Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počátky tempomatu: Víte, že za jeho existenci děkujeme slepému vynálezci?

Mirek Mazal Mirek Mazal 22. 7. 2021 • 02:47
20
10
Zobrazit náhledy (20)
Ralph Teetor Ralph Teetor Patent na zařízení pro kontrolu rychlosti (1950) Chrysler Auto-pilot (1958) Chrysler Auto-pilot (1958) Auto-pilot (1958) Cadillac Cruise Control Tempomat Adaptivní tempomat Tempomat Tempomat se nastavuje levou páčkou pod volantem. Tempomat a ovládání audiosoustavy na volantu patří do standardního vybavení pouze verze Travel Bus 30 Sledování jízdního pruhu a adaptivní tempomat schopný vozidlo zastavit jsou vítanými pomocníky na dlouhých trasách Adaptivní tempomat dovoloval nastavení různě dlouhých odstupů od vpřed jedoucích vozidel. Nechyběl systém sledování jízdního pruhu a možnost vynutit vypálení filtru pevných částic. Tlačítky na pravém rameni volantu jsme nastavovali prediktivní tempomat včetně povoleného zpomalení a překročení navolené rychlosti. Nejdelší část trasy jsme jeli s rozsahem +5/-10 km/h.

Vynálezce automatického udržování rychlosti vozu nikdy skutečně neviděl, co se mu klube pod rukama. Motivován potřebou zlepšit neviditelný svět nakonec dokázal obdržet první patent na zařízení dnes známé jako tempomat.

Důležité jméno automobilového vývoje Ralph Teetor patří výjimečnému muži se slepeckou holí. Již od mládí slepý Američan rychle rozvinul schopnost „vidět“ vlastníma rukama a bezprostřední adaptace vůči krutému osudu ho inspirovala k tomu, aby se jednoho dne stal veleváženým inženýrem.

Nebyla to snadná cesta zejména v dobách před zavedením samozřejmých opatření pro nevidomé spoluobčany. Teetorovi nejvíce pomohla oddanost sestřenice Nevy Deardorff ochotné předčítat učebnice a plnit písemné úkoly. 

Po ukončení vysoké školy titulovaný inženýr brzy významně přispěl námořnictvu stanovením dynamické rovnováhy parních turbín pohánějících válečné lodě. Po zisku obdivu námořníků přešel Ralph do automobilového průmyslu. Motivován potřebou zlepšit silniční bezpečnost nakonec dospěl k podání žádosti o ochrannou známku a 22. srpna 1950 mu byl přiznán patent na zařízení samočinně udržující rychlost.

Podle Teetorovy rodiny jednoho dne Ralph pocítil, že jeho řidič a právník v jedné osobě zpomaluje při mluvení, a naopak zrychluje při poslechu ostatních. Nepříjemné kývání vzbudilo tolik nevole, že vnímavý inženýr přísahal vymyslet zařízení regulující nastavené tempo vozu. Zrodil se patentovaný „Speedostat“, který je předchůdcem dnešního tempomatu.

Konstantní rychlost opatrovala složitá soustava s tlakovým účinkem. Různá táhla, elektromagnety a elektromotorky využívaly klasické spojení akcelerátoru se škrticí klapkou motoru. Speedostat reguloval tempo jízdy podle otáček klikové hřídele a zároveň se dal měnit důraz pomyslného sešlápnutí plynu. Zpočátku pokus fungoval neustále, později Teetor vyvinul deaktivaci primitivního tempomatu po sešlápnutí brzdy.

Patent datovaný do roku 1945 byl mezi běžné řidiče rozšířen až v dubnu o 13 let později zásluhou Chrysleru Continental. Luxusní novinka zvaná „Auto Pilot“ za 86 dolarů byla ovládána otočným voličem umístěným na přístrojové desce mezi budíky. Cadillac doplněk nazval známějším popiskem „Cruise Control“, který se ujal po celé zemi. V roce Teetorova úmrtí (1982) už tempomat dobýval celý svět. Kritici na sebe nenechali dlouho čekat a největší výtkou bylo a stále je údajné otupění šoféra zástupnou technikou.

Většina automobilových značek vychází z principu pohodlného udržování rychlosti, přičemž vývojáři pracují na dalších vylepšeních. Obohacení funkcí ještě více ubírá potřebu řidiče věnovat se provozu. Slepý génius z Hagerstownu netušil, že úžasnou iniciativou už ve 40. letech dláždil cestu plně autonomním vozidlům.

Témata
Avatar - Dinar
23. 7. 2021 10:12
Re: Mam tempomat
Mám to podobně, adaptivní je skvělá věc právě ve městě, ale i při jízdě po hlavních tazích, jedničkách, které jsou dnes vesměs tak ucpané, že kolony v obou směrech, pak zapneš tempomat a nestaráš se. Vedlejší, a asi kladný, efekt je, že to pak jednoho nenutí předjíždět, ono si stejně většinou v tom provozu moc nepomůže.
Naopak na dálnici je adaptivní tempomat otravný, neumožňuje svižnou jízdu, brzdí brzo nebo pozdě, naštěstí bmw umí přepnout z adaptivního na klasický tempomat, takže na dálnici jezdím na klasiku.
Každopádně klobouk dolů před tím Američanem, vůbec nechápu, jak slepý člověk (od narození) může zkonstruovat cokoliv, musel mít obrovskou představivost.
23. 7. 2021 09:35
Re: Mam tempomat
strasne vela zalezi na tom ako je ten tempomat nastaveny - aj v ramci koncernu su rozdiely v modeloch priepastne. su auta kde som to rad vyuzival a potom su take co to maju nastavene pocitovo nejako horsie (mozno to ani nesuvisi s tempomatom ale skor s prevodovkou alebo motorom) a potom to seka a alebo to pomaly zrychluje no a jednoducho zapinam len malokedy. teraz ked to zacina presahovat do autonomneho riadenia je tam aj prediktivivny tempomat a prvykrat som bol teda riadne prekvapeny ze co sa mi to s autom deje (pocitovo to zacina brat udaje s navigacie dost skoro pred obmedzenim rychlosti napriklad) ked zacalo spomalovat. asi tak nejako si predstavujem buducnost - ides si a odrazu ta odstavi hliadka - neviem sice naco -lebo pojdes podla pravidiel a aj tak budes moct pit - ale len tak ta odstavia ci nie si nahodou liberal. minority report.
22. 7. 2021 23:38
Re: Mam tempomat
Tak to asi nechodis vela dialnice, ale je fajn si to zapnut aj cez dlhu obec, prace na ceste, tunel atd
Avatar - xxc
22. 7. 2021 22:27
Re: Mam tempomat
Adaptivny je pri spalovacom aute o nicom, lebo pridava ked ini brzdia a brdzi, ked treba pridat.
Aj mimo mesta, ked dementi hore kopcom znizuju rychlost a tempomat zacne brzdit a dole kopcom sa rozbehnu a moje auto zacne pridavat, aby zase mohlo neskor brzdit :-)
Avatar - xxc
22. 7. 2021 22:22
Re: Mam tempomat
Tiez velmi nepouzivam, jedine na Citigu, nastavim 94 na dialnici a idem :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud