Tradiční týdenní test jsem si tentokrát zpestřil výzvou od českého zastoupení Volkswagenu. Dostal jsem 200 km dlouhou trasu, limit 3 hodiny a jasný cíl: cestu zvládnout s co nejnižší spotřebou!
dojezd "až" mi evokuje nabídku lokálního wifisty, který nabízí připojení s rychlostí "až" 1Gbps i když jeho zařízení používá sdělovací kanál s přenosovou kapacitou 0,8 Gbps a o tuto kapacitu se dělí cca 20 zákazníků. Česky se tomu říká podvod. :no:
To neni podvod, stejne jako reklama na auto, ktere je vyobrazeno v nejvyssi vybave a pak nasleduje ,,již od"
Smutné je, že v zimě jde dojezd o minimalne 100 Km dolu.
Tohle je ale strasny ,,Na dálnici jedu lehce nad povolenou osmdesátkou"
No pokud nabízí až 1Gbps, ale přenosovou soustavu ma na 0.8Gbps, tak podvod to je. Pokud ji ale ma na 1Gbps i když ji sdili s ostatnimi, podvod to není.
To třeba i diesel je podvod, kdyz se o něm tvrdí, že splňuje emise. Bohužel jen v laboratoři.
Myslím, že daleko větší a zásadnější podvod tohoto auta je vykazování nulových emisí CO2. To, že výrobci deklarují vlastnosti dosažitelné jenom v ideálním světě laboratoře je detail, to dělají výrobci i u spalovacích motorů.
To je rozhodne pravda.
Jeste nikdy jsem to nepocital, ale pokusim se - prosim o opravu, pokud se pletu.
Tady jsem neco nasel https://www.mpo.cz/…10_2019--258830/
V CR jsou emise CO2 trosku pod 0,43 t/MWh, snad je spravny prevod na 430g kWh.
Spotreba 14,2 kWh / 100km.
430 * 14,2 / 100 = 61,06 CO2 na kilometr.
Je to tak spranve? Radove to vychazi, takze mozna jo?
To by znamenalo nekde 60g CO2 pri usporne jizde a 80-90 pri svizne jizde.
To by bylo tak polovicni v porovnani s ucinnym spalovakem, zejo?
(u takovehoto SUV by jsou obvykle hodnoty neco pres 120g CO2 pri WLTP usporne jizde)
bylo by to polovicni, pokud by benzin/nafta tryskali ze zeme primo na benzince, byt realne mas energetickou narocnost na vyrobu neco malo prez 1.5 kwh na litr
muj osobni priklad:
Outback - 10 litru na 100 -> 15kwh + emise z benzinu
i3 - 15kwh na 100
Straty v distribucii el.en. sa rataju na cca 1/6 z dodavanej zlozky a tak k spotrebe elektroauta priratame straty v nabijani (10%) , distribuciu (16%).
Z 14.2 kWh pri ekojazde je tym padom ->15.62->18.12kWh Pri realnejsej jazde a spotrebe okolo 18kWh, aby to nebolo "na dialnici tesne nad. min. limitom - chcu ma zabit vsetci naokolo", 23.1kWh. A teda 77.9-99.3g CO2 Od nuly hodne daleko....a kedze uhlie ani plyn netryskaju pred kotlom elektrarne, treba ich vytazit a dopravit.
Kolik kWh za dobu života toho akumulátoru do něj naláduješ a kolik z něj dostaneš? To si ke ztrátám připočti. To se u nafty nestává... Nehledě na to, že po dokončení NordStreamu II. začnou v EU jezdit diesely na plyn.
Ak nerozlievas po pumpe, nemas straty ako pri nabijani. Rovnako preprava nema vysku 1/6 nakladov za palivo. Cisterna ma 30000L a ma naklady na prepravu cca 45L/100km, co aj pri najvacsej vzdialenosti v republike je cca 225L paliva a to je 0.75%. Nie 16%.
Na Co2 si to prekalkuluj.
To zalezi, co ta cisla obsahuni. Ja to nevim a vrtat se v tom nebudu.
“ Níže uvedená data mohou sloužit výhradně pro informativní účely, např. umožňují sledovat reálnou uhlíkovou stopu podniků odebírajících elektřinu z veřejné sítě, nebo např. pro prodejce elektřiny, kteří ji nakupují na volném trhu.”
Podle toho by tam mely byt asi zahrnute i ztraty pri distribuci?
To sedi... a to cesko ani nema zrovna dobrej energetickej mix. Pro vsechny zeme na zapad od nas (a dokonce spoustu i na vychod od nas) to vychazi jeste lip...
Plus dalsi faktor je, ze emise muzou vznikat kdyz uz, tak idealne v mistech, kde bydli minimum lidi...
Pokiaľ viem, palivám sa nepočítajú celkové emisie, ale len emisie, ktoré vzniknú spaľovaním, teda použitím paliva na pohon auta.
Pri jazde má elektrický pohon emisie 0. Čiže jednoznačný prínos to má, nemáš pod nosom výfuk a nedýchaš ten sajrajt priamo.
A keď chceš, tak začni počítať emisie, ktoré vznikajú pri výrobe a doprave elektriny a pri výrobe a doprave palív a porovnávaj.
A nezabudni započítať, že na výrobu 1 l paliva spotrebuješ tiež cca 1,6 kWh elektriny, a to len čiste v rafinérke.
Tady je studie o efektivitě výroby benzinu a nafty https://better-energy-llc.com/…gasoline-diesel/
Dle toho je na výsledný produkt potřeba 25% energie navíc.
Tedy benzin ma v litru cca 9kWh, je potřeba na natankovani jednoho litru cca 2.2kWh.
Diesel ma cca 10kWh, takze tam to je cca 2.5kWh.
Co2 z benzinu je cca 2392 z litru a z nafty 2640 z litru
https://ecoscore.be/en/info/ecoscore/co2
Při průměrné spotřebě 6l benzinu máme na 100km cca 14352g a 13.2kWh.
U nafty při průměru 5 l máme na 100km cca 13200g a 12.5kWh.
Energetický mix v CR ma cca 420g ( prosím o opravu, jeslti si to špatně pamatuji ) na kWh
Takze při spotřebě benzinu 6l/100km máme 14352+5544= 19896g CO2.
U nafty spotřeby 5l/100km je to 13200+5250=18450g CO2.
Spotřeba EV je cca 18kWh/100km. Ovšem ztráty pri přenosu jsou cca 10%, pri nabíjení dalších 16%. Některé elektrárny stojí přímo u uhelných dolu, do jiných se musí dovážet. Navíc u některých se již započítává do emisích vypoustenychm u jiných ne. Nikde jsem nenašel emise z dopravy do elektráren, budu počítat polovinu toho co je potřeba pro benzin a naftu, tedy 12%. Takze nám to hned naroste o cca 38% navíc.
Při průměrné spotřebě 18kWh máme tedy spotřebováno cca 25kWh. To z hlediska CO2 na 100km vychází v našem mixu 10500g.
Pokud jsem na něco zapomněl, prosím o připomenutí.
Mas to trochu zle; on pise 1.6kWh/1L paliva.
Tzn 6L benzinu je 9.6kWh, 5L nafty je 8kWh.
Tym padom nafta 13200+3360= 16560, benzin ~18380. To bezemisne superkologicke elektro, ktore zachrani planetu pred predpadnutim do vesmiru uz nevyzera bohvieako uzitocne.
O.i., rafinerky mavaju aj vlastnu vyrobu elektriny, tam by bolo treba pocitat aj s ich zdrojmi, kam sa to CO2/kWh dostane.
Řádově to máš správně.
Současně uváděná hodnota v ČR je 411 g CO2 na 1 kWh
Ta ovšem obsahuje produkci CO2 při výrobě v elektrárnách v ČR, nikoliv produkci CO2 potřebnou pro dobývání a obohacování uranu pro jaderné elektrárny, ani produkci CO2 potřebnou pro dobývání a dopravu uhlí do uhelné elektrárny, ani produkci CO2 pro dobývání, čištění a dopravu CNG pro paroplynové zdroje nebo produkci CO2 pro dobývání, rafinaci a dopravu ropy (tam kde se využívá v tepelných elektrárnách spalování ropných produktů). Nejsou zde také ztráty z transformace, distribuce a dobíjení EV.
Stejně tak se nikde neuvádí produkce CO2 potřebná na vlastní výrobu jednoho auta a to jak u EV, tak u ICE.
V každém případě jestli je výsledek 60 nebo 80 g je mi celkem putička, vadí mi, že se lže a uvádí se nula. 60-80g není nula, ale 60-80 g
No prave; ekvivalent priemernej spotrebnej dane napr. na SK - 555eur/1000L benzinu, to bude treba zdanit EV sumou aspon 555eur/10000kWh. To bude nayvse fajnovych +1.38Kc/km.
Dobre napsané, a pro orientaci pro zájemce super. Nikdo nebude jezdit 90 po dálnici, i kdyz pár dědku tam potkas a tady pár lidu dostalo infarkt. Ale v momente kdy kazdej den jezdíš ucpanou dalnici a okolo tebe samej vyfasovanej superb 150, kteryho by si i se 130 zdržoval, nasadis 120 v pravým a kuřte mi vyliždíru a wltp doma.
Ve 130 na dálnici zdržuješ všechny kromě kamionu a traktoru. Tenhle test je k smíchu. Stejně jako cena 1,76 Kč/km. To má každý normální auto. Jen to jede rychleji, dojede dál a natankuje rychleji.
tam aj spotrebu pri normálnych rýchlostiach?
Diaľnica 140-150, okresky 100-120? Mesto to je jasné tam má EV navrch a dobre aj pre nás všetkých-ticho, splodiny.
PS: včera som očumoval Eskimáka a ten sa exterierovo hodne vydaril (aspoň za mňa) keď hneď vedľa stál taký “smutný” Škodiak.
Uz su prec casy, ked sa jazdilo rychlo. Dnes som tahal 180 po okreske, podla mna celkom dost rychlost a asi by mi nevadilo, ked to Renault na tych 180 obmedzi. Uz vo vetre bolo auto nestabilne. Takto s elektromobilmi jazdit nebudeme, alebo iba kratke useky.
Pravidelne takto nejazdím, na chatu jazdím len sem tam. To bol ako príklad, bola trošku voľná cesta v nedeľu na obed, tak sme s nejakým mercedesom obehli kolónu a konečne sa pohli vpred. S elektromobilom by som takto nešiel.
Aby sa tu človek začal báť povedať, akými rýchlosťami sa dá na okreskách jazdiť. ;-\
K tomu dvojnásobku rýchlosti: cestou do práce mám jednu zákrutu, s kvalitným asfaltom a dobrým výhľadom vpred, ale keďže sa tam v zime a námraze pár opitých puberťákov cestou zo zábavy vysypalo, tak sa tam dala značku "50". Takže ak ideš v lete na suchom asfalte za dobrej viditeľnosti tradičnou okreskovou stovkou, čo je úplne v pohode a s veľkou rezervou, tak na tom krátkom úseku prekročíš rýchlosť dvojnásobne. Podľa Teba sú teda všetci, čo takto chodia (a je ich väčšina) duševne chorí, či?
Príliš zovšeobecňuješ. Áno, jazdiť 180 po okreske je choré. Si zober len brzdnú dráhu, keď ti vletí do cesty srna, alebo nejaký neopatrný cyklista, plus si pripočítaj reakčný čas. 120 po okreske pochopím, 180 nie.
To, čo spomínaš ty, tiež sa hnevám, keď je pri každej drobnej oprave na ceste tridsiatka, a je to volovina, jasne, že tam každý ide prakticky bežnými rýchlosťami, a je to aj 3-násobok tej tridsiatky. 180 na krátkom prehľadnom úseku, no dobre, chceš sa vyblbnúť (iný zmysel to nemá). Akurát ten magor vyššie doslova píše: "Dnes som tahal 180 po okreske" ""Uz vo vetre bolo auto nestabilne". Áno, takto jazdiaci človek je magor.
Áno hrotíš.Ja ho neobhajujem ale ani nekáram a je mi v podstate jedno kto si ako jazdí.
O motorkách sa tu radšej nebudem rozpisovať, pretože už by si asi začal dávať dokopy trestné a popravčie komando.
Ono je strašně důležité kde takhle jel a za jakého provozu, u nás za městem je asi 4km dlouhá rovinka, přehledná, tam za nulového provozu vyzkoušením plného plynu nemáš moc koho ohrozit. Vím tam za posledncíh asi 30 let o 2 velkých nehodách, co skončily smrtí, první byla v 90tkách, toyota Cellica vylétla do pole i se stopařkou, ale až za rovinkou, kde už jsou 2 mírné zatáčky a druhá také v těchto místech - předjíždění... ale pak jsou tu tací, co jedou 120 po městě....
Takto píše človek len dovtedy, kým jemu alebo niekomu z rodiny či priateľov taký magor žiadnu ujmu nespôsobil. Nikomu to neprajem, ale stala by sa len jedna nehoda, spôsobená takouto rýchlosťou, ktorá by sa Ťa nejakým spôsobom priamo dotýkala, a začneš to vnímať celkom inak.
O tom, že ty si s rychlostí rozumíš velmi dobře zde asi nikdo nezapochybuje. A ani nemáš potřebu vypisovat o 180 na okresce a že bys tu svojí techniku občas nepustil ze řetězu - a víc než uprděnejch 180 - nevěřím. :-)
Ale v podstatě zbytečné hlášení, jak "Dnes som tahal 180 po okreske...." mi trošku zavání exhibicionistickou jízdou pouze prstem po klávesnici čtrnáctiletého "řidiče" skateboardu. :-) Proto zůstávám v klidu a raději takové výkřiky ani nekomentuji. Xxc neznám, mohu mu i křivdit, ale......
Nie celkom chapem tej vete, ale 81 kw dci velmi viac, ako 180, neda :-) To bola len nahoda, vacsinou nemam take podmienky, aby som mohol ist tak rychlo a s elektromobilmi uz vobec. Kedze tu o tom bola rec, tak som to spomenul, ze koncia tie casy, ked sa dalo jazdit rychlo. Ci je to zle, ci dobre, neviem, na Citigu chodim pomalsie a nestazujem sa. Mozno je to aj fakt bezpecnejsie.
Mal som kamoša, čo mal podobný názor ako ty. Mal rád rýchlu jazdu. Teraz mu raz do roka zapálim sviečku. A v duchu aj ďalším trom mladým ľuďom, čo s ním sedeli v aute. Žiadny alkohol, len radosť z jazdy. Vraj to bola náhoda.
Jistý youtuber měl spotřebu Ioniq 5 na dálnici při 130 km/hod a bylo to lehce přes 30 kWh/100 km. To je prokletí těch, kteří elektriku zaspali. Kvůli poskládání bateriové platformy jsou jak ID.4 tak i Ioniq 5 vyšší a mají odpor kolem 0,28. Tak z toho udělali cnost a vyrobili SUV. A stejně tak i menší ID.3.
Tesla 3 má odpor 0,24 a na dálnici při 130 km/hod žere 19 kWh/100 km. Mimochodem redakce pro jistotu raději neuvedla spotřeb ID.4 na dálnici... Už by jim VW asi nikdy žádné auto nepůjčil, když ve směsce 100 km s podílem 60 km dálnice byla spotřeba docela vysokých 18,5 kW. VW prozatím neumí vyrobit sedan nebo kombi kvůli tomu, že stávající platforma to neumožňuje. ID.3 je SUV, ID.4 je SUV, chystá další SUV, Škoda má Enyaq, Seat zase el-Born,...
Další zajímavostí mizerné platformy, kterou šili horkou jehlou, je její funkční tloušťka. Všimněte si, že nejdou koupit kola menší jak 20". Proč asi, že :-)
A mimochodem, baterie, které používá VW jsou ekologická katastrofa. To zrecyklovat půjde opravdu těžko.
Aktuálně je koupě čehokoliv, co má MEB šílenost. Podrobnosti u Hyundai prozatím nevím.
Tak ono to celkom zmysel dáva, začať s SUV alebo miniautami. Proste mesto+okolie = elektrika, diaľnice = fosil. Ako či to auto na diaľnici dôjde 300 alebo 200km pri normálnej rýchlosti nie je sice jedno, ale oboje je obmedzujúce. Takže keby sa k tomu naviazaná tá ideológia o zakázani fosilov, tak mi príde, že sa VW rozhodol rozumne. (Mini sa zas strašne predraží ako elektro zatiaľ...)
Jo, smysl by to dávalo, kdyby to nestálo milion a půl za SUV a za miniauto do města 800 tisíc! A to se ani nebavíme o tom, že ty EBV jsou jako ojetiny za slušnou cenu neprodejné.
Kombi není celosvětově až tak populární. V USA nebo Číně nebyly kombi populární nikdy. A navíc ho částečně nahradili SUV.
Nehrnou se do toho proto, že vyrobit sedan v elektrice je náročnější. Je tam mnohem méně místa. V případě ID.4 je prostoru habaděj, hlavně nad baterkou. V podivnostech a komplikovanosti exceluje Mach-E. Bavím se teda po regulérním moderním elektromobilu s bateriemi zabudovanými v platformě á la "placka".
když tady v přilehlém satelitu - kde rozhodně není lacino - vidím vedle sebe všechny ty SUVčka... řekl bych, že v určité cenové hladině už se ani nic jiného nekupuje... docela mě fascinuje, když vidím SQ7 a vedle RR Sport před řadovým domkem, ale to je samozřejmě každého věc, v čem vidí potenciál:)
To jo, ale když Tesla umí vyrobit SUV s koeficientem 0,23 (Model Y) tak holt na té dálnici zmůže mnohem víc než nedodělky od VW nebo Fordu. Nejsem žádný Musk maniak, ale tady je prostě propastný rozdíl. Těším se, až pojede Giga Berlin, pak by moje další auto mohla být právě 3. Poslední facelift nebo jak to nazvat má po upgrade dojezd na dálnici minimálně 400 km ve studeném počasí a to mi stačí.
Říkal jsem si, třeba se doctu něco nového, ale zase jen článek neznalého.
NENÍ to 8 Kč +2 Kč za minutu, těch třicet minut zdarma je na každé nabíjení, ne jednorázově. Takže když přijedu nabíjet, nechám tam auto okupovat stojan 4h, tak první půlhodina je zdarma a pak za okupaci zaplatím 420 Kč navíc. Když zahájíme nové nabíjení, pul hodina je tam znovu.
ANO Schillerka vybízí rodiče, aby dětem pod stromeček nakoupili vládní dluhopisy. Andrejko to prostě budoucím generacím zavaří už teď pod stromečkem :-D
Tak pokud se podíváš na úroky termínovaných vkladů do bank, tak pokud máš přebytečné peníze, pak není nákup spořících dluhopisů špatným nápadem. Už se zase (u nich) neplatí daň z úroků, takže reinvestiční je úročený cca 1,5 %/rok a dá se zvolit i protiinflační, kde úrok záleží na spočítané inflaci.
Mně jde ale o něco jiného. Stát se už nestydí pobízet rodiče aby dětem koupili státní dluhopisy.
Už tam nějak chybí poznámka, že "hele děcka, zase si půjčujeme a tentokrát od vás"...Odporné.
Já to takhle nevidím. Všechny státy jsou zadlužené, hodně firem je zadlužených a hodně lidí je zadlužených. Proč musí stát platit úroky nějakým nadnárodním bankám, když si za podobný úrok může půjčit a tím zhodnotit peníze svému občanovi. Proč bych nedal peníze, které šetříš pro děti do dluhopisů (papírové peníze jsou původně dluhopisy) místo toho, abych je nechal odrbávat od nějakých "finančních poradců".
Nezdá se mi to moc, za UFC nabíjení. Cena 1,47 Kč za km na dálnici není vůbec špatná. Pokud bych nabíjel doma se svým odporně levným tarifem, tak mě to vyjde na 40 hal na km.
podpory fosilnich paliv jako je nafta, benzin a ropne plyny prinejmensim v osobnich automobilech.
takze fosil konci at se nam to libi nebo ne a za par let budou jezdit naftakem i benzinakem jen podivini
Asi je to jen můj případ, ale pořád se mi nedostavil orgasmus z toho, že budu musel stát u dobíjecí stanice 30 minut, abych si nasosal na (rádoby) 300km jízdu.
Je to jak u bláznů, velký výkon, závody v překonání rekordu 0-100 a nakonec s tím jezdí pomaleji než důchodce v iX 20. Kolik si to vezme na dálnici při jízdě okolo 130 se nedozvíš. Ale musím pochválit hybridní Toyoty, s příchodem 2,0 a 2,5 už jezdí po dálnici normálně.
Tak čo tam vymyslíš? Odpor rastie ako druhá mocnina rýchlosti. 10kwh to nebude pri 130 a normálnom tváre auta žrať nikdy. Ostáva teda zväčšiť baterky. Ale zas 200kwh baterka možno príde, ale nabiť to bude drahé a menej efektívne...
Ano, a vedla stojanu bude postaveny solarny dazdnik 100m2 a vrtula k tomu. A ak bude noc a bezvetrie, budes tocit prilozenou klukou, kedze na nabijanie "cerpacej stanice" s dakymi 10 stojanmi a vykonom 500kWh/ks nebude stacit siet.
Aby sa nestalo, ze pripojis auto a v miestnej putyke zhasnu svetla.
Blbý je, že elektrice se vyhnout nedá. Ropa dojde, plyn dojde. Alternativní paliva a syntetické paliva nikdy nebudou schopné nahradit požadavky všech řidičů. Dopadne to tak, že se bude muset změnit chování lidí a představu o cestování. Jiný východisko nevidím.
s tím se dá souhlasit. Nicméně ještě je tu jaderná a termonukleární energie. A pokud je v atmosféře CO2, lze z něj vyrobit klidně i ten muzeální benzín.
Jaderné elektrárny se staví minimálně. Pouze v Číně, která musí něco udělat s těmi uhelnými a v Rusku, kde je to tradiční. Elektřina vyrobená jádrem, byť i v SMR, je drahá a nedává smysl ji pak transformovat do syntetických paliv. A bude dražší a dražší. Vyšší generace reaktorů jsou kvůli zvýšené bezpečnosti nákladné a trvá dlouho je postavit. I v Číně se termíny protahují a náklady na stavbu jaderných elektráren zvyšují.
Naopak se tedy musí elektřina využít napřímo. Opravdu není jiné cesty, než elektromobilismus. Myslím si, že aktuálně se máme, co se volnosti cestování asi nejlépe a už nikdy tak dobře nebude. Lítat se dá za pár šupů, auta jsou stále poměrně levné, palivo je levné, po EU se můžeme cárat křížem krážem,... To všechno skončí s nedostatkem ropy. A možná je to dobře.
Ano, a preto ma zmysel elektro so spalovacim extenderom. Napr. moja dnesna jazda po meste s 15 min. bonusom v kolonach... v tom case su idealne baterky, spotreba skoro 0. Kdezto spalovak po 10km mestskych cukanic vzal aj 0.6L.
Idealne by som to prepol na baterky a odjazdil otravne zapchy, ale na vcerajsich 500km bez moznosti poriadne dobijat moze ist elektro do RC auticka.
Třeba to, že nebudeš vnucovat SUV, ale zkusíš udělat opravdu aerodynamickou karoserii. Tohle je nepochopitelné, že většina výrobců EV aerodynamiku nijak nehrotí.
To tedy nevím kde bereš tu tacho rychlost. Mne to teď na 18" při 130 tacho ukazuje GPS 128-129 ( 2 různá zařízení, waze a GPS dohled auta) , na 17" 127-128. To asi mluvíš o hybridnich Toyotach před 10 lety. Na Aurisu byl rozdíl 7km/h při prakticky jakékoliv rychlosti
"Na dálnici jedu lehce nad rychlostním minimem, aby spotřeba zbytečně nerostla."
Keď sa tá spotreba 14,2 kWh je za takýchto extrémnych podmienok, tak ekvivalent u nafty by som videl okolo 3,5 litra na 100 a ekvivalent benzínu pod 5 l.
Inak ľahko nad 80 na dialnici, to snáď ani nemôže byť myslené vážne... :-O8-s:-( Neviem, kde sa takto dá jazdiť, možno tak o druhej v noci, cez deň by človeka tlačili kamióny do chrbta a predbiehali skútre.
Neviem ako často po diaľniciach jazdíš, ale aspoň jedného-dvoch takých stretnem zakaždým, ako vybehnem na diaľnicu. Sú to obvykle z tých, čo jazdia za vlastné z malej výplaty alebo z dôchodku. Pokiaľ idú v pravom pruhu, tak to ešte ide, ale koľkí sa tmolia deväťdesiatkou v strednom, a neuhnú ani bohovi. V ľavom pruhu idem nerád, tam je niekedy aj 140-150 tacho málo...
Prezradím tajomstvo, pruhy sa dajú zmeniť na diaľnici :-) Inak neviem prečo mi to ukazuje blokovaných ľudí, ale aspoň sa zasmejem. Jedna vec je jazdiť za svoje ako psychopat a druhá vec je jazdiť za svoje ohľaduplne aspoň medzi kamiónmi.
Sociálny aspekt by som sem neťahal, nebudem sa vysmievať šedivému dôchodcovi na Suzuki Ignis s nízkym dôchodkom, že ide na spotrebu 80kou, to je v poriadku a plne to chápem.
Ale tu sa bavíme o drahých moderných elektromobiloch, ktoré si kupujú zabezpečení ľudia (pretože na testovaný ID4 za 1,59M Kč, cca 62t eur nemá väčšina z nás), čo chcú byť in. Autá, čo majú 200, 300 či 400 koní a v drag race na youtube porážajú superšporty.
No a keď potom títo na tých super výkonných EV jazdia 85kou zavesení za kamiónom, tak to je na smiech. A k tomu trápnemu konaniu ich nabáda tá technika EV, ktorá je stále vhodná len do mesta a na diaľnici všetky ružové sľuby o spotrebe padajú.
Este aj na Citigu jazdim 95 tempomat, a niekedy aj viac, ked sa nakladne auto ponahla. Aj ked je pravda, ze raz som potom spomalil na poloprazdnej dialnici na 80, ked uz ma mohli kludne poobiehat.
To nie je na výsmech, to je holý fakt. Elektromobilov na diaľnici nestretávam veľa ale je fakt že okrem jedného E-tronu a Tesiel idú všetci ostatní tak 90-100 v pravom pruhu (občas v strednom).
Inak ohľadne EV s Tebou súhlasím. Nemám nič proti nim, dokonca by sa mi páčilo mať EV doma. Za to, že ho nemám, môžu dve veci - prvou je samozrejme unreal cena. Kompaktný hatch za 35 litrov skrátka nestojí, a to sme pri tých lacnejších. Druhá vec je, že EV je stále vhodný max do mesta a kratšie trasy, nepresahujúce cca 150 km jedným smerom, pokiaľ sa v rovnaký deň vraciaš späť. Čiže by s ním jazdila žena a ja by som utrel nos, lebo často jazdím podstatne viac.
EV bude patriť na diaľnicu vtedy, keď nejakých 400-500 km zvládne aj pri 130-150 tachometrových bez zvláštneho obmedzovania. Jasne, niekomu to bude málo, ale podľa mňa o už bude použiteľné auto. Teda za predpokladu akceptovateľnej ceny. Lebo autá ako Tesla či elektriky od Mercedesu, Audi alebo Porsche nie sú zrovna ľudové vozidlá.
400-500km dojazd je už fajn, aj rýchlosť nabíjania vcelku ujde len neviem ako to býva s obsadenosťou nabíjačiek. Aby tam jeden nešiel nabiť a dať si raňajky a skončíš aj večerou.
EV by mali byť určené primárne do mesta a za nejakú reálnu cenu, potom by bol svet ešte v poriadku.
Ako píše iudex, načo tak brutálne výkony keď je problém potom s dojazdom.
Ale ten vykon sa nemusi vyuzivat. A ked sa vyuzije, tak sa dost velka cast nasledne zrekuperuje. Cize svizna jazda mestom sa prejavi na spotrebe minimalne na rozdiel od spalovacieho auta, ktore energiu spali v brzdach. Zbytocne je riesit vykon, ten tam je a kto chce, pouzije, kto nechce necha ho tak.
Nevím jak na Slovensku, ale u nás na jihu Čech jsem snad auto na nabíječce ještě neviděl (asi všichni nabíjejí doma, což je díky ceně nejlepší). Jinak jsou online informace, která nabíječka je volná a která obsazená. Mám kartu od Eonu, takže se můžu kouknout třeba k nim : https://www.eon-drive.cz/…pa/stanice/14028