Starší video, kde Martin Vaculík komentuje techniku Škody tovární řady 742, takzvané stodvacítky, už dávno překonalo půl miliónu zhlédnutí a zná jej v podstatě každý.
ale vite co, stejne to bylo fajn auto.
Vetsina omezeni se tykala moznosti jinych variant kareserie, ale pokud clovek chtel ctyrdverovy sedan, tak dostal ctyrdverovy sedan a jako takovy to proste bylo fajn svezeni.
V te posledni reinkarnaci se dobre ridil, byl docela spolehlivej.
Pasivni bezpecnost se tehdy moc neresila.
Ano, aut bylo méně.
Ale prostě poslední 130 byly už fajn.
Měli jsme doma 120, a tam se nepřu. V podstatě všechny nectnosti ale byly na té 130 odstraněny.
Vepředu to mělo čtyřpístek. Zadní úhlová náprava řešila ten problém "krabího pohybu" při rychlejší jízdě.
Výkon už si přesně nepamatuju, ale něco přes 50kW.
Jasně, žádný zázrak, ale to auto taky bylo o hodně lehčí. Netvrdím, že to byl "sporťák", to nebyl, ani s tím motorem vzadu.
Ale dalo se sním jet svižně, měl rozumnou spotřebu, měl pevněší sedačky, než ta 120... prostě to bylo obecně fajn auto.
Dokonce i normálně topil, i když mu to trvalo docela dlouho.
A vevnitř byl o poznání tišší... vlastně už docela normální zvuková kulisa.
Žiadna sériová Škoda 105/120/130 nemala výkon cez 50 kW. Maximum bolo 46 kW u Škody 136, ktorá mala prakticky motor Favorita. Škody 130 a 135 mali zhodne max. výkon 43 kW. 135 mala o niečo nižší krútiaci moment pri vyšších otáčkach.
No, tak zjištění, že turbo dvoulitrový Saab byl výkonější, než 1,3 škodovka asi velkým překvapením není... a neříká nic o tom, jestli to bylo dobré auto.
Vážně srovnáváte auto střední, či spíše vyšší střední třídy s lidovým vozem, kde jsou úplně jiná výrobní zadání, požadavky a hlavně ekonomické možnosti? To bych také mohl srovnávat kupříkladu VW Brouk s RR Silver Shadow a tvrdit (oprávněně), že RR byl, je a bude dobrý vůz. Srovnávejte srovnatelné, on ani kupříkladu Saab 9x nebyl žádný zázrak ani kvalitativně, ani motoricky.
Co by také mohl člověk motoricky očekávat od automobilky, jejíž poslední vlastní motor byl dvoutaktní tříválec 841 ccm. A potom už jen Ford, Triumph a GM Opel.
Video jsem zkouknul jen do třetiny, pak na mě vyskočila reklama a vypnul jsem ho.
Ale nesouhlasím s tvrzením že spojka s vinutými pružinami škubala kvůli těm pružinám. Měl jsem možnost jet s více auty generace 742 i předchozích 1000 MB - 100, a spojka u žádného z nich neškubala. S jedinou vyjímkou, u jednoho auta takový problém nastal, ale na vině byla opotřebovaná lamela, kterou jsem z toho důvodu měnil, A pružina tam byla talířová
A já prostě tvrdím, že to není obecná pravda.
Jasně, pokud tou "742" byla 105 těsně před rozpadem, tak na to dobré vzpomínky mít nemůžeš.
Měli jsme doma 120, ještě úzkou, byla hlučnější, měla sklon k " nárazové nedotáčivosti"... ale kraksnou bych ji nenazval.
Moje první škodovka byla taky úzká 120 - s víceméně stejnou zkušeností. Prostě se s tím jezdit dalo, ale žádná radost.
No a pak jsem si koupil 130. A s tou už se dalo prostě i cesty užívat. Pětikvalt, úhlová náprava a jinej motor prostě udělaly jiný dojem z auta.
A jiný sedačky, to dělalo taky hodně.
Já bych souhlasil spíš s tím negativním dojmem v paměti. Taky jsem měl 742 a dokud člověk nezkusil něco soudobého západní produkce, tak si mohl říkat, že to není tak špatné. Když jsem ji ale v 91. vyměnil za E30, připadal jsem si, že řídím letadlo, stodvacítka byla na přelomu 80. a 90. let už prostě závanem historie, jezdila jako auto ze šedesátek max. sedmdesátek a svět byl tou dobou jinde. Ale nostalgii rozumím, co se mě týká, myslím si, že moje celoživotní preference zadokolek plyne právě z těch prvních zábavných pokusů o ježdění bokem na sněhu se stodvacítkou. ;-)
Souhlasím.
Díky moudrému otci jsem již jako chlapec věděl, že auta z ost bloku nejsou žádná výhra. Proto jsem nikdy žádná neměl a sledoval jsem jejich potíže jen jako vnější pozorovatel. Od 60. let, kdy se západ otřepal z poválečné krize a východu naopak již docházely síly z předválečného vývoje a výroby, se automobilová technika rozcházela stále víc a víc v neprospěch socíků, kteří po té co pochopili, že na to vlastními silami nestačí a nakoupili raději licence, dokázali postupně zku*rvit i tato původně funkční auta.
Už od roku 1969 se nemělo vyrábět auto koncepce Škody 100 a 742 už vůbec ne. Světové trendy a koncepce v této třídě šly zcela jiným směrem.
A pevný čtyřpístek se třemi ??? odvzdušňováky na každé straně to změnit nemůže.
No tak třeba tlakové lití hliníku nebo jak se to jmenovalo od nás obšlehl i VW .
Ono všechno za prd nestálo, ale samozřejmě ten komunistický systém nepřál inovacím a změnám, navíc nebyla konkurence prakticky...
Na to konto je dobré si přečíst knihu od pana Havránka v soukolí okřídleného šípu o vývoji favorita.
Nicméně dneska do toho socialismu padáme znova a auto průmysl si ničíme úplně stejně jako za komunistů.
Jinak moje první auto byla nějaká Š120 užovka , někdy v roce 2000 a vzpomínám na ni se slzou v oku :D Samozřejmě je to dáno věkem, ale lůžková uprava, prakticky nezničitelná, i to jak jsem v zimě nemohl otevřít nebo potom zavřít dveře a měl je zavázané pásy :D Jezdila i na technický benzín(ventily se mohly zbláznit). Při bočním větru díky tomu řízení když člověk vyjel zpoza kamiónu tak auto uhlo o metr do boku . Potom jsem měl kadety 1.6 a GSI 2.0 to už byly jiné auta , ale jako ojeté dost poruchové... Třeba třmeny které se musely co půl roku čistit, řídící jednotka u podběhu takže to furt díky zhnilé kastli blblo atd...
Tak ale, to bylo v době přichodu embéčka. Tehdá ještě vcelku solidní konstrukce a pak už se jen vylepšovalo. Ale co předvedla parta nadšenců při vývoji Favorita nepřestávám do dnes obdivovat.
Zmíněné čtyřpístkové brzdy převzal od Škody Wartburg, nikdy se nestalo, že by zarezly. Pane Vaculík, nekritizovak jste v jednom videu zvedání za lemy prahů, nebo se mýlím?
Taky jsem měl něco podobného - 130 GL, v devadesátkách. A po roce šla z domu. Hrůza ve všem, jak tady správně někteří připomínají. Co se neřeklo byla taky strašná životnost auta, které bylo ve 100 000 km zralé na vrakáč nebo generální opravu. Já měl tehdy najeto okolo 60 000 km a už to bylo znát. Vyasfaltovaný prahy, řízení na prd atd. Dneska nepředstavitelné.