Vynálezce automatického udržování rychlosti vozu nikdy skutečně neviděl, co se mu klube pod rukama. Motivován potřebou zlepšit neviditelný svět nakonec dokázal obdržet první patent na zařízení dnes známé jako tempomat.
Mám to podobně, adaptivní je skvělá věc právě ve městě, ale i při jízdě po hlavních tazích, jedničkách, které jsou dnes vesměs tak ucpané, že kolony v obou směrech, pak zapneš tempomat a nestaráš se. Vedlejší, a asi kladný, efekt je, že to pak jednoho nenutí předjíždět, ono si stejně většinou v tom provozu moc nepomůže.
Naopak na dálnici je adaptivní tempomat otravný, neumožňuje svižnou jízdu, brzdí brzo nebo pozdě, naštěstí bmw umí přepnout z adaptivního na klasický tempomat, takže na dálnici jezdím na klasiku.
Každopádně klobouk dolů před tím Američanem, vůbec nechápu, jak slepý člověk (od narození) může zkonstruovat cokoliv, musel mít obrovskou představivost.
strasne vela zalezi na tom ako je ten tempomat nastaveny - aj v ramci koncernu su rozdiely v modeloch priepastne. su auta kde som to rad vyuzival a potom su take co to maju nastavene pocitovo nejako horsie (mozno to ani nesuvisi s tempomatom ale skor s prevodovkou alebo motorom) a potom to seka a alebo to pomaly zrychluje no a jednoducho zapinam len malokedy. teraz ked to zacina presahovat do autonomneho riadenia je tam aj prediktivivny tempomat a prvykrat som bol teda riadne prekvapeny ze co sa mi to s autom deje (pocitovo to zacina brat udaje s navigacie dost skoro pred obmedzenim rychlosti napriklad) ked zacalo spomalovat. asi tak nejako si predstavujem buducnost - ides si a odrazu ta odstavi hliadka - neviem sice naco -lebo pojdes podla pravidiel a aj tak budes moct pit - ale len tak ta odstavia ci nie si nahodou liberal. minority report.
Adaptivny je pri spalovacom aute o nicom, lebo pridava ked ini brzdia a brdzi, ked treba pridat.
Aj mimo mesta, ked dementi hore kopcom znizuju rychlost a tempomat zacne brzdit a dole kopcom sa rozbehnu a moje auto zacne pridavat, aby zase mohlo neskor brzdit :-)
....Speedostat reguloval tempo jízdy podle otáček klikové hřídele ....
Každému s alespoň základním přehledem o technice je asi hned jasné, že takhle to fungovat nemohlo.
U aut s HDM je jen mlhavý vztah mezi otáčkami klikové hřídele a rychlostí jízdy, takže regulace podle otáček kliky by byla dost k ničemu
Zapátral jsem a třeba ve wiki se píše "Teetor's idea of a dashboard speed selector with a mechanism connected to the driveshaft and a device able to push against the gas pedal was patented in 1950"
Tohle už smysl dává. Takže žádná kliková hřídel, ale hnací.