Pořád a stále si myslím, že úředníci z EU nic zakázat nemohou. Samozřejmě jsou země, které iniciují vývoj v celé Evropě (Německo) a některé "hujerské" státy, které jsou tak v "patolízalské" pozici, že ještě "tvůrce" trendů chtějí trumfnout. Vezmi si jak rozdílné je třeba zdanění automobilů v jednotlivých zemích - v Dánsku jsou opravdu vysoké daně na pořízení auta a v ČR neplatíš státu (skoro) nic. Člověk si musí uvědomit, že Škoda (Auto) je velká světově působící firma a součást ještě většího koncernu, takže pro německý (britský, francouzský, lucemburský ...) trh budou vyrábět EV typu Enyaq. Pro český (slovenský, rumunský, bulharský) trh (pro firmy působící v těchto státech) budou vyrábět menší a levnější EV, ale hlavní nabídkou budou firemní auta (třeba pro obchodní zástupce), která budou primárně vybavená spalovacím motorem (možná s malou baterkou). Pak je tu Rusko, Indie a další trhy, kde EV (asi) vůbec nejsou a tam půjdou klasické Octávie a SUVéčka. Musím říct, že velmi oceňuji šéfa Škody pana Thomase Schafera, působí a mluví jako rozumný muž.
Nemohou a ani nechtějí z nějakého vyššího principu uvědomění ekologické hrozby, ale z toho důvodu, že je to celé totiž jeden velký byznys, na kterém budou sbírat body politické, automobilky vydělají (i když se tváří strašně ublíženě) a lidi jim zatleskají (protože eko je moderní).
Ozzmane, jak na tom mohou automobilky vydělat, to co říkáš nemá logiku. Když budeš vyrábět dražší výrobek s menší marží, tak prodáš méně s menším ziskem, to je špatně. Dále jsou v elektrifikaci číňané na vyšší úrovni než ve spalovacích motorech a ty svoje auta pošlou do Evropy jako levnou konkurenci. Užerou kus koláče. Není to byznys, ale degenerace. Celá osobní doprava produkuje 0,01 % CO2, takže když nebudeme jezdit vůbec, tak nikdo nic nepozná.
Marže je tam mizerná možná teď na EV, ale přidali si na spalovácích a spalovacích s baterkou. Bigger picture - každý rok se prodalo x aut, tak nějak řádově stejně. A najednou vidina, že se lidi budou nuceni vyměnit vše během krátké doby, to je byznys úplně jinde.
Marží na EV jsou dotace.
Některé EV jsou cíleně předraženy, aby jim de facto marži zaplatila vládě té či oné země.
Vy jste si nevšimli jak obrovské profity automobilky stále generují, i když si stěžují na nízkou ziskovost zkratomobilů a na potíže s Covidem a s čipy ???????
Jak? Dostanou pobídky a dotace, přímé (na výzkum a vývoj - na vědu teče hodně peněz) i nepřímé, přes státní programy podpory elektromobility - prostě v ceně těch elektroaut, podívej i u nás chtějí prosadit nákup aut do státní správy na EV, děje se to všude, budou je mít úřady, i firmy, nakáže jim to stát, nebo jim omezí vjezd do měst, tak je koupí - roztočí se prodeje EV a automobilka má o příjem postaráno.
Každej vyhraje - politik bude mít podporu automobilek za to, že jim pomuže, automobilka prodeje (spalovák má každý jouda, musí prodat nové věci), lidi čistá města (jen se podívej do diskuze jak tomu tleskají) a dalších tuna firem se napakuje na stavbě infrastruktury :)
Mne to netěší, jen tady brečet nad zlou EU a že si něco vymyslí nějaký úředník je prostě liché... celé je to velký byznys s řadou stakeholderů, co nebudou tratni
Automotive jel na plné obrátky, zákazníci auta točili. Když budeš zákazníkovi tlačit cider namísto piva s tím že piva se už přepili, moc nepochodíš. Zvláště finančně je to sebevražda, namísto sypání do kasičky ze spotřební daně, prachy tečou opačně na dotace a infrastrukturu.
Opakuji, výroba aut lámala rekordy, je úplná kravina výdělečný byznis měnit za takový, který potřebuje dotace a asi se nikdy nedostane na stejné čísla. Je to politika a velmi špatná.
Podívej se do ulic měst dneska a kolik aut a jaká tam byla před 10, 20, 30 lety. Podle mého názoru už prodávat nějaké rekordní objemy aut nejde, proto se automobilky ve spojení s vládami, snaží protlačit nutnost výměny všech stávajících aut za lepší auta. Pak může automotive v poměrném klidu fungovat na 100 % další roky, protože než nahradíš všechna auta bude to asi trvat pár desítek let. Myslím, že až spadnou ceny tak nebude problém vyměnit cca 30 %, ale zbytek se bude muset "stimulovat" (vládními opatřeními) a poslední třetinu asi nebude nikdo schopen ani donutit sankcema a trestama.
Prečo píšeš tak od veci, keď vieš, že to bolo úplne inak. Auto je na prd preto, že Renault vyrába nekvalitné autá a nie preto, že ho vopred nevyskúšal. ;-) Vidíš, preto máš už dva palce dolu. :D:D
Ale nebuď naivný. Predvádzačky nikdy nevŕzgajú, na to si u Renaultu určite dávajú veľký pozor, aby zákazníkov nachytali. S tou vodou na okne je to horšie, to opraviť nedokážu. Preto robia predvádzacie jazdy len za pekného počasia, aby zákazník nezistil, že ho klamú, a že pri daždi nevidí do späťákov!
Pfff... nevím, jestli je nepřeceňuješ. Domluvíš si zkušební jízdu a jedeš, ať prší nebo ne. A že by předváděčky měly nějakou speciální péči... to se tradovalo u novinářských aut, ale běžné předváděčky si nemyslím že by byly jiné než normální auta z výroby.
Aku ironiu? Ze auto v dobrom pocasi pri pomalej jazde nevrzga? A o par mesiacov pride leto, clovek si na auto zvykne, slapne na to a zrazu sa vsetko trasie a rezonuje, na dialnici nepocut radio a stazene sa komunikuje so spoluzajzdcom kvoli hluku? Alebo kto si skusa spatne zrkadla v dazdi? Pri rychlosti okolo 130-150? Ked to nepozicaju na vikend, clovek nema sancu v premavke cez pracovny den vyskusat.
Este raz, Renault som skusal, dali mi kratky Scenic s podobnym motorom. Dlhy nemali, vtedy za tych 2 dni neprsalo, po dialnici som naplno s predvadzacim autom nejazdil nejaky dlhsi vylet a kratky asi tak strasne nevrzgal. Oproti tomu, v Citroene mi dali dlhe Picasso na vikend s 54 000 km a to jazdilo na prvy pohlad tak strasne, zeby som ho asi nekupoval. Ale kupene kratke jazdi a funguje bez problemov. BMW som neskusal, to nejak obycajnej chudobe nepoziciavaju. Citigo som kupil bez skusania a je to v pohode auto. Z toho vyplyva, ze skusanie nejakeho predvadzacieho auta nema velky vyznam, pokial sa nejedna o "dlhodoby test", kde si clovek vyskusa rozne situacie. Preto je pri online predaji velmi dolezite, aby sa auta predavali s funkcnostou, ktoru slubuju na papieri a vela veci neprekvapilo.
To je stejná otázka jako kdo by si koupil online oblečení nebo boty. Jsou 2 skupiny, jedná ano, druhá ne. A když to bude jen online tak mas na výběr. Koupit nebo nekoupit.
Podobne. Čo sa dá, kupujem online, cez koronu sa z toho stala aj nevyhnutnosť. Naposledy som polovičke kúpil dvoje tenisky dvoch rôznych veľkostí s tým, že jedny budú dobré a druhé vrátim (nakoniec som musel vrátiť oboje a kúpiť tretie, ale to je iná téma :-[] ).
A práve kvôli tomuto online nakupovanie neznášam. Idem do obchodu musím to vyskúšať a omakať :-! Cez koronu som takmer nič neminul tak teraz mi ostali peniaze na nové auto :-[]:-[]
Doba covidová ma ale vcelku naučila platiť kartou. :no:
Nemáš pravdu. Ja si kupujem topánky online už dlhé roky, je to najmä z núdze cnosť, lebo veľkosť 48 v kamenných obchodoch väčšinou nemajú. Ale ak mi nesadnú, mám možnosť jednoducho poslať poštou naspäť.
Pri aute to tak jednoduché nebude, jednak je to podstatne väčšia suma, to väčšina nerieši priamou platbou, ale financovaním, jednak auto nezabalíš do balík a nepošleš poštou.
Proste kopec praktických problémov (úverová/lízongová zmluva, čo s ňou, bude sa dať odstúpiť? čo poplatky? atď.). Tiež právne otázky, topánky si kupuješ ako spotrebiteľ, máš 14 dní na odstúpenie od zmluvy bez dôvodu a ďalšie práva; auto ale väčšina kupuje na IČO, to je režim obchodného zákonníka, nemáš práva spotrebiteľa, odstúpenie bude komplikovanejšie.
EDIT: palcovači, nejaké argumenty?
Nedal jsem ti žádný palec, ale.. chápu objednání bot velikosti, kterou nemají běžné v obchodě. Ale podstupovat tu proceduru odesílání balíku na poště nechci. Je to hrozný opruz. Zabalit, vypsat papíry, nutnost zajet na poštu, vystát tam frontu.... bože toho se snažím vyvarovat.
Presne tak, posta je o nicom, ale my tu mame "zasielkovne", tam netreba nic vypisovat a len nalepit papier na povodny obal a odniest to naspat :-) A necham si to poslat do takej, kde nikdy nikto nie je a mam to po ceste.
Normalne oblecenie a topanky si kupujem online, pri dobrom vybere nesedi maloco a da sa to vratit. S unifikovanymi autami s jednym motorom a 3 stupnami vybavy nevidim dovod objednat, vyskusat prvych 1000 km a pripadne vratit.
Pokud se budu moct někde svézt, případně mi jej dovezou na test, tak je mi to jedno a klidně si to objednám přes net, je to stejné spotřební zboží, jako televize, nebo mobil, jen dražší. Nepotřebuju koukat na obchodníka, který autům rozumí jako prodejce datartu televizím, snaží se mi vnutit motor, pro který jsem nepřišel, barvu, co se mi nelíbí, jen aby si nahrabal provizi, ne proto, aby mi ve skutečnosti pomohl.
Nepotřebuju koukat na obchodníka, který autům rozumí jako prodejce datartu televizím :yes:
Ale když si to přijdeš nejdřív někam osahat, tak už to není tak úplně online.
Řekněme si to jasně.
Bez vyzkoušení něco za milion a víc prostě neobjednám online.
Prodejce a servis, ač jsou drazí, se o mne starají, abych se nemusel starat sám, a já zatím dělám svoje věci.
Online nákup - vezmi si, že dlouhodobě je trh nových vozidel v ČR "tažen" firemními provozovateli (za květen opět skoro 75 %). Představ si, že třeba Kofola objedná 100 aut pro své obchodní zástupce (nevím kolik jich mají, jen plácám). Asi si třeba pozvou na firmu zástupce jednotlivých značek, aby jim udělali nabídku, ale nemyslím, že někdo z managementu (nebo vlastníci) půjdou ta auto okouknout a projet do autosalonu.
Spíš má ten fleeťák trošku jiná kritéria výběru. Potřebuje hlavně, aby to fungovalo... aby byl bez problémů dostupný servis (třeba i na pobočkách), aby se pokud možno dalo vzít od jedné firmy všechno co firma potřebuje... aby to moc nestálo.
Jestli je lepší Superb nebo Mondeo, to asi není tak podstatný... a stejně na to žádná jednoduchá odpověď není.
Jo, asi to bude individuální, ale věřím, že minimálně na předváděčky budou fleetmanageri pozváni, nebo jim zapůjčí auto na pár dní na vyzkoušení.. asi né vždy a všude... a že nerozhoduje, co je lepší, ale to, co si napsal? Tak to určitě :) Ale projedou se..
To možná v nějakých malinkých českých firmičkách, kde mají možnost ten výběr ovlivnit.. ale v korporátech se o tom, v čem se bude jezdit, rozhoduje v zahraničí a ta auta rozhodně nikdo nezkouší..
Když jsem dělal pro US firmu, prostě se fasoval Focus a Mondeo a hotovo. V jiné firmě to zase byla Oktávka a Passat. Nevěřím tomu, že v tom někdy někdo seděl, rozhodovalo se spíš podle ceny nebo geografického původu společnosti.. a i kdyby si do toho auta historicky někdo přece jenom sednul, jakou by to mělo teď platnost, když už se mezitím vystřídaly další 2 generace toho modelu a všechno je úplně jinak..
Tak dealerství by jistě auto půjčilo, ale spíš není zájem z druhé strany. Nikdo si totiž nechce komplikovat život.. pokud je jednou v Car policy Focus, nevím, co by se muselo stát, aby se usilovalo o změnu. Všichni jsou na to zvyklí, spolupráce s Fordem navázaná, všechna auta jezdí do jednoho servisu atd.
To by musel někdo vystoupit ze své komfortní zóny a proaktivně řešit změnu. Proč by to dělal? On sám pravděpodobně na firemní auto nárok nemá, tak je mu to jedno. Takhle bude muset pracně přesvědčovat západ, aby schválili změnu, musel by se vybírat novej dodavatel, souběžně by se používalo víc značek, takže bordel ve servisování.. a teď si vem, kdyby to nové auto bylo nakonec v něčem horší a všichni mu to dají sežrat,,
Takže v realitě ti každej řekne - podle Car policy dostaneš Focuse v téhle výbavě a téhle motorizaci. A máš X Kč na výbavu. Ale žádný kraviny, to by neprošlo. A v lepším případě si můžeš vybrat barvu. Tak mi napiš, co tam chceš a já to objednám.. Teda to je alespoň moje zkušenost...
Zase je i dost korporátů, kde to mají pestré... třeba KB (součást francouzské SG) jednu dobu jela hlavně Peugeot, ale dneska už mají i VW a Škodovky... většinou na operáky.
Francouzské firmy se snaží podpořit francouzské automobilky. Sanofi dávala na výběr buď Renault nebo Škoda. Asi není divu, že většina středního managementu si vybrala Octavii místo možnosti jezdit v Megane. Mají to všechno alespoň na operativní leasing od ALD (taky součást SG).
V Kofole asi jo, ale pokud už vidím jak (i třeba fleetmanager) drandí v Aygu, aby vyzkoušel jestli se v tom cesťákům bude dobře jezdit :-[] . Kofolu jsem vybral jako příklad, protože si pamatuju, že jezdili v Aygách. Moje osobní zkušenost je, že auta jsem vybíral osobně a rozhodoval jsem se podle ekonomiky (firma s 60 cesťákama a 7 lidma na "ústředí").
Aygem mne vozil kamarád v Irsku, katastrofa.
Je to levné auto se vším negativním co k tomu patří.
Obvykle mají ti nejníže postavení něco jako Rapida, ti výše postavení něco jako Octavii, nejvýše postavení mají Audi.
majitelé firem mají BMW a Mercedesy, a dohlížejí na to aby si podřízení na BMW/Mercedes ani nepomysleli.
Audi, jako podřadnější značka, je akceptována. Přece jen je postavena na základech "lidových vozítek".
Firemné autá sú špecifická skupina... Ak potrebujem 100 áut, rozpošlem pár dopytov, požiadam o cenu, servisné náklady... Ako majiteľa firmy ma nebude absolútne zaujímať, či bude zamestnanec s autom spokojný... Samozrejme mu nekúpim Toyotu Aygo, keď potrebuje Octaviu ;-). A samozrejme tiež nekúpim manažérovi Suberb, keď mu stačí Octavia :-!
Celkem očekávatelný mix.
Top 5 v Evropě je ambiciózní, ale ono i záleží, co člověk do té Evropy počítá... třeba Octa měla vždycky lepší čísla z té "větší" Evropy vč. Ruska, Turecka. A konec konců, nějaká ambicióznost k vizím patří.
Tři nové elektromobily do 2030 - to není moc.
Snížení flotilových emisí a snížení počtu dostupných kombinací - no, to je pro zákazníka smutná zpráva, to jsou obě velká čísla a znamenají slabší motory (a EV) + méně konfigurovatelnosti. Ale z "byznys" pohledu to asi logiku má.
Stratégie a forecasty sú na to, aby sa menili. :-) A platí, že čím vzdialenejšia budúcnosť, tým väčšie plány, aby sa potom zreálnili.
Ale ako písal Emel, tak 3 elektromobily zo 2030, to nie je moc ambiciózne, to už skôr to zníženie emisií o 50% (čo neveští pre bohatosť ponuky nič dobré).
Emisní limity se dají obejít. Stačí vůz homologovat jako N1 - nákladní a emisní limity v této kategorii jsou mnohem benevolentnější. Jako to udělalo Suzuki s modelem Jimny, které je nově N1.
Tak kdyby byla škodovka co k čemu, vykašle se na EV, dá do Oktávky dělící mříž, pořádné motory a homologuje to jako N1 a český vesničan bude blahem bez sebe.
Kdyby měl být konec dieselu, tak by se to naopak ve strategii zmínilo. Že je ticho po pěšině podle mě spíš znamená status quo - půjde nahoru EV, ale výběr mezi TDI EVO a TSI EVO je na zákazníkovi.
cca jeste 5 roku pujdou nahoru vedle elektra i hybridy at uz full nebo plug-in, pak upadek ve prospech elektra.
plug-in "standardizuje" dojezd na baterku na 100+km, zbytek bude full.
i kdyz jsou hybridy i dyzlove, z podstaty veci neni dyzl, az na par vyjimek, do hybridu v osobaku vhodnej.
v 2026-7 ma audi uvest na trh posledni model se spalovacim motorem, zrejme Q8. ja vsadim boty, ze to bude benzinovej hybrid a kam jinam by jsi naftak chtel davat.
EU muze konec dyzlu v osobacich urychlit tim, ze srovna spotrebni dane u benzinu a
nafty. u nas je benzin spotrebni dani zatizenej o 40% vic nez nafta, v "progresivnim" holandsku o 3/4. v okamziku kdy tohle skonci, znamena to konec dyzlu v osobacich z ekonomickych duvodu.
este pred nejakejma 3 roka se psalo, ze se spotrebni dane srovnaji v 2021 nebo 2022. zrejme doslo k nejakymu posunu, ale o konci dyzlu vyrobci mluvi vic a vic.
kazdopadne bych chtel uz dnes vedet, jestli benzin natankuju i v 2035 nebo 2040
Celkový obrázek je jasný... ale to co popisuješ je podle mě možná tak Holandsko, maximálně Německo... ale ne ČR a tím spíš ne třeba Rusko.
A v té strategii jsou jisté indicie, že Škodovka nebude ten pionýr elektromobility, spíš naopak.
Takže to, že tam není ani slovo o dieselu, osobně beru spíš jako potvrzení toho, že do toho roku 2030 se s ním ještě počítá.
Benzín za patnáct let... no, vem si, že 15 let je průměrné stáří auta u nás... natankuješ.
pokuty platit musí, proto elektro, pokud se nebudou prodávat, může propouštět a toho se vláda bojí a bude je dotovat, jako např. v Německu, kde elektroauto prodají se ziskem např. do Dánska