Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Bezpečnostní asistenti mohou pohřbít manuální převodovky dřív než elektrifikace

Rostoucí důraz na instalaci automatických bezpečnostních asistentů může být jedním z mnoha hřebíčků do rakve manuálních převodovek.
Zpět na článek
31. 5. 2021 19:30
31. 5. 2021 20:12
31. 5. 2021 21:30
31. 5. 2021 21:44
31. 5. 2021 22:05
1. 6. 2021 08:54
1. 6. 2021 07:36
1. 6. 2021 07:17
1. 6. 2021 07:34
1. 6. 2021 08:09
1. 6. 2021 08:22
1. 6. 2021 08:54
1. 6. 2021 09:18
1. 6. 2021 10:45
1. 6. 2021 11:19
1. 6. 2021 10:25
1. 6. 2021 10:54
1. 6. 2021 11:32
1. 6. 2021 11:31
1. 6. 2021 09:48
1. 6. 2021 13:58
1. 6. 2021 14:47
1. 6. 2021 15:01
1. 6. 2021 16:07
1. 6. 2021 20:35
1. 6. 2021 16:23
1. 6. 2021 20:47
1. 6. 2021 21:24
1. 6. 2021 09:41
1. 6. 2021 10:47
1. 6. 2021 12:43
1. 6. 2021 13:21
1. 6. 2021 19:35
2. 6. 2021 09:40
1. 6. 2021 19:11
1. 6. 2021 20:41
1. 6. 2021 21:46
Avatar - Ada je zase tady
31. 5. 2021 19:11
ceny ojetých vozů porostou
a to dost výrazně ;-)
Rozbalit vlákno
8
1. 6. 2021 01:44
Re: ceny ojetých vozů porostou
Vsak si v tech starych pleckach jezdi, dedku. Nikoho to nezajima.
1. 6. 2021 08:43
Re: ceny ojetých vozů porostou
Řidičsky si v těch "starých plečkách" pošmákne násobně víc, než v supermoderním ***, přeplněným elektronikou, nemluvě o jejich mnohem snažším a levnějším servisu! :-)
1. 6. 2021 14:46
Re: ceny ojetých vozů porostou
Takový 1,9 TDi spřažený s poctivou ruční brzdou a kvedlací tyčí - to je zdroj nekonečné zábavy :yes: a nemluvím vůbec o červeném i na konci :-)
1. 6. 2021 15:07
Re: ceny ojetých vozů porostou
No tak pokud jde o mne, diesel jsem nikdy nepreferoval. Ale pokud bych se svým autem měl třeba často pendlovat po německých dálnicích, tak fakt nic lepšího není! :-)
Avatar - Ozzman
1. 6. 2021 15:27
Re: ceny ojetých vozů porostou
Nez 1.9tdi s manualem ?:D Co treba diesel v automatu ? Na ty dalnice jak delany...
2. 6. 2021 00:04
Re: ceny ojetých vozů porostou
Na dálnice v automatu? Proboha proč? Když už, tak do města. Tam se ale zase moc nehodí ten diesel. :D
Avatar - Ozzman
2. 6. 2021 06:08
Re: ceny ojetých vozů porostou
Protoze nemusis porad radit 5-6, kdyz ti tam vjede polsky kamion ;) A nebo je tam radar a jine buzerace. Zkus si nekdy jet dalku s AT, kdy cilem je dojet a ne se bavit, docenis to :)
2. 6. 2021 22:01
Re: ceny ojetých vozů porostou
Když já se radši bavím! :-)
Avatar - twistedTSD
31. 5. 2021 19:30
Nope
To, že Subaru neumí udělat manuál s AEB, je čistě jeho problém.
Rozbalit vlákno
0
31. 5. 2021 20:12
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Midlosek
31. 5. 2021 20:39
Pomalu, ale jistě.
Takže se EV opět přiblíží cenou o kousek blíže ke spalovákům...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - kari.laz
31. 5. 2021 21:30
Bohužel
Silnice se budou čím dál tím více plnit zdegenerovanými jelity neschopných bez asistentů udržet auto na silnici, nebo zvládat běžné situace. Nenarážím teď manuální převodovky, ale na stále více povinných asistentů. Už teď koluje dost videí, kde se řidiči Tesly pod dojmem, že auto má snad autopilota nevěnují řízení a to jim k tomu stačí fakt, že automobilka nazve své asistenty autopilot. Že realita je jiná už je nezajímá. Nechat ovládat automobil a nebo některé podstatné funkce samotným autem je v době, kdy to má l dokonalosti ještě hodně daleko, je nesmysl. Na silnicích to bude dříve či později znát
Už dneska lidi pod dojmem asistenčního pomocníka neumí jezdit ani za deště. Na D4 stačí zapršet a jsou tři nehody v každém směru.
Rozbalit vlákno
41
Avatar - xxc
31. 5. 2021 21:44
Re: Bohužel
Bezne situacie zvladaju, ale nezvladaju vynimocne a hlavne nebezpecne situacie. V tom pomozu asistenti. Celkom som sa dnes cudoval, ze pomerne nove auta pusti povinny asistent z pruhu do pruhu nebezpecne bez smerovky.
Avatar - Mikesus
31. 5. 2021 22:05
Re: Bohužel
protože to jsou ti schopní řidiči, kteří nepotřebují asistenty a vypínají je. Ale na směrovky, při tom důkladném soustředění na jízdu bez asistentů, už nemají čas.
1. 6. 2021 08:54
Re: Bohužel
:yes: made my day :D
1. 6. 2021 05:58
Re: Bohužel
Nevím jak u nás ale v A když zaprsi tak na betonu jedu opatrně a pomalu a při brzdění jak na sněhu.
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 07:36
Re: Bohužel
Vždyť tak to má být, jet dle aktuálních možností a schopností řidiče. Nejlepší asistent je stejně cit.
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 07:17
Re: Bohužel
A ti co bouraji mají asistenty nebo nemají?
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 07:34
Re: Bohužel
To je úplně jedno. Naposledy vrtulník u nové Audi. Dle svodideusel letět jak kráva za deště na dálnici.
Lidi prostě mají problémy svá auta zvládat, odhadovat situace a přizpůsobovat se jim a vím, že často spoléhají na asistenty. Zavedením c dál více asistentů je sice pěkné, ale k bezpečnosti to nepřispěje. Základní kámen úrazu ke nedostatečná schopnost řídit samotné auto. Pokud by jednou za X let probíhala kondiční jízda, která by byla povinná a byla důslednější autoškola se zkušebním řidičákem na rok, navíc po roce ještě praktické přezkoušení vyřeší to mnohem více problémů, než svalovat zodpovědnost na asistenty, respektive zodpovědnost ještě dlouhou bude mít řidič, ale bude se na asistenty spoléhat, často bezvýhradně a pokud bude vědět, že auto mu samo dokáže jet, brzdit adaptivně měnit rychlost, bude toho dříve či později využívat a spíše i zneužívat. Já netvrdím, že by neměly být asistenty dostupné, klidně ať jsou, ale plně dobrovolné a řidič musí umět ovládat auto za jakékoli situace. (sníh, déšť...) bez pomoci asistentů.
1. 6. 2021 08:09
Re: Bohužel
Jo to určitě automobilky chtějí, aby bylo málo řidičů :-)
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 08:22
Re: Bohužel
Není to dost hloupý názor, popírat, aby na silnici byli jen lidé, kteří jsou schopni bezpečně řídit?
Avatar - xxc
1. 6. 2021 08:54
Re: Bohužel
nie, to je diskriminacia. na cestu mozu vsetci a ti, co nevedia, maju im pomoct asistenty. na cestu mozu aj bez vodicaku (cyklisti)
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 09:18
Re: Bohužel
Je celkem smutné, že někdo s řidičským oprávněním hlásá, že na silnici se mají pohybovat i ti, kdo vlastně zcela řídit neumí.
Podle mě je i diskriminace, že zbrojní průkaz a povolení držení a nošení zbraně nemůže vlastnit například slepec, vždyť asistenční pes by mohl dát znamení, že míří správným směrem.
A proč nemůže řídit například desetileté dítě? Vždyť to je diskriminace, kolikrát jsou v tomto věku natolik velké, že by mohla ovládat auto a asistenční systémy mu přeci pomohou. A dalo by se pokračovat. Omlouvat nekompetentnost provozovat nějakou činnost tím, že může existovat něco, co jeho chyby může napravit ke cesta "zkázy" .
1. 6. 2021 19:22
Re: Re: Bohužel
To je velmi hloupý názor. Vlastnit řidičák není v listině základních lidských práv.
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 10:45
Re: Bohužel
Dnes bouhžel řidičák dostává každá opice ( omlouvám se, není to nic rasistického ), i když k tomu nemá vlohy. Když si vezmu, že někteří mí spolužáci dělali autoškolu snad na 6x.
Takže ano, taky bych rád řidičáky dal do kategorie "výsada" a ne "právo"
1. 6. 2021 11:19
Re: Bohužel
Co chce automobilka? Prodávat co nejvíce. Aby prodávala potřebuje řidiče. Tady nejde o názor, ale o trh a logiku.
PS: jistě na schopnosti řidičů lze mít různé názory, ale i když se považují za dobrého řidiče (jak taky jinak :-)) Za ABS i ESP jsem byl už mockrát rád.
1. 6. 2021 10:02
Re: Bohužel
Já teda nevím, ale pamatuju si že lidi na dálnici za různého počasí lítali jak blázni už s 1 generací octavie. A i dnes tam 1 a druhé generace octavie vídám jezdit rychle za hustého deště. A ta měla možná tak ABS. Nemyslím, že to že člověk za deště letí jako kdyby se chtěl zabít souvisí s asistenty. Je to o tom lidském mozku. Naopak, kdyby existoval asistent, který zhodnotí jeho jízdu, tak by ho mohl "odpojit" od řízení a zpomalit.

Asistent není něco co má nahradit řidiče. je to něco se má snažit nebo minimalizovat příčiny nehod když řidič selže. Neboli jinak řečeno, pokud nebudu řezat zatáčky, budu používat blinkry a umím jezdit v pruhu, tak mi line assist nic neudělá. v čem je jízda s ním nebezpečná? Že občas splete co je čára? jo to se stane, obvzláště u prvotních generací systému. Nicméně je to pořád prostředek, který má šanci zamezit následkům mikrospánku nebo "hraní si" za volantem s lecčím.

Bojím se že dneska je to o tom, že si lidé za volantem hrají a je to důsledkem toho že mají tu možnost (je jedno jestli jde o navigaci, mobil, android auto, whatsapp apod.). A nemyslím, že toto chování zmizí i kdybych lidem tu možnost vzal (například navigaci nebo android auto nebo lineassist). Prostě bychom se vrátili k psaní SMS za volantem, které tu bylo před whatsapp apod..

Popravdě už vidím, jak se dělá v autoškole test ovládání auta bez ABS a bez ESP :D. Nebo to nejsou asistenti?

Nebylo by lepší důsledněji kontrolovat chování řidičů a dávat pokuty nebo odebírat řidičáky byť na krátkou dobu? rychlost za počasí, jízda vlevo, odstupy atd. atd. Nemyslím, že by některých ostrostřelcům (například ultrarychlé dodávky na dálnici) pomohla kondiční jízda v autoškole. Riziko ztráty řidičáku větší než je dnes by ale pomoct mohlo v tom, aby více přemýšleli, jak jezdí.
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 10:25
Re: Bohužel
Jenže to bude důsledek. Jak jsem psal například u příkladu Tesly, kdy řidič se chová jako pasažér, videí na to koluje dost a to jen proto, že jim to to auto umožní, ale v žádném případě je nenahradí a ještě dlouho bude trvat, než se tak stane a čím více asistentů a paradoxně čím přesnějších, tím více lidí to zneužije k dělání věcí, které by jinak dělat za volantem nemohli. Asistent má maximálně pomoci při krizové situaci, pokud jí člověk nezvládne, ale směr je spíše k autonomní jízdě. Ta ale nebude fungovat ještě hodně dlouho a zodpovědnost bude na řidiči, pokud ale řidič bude vědět, že mu auto umožní jet v uričté situaci bez jeho přičinění, začne se to využívat, navíc při spoléhání na stále pokročilejší asistenty mabude člověk domnění, že auto samo vyhodnotí situace a chování a že vlastně ať jede, jak jede, jede bezpečně, což pravda není.
Zásadní předpoklad by měl být, umět ovládat auto jako takové. Pokud to člověk zvládá jen s asistentem, nebměl by dostat řidičské oprávnění, případně by mu mělo být pozastaveno a měl by absolvovat kondiční jízdy se složením zkoušky. A tím nemyslím nějaké rally schopnosti, ale prostě základní věnování se řízení, odhady situací, přizpůsobování provozu apodmínkám. Zní to jako samozřejmost, ale má tím problém spousta lidí.
Jasně že ABS a ESP je něco, co člověku do ničeho nekecá a je to přínos, stejně jako například hlídání mrtvého úhlu a jsem i zastáncem parkovacích senzorů a kamer, protože by to znamenalo méně odřených nárazníků u marketů. I tak bych povolil vše v menu vypnout s tím, že po nastartování se vše zase aktivuje a v průběhu vypnutí bude viditelná kontrolka, že asistent není zapnutý. Je to taková volba svobody a případně si zkusit na polygonu, uzavřené dráze a pod možnosti auta bez zásahu asistentů.
1. 6. 2021 10:48
Re: Bohužel
Případ Tesla je frajeřinka. Ty byly jsou a budou. Jen se mění jejich forma a možnosti distribuce mezi lidi (YouTube apod.).
Já si nemyslím že je hodně lidí kteří s asistentem zvládnou ovládat auto, které by bez asistentů nezvládly. Jak taková věc v praxi vypadá? U lineassistu nebo u nouzového brzdění. Že ten člověk neví jak se udržet na silnici nebo že by neuměl brzdit? To by tu autoškolu nedal.
Já bych k autoškole přidal školu smyku. Už jen to zkusit si opravdu pořádně zabrzdit je lekcí. Když jsme to zkoušeli tak ani jeden z 8mi účastníků nedal na první pokus brzdění v přímce správně. A nemyslím že by to bylo vinou asistentů.

Pamatuju si když začínalo ABS a lidí říkali že by tam být nemělo protože oni zabrzdí dřív. Dnes už se tyto argumenty ani nevyskytují.
Myslím, že i život asistentů bude podobný. Za 10 let to asi skoro nikdo řešit nebude.

I takové ESP nám do spousty věcí kecá. Vyrovnat smyk v autě s ESP a bez ESP je o dost jiné. To ESP myslí za řidiče. Jen jsme si na něj už zvykli a zapomenutí že za nás "zatáčí" i když přibržďováním kol. Dnes se u line assistu jen změnil podmět a způsob reakce ale princip toho že auto se snaží změnit směr za řidiče zůstává.
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 10:54
Re: Bohužel
ještě jsem nepotkal nikoho, kdo by nebyl schopen ovládat auto bez asistentů. Ale ti, co nejsou schopni se rozjet, dát přednost nebo směrovky, těch je na silnici spousty. A po většinou v autech, kde ještě žádní asistenti nejsou.
1. 6. 2021 11:01
Re: Bohužel
Přesně. Proto si myslím že není dobrý směr uvažování typu dělejte vše bez asistentů. Je to stejná logika jako kdybychom zakazovali v autech silné motory a výkonné brzdy, protože se najde někdo, kdo pak jede jako prase. Tam nikdo neřekne že na silné motory a brzdy spoléhají a jezdí jak blázni. A pak konci motor z BMW desítky metrů jinde než zbytek auta.
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 11:32
Re: Bohužel
Já ale nechci zakázat asistenty.
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 11:31
Re: Bohužel
Jen couvání, odhad, parkování, držení vzdálenosti.... beru to z širší perspektivy. Není to doslova, že bez lineasist se neudrží v pruzích.
1. 6. 2021 12:22
Re: Bohužel
To jsem z toho pochopil. Právě mi není jasné jak by se poznalo, že někdo nezvládá vůz a navíc, že je to díky asistentům.
Myslím, že spousty věcí typu odhad nejen vzdálenosti ale i toho co ten přede mnou udělá je i o zkušenostech a "možnostech" každého člověka.
1. 6. 2021 09:48
Re: Bohužel
Toto môže napísať len človek, ktorý v aute nemá jazdných asistentov a pozná ich len z médií. Zopár jelit sa zabije na Tesle a už ich ide odsudzovať. A to len preto, že sa nikde nedočítal, koľkým jelitám taký adaptívny tempomat, či udržiavanie v jazdnom pruhu zachránilo život. Fakt nemám rád takéto hlúpe paušalizovanie. :no:
1. 6. 2021 13:58
Re: Bohužel
Při aquaplaningu může udělat problém i zapnutý tempomat...
1. 6. 2021 14:47
Re: Bohužel
Manuální převodovka je činnost navíc - a můžeš se víc soustředit na jízdu…
Avatar - miromen
1. 6. 2021 15:01
Re: Bohužel
Pokud na to nemaš tak raději za volant ani nesedej. A když už tak si klidně kup hybrid, elektro či něco s automatem ať je na cestach bezpohlavně bezpečněji. Protože s automatem se rozhodně vic nesoustředim a nikdy mi tato věc nezařadi tu rychlost kterou chci a kdy chci a pochybuji, že přijde doba, kdy bude umět čist myšlenky.
Avatar - Ozzman
1. 6. 2021 16:07
Re: Bohužel
A co pouzivat sekvenci/padla ?:D
1. 6. 2021 19:33
Re: Re: Bohužel
To je použitelné jen někdy. Je-li sekvence na páce, musí být vyšší kvalty dozadu a nižší dopředu. Pádla mají smysl jen pokud jsou na sloupku. Pádlička na volantu jsou holým nesmyslem.
1. 6. 2021 20:35
Re: Re: Bohužel
Je nejaka sekvencna prevodovka, kde volic funguje naopak? Pytam sa, lebo som sa nestretol.
Co sa padiel tyka, tak prave naopak maju zmysel ked su iba na volante aby si radil vzdy rovnako bezohladu v akom uhle drzis volant. V opacnom pripade ak ides do zakruty a mas ich na stlpiku, tak nemas ani jedno padlo na dosah prstov.
1. 6. 2021 21:09
Re: Re: Re: Bohužel
Ano, a už to tu bylo v minulosti diskutováno. V rychlosti jsem našel jen starší článek, kde sekvenci popisovali a psali tam, cituji : Vůbec největší jejich „zločin“ však je, že nahoru se u nich řadí pohybem páky dopředu a dolů pohybem dozadu, což je opačně, než v závodním automobilu.
Já se s tím kdysi taky setkal ale už si nevzpomenu co to byl za vůz. Bylo to matoucí.
A co se týče pádel, v běžném provozu nejsou ruce vždy přesně u pádel. Točím volantem a potřebuji přeřadit...to je v zásadě nemožné. Ovšem pádlo dostatečně velké a na sloupku najdu vždy. Stejně jako blinkry nebo stěrače. Ty přece také"necestují" s volantem.
1. 6. 2021 21:23
Re: Re: Re: Bohužel
Takze to nie je bezna vec.
Co sa padiel tyka, tak samozrejme, ze su vzdy po ruke, ci ako drzis volant?
1. 6. 2021 21:52
Re: Re: Re: Re: Bohužel
Proboha, je těžké pochopit, že občas člověk i přehmatáva po volantu ? Je logické, že pilot F1 nepustí prakticky volant z ideální polohy. Ale většina aut nemá tak těžký převod. A supersporty mají zpravidla pádla na sloupku. Prostě vždy ho najdu.
Avatar - Ozzman
1. 6. 2021 22:33
Re: Re: Re: Re: Bohužel
Jo, mam padla u druheho auta na volantu a pri zataceni, kdy musis prehmatnout, musis lovit padlo v jine poloze. Stejne tak mi prijde pohodlnnejsi ovladani radia pod volantem misto ma volantu.
1. 6. 2021 22:48
Re: Re: Re: Re: Bohužel
Ano je, prehmatavanie potrebujes tak pri parkovani alebo pri vyjdeni z ostrej krizovatky, inak v beznej jazde nemas co prehmatavat, ak to musis robit, drzis volant zle.
Avatar - Ozzman
2. 6. 2021 06:09
Re: Re: Re: Re: Bohužel
No u nas jsou vracečky, kdy to jinak neutočíš, ale stejne ten automat radi sam lip :D
Avatar - Ozzman
1. 6. 2021 22:29
Re: Re: Bohužel
Mám takovou převodovku, nahoru je + (vyšší rychlost) a k sobě - (nižší rychlost).

Ono jde ale i o to, že vlastně u manuálu existují vyjimky, některá auta mívala jedničku, jako klasická dvojka, mají jinak zpátečky... princip je ten, že hlavní výtku - možnost volit si stupně dle potřeby, má i ten automat, v drtivé většině tedy..
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 16:23
Re: Bohužel
Popravdě mi taky přijde, že když jedu s manuálem, více se soustředím na jízdu, musím převídat dopředu, abych mohl správně zakvedlat. Když jedu s automatem, tak si pijdu že tam sedím jak knedlík na talíři a "prostě jen řídím" ale přistihnu se, že vím, že nemusím tolik předvídat a tak to tolik neřeším. Ne že bych nedával pozor, ale určitě víš, jak to myslím. Jasné, že na dálnici to je celkem jedno, tam sejně člověk šoupne šestku a jede. Mluvím hlavně okresky, vesnice....
1. 6. 2021 20:47
Re: Bohužel
jojo, honit fofrklacek a osahavat ripstick je presne to, co potrebujes na sustredenu jazdu :) Tieto detske vyhovorky ma vzdy pobavia.
Aj ked ano, aj ja by som pri porsche asi 2x rozmyslal ci ho vezmem s manualom alebo s PDK - fakt by to bola tazka volba, pri beznom aute je manual nepriechodny z 99%. Priechodny by bol iba vtedy ak by automat bol vyrazne % z celkovej ceny auta a zaroven by za vela nestal a zaroven by ten manual mali fakt dobry.
1. 6. 2021 21:13
Re: Re: Bohužel
Pokud se při řízení potřebuješ soustředit tak, že nezvládáš řadit.... nechtěl bych tě potkat na cestě. Řadit musí člověk tak, že to ani nevnímá. Děláš to podvědomě, zcela automaticky.
1. 6. 2021 21:24
Re: Re: Bohužel
Samozrejme, ze zvladam radit, a robim to rychlejsie nez honici fofrklackov.
Avatar - Ada je zase tady
1. 6. 2021 20:52
Re: Bohužel
Točit volantem a šlapat na plyn není totéž, jako řídit auto.
1. 6. 2021 08:45
Je opravdu strašně smutné...
...že v posledních letech na nás prší jedna autojobovka za druhou... :-O :-( :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - lordlord
1. 6. 2021 09:41
kup
dřív se sešlápnutím spojky vypnul tempomat, dnes to některé značky neumí, u ojetiny je automat riziko
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 10:47
Re: kup
fakt dnes někdo neumí vypnout tempomat při vyšlápnutí spojky? Možná to špatně chápu. Myslíš tím, že přestane přidávat nebo že po zařazení jiné rychlosti pokračuje v nastavené rychlosti?
Avatar - lordlord
1. 6. 2021 12:43
Re: kup
chceš podřadit , připravit se na předjíždění a tempomat se nevypne - octavia
1. 6. 2021 13:21
Re: kup
To je pravda ale brzdit můžu a přidat na vyšší rychlost taky. Neboli v ničem mi nebrání a nebezpečnou situaci nezpůsobí. Nebo mi něco uniká? Naopak je to dobré v tom že po předjetí ho nemusím zase zapínat.
1. 6. 2021 19:35
Re: Re: kup
No popravdě mě nejde do hlavy nevypnutí tempomatu spojkou...
Avatar - lordlord
2. 6. 2021 09:40
Re: kup
proč šlapat na brzdu, když by šlo brzdit motorem?
1. 6. 2021 10:19
Manuál je prežitok
Kupovať si dnes daily car s manuálom je podľa mňa už len čisto o snahe ušetriť. Vysoliť takmer o 2000 eur naviac pri malom aute je dosť pálka, ale ak ide o auto na denné jazdenie po meste, kde sa 3-4x za týždeň dostávam do kolóny, tak radšej si zaň priplatím. Tak isto za adaptívny tempomat, ak sa často pohybujem po diaľnici.
Sú samozrejme autá, ktoré chce človek s manuálom, ale načo na tom trvať pri tuctových autách, keď je rozpočet aj na automat? Väčšina ľudí, ktorých poznám, si manuál kupuje preto, že s automatom nikdy nešoférovali. Akonáhle si raz kúpia (alebo v práci dostanú) automat, už manuál nechcú, jednoduché.
Podobné je to aj s naučením sa používať tempomat, či už klasický alebo adaptívny.
Je podľa mňa oveľa hlúpejšie nabúrať na diaľnici len preto, že si jelito, ktoré si vypína asistentov (ideálne ešte v kombinácii s rýchlou jazdou) ako sa v krčme chlapom priznať, že máš automat a používaš adaptívny tempomat. Takže nespoliehať sa 100-percentne na asistentov, ale ani ich trápne nehejtovať.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 10:28
Re: Manuál je prežitok
Jestli to je narážka na mě, tak nehejtuju asistenty, ale to, že roste a bude růst počet řidičů, kteří to bez těch asistentů budou čím dál tím méně zvládat a základ ovládání (řízení) auta by měl být v samotném řidiči.
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 10:48
Re: Manuál je prežitok
Což ale není problém asistentů nebo automobilek, ale autoškol.
Avatar - kari.laz
1. 6. 2021 11:34
Re: Manuál je prežitok
To ano, ale tím, že se neschopnost řidiče bude schovávat za asistenty není řešení
1. 6. 2021 19:44
Re: Re: Manuál je prežitok
Takhle bych to nebral. Je dokázáno že automaty všeobecně (tím nemyslím jen převodovky) způsobují hloupnutí lidí. Lidé, kteří se v životě nesetkali s nějakým manuálním řízením čehokoliv mají problém třeba v krizových situacích. Neumí si poradit. Dostáváme se do celkem pěkné pasti. Další generace řidičů se nebude umět ani rozjet s autem bez automatů a asistentů.
A nedávno mi tento fakt dal za pravdu. 30 letý řidič kamionů, který už má praxi jen se Scanii automatem měl na jeden den přesednout do Scanie s manuálem ( a ten tam byl na přání řidiče) . Vzdal to, neboť otočit se na parkovišti a pak naložený používat půlky byl v zásadě neřešitelný úkon.
Avatar - xxc
1. 6. 2021 23:08
Re: Re: Manuál je prežitok
A vadi to? Ja si tiez nie som isty, ci by som kurblou vedel nastartovat nejake stare auto. Mozno ani s prvym benzom z roku 1880 by som sa ani nepohol :-) Tie este nemali volant, iba packy.
Avatar - twistedTSD
1. 6. 2021 14:18
Re: Manuál je prežitok
Já manuál chci. Ano, zčásti kvůli ceně a servisu, protože proč si mám připlácet za něco, co mi nepřináší dostatečný užitek? Není pro mě ale nic horšího, než jezdit pomalým/zmatkujícím/podtáčejícím automatem. Radši si budu řadit sám.
1. 6. 2021 14:53
Re: Manuál je prežitok
Když jsem si kupoval své první auto, tak jsem tempomat chtěl, aniž bych s ním do té doby měl jakoukoliv zkušenost. Protože jsem předpokládal, že výrazně zvýší komfort jízdy zejména na dálnicích, ale i na okreskách či v malých obcích a nepřináší vůbec žádná negativa. A skutečně tomu tak bylo.
Automat jsem nikdy nechtěl, přičemž hlavní důvod je vyšší cena (nové auto), respektive riziko drahých oprav (ojetina). Taky by mi vadila vyšší spotřeba (i když moderní robotizované převodovky už se blíží klasickým manuálům). A ještě jsem ve věku, kdy si občas udělám i s obyčejným autem radost z jízdy, třeba vytočím motor do omezovače, což naprostá většina automatů nikdy nedovolí. Komfort je sice velké plus, ale nejezdím moc ve městě, takže mě to moc nepřinese. Ne, zatím jsem se ještě nedostal do stavu, že bych o automatu jakkoliv uvažoval.
Za mě je ideál, když si každý může vybrat, co chce.
Avatar - xxc
1. 6. 2021 23:11
Re: Manuál je prežitok
Uplne zle, ja tempomat skoro vobec nepouzivam, lebo nezvysuje komfort jazdy a zato vytacam motor aj s automatom. Ze to nezacne sekat, ako ked obmedzovac zacne obmedzovat, nepovazujem az za taku chybu.
Avatar - Ada je zase tady
1. 6. 2021 20:59
Re: Manuál je prežitok
Jezdit s autem bez manuálu je jako chodit na obědy pouze do závodní kantýny. Uspokojí, ale nenadchne. :no:
Avatar - Barrichello
1. 6. 2021 10:25
Sbohem a šáteček
manuál mi opravdu chybět nebude. Neměl sem ani jedno auto s manuálem, a to co sem vlastnil se v dané motorizaci ani nikdy s manuálem nedělalo až asi na 2 vyjimky :-)

V USA měli automaty už v 50 letech, tady to bylo ještě v 90. letech pomalu z říše zázraků :-) :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Mikesus
1. 6. 2021 10:51
Re: Sbohem a šáteček
Také mi chybět nebude. Nemám problém s manuálem, učil jsem se na něm a jezdil dost dlouho. Ale rozhodně ho vyhledávat znovu nebudu, hlavně na daily car. Do daily car se dává jen z důvodu pořizovací ceny, komfort je až na druhé koleji.
1. 6. 2021 11:25
Bohužel, současný moderní člověk...
...ze zemí vyspělého světa je prostě neuvěřitelně líný tvor. Je líný řadit, je líný se pořádně naučit řídit a v podstatě je líný aktivně žít... :-( :no: (vyjímky samozřejmě existují, a není jich zase tak málo, ale ta první kategorie bohužel drtivě převažuje. :-(
Rozbalit vlákno
7
1. 6. 2021 11:34
Re: Bohužel, současný moderní člověk...
Startuješ si auto kličkou nebo jsi taky líný? :-)
Avatar - Roman Horký
1. 6. 2021 11:48
Re: Bohužel, současný moderní člověk...
:yes:
1. 6. 2021 14:16
Re: Bohužel, současný moderní člověk...
Soutěžíš v anketě o demagoga roku? :-[]
Avatar - _EQS_
1. 6. 2021 13:52
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
1. 6. 2021 14:19
Re: Bohužel, současný moderní člověk už není tak moderní.
Pane "EQS", opě zde o mé osobě nechutně lžete s trapně se mě tady snažíte pomluvit a ponížit. A jako vždy marně.
1) Ani zdaleka mi není 62 let
2) Jezdil jsem v obrovském množství aut všech možných značek, a řada z nich samozřejmě měla i automatickou převodovku. Takže ty vaše lživé kydy "o staré škole" si strčte do análu! :-)
P.S. Že vy něco nechápete, ještě neznamená, že to nechápou i ostatní! :-[]
Avatar - _EQS_
1. 6. 2021 19:22
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
2. 6. 2021 00:06
Re: Bohužel, současný moderní člověk už není tak vychovaný.
Kdyby trapnost nadnášela, létal byste tady jako holubička! :-)
1. 6. 2021 14:07
S manuálem se mi jezdí líp
Pokud nechám stranou veškeré řidičské zážitky manuálu, tak i na obyčejné parkování mám radši manuál. Pokud mám zaparkovat někam na těsno, na centimetry jsem radši za manuál. S manuálem se dá vozidlo regulovat spojkou plynule po milimetrech. Automat často reaguje způsobem, že při pouštění brzdy nic nic nic a najednou auto skočí 10 cm dozadu. To je fakt komfortní... Stejně tak prodleva při rozjezdu, kterou automaty mívají... Zadupnu plyn na podlahu a vteřinu se nic neděje. To je často až nebezpečné... S manuálem jsem během vteřiny už dávno pryč se zapískáním gum...
Rozbalit vlákno
8
1. 6. 2021 14:21
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Přesně tak. Zcela precizní ovládání vozu za všech situací je samozřejmě možné jen s trojicí pedálu a manuální převodovkou! :-) :yes:
Avatar - Barrichello
1. 6. 2021 14:22
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Asi špatně fungující automat od špatného výrobce nebo převodovka zralá na repasi. Normálně automat hladce popojíždí když sundáš nohu z plynu. Parkuje se s tím úplně výborně.

To umí i můj rolls se starým 3st automatem GM původem ze 70. let :-) :-) :-)
1. 6. 2021 18:50
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Je pravda, že mám zkušenosti převážně s dvouspojkama... Je tedy možné, že hydroměnič umí popojíždět plynuleji.
Avatar - twistedTSD
1. 6. 2021 14:26
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Jo, v tomhle jsem vážně "miloval" čtyřstupňový Aisin. Vidíš mezeru, dupneš na plyn... nic. Osmistupňový to samozřejmě nedělá, ale stejně ho nepotřebuji.
1. 6. 2021 15:18
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Prodleva při rozjezdu. Mno Vy když se potřebujete rozjet s manuálem tak si nepřipravuje rychlost a čekáte, až se objeví mezera, do které chcete vjet a teprve poté jdete zařadit? Asi ne. Stejného efektu lze dosáhnout i v automatu. Prostě se připravím. Způsobů je více (brzda a plyn najednou, sešlápnout plyn o malý kousek dřív apod.).
Myslím že lidé kteří jezdí s automatem déle takové problémy nemají, pokud se s automatem naučili žít.
Stejně tak s dsg se suchými spojkami nemám problém s parkováním na centimetry. Je to o tom znát své auto a vědět jak funguje.
Pamatuju si že třeba 1,2 TSI měla na jedničku omezený tocak v golfu. Některé jiné auta to neměly. Neboli jinak řečeno ať už k rozjezdu nebo k čemukoliv jinému je vhodné znát své auto a umět s ním žít a fungovat. Není to jen o tom že manuál mě zachrání.
Nicméně jestli někoho baví řadit, ať si koupí manuál a užije si ho stejně jako já automat.
1. 6. 2021 17:06
Re: S manuálem se mi jezdí líp
S tvojí poslední větou nelze než souhlasit, problém je ovšem v tom, že automobilky nabídku manuálů čím dál více omezují. Proč, o tom je tento článek. :-(
1. 6. 2021 19:02
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Když se potřebuji rozjet a čekám na mezeru, tak s manuálem, pokud se jedná třeba o motor, který má velkou prodlevu na plyn, prodlevu turba, tak nejen, že mám zařazeno, ale mám přidaný i plyn a jak se objeví mezera uvolním spojku a okamžitě vyrazím dopředu.

Když jsem u automatů přidal plyn a zároveň držel brzdu, tak se to přetahovalo.
1. 6. 2021 21:16
Re: S manuálem se mi jezdí líp
Já osobně mám Karoq, takže já u toho aktivuju lunch control a je po problému s přetahováním.
Nicméně přemýšlím, jak často takovou věc potřebuju. Za sebe? Použiju to ve zúžení na dálnici když najíždím z benzínky přes STOPku. Ale to má 2 háčky:
1.) na tu benzínku jedu jen kvůli tomu že je tam stopka, protože vím, že na to pak budu muset šlápnout
2.) ani při tom rozjezdu ten lunch control nikdy nepotřebuju. Je to jen pro můj pocit z toho, že na to můžu šlápnout a mám k tomu před ženou omluvu :)
Neboli jinak řečeno, myslím, že i s automatem bez takovýchto sko***n se vždy v pohodě rozjedu. pro upřesnění já jezdil zatím jen na dvojspokách od renaultu a VW, hydrodinamickém tiptroniku od VW, takže neumím stoprocentně potvrdit, že to není problém nikde, ale v těchto třech typech převodovek jsem na situaci kdy by mě to omezilo, nebo to bylo nebezpečné nenarazil. Jak jsem psal někde výše, je to o sžití s vozem. Pokud sednu do manuálu na který nebudu zvyklí, tak mi to chvilku taky bude dělat problém, než se s ním sžiju.
1. 6. 2021 19:11
manual
V manualu pri predjizdeni dam 3rs a do 160 tam muze zustat a zadna ztrata tahu-automat by radil o1stupen byt řadí rychle navic nemam rad to podtaceni motoru.Automat do mesta a do kolon ok.Stejne prijde doba elektricka a na vyber mit nebudem.
Rozbalit vlákno
5
1. 6. 2021 20:41
Re: manual
Aktualizuj si datum, cit v nohe na plyne vie spravit to, ze automat posles o 1 - 2 - 3 - 4 stupne dolu podla toho ako zatlacis a hned. Kym ty vobec stlacis spojku, ja uz tam mam davno podradene a nafukane turbo. Dvojspojky su v tomto sice rychlejsie, ale staci o mm povolit a uz tam hodia vyssi kvalt v zlomku sekundy, hydromenic to zase 1-2s vie podrzat a je plynulejsi.
1. 6. 2021 21:19
Re: Re: manual
Čili nemusíš se soustředit na řazení rukou, ale musíš se soustředit na řazení nohou...😁 . Výborně..
1. 6. 2021 21:46
Re: Re: manual
Vysmievas sa vlastnej hluposti - pri manualnom preradeni pouzivas obe nohy a ruku, ja si mozem vybrat ci nohu, alebo poslem padlom kvalt dole. Noha byva rychlejsia a presnejsia ak to ma byt o viac ako 1 stupen dole. Kazdopadne je to z tvojej strany dost zvlastne, davkujes plyn stylom tehla? To velmi nejde dohromady s tymi tvrdeniami o tom, ako ovladas auto lepsie lebo "podvedome" aj preradis.
1. 6. 2021 21:54
Re: Re: Re: manual
Ale do pytle, nic takového jsem nepsal. Miluji lidi, co podsouvají vlastní názory ostatním.
1. 6. 2021 23:09
Re: Re: Re: manual
Ale no tak, bud aspon konzistentny. Vyssie 21:13 narazas na to, ze ak neviem "podvedome" radit automaticky, tak ma nechces stretnut na ceste, lebo predpokladas, ze tak "zlozity" ukon zrejme nezvladam. A nasledne to pouzijes v dalsom kontexte s doplnenim ako sa musim "sustredit" na nohu aby som tam dal ten spravny kvalt a je to ohromna sranda.
Mne z toho vyplyva, ze cit v nohe musi byt pre teba neznamy pojem, ked sa vobec nad niecim takym pozastavujes a to je v priamom rozpore s tym elitarskym postojom, ze ked kvedlas pakou, robi to z teba lepsieho vodica lebo: podvědomě, zcela automaticky.