Znáte Škodu Favorit Sedan? Jedna z nejvzácnějších škodovek slaví 35 let
Když v Mladé Boleslavi rozmýšleli nad dalšími karosářskými verzemi Favoritu, experimentovalo se i se sedanem. Po pětatřiceti letech se dochoval jediný prototyp.
Již od počátku bylo jasné, že se paleta karosářských verzí modelu Favorit bude postupně rozrůstat. „Tehdy jsme nemohli pomýšlet na víc modelů se svébytnou technikou, které má Škoda Auto dnes, ale chtěli jsme je alespoň suplovat několika verzemi favoritu,“ uvedl Petr Hrdlička, konstruktér vozu, jehož zachovalé exempláře se dnes stávají hojně vyhledávaným zbožím.
Vyjma standardního pětidveřového hatchbacku prošel do sériové produkce ještě užitkový pick-up a rovněž o pětatřicet centimetrů prodloužené kombi Forman. V jeho případě pomohla Hrdličkova zajímavá lest. Produkce stále nedostala zelenou, a tak se tvůrce zeptal veřejné bezpečnosti, zdali na psy a vysílačky nepotřebuje kombi. A ona si náhle uvědomila, že ano! Kombík vznikl ruku v ruce s minimálními náklady navíc, a tak dostal stejné páté dveře jako hatchback.
V zákulisí značky se však pracovalo ještě na dvou dalších karosářských verzích – třídveřovém kupé a čtyřdveřovém sedanu. Výroby se však nedočkal ani jeden z prostého důvodu – tržní potenciál byl malý a unikátních dílů karoserie bylo potřeba podstatně více.
Sedan se však dostal alespoň do stádia funkčních prototypů. Škoda roku 1986 vytvořila celkem tři takové karoserie, zkompletovány však byly jen dva vozy. Jeden jezdil jako služební po závodě automobilky a překvapivě se neví, kterak skončil. Druhý se dožil až do dnešních dní a najdeme jej v mladoboleslavské muzejní sbírce. Od přípravy tohoto prototypu letos uplynulo rovných 35 let.
Před osmi lety dostal Martin Vaculík exkluzivní příležitost jediný existující kus sedanu vyzkoušet. „V době dnešních supertvrdých tlumičů je auto, které se přes železniční přejezd jen tak zhoupne, řidičskou nirvánou,“ pochvaloval si v tehdejším vydání časopisu Svět motorů jízdu kousku, který si můžete prohlédnout v galerii. A mezi klady zařadil i přesné řízení s vynikajícím rejdem a také řazení.
Sériové produkce se však Favorit Sedan nedočkal. Škodovka takovou karosářskou verzi zvažovala i u modernější Felicie, i zde však zůstalo jen u prototypu. K realizaci nápadu došlo až v roce 2000 s příjezdem první generace Fabie, která je na rozdíl od Favoritu Sedan podstatně známějším strojem.