Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Mirai má nový rekord v dojezdu na vodík. Ujela téměř 1.360 km na nádrž

Ondřej Mára
Diskuze (51)

Zkušené posádce se povedlo dosáhnout dvojnásobného dojezdu na galon paliva, než uvádí oficiální certifikace.

Elektromobily využívající místo baterií systém palivových článků sice patří k utlačované menšině, přesto neustále dokazují, že mají své výhody. Tou nejznámější je samozřejmě rychlost, s jakou doplňují palivo, Toyota se však snaží zaujmout i dojezdem.

Do nové generace vodíkového modelu Mirai proto automobilka usadila zkušenou posádku, kterou tvořil řidič Wayne Gerdes a spolujezdec Bob Winger. Pokud vám tato jména nic neříkají, pak se sluší připomenout jejich rekordní jízdu z roku 2015, kdy za volantem VW Golf TDI urazili vzdálenost 13.250 km s průměrnou spotřebou 2.89 l/100 km.

Tato dvojice tak v zámoří drží rekord pro nejnižší spotřebu s nehybridním automobilem při jízdě přes 48 amerických států, která jim dohromady zabrala 16 dnů. Tentokrát se sice posádka vydala na kratší trasu, přesto zabrala dva dny a posádka si rozhodně nic neusnadňovala.

Během prvního dne se Gerdes a Winger vydali z Toyota Technical Center v kalifornském Gardena na trasu vedoucí do San Ysidro, Santa Barbary, Santa Monicy, Malibu Beach a nevynechali ani slavnou Pacific Coast Highway. Večer, po dvou výměnách za volantem, se dvojice vrátila do centra Toyoty s nájezdem 473 mil.

Další den se dvojice vydala na několik městských okruhů v okolí, během kterých se Toyoty Mirai musela proplétat také polední dopravní špičkou na dálnici mezi Los Angeles a Orange County. Vůz zůstával na trase tak dlouho, dokud mu zbýval vodík. Nakonec se ale zvládl dostat i zpět do TTC s nájezdem působivých 845 mil – tedy cca 1.359,9 kilometrů.

Video se připravuje ...

Toyota Mirai během jízdy využila celkem 5,65 kilogramu vodíku a jedinými emisemi byla obyčejná voda. Průměrná spotřeba podle amerických standardů byla 152 MPGe, tedy 152 mil na galon, přičemž udávaná spotřeba podle amerického standardu EPA je 76 MPGe u verze XLE. Dvojice tak během testu vlastně dosáhla dvojnásobného dojezdu na jeden galon paliva.

S ohledem na podmínky testu, kdy se vůz nevyhnul ani popojíždění v zácpě, jde o velmi působivé výsledky. Naplnit vůz palivem před startem přitom trvalo pouhých pět minut. Na přesnost a hodnověrnost celého testu navíc samozřejmě po celou dobu dohlíželi zástupci z Guinness World Records.

Ondřej Mára
Diskuze (51)

Doporučujeme

14. 10. 2021 01:30
Re: A ten vodík je z fosilu
Ty jseš tak pomatenej i_d_i_o_t, že by mě zajímalo jak vypadáš, čím se živíš, zkrátka, kde se tohle může vylíhnout.
13. 10. 2021 15:45
Re: A ten vodík je z fosilu
A kdy tobe dojde ze jen papouskuju nazory odborniku energetiku :D uz ti asi po sty opakuju ze SMR budou tak za 10 let, takze s nima ted nemuzes pocitat. Niizkokapacitni uloziste nejsou reseni to uz si dostal taky nejeden odkaz. Nemecko FVE a vitr neco pres 30%. Zbytek si dohledej. Cili to je presne ten doplnek jak ti o tom pisu.
13. 10. 2021 15:21
Re: Tohle je k tématu.
Mně to nevysvětluj, já vodík nechci, ani ho neprosazuji. Vysvětluj to těm, kdo ve vodíku alternativu vidí, těm, kdo vodíková auta vyrábí, prodávají a těm, kdo plnící vodíkové stanice budují.

Nevím jak ti sdělit, že se z mého pohledu o vodíku zatím nemá smysl vůbec hovořit. Ty se o něm bavit však chceš, tak si najdi někoho jiného, kdo má zájem o takovou diskuzi.
Avatar - .StenLi.
13. 10. 2021 15:05
Re: Tohle je k tématu.
A ja ti vysvetlujem ze to ci vodik bude alternativou pre beznych ludi alebo nie nijak nezavisi od poctu cerpaciek. To ze vodik v autach je nezmysel vyplyva z vysokej neefektivity FCEV a ich vyroby a tiez neefektivity a emisnosti vyroby, transportu a skladovania vodika a to za predpokladu ze by existoval dostatocny pocet vodikovych cerpaciek, resp. cim viac vodikovych cerpaciek postavime, tym emisnejsie FCEV pouzitie bude. FCEV su 2 az 3 x neefektivnejsie pri pouziti rovnakej energie na vyrobu vodika elektrolyzou alebo nabiti baterie BEV, resp. vyrobenie vodika spalovanim plynu (tak sa vyraba 95% vodika vo svete) je mnohonasobne emisnejsie ako nabijanie BEV.

Takze ak teoria aj 10 rocna prax ukazuju ze vodik nema v osobnych autach zmysel, to ci mame 5 alebo 5000 cerpaciek na tom nic nezmeni. Akurat mozeme usetrit peniaze ked jedna cerpacka na vodik stoji asi 2 miliony eur, pred tym ako si to znova potvrdime.
13. 10. 2021 14:51
Re: Tohle je k tématu.
.StenLi. - asi nechápeš psaný text. O to víc nasypeš smajlíků do reakce.
Napsal jsem, že dokud nebude dostupná nějaká síť veřejných plnících stanic (alespoň minimální), nemá smysl pro uživatele vodíkovou alternativu zatím vůbec řešit.

Nic víc, nic míň. Ne, že to je řešení, že se to má nebo nemá udělat, že to konkuruje/nekonkuruje el. trakci a pod. Jen to, že vodík zatím nemá smysl řešit z pohledu řadového uživatele.