Když v Mladé Boleslavi rozmýšleli nad dalšími karosářskými verzemi Favoritu, experimentovalo se i se sedanem. Po pětatřiceti letech se dochoval jediný prototyp.
Tvůj názor je ovšem chybný, na tom snímku je jeden ze sedanů, které v Sýrii upravovala jakási tamní firma z kombíků Forman Stačí si toto auto porovnat s originálním škodováckým prototypem a hned je jasno, že ty zadní partie jsou jinak řešené...
několik varinat Favoritu - základní 5 dvéřový, pickup, kombi ala Forman, sedan a v plánu byli ještě i další verze.
Pikap, Forman i sedan existovaly i jako prototypy.
Takže VW koupilo automobilku s vyvinutým výrobním programem, novou montážní linkou a bouchali to vlastně až do roku 2000 v podobě Felicie (což je jen fáčko s jinou kastlí) :-)
Naopak, VW velice ocenil, že v tak zoufalých poměrech a ubohou vývojovou základou AZNP (resp. jeho vývojový tým vedení Ing. Petrem Hrdličkou) vyvinul tak dobré auto, jako Favorit. Co ale zoufale chybělo, byly investice - zejména pak ty v tvrdé měně. Soudruzi prostě republiku přivedli téměř cugrunt, vytvořili u ní obrovský vnitřní dluh. Proto se ty fabriky musely prodat cizím firmám, které ten kapitál na jejich další rozvoj měly.
ano, v rámci možností udělali zázrak co se jim povedlo udělat. Ale v porovnání se svými konkurenty to byla tragédie. My měli Formana, v porovnání se š120 nebe a dudy, ale s dobovou konkurencí to byl hluboký podprůměr.
Jak v čem. Obrovský rozdíl byl především v úrovni zpracování interiéru, naopak samotná mechanika byla na velice dobré úrovni, takový golf II (současník se kterým byl v rámci námluv VW přímo porovnáván) si mnoha věcech mohl nechat zdát. Samozřejmě s golf III byl někde jinde, na druhou stranu facelift favorita v 93 udělal také kus práce a vedle levnějších aut západu se stydět nemusel.
Máte pravdu. Ovšem Favorit, jako hatchback, byl navržen úmyslně svou délkou tehdy mezi třídy 3,7 a 4 m. Přičemž svou vnitřní prostorností předčil nejen mnohé 4 metrové vozy (o Golfu ani nemluvě), ale předčil i vozy o další třídu vyšší (jako třeba Peugeot 405).
Jízdní vlastnosti byly také velmi velmi nadprůměrné. Měl ještě řadu dalších předností, ... Ale holt, jak píšete, dílenské zpracování bylo dost špatné a leccos i v tom při jízdě bouchalo, ...
Naprosto výstižně napsané. Ještě bych u Favoritu jako nedostatek zmínil fakt bídnou aerodynamiku. Oficiální údaj Cx=0,36 byl hóódně optimistický, ve skutečnosti nebyl o moc lepší, než u Š 105/120/130 v modernizované verzi M, tedy něco kolem 0,40.
Velké Cx=0,36 bylo dáno hranatou karoserií a zejména A-sloupky posunutými dole u kapoty vzad, aby se vešel akumulátor do "džlabu" (proč nemohl být nad převodovkou? - údajně tehdejší ČSN), a tím poměrně dost "vztyčeným" čelním oknem - Bertone se snažil to zmírnit zaobleným koncem kapoty = náběhovým přechodem na okno. Hranatost byla (údajně) dána vysokými předními reflektory z PAL.
Při jízdě byl velký odpor vzduchu opravdu znát. Mělo to vliv i na stálost geometrie postavení předních kol.
Posunutí "patek" A-sloupků vzad bylo samozřejmě včetně přepážky motor-kabina, která se oddálila od "hrnců" McPhersonova ukotvení a to bylo potom měkké. Případná přídavná tyč mezi nimi jen rozkládala síly na obě strany, ale neztuhlo to jako celek.
Při jízdě byl měkký předek znát.
U Felicie byla nápadná snaha po zaoblení - veškeré hrany byly zaobleny a uvnitř bylo zaobleno snad všechno. Cx se zmenšil o necelých 10%.
Pochopitelně, favorit byl kompromisní (byť to je trochu jinak - sklon okna byl takový kvůli celkové délce a využitelnosti prostoru kabiny, světla sice skutečně byla kvůli palu jiná než bertone chtěl, ale to mělo vliv na design, nikoliv odpor vzduchu, hranaté to auto mělo být tak jako tak), ale nijak zvlášť se to nevymykalo - nikdo nečekal že by auto z východu mělo mít lepší parametry odporu vzduchu než západní vozy.
Felicie obdobně - zaoblení bylo věcí primárně designu, nikoliv aktivní snahy nějak zásadně řešit součinitel odporu vzduchu, také proto bylo jeho zmenšení jen nepatrné.
Ano, favorit byl tak mizerný, že pak VW využilo několik technických řešení v Polu 6N a dalších, včetně celého motoru s převodovkou (i když upravených) ve Fabii a Lupu
Dokonce se několik prvků z Favorita se objevilo na koncernových vozech - tříbodové zavěšení motoru na Polu a následných modelech, zavěšení předních ramen ve Fabii, oddělený buben od náboje (paradoxně u Favoritu se naopak upravoval na jednodílný buben z Golfu)... A je i celkem podezřelé, že sedačky z Fabie mají identickou rozteč s Favoritem (zatímco u starších VW byly pojezdy integrované v karoserii).
Řekl bych, že Favorit pomohl ve i s vývojem hliníkových motoru.
A převodovka ve Favoritu byla o dost lepší, než 085 používaná pro malé motory v Golfu a Polu
Favorit byl na tehdejší poměry neuvěřitelně dobře navržené auto - u Bertoneho se skvěle vyrovnali s omezeními domácího průmyslu (světla, páté dveře u Formana), spolehlivý, účinný a živý celohliníkový motor, podvozek na kterém je doteď cítit zúročení zkušeností z rallye sportu... Průšvih byl v tom, že vývoj a náběh výroby automobilku poslal téměř ke krachu (obří dluhy), navíc první kusy nebyly dílensky zpracované vyloženě dobře, o dodavatelských řetězcích nemluvě.
Němci zavedl moderní výrobní standardy, což okamžitě vedlo ke zlepšení zpracování a konzistence kvality výroby. Ale hlavně investovali a vyřešili tristní finanční kondici AZNP. Bez nich by Škodovka nebyla. Bez zahraničního investora by krachla...
Když se na to podíváš optikou socialistické Mototechny poloviny 80. let, tak to vypadá docela elegantně
Když si to srovnáš třeba s Polonezem ve verzi sedan, který vznikal v podobné době... https://cz.pinterest.com/…636983250273897/
Až na to, že tříprostorová verze Polonezu se nakonec skutečně vyráběla, ovšem v podstatně elegantnější podobě:
https://www.pinterest.nz/pin/440649144782124051/
https://www.pinterest.nz/pin/440649144766921540/?d=t&mt=signup
vč. kupé, pickupu a tzv. francouzsko-italská verze alias Roomster. Byly dokonce ještě u Bertoneho připravené facelifty, načasované na dobu opotřebování raznic. Údajně byly u stylisticky čistější, než německá Felicia.
Něco z toho se najde v továrním muzeu v Ml.Boleslavi.
Při vší úctě ke studiu Berone, jeho facelift Favoritu nebyl žádná hitparáda:
https://www.pinterest.nz/pin/440649144766921540/?d=t&mt=signup
Němci navržená Felicia byla mnohem povedenější, minimálně do doby, než ji zprznili oktávkovým předkem... :-(