Martin Vaculík a Škoda 136 GL: Znáte vzácnost z konce výroby?
Starší video, kde Martin Vaculík komentuje techniku Škody tovární řady 742, takzvané stodvacítky, už dávno překonalo půl miliónu zhlédnutí a zná jej v podstatě každý.
Auto si tehdy vybral v provedení, které dalo poslední řadě s motorem vzadu její jméno - tedy skutečnou 120 L. A hodně mluvil o zadní nápravě s výkyvnými poloosami, která příčné síly přenášela na motor. Ten tak musel být v karosérii hodně natvrdo a zásadně do ní přenášel svou hlučnost. Autor ve videu zmiňuje i to, že nejen poslední dvě octavie, ale už stará řada 742 mohla mít dvě konstrukčně odlišné řešení nápravy. Pokud vám není jasné, jak ta druhá a lépe řešená náprava s trojúhelníkovými vlečenými rameny použitá na modelech Garde, Rapid, 120 LX, 130, 135 a 136 vypadala a proč tak zásadně vylepšovala vlastnosti vozu, můžete se podívat na Martinovo aktuální video. Natočil ho sice jen na mobil, ale technický popis snad zaujme nejen pamětníky a sběratele, ale i každého, koho zajímá, jak funguje automobil.
Model Škoda 136 GL, jehož techniku autor nadšeně komentuje, se vyráběl zcela ke konci kariéry řady 742, tedy v letech 1987 až 1990. Vybaven už motorem vyvinutým pro Favorit (byť pro podélnou zástavbu zcela shodný není a zůstal mu původní karburátor Jikov SEDR s ručně ovládaným sytičem) jde o nejvzácnější model celé řady - z 2 020 250 bylo těchto "řeznických a zelinářských verzí" jen 5857 kusů.
Starší video se Škodou 120 L si můžete připomenout níže...