Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnostní asistenti mohou pohřbít manuální převodovky dřív než elektrifikace

Ondřej Mára
Diskuze (96)

Rostoucí důraz na instalaci automatických bezpečnostních asistentů může být jedním z mnoha hřebíčků do rakve manuálních převodovek.

Příznivci manuálního řazení to v poslední době nemají zrovna lehké. Zatímco dřív znamenala sázka na manuální převodovku lepší spotřebu a mnohdy i působivější dynamiku vozu, dnes už jsou automatické převodovky obvykle v obou odvětvích lehce napřed. A to se odrazilo jak na preferencích zákazníků, tak na nabídce automobilek.

Řada výrobců si sice manuální převodovky u svých modelů stále drží, jenže je otázkou, jak dlouho jim to ještě vydrží. Stále větší důraz na elektrifikaci, tedy zejména rozvoj klasických/plug-in hybridů a elektromobilů, totiž manuálním převodovkám také příliš nepřeje, protože zde nemají velké využití. Tedy minimálně bez dalších významných investic.

Jenže jak upozornila zpráva Automotive News Canada, rostoucí důraz na instalaci sofistikovaných autonomních bezpečnostních asistentů může poslat manuální převodovky do muzea možná ještě rychleji. Například systém AEB – tedy autonomního nouzového brzdění – se totiž výrazně snáz a levněji páruje s automatickými převodovkami, než převodovkami manuálními.

Jako příklad uvádí Automotive News Canada značku Subaru, respektive její kanadské zastoupení. Zatímco na českém trhu už Subaru manuální převodovky prakticky nenabízí, v Kanadě má stále několik modelů s manuálem v nabídce. V jejich výbavě však chybí sofistikovaný bezpečnostní systém Eyesight, kterým se jinak Subaru rádo a často chlubí.

Podle automobilky je důvod v tom, že jejich vozy s manuální převodovkou nemají elektronickou parkovací brzdu, kterou systém AEB při své aktivaci využívá. Systém AEB lze sice spárovat i s manuální převodovkou a klasickou ruční brzdou, podle Subaru je to však ekonomicky nevýhodné.

Mluvčí kanadského zastoupení v rozhovoru pro Automotive News Canada dodal, že místní zastoupení chce udržet manuální převodovky v nabídce co nejdéle, ovšem s povinným zavedením AEB systémů se bude muset na celou věc znovu podívat. V Evropě už byl ale povinný systém AEB pro nové modely zaveden již v minulém roce. A od příštího roku bude povinný pro všechny prodávané vozy.

Při postupně klesajícím zájmu o manuální převodovky, vzrůstající komplikovanosti jejich spárování s bezpečnostními systémy a rostoucím důrazem na elektrifikaci automobilů se tak zdá, že manuální převodovky nečeká moc dlouhá budoucnost. Tedy minimálně pod kapotou masových modelů, zatímco na trhu sportovních vozů pro specifický segment zájemců toužících po puristickém zážitku z řazení se možná vyšší cenu za další vývoj kolem manuálních převodovek podaří rozmělnit či obhájit.

Ondřej Mára
Diskuze (96)

Doporučujeme

2. 6. 2021 22:01
Re: ceny ojetých vozů porostou
Když já se radši bavím! :-)
Avatar - lordlord
2. 6. 2021 09:40
Re: kup
proč šlapat na brzdu, když by šlo brzdit motorem?
Avatar - Ozzman
2. 6. 2021 06:09
Re: Re: Re: Re: Bohužel
No u nas jsou vracečky, kdy to jinak neutočíš, ale stejne ten automat radi sam lip :D
Avatar - Ozzman
2. 6. 2021 06:08
Re: ceny ojetých vozů porostou
Protoze nemusis porad radit 5-6, kdyz ti tam vjede polsky kamion ;) A nebo je tam radar a jine buzerace. Zkus si nekdy jet dalku s AT, kdy cilem je dojet a ne se bavit, docenis to :)
2. 6. 2021 00:06
Re: Bohužel, současný moderní člověk už není tak vychovaný.
Kdyby trapnost nadnášela, létal byste tady jako holubička! :-)