia. Taký zeleno-modrý krížik, blikajúci nad vstupom do lekárne, to je fakt sila. O veľkoplošných obrazovkách na niektorých bratislavských križovatkách ani nehovorím.
A tie žlté okuliare - neviem ako koho, mňa z nich bolí hlava a sú mi nepríjemné.
určitě je parabola se sklem daleko jednodušší než třeba matrix led. A obyčejné led mají taky soustavu odrazných ploch
Výrobne áno. Návrhom, resp. vývojom by som si nebol tak istý. Led majú sústavu odraziek, ktoré svetlo odrážajú presne definovanými smermi. U skla je to niečo iné, jednotlivé plošky svetelné lúče iba usmerňujú, svetlo nimi musí prejsť. Vo väčšej miere do toho vstupujú aj optické vlastnosti materiálu. Kedysi som sa na vývoji svetlometu podieľal, bolo to tuším pre Saab, a bola to napriek použitiu výpočtovej techniky dosť slušná mašinéria, aj keď výsledný svetlomet vyzeral na pohľad jednoducho. Dnes to už môže byť iné, nejdem sa hádať.
Jak fabrické, tak vesměs plečky s ledkami místo žárovek :no: A kolikrát i ,auto, světla.
A jak je v celém světle jeden dva světelné zdroje.
Když to je rozložení do více segmentu tak jeto příjemnější. Než jeden pálící zdroj.
A jak je v celém světle jeden dva světelné zdroje.
Když to je rozložení do více segmentu tak jeto příjemnější. Než jeden pálící zdroj.
Ja teda nevim, ale podle me je vyroba LED svetel mnohem jednodussi. Tisteny spoj, na nem rozsete diody, kompletne automatizovana vyroba za babku.
Pak cocka, mozna chvili trva nez se ji naucim vyrobit, ale jak ji mam ve vyrobe, musi to byt taky snadny ze linka jen sazi jednu za druhou.
Matrix svetla maji jeste nejakou kameru a software ktery ty ledky zapina a vypina. To je technologicky MNOHEM jednodussi nez ten nejlevnejsi smartphone.
Kamera je dneska za babku a software jak jednou je, tak funguje.
Sakum prdum to musi byt vyrobne nekde 1000-2000Kc za 2 matrix svetla (s tim ze ten ramecek okolo atd je asi vyrobne drazsi nez ledky+cocka), to potom prodaji za 20-40 tisic.
Je tam urcite nejaky vydaj na ten software, ale pri rozpocitani na pocet aut to je v radu stovek na auto.
Jo a narozdil od halegenu se LeDka nemeni, vydrzi mnohem dele. Ovsem pokud chcipne ledka, meni se cele svetlo, to neni idealni...
... ale to jsme uz v uplne jine problematice “pravo na opravu”, kde ja jsem spis skeptik. Pokud chce nekdo vyrobky, ktere je snadne opravit, vytvori hromadu regulace a byrokracie, ktera bude vsechno jen zrdzovat, konstrukcne vyrazne komplikovat a vyrobky vyrazne prodrazovat. Asi je dobre mit nejaky kompromis, ale najit ho je temer nemozne.
Pak cocka, mozna chvili trva nez se ji naucim vyrobit, ale jak ji mam ve vyrobe, musi to byt taky snadny ze linka jen sazi jednu za druhou.
Matrix svetla maji jeste nejakou kameru a software ktery ty ledky zapina a vypina. To je technologicky MNOHEM jednodussi nez ten nejlevnejsi smartphone.
Kamera je dneska za babku a software jak jednou je, tak funguje.
Sakum prdum to musi byt vyrobne nekde 1000-2000Kc za 2 matrix svetla (s tim ze ten ramecek okolo atd je asi vyrobne drazsi nez ledky+cocka), to potom prodaji za 20-40 tisic.
Je tam urcite nejaky vydaj na ten software, ale pri rozpocitani na pocet aut to je v radu stovek na auto.
Jo a narozdil od halegenu se LeDka nemeni, vydrzi mnohem dele. Ovsem pokud chcipne ledka, meni se cele svetlo, to neni idealni...
... ale to jsme uz v uplne jine problematice “pravo na opravu”, kde ja jsem spis skeptik. Pokud chce nekdo vyrobky, ktere je snadne opravit, vytvori hromadu regulace a byrokracie, ktera bude vsechno jen zrdzovat, konstrukcne vyrazne komplikovat a vyrobky vyrazne prodrazovat. Asi je dobre mit nejaky kompromis, ale najit ho je temer nemozne.
Tak to teda nemas predstavu. samotna PCB je mozno jednoducha na prvy pohlad, ale musi zniest ine zachadzanie a ine prevadzkove podmienky ako bezna LEDka kdekolvek. Cize jej konstrukcia aj materialy su ine a ber zase na vedomie, ze sa to robi pre jedneho zakaznika, takze nie je to az tak masova vyroba ako povedzme led cipy do klasikeho ledpasika co si kupis na alie😜rese. Dalsia vec, zavisi od prevedenia ako si to vyrobca menezuje alebo navrhol, ale tych PCB s LEDkami tam mozes mat od 2 po X. Sucastou mas ventilator, moze tam byt servomotor na natacanie, nezavisle napajanie viacerych okruhov, diagnostika a najnovsie aj komunikacia na rozsvietenie a este nezavisle PWM ci uz pre svetlo alebo pre ventilator.. Plastovy vylisok a montaz je ta najlacnejsia cast z toho. V matici mozes mat x druhov roznych PCB, ktore maju rozdielne prudove hodnoty a testujes uplne vsetko. Nielen funkcnce a opticky ale aj parametrovo. Naviac v automobilkach a u subdodavatelov mas riesenu traceabilitu, takze podla QR kodu zistis doslova aky operator to vyrobil aj s akymi hodnotami.
Ked sme robili tester na taku trivialnu vec, ako bol LED pasik pre ambientne podsvietenie, kde bola jedna ledka a svetelovod, tak len testovacie kamery na to stali 60k € jedna. A bolo ich tam 5. Spektrometer dalsia brutalna polozka, pricom podla zadanej specifikacie ho vedel vyrobit len jedne vyrobca na svete.
Ked sme robili tester na taku trivialnu vec, ako bol LED pasik pre ambientne podsvietenie, kde bola jedna ledka a svetelovod, tak len testovacie kamery na to stali 60k € jedna. A bolo ich tam 5. Spektrometer dalsia brutalna polozka, pricom podla zadanej specifikacie ho vedel vyrobit len jedne vyrobca na svete.
Lenže tie testovacie kamery nekupuješ na vývoj každého svetla nové. Tie položky zas nestoja také brutálne sumy. Možno by si sa divil, koľko stoja napr. bežné, sériovo vyrábané komponenty na automatizáciu. Keď sa môj šéf buchne po bruchu, a vyhlási, že presnú cenovú ponuku robiť netreba a dopytované robotické pracovisko zmákneme spraviť a predať za 250 tisíc, obvykle okolo tej sumy oscilujeme len s nákupom materiálu - a ešte konštruktér nenakreslil ani čiarku, elektrikár nerozmýšľal nad rozvodnou skriňou, programátor nezačal programovať a montéri montovať... Tie náklady na vývoj majú dobre spočítané a ver, že sa im to mnohokrát vráti. 😉 Reálna cena nikdy nie je ani zďaleka taká vysoká ako predajná.
Je uplne logicke, ze ked nieco robis, tak sa ti musia vratiti naklady + rezia okolo + nejaky zisk aby si mohol prosperovat a + nejaka vata na pokrytie zlyhanych alebo zle odhadnutych projektov. Kedze som z oboru, tak mam velmi dobru predstavu co kolko stoji, ja som len ukazal, ze taka sprostost ako ledpas, mala tester za +/- 600k€ a bol to ten najnepodstatnejsi komponent do auta.
Najnepodstatnejší komponent do auta, ktorého sa vyrábajú státisíce. 😉
tazko, jeden konkretny model a aj to pri urcitych vybavach.
Tvrdíš, že ten jeden konkrétny model len pre určité výbavy mal sám pre seba tester za 600 litrov? Koľko svetiel potom asi tak otestoval a aká suma sa premietla do ich výrobnej ceny?
Ty sa cudujes? Vsak si sam povedal, ze to maju velmi dobre spocitane. Ano, tester na taku" < >" do jedneho modelu a aj to nie pre zakladnu vybavu.
Nemusí být daleko od pravdy. Jako firma jsme dodávali do automobilky velká polohovací zařízení, 2 ks tj pro dvě pracovní operace (pravá/levá) na svařovně z mnoha. Bez přípravků, ty dodávala jiná firma.
Cena přes 500.000€. (Ono když na tom vyrobí milion aut je to 0,5€/ks. Obrazně řečeno 600.000Kč tedy něco přes 20.000€ jsou při stavbě linky relativně drobné.
Větší část prodejní ceny auta je vývoj a technologie. A u subdodavatelů je to obdobné.
Cena přes 500.000€. (Ono když na tom vyrobí milion aut je to 0,5€/ks. Obrazně řečeno 600.000Kč tedy něco přes 20.000€ jsou při stavbě linky relativně drobné.
Větší část prodejní ceny auta je vývoj a technologie. A u subdodavatelů je to obdobné.
prirodni bile svetlo je nekonecne mnozstvi ruznych vlnovych delek vhodne pomichanych tak, ze v oku vyvolavaji dojem bileho svetla.
"bile" svetlo z led je bud kombinace pouhych 3 vlnovych delek - RGB, ktere vhodne smichane dohromady vyvolaji diky nedokonalosti oka iluzi bileho svetla, nebo je to standardni modra led s luminuforem zluteho svetla, ktery cast modreho svetla zmeni na zlute a smichane ve vhodnem pomeru z tohe je opet iluze bileho svetla.
v obou pripadech je ve vyslednem "bilem" svetle vyznamny podil modre slozky, ktera pro oko neni uplne dobra.
modra LED byla objevena az v 90. let nejakym japoncem, kterej za to dostal nobelovu cenu.
objev modre led odstartoval vyrobu "bile" led (RGB) .
vyvoj v osvetleni LED se bude ubirat tak, ze misto malo spektroveho svetla (RGB nebo BY) vyvoj prinese mnohospektrove svetlo - kazda z barev RGB bude mit nekolik vlnovych delek, nebo se najde luminofor, ktery bude schopny modre svetlo premenit nejen na zlutou, ale na mnohem vice barev, cimz se odstrani velky podil skodliveho modreho svetla a spektrum se bude vice blizit prirodnimu bilemu svetlu tak, jak to je u klasickych zarovek i u xenonu.
ac se to nezda, "bila" LED je stara jen 1/4 stoleti a vyvoj urcite nerej posledni slovo.
"bile" svetlo z led je bud kombinace pouhych 3 vlnovych delek - RGB, ktere vhodne smichane dohromady vyvolaji diky nedokonalosti oka iluzi bileho svetla, nebo je to standardni modra led s luminuforem zluteho svetla, ktery cast modreho svetla zmeni na zlute a smichane ve vhodnem pomeru z tohe je opet iluze bileho svetla.
v obou pripadech je ve vyslednem "bilem" svetle vyznamny podil modre slozky, ktera pro oko neni uplne dobra.
modra LED byla objevena az v 90. let nejakym japoncem, kterej za to dostal nobelovu cenu.
objev modre led odstartoval vyrobu "bile" led (RGB) .
vyvoj v osvetleni LED se bude ubirat tak, ze misto malo spektroveho svetla (RGB nebo BY) vyvoj prinese mnohospektrove svetlo - kazda z barev RGB bude mit nekolik vlnovych delek, nebo se najde luminofor, ktery bude schopny modre svetlo premenit nejen na zlutou, ale na mnohem vice barev, cimz se odstrani velky podil skodliveho modreho svetla a spektrum se bude vice blizit prirodnimu bilemu svetlu tak, jak to je u klasickych zarovek i u xenonu.
ac se to nezda, "bila" LED je stara jen 1/4 stoleti a vyvoj urcite nerej posledni slovo.
a myslím i některé LED. Důvod? Zjistili, že v určitých situacích mohou trvale poškodit zrak protijedoucího řidiče. Typicky na terénním lomu - světla se nestihnou ztlumit a plný výkon jde do očí. Druhý problém je špatné počasí kombinované s řízením toku světla pomocí kamery. Ta když se zašpiní, světla jedou stále naplno, prostě protijedoucí auta nevidí (neregistruje jejich světla) a pere jim do očí plný výkon. Btw. mě nejvíc štvou ***i, kteří si do paraboly jak kráva, typicky u dodávky, namontují xenony z Číny. Pak ji narvou, světla svítí do nebe a tak jezdí. To potom není vidět nic. Takovým dobytků hned brát TP.
... LED oslnění mi rozhodně nevypálí zrak, už jen, že světlo ubývá se čtvercem vzdálenosti a rozhodně nekoukám do světel z metrové vzdálenosti.
Neříkám, že někde na horizontu to občas není nepříjemné, ale daleko víc potkám oslňující plečky, které svítí, i na potkávačky, všude kolem. Nebo tuningová světla/žárovky, které nesplňují normy a prostě svítí vysoko a moc prudce. Nebo naopak samo domo vyměněná žárovka, kterou borec otočil ve světle o 180°.
U nových aut s LED, světla svítí tam kam mají, totiž na zem, a nemám s nimi jediný problém.
A barva? Ano, ta by asi byla lepší žlutá.
Neříkám, že někde na horizontu to občas není nepříjemné, ale daleko víc potkám oslňující plečky, které svítí, i na potkávačky, všude kolem. Nebo tuningová světla/žárovky, které nesplňují normy a prostě svítí vysoko a moc prudce. Nebo naopak samo domo vyměněná žárovka, kterou borec otočil ve světle o 180°.
U nových aut s LED, světla svítí tam kam mají, totiž na zem, a nemám s nimi jediný problém.
A barva? Ano, ta by asi byla lepší žlutá.
Zase jsem jel noci po delší době a úplně mě překvapilo, kolik aut ma dnes LED. a opravdu uslnuji protijedouci řidiče. jako svítí to dobře a co mi je po ostatních, hlavne že já vidím dobře a systém to nastavuje sám tak třeba dálnici za vámi dá dálková a ještě to je SUV, takže 1.5m na zemí rovnou v úrovni oči. situace stejná jako s nafou bez filtrů, mně to nic nežere a na ostatní kašlu.
Zdravím všechny,
Bohužel nejsem členem společnosti světla, nebylo mi ještě 50, ani jsem nebyl v Rusku, ale světla vyvijím 13 let a nějaké školy na to taky mám.
Určitě plno zmíněných bodů je velmi zajímavých a nadhodím je při nějaké další příležitosti do inženýrského pléna, ale jak už v diskuzi bylo zmíněno, tak že by se od halogenových zdrojů opouštělo kvůli nákladům, to je na zlatý ventilek.
I pro lajka je zřetelné, že právě u levnějších aut a do základních výbav se Halogeny stále instalují, to tvrzení by spíše platilo pro Xenonové zdroje, kde se podle analýz trhu dá očekávat prakticky jeho „vymření“ do 2025.
Celkově je zdroj světla jen jedna z skládaček ve vyvoji hlavních světlometů.
Pokusil bych se vytvořit malý přehled, jak se zroje kombinují a kde jsou jejich výhody😒br /> Halogen😒br /> Existuji pouze jako normované výměnné typy-žárovky (H4, H7, H11 atd.) a tom je jejich nevýhoda, mají předem daný světelný tok ca. 1000-1500 lumenů (lm) tedy ve reflektoru s tím musím vystačit.
Buď mám vyšší maximum nebo širší osvětené pole a effektivita stoupá s mírou obklopení zdroje reflektorem
Halogen typ H4 v dvojparabole s čirým sklem: jak správně zaznělo, jsou tipické bludičky, což tedy není vůbec složité optické zařízení, ale nejlevnější řešení s pár komponenty, co se dá navrhnout za pár hodin.
Halogen H7 v oddělené parabole: celkem dobré řešení, čím vetší parabola tím lépe, viz obecná část.
H7 v modulu: tzn. má čočku: není částé (např Toyota Auris), ale může velmi dobře svítit jako potkávačka
Xenon
Zdroj má ca. 3200lm. Snad vždy v modulu, někdy kolem 2018 dosáhly maxima, kdy systémy měly mnoho funkcí (módy město, dálnice, okreska, zatačení do zataček a vykrývání protijedoucího auta, atd.) vše mechanicky. Když to porovnám s zakladní LED, tzn. potkávačka/dálková tak Xe mnody svítí lépe.
LED😒br /> Tady je vše od LED potkávačky v reflektoru (třeba až na spodní úrovní svět. toku jako H4-ka) až po Matrix-HD /Digital Light s 5000lm, tedy hlavní je implementace a současné době pak aktivační algoritmy. Pravě smyslem Matrix světel bylo aby neoslňovaly a Digital light to posunul na vyšší úroveň, kdy vlastně neexistují pojmy jako potkávací/dálkové ale je vždy osvětlené maximum možného (s vykrytím ostatních účastníků) někdy nazývané monolitické světelná funkce. Tady si myslím, že zrovna Mercedes Benz EQS bude hooodně daleko. Bohužel všechny tyto systémy jsou zatím reaktivní – tzn. vypnou segment, až vidí překážku a hlavně vůbec ne levné.
Na závěr ještě komentář ke měření. Měřit „intensitu světla“ jako jas tedy cd/m² může být velmi zavádějící. Je to sice veličina popísující co naše oko vidí, ale také velmi záleží co je běžná pozorovací vzdálenost, resp. jaká intensita je dosažena v ní, třeba takový výkonný světělný LED čip toho světla z Volva může mít klidně i 300 Mcd/m², což je ještě více jako Slunce 😁 Ale já ty LEDky nepozoruji z 1cm kdy by mi opravdu vypálily „díru do hlavy“, ba ani ten světlomet když bude mít (soudím podle toho obrázku) 30cm od skla 2 Mcd/m² je sice dost, ale ve chvíli kdy se přižene to Volvo k přechodu 30cm odě mě, tak už mi to asi bude jedno.
U bodového zdroje světla (tedy i světlometu pro zjednodušení) klesá Intenzita osvětlení se čtvercem vzdálenosti, proto se spíše používá svitívost, či osvětelnost zdroje.
Bohužel nejsem členem společnosti světla, nebylo mi ještě 50, ani jsem nebyl v Rusku, ale světla vyvijím 13 let a nějaké školy na to taky mám.
Určitě plno zmíněných bodů je velmi zajímavých a nadhodím je při nějaké další příležitosti do inženýrského pléna, ale jak už v diskuzi bylo zmíněno, tak že by se od halogenových zdrojů opouštělo kvůli nákladům, to je na zlatý ventilek.
I pro lajka je zřetelné, že právě u levnějších aut a do základních výbav se Halogeny stále instalují, to tvrzení by spíše platilo pro Xenonové zdroje, kde se podle analýz trhu dá očekávat prakticky jeho „vymření“ do 2025.
Celkově je zdroj světla jen jedna z skládaček ve vyvoji hlavních světlometů.
Pokusil bych se vytvořit malý přehled, jak se zroje kombinují a kde jsou jejich výhody😒br /> Halogen😒br /> Existuji pouze jako normované výměnné typy-žárovky (H4, H7, H11 atd.) a tom je jejich nevýhoda, mají předem daný světelný tok ca. 1000-1500 lumenů (lm) tedy ve reflektoru s tím musím vystačit.
Buď mám vyšší maximum nebo širší osvětené pole a effektivita stoupá s mírou obklopení zdroje reflektorem
Halogen typ H4 v dvojparabole s čirým sklem: jak správně zaznělo, jsou tipické bludičky, což tedy není vůbec složité optické zařízení, ale nejlevnější řešení s pár komponenty, co se dá navrhnout za pár hodin.
Halogen H7 v oddělené parabole: celkem dobré řešení, čím vetší parabola tím lépe, viz obecná část.
H7 v modulu: tzn. má čočku: není částé (např Toyota Auris), ale může velmi dobře svítit jako potkávačka
Xenon
Zdroj má ca. 3200lm. Snad vždy v modulu, někdy kolem 2018 dosáhly maxima, kdy systémy měly mnoho funkcí (módy město, dálnice, okreska, zatačení do zataček a vykrývání protijedoucího auta, atd.) vše mechanicky. Když to porovnám s zakladní LED, tzn. potkávačka/dálková tak Xe mnody svítí lépe.
LED😒br /> Tady je vše od LED potkávačky v reflektoru (třeba až na spodní úrovní svět. toku jako H4-ka) až po Matrix-HD /Digital Light s 5000lm, tedy hlavní je implementace a současné době pak aktivační algoritmy. Pravě smyslem Matrix světel bylo aby neoslňovaly a Digital light to posunul na vyšší úroveň, kdy vlastně neexistují pojmy jako potkávací/dálkové ale je vždy osvětlené maximum možného (s vykrytím ostatních účastníků) někdy nazývané monolitické světelná funkce. Tady si myslím, že zrovna Mercedes Benz EQS bude hooodně daleko. Bohužel všechny tyto systémy jsou zatím reaktivní – tzn. vypnou segment, až vidí překážku a hlavně vůbec ne levné.
Na závěr ještě komentář ke měření. Měřit „intensitu světla“ jako jas tedy cd/m² může být velmi zavádějící. Je to sice veličina popísující co naše oko vidí, ale také velmi záleží co je běžná pozorovací vzdálenost, resp. jaká intensita je dosažena v ní, třeba takový výkonný světělný LED čip toho světla z Volva může mít klidně i 300 Mcd/m², což je ještě více jako Slunce 😁 Ale já ty LEDky nepozoruji z 1cm kdy by mi opravdu vypálily „díru do hlavy“, ba ani ten světlomet když bude mít (soudím podle toho obrázku) 30cm od skla 2 Mcd/m² je sice dost, ale ve chvíli kdy se přižene to Volvo k přechodu 30cm odě mě, tak už mi to asi bude jedno.
U bodového zdroje světla (tedy i světlometu pro zjednodušení) klesá Intenzita osvětlení se čtvercem vzdálenosti, proto se spíše používá svitívost, či osvětelnost zdroje.
No, já vám nechci moc do ničeho kecat, ale třeba na těchto stránkách zde - https😐/zivotavyziva.cz/…-modremu-svetlu/ se o těch brýlích proti modrému světlu píše docela dost a myslím si, že to není jen tak ledajaký problém a je třeba ho řešit právě třeba těmito brýlemi. Na druhou stranu, kdo jsem, abych komu co radil, že ?😊
Rozhodně nesouhlasím s pánem, že obyčejná světla jsou fajn. Stačí se projet v noci s halogeny a pak s pořádnými matrixy. A ještě líp obráceně. To pak má člověk pocit, že mu zavázali oči. Já teda čím jsem starší, tím víc sice trpím na oslnění, ale zároveň potřebuju pořádná světla, abych mohl bezpečně jet a viděl kam jedu. Nejsem telepat, abych odhadoval cestu kdesi ve tmě za žlutým flekem s dosahem sotva 40 metrů.
S čím naopak souhlasím, je to, že čumět od rána do pozdní noci do LED displayů a pod LED světly a pořádně nespat nás přijde hodně draho...
Pokiaľ viem, halogény dosvietia podstatne ďalej ako 40 metrov, ak svietiš krátkymi, asi je niekde pred tebou auto, ktorí nechceš oslniť - a tým pádom nemôže byť ani reči o nutnosti nejakého odhadovania cesty. Koniec-koncov 40 m je vzdialenosť, na ktorej dokážeš zastať zo stokilometrovej rýchlosti. Ak nie, mal by si spomaliť. Nechápem ľudí, čo v noci, keď poriadne nevidia, musia letieť jak blázni.
Jedna věc je nemít prachy na kloudný světla a druhá je tvrdit, jak chráním ostatní...
Třeba fakt existovaly solidní halogeny, ale já je nezažil.
Když nevidím, snížím rychlost, jak prosté.
Tak to dělám za husté mlhy, pokud je tma, mlha, žádné osvětlení cesty, prostě vesničká silnička mezi polema, jedu prostě 40. Nevidím - jedu pomalu.
Za další nechápu proč bych měl někoho oslňovat. Plně funkční a seřízená špičková LED světla a zejména Matrix světla neoslňují. A kde bych měl oslňovat chodce a cyklisty? Kolik jich v noci jezdí mimoměsto? V obci jezdí v 99% času za světla a to 1% stejně nemám jak oslnit, když inteligentní světla a řidiči jezdí v obci na potkávací. Že je někdo čuně a nebo se výjimečně stane, že někoho někdo nechtěně oslní, tak to není vina LED technologie, ale jen řidiče. A když to do mě napere někdo dálkovými halogeny z blízka, tak taky vidím houno na půl minuty. Holt silnější světlo umí víc oslnit.
LED svetlá sú skvelé, ale nie pre protiidúcich vodičov.
Na moje počudovanie, ak som na diaľnici, tak v podstate ani nepotrebujem zapínať diaľkové svetlá. Dokážem prejsť stovky kilometrov so stretávacimi. Viacmenej diaľkové sú na diaľnici dobré tak na "sebaoslnenie" keď príde niekde obrovská smerová tabuľa 😄. Problém diaľnice je, že aj keď idem viacmenej sám po ceste, v protismere je vždy nejaký kamión, ktorý nie je celkom dobre viditeľný na diaľku cez "predelenie" diaľnice (porast, betónové kvádre...) - potom sú kamionisti nespokojní, že sú oslňovaní - ak človek používa diaľkové svetlá.
Diaľnica je rovná, tmavá... niekedy aj prázdna...
Problém diaľnice je, že aj keď je mojím smerom prázdno, v protismere je vždy nejaký kamión...
Dnes má veľa áut automatické svetlá, možno len nefungujú správne (nie každé auto si to prepína ideálne)... Osobne svetlá prepínam stále ručne (nemám automatické) presne tak ako ma to kedysi učil otec - ešte pred autoškolou. Je to tak nejako súčasť ovládania auta. Síce občas človek zabudne (keď ide 3 hodiny po ceste sám)... :-! ale nie je to často, navyše potom príde zlý pocit a polepšenie 😄.
No já dám přednost tomu vidět tam kam jedu a svítím, než tam, kam nejedu a nezajímá mě to.
Ale pořád budu radši vidět líp na dálkový a na potkávací super v oblasti svitu, než mizerně všude...
Mozno si mal vzdy nepodarene halogeny. Hlavne u VAgu to bola vzdy mizeria.
1) bud je vodic hovado, a bliknutie odignoruje
2) svetla su tak automaticky nastavene, a vodic s tym beztak nemoze nic urobit (vacsina pripadov)
3) svetla su manualne nastavitelne a vodic to nevie/nepozna
Aktualne mam LED na Hyundai aj Audi, ale nie je to ziadna vyhra. Za dazda je to peklo, za sucha to je priemer. Prechody medzi tmou a svetlom so neprirodzene kontrastne a realne clovek nevidi, co sa skryva v tme za krajnicou. Oko sa nema sancu prisposobit. Najlepsie svetla co som kedy jazdil boli klasicke bixenony na BMW. Kuzel bol krasne sumerny s plynulym prechodom. Teplota svetla bola idealna aj za dazda/snehu s minimom odrazov, a neunavovala oci. To bolo este v dobe, ked vyrobcom zalezalo na svetlach, okolo 2005-2012. Potom prisli tieto pokusy s dizajnovymi svetelnymi podpismi, matrixami apod., s svetlo islo do haj*lu. Dobre sa spomina, potom pride realita dnesnych LED 😢 Teraz je to klasika egoisticky pristup, nech vidim ja ja ja a len ja, ostatni nech su kludne slepi 😊 a nie, nepomoze tomu ani Matrix ani blikanie.
Ale asi zacnem jazdit na dialkovych, aby tvoja kamera dostala to co ma a vypla ti LEDky. 😒]
Chápu, že to modré světlo je pro oko problém, ale má ho a bude mít drtivá většina aut, krom starých střepů. A když svítí všichni čím dál víc, tak já s tím nebudu bojovat tak, že sám budu vozit bludičky.
A moderní Matrix, ne nějaká základní shitverze LED, umí vykrývat dokonale a neoslňovat vůbec, protože jen nesklápí, ale vypíná celé segmenty.
Navíc jako řidič, který vidí dobře a daleko, díky kvalitním světlům, nemusí tak namáhat oko a rozevírat zornici a tím, že vidí i s přivřenou, nedostane takovou bombu při oslnění. Ono to je složitější.
Rozhodně fandím změně barevného spektra směrem je zdravému, ale nehodlám jezdit jako ve středověku.
Ano tvoja logika je, ze ty mas privrete zrenice, tak ta mozu oslnovat, a tak budes aj ty 8-s .
2/3 modernych svetelnych systemov nefunguju v praxi a oslnuju. Ako to, ze to preslo cez schvalovaci proces ? No ,... su to trendy ...
Tak ako emisne podvody pri TDI u VAGu a pod.
Moderny matrix je dlha retaz HW&SW vzhladom na funkcionalitu. Tak uvidime, co s tym.
Aby to nedopadlo ako so stieracmi, ktore nikto netestuje a moderne riesenia su smerom dozadu.
Zatím se mi s matrixy podařilo jednou oslnit kamion přes horizont. Když nevidím jeho horní poziční světýlka a automatika ho taky nevidí, tak zde je riziko, to chce vychytat a případně ručně zasáhnout. Nic není 100%
Neoslnuji v běžných situacích. Kdyz potkam dementa, kterému přijde že ho to oslnuje ( I když ne, protoze člověk moc dobre vidí to rozhraní svetla a stínu) nebo na horizontu se oslnivé všichni a mají pocit, ze mam dalkove a pustí mi je, tak jen vypnu matrixy a nechám to rozsvítit naplno. Takze i přes jejich dalkove vidím a aspon si můžu i prohlídnout toho blbecka, co si myslí, že nepříjemná svetla znamená dálkové.
Takze proti tebe sa da bojovat uz len uzitkacom so svetelnou rampou !