Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Martin Vaculík a Škoda 136 GL: Znáte vzácnost z konce výroby?

Starší video, kde Martin Vaculík komentuje techniku Škody tovární řady 742, takzvané stodvacítky, už dávno překonalo půl miliónu zhlédnutí a zná jej v podstatě každý.
Zpět na článek
16. 9. 2021 08:44
16. 9. 2021 12:22
16. 9. 2021 18:46
21. 9. 2021 12:19
15. 9. 2021 19:06
Mel jsem teda "jen" normalni 130...
ale vite co, stejne to bylo fajn auto.
Vetsina omezeni se tykala moznosti jinych variant kareserie, ale pokud clovek chtel ctyrdverovy sedan, tak dostal ctyrdverovy sedan a jako takovy to proste bylo fajn svezeni.
V te posledni reinkarnaci se dobre ridil, byl docela spolehlivej.
Pasivni bezpecnost se tehdy moc neresila.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - petr petrumr
15. 9. 2021 19:12
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
v té době bylo málo aut, mohls třeba v noci jet 20km na dálková, který v dnešní době skoro nepoužíváš. Ty třmeny z 1203 měla aji ta 130?
Avatar - Ja Prvni 123
15. 9. 2021 21:03
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Ano, aut bylo méně.
Ale prostě poslední 130 byly už fajn.
Měli jsme doma 120, a tam se nepřu. V podstatě všechny nectnosti ale byly na té 130 odstraněny.
Vepředu to mělo čtyřpístek. Zadní úhlová náprava řešila ten problém "krabího pohybu" při rychlejší jízdě.
Výkon už si přesně nepamatuju, ale něco přes 50kW.
Jasně, žádný zázrak, ale to auto taky bylo o hodně lehčí. Netvrdím, že to byl "sporťák", to nebyl, ani s tím motorem vzadu.
Ale dalo se sním jet svižně, měl rozumnou spotřebu, měl pevněší sedačky, než ta 120... prostě to bylo obecně fajn auto.
Dokonce i normálně topil, i když mu to trvalo docela dlouho.
A vevnitř byl o poznání tišší... vlastně už docela normální zvuková kulisa.
15. 9. 2021 22:23
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Žiadna sériová Škoda 105/120/130 nemala výkon cez 50 kW. Maximum bolo 46 kW u Škody 136, ktorá mala prakticky motor Favorita. Škody 130 a 135 mali zhodne max. výkon 43 kW. 135 mala o niečo nižší krútiaci moment pri vyšších otáčkach.
Avatar - California_KNIGHT
15. 9. 2021 19:20
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - New_Kid_On_The_Block
15. 9. 2021 19:26
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - California_KNIGHT
16. 9. 2021 00:53
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ja Prvni 123
15. 9. 2021 20:57
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
No, tak zjištění, že turbo dvoulitrový Saab byl výkonější, než 1,3 škodovka asi velkým překvapením není... a neříká nic o tom, jestli to bylo dobré auto.
Avatar - California_KNIGHT
16. 9. 2021 00:53
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
16. 9. 2021 16:59
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Vážně srovnáváte auto střední, či spíše vyšší střední třídy s lidovým vozem, kde jsou úplně jiná výrobní zadání, požadavky a hlavně ekonomické možnosti? To bych také mohl srovnávat kupříkladu VW Brouk s RR Silver Shadow a tvrdit (oprávněně), že RR byl, je a bude dobrý vůz. Srovnávejte srovnatelné, on ani kupříkladu Saab 9x nebyl žádný zázrak ani kvalitativně, ani motoricky.
16. 9. 2021 17:35
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Co by také mohl člověk motoricky očekávat od automobilky, jejíž poslední vlastní motor byl dvoutaktní tříválec 841 ccm. A potom už jen Ford, Triumph a GM Opel.
Avatar - Otrava
16. 9. 2021 23:13
Re: Mel jsem teda "jen" normalni 130...
Nostalgie - sám Vaculík to před časem říkal. Tehdejší mládež dosáhla věku, kdy mají už něco naspořeno a vzpomínají na dětství.
15. 9. 2021 20:13
cukající spojka
Video jsem zkouknul jen do třetiny, pak na mě vyskočila reklama a vypnul jsem ho.
Ale nesouhlasím s tvrzením že spojka s vinutými pružinami škubala kvůli těm pružinám. Měl jsem možnost jet s více auty generace 742 i předchozích 1000 MB - 100, a spojka u žádného z nich neškubala. S jedinou vyjímkou, u jednoho auta takový problém nastal, ale na vině byla opotřebovaná lamela, kterou jsem z toho důvodu měnil, A pružina tam byla talířová
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
15. 9. 2021 20:44
Kraksna zůstane kraksnou
a žádný velebný kecy o vzácnosti to nezmění. Taky jsem 742 měl a nevzpomínám na to v dobrém.
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Ja Prvni 123
15. 9. 2021 21:08
Re: Kraksna zůstane kraksnou
A já prostě tvrdím, že to není obecná pravda.
Jasně, pokud tou "742" byla 105 těsně před rozpadem, tak na to dobré vzpomínky mít nemůžeš.

Měli jsme doma 120, ještě úzkou, byla hlučnější, měla sklon k " nárazové nedotáčivosti"... ale kraksnou bych ji nenazval.
Moje první škodovka byla taky úzká 120 - s víceméně stejnou zkušeností. Prostě se s tím jezdit dalo, ale žádná radost.
No a pak jsem si koupil 130. A s tou už se dalo prostě i cesty užívat. Pětikvalt, úhlová náprava a jinej motor prostě udělaly jiný dojem z auta.
A jiný sedačky, to dělalo taky hodně.
Avatar - Ronault.
15. 9. 2021 21:47
Re: Kraksna zůstane kraksnou
Ámen, pane :yes:
Avatar - Dinar
16. 9. 2021 09:30
Re: Kraksna zůstane kraksnou
Já bych souhlasil spíš s tím negativním dojmem v paměti. Taky jsem měl 742 a dokud člověk nezkusil něco soudobého západní produkce, tak si mohl říkat, že to není tak špatné. Když jsem ji ale v 91. vyměnil za E30, připadal jsem si, že řídím letadlo, stodvacítka byla na přelomu 80. a 90. let už prostě závanem historie, jezdila jako auto ze šedesátek max. sedmdesátek a svět byl tou dobou jinde. Ale nostalgii rozumím, co se mě týká, myslím si, že moje celoživotní preference zadokolek plyne právě z těch prvních zábavných pokusů o ježdění bokem na sněhu se stodvacítkou. ;-)
21. 9. 2021 12:37
Re: Kraksna zůstane kraksnou
Ale kdepak. Pořád to byl pekáč, kterej si lidi kupovali jen pro to, že na žigulíky se čekalo 15 let. A to i žigulík byl strašně zastaralej.
Avatar - California_KNIGHT
16. 9. 2021 00:55
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
16. 9. 2021 15:03
Re: Kraksna zůstane kraksnou
Souhlasím.
Díky moudrému otci jsem již jako chlapec věděl, že auta z ost bloku nejsou žádná výhra. Proto jsem nikdy žádná neměl a sledoval jsem jejich potíže jen jako vnější pozorovatel. Od 60. let, kdy se západ otřepal z poválečné krize a východu naopak již docházely síly z předválečného vývoje a výroby, se automobilová technika rozcházela stále víc a víc v neprospěch socíků, kteří po té co pochopili, že na to vlastními silami nestačí a nakoupili raději licence, dokázali postupně zku*rvit i tato původně funkční auta.
Už od roku 1969 se nemělo vyrábět auto koncepce Škody 100 a 742 už vůbec ne. Světové trendy a koncepce v této třídě šly zcela jiným směrem.
A pevný čtyřpístek se třemi ??? odvzdušňováky na každé straně to změnit nemůže.
16. 9. 2021 07:48
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
2
16. 9. 2021 11:17
Re: Dobré auto to bylo
No tak třeba tlakové lití hliníku nebo jak se to jmenovalo od nás obšlehl i VW .
Ono všechno za prd nestálo, ale samozřejmě ten komunistický systém nepřál inovacím a změnám, navíc nebyla konkurence prakticky...
Na to konto je dobré si přečíst knihu od pana Havránka v soukolí okřídleného šípu o vývoji favorita.

Nicméně dneska do toho socialismu padáme znova a auto průmysl si ničíme úplně stejně jako za komunistů.

Jinak moje první auto byla nějaká Š120 užovka , někdy v roce 2000 a vzpomínám na ni se slzou v oku :D Samozřejmě je to dáno věkem, ale lůžková uprava, prakticky nezničitelná, i to jak jsem v zimě nemohl otevřít nebo potom zavřít dveře a měl je zavázané pásy :D Jezdila i na technický benzín(ventily se mohly zbláznit). Při bočním větru díky tomu řízení když člověk vyjel zpoza kamiónu tak auto uhlo o metr do boku . Potom jsem měl kadety 1.6 a GSI 2.0 to už byly jiné auta , ale jako ojeté dost poruchové... Třeba třmeny které se musely co půl roku čistit, řídící jednotka u podběhu takže to furt díky zhnilé kastli blblo atd...
Avatar - Otrava
16. 9. 2021 23:18
Re: Dobré auto to bylo
Tak ale, to bylo v době přichodu embéčka. Tehdá ještě vcelku solidní konstrukce a pak už se jen vylepšovalo. Ale co předvedla parta nadšenců při vývoji Favorita nepřestávám do dnes obdivovat.
16. 9. 2021 08:44
Brzdy.
Zmíněné čtyřpístkové brzdy převzal od Škody Wartburg, nikdy se nestalo, že by zarezly. Pane Vaculík, nekritizovak jste v jednom videu zvedání za lemy prahů, nebo se mýlím?
Rozbalit vlákno
4
16. 9. 2021 08:58
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
16. 9. 2021 12:22
Re: Brzdy.
Máte pravdu, panu Vaculíkovi se omlouvám.
Avatar - petr petrumr
16. 9. 2021 17:36
Re: Brzdy.
protože wartburg měl zátěžák a na dvojice co byly spojeny ze zadkem moc nebrzdili a tudíž se nehbaly
16. 9. 2021 18:46
Re: Brzdy.
Ale tady se mluví o předních brzdách.
21. 9. 2021 12:19
životnost
Taky jsem měl něco podobného - 130 GL, v devadesátkách. A po roce šla z domu. Hrůza ve všem, jak tady správně někteří připomínají. Co se neřeklo byla taky strašná životnost auta, které bylo ve 100 000 km zralé na vrakáč nebo generální opravu. Já měl tehdy najeto okolo 60 000 km a už to bylo znát. Vyasfaltovaný prahy, řízení na prd atd. Dneska nepředstavitelné.
Rozbalit vlákno
0