Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S odborníkem o světlech v autech: LED světla přinesou hromadné žaloby!

Tomáš Hadač Tomáš Hadač 11. 4. 2021 • 21:17
33
125
Zobrazit náhledy (33)
Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Modré světlo není á priori špatné. Škodí nám ale v noci, neboť v tu dobu nikdy nepřicházelo, vysvětluje padesátiletý odborník Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Rozmach obliby světel LED nalézá světelný technik především v jejich jednodušším vyrábění Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický Hynek Medřický „Síla moderních světlometů LED představuje pro naše oči po setmění ohromnou zátěž,“ podotýká Medřický

Hynek Medřický je jedním z největších expertů na světla v Česku. Z jeho závěrů až mrazí. „Když se podívám na dnešní žárovky LED v autech, bojím se v budoucnu hromadných žalob,“ říká. V čem vidí další hazard s lidským zdravím?

Večer před rozhovorem nám člen České společnosti pro osvětlování a světelný technik Hynek Medřický poslal aktuální statistiku nehodovosti ve Spojených státech amerických. A zvlášť podtrhl některé pasáže a čísla. Z nich nás asi nejvíce překvapila informace, že dopravní nehody zaviněné mikrospánkem zabijí za velkou louží více lidí než drogy s alkoholem dohromady! A prý, ať moc neponocujeme.

Tou poznámkou jste chtěl říct, jak moc je spánek důležitý?

A v dnešní době podceňovaný. Snažím se lidem vštípit jednoduché pravidlo: Pokud nemusíte v noci řídit, raději spěte. Když už se musíte vypravit na noční cestu, pořádně se na ni vyspěte. Ne nadarmo má Světová zdravotnická organizace zařazenou práci v noci jako karcinogen druhého typu. Stejně tak si vezměte, jak nepříjemná jsou pro zrak moderní světla LED.

Souhlasím. Kolikrát mě oslní, že nevidím vůbec nic…

A to jste mladý řidič do třiceti let. Frekvence oslnění roste s věkem. Ale ani vy se neradujte, vám zase poškozují více sítnici.

Jaké řešení nabízíte?

Řídit například se žlutými filtry.

Ostatně vy zastáváte názor, že žlutá světla byla lepší. Proč?

Protože v oku se situují dva typy receptorů – čípky na barevné vidění a tyčinky, které jsou na noční vidění. Barevné vidění má tři různé vlnové délky – krátké, střední a dlouhé. Přičemž čípky nejsou rozložené ve spektru rovnoměrně na modrou, zelenou a červenou. Průměrný pozorovatel má dvě procenta na modrou, třiatřicet na zelenou a pětašedesát na červenou, třebaže řeč je spíše o odstínu žluté. Právě proto dobře vidíme přes žlutou (žluté brýle), protože ta propustí nejvíc energii: v ní pramení nejvíce receptorů. V místě nejostřejšího vidění – tam nejsou vůbec žádné modré. My modrou energii nepotřebujeme k tomu, aby se nám vytvářel obraz. Vyžadujeme ji, abychom udrželi organismus v pozornosti. Ale to platí jen za podmínky, že je tělo šestnáct hodin od probuzení. Když limit přeskočíme, světlo už zkrátka nepomůže.

Svět motorů 14/2021 Svět motorů 14/2021

Co z toho vyplývá?

Pokud si někdo myslí, že si dá do kabiny modré světlo a bude moct jezdit téměř celý den a noc v kuse, šeredně se plete. Spíš si nabíhá na situace, jež můžou skončit fatálně…

Kde vidíte důvod, proč jsou světla LED tak oblíbená?

Protože se jednoduše vyrábějí.

Zaznívá, že je to i kvůli designu…

Jestliže se tam dá klasická žárovka H4, vyžaduje složité optické zařízení, které pouští distribuci světla na vozovku, aby neoslňovalo. Čili podle mě jde primárně o nenáročnost instalace.

V čem je to nebezpečné pro mě coby řidiče?

Světla LED ještě nedávno byla v kategorii laserů. Měřil jsem nedávno reflektory na Volvu XC 90, které má zdroje matrix LED. Zjistil jsem, že na tlumená světla se bavíme o dvou stech tisících kandelách na metr čtvereční. Na dálková dokonce o třech milionech. Přitom celé slunce má devět set milionů kandel na metr čtvereční. U předních reflektorů to je síla, kterou si dokážeme jen stěží představit!

Můžu tedy říct, že čím méně modrého světla, tím lépe pro mě?

Bohužel takhle jednoduché to není. Třeba 6500 kelvinů (K) má denní světlo stejně jako světlomety LED u automobilů. Jenže denní světlo je zcela jiné. Najdeme v něm sice hodně modré, ale taktéž hodně azurové, která u LED absentuje. Někdo si proto řekl – kolik má slunce ve dne? 6500? Dobrá, implementujeme do aut 6500 K. Bohužel tento technokratický přístup opomíná, jak barevné spektrum vypadá dál. A jen si plíživě škodíme zdraví. Nicméně není to tak, že se jednou svezete autem s modrými světly, párkrát vás někdo problikne a budete mít rakovinu oka. Ten proces trvá delší čas – deset patnáct let…

Když si libuji v interiéru auta v barevném podsvícení – to je rovněž nezdravé pro můj organismus?

To je taky v prčicích… Naše oko je staré tři sta padesát milionů let, přičemž jeho vývoj trval dvě stě milionů let. Z toho posledních 1,9 milionu let naši předkové používali oheň, sto čtyřicet elektrickou žárovku a posledních přibližně dvacet let LED. „Těším se“ na to, až slepí lidé s makulární degenerací budou posílat hromadné žaloby na kohokoliv, kdo jim tohle světlo posílal do očí a neupozornil je na rizika.

Kterému barevnému podsvícení byste se vyhnul?

Jednoznačně bílomodrému. To je nejhorší! Důvodem je, že čočka, vlastně celé oko není připravené přijímat jenom jednu vlnovou délku. Mimochodem všímáte si, jak jsou právě tyto dvě barvy v interiérech oblíbené? Z toho mi je smutno…

Jaký odstín mám tedy vybrat?

Červený! Neboť to jsou nejdelší vlnové délky a de facto oko opravují. Též budete mít větší tlak a všechno lépe funguje, zvednete si náladu. Což už věděli dávno ve vykřičených domech, že se večer zvedá krevní tlak při použití pouze monochromatického červeného světla.

Všechny barevné linky podél dveří a tak dále tedy vidíte špatně?

Ano. Jinak kromě bílého a modrého podsvícení – ani fialová neplatí za žádné terno. A jestli se dneska ví, že by tento typ světel mohl způsobit smrt nebo poškodit zdraví, tak bychom jej neměli používat. Že ho lidé mají rádi, ještě nic neznamená.

Unavuje mě to navíc, pokud okolo mě všechno svítí?

Ne, „pouze“ ničí oko. Což ale nezjistíme, neboť neexistuje zpětná vazba. To není jako přesolené jídlo, kde hned na jazyku zjistíme, že něco není v pořádku. Takže my v tom spokojeně sedíme, a ještě se nám to líbí.

Jak z toho ven?

Cestu nám ukazuje veřejné osvětlení – určitý trend snižování teploty chromatičnosti zpozorovat lze. Po setmění se můžete podívat, že lampy dělají spíš takové žluté, oranžové odstíny.

Jste přesvědčený, že vyšší míra osvětlení současně neznamená méně dopravních kolizí. Proč?

Poněvadž víc světel nese víc oslněných motoristů v závojovém jasu. A především – podobné pokusy tu již byly, vesměs neúspěšné. Když je člověk unavený, světlo mu prostě nepomůže. Čemu pomůže více světel ve dvě hodiny ráno? Nadto pro koho? Všichni potřební – zdravotníci, policisté, hasiči – si svítí předními reflektory, které postačují. A ti nejzranitelnější účastníci dopravního prostoru jako chodci, cyklisté či motorkáři by měli klást zvýšený důraz na dostatečné označování.

Co se týče ochrany a označování chodců – který bod na jejich těle je ideální zvolit?

Kotník! To je místo, které tlumená světla nejdříve zachytí. Když si na prsa nasadíte reflexní destičku dvacetkrát dvacet centimetrů – ta se moc nepohybuje a v zásadě není tak efektivní. Za mě jednoznačně vévodí kotník a zápěstí. Světla jsou však komplexní fenomén, zahrnující i další oblasti.

Třeba tunely. Jak jsou na tom vlastně v Česku?

Nechci působit negativně, ale taky žádná sláva. Neviděl jsem moc tunelů, které by měly bílé světlo přes den a žluté (oranžové) večer. Je to prosté: vodítkem nám musí být slunce. Čili když jedou lidé venku a svítí slunce, nemohou zavítat do oranžové trubky, nýbrž do bílé. Naopak pokud venku panuje tma a vyjíždějí do ní z oranžového tunelu, je to správně. Nemohou tudíž opustit bílý tunel do tmy. Proto se tam vkládají adaptační zóny při vkročení do tunelu – světla jsou hustší. První část tunelu je osvětlená více než vnitřek. Jenže při výjezdu to musí být vždycky obráceně.

A jsou v tuzemských tunelech zdroje LED?

Ještě ne, což představuje menší zlo. Pakliže ve dne zamíříte do oranžové trubky – na tento akt si oko přivykne. Ale že se do tunelu umístí bílé světlo a vy v noci vyjedete z bílé trubky ven, pak na moment absolutně nic nevidíte! Pamatujte, že adaptace oka na tmu je pokaždé pomalejší než na světlo.

Hynek Medřický

  • Padesátiletý expert na světlo, badatel a spisovatel se pohybuje v oblasti svítidel již přes dvacet let. 
  • Je členem České společnosti pro osvětlení.
  • Kromě upozorňování na rizika modrého světla se věnuje také problematice osvětlenosti pozemních komunikací s důrazem na zdraví a bezpečnost všech účastníků silničního provozu. 
  • Aktuálně působí v pražských Vinohradech, kde vede svůj vlastní showroom Artemide.

Související články

Témata
Avatar - CommonUser
27. 4. 2021 13:16
Re: Poměrné závadějicí 'pravdy'
Tak nahod hlavne tu debilitu s PWM a frekvencny tok. Jo a ultra biele LED ako hmlovka je tiez hoovaadina. Co to tam vyvijate ? Co takto nastudovat fotony a ich dualne spravanie.
Avatar - CommonUser
27. 4. 2021 13:12
Re: Něco na tom je, ale...
Vyborne ! Riesenie silou ... neprijemne je neprijemne, co na tom nechapes ? LED funguje reaktivne, tak co sa cudujes ? Najprv oslepi a potom az zatiahne za Matrix.
Takze proti tebe sa da bojovat uz len uzitkacom so svetelnou rampou !
Avatar - Mikesus
25. 4. 2021 10:40
Re: Něco na tom je, ale...
Mám taky Matrixy, fungují dobře, jen člověk musí dát pozor na kamiony za horizontem.
Neoslnuji v běžných situacích. Kdyz potkam dementa, kterému přijde že ho to oslnuje ( I když ne, protoze člověk moc dobre vidí to rozhraní svetla a stínu) nebo na horizontu se oslnivé všichni a mají pocit, ze mam dalkove a pustí mi je, tak jen vypnu matrixy a nechám to rozsvítit naplno. Takze i přes jejich dalkove vidím a aspon si můžu i prohlídnout toho blbecka, co si myslí, že nepříjemná svetla znamená dálkové.
20. 4. 2021 14:05
Poměrné závadějicí 'pravdy'
Zdravím všechny,

Bohužel nejsem členem společnosti světla, nebylo mi ještě 50, ani jsem nebyl v Rusku, ale světla vyvijím 13 let a nějaké školy na to taky mám.
Určitě plno zmíněných bodů je velmi zajímavých a nadhodím je při nějaké další příležitosti do inženýrského pléna, ale jak už v diskuzi bylo zmíněno, tak že by se od halogenových zdrojů opouštělo kvůli nákladům, to je na zlatý ventilek.
I pro lajka je zřetelné, že právě u levnějších aut a do základních výbav se Halogeny stále instalují, to tvrzení by spíše platilo pro Xenonové zdroje, kde se podle analýz trhu dá očekávat prakticky jeho „vymření“ do 2025.
Celkově je zdroj světla jen jedna z skládaček ve vyvoji hlavních světlometů.
Pokusil bych se vytvořit malý přehled, jak se zroje kombinují a kde jsou jejich výhody:
Halogen:
Existuji pouze jako normované výměnné typy-žárovky (H4, H7, H11 atd.) a tom je jejich nevýhoda, mají předem daný světelný tok ca. 1000-1500 lumenů (lm) tedy ve reflektoru s tím musím vystačit.
Buď mám vyšší maximum nebo širší osvětené pole a effektivita stoupá s mírou obklopení zdroje reflektorem
Halogen typ H4 v dvojparabole s čirým sklem: jak správně zaznělo, jsou tipické bludičky, což tedy není vůbec složité optické zařízení, ale nejlevnější řešení s pár komponenty, co se dá navrhnout za pár hodin.
Halogen H7 v oddělené parabole: celkem dobré řešení, čím vetší parabola tím lépe, viz obecná část.
H7 v modulu: tzn. má čočku: není částé (např Toyota Auris), ale může velmi dobře svítit jako potkávačka
Xenon
Zdroj má ca. 3200lm. Snad vždy v modulu, někdy kolem 2018 dosáhly maxima, kdy systémy měly mnoho funkcí (módy město, dálnice, okreska, zatačení do zataček a vykrývání protijedoucího auta, atd.) vše mechanicky. Když to porovnám s zakladní LED, tzn. potkávačka/dálková tak Xe mnody svítí lépe.
LED:
Tady je vše od LED potkávačky v reflektoru (třeba až na spodní úrovní svět. toku jako H4-ka) až po Matrix-HD /Digital Light s 5000lm, tedy hlavní je implementace a současné době pak aktivační algoritmy. Pravě smyslem Matrix světel bylo aby neoslňovaly a Digital light to posunul na vyšší úroveň, kdy vlastně neexistují pojmy jako potkávací/dálkové ale je vždy osvětlené maximum možného (s vykrytím ostatních účastníků) někdy nazývané monolitické světelná funkce. Tady si myslím, že zrovna Mercedes Benz EQS bude hooodně daleko. Bohužel všechny tyto systémy jsou zatím reaktivní – tzn. vypnou segment, až vidí překážku a hlavně vůbec ne levné.

Na závěr ještě komentář ke měření. Měřit „intensitu světla“ jako jas tedy cd/m² může být velmi zavádějící. Je to sice veličina popísující co naše oko vidí, ale také velmi záleží co je běžná pozorovací vzdálenost, resp. jaká intensita je dosažena v ní, třeba takový výkonný světělný LED čip toho světla z Volva může mít klidně i 300 Mcd/m², což je ještě více jako Slunce :-D Ale já ty LEDky nepozoruji z 1cm kdy by mi opravdu vypálily „díru do hlavy“, ba ani ten světlomet když bude mít (soudím podle toho obrázku) 30cm od skla 2 Mcd/m² je sice dost, ale ve chvíli kdy se přižene to Volvo k přechodu 30cm odě mě, tak už mi to asi bude jedno.
U bodového zdroje světla (tedy i světlometu pro zjednodušení) klesá Intenzita osvětlení se čtvercem vzdálenosti, proto se spíše používá svitívost, či osvětelnost zdroje.
19. 4. 2021 22:59
Re: tak urcite
proc by mely LEDky na autech blikat? Pri stejnosmernem napeti sviti furt. U TV je jina situace, blikaji ve frekvenci 50/60/100/120 Hz zamerne...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku