Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Výsledky VW zasáhl nedostatek čipů, firma zhoršila výhled pro dodávky

31 komentářů

Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Může mi někdo vysvětlit to zdvojnásobení provozního zisku u Škody??

Komentář jsem našel částečně zde https😐/www.seznamzpravy.cz/…ozni-zisk-179036

Je ro jen tím, že vyrábí drahé vozy, které dráze prodává na e😜ort hlavně na sever?
topten
elektromobil je silne ziskovej
velky prostor pro snizeni ceny v budoucnu
Niemand
Elektromobilov je pomerovo predaných tak málo, že by ich museli vyrábať za euro, aby tak výrazne pohli celkovou maržou automobilky.
Je to ako som ti písal posledne a ako sa píše aj nižšie v diskusii. Žiadne zjednávanie a len kúpiť vieš len drahšie varianty.
topten
kapacita je 100tis, tak kdyby za letosek od ledna 25tis a na jednom vydelek 200tis, tak to je 5mld
zjisti nekde kolik se jich letos prodalo
Avatar - Ham.
Ham.
Výroba v absolutních počtech sice klesá, ale když se vyrábí, tak v podstatě jen ty nejdražší modely/konfigurace, protože i po nich se v showroomech jen zapráší. Takže prudce roste zisková marže a i při menším počtu vyrobených aut rostou absolutní zisky. Někdy méně znamená více. V Handelsblattu komentoval výsledky CFO koncernu jako silně uspokojivé, což přeloženo do češtiny znamená mastíme si kapsu jako nikdy dříve.
ptr078
Presne tak, robia to teraz vsetci. Vyborne obdobie pre automobilky, koniec pre lacne modely uz od, vyroba sa sustreduje na top end v plnych vybavach. A inak to uz nebude
Avatar - Ham.
Ham.
Myslím, že věčně to tak nebude. Současný velký převis poptávky nad nabídkou, který tlačí ceny nahoru nebude trvat věčně, až bude dostatek čipů a on bude i kdyby si automobilky měly postavit vlastní výrobu (třeba Němci už to začali realizovat, protože závislost na čínském Tchaj-wanu je dlouhodobě neúnosná). A pak nastane zase převis nabídky nad poptávkou a ceny trochu korigují i když je jasné, že se už nikdy nevrátí na úroveň před čipovou krizí (nové a nové regulace, stále stoupající cena materiálových vstupů etc.). A nastane opět převis nabídky a automobilky budou znovu muset dělat i levnější modely a ceny korigovat podle konkurence. Do té doby ovšem řada slabších automobilek pravděpodobně zakuká (ty které dnes mají malé zisky nebo jsou dokonce ve ztrátě po poklesu marží, které zákonitě nastane, půjdou k šípku).
Avatar - Emel
Emel
V principu souhlas - určitě to není něco, na čem by se měla stavět dlouhodobá strategie, spíš by se měla hledat co nejrychlejší cesta ven :yes:
Jako doplnění - ty levnější modely se pořád dělají, pořád je z 8 z 11 nejprodávanějších aut béčkový segment (vč. odvozených SUV typu Captur). Dole vodou šla (zejména) od června Fiesta, tam je to pomalu na ručník 😄
gil54
Problém levnějšího modelu v posledních letech já vidím také i v tom, že nutná povinná bezpečnostní výbava a požadavky na konstrukci narůstají a omezují tím možnosti zlevnění. Automobilka ořízne co se dá, auto je motorem chcípák, komfortní výbavou sociálka a přesto se výrazné zlevnění moc nemůže dostavit. Zákazník potom přemýšlí, jestli se ten levnější model vůbec vyplatí, jestli je sleva úměrná.

Může to dospět až do situace, že se bude tedy to levné málo prodávat a nevyplatí se ho vyrábět. Raději vyrábějí ty dražší modely na kterých i asi víc vydělají.

Jestli se to už nestává.
TondaSverak
Je to myslím v porovnání s minulým rokem, kdy byl lockdown...
Avatar - Anonym
Anonym
Jedem, tohle je přece výzva. Take a challenge. Go for it. Hej, kámo, nestačí to prostě připnout na fejs? To dáš.
Avatar - Emel
Emel
Chtěl jsi říct něco smysluplnýho?
Avatar - Anonym
Anonym
nechápes? Připadá ti normální že tak velká firma si neumí opatřit materiál? Teď budou žebrat a nechají se živit státem. A až budou zase zisky tak budou dělat ramena na normální lidi s vysoce nadstandardními odměnami. Já bych řekl, že by je měli teď využít k přežití když už je tak neschopny jejich management.
topten
romiku, komunisticka china ocekava kvuli nedostatku chipu vypadek 2mil aut za letosek
a to jsou mnohem bliz ke zdroji
Avatar - Anonym
Anonym
Topiku proč mi cpes komunistickou činu? Stýská-li se ti po komunistech, neváhej emigrovat.
topten
romiku, problemy maj, az na vyjimky, vsechny automobilky.
ty se ale takovej ten typickej rejpal z hospody paty cenovy, kterej se navazi do ceskych vyrobcu, jak jsou neschopni
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
jak to je s těmi čipy, v roce 2019 jich bylo pro auta dost a teď už nejdou znovu objednat?
Po zrušení objednávek předělali linky na jiné čipy, které už automobilky nechtějí, protože jsou zbytečně složité a drahé?
Avatar - Anonym
Anonym
Ve skutečnosti předělali linky právě na ty drahé čipy do spotřební elektroniky. Ty předpotopní čipy do aut nedělají. O to nepochopitelnější je, proč si automobilky nedokážou jednu fabričku na předpotopní čipy postavit...
topten
az na multimedia opravdu v autech staci "predpotopni" chipy, ale i ty prodelavaji vyvoj.
priklad - pred skoro 20 lety sem do jednoho zarizeni dal uplnou novinku procesoru nizsi stredni tridy, procesor staval mezi 120-150 korunama. v podstate s malou hardwarovou zmenou pred 10 lety to vyrabim stale, ale predloni jsem kvuli vybehovosti procesoru presel na nastupce - pinove kompatibilni, mnohem vykonnejsi, mnohem vic periferii atdatd, proste mnohem lepsi, a cena je jen cca 30-35kc ve stovkovym mnozstvi. nizsi cena, protoze to je delany novou a levnejsi technologii. ty stare se taky stale prodavaji, ale cena je uz 200-250kc opet ve stovkovym mnozstvi, vyrobce evidentne tlaci aby se preslo na nove. potud jen plusy prejiti na nove, jenze obsluha periferii (treba komunikace, ad prevodniky...) jsou uplne jinak, mnohem dokonaleji, ale mnohem sloziteji. a tedy jestlize puvodni procesor byl popsanej na nacelych 400 strankach, ten novej je na 1000 strankach a prohrabat se tim je mnohem narocnejsi.
tim naznacuju, ze prejit na novy chipy delany lepsi technologii neni zas tak jednoduchy a neni to hned.

o prazdninach otevrel u drazdan linky na chipy bosch, ale tezko tam bude vyrabet procesory od jineho vyrobce, ktery v tech autech zrovna jsou, a predelat to zas tak jednoduchy neni ..
a hlavne, automobilky maj vyrabet auta a ne vsechno, to by jsi pak po nich chtel aby vyrabeli pneumatiky, sklo, tavili ocel, tezili zeleznou rudu a k tomu uhli atd atd ..
Niemand
Ten kto navrhol chip nie je majiteľom továrne a návrh mohol byť spravený, tak aby bolo možne ho vyrobiť aj inde ekvivalentným výrobným postupom. Presun do inej FAB je väčší problém pri Hi-End čipoch, kde aj malá zmena môže mať vplyv na dosahované frekvencie a celkový výkon produktu.
Bosch tú fabriku pripravil rýchlo a lacno, takže je možné, že vybavenie nie je nové a cieľom je práve čo najrýchlejšie dodávať chýbajúce čipy.
topten
to vime vsichni, ale otazka co to ma bosch za technologii
jak pises nize $1bln neni zas tak moc, budou tam nejaky omezeni, jinak bychom takovou fabriku mohli mit v kazdym druhym okrese misto sekyry do statniho rozpoctu, kterou StBak babis s alenkou schilerovou zatnuli loni, letos a naplanoval na pristi rok
Avatar - Emel
Emel
Moc jsem to nestudoval, ale podle mě vybavení nové je (z hlediska výrobních postupů by to mělo být docela inovativní) a Bosch to začal stavět ještě před současnou čipokrizí.
topten
to by byla dobra zprava
TSMC z nekomunisticke ciny zavadi 2nm, chinsti komunisti se snazi 14nm, tak snad aspon tech 14nm aby u tech drazdan bylo
jj, stavet zacali pred 3 lety
Niemand
Ono je toho viac. Hlavný problém je just in time zásobovanie čo z Autmotive robí nepohodlného zákazníka, ktorému musíš niekde skladovať čipy, ktoré si odoberá postupne. A sú to lacné čipy, na ktorých je malá marža.
Na Taiwane bolo veľké sucho a keď musíš obmedziť výrobu, tak radšej zdržíš dodávku kde je nízka marža(aj tak nie je nik kto by ta nahradil) a necháš bežať špičkové linky a dodávaš pre veľkých hráčov ako Apple/NV/AMD.
Jeden z problémov je továreň Renesas, ktorá produkovala významný podiel čipov pre automotive
https😐/www.svethardware.cz/…prvu-zdal👋54655
Ak si k tomu pridáš, že viac ľudí doma využíva nejakú elektroniku a rast v segmente IoT, ktorý tiež vie obsadiť staršie linky, tak je jasne, že automobilky majú problém získať kapacity späť.
Boch teraz spustil nejakú FABku v Draždanoch, pri cene 1mld EUR to nemôže byť žiadna špičková technológia výroby, tak hádam, že cieľom bude práve automotive.
Avatar - Emel
Emel
Ty jsi ten článek nečetl, viď? VW má zisk 14 miliard Eur za tři kvartály. Za celou historii měl VW jen jednou vyšší CELOROČNÍ zisk (za 2019, necelých 17mld).

Jinak k čipům - normální to není... je to situace, jaká snad ještě nenastala. Jsou v tom ale všichni +- stejně.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Už chápu proč Mazda přichází s CX-60 a CX-80 a s šestiválci. A proč ruší malou CX-3.
Vyplácí se vyrábět drahá auta. A proč diesell? Je dražší než benzín. Zdá se že čím dražší auto tím lepší.
Avatar - Anonym
Anonym
Právě že nejsou. Například Tesla jede dál a nepláče. Toyota sice vynalezla JIT logistiku, ale čipů má v zásobě taky znatelně víc, než VW.
Avatar - Emel
Emel
To jsi se elegantně zkusil vyhnout té první části... VW taky rozhodně nepláče 😉

Toyota za říjen omezuje produkci aut o 40%, jestli je to výrazně lepší situace než u VW si nejsem jistý
https😐/www.nytimes.com/…ip-shortage.html
topten
a tesla je technologicka firma a ma pouze asi 3 modely, takze pro ni je mnohem jednodussi prejit na jiny chipy
Avatar - Emel
Emel
Nebo možná jede v novější technologii už od začátku, protože s sebou nevláčí tolik historickýho balastu...
topten
cet sem, ze presli na jiny, ale nejspis meli vyrazne novejsi technologii nez vyrobci klasickych aut jak pises, tak to treba nebyl takovy problem.
ani vykonny chipy nejsou, ja mam dodavky na vykonny chipy potvrzeny az na podzim pristiho roku, objednano pred prazdninama, navic to stale pozouvaj dal a dal. minimalne pul roku preziju z toho co mam, pak budu cekat na zazrak