Ono stačí, aby se začal počítat reálná spotřeba využití energie. Elektromobil od výroby do spotřeby v elektromotoru ztratí max 30 % ze 100, vodík v nejlepším případě tak 70 % ale spíš víc. Vodík má ekonomicky význam dokud se vyrábí z uhlovodíků a to jaksi není při stávající ekologické politice udržitelné. To už pak je mnohem ekologičtější CNG. A vodík připravený elektrolýzou bude prostě 2 x dražší než nabíječka. To nikdo platit nebude a ekologické to bude ještě míň než elektrika.
Ale jasně, BMW se toho drží, Toyota se toho drží a Hyundai taky. Bodejť by ne, když do toho nalili takové prachy. Teď prostě doufají, že prodají co nejvíc, aby se jim nějaké prachy vrátili nazpět. Navíc Toyotu netlačí emise CO2 díky hybridům, diesly má na háku a má čas studovat trh, co se bude dít a jak to celý dopadne. Hyundai chce vytřískat prachy z vývoje, no a BMW.... to bude rádo, pokud přežije.
Elektromobil od výroby do spotřeby v elektromotoru ztratí max 30 % ??
Dyť jen samotná výroba elektřiny je zatížená ztrátou kolem 50-70%. Mluvím o jádru, uhelných i plynových elektrárnách i fotovoltaice.
Trochu to snad zachraňujou akorát vodní a větrné elektrárny, ale podíl je malý
Jestli se rozjede vodik v nakladakach nebo treba v letectvi nevim a je to mozne.
Kazdopadne tam by se spis dala zduvodnit nesmyslna cena (a energeticka bilance) vodiku nizsi hmotnosti a rychlosti tankovani.
V osobnich autech si to zduvodnovani vyssich nakladu dokazu predstavit jen obtizne.
Vetsina aut nepotrebuje jezdit non-stop..
Dokud nebude v ČR k dispozici síť alespoň 5-6 veřejných plnících stanic vhodně rozmístěných po republice, nelze zatím o vodíku hovořit jako o alternativě použitelné pro běžné užití.
Až budou, tak teprve potom má význam řešit auto, jeho cenu a schopnosti a zároveň i cenu média.
5-6 stanic? :D Takze ludia sa to rozplyvaju nad tym ci nebudu cakat v rade pri tisicoch nabijaciek ktore nabiju EV za par minut, ale u vodiku budes kludne jazdit stovky km kvoli natankovaniu? :)
Kazda jedna vodikova cerpacka je plytvanim penazi a zdroj zbytocnych emisii, toto je velmi zla a draha slepa ulicka. Naproti tomu su BEV nabijacky super lacne, jednoduche a dostupne. V Indii postavil na jednom z najvyssie polozenych a najhorsie dostupnych horskych prechodov sveta 18 nabijacich stanic po trase za 10 dni, a nebude k nim potrebne jazdit s emisnou cisternou vytvarajucou straty a dodatocne naklady. Vodik v osobnych autach prinasa ovela viac problemov ako riesi.
.StenLi. - asi nechápeš psaný text. O to víc nasypeš smajlíků do reakce.
Napsal jsem, že dokud nebude dostupná nějaká síť veřejných plnících stanic (alespoň minimální), nemá smysl pro uživatele vodíkovou alternativu zatím vůbec řešit.
Nic víc, nic míň. Ne, že to je řešení, že se to má nebo nemá udělat, že to konkuruje/nekonkuruje el. trakci a pod. Jen to, že vodík zatím nemá smysl řešit z pohledu řadového uživatele.
A ja ti vysvetlujem ze to ci vodik bude alternativou pre beznych ludi alebo nie nijak nezavisi od poctu cerpaciek. To ze vodik v autach je nezmysel vyplyva z vysokej neefektivity FCEV a ich vyroby a tiez neefektivity a emisnosti vyroby, transportu a skladovania vodika a to za predpokladu ze by existoval dostatocny pocet vodikovych cerpaciek, resp. cim viac vodikovych cerpaciek postavime, tym emisnejsie FCEV pouzitie bude. FCEV su 2 az 3 x neefektivnejsie pri pouziti rovnakej energie na vyrobu vodika elektrolyzou alebo nabiti baterie BEV, resp. vyrobenie vodika spalovanim plynu (tak sa vyraba 95% vodika vo svete) je mnohonasobne emisnejsie ako nabijanie BEV.
Takze ak teoria aj 10 rocna prax ukazuju ze vodik nema v osobnych autach zmysel, to ci mame 5 alebo 5000 cerpaciek na tom nic nezmeni. Akurat mozeme usetrit peniaze ked jedna cerpacka na vodik stoji asi 2 miliony eur, pred tym ako si to znova potvrdime.
Mně to nevysvětluj, já vodík nechci, ani ho neprosazuji. Vysvětluj to těm, kdo ve vodíku alternativu vidí, těm, kdo vodíková auta vyrábí, prodávají a těm, kdo plnící vodíkové stanice budují.
Nevím jak ti sdělit, že se z mého pohledu o vodíku zatím nemá smysl vůbec hovořit. Ty se o něm bavit však chceš, tak si najdi někoho jiného, kdo má zájem o takovou diskuzi.
Samozřejmě, že je z fosilu. Z fosilu se vyrábí všechen vodík. Elektrolýza je takový energetický nesmysl, že se tenhle způsob výroby v současné době prakticky nepoužívá. Ale zase pokud budeš mít přebytky z FVE v době, kdy energii nepotřebuješ můžeš ji úspěšně promrhat na výrobu vodíku z vody. Efektivita je ovšem žalostná. Energetický ztráty, ztráty spojený se skladováním a přirozený úbytek už hotovýho vodíku z nádrží není žádná sláva, ale je to způsob jak nakládat s energií, kterou ti dá solár v době kdy ji nechceš.
Tak když zrovna hodně svítí slunce, tak ti přebytky vzniknout můžou pokud budeš mít hodně instalovaných FVE. Byť třeba jen krátkodobě. 100% OZE je utopistický sen Hamunů a DonVitů ;-)
Možná to opakuju proto, že je to pravda ty osle :-D Že to nikde nespěje ke 100% ani ze slunce ani z větru si můžeš dohledat na netu sám. Jsem zvědavej kdy konečně pochopíš, že tyhle zdroje jsou jen doplňkový zdroj k jádru, uhlí nebo plynu a to jen v takové míře, aby to nedestabilizovalo rozvodnou síť :D
A kdy tobe dojde ze jen papouskuju nazory odborniku energetiku :D uz ti asi po sty opakuju ze SMR budou tak za 10 let, takze s nima ted nemuzes pocitat. Niizkokapacitni uloziste nejsou reseni to uz si dostal taky nejeden odkaz. Nemecko FVE a vitr neco pres 30%. Zbytek si dohledej. Cili to je presne ten doplnek jak ti o tom pisu.
Ses nám nějak rozčepýřil čoveče. Co ještě zajímavýho nám povíš?
Ty si ještě nepochopil, že Čína jen kalí vodu, aby jakože něco dělala? Teď mají nastavený cíl a můžou si klidně dál jet svoji lajnu. Až svět za 10 let zjistí, že se cíli nijak nepřebližujou, tak možná začnou instituce typu WHO, OSN, EU atd kňourat, že na to Čína s Indií kašlou. Nicméně teď získali čas a můžou normálně fungovat. Jak jinak si vysvětluješ tohle ty autisto naivní?
....že vodík je teprve tam, kde Toyota byla s hybridy před 30 lety a o EV se ještě ani nemluvilo. Vývoj pokračuje raketovým tempem a tak jak všichni tenkrát zaspali s hybridy, dnes asi zaspí s vodíkem....:-!
Tak to mas mylne informacie :) Hybrid je tiez EV, co je jasne z oznacenia HEV a Toyota prisla s prvym hybridom presne vtedy ked s prvym BEV, rok po GM BEV a praveze Toyota zaspala vyvoj BEV a spravila najvacsi omyl svojej existencie ked sa rozisla s Teslou ktora jej vyvijala druhu generaciu RAV4 BEV a samozrejme prisli o miliardy z predaja akcii a teraz Toyota siri BEV hate a pretlaca svoje nezmyselne FCEV ktore sa predava priblizne tak dlho ako BEV vacsiny automobiliek ale kvoli svojej nezmyselnosti, neefektivite a nemoznosti masovo vyrabat palivove clanky sa ich predalo celosvetovo za cely cas smiesnych par tisic, oproti milionom BEV kazdy rok.
Takze nie, vyvoj FCEV nepokracuje raketovo, davno narazil na svoje limity a praveze konci u automobiliek ktore to konecne pochpili a priznali si to, ako priekopnik Honda. Zaplavit svet nezmyselnymi cerpackami na vodik bude to najlupejsie minutie penazi ktore moze byt pouzite na vystavbu tisicov nabijaciek za rovnaku cenu.
Moje aktualne je hybrid, neviem si predstavit ist do zastaraleho ICE TSI, nie to este do hrkotajuceho TDI. Dalsi hybrid by som mal radsej RExEV ako klasicky HEV, ale keby som mal kde nabijat tak urcite uz dnes kupujem EV, taky Leaf stoji o 1k e viac ako ekvivalentny Golf 8 a to nehovorim o 8k dotacii ktora sa snad bude opakovat onedlho..
Takze Mirai prejde 1360km, Tesla Model S 1128km a Model 3 1001km. V realite tieto dojazdy 99% vodicov nepotrebuje, kedze priemerny denny najazd je 31km a 90% europanov nenajazdi za den ani 100km a Slovak by musel prejst celu republiku tam a spat a to nie len aby vyuzil tento dojazd, ale hlavne aby natankoval v Rakusku :)
Predsa dojazd spravený cielenou jazdou zameranou na minimánu spotrebu nemôžeš brať reálne vôbec v úvahu. Ako rekord pekné, ale realita vyzerá celkom inak.
A z kade si nadobudol dojem ze ten dojazd beriem realne :) Poukazujem na to ze hypermiling nie len nema nic s realnymi dojazdami ale aj keby boli realne su absolutne nepotrebne pre drvivu vacsinu vodicov. Dojazdy nad 1000km su len mokre sny TDI vodicov s vyrezanymi katalyzatormi a DPF filtrami, lebo maju zalubu v pokusani zavzdusnenia palivovej pumpy a nasavania sajrajtu zo dna nadrze. Takze ani nie su realne ale ani ich nepotrebujeme.