Mňa skôr mrzí tá nakupovaná kabína. Škoda, že nezvládli spraviť svoju ako to robili vľakedy, teraz Tatru na ceste len zťažka rozoznáš od niečoho iného, proste konfekcia. Je škoda, že Tatra už nie je taký pojem ako v minulosti.
Nakupovaná kabina a motor jsou v pohodě, ale nebylo by od věci zapracovat na tom, aby nemusela být kabina vypíčená tak vysoko a dopředu. Třeba u hasičů je ta výška problém a Terra z 80tých let minulého století to nevytrhne... Třeba Scania ani ve verzi 4x4 kabinu tak vysoko nemá.
Problém je daný právě konstrukcí podvozku (a umístěním motoru) Tatry, kdy ta kabina nelze dát níž. Jedině za cenu úpravy formou zvýšení tunelu pro motor (a to je opět ekonomicky mimo). U hasičů by i byl zájem o Phoenix (existuje i prototyp) a ani výška by nebyl problém, ale Tatra tento projekt nesmyslně zastavila (a i přes zájem hasičů v loňském roce tento projekt nechce obnovit....). výsledkem je, že hasiči radši než Terru (s beznadějně zastaralou kabinou) raději koupí třeba tu Scanii.
Chápu, že vyvíjet novou kabinu pro pár stovek ročně je ekonomický nesmysl, ale upravit středový tunel (a ano chápu, je to i změna některých prvků interiéru) už by zase tak šíleně neekonomické být nemuselo, protože autu by to fakt prospělo. A nebo na to jít z druhé strany a podívat se na motor. Problém je, že u Euro 6 se to zase ještě zhoršilo (oproti Euro 5, kde to jakž takž šlo).
Úprava kabiny se rovná zásah do konstrukce a s tím spojená homologace. Navíc by to znamenalo předělávat již dokončené kabiny (Daf/Paccar se jim na výrobu pár set kusů atypických kabin vykašle....).
A s motorem je to stejné - jedná se o nakupovaný Paccar (jiný motor se do Phoenixu kromě pár vzácných variant nedává) - ten těžko budou v tatře konstrukčně upravovat.
Ano kupují se, ale nejčastěji kupovaným autem u hasičů je za poslední dva roky Scaniia.
Navíc část těch "nových" tater jsou jen přestavby starších aut (repase podvozku, motoru a osazení novou kabinou a nástavbou) - hlavně pro SDH.
Force je jiná kategorie - nejedná se o prvovýjezdový vůz pro pro šestičlenou posádku. Navíc právě s typem Force je celkem u hasičů nespokojenost díky nízké kvalitě a celkem mizerné spolehlivosti.
Loni jsme zadávali výběrko pro firemní hasiče na nové auto (podvozek 8x8, dlouhá kabina, automatická převodovka), ze začátku jsem chtěli Phoenixe, ale nakonec technicky lepší a i cenově vyšla Scania.
Tak původní cisterna 815 s krátkou kabinou taky nebyla pro 6 lidí a normálně to jezdilo k požárům, holt zatím drandili další hasiči mikrobusem nebo Avií.
Za totáče nic jiného nebyla, 148 a 815 s krátkými kainami a LIAZ s tou double kabinou (at už mates nebo ta s tím předkem z karosy)
dodneška to u malých, chudých SDH slouží, a to včetně těch 148 :-)
A liazy i jako plošiny a jeřáby
Rychlé srovnání (přední náprava):
Phoenix - 1942 mm
Scaniia G - 1930 až 1988 mm (dle provedení)
MAN TGS - 1 915 - 2020 mm (dle provedení)
Mercedes Actros - 1939 - 2080 mm (dle provedení)
(je možné, že jsou i jiné varianty)
Ano, jsou tam rozdíly (když vezmete krajní varianty tak kolem 60 mm), a ruku na srdce ten rozdíl skutečně opticky poznáte? Nebo je to jen zdání díky vysoko uložené kabině....
Tatra Phoenix má jediný rozchod nápravy (dáno konstrukcí). Zadní je v podobném poměru (tam je u tatry více variant podle použité konstrukce kol a varianty náprav). Ano je užší v průměru o pár cm než konkurence a ty máš skvělý zrak a odhad, že to poznáš a tak děsně tě to štve. Spokojený?