Počátky tempomatu: Víte, že za jeho existenci děkujeme slepému vynálezci?
Vynálezce automatického udržování rychlosti vozu nikdy skutečně neviděl, co se mu klube pod rukama. Motivován potřebou zlepšit neviditelný svět nakonec dokázal obdržet první patent na zařízení dnes známé jako tempomat.
Důležité jméno automobilového vývoje Ralph Teetor patří výjimečnému muži se slepeckou holí. Již od mládí slepý Američan rychle rozvinul schopnost „vidět“ vlastníma rukama a bezprostřední adaptace vůči krutému osudu ho inspirovala k tomu, aby se jednoho dne stal veleváženým inženýrem.
Nebyla to snadná cesta zejména v dobách před zavedením samozřejmých opatření pro nevidomé spoluobčany. Teetorovi nejvíce pomohla oddanost sestřenice Nevy Deardorff ochotné předčítat učebnice a plnit písemné úkoly.
Po ukončení vysoké školy titulovaný inženýr brzy významně přispěl námořnictvu stanovením dynamické rovnováhy parních turbín pohánějících válečné lodě. Po zisku obdivu námořníků přešel Ralph do automobilového průmyslu. Motivován potřebou zlepšit silniční bezpečnost nakonec dospěl k podání žádosti o ochrannou známku a 22. srpna 1950 mu byl přiznán patent na zařízení samočinně udržující rychlost.
Podle Teetorovy rodiny jednoho dne Ralph pocítil, že jeho řidič a právník v jedné osobě zpomaluje při mluvení, a naopak zrychluje při poslechu ostatních. Nepříjemné kývání vzbudilo tolik nevole, že vnímavý inženýr přísahal vymyslet zařízení regulující nastavené tempo vozu. Zrodil se patentovaný „Speedostat“, který je předchůdcem dnešního tempomatu.
Konstantní rychlost opatrovala složitá soustava s tlakovým účinkem. Různá táhla, elektromagnety a elektromotorky využívaly klasické spojení akcelerátoru se škrticí klapkou motoru. Speedostat reguloval tempo jízdy podle otáček klikové hřídele a zároveň se dal měnit důraz pomyslného sešlápnutí plynu. Zpočátku pokus fungoval neustále, později Teetor vyvinul deaktivaci primitivního tempomatu po sešlápnutí brzdy.
Patent datovaný do roku 1945 byl mezi běžné řidiče rozšířen až v dubnu o 13 let později zásluhou Chrysleru Continental. Luxusní novinka zvaná „Auto Pilot“ za 86 dolarů byla ovládána otočným voličem umístěným na přístrojové desce mezi budíky. Cadillac doplněk nazval známějším popiskem „Cruise Control“, který se ujal po celé zemi. V roce Teetorova úmrtí (1982) už tempomat dobýval celý svět. Kritici na sebe nenechali dlouho čekat a největší výtkou bylo a stále je údajné otupění šoféra zástupnou technikou.
Většina automobilových značek vychází z principu pohodlného udržování rychlosti, přičemž vývojáři pracují na dalších vylepšeních. Obohacení funkcí ještě více ubírá potřebu řidiče věnovat se provozu. Slepý génius z Hagerstownu netušil, že úžasnou iniciativou už ve 40. letech dláždil cestu plně autonomním vozidlům.