Česko patří se svým množstvím dobíjecích stanic pro elektromobily do průměru EU. Tuzemských 1125 dobíjecích míst ovšem tvoří pouze 0,5 procenta z jejich celkového počtu v unii.
Je to prosté - kdyby existovala smysluplná, zajímavá jiná cesta než spalovací motory, zákazníci si ji rádi zvolí sami.
Bohužel, tato cesta prostě neexistuje. Ani současný technologický pokrok nestačí na to, aby EV mobilita se stala masově poptávanou. A tak to je jako obvykle - nedostatek technického pokroku nahradíme přebytkem politické arogance, nadutosti a demence. Zkrátka na co nestačí technologie, to hravě zvládne ideologie :-!:no::no::no:
suroviny na výrobu baterií, větrníků, nabíječek, stavbu továren na ně nebo jejich přestavbu, včetně elektroaut se vůbec nepřeváží přes půl světa, není na to potřeba elektřina a všechny ty lodě a letadla co to převáží jezdí na elektriku vid.
Až bude na světě 500 elektrických kontejnerových lodí, 500 000 letadel, 700 000 vrtulníků včetně armádních tak přijd, pokecáme si o ekolgické přepravě a nepotřebě výroby ropy :-):-)
Zatím nic z toho komerčně nejezdí ani nelétá :-):-)
SMUUUULAAAA CO
A až začne, těš se na výcbuchy a požáry.
Vodíková lod, ideální cíl pro teroristy. Ohnostroj viditelný na 200 km zaručen :-):-)
Už ti zase šlápli na kuří oko? Vyskakuješ jako čertík z krabičky, nebude ti to ale nic platné. Provoz elektrozkratů se náramně prodraží.
Coming Soon !!! :-[]:-[]:-[]
Dům ve společné péči nájemníků :-D Jasný. To je další utopistický nesmysl z Bruselu. Žádný sdílení nebude. Aut ale možná trochu ubyde, protože díky rozhodnutí strany a vlády v Bruselu se levná auta nebudou vyrábět a výrobci budou nucení produkovat jen jednou tak drahé EV. Plus asi bude stárnout vozový park, protože lidi budou donuceni jezdit s tím co mají, když nic nového lepšího za rozumné peníze nepořídí.
Re: Elektromobilita není cestou, ale ideologickou lží
Dnešní Eourojuz je věrná kopie stalinistického SSSR z let 1925-1950, co se týče utopistických experimentů a nesmyslů jak měnit přírodu a společnost ještě můžeme počítat i chruščovovu éru 50-60. let
Jak sem psal včera - co je proti jejich ideologii označíme jako hoax, zpátečníky a bloudy, problémy bagatelizujeme, vědu stavíme na vrchol piedestalu, to že věda zachraní socialismus a technický pokrok bude tahonem, to už jeli od Chruščova v sssr , odpůrce dehonestovat, vymýt lidem kebule, rozsít strach o konci světa, utopistické, nereálné projekty na změny fungování přírody nebo na změny v chování společnosti, ještě přijde to udávání sousedů že nejsou klimaticky neutrální a bude to dokonalá kopie stalinistického SSSR z let 1920-1955
akorát místo rudé, zelená
A ještě možná dojde i na ten hladomor a umrznutí důchodců a sociálně slabých v zimě .
Mičurinci a Lysenkisté maj totiž v Eursojuzu zdatné nástupce, co jdou neochvějně v jejich stopách otpistického budování socialistického světa a snahy změnit radikálním způsobem společnost a její myšlení.
Prča bude až čapne prvních pár aut na nabíječkách někde v podzemní garáži, kde se pořádně nedostanou ani hasiči a shoří půl garáže. To nebude asi dobrá reklama :D
S elektromobilitou, jejíž budoucnost je sporná, jsme na průměru. Nikde jsme nezaostali a nikam se bezhlavě neženeme. Akorát někdo má problém pochopit souvislost velikosti národa v porovnání s celkem EU.
Ohlášená stávka je naprosto legitmní věc, protesty v ulicích taky. A jinak se postupuje stylem jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá :-)
Zátarasy sem nepsal jaký a kde, nemáš šanci. To jde vyložit 10 miliony způsoby, pravníci by ti to rozcupovali na hadry :-)
18 kWh při dálniční rychlosti?? Opravdu? I kdyby, tak...
8l benzinu?? Jsi spadl z marsu? Bez problému konkurence pojede pod 6l nafty. Takže si to hezky přepočítej. Stejně jako to, nakolik oceníš tu pohodu jistoty, že se nemusím stresovat, jestli bude nabíječka na EV volná, v provozu a že tam nebudu muset půl hodiny čumět do blba jak tydýt. Jo, za tohle si fakt mile rád připlatím. Problém ovšem je, že díky rozdílu v ceně ICE proti EV už to mám předplacený na hodně dlooouho :D:-!
Ano ten výkon rafinérie je právě těch 1,5 kWh. To ostatní je zanedbatelný ve srovnání se spotřebou elektřiny nutnou na destilaci ropy. Že ti běží u stojanu čerpadlo s výkonem nula nula nic počítat nemusíme.
Ano jede buď na X elektřiny prohnanou přes rafinérku nebo na 2X elektřiny dodaný přímo do baterky. Co je míň náročné na energii si spočítej sám.
Na všechy otázky ti tu bylo 99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 x odpovězeno
Bud si to prorazí cestu samo a zaplatí to firmy a jejich zákazníci, nebo to prostě není schopno konkurovat a má to smůlu. Volný trh.
Jsem zásadně proti jakékoliv státní dotaci větrníků, fotovoltaiky, elektroaut a veškeré infrastruktury.
Chceš elektroauto? Kup si ho za 4 miliony, chceš dobíjet? Kilowatka za 30 Kč. Nemáš na to? Chod pěšky nebo jezdi dál spalovákem.
Tam je veškereá infraskturtura dávno vybudována.
Bohužel elektromobilita se stala ideologickou lží. V současné době nedává smysl a ani výhledově není řešením. Ne pro země, které nejsou ekonomicky tak silné jako Německo, Norsko, Nizozemí...
Evropa je plná populistických lží. U nás se rozdávají peníze (=budoucí dluhy), Evropa v čele s nazi národem diktuje "bezemisní svět", zatímco reálně pracuje na pravém opaku...
Komunismus(socialismus) měl jednu nespornou výhodu - neskrýval se za jiné hodnoty jako dnešní ekosocialistický spolek EU schovaný za demokratické a ekologické hodnoty :-!
trh s elektromobily poroste rychle. Si taky pamatuji doby, kdy mobil a hlavně paušál/volání byl drahý, ale jakmile jsem ho začal nosit (Siemens S25, mobil z roku 1999, GSM se u nás spustilo na závěr roku 1996), tak všichni zkoumali k čemuže to je dobrý, vždyť pevná nebo telefonní budky stačí. Já jim začal ukazovat výhody a nakonec si jej i přes vysoké náklady začali pořizovat taky. To samé když jsem si koupil za dvě běžné výplaty smartphone (Treo 650) a ostatní měli ty svoje hloupé Nokia 6230 atp.
S elektromobily to nebude jinak. Koupím si jej, nebo třeba někdo ze sousedství, ostatní se s tím seznámí, pochopí výhody a podle toho se rozhodnou jestli ty výhody jsou i pro ně. Spousta lidí za tím vidí jen ta negativa, která bývají zveličena zkušenostmi s 1. novou generací elektromobilů jako byl třeba Leaf. Ovšem moderní elektromobil je už někde jinde. A když budou mít tu osobní zkušenost, byť krátkou, tak své postoje přehodnotí.
A to, že na to lidi nebudou mít? No, ne všichni, ale je dost lidí, co ty prachy mají, ne že ne.
Za prvé jsem se tebe neptal a za druhé jsi na otázku ani neodpověděl.
Zase jen žvásty o základní škole, že je lepší nabíjet doma, že dojde ropa, dvě čísla, která nezná nikdo, ani ty a nakonec apokalypticky ukončeno slovy "drsný co?" a pomatené užívání hůlkových písmen.
žádná kompletní obměna nebude, nikdo to neplánuje. Planují že 40% současných uživatelů osobních aut už žádným autem jezdit nebudu , opakuju ti to po 999999999999x
Jasně, z nabitýho Renultu ZOE mi pojede topení 3 dny když bude venku -15, btw to nefunguje ani to tepelný čerpadlo a je z něho v tu chvíli prachsprostej elektrokotel :-):-)
Prostě energetik Hamunna, co dodat. O technice nemá ponětí, stejně jako tu kdysi blábol o Lotusu :-)
Tak vývoj SMR běží navzdory uhelným elektrárnám. Souhlasím i s prvkem s názvem emisní povolenka, které EU zavedla. Jen jejich cena měla být fixní a zvedat se podle předem jasně stanoveného plánu a postupně, aby se na to výrobci elektřiny mohli připravit a přizpůsobit inovaci nových zdrojů energie a věděli co je v budoucnu čeká. Tohle co EU předvedla s emisníma povolenkama je energetická katastrofa.
Neobolševičtí zelení pavědci formátu Lysenka, plně závislý na dotacích, grantech a darech politiků.
Opravdu objektivní borci, stejně jako manásková loutka, teta Gréééééta.
20% na elektro jako taxíky, rozvážkové dodávky, malé bateriové busy apod co jezdí jen město a kolem komína. Zbytek na CNG, syntetická paliva a LPG a máš hned nižší emise o 50-60%.
Cha cha, to srovnávání násilně tlačeníé elektrodebility s nástupem mobilů je už ohrané jak stará gramofonová deska! 1) Mobily se prosadily sami, stát na ně nemusel rozhazovat dotace, aby si je někdo koupil. Lidi po nich touižili sami o sobě. "A vo tom to je! :-[]
Baterky jsou slabota, ale s vodíkem přijdou ty pravé Bengláské noci. To co bylo doted s požáry v řecku, turecku atd byl jen slabej odvar, to byl slaboučký čajíček :-)
Tím hůř. Na elektřinu budeš muset pro použití v EV tu spotřební daň navalit nebo myslíš, že si stát nechá utéct 90 mld z výběru spotřební daně na "dotovaných" fosilních palivech?
Kartelová dohoda v rámci OPEC mě fakt nezajímá. Podstatný je pro mě co vidím na stojanu ne co si OPEC jak upeče. Stejně ten trh neovládají. Jen na něj mají určitý vliv.
Zatím ano. Já se ani tak nebojím o cenu jako spíš o dostatek elektřiny v následující dekádě, až se EV rozmůžou. Jestli dobíjíš EV za 4 koruny kWh nebo 6 korun tě asi nezruinuje. Zatím jsme na úplném začátku a spotřeba na dobíjení je nicotná, ale co až těch aut bude u nás milion?
Jen tě jen upozorním, že na výrobu 1 litru benzínu nebo nafty je potřeba cca 1,5 kWh. Tudíž auto se spotřebou kolem 7 litrů má jakoby spotřebu cca 10 kWh/100 km. Oproti tomu elektro auta mají spotřebu kolem 18-20 kWh tj. zjednodušeně řečeno jednou takovou. Na to aby si živil určitý množství EV (např. 100 tis aut) potřebuješ tedy vyrobit jednou tolik elektřiny než když ti budou jezdit ta samá auta na benzín. Pokud by si do toho kalkulu zahrnul HEV se spotřebou 4 litry na 100 vychází ti ta rovnice ještě výrazně hůř v neprospěch EV, který spotřebovávají na 100 km významně víc elektřiny. Mám dojem, že tohle jsem ti už ale jednou vysvětloval a ty si to snad i pochopil ne, tak co to tady hraješ?
Ono hlavně nemá vůbec cenu vést debatu co je a co není přijatelné. Elektromobilita prostě bude, zvrátit se to už nedá. Automobilky do toho nalily děsné prachy a kdyby se jim to nezačalo vracet, tak krachnou velice rychle. Nemluvě pak o výrobcích baterií, kteří tu začali stavět fabriky.
Teď je to o tom, že budeme doufat, že se najde řešení nabíjení a rychlosti nabíjení. Bulení a kňourání a stěžování si je zbytečné.
Jak tam budou vznikat špičky, když máš právě možnost to rozložit na celý den? Máš jiné zdroje... Pokud to budeš nabíjet přes noc, nemáš pak potřebu to přes den nabíjet 175 kW. Proč taky? Pokud to přes den nabíjíš pomalu (znova, u práce, u obchodu, u kina,...), proč bys to potřeboval nabíjet 175 kW? Ty rychlonabíječky mají vlastní buffery, takže se nabíjí, když špička není (resp. částečně vykrývají spotřebu, když špička je, takže 175 kW do auta nemusí znamenat 175 kW ze sítě). Každý takový člověk, který to někdy někde nabije pomalu, ti z těch 14 tisíc aut ubývá. Každý člověk, který si to nabije ze svých vlastních zdrojů ti z toho ubyde.
Ještě jedna poznámka k tomuhle, ale je to velice neférová a teoretická úvaha.
Celý život každý platí za hodnotu jističe a když teď chce tuto hodnotu jističe (a tím i záruku že tento proud budu moc kdykoliv odebírat) využivat více uživatelů je to problém.
Hele kolik máš tady otevřených účtů wole/kráwo?
Jasně, psychicky nemocní nepracují a tak mají spoustu volného času který tráví v diskuzích na autocz. :-[]:-[]:-[]
Mraky lidí maj staré haluzny, kde jsou komunistické hlíníkové dráty a slabé jističe a místní rozvodná sít tak vytížená, že ti ani nepovolí dát větší jističe.
Mraky lidí jezdí do práce a auto parakují na ulici nebo někde na pronajatém dvorku od sousedící firmy atd.
Mraky lidí na nové EV auto mít nebude.
Co tam máš dál?
Nakoupí vlády statisíce nových vlaků, busů a trolejbusů, aby v těch dobytčákách mohli svážet otroky s hadrem na xichtě do montoven a kanceláří? Kde na to vezmou, natisknou prachy? Jak dlouho si to tupé ovce nechaj líbit?
A kilowatka bude za 20 a rohlík za 8, to si nám opomněl sdělit vid
Řekni to narovinu. Nepočítá se s tím, že lidé budou mít auta. Prostě na ně a na jejich provoz nebudou mít. Te0d už jen stačí najít nějakého nepřítele na, kterého se to hodí.
Tak odložený start na pračce jsem nikdy nepoužil. Ani mě to nenapadlo. Lidi se chovají jak píše Barik. Přijdou a pustí co potřebují kdy chtějí. Ne že čekají na nějaký noční proud. Takže přijedeš z práce a píchneš auto do zásuvky, ať se ti dobíjí. Pustíš pračku, telku a začneš vařit.
Protože lidi s nechovají podle nalinkovaných modelů, aby ti dobíjeli rovnoměrně jak ty potřebuješ. Navíc nepočítáš vůbec s tranzitní přepravou. Podívej se na dálnice kolik se ti tam valí dopravy. Myslíš, že všechna ta auta se někde dobijou přes noc a ráno vyrazí a večer se zase připojí k nabíječce? To je utopie. Navíc i to nabíjení "pomalu" není zanedbatelný příkon a sčítá se ti to.
A zase statistika a nic neříkající průměry...... Běž s tím do háje. Průměrná mzda je asi 32000 a pak se dozvíš, že tuhle průměrnou mzdu nemá 60% zaměstnanců. Takže průměrný roční nájezd je 15000 km a pak se dozvíš, že některý auta nenajezdí prakticky nic a jiná násobky těch 15 tis. Jasně můžeš EV používat u těch aut, která jezdí kolem komína a stačí jim malý dojezd a budou vždycky nabíjet zase doma. A co ty ostatní. Tam by si nechal teda fosilní paliva? Nemůžeš šermovat s předpokladem, že všichni budou nabíjet přes noc doma a z našich silnic zmizí pumpy/dobíječky, protože vlastně nebudou potřeba. Tak to nebude. Rychlonabíječky ve městech a podél dálnic budou a budou používaný a ty musíš zajistit dostatek energie, aby se tam tisíce aut mohlo dobíjet. Ne si vytvořit hypotézu, že všichni budou dobíjet doma z 230 V zásuvky přes noc a tý se držet.
Ne "tu svou" to je jednoduchá matematika viz výše. Realita je, že pro pohon stejného množství aut budeš potřebovat jednou tolik elektrický energie, protože jak správně zmínil nahoře elzyx, tak u fosilu využíváš energii uloženou v ropě. U EV tu energii musíš dodat. Tudíž ji potřebuješ cca 2x tolik. Popírej si to klidně dál, ale nechtěj to znova vysvětlovat.
Když chceš de-bile počítat spotřebu výdejního stojanu, tak si nejdřív započítej ztráty, který máš než dostaneš elektřinu k nabíječce. Ztráty v energetický soustavě je něco co vy zelený palice moc nevytahujete, takže mi tady blbečku nešermuj s pár wattama, který ti sežere čerpadlo za minutu čerpání benzínu do nádrže.
Ano, je to stát arogantních nadutých idiotů. Prostě syndrom ekobrček. Kupují si čisté svědomí, ale žijí naprosto zhýralý život s emisní stopou špinavější než žlutá řeka.
Jasně, jsme v roce 2021 a jsme natolik "inteligentní", abychom těch 10 kWh, které jsme za den projezdili, začali nabíjet zrovna v odběrové špičce. Proboha, odložený start uměly už pračky před XY lety a nebudou to umět elektromobily v roce 2021+ s mobilními aplikacemi a internetem? Řešme skutečné problémy a ne problémy, které by nebyly ani před 10 lety, natož dnes. Většina lidí prostě při příjezdu v 16:00 nebude mít vytřískanou baterku, aby potřebovali okamžitě dobít (a pokud ano, tak se dobijí buď na rychlonabíječce nebo okamžitě - patrně za příplatek). Většina lidí spotřebuje cca 10 kWh, které se mohou rozfázovat přes noc a nabít mimo špičku. A i kdyby se na ně nedostalo, stále bude mít většina 70%+. I kdyby člověk trefil nabíječku jednou týdně, stále to dokáže nabít přes noc.
Ne. Doteď nechápu proč se mnozí (a ty nevyjímaje) pořád snaží srovnávat T3 s kategorií šestiválců. Máte v hlavě prostě 0-100 jako kdyby to bylo vše. Je to prostě nebetyčná zaslepenost.
Běžná prémiová střední třída v dieselu jezdí pod 6 s přehledem.
Ad zpracování - zrovna jsem jednu viděl a - zpracování je na tu cenu a kategorii tak 4- s přimhouřením očí. A ano, s*alo mě to i za jízdy, třeba zpracování těch bezrámových oken je tristní a za jízdy to je díky tichu od motoru otravné násobně víc.
Takže ano, platí co jsem napsal a vím o čem píšu. Rozumím proč T3 chtít a má značné klady. Ale když mám hodnotit auto jako celek, tak MB/BMW/Audi je o světelné roky dál než Tesla. Jenže bohužel, Tesla se výrazně zlepšovat prostě ani nehodlá. Ona totiž na materiály, zpracování a kvalitu v principu prvoplánově kašle.
Ano, počítaj že z lidí budou otroci, co budou jen chodit do práce a domů, aby vůbec vydělali na kus žvance, elektriku, nájem a dopravu. A uživili děti, pokud nějaké maj.
Nepočítaj s tím, že lidi co nemaj co ztratit vyjdou do ulic a spočítaj jim to. Hlavně horké jižanské hlavy a frantíci, ty si nenechaj s*at na hlavu jako stádní ovce v helmustánu nebo pomatení švédi a další národy zoufalců
Za 1 mega je 300 konový Charger, za 1,4 380 konový R/T 5,7, za 1,5 500 konový 6,4 a 2 mega 700 konový Hellcat. Dojezd na LPG+benzín dohromady 600-1350 km.
Která stejně výkonná tesla to umí? Zejména těch 1350 km
Prd se prosadil. Ten vlak už prostě jel a bylo nemožné z něj vyskočit. Euro 6 bylo tvrdé a bylo dle automobilek likvidační Euro 6c mělo některé zničit. Divné, neskončil nikdo... Vybodli se na investice do elektra a všechno napálili do vývoje nových nafťáků i přes fakt, že EU jim dala na vědomí, co je čeká. Proto nafťáky přežily a proto tu jsou. Místo aby ty bilióny napálili do elektra a teď měli svatý pokoj, tak kňouraj. Příležitost překroutili na problém.
Hele, na urážky mě nechytíš. Ale když už chceš - proč bych se měl dívat do zpětnýho? Třeba proto, jestli za mnou nestojí nas*aný eLzyx co čeká na volnou nabíječku?? :-O:-[]
Ano, 20 až 22kWh beru. Za ideálních podmínek. Ale ok.
Zbytek jsou jen zblitky. Vůbec nevím proč sem taháš nějakou oktávku... Se probůh podívej za kolik jezdí třeba diesel v novém céčku!!!
T3 má výhody a nechci je zpochybňovat. Ale pokud se bavím o autě jako celku, tak Tesla nemá bohužel ani na tu "blbou" oktávku. I ta je totiž zpracovaná líp a je poskládaná z lepších materiálů.
Kdyby se rozjel klasický trh nabídka/poptávka, tak elektromobily skončí stejně rychle jak začaly. Zatím(?) nejde o konkurenceschopnou alternativu a poptávka po EV by zkrátka nebyla.
Doba nabíjení takový problém být nemusí. Pokud má člověk přístup k pomalému nabíjení, je docela snadné udržovat EV ve stavu blízkému plnému nabití. Pak potřebuje rychlé nabíjení především tehdy, když jede delší trasy. Což se dá spojit s přestávkou, kterou by člověk udělal tak či tak.
Pro elektromobily je zásadní a doslova kritická naopak jiná věc. Pravidelný přístup k pomalému nabíjení. Jak člověk nemá přístup k pomalému nabíjení, pak je jen malá šance, že se najde případ, kdy pro něj bude EV vhodné.
1) Jaderná elektrárna, at už klasická nebo malá, plovoucí, stacionární s malými modulárními reaktory (typ Akademik Lomonosov)
2) Paroplyn
3) Uhelná elektrárna
Nic jiného smysluplného a stabilního NEEXISTUJE!!!!!
Jenže všechny tři tyto stabilní zdroje jsou pro utopistické eurobolševiky FUJ.
Bohužel, veškerá pozitiva EV mobility zabíjí dvě zásadní negativa:
1) ekonomická nevýhodnost, a
2) doba nabíjení,
Čekal jsi že napíšu dojezd? Ne, dojezd sice je významné negativum, ale tím zásadním je rychlost nabíjení. Nějakých 300 až 400 km je pro většinu celkem akceptovatelné. Ale čekat půl hodiny na typických 20-80% je nepřijatelné.
Je pravda, že při velkém nájezdu může ekonomická nevýhodnost jít stranou. Jenže velký nájezd jde v úplném protikladu s dojezdem jako takovým. Takže ta skupina, pro kterou to dává i ekonomický smysl, není nijak výrazná. Navíc ten ekonomický smysl půjde do kopru s brutálním zdražením energií, které nás čeká.
Fajn takže budeš stabilizovat síť 10% kapacity baterky? To ti toho teda ale vyřeší. To můžeš na nějaký dodávání do sítě zrovna zapomenout, když uvažuješ o takhle malých číslech. Takže budeš muset přes noc proud vyrábět jinak. Uhlí nám EU zatrhla, takže buď plyn nebo jádro, který ale nemáme v dostatečný kapacitě + něco málo jiný OZE, když zrovna zafouká a vodní elektrárny. Dost bídný výhled ti teda povím.
Podívej se třeba na D1 kolik tam jede osobáků. Myslíš, že všechny budou tankovat na domácí čerpací stanici? Statisticky pokřivený data o průměrným nájezdu 50 km denně neříkají vůbec nic.
Bohužel i na tohle mají ty ekofašistické spolky "odpověď". Nebude třeba 2x víc el. energie, protože nebude 2x tolik aut. Budeš muset sdílet. Doufám že je napadne sdílením vyřešit i krizi bydlení...
Je už 100% jasné, že do vypnutí uhelek v roce 2030 se NICIM NAHRADIT NEPOVEDOU!!!
Paroplyn za za těch 9 nikdy nestihne postavit, OZE nejsou náhrada, v zimě to nic nedává a neutáhne to topení domů, už vůbec ne teplárny a úložiště sou k ničemu, akumulovat proud vyrobený v létě a použít to v zime to ještě několik desítek let nedokáže.
A vodík je ještě větší utopie jak paroplyn, to ne nepostaví ani za 20 let.
Takže v roce 2030 nám chybí 40% současně vyrobené elektřiny a 80% současně vyráběného tepla a teplé vody.
protože je to reálný a racionální argument, který nemá jednoduché vyvrácení. Tvoje představa, že všichni budou dobíjet auta doma je naprosto nesmyslná. Viz příklad s tou tranzitní dopravou. Pokud by si měl "tankovat" jen doma, tak nikam nedojedeš a budeš mít poloviční dojezd neb musíš mít energii i na cestu zpět.
Ty ekonomický důvody vytvořila uměle EU. Je to záměr. Strana a vláda v Bruselu rozhodla, že to tak chce, tak to tak udělali. Nemohli přímo zakázat uhelný zdroje, tak je zakázali fikaně nepřímo. EV elektřinu jen konzumují. Kalkulovat s nějakou akumulací a následným využitím na zpětné dodávky do sítě je utopie fungující pouze na papíře. Nebo ty chceš ráno přijít k autu s vybitou baterkou, protože tvoje auto holt celou noc stabilizovalo síť kvůli výpadku solárů?
Bude to daleko více a způsobí to mnohem větší zátěž na energetickou soustavu. Představ si blbejch 10 tis aut v provozu a využívající nabíjecí síť. Není anomálie, že se auto v dnešní době dobíjí výkonem 150-200 kW. Spočítej si jaký to je odběr při 10000 autech nabíjených současně. Nemyslím, že to je něco co nemůže v reálu nastat. Při 10000 současně nabíjených autech využíváš prakticky celou kapacitu Temelína a v ČR máme 6 milionů osobních aut ne směšných 10 tis a to nepočítám tranzitní dopravu, která se valí po dálnicích přes ČR a potřebuje logicky tankovat na našem území. Kolik myslíš, že stojí v tuto chvíli aut na pumpách v ČR a tankuje? Takže se o žádných 5-10% jednat nebude. Bude to daleko horší a bude to problém.
Jen tě upozorním, že ty si začal vykřikovat, že cenu ropy řídí ropný kartel. Já tě usměrnil, aby si pochopil, že v důsledku to v posledních 20 letech znamená stabilní cenu paliv.
Cena benzínu ani nafty není nijak závratná a už cca 20 let v zásadě přešlapuje kolem 30 korun plus mínus 5 korun. Ve světle toho jak vzrostly mzdy jsou benzín i nafta vlastně levný.
ani cenu fosilu nelze predikovat z minulosti. Já si stále nějaké ty fosily nechávám a hodlám je provozovat alespoň pro radost.
Bohužel v EU se již připravují různé CO2 daně, je dost možné, že to na fosil dopadne daleko více.
Navíc u fosilu nemáš možnost zlevnění paliva (ty doby, kdy se jezdilo na olej jsou pryč). U elektriky to můžeš aspoň po část roku "naředit" levnou elektrikou z vlastní FVE.
Samozřejmě pokud jsi nízkopříjmový, bydlíš v paneláku, nemáš ani garáž, na kterou bys tu FVE postavil, tak si holt připlatíš, nebo si zvykneš na MHD.
Austrálie?
Indie?
Afrika?
Jižná amerika?
(ano, i to Rusko?)
Sorry, ale ne. To, že pár bohatých států se rozhodlo pro politický program EV mobility ani zdaleka neznamená, že se tam ubírá automobilový průmysl jako celek.
cena je bohužel dána dotacemi. Že to zní nelogicky? No ...
Protože fabriky na elektromobily nestíhají poptávku, tak nemají důvod zlevňovat. Takže si mohou vybrat podle jakého trhu budou stanovovat prodejní cenu. Tu stanoví samozřejmě podle těch trhů, kde jsou dotace a dost ekonomicky silných lidí - Německo, Holandsko, Norsko atp. Aby nedocházelo k reexportům, tak stanoví stejnou cenu v Evropě.
Pro "dotovaného" Němce je to tak levné, pro nedotovaného Čecha, ještě znevýhodněného extra sazbou pro pokrytí kurzových rozdílů, je to skoro nedostupné.
Kdyby v bohatých zemích zrušili dotace, tak se rozjede klasický trh poptávka/nabídka a i u nás by došlo ke zlevnění.
Proč pořád tak extrémně? Kdo tady co říkal o tom, že jen a pouze elektromobily budou řešit stabilizaci sítě? Je to jeden článek z mnoha. EV se naopak mohou stát dynamickou stabilizací sítě a ne tím, co bude dělat zásadní problém. Zásadním problémem bude, pokud přílišně přejdeme na náladové OZE, to naprosto souhlasím. Pro plnou elektromobilitu potřebuje nějaký stabilní a velmi výkonný zdroj, to je přeci jasné. To jsem ale také nikde nepopíral.
Ale elektromobil jako takový může být právě tím rozmělněním spotřeby a schopností vyhradit část baterky jako buffer řešením pro stabilizaci sítě a ne naopak. Pokud si ale někdo myslí, že 100% energie pokryjeme ze sluníčka... tak potěš koště. To by byla pěkně drahá a neekologická sranda.
"Nebo ty chceš ráno přijít k autu s vybitou baterkou, protože tvoje auto holt celou noc stabilizovalo síť kvůli výpadku solárů? "
Na tuto akumulaci se přeci vyhrazuje pár procent baterky. Třeba základ na 90 %, když je potřeba energie, vybije se to maximálně na 80 %, ale níž už ne, když je potřeba akumulovat, tak se to nabije na 100 % a podobně. Argument s tím, že přijdeš k vybitému EV kvůli výpadku solárů je... nereálný. Takhle to nefunguje.
Průměrné EV za rok spotřebuje cca 3-4 MWh (25 kWh/100 km i se všemi ztrátami × 14 tisíc km ročně). Za jak dlouho nabiješ 3,5 MWh výkonem 175 kW? 20 hodin. Tedy, pokud to auto budeš nabíjet se 175 kW, za celý rok bude na nabíječce 20 hodin času. V roce je 365×24 = 8760 hodin. Tzn. poměr 1:437. (na jednu hodinu nabíjení se auto 437 hodin nenabíjí).
V ČR máme 6 milionů aut, takže pokud by se nabíjela výhradně se 175 kW, tak se nám nabíjí 6000000/438 = cca 14000 aut. Když výkon zdvojnásobíme na 350 kW, bude to už současně jen 7000 aut a naopak, když půjdeme na půlku (cca 90 kW), bude to 28000 aut. Také poznamenejme, že 6 mil. aut × 3,5 MWh = 21 TWh, takže asi 1,5 Temelína.
Vtip je nicméně v tom, že ty nabíjecí výkony budou různorodé a rozvrství se v čase. Některé budou více než 175 kW, ale těch bude minimum, naopak výrazně větší bude počet těch, kteří budou výrazně pod 175 kW. Ve výsledku je 10000 EV současně připojených EV na 175kW nabíjení nereálná situace. Ta by totiž znamenala, že by všichni 70% lidí lezlo jen na 175kW rychlonabíječky. Jenže někdo to nabije přes noc s 3,7 kW, někdo to nabije u obchoďáku s 11 kW, někdo využije 50 kW,... Lidí, kteří potřebují rychle nabít, taková většina nebude, pokud bude široce dostupné pomalé nabíjení (obzvlášť když se na nabíjení vozu nečeká - parkování u práce, obchodu, domu,...)
protože MB C300D 4M za 5,5 nejezdí. Spíše za 7. To proti té Oktávce nevychází už vůbec.
K tomu zpracování - běž se podívat třeba do Advantage Cars na to, jak aktuální Tesly vypadají. Mají tam dvě docela zánovní ojetiny. Hned vedle můžeš zajít do Tesly, kde budou mít i nějaké nové. Ano, nejsou dokonalé, ale uvnitř auta a hlavně během jízdy si na nějaký spáry ani nevzpomeneš. Jako majiteli a řidiči je ti to jedno. Tebe bude zajímat hlavně TCO (skvělé) a jízdní vlastnosti (nesrovnatelné se spalováky)
jenže ty srovnáváš auto kategorie BMW 330i s lowcostovou Oktávkou v připitomělém dieselu.
To ti nevyjde ani u té bramboračky.
Ale máš pravdu, s Teslou jsem se sekl, při 130 baští 20kWh, tak budu počítat s 22kWh při naloženém autě rodinou. 1100Kč.
S ultralowcostem v dieselu s 5,5L spotřebou je to za 1500Kč. Kultura cestování nula.
Ale opravím se i při výpočtu úspor. Uspoříš tak 40 minut. Budu počítat, že i s tou Koktou aspoň jednou zastavíš na 10 minut. Jestli máš víc jak 600Kč na hodinu, tak jsi vyhrál.
btw - nechápu proč by jsi se měl během nabíjení dívat do zrcátka?
ale byla. Ta auta mají pro některé lidi takové výhody, že si za ně klidně připlatí.
btw - proč by to neměla být konkurenceschopná alternativa?
Tesla 3 standard range je za 1,1 mega. Auto velikosti třeba BMW 3. Srovnatelný motor je 330i xDrive. Cena? 1,1 mega.
Naprosto konkurenceschopné. Obzvláště když si spočítáš TCO. V BMW utopíš násobně více v servisu i v palivu.
Tesla model 3 Long Range, Praha - Benátky, 2x 25 minut nabíjení. Celková doba jízdy cirka 10h. Tedy cirka po 3h jízdy pauza na půl hodiny. To dělám i se spalovákem. Dobře, možná o kus kratší.
Ale pak tu máme ekonomiku. Spotřeba naložený Tesly 3 LL bude kolem 18kWh/100km (15-16 standardně). Je to 800km. Třetinu pojedeš za 2Kč/kWh (domácí nabíjení), 2/3 za cirka 8,4Kč/kWh. 900Kč. Zpátky pojedeš dokonce ještě levněji, protože se předpokládá, že si nabiješ auto zadarmo v hotelu s Tesla Destination Chargerem
Benzín se spotřebou 8 litrů, 34Kč/litr ... 2200Kč. (diesel nepočítám protože to nelze s komfortem Tesly srovnat)
1300Kč úspora za necelou hodinu. Nevím jak ty, ale já 1500Kč na hodinu nemám.
já bych poprosil o nasměrování na nějaký dotační titul, abych si tu Teslu nemusel kupovat jetou, ale mohl si ji koupit novou s dotací.
Nic, co? Je spousta zemí, kde se elektromobily nedotují, přesto se tam prodávají. A ty prodeje mají vzrůstající tendenci.
Mino jak a kde a kdy budou nabíjet ti co nebydlí v RD a nemůžou si auto zapojit v garáži/před domem/v práci.Už pomalu každý výrobce má několik EV modelů ale infrastruktura nikde v žádné zemi ani na západě.
Hendly 17:00 - opět pokud je tento příspěvek na mě, tak nevím, proč by to mělo být neobjektivní. Za prvé je to pouze můj osobní názor a za druhé záleží na úhlu pohledu. Ty vidíš 50% jako super bombu, dobře, pro mě třeba objektivně proti 100% možnosti natankovat prakticky kdekoliv do ICE palivo za přibližně stejné ceny je to opravdu málo. Co je tedy objektivní? Každý to vidíme jinak.
Znovu cítím z tvého příspěvku zbytečný útočný podtón. Ale třeba se pletu.
Tak to jsi mohl napsat rovnou ze je 50% pro tebe málo. Máme tu 50% lidi kteří můžou rovnou dnes tankovat případně ev doma, ale je to stále málo.... To ti přijde objektivní?
Hendly 15:11 - Lepší. 50% +/- nezpochybňuji, z mého pohledu tedy nic moc procento. To Vo asi situaci výrazně změnit nedokáže a opět bude podstatná i cena z tohoto zdroje, jistě vyšší než doma.
Ok, vecne.
Půlka lidí žije v rd, je to i průměr v EU.
Předpokládám že elektřina je všude zavedena.
Jistě ne každý má možnost nabíjet. Ale zároveň existuje mnoho bydlení mimo rd které nabíjení umožňují.
Takže můj odhad je, že 50% lidi už dnes má možnost nabíjet doma.
Jistě je ještě překrytí vlastníků rd a ekonomických možnosti atd, ale stejně tak je překrytí ekonomický úspěšných lidi kteří jsou potenciální kupci s bytem ve městě a možnosti soukromého parkování.
Již dnes jsou rozjeté projekty na pomalé nabíjení ve městech z Vo a podobně.
A co teď ty? Budeš na to mít jiný názor?
jistě že každej kdo si to koupil, to nabíjí. Ještě kolik lidí si to dobrovolně koupilo v zemích bez dotace. Na příkladu čr vidíš, jak tu krásně Tesla šlape, že jí předčí fosilní pikapy a 3 modely od Dodge :-):-)
Hendly 14:23 - No, myslel jsem si, že snad ty budeš schopen bez překrucovaní a invektiv diskutovat k tématu. A že pochopíš, o co mi v této diskuzní větvi jde. Místo toho odkláníš diskuzi od jádra problému. Nepíšu dnes proti EV ani slovo. Jen tvá tvrzení chci alespoň nějak osvětlit. Jen se akorát dozvím, jak je to snadné najít, jak jsem zaujatý proti EV a že kdo si ho koupí, tak ho nabíjí. Chybí fakt jen že se to učí na základní škole a kdy dojde ropa hůlkovým písmem. Je to stejné.
Shrnu, že i přes jistá negativa má EV i pozitiva, ale v této větvi šlo o jedinou věc - současná jakási výhodnost EV se víceméně hlavně projeví s možností domácího nabíjení. Je jasné, že většina současných majitelů to jistě zohlednilo a i má pravděpodobně tu možnost. Chtěl jsem jen poukázat, že takovou možnost každý nemá a chtěl jsem seriózně diskutovat o % aut, které je možné doma nabíjet. Místo diskuze jen vytáčky, nepodložené odhady, útoky ve smyslu, že jsem odpůrce a tp.
Moderní ekonomika, kde utopistické projekty budou muset zaplatit všichni a pro důchodce a nízkopříjmové skupiny bude doslova likvidační.
Všechna na základě fiktivních výpočtů a nějakých přitroublých modelací, kolik gigatun CO2 ještě smíme vypustit. Metan nikdo neřeší, to není populární a hlavně to řešit neumí. Hlavní je okrást lidi a udělat z nich žebráky :-):-)
Pokud chtěli odstavit uhlí, měli stavět ty paroplyny už někdy v roce 1995 a postavit v evropě 50 nových bloků JE, kde to šlo využít geotermály a přečerpávací elektrárny.
Nikdo to nedělal, jen blábolii, plkali a ratifikovali protokoly. A pak chtěj vypínat něco, za co nemaj náhradu.
Radši plyn z ruska vid. Jako německo a další. Nahradí vlastní uhlí plynem z německa. dočasně, na max 30 let. pak se stane zázrak a někdo vymyslí baterku, co nabiješ v létě a ona pojede celou zimu.
Možná bude mít jenom 600 tun a bude sát 3 miliardy, ale třeba se to povede :-):-):-):-)
Hendly 14:13 - "pálení uhlí není asi cesta do budoucnost," je jasné každému. Je však třeba brát v potaz i současný stav a možnosti. Není-li k dispozici dostatečná kapacita odpovídající náhrady není odstávka škaredých elektráren to pravé.
Možná bych to přirovnal k tomu, že bydlet v nezatepleném paneláku bez pořádných oken a v podnájmu není úplně dobře. Lepší je nízkoenergetický pasivní dům s tepelným čerpadlem, fv elektrárnou a vlastní studnou. Ale není dost dobře možné do takových domů celou republiku přestěhovat, ani když to přikáže Brusel.
On si každej milovník aut kupuje jenom nový bazmeky plný elektroniky a nesmyslů.
Veterány a ojetiny vůbec nikdo nekupuje, škoda že se toho rok od roku vozí víc. Soused o tři domy dál má vaterána Mustanga. Známí jich maj několik desítek.
ekonome, vynechal si že čím je po něčem vyšší poptávka, tím stoupaj ceny surovin.
Čínan coby majoritní vlastník vzácných kovů a majoritní výrobce komponentů pojede stylem hele dneska je měd za 300, od ledna za 800. CHIP za 10 usd od ledna za 60 usd. rusko, Mongolsko, Jižní amerika se rádi přidaj. Zejména, když budou mít obrovské výpadky peněz v rozpočtech za ropu, uhlí a plyn. Kdo jim to nahradí???
Chceš titan? Od ledna cena vyšší o 5000% nebo si ho sežen jinde, blbý je že nemáš kde. Těšilo nás.
Jsi si vědom toho že ukončení výroby spalovaku hlásí automobilky ne na základě připravované euro7 a nebo limitu co2, ale na základě toho v čem vidí budoucnost trhu?
Já se nepovažuji za odborníka na emisní povolenky.
Co ale vím je, že ČEZ a ČR je jeden z největších exportérů elektřiny už dlouhou dobu. Prodáváme svoje životní prostředí a peníze z toho nejdou zpátky do energetiky.
A když se eu dohodne, že idea nekonečného pálení uhlí není asi cesta do budoucnost, a o tom snad není sporu, začne v ČR informační smršť proti EU.
Smutné je, že na to jak je vidět tady slyší dost lidí.
Amaterasu 13:53 - z údaje na základě "jak kdo bydlí" nelze ani přibližně odvodit kolik registrovaných EV v ČR má možnost domácího nabíjení. A ani kolik všech registrovaných osobních automobilů - hypoteticky do případné budoucnosti.
Ano věřím, že když emisní povolenky, tak tímhle způsobem, který je pro všechny zúčastněné jasný a zároveň motivační něco dělat do budoucna a vyvíjet nové technologie. To co v Bruselu vyplodili je prostě špatně. Jestli si to vysvětlíš, že jsem chytřejší, mám víc informací nebo prostě jen uvažuju logicky, to nechám na tobě. Jak by si to udělal ty?
Tak až se ty tvoje předpoklady naplní, tak uznám, že si měl pravdu. Já teda vidím narvaný parkoviště na sídlištích a ti lidé si EV prostě nekoupí, ale tak ono to možná nevadí. Jestli kalkulujeme s tím, že do budoucna bude jezdit v rámci mixu 20-30% EV, tak si ho pořídí prostě jen ten kdo má možnost nabíjení.
Hendly 13:32 - Pokud je to reakce na mě, tak co je oficiální statistický údaj?
"Nadáváte tu na ev, na EU atd. Na základě bulvárních článku a fake news a přitom najít data je tak snadné. Ale ještě snadnější je zřejmé uvěřit vábení krysare."
Já nenadávám, najít data je možná snadné pro tebe, tak mi prosím pomoz a sděl mi co mě celou dobu zajímá - kolik z registrovaných EV v ČR má množnost domácího nabíjení.
Ty máš tenhle názor, ale v demokracii a tím pádem i v EU se na stejném názoru musí shodnout 27 státu.
A když už jsme u toho. Věříš tomu že ty máš lepší informace a znalost celkové problematiky na to aby jsi navrhl lepší řešení než lidé co se tím zabývaji?
Uvádím své praktické postřehy z uživání/dobíjení pidiEV. Nemyslím si, že jsem někdy dříve v diskuzi uváděl údaje, které jsem zjistil/změřil při sobotním dobíjení, kdy jsem mezi nabíjecí kabel a zásuvku vložil měřák a chodil jsem poměrně často kontrolovat aktuální a celkový příkon. Myslím si, že jsem asi jediný uživatel EV, který zde diskutuje, tak si dovoluji buď potvrdit či vyvrátit teoretické/vyčtené poznatky, byť na příkladu levného a ojetého Smartu ForTwo ED.
Tebe jsem se opět neptal (pokud jsi reagoval na mě). Ale když jsi tak chytrý, nestačí napsat, že data jsou veřejně dostupná. Pokud jsou, já je neumím najít. Pomoz a sděl mi, kolik z registrovaných EV v ČR má množnost domácího nabíjení.
Předem děkuji.
Baráků je v čr dost, ale třetina sou opouštěné ratejny nebo obývané těmi nejchudšími nebo důchodci, co ani nemaj na novou fasádu nebo střechu, ti si určitě budou kupovat nové auto. Další sou pronajaté domy nebo bytovky, už vidím, jak pan majitel všem staví nabíječky když to pronajímá třeba 8 rodinám :-):-)
Nebo si natáhnou prodlužku z okna na dvorek?
Vím, protože najít ten údaj zabere asi minutu. A je to oficiální statistický údaj.
A o tom celá diskuze nejen o ev je.
Nadáváte tu na ev, na EU atd. Na základě bulvárních článku a fake news a přitom najít data je tak snadné. Ale ještě snadnější je zřejmé uvěřit vábení krysare.
"Půlka obyvatel ČR žije v rd" opět - to víš nebo odhaduješ? Ale i tak, zde nejde o obyvatele, ale o držitele možná i provozovatele vozidel, tedy vlastně o ta vozidla jako taková.
(A mimochodem - jsou i takové rodinné domy, kde EV nelze nabít.)
Čím budou nabíjet, když elektrárny nebudou vyrábět dost proudu? Tím co jim vyrobí panely na střeše? A čím budou topit :-):-)
Křeček v kolotoči. Pořád to samý a pořád vaše nesmyslný odpovědi a argumenty.a kde vezmou mega na elektroauto.
Každýmu nestačí ZOE, někdo potřebuje větší auta.
A nápad nechat emisní povolenky volnému trhu byla právě ta chyba a druhá chyba byla úmyslně snížit jejich nabídku a vyvolat tak hysterii a nekontrolovatelný zvýšení ceny v horizontu měsíců. Navíc nikdo neví kde bude cena za měsíc nebo rok. Bude na 20 EUR nebo na 200 EUR? Tohle mohlo vymyslet jen tupý hova-do. Pokud by EU stanovila cenu povolenky fixně a každý rok ji zvyšovala o určitou částku s tím, že bude jasné kolik bude emisní povolenka stát za rok a za 10 let, tak s tím můžou výrobci energií nějak pracovat a připravit se na to, ale jak se mají zachovat když minulý rok stála povolenka desetinu toho co teď? Co stihneš asi udělat za rok? Postavit nějaký nový zdroje asi těžko. Zároveň by to fungovalo jako motivační prvek, který jak píšeš je potřeba, aby se tlačilo na vývoj. Takže já jakožto odpůrce unie navrhuju toto řešení. Fixní cena povolenky a její postupné, ale předem jasné zdražování v čase. Bylo by to transparentní, motivační a jednoduchý.
Půlka obyvatel ČR žije v rd a předpokládám, že elektřinu mají. Tudíž si imho bez studie odhaduju, že to číslo těch co mohou už dnes nabíjet je min 50% obyvatel ČR.
Statistiku za 1000 let nikdo dělat nebude, ono by to pavědcům tak krásně nevyšlo :-) Jsou to Lysenkisté a Mičurinci, pavědci a utopisti. Nemá smysl se tím dál zabývat.
Nejlepší statistika je ta, kterou si sám zfalšuješ :-)
Až se vpynou uhely a JE? ubde evropě chybět 50% vyrobené energie, nahradit to chceš nestabilními OZE
Lžeš lidem, že si doma z panelů na střeše nabijí auto, utáhne jim to všechny přístroje + topení. To je bohapustá lež, nesmysl a manipulace. V zimě to nic nedává, v podmínkách ČR je to v zimě k ničemu, nabiješ si s tím tak founa, pustíš si telku a světlo. Možná ještě ledničku.
elektřina dodávaná ze sítě brutálně zdraží, stejně jako jídla, nájem, služby, bydlení atd
Hlavně děláme statistiku na základě 100 letýho pozorování počasí. Určili jsme si jak má klima správně vypadat a tenhle stav chceme zakonzervovat. Velice úsměvné. Výsledkem bude, že se teď jako lidstvo přetrhneme ve snahách klima ovlivnit a ono nás stejně neposlechne. Oteplování pod 3 stupněma nezůstane, ani kdyby jsme okamžitě zdechli a místo sebe vysadili strom, takže snahy EU jsou naprosto zbytečný.
D1 opravdu není většina provozu v ČR.
Praha Brno každý den nejezdí snad nikdo a i to z cestou zpět ev dá.
Tenhle údaj tu už máš spotřeba elektřiny všech vozidel na ev by byla cca5% dnešní spotřeby.
A kdy tu asi bude 6 mil ev?
Ale ona i ta veřejná nabíječka žere proud, takže násobit to musíš tak jako tak. Jedno jestli to je 20 kWx10 nebo jedno auto u rychlonabíječky 200 kW. Pořád ten proud musíš vyrobit a jezdí ti u nás 6 milionů aut, takže kolik proudu ti denně sežerou, kdyby to byly EV? Rozhodně ho sežerou cca 1x tolik než kdyby jezdila na benzín nebo naftu viz můj příspěvek o kus výše. Tranzitní dopravy je celkem dost podívej se někdy kolem sebe na dálnici kolik se tam toho valí. Třeba taková D1. Myslíš že se všichni jedou projet jen kousek a u Pelhřimova to otočí, aby mohli nabíjet přes noc zase na svý domácí zásuvce?
Promiň, že ti do toho zase vstupuji. Jen málokdo už zde neví, jak zrovna ty na tom jsi se svým Smartem. Věřím, že ti to vyhovuje a jsi spokojený. Ob den nám to ostatně sděluješ. A je to, podle mě, pro tyto účely velmi ekonomické řešení, možná jedno z nejlepších. Včetně varianty - když to přestane dobře fungovat - s minimální finanční ztrátou.
Ale jsi tak trochu atypický vzorek. Mnoha jiným lidem tento tvůj model nestačí. Potřebují i víc, než dvě místa, dojet za den dál, než 50km od domova, sem tam tahat přívěs, pustit se přes Německo třeba 180km/h a pod.
"Větší část ev bude nabíjet doma"
To odhaduješ nebo existuje nějaká odborná predikce? Myslím třeba kolik % všech registrovaných osobních automobilů v ČR bude mít, resp. dnes má, možnost "domácího dobíjení" a totéž pouze u všech registrovaných EV. Já tuto skutečnost v těchto diskuzních sporech pokládám za jeden z hlavních aspektů.
Pokud tato data nejsou dostupná, je to jen plkání u piva.
Před chvílí jsem poslouchal část projevu řeckého premiéra, který sliboval vééliké kompenzace lidem zasaženým požárem. Je si jistý, že požár je z důvodu klimatické změny a tudíž je potřeba vše změnit včetně "návyků lidí".
Souhlasím a nejsou k tomu potřeba ani mobilní aplikace ani internet. 10kWh se z normální 230 V zásuvky (mně) nabije za 4 hodiny 27 minut. U Smarta stačí 10kWh na dojezd cca 77 km. Přes víkend mám aktuálně nízký tarif od 5 do 9 hodin a od 17 do 21 hodin, takže když to píchnu do zásuvky v 5 odpoledne, vím že většina proudu mi tam dojde v nízkém tarifu. U rychlonabíječek jde obvykle nabíjení nejdříve rychleji a pak pomaleji, u 230 V zásuvky jde prvních (u Smarta) 9 kWh do baterky naprosto stejně, tzn. 2,2 kWh za hodinu.
Všechno ostatní, co lidi používali jede ve špičkách - ty špičky sou ráno před odjezdem do práce, tak 5-8 a odpoledne pro příjezdu z práce 17-22.
Nikdo nebude měnit svoje zvyky aby šel vrtat, sekat, řezat, brousit ve 2 ráno, to samý praní, mytí nádobí, vaření jídel, žehlení, sušení prádla, holení atd atd
Hafo lidí dělá taky na směny nebo v noci, potřebují odjet třeba ve 3 ráno a nabíjet zrovna v té špičce, když odpoledne ještě cosi zařizují a nabít to daj ve 4 když jdou spát. Takže až jim vypnou produ ve špičce, protože nebude - asi holt nikam nepojedou.
Tak znova.
Nelze porovnávat dnešní počet tankujicich aut s počtem aut která budou nabíjet.
Větší část ev bude nabíjet doma. Zbytek u veřejných nabíječek a ta poslední část u rychlo nabíječek.
Dávat jako argument výkon rychlonabijeni krát počet dnes tankujicich aut a argumentovat s tímhle výsledkem je důkaz nepochopení jak funguje ev.
Dojezd ev se dnes pohybuje nad 300km tedy vysoko nad průměrným denním najezdem.
Tranzit tvoří jen malou část osobní dopravy.
Tak to souhlasím. Já myslel, že si stejný mag-or jako Hamuna, který je přesvědčený, že se solárama nahradíme bez problémů uhlí a z těch solárů se dobije statisíce aut v době kdy bude svítit slunce a následně budou poskytovat energii v době kdy svítit nebude.
Máš na mysli za nákup ropy? To je asi jediný pozitivum, který v tom vidím.
Ano OPEC je mi úplně ukradený, ať se kluci klidně dohadujou. To že nemá zásadní vliv na cenu ropy se ukázalo v naprosté nahotě minulý rok, když přes veškerý snahy o omezování těžby cena ropy zkolabovala pod nulu.
Myslím, že tahle japonská bohyně srandy dopadne úplně stejně zdiskreditovaná :D:D Myslím, že by bylo nejlepší, kdyby mu v blázinci zakázali přístup k PC :D:D
No, když někam pojedeš v noci, tak tam patrně budeš mít stále 70%+. Pokud to auto pravidelně udržuješ ve stavu blízkém plnému nabití (a to rozhodně nemusíš připojovat každý den), tak se ti málokdy stane, že bys měl zrovna takovou smůlu, že jsi najel tak moc, žes ho ten den plně vybil a že zrovna vypnou proud a že zrovna budeš muset někam neočekávaně jet... Nechceš rovnou argumentovat tím, že je tu šance, že na elektrárnu spadne meteorit? Jasně, stát se to může, ale jak pravděpodobné a časté to bude? Nebudou fungovat ani rychlonabíječky (nezapomínej, že mají vlastní buffery, takže v nějakém omezeném režimu by jistě pracovat mohly), které bys využil podobně jako benzinku, když máš prázdnou nádrž?
A co když budu ještě potřebovat jet někam v noci? Nebo ráno třeba za babičkou do Ostravy? A co když ve špičce vypnou proud, zarpnou ho ve 3 ráno a já budu v 6 potřebovat jet? Zrovna čéče náhodou přijedu s tou vybitou baterkou v 8 večer.
Nebo vypadne internet...... a pojebe se elektronika
To bude blbý vid :-)
A největší sranda, kdyby přišla solární (sluneční) bouře. A odešla veškerá elektronika, to bysme se nasmáli vid. Ale smál by se leda ten, co má za barákem les a v garáži UAZ 469 nebo něco v tom stylu
Brazílie je 1 stát, který má aktuálně problém s covidem a mrtvé tam museli pohříbvat 24h denně, i v noci při svitu halogenů. Je tam obří korupce a kriminalita. Většina aut v jižní americe jezdí na alkohol, ethanol.
Kalifornie je stát ve státě, banda pošků a spolu s Washingtonem sou to 2 státy. USA jich má 51.....
Zákaz dieslů není zákaz spalovacíh motorů. Zakáz čistě sazometů je mi upřímně naprosto šumák. Ty moderní jsou jen přetechnizované plečky plné ekovolovin a ku*vítek s 6x dražším servisem než má to V8 OHV MPI :-)
Všem není jedno, že sedí v plečce, kde cena neodpovídá kvalitě, interiér připomíná futuristický vůz budoucnosti, ovšem autosalonu 1991 (až na tablet, tehdá nebyly) a že za 1-3 mega jde pořídit krásný Rolls, kde sou jízdní vlastnosti a odhlučnění dokonalé a materiály asi tak 700x převyšují Teslu.
A hlavně, má to noblesu, charakter, historii!!!
Tesla je bezpohlavní plečka, která nemá ani jedno.
To že většina lidí hupsla do tesly z nějaké evropské mainstreamové plečky a neumí si představit tichý a pohodlný spalovák je mi upřímně líto. Jaksi existují i jiné vozy jak VW, škoda, peugeot a Audi či BMW :-)
Nelži. USA neoznámilo nic, protože jednotlivé státy v tom mají volnou ruku. Kalifornie už termín stanovila na 2035, Washington na 2030. Kdo co tam dělá, nevím nesleduju. V Mexiku se o tom jedná, nicméně Mexiko City zakáže zcela nafťáky už v roce 2025.Někde začali s jednám později a proto se postupně přidávají. Každým měsícem je jich víc a víc.
A předpokládám, že víš, že do Jižní Ameriky spadá i Brazílie. To jste se ve škole učili. Ta samozřejmě už dávno odsouhlasila konec prodej a i konec provozu aut se spalovacím motorem (2030/2040).
Nechápu, co tady některé vede ke lhaní a vymýšlení si. Karty jsou rozdány a teď je třeba uhrát hru. Co je na tom k nepochopení? K čemu to vymýšlení a kňourání?
Tak já bych řekl, že automobilky už to dávno vědí, jen do toho nasypali moc peněz a teď se třesou, aby to dopadlo. Jenže prodeje elektra bez dotací moc nejdou a ani do budoucna to na bouchání šampáňa nebude. Lidi budou držet normální auta dokud to půjde. Pak začnou automobilky tlačit na politiky, že se bude propouštět a to bude kvikotu - pokud se nebude prodávat, nebude se vyrábět ;-)
Pokud postavbí Evropa 20 milionů dobíjecích stanic špičky nebudou, jinak budou samozřejmě špičky mezi 16-20 hodinou kdy višchni přijedou z práce, začnou anbíjet, vařit, svíti, topit, prát, zapnou myčky, počítače, televize, satelity, vysavače, žehličky, mikrovlnky
Hlavně to nedaj zastaralé trafostanice a staré komunistické hliníkové kabely, slabé jističe a výpadky vedení způsobené bouřkami, vichřicemi, extrémním mrazem atd atd.
Prober se do reality. V Německu před dotacemi na elektriku jely houfně dotace na čisté motory a bylo to sakra tučné dotace. Teď už to nejsou dotace na spalovací motory, ale na elektriku. Na dieslový Golf s Euro 6 se dalo vydojit 5 000 euro v případě, že jsi dal do likvidace šunku s Euro 4... Kdo měl doma chrochtokřáp třeba Euro 3, tak mu Renault dal slevu 7000 euro. Německo táhlo prodej aut v Evropě díky "ekologickému" šrotovnému starých dieslů.
Rozdíl mezi roky 2016 a 2021 je ten, že teď má navrch pošuk s raketama, protože v Evropě žili v přesvědčení, že to tak bude nafurt a nedbali varování, že elektro prostě bude. Času měli dost, stejně jako měl Musk. Know how měli a začátku mnohem mnohem víc než on.
Tlačili se i nové "ekologické" diesly, což jak se ukázalo, moc ekologické nebylo a ještě tam někdo hoooodně podváděl.
Až po volbách přijdou Piráti s ODS, tak bude peněz dost. Nebudou vědět, co s těma multimiliardama dělat. A pokud jde o toho Babiše, tak se podívej, jak se zadlužují ostatní státy.
Oni počítají, že firmy krachnou nebo se odstěhujou, lidé zchudnou a auta se prodávat nebudou. Spotřeba elektřiny a všeho kolem klesne. Politikům to pak asi vyjde.
Ryccardo netvrdí. To mu vyšlo v testu co si mi poslal. O jeho vypovídací hodnotě silně pochybuju, když moje vysokoškolsky vzdělaná přítelkyně v něm udělala 98. Tobě vyšlo tak málo, že ses styděl mi ten výsledek vůbec poslat jako důkaz, že si nevymýšlíš, takže sklapni a zalez ubožáku :D
Nelze stavět neamysly tak, aby to platili obyčejní lidé na ceně elektřiny a tepla.
Zejména k faktu, že to potřebuje opravit tak 50 000 km silnic, potřeba postavit tak 50 domů pro seniory, opravit a zmodernizovat 100 nemocnic vč. psychiatrických a detenčních a speciálních ústavů, zaplatit pečovatelky, ošetřovatelky, učitele, záchranáře aby vůbec měl kdo o přestrálé pečovat a řešit další stovky zásadních problémů
EV ne, ale čachry s emisníma povolenkama a zaříznutí uhlí dávno před tím než máme lepší alternativu třeba v podobě SMR používám rád jako bič na EU. Proti určitýmu podílu EV v zásadě nic nemám. Pokud jich bude v budoucnu jezdit řekněme 20% nevidím v tom až takový problém za předpokladu, že nám pojedou dál uhelky a pak jádro, ať to je čím krmit.
Hypotetický výpočet, který tak bohužel v reálu nebude. Budou vznikat špičky, který budou tvořit problémy s nedostatkem elektřiny. Jasně, že pokud si to spočítáš takhle ideálně, tak ti to bude hezky vycházet. Realita je ale jiná, než rozpočítat si spotřebu rovnoměrně na 365 dní a 24 hodin.
Cenu ropy v olivnují spekulace, kdy kartel záměrně omezuje těžbu aby zvýšil cena a kdejaké světové napětí nebo problémy.
A ceny na čerpačkách dělá 1,50 babišvy biošložky a až 5,50 Kč marže čerpačky na litru.
Když může mít pumpa u nás benzín za 31,60 a Benzina to má za 34,90 - 3,30 na litru a to a naše pumpa na tom má minimálně korunu, jinak by nepřežila ani s velkou výtočí.
Takže suma sumárum 4,30 na litránku vid. Slušné ne.
Zbytek jsou dph a spotřební dan, a vlastní cena benzínu + doprava je tak cca 12 kč
U plynu je to ještě víc, u nás 12, benzína 16,20, rozdíl 4,20 opět s korunovou marží je to marže benziny 5,20 na litru. Vyríbní cena plynu s distribucí cca 5 kč :-)
Neřeším energii uchovanou v konkrétním ropném produktu. Tu si do něho nemusel vložit. Je zadarmo. Jinak ano je to elektřina plus energie uložená v 7 litrech fosilu, který tě ale nezajímá. Jo jde mi přesně o to jak píšeš v druhé části tvého příspěvku. Budeš potřebovat vyrobit 2 násobné množství el. energie. Neefektivita a "sajrat" co nové moderní motory produkují ignoruju. Jde mi čistě o to kde vzít jednou tolik elektřiny.
auto se spotřebou 7 litrů nemá spotřebu 10kWh/100km, ale 10kWh/100km + těch 7 litrů fosilu. A 1L benzinu = 8,9kWh, takže skutečná spotřeba spalováku je 72,3kWh/100km
To jen tak pro pořádek.
Ale asi chápu, co tím chceš asi říci. Že pokud nemáme tolik elektriky, tak elektromobil zbaští 20kWh z elektrárny, kdežto spalovák elektrárny zatíží jen 10kWh. Ovšem musíš ignorovat tu neefektivitu a ten sajrajt, co ten spalovák produkuje.
Na elektřině, ale není 1/3 ceny spotřební daň. Podívej se znova na cenu ropy. Je z dlouhodobýho pohledu poměrně stabilní. Je mi úplně jedno jestli cenu částečně dokáže ovládat OPEC. Navíc se i v minulosti několikrát ukázalo, že přes veškerý jejich snažení dělala cena ropy přesný opak, takže nemůžeš tvrdit, že je cena ropy udávána ropným kartelem. Cenu řídí trh.
Tak cena ropy jako surovniny nás až tak trápit nemusí. Masivní dotování benzínu a nafty způsobuje, že i když byla ropa za nula, tak stál benzín 22 korun. Benzín je drahej ne kvůli drahý ropě, ale protože stát vlivem masivního dotování z každýho litru dojí prachy.
Pokud chceš zamezit dotacím pro Babiše, tak změň systém. Udělej revoluci. Na čerpačky pro tyto auta nejsou peníze. Asi se teď budou stavět na ten nový EU dluh.
To je sranda.
Provoz ev je min o polovinu levnější než spalovak a ty tu strašís, že lidi nebudou mít na provoz.
Paradoxní je kde berete tyhle informace. Ev totiž naopak umožňuje svobodu vlastního tankování z fve, můžete ho použít jako vlastní zdroj pro svou domácnost., můžete dokonce nabíjet v nízkém tarifu a spotřebovává pak ve vysokém tarifu, ale to ne.
Radši se necháváte vystrasit jak to bude hrozně a jak jsou ropná paliva úžasná... To už jste zapomněli na cenu benzínu když byla ropa za 110 dolarů?
Už jste zapomněli na všechny ty praktiky benzinek, kdy se zdražuje přes noc, ale pak nemůžou zlevnit protože mají staré zásoby? :-)
Scénář, který vypadá, že to nakonec ty automobilky politikům nandají a vyhrajou, nefunguje. Tohle by musely udělat tak před 5 lety. Teď už je pozdě. Takový toretický vývoj by se projevil někdy ke roku 2030 a to tu budou hráči, kteří maj elektriku v malíku a daj to i bez dotací. V Číně jich je hromada.
Dotace to celé křiví. Zakázání dotací by ukázalo pravdu a řešení okamžitě. Buď by to šlo a nebo nešlo. A ono by to asi šlo. Pamatuju si dobu, kdy kondenzační kotle byly tak supernáročné na výrobu a stály 100 litrů, dobu kdy tepelné čerpadla stály pomalu půl mega. Kdyby byly dotace na mobily "protože dotykáče jsou moc moc náročné na výrobu" tak i čínský křáp stojí 50 klacků jak nic.
Ano, souvisí. Každý, kdo někdy pracoval, má nějaký střet zájmů. A třeba ten tvůj Babiš podniká v oboru, který EU postavila na dotacích. On si ten systém nevymyslel.
Elektřinu z EV můžu spotřebovávat i pro sebe. případná kombinace s FVE se přímo nabízí.
Nastavení kdy a kam pojedeš a jak na tom má být baterie je otázkou "jednoduchého" SW.
Samozřejmě se nejspíš zavedou i dynamické tarifi na elektřinu, takže bude možnost i vydělávat prodejem určité kapacity baterie pro síťovou akumulaci. Tomu všemu EV otevírají dveře.
Prosím nech si poznámky na téma "strana a vláda" třeba na čas až probereme technické otázky. Podle tvých příspěvků myslím, že o technologii EV a vývoji nemáš uplný přehled. A právě té neznalosti připisuju to, že mnoho populistů využívá EV jako bič na EU. Je to celkem jasně vidět na tom kdo zbrojí proti EV.
Tranzitní doprava není v celkovém nájezdu podstatná položka (jedná se primárně o nákladní dopravu kde je přechod na EV a nebo alternativu zatím vzdálená).
Vetšina cest je v dojezdové vzdálenosti EV. Průměr je udáván kolem 50km denně, ale relevantní zdroj teď nemám.
Ano, na ele není spotřební daň. Jsou tam jiné položky které zase u ropných paliv nejsou. A ve finále právě emisní povolenky plní svou formou úkol spotřební daně ropných paliv.
S myšlenka, že je kartelová dohoda přínosná trhu nesouhlasím. I proto je v normálním tržním prostředí trestná.
Proč stále dokola tento argument který má jednoduché vyvrácení?
Dnes všechna auta tankují na benzínkách, ale tato představa u EV je milná. Většina EV se bude nabíjet "doma" nízkým nabíjecím proudem. Nabíjení na rychlonabíječkách řeší "pouze" trasy nad dojezd EV. Tedy podíl "tankování" na rychlonabíječkách vůbec nesouhlasí s dnašním stavem tankování ropných paliv.
Tak ale doplň, že ten kartel zaručuje hlavně stabilní vysokou cenu ropy a tím i paliv. To je totiž důvod kartelu. Udržovat těžbu na úrovni aby cena neklesala.
Uhelné elektrárny jsou odstavovány na základě ekonomických důvodů a to na základě ceny emisních povolenek. Při vzrůstající ceně elektřiny se buď dále vyplatí a nebo budou nahrazeny.
Druhá věc je, že EV jdou naproti výrobě elektřiny z OZE a to možností akumulace.
Opět připomenu, i při 100% dopravě s EV nebude podíl spotřeby elektřiny na celkové spotřebě větší než 10%. Sám si uvedl, že na výrobu paliv je potřeba cca 50% spotřeby EV takže velice hrubým odhadem jsme na 5% celkové spotřeby. Opravdu to je problém?
A stoupající cena ropných paliv nevadí? Nevadí že cenu ropy řídí legalní kartel?
Klidně o tom pojď dikutovat. Nemám problém, dokonce nemusím mít pravdu, ale nějak tu svou myšlenku rozveď.
Stávající cenu silové elektřiny pro soukromníky řídí skoro monopolní ČEZ (z většiny státní podnik) a finální cenu elektřiny zdaleka neovlivňuje cena elektřiny na burze. Stejně tak čr je jedním z nějvetších exportérů elektřiny na světě a to za dlouhodobě nasmlouvané ceny.
Praděda to ví. Dával jsme mu nedávno i odkaz na graf, že dnešní cena elektřiny není nijak závratná s porovnáním s minulostí.
Proč sem teda dává už vyvrácený argument? Proč jen dává link a nechce diskutovat?
Asi proto, že i když do diskuze přispívá, diskutovat nechce. Kolik takových jmen tu je...
Jen výkřiky, urážky a to stále dokola. Proč to dělají? Věří tomu? Nebo je to baví? A nebo to snad jsou profesionálové?